[ark of
ILLEN.
N° 4I4L Zaturdag 31 December. 8ste Jaargang.;'
DE HAM!
haler
4 COMP.,
BIiWMANDSCDE TIJDINGEl
DE EN OOfiSPBoJ
HRIFT.
ddel voor gai,
pijsverteering. Zij |J
liduitslagen, verweti)
rijven hoofdpijn.
;n de echte te koop!
kvvartdoosjes 0.37]/,|
oemcle verlangen,!
Oude Markt, G n', jjj
'n, C. J. de Bres,
■kerke, M. IJ. Broeit
'czee, M. J. de Looi'
on.
kuwd voor de
op de doosjes gesel]
S. in het lak gedn
de volgens het aio
't.
Iiorten die onder
echte is alleen verlui
bij niemand anders,
LISSINGSCH WEEEBLAD.
Nieuwendijk II no. 1 Cl.
VLISSINGEN.
Adverlenricn gelieve men aan den Uitgever in te
F zend-n uiterlijk Donderdag avond ten S ure; de prijs
sm 14 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer
10 Cents.
Advertentiëu voor dit blad worden voor Duitschland
Oostenrijk en Zvvitseiland opgenomen door
HAASENSTÈIN VOGLER,
oopen en te spelen
de nieuwste groot!]
de hooge Regeerih
IS als hoogste Pi
:t nieuwe Plan is aid
it in liet tijdbestek vai
rijzen lot volledi;
zijn Kapitale
rt.
100,000, SO OOOl
po. 12,000, lO.OOtl
'00, 155 a lOOW, 2Qa:'
dezer groote van den Sl
ambtswege bepaald, pk
1871. lie prijs daan an
erl.Fl. 7.—
3,50 c.
1.75 c.
113ed rag.
et de meeste zorgvuldig
van ons, dc met het wapj
Eigenhandig,
offieiëele Plan gratis word
issauten na iedere Trekki
Ieeds promt onder waar!
lirecte contante toezending''1
door onze Correspondent!
fed worden voltrokken,
ptigd eu eerst ko telijks p
meerdere andere aanzienlij!
j-Treiförs in 3 Trekki:^
verkregen en zelf aan
vaststen grondslag gesteld
zeer wevk'/.ame Deeluemifj
j gelieve derhalve wögöl11
|rs eu Commissiën töH S"0"
Iiiil't in Hamburg.
&taatsol>ligatiën>
I 'ilehens-Ioose
irden in betaling naar de
cmtante zendingen door Po;
1 plaats des afzenders volka
^een bijzondere bestcllingsb"
'F£ia te vlissikgen.
BUREAU:
F. H. SCHIFFER.
Dit Blad wordt wekelijks, des Zaturdags uitgegeven.
Abonnementsprijs per drie maanden 60 Cents, franco
per post 75 Cents. Afzonderlijke nummers 5 Cent.
Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post
directeuren.
Advertentie-expeditie in Hamburg, Leipzig, Dresden
Breslau, Keulen, Stuttgart, Weenen, Praag, Basel
Ziirich, St. Gallen Geneve cu Lausanne.
Bij deze Courant behoort een 15ij
oegsel.
„Onder de bevoorregte zeehavens van den vasten wal van
Europa zoo schreef twee jaar geleden een deskundige,
de oud-kapitein ter zee M. H. Jansen is er niet een, die
zoo gunstig gelegen is als die van Ylissingen, en zeer zeker
bezit zij voor Midden-Europa veel grooter voordeelen dan
eenige andere haven beoosten en benoorden het Engelsch
kanaal
„Vlissingen en andere Nederlandsche havens zijn de eenige
.op den vasten wal, beoosten het kanaal, die het geheele jaar
ten allen tijde door schepen van grooten diepgang kunnen
irorden aangedaan. Alle meer oostelijk gelegen havens zijn
minder diep en gedurende dén, twee of meer maanden in
den winter door ijs gesloten, terwijl de vaart naar Vlissingen
door den breeden mond van de Schelde, waaraan die stad
treu als Antwerpen gelegen is, steeds open blijft, en dus
ook dan, wanneer de vaart naar Antwerpen door ijs ge
treind is."
Wie zich van de gegrondheid dezer lofspraak over de uit-
rantendheid van Vlissing's haven wil overtuigen, getrooste
ich in deze dagen, ondanks de barre koude, een bezoek aan
[lissingen. De havens liggen vol schepen, die een schuil-
liats zoeken tegen het ijs. Antwerpen is ontoegankelijk,
[lissingen blijft open eu een toevluchtsoord zelfs voor de
motste vaartuigen, die den kostbaren schat hunner ladingen
]t zee binnen onze wallen in veiligheid brengen.
natuur wreekt het onrecht door den wil der menschen
|ize goede stad aangedaan.
