I f J8T0. V POL PH0T06RAPHIE-ALBUMS EN PQRTRETLIJSTJ£S, AlMAMffl VOO» DEI JAAR Ml. in de vaart gebragt kunnen worden. Het is daarom nu meer dan tijd handen aan het werk te slaan om in Mei IS73, het tijdstip van de voltooijing der weiken te Flissingen, stoomsche pen in Je vaart op Noord-Amerika te kunnen brengen, en daar door aan een algemeen gevoelde behoefte in ons land te vol doen, hetgeen, zonder dat daaraan aanvankelijk subsidie van Staatswege verleend wordt, niet of gebrekkig kan geschieden. In een land toch waar de kapitalen verdeeld zijn en er betrek kelijk weinig zeer groote kapitalisten gevonden worden, waar er geen courante markt voor industriëele effecten bestaat en men om deze en andere redenen minder gewoon of geneigd is gel den in nijverheids-ondernemingen te beleggen, in zoodanig land, als liet onze is, mag niet verwacht worden dat men een aanzienlijk kapitaal van millioenen guide is ineene onderneming zal plaatsen, waarvan het bekendis dat de jaarlijksche uitgaven 40 a 50 percent bedragen van het kapitaal tot aankoop der stoomschepen besteed, en dat dientengevolge elders herhaalde lijk Stoomvaart-Maatschappijen in korten tijd te gronde zijn gegaan, omdat de uitgaven aanvankelijk niet gedekt werden door evenredige inkomsten en er geen kapitaal voorhanden, noch te bekomen wa> om het te kort aan te vullen. Zou men dan kunnen en mogen verwachten, wanneer niet alleen een zoo aanzienlijk kapitaal gevraagd werd voor eene in ons land geheele nieuwe onderneming, uit eene geheel nieuwe haven, die pas aan het spoorwegnet van Europa aansluit, en in een tijd waarin het handelsverkeer tussclien ons land en Amerika nog weinig ontwikkeld is, zou men kunnen en mogen verwachten dat er bovendien nog een reservekapitaal gefourneerd werd om de deficitten der eerste jaren te dekken? Zou niet dadelijk de opmerking gemaakt worden dat liet bedrijfskapitaal grooter zou worden dan de waarde van al het drijvend en vast materieel? Doch gesteld: ook dat kapitaal te krijgen ware en de Maat schappij door eigen krachten werd staande gehouden, zou het dan mogelijk zijn, zoo spoedig als wenschelijk is, aan de stoom vaart uitbreiding te geven, zoodra de lijn liet personen- en goe derenvervoer begon te trekken? Zeker neen! De Maatschappij zou hare beschikbare middelen uitgeput hebben om zich staande te houden, zij zou geen waarden bezitten om te beleenen, geen nieuwe actiën kunnen uitgeven en buiten staat z' .n liet vervoer over ons land te doen toenemen door spoedige vermenigvuldiging der afvaartstijden. Het is dus niet waarschijