dewerUtJl"1- 33°- Zatnrdag 38 April. 9" Jaargang.
lELFZIJL.
RKÖMT
1GTSGBWEL.
)t Ia.anaal ^3
Co., aldaar.
Middelburg!
ntbieden tot ts
en GEBITTEl
j, zonder de oudi
[dt geene betalit
.tigd is dat dezelt
ratiën aan dezeli
ijze.
XISS1NGSGH WEEEBLAD.
Nieuwendijk H no. 101.
VLISSINGEN.
Advertentiën gelieve men aan den Uitgever in te
[zenden uiterlijk Donderdag avond ten 8 ure; de prijs
1—4 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer
[lO Cents,
lang aan een tanl-l
zij den mond nietl
den aan den regteil
klieren aan dezelfde!
;n werd zij vat)
kan aanbevelen!
I Advertentiën voor dit blad worden voor Duitschland
j)ostenrijk en Zwitserland opgenomen door
1AASENSTEIN VOGLER,
BUREAU:
F. H. SCHIFFER.
Dit Blad wordt wekelijks, des Zaturdag3 uitgegeven.
Abonnementsprijs per drie maanden 60 Cents, franco
per post 75 Cents. Afzonderlijke nummers 5 Cent.
Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post
directeuren.
Advertentie-espeditie in Hamburg, Leipzig, Dresden,
Breslau, Kenlen, Stuttgart, "Weenen, Praag, Basel,
Ziirich, St. Gallen Geneve en Lausanne.
Keu verjongingskuur voor den
Nederlandschen liandel.
Ins is dezer dagen eene brochure toegezonden die onder dezen
eenige toelichtingen geeft over de stoomvaartlijn Vlis-
|genNew-York, naar aanleiding van het aan de Tweede
er ingediend voorstel des Heeren's Jacob. In duidelijken
CEK. Fabrikant.
'5- -
holle Tanden prijtlkearigen stijl wijst de kundige schrijver op het belang van
hndzeep f 1.50. -panige lijn en weerlegt even degelijk als gemakkelijk a! de
erpingen, die zoowel tegen den dienst zeiven als tegen de
sidiëering worden aangevoerd.
let doet ons leed den inhoud niet dan verkort aan onze
s#te kunnen meêdeelen.
lus aandeel in den handel en in de scheepvaart op Amerika
eeds kleiner geworden en zal in de toekomst tot nul komen
tij in onze achterlijkheid blijven. Thans echter zijn onze
llsspoorwegen nagenoeg gereed en zullen in het begiu van
2 Vlissingen bereiken. Een blik op de kaart kan doen
voor welk aanzienlijk deel van Middel-Europa de lijn
17 H SPRENGERS, „J°-Vlissingen de kortste toegang naar zee is. Loopt de
\nchem: J. P. LANSOüïrweg intussehen dood op het zeestrand dan zal hij voor het
MARKUS s.Zu., Vw»nationaal verkeer weinig baten. Maar indien hij door een
stoomvaart wordt gecompleteerd, kan veel van het
luim worden ingehaald en onze wegkwijnende handel op
tik a met een nieuw leven worden bezield,
die onderneming ouzen handel iets baten dan moet zij
il stand worden gebracht; niet later, als onze waterwegen
terd zijn, gelijk Rotterdam wil. Achterlijkheid ook nu
zal de laatste doodsteek aan onzen handel zijn. Vervol-
moet dan de onderneming kunnen concurreeren met de
Ische en Duitsche stoomvaart, zoowel door de tonnemant
diepen als door veelvuldige en ook 's winters onbelem-
If vaart. De partikuliere onderneming van Rotterdam kan
Me opzichten de concurrentie niet staan. De schepen zijn
in en de vaart niet véelvuldig genoeg. Aan deze eisehen
fan voldaan worden zoo men voor deze stoomvaart Vlis-
tot uitgangspunt neemt. Onze groote koopsteden zullen
it voordeel trekken, geen nadeel. Het vertier zal ver-
perd worden en de uitvoer uit die steden veel grooter,
stroom van het verkeer tusschen Europa en Amerika
zal verlegd worden en later zelfs nieuwe lijnen van
Ham en Rotterdam mogelijk zal maken,
jihalve de vestiging eener op ruime schaal ingerichte
waart uit Vlissingen is dus in den vollen zin des woords
andels belang en een nationaal belang. Dusdanige stoom-
intussehen is niet tot stand te brengen door de parti-
ondernemingsgeest, die zich op dit punt onmachtig
Rest nog enkel subsidiëering van den Staat,
die ook gegeven is in Engeland, Frankrijk, de Ver-
,s 80 Cts
5ASILLE,
ANTEN KOLFF, Korttl
ine, wijk 2 no. 441; t]
SCH1PPEREIJ
TEMONT, Leuvchara,
\v. Peillevitz J. Cis,
GER Co., PI oogstra:
hage: J. L. F. C. SNt
o te LeidenE. NOt
te s Hertogenbosch I
ihoven: Dr. WOLFF;