Lang werd Vlissingen goed geacht om in tijd van nood
armen herbergzaam uit te strekken ter opname van alle
[«drielingen voor het ijs. Maar buiten die nooden waar
iktte men de vergeten en versleten vestingstad goed voor?
pijt van de uitmuntende ligging van onze havens, in
|ijt van de ontzettende voordeelen, die uit eene verheffing
I» Vlissingen het land ten bate konden komen, bleef men
tdnekkig Vlissingen ignoreeren en leefde er nice als de
haarde moeder met een kind, dat zij liefst zou zien weg-
'ijneu en sterven.
he verstootelinge kwijnde maar toch heeft de doodsklok
lg niet over haar geluid. Integendeel, in de laatste jaren
]cn gevolge van gunstige gezindheid en billijker behau-
van den kant der Hooge Regeering ook begin van
ierschap in de kwijnende te bespeuren. De groote spoor-
havenwerken, die op het eiland Walcheren worden aan-
l'egd, bereiden Vlissingen een betere toekomst en kunnen
M maken tot de grootste en voordeeligste handelsplaats van
[bel Nederland. Dat vooruitzicht alleen doet haar opstaan
(de vernedering en met moed weêr het hoofd omhoog heffen,
-clit bovendien door de Hooge Regeering de behulpzame hand
'itlen geboden in de oprichting van een stoomvaart van hier
Noord-Ainerika, dan is de bloei van Vlissingen en de
van heel Nederland voor de toekomst verzekerd.
't Blijft intusschen altoos nog een raadsel, wat de Regeering
voor die stoomvaart denkt te doen. Spoedig zal in de Tweede
Kamer die zaak ter sprake komen. Dan zullen we vernemen
of de vertegenwoordiging ooren heeft voor de vele verzoek
schriften om ondersteuning, hoedanige dan ook, ten behoeve
van die echt nationale onderneming eu of de Regeering van
zins zal wezen aan den mogelijken wensch der vertegenwoor
diging te gemoet te komen.
Wij behoeven den wakkeren Burgemeester en de Gemeente
raad van Vlissingen niet aan te sporen tot ijver. Wij zijn
overtuigd, dat zij met alle mogelijke inspanning voor den
bloei der stad werkzaam zijn, en ieder weet hoe zij ook nu
weêr in zake der stoomvaart een adres aan de Tweede Kamer
hebben ingediend.
Slechts geven u'e den Gemeenteraad van Vlissingen in be
denking of het niet nuttig zou zijn vertegenwoordigers der
Tweede Kamer openlijk terecht-te-wijzen, die zonder kennis
van zaken onze toestanden met fleren hoofde beoordeelen. Ver
leden week beging de Heer Franse van de Putte de flater te
beweeren, dat door de plaatsing van een personen-station, afge
scheiden van het goederen-station, het nationaal belang werd
opgeofferd aan het locaal. Slaauder bewijs van zijn onkunde
met den aanleg onzer spoor- en havenwerken kon genoemde
Heer niet geven.
Dat men zich in Vlissingen met de wijsheid van dien volks
vertegenwoordiger vrolijk heeft gemaakt, behoeft niet gezegd.
Maar wat te zeggen van een Minister Poek, tot wiens depar
tement de aanleg der werken behoort, en die dus op de
hoogte moet zijn, en die niettemin voor de domme opwerping
van den Rotterdamschen vertegenwoordiger geen beter ant
woord bij de hand heeft dan,,'t is nog niet bepaald waar de
stations geplaatst zullen worden," en daarmee zich niet minder
dom van een domuien vrager afmaakt, 't Is te hopen, dat
dergelijke belagchelijke behandeling van zaken ten nadeele der
belangen onzer stad niet andermaal eene plaats in de debatten
vinde. Anders wensehen we dat de openbare kastijding niet
achterblijve.
Toch verwachten wij van dit gemutileerd ministerie niet,
veel goeds voor de belangen des lauds. Ons land He vindt
zich op een keerpunt in zijn handel, en nu treft het ongeluk
dat het door nietsbednidende mannen wordt geregeerd.
Hoelang nog zal ons tenger Staatshulkje met een miswijs
kompas ten prooi blijven aan de branding der zee en de woede
der golven!
Vlissingen 3o December
Antwerpen is zóó verbazend met schepen gevuld dat er vol
strekt geen plaats in de haven meer is, en ruim 100 schepen
op stroom wachten. Verhalen is buiten alle mogelijkh id. Drie
honderd ligters zijn dagelijks bezig en kunnen de schepen, die
in de dokken en havens liggen, niet spoedig g< noeg lossen.
De koopmans-gocderen weet inen niet meir te plaatsen. Nu