[ark of ILLEN. N° 4I4L Zaturdag 31 December. 8ste Jaargang.;' DE HAM! haler 4 COMP., BIiWMANDSCDE TIJDINGEl DE EN OOfiSPBoJ HRIFT. ddel voor gai, pijsverteering. Zij |J liduitslagen, verweti) rijven hoofdpijn. ;n de echte te koop! kvvartdoosjes 0.37]/,| oemcle verlangen,! Oude Markt, G n', jjj 'n, C. J. de Bres, ■kerke, M. IJ. Broeit 'czee, M. J. de Looi' on. kuwd voor de op de doosjes gesel] S. in het lak gedn de volgens het aio 't. Iiorten die onder echte is alleen verlui bij niemand anders, LISSINGSCH WEEEBLAD. Nieuwendijk II no. 1 Cl. VLISSINGEN. Adverlenricn gelieve men aan den Uitgever in te F zend-n uiterlijk Donderdag avond ten S ure; de prijs sm 14 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10 Cents. Advertentiëu voor dit blad worden voor Duitschland Oostenrijk en Zvvitseiland opgenomen door HAASENSTÈIN VOGLER, oopen en te spelen de nieuwste groot!] de hooge Regeerih IS als hoogste Pi :t nieuwe Plan is aid it in liet tijdbestek vai rijzen lot volledi; zijn Kapitale rt. 100,000, SO OOOl po. 12,000, lO.OOtl '00, 155 a lOOW, 2Qa:' dezer groote van den Sl ambtswege bepaald, pk 1871. lie prijs daan an erl.Fl. 7.— 3,50 c. 1.75 c. 113ed rag. et de meeste zorgvuldig van ons, dc met het wapj Eigenhandig, offieiëele Plan gratis word issauten na iedere Trekki Ieeds promt onder waar! lirecte contante toezending''1 door onze Correspondent! fed worden voltrokken, ptigd eu eerst ko telijks p meerdere andere aanzienlij! j-Treiförs in 3 Trekki:^ verkregen en zelf aan vaststen grondslag gesteld zeer wevk'/.ame Deeluemifj j gelieve derhalve wögöl11 |rs eu Commissiën töH S"0" Iiiil't in Hamburg. &taatsol>ligatiën> I 'ilehens-Ioose irden in betaling naar de cmtante zendingen door Po; 1 plaats des afzenders volka ^een bijzondere bestcllingsb" 'F£ia te vlissikgen. BUREAU: F. H. SCHIFFER. Dit Blad wordt wekelijks, des Zaturdags uitgegeven. Abonnementsprijs per drie maanden 60 Cents, franco per post 75 Cents. Afzonderlijke nummers 5 Cent. Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post directeuren. Advertentie-expeditie in Hamburg, Leipzig, Dresden Breslau, Keulen, Stuttgart, Weenen, Praag, Basel Ziirich, St. Gallen Geneve cu Lausanne. Bij deze Courant behoort een 15ij oegsel. „Onder de bevoorregte zeehavens van den vasten wal van Europa zoo schreef twee jaar geleden een deskundige, de oud-kapitein ter zee M. H. Jansen is er niet een, die zoo gunstig gelegen is als die van Ylissingen, en zeer zeker bezit zij voor Midden-Europa veel grooter voordeelen dan eenige andere haven beoosten en benoorden het Engelsch kanaal „Vlissingen en andere Nederlandsche havens zijn de eenige .op den vasten wal, beoosten het kanaal, die het geheele jaar ten allen tijde door schepen van grooten diepgang kunnen irorden aangedaan. Alle meer oostelijk gelegen havens zijn minder diep en gedurende dén, twee of meer maanden in den winter door ijs gesloten, terwijl de vaart naar Vlissingen door den breeden mond van de Schelde, waaraan die stad treu als Antwerpen gelegen is, steeds open blijft, en dus ook dan, wanneer de vaart naar Antwerpen door ijs ge treind is." Wie zich van de gegrondheid dezer lofspraak over de uit- rantendheid van Vlissing's haven wil overtuigen, getrooste ich in deze dagen, ondanks de barre koude, een bezoek aan [lissingen. De havens liggen vol schepen, die een schuil- liats zoeken tegen het ijs. Antwerpen is ontoegankelijk, [lissingen blijft open eu een toevluchtsoord zelfs voor de motste vaartuigen, die den kostbaren schat hunner ladingen ]t zee binnen onze wallen in veiligheid brengen. natuur wreekt het onrecht door den wil der menschen |ize goede stad aangedaan. Lang werd Vlissingen goed geacht om in tijd van nood armen herbergzaam uit te strekken ter opname van alle [«drielingen voor het ijs. Maar buiten die nooden waar iktte men de vergeten en versleten vestingstad goed voor? pijt van de uitmuntende ligging van onze havens, in |ijt van de ontzettende voordeelen, die uit eene verheffing I» Vlissingen het land ten bate konden komen, bleef men tdnekkig Vlissingen ignoreeren en leefde er nice als de haarde moeder met een kind, dat zij liefst zou zien weg- 'ijneu en sterven. he verstootelinge kwijnde maar toch heeft de doodsklok lg niet over haar geluid. Integendeel, in de laatste jaren ]cn gevolge van gunstige gezindheid en billijker behau- van den kant der Hooge Regeering ook begin van ierschap in de kwijnende te bespeuren. De groote spoor- havenwerken, die op het eiland Walcheren worden aan- l'egd, bereiden Vlissingen een betere toekomst en kunnen M maken tot de grootste en voordeeligste handelsplaats van [bel Nederland. Dat vooruitzicht alleen doet haar opstaan (de vernedering en met moed weêr het hoofd omhoog heffen, -clit bovendien door de Hooge Regeering de behulpzame hand 'itlen geboden in de oprichting van een stoomvaart van hier Noord-Ainerika, dan is de bloei van Vlissingen en de van heel Nederland voor de toekomst verzekerd. 't Blijft intusschen altoos nog een raadsel, wat de Regeering voor die stoomvaart denkt te doen. Spoedig zal in de Tweede Kamer die zaak ter sprake komen. Dan zullen we vernemen of de vertegenwoordiging ooren heeft voor de vele verzoek schriften om ondersteuning, hoedanige dan ook, ten behoeve van die echt nationale onderneming eu of de Regeering van zins zal wezen aan den mogelijken wensch der vertegenwoor diging te gemoet te komen. Wij behoeven den wakkeren Burgemeester en de Gemeente raad van Vlissingen niet aan te sporen tot ijver. Wij zijn overtuigd, dat zij met alle mogelijke inspanning voor den bloei der stad werkzaam zijn, en ieder weet hoe zij ook nu weêr in zake der stoomvaart een adres aan de Tweede Kamer hebben ingediend. Slechts geven u'e den Gemeenteraad van Vlissingen in be denking of het niet nuttig zou zijn vertegenwoordigers der Tweede Kamer openlijk terecht-te-wijzen, die zonder kennis van zaken onze toestanden met fleren hoofde beoordeelen. Ver leden week beging de Heer Franse van de Putte de flater te beweeren, dat door de plaatsing van een personen-station, afge scheiden van het goederen-station, het nationaal belang werd opgeofferd aan het locaal. Slaauder bewijs van zijn onkunde met den aanleg onzer spoor- en havenwerken kon genoemde Heer niet geven. Dat men zich in Vlissingen met de wijsheid van dien volks vertegenwoordiger vrolijk heeft gemaakt, behoeft niet gezegd. Maar wat te zeggen van een Minister Poek, tot wiens depar tement de aanleg der werken behoort, en die dus op de hoogte moet zijn, en die niettemin voor de domme opwerping van den Rotterdamschen vertegenwoordiger geen beter ant woord bij de hand heeft dan,,'t is nog niet bepaald waar de stations geplaatst zullen worden," en daarmee zich niet minder dom van een domuien vrager afmaakt, 't Is te hopen, dat dergelijke belagchelijke behandeling van zaken ten nadeele der belangen onzer stad niet andermaal eene plaats in de debatten vinde. Anders wensehen we dat de openbare kastijding niet achterblijve. Toch verwachten wij van dit gemutileerd ministerie niet, veel goeds voor de belangen des lauds. Ons land He vindt zich op een keerpunt in zijn handel, en nu treft het ongeluk dat het door nietsbednidende mannen wordt geregeerd. Hoelang nog zal ons tenger Staatshulkje met een miswijs kompas ten prooi blijven aan de branding der zee en de woede der golven! Vlissingen 3o December Antwerpen is zóó verbazend met schepen gevuld dat er vol strekt geen plaats in de haven meer is, en ruim 100 schepen op stroom wachten. Verhalen is buiten alle mogelijkh id. Drie honderd ligters zijn dagelijks bezig en kunnen de schepen, die in de dokken en havens liggen, niet spoedig g< noeg lossen. De koopmans-gocderen weet inen niet meir te plaatsen. Nu

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1870 | | pagina 1