dewerUtJl"1- 33°- Zatnrdag 38 April. 9" Jaargang. lELFZIJL. RKÖMT 1GTSGBWEL. )t Ia.anaal ^3 Co., aldaar. Middelburg! ntbieden tot ts en GEBITTEl j, zonder de oudi [dt geene betalit .tigd is dat dezelt ratiën aan dezeli ijze. XISS1NGSGH WEEEBLAD. Nieuwendijk H no. 101. VLISSINGEN. Advertentiën gelieve men aan den Uitgever in te [zenden uiterlijk Donderdag avond ten 8 ure; de prijs 1—4 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer [lO Cents, lang aan een tanl-l zij den mond nietl den aan den regteil klieren aan dezelfde! ;n werd zij vat) kan aanbevelen! I Advertentiën voor dit blad worden voor Duitschland j)ostenrijk en Zwitserland opgenomen door 1AASENSTEIN VOGLER, BUREAU: F. H. SCHIFFER. Dit Blad wordt wekelijks, des Zaturdag3 uitgegeven. Abonnementsprijs per drie maanden 60 Cents, franco per post 75 Cents. Afzonderlijke nummers 5 Cent. Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post directeuren. Advertentie-espeditie in Hamburg, Leipzig, Dresden, Breslau, Kenlen, Stuttgart, "Weenen, Praag, Basel, Ziirich, St. Gallen Geneve en Lausanne. Keu verjongingskuur voor den Nederlandschen liandel. Ins is dezer dagen eene brochure toegezonden die onder dezen eenige toelichtingen geeft over de stoomvaartlijn Vlis- |genNew-York, naar aanleiding van het aan de Tweede er ingediend voorstel des Heeren's Jacob. In duidelijken CEK. Fabrikant. '5- - holle Tanden prijtlkearigen stijl wijst de kundige schrijver op het belang van hndzeep f 1.50. -panige lijn en weerlegt even degelijk als gemakkelijk a! de erpingen, die zoowel tegen den dienst zeiven als tegen de sidiëering worden aangevoerd. let doet ons leed den inhoud niet dan verkort aan onze s#te kunnen meêdeelen. lus aandeel in den handel en in de scheepvaart op Amerika eeds kleiner geworden en zal in de toekomst tot nul komen tij in onze achterlijkheid blijven. Thans echter zijn onze llsspoorwegen nagenoeg gereed en zullen in het begiu van 2 Vlissingen bereiken. Een blik op de kaart kan doen voor welk aanzienlijk deel van Middel-Europa de lijn 17 H SPRENGERS, „J°-Vlissingen de kortste toegang naar zee is. Loopt de \nchem: J. P. LANSOüïrweg intussehen dood op het zeestrand dan zal hij voor het MARKUS s.Zu., Vw»nationaal verkeer weinig baten. Maar indien hij door een stoomvaart wordt gecompleteerd, kan veel van het luim worden ingehaald en onze wegkwijnende handel op tik a met een nieuw leven worden bezield, die onderneming ouzen handel iets baten dan moet zij il stand worden gebracht; niet later, als onze waterwegen terd zijn, gelijk Rotterdam wil. Achterlijkheid ook nu zal de laatste doodsteek aan onzen handel zijn. Vervol- moet dan de onderneming kunnen concurreeren met de Ische en Duitsche stoomvaart, zoowel door de tonnemant diepen als door veelvuldige en ook 's winters onbelem- If vaart. De partikuliere onderneming van Rotterdam kan Me opzichten de concurrentie niet staan. De schepen zijn in en de vaart niet véelvuldig genoeg. Aan deze eisehen fan voldaan worden zoo men voor deze stoomvaart Vlis- tot uitgangspunt neemt. Onze groote koopsteden zullen it voordeel trekken, geen nadeel. Het vertier zal ver- perd worden en de uitvoer uit die steden veel grooter, stroom van het verkeer tusschen Europa en Amerika zal verlegd worden en later zelfs nieuwe lijnen van Ham en Rotterdam mogelijk zal maken, jihalve de vestiging eener op ruime schaal ingerichte waart uit Vlissingen is dus in den vollen zin des woords andels belang en een nationaal belang. Dusdanige stoom- intussehen is niet tot stand te brengen door de parti- ondernemingsgeest, die zich op dit punt onmachtig Rest nog enkel subsidiëering van den Staat, die ook gegeven is in Engeland, Frankrijk, de Ver- ,s 80 Cts 5ASILLE, ANTEN KOLFF, Korttl ine, wijk 2 no. 441; t] SCH1PPEREIJ TEMONT, Leuvchara, \v. Peillevitz J. Cis, GER Co., PI oogstra: hage: J. L. F. C. SNt o te LeidenE. NOt te s Hertogenbosch I ihoven: Dr. WOLFF; EENENBOSCH Hz, 3 Rosendaal: M. I). Vil A. C. SCHOUTEN 1 J. P. v. (1. DOES. lit artikel voor gf| heb ik om een >1 n y, pakjes a 181 0. H. Stubbe. Bres. mgzeilstra. Polak. el de grootste rate. Genezing ven eeitt' pitn geheel ondra»! in XJW UniV|„l heeft. n werkzaamheden r érhalve gaarne ge"lleStaten en onlangs nog in Belgie. idaal. G. ,je Nederlandsche Regering niet willen doen wat ™>lerilam hij H. J. vau Kestercn Co. 1S71. andere Regeeringen vóór haar deden in 't belang van eigen handel Tot zoover de inhoud van het eerste gedeelte der Brochure. Vervolgens weerlegt de schrijver de opwerpingen die tegen subsidiëering worden ingebracht. De volgende keer zullen wij daarover breeder spreken, om dat Rotterdam en Amsterdam in hunne kleingeestige tegenwerking zich daarachter voo'rtl verschuilen. Nu eindigen wij met de slotwoorden der Brochure Volgens bet aanhangig wetsvoorstel zal een subsidie van niet meer dan ƒ600.000 's jaars. voor hoogsten tien jaren, kunnen worden verleend aan een in Nederland gevestigde onderneming, die zich verbindt om op vaste tijden, in het eerst jaar minstens eens in de maand en daarna minstens eens inde veertien dagen, uit Vlissingen naar New-York en omge keerd, te varen met stoomschepen, die in alle opzichten kunnen wedijveren met de schepen der bestaande transatlantische stoomvaartlijnen. Dit voorstel schijnt in hoofdtrekken de détails kunnen hier buiten beschouwing blijven alle aanbe veling te verdienen. Het zal zoo het wordt aangenomen het leven schenken aan een onderneming, die tegen de eisehen van het verkeer ten volle zal zijn opgewassen. Aan zulk een onder neming bestaat dringende behoefte. Onze hartader, de handel, klopt flauw. Er moet ons alles aan gelegen zijn om het tot een nieuw leven op te wekken. Wat er in Nederland goeds en groots is,hecht zich aan het vaartuig van den koopman vast. Met onzen handel staan en vallen wij. Kwijnt de koophandel zoo kwijnt het land. Geen opoffering mag ons te groot zijn om onze voornaamste bron van bestaan ruimer te doen vloeien. Zullen regcering en vertegenwoordiging inzien wat 's lands belang eischt? of zullen wij opnieuw de slachtoffers worden van onzen afkeer van doortastende maatregelen? Zullen wij met de stoomvaart op Noord-Amerika, gelijk met de spoor wegen, achteraan komen, en ons laten overvleugelen door volken wier handel nooit met den onzen heeft kunnen wedijveren In het vorig jaar, toen de vaart op Hamburg en Bremen ten ge volge van den oorlog gestremd was, haastte zich de Belgische Regeering om met goedkeuring der vertegenwoordiging een subsidie voor eeu stoomvaartdienst van Antwerpen op New- York uit te loven. Het subsidie was te gering, en geen aanbie dingen volgden. Zullen wij nu met de handen in den schoot wachten totdat, dank zij een vernieuwde poging, een Autwerp- sche stoomvaartlijn tot stand komt en ons een groot deel der voordeelen ontneemt, die wij met een weinig energie hadden kunnen verwerven? Het is te hopen dat wij verstandiger zullen zijn. Slechts een betrekkelijk geringe krachtsinspanning en de Hollandsche driekleur, die thans van lieverlede van de zeeën verdwijnt, zal opnieuw vrolijk wapperen aan gene zijde van den Oceaan, Nederland zal zijn rechtmatigen rang hernemen onder de han deldrijvende natiën, en de indivudialiteit van ons volk, scherper afgeteekend, zal ons beter dan ooit vrijwaren voor elke aanran ding onzer zelfstandigheid.

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1871 | | pagina 1