EENENBOSCH Hz,
3 Rosendaal: M. I). Vil
A. C. SCHOUTEN 1
J. P. v. (1. DOES.
lit artikel voor gf|
heb ik om een >1
n y, pakjes a 181
0.
H. Stubbe.
Bres.
mgzeilstra.
Polak.
el de grootste
rate.
Genezing ven eeitt'
pitn geheel ondra»!
in XJW UniV|„l heeft.
n werkzaamheden r
érhalve gaarne ge"lleStaten en onlangs nog in Belgie.
idaal. G. ,je Nederlandsche Regering niet willen doen
wat
™>lerilam hij H. J. vau Kestercn Co. 1S71.
andere Regeeringen vóór haar deden in 't belang van eigen
handel
Tot zoover de inhoud van het eerste gedeelte der Brochure.
Vervolgens weerlegt de schrijver de opwerpingen die tegen
subsidiëering worden ingebracht. De volgende keer zullen wij
daarover breeder spreken, om dat Rotterdam en Amsterdam
in hunne kleingeestige tegenwerking zich daarachter voo'rtl
verschuilen. Nu eindigen wij met de slotwoorden der Brochure
Volgens bet aanhangig wetsvoorstel zal een subsidie van
niet meer dan ƒ600.000 's jaars. voor hoogsten tien jaren,
kunnen worden verleend aan een in Nederland gevestigde
onderneming, die zich verbindt om op vaste tijden, in het
eerst jaar minstens eens in de maand en daarna minstens eens
inde veertien dagen, uit Vlissingen naar New-York en omge
keerd, te varen met stoomschepen, die in alle opzichten kunnen
wedijveren met de schepen der bestaande transatlantische
stoomvaartlijnen. Dit voorstel schijnt in hoofdtrekken de
détails kunnen hier buiten beschouwing blijven alle aanbe
veling te verdienen. Het zal zoo het wordt aangenomen het
leven schenken aan een onderneming, die tegen de eisehen van
het verkeer ten volle zal zijn opgewassen. Aan zulk een onder
neming bestaat dringende behoefte. Onze hartader, de handel,
klopt flauw. Er moet ons alles aan gelegen zijn om het tot
een nieuw leven op te wekken.
Wat er in Nederland goeds en groots is,hecht zich aan het
vaartuig van den koopman vast. Met onzen handel staan en
vallen wij. Kwijnt de koophandel zoo kwijnt het land. Geen
opoffering mag ons te groot zijn om onze voornaamste bron van
bestaan ruimer te doen vloeien.
Zullen regcering en vertegenwoordiging inzien wat 's lands
belang eischt? of zullen wij opnieuw de slachtoffers worden
van onzen afkeer van doortastende maatregelen? Zullen wij
met de stoomvaart op Noord-Amerika, gelijk met de spoor
wegen, achteraan komen, en ons laten overvleugelen door volken
wier handel nooit met den onzen heeft kunnen wedijveren In
het vorig jaar, toen de vaart op Hamburg en Bremen ten ge
volge van den oorlog gestremd was, haastte zich de Belgische
Regeering om met goedkeuring der vertegenwoordiging een
subsidie voor eeu stoomvaartdienst van Antwerpen op New-
York uit te loven. Het subsidie was te gering, en geen aanbie
dingen volgden. Zullen wij nu met de handen in den schoot
wachten totdat, dank zij een vernieuwde poging, een Autwerp-
sche stoomvaartlijn tot stand komt en ons een groot deel der
voordeelen ontneemt, die wij met een weinig energie hadden
kunnen verwerven?
Het is te hopen dat wij verstandiger zullen zijn. Slechts een
betrekkelijk geringe krachtsinspanning en de Hollandsche
driekleur, die thans van lieverlede van de zeeën verdwijnt, zal
opnieuw vrolijk wapperen aan gene zijde van den Oceaan,
Nederland zal zijn rechtmatigen rang hernemen onder de han
deldrijvende natiën, en de indivudialiteit van ons volk, scherper
afgeteekend, zal ons beter dan ooit vrijwaren voor elke aanran
ding onzer zelfstandigheid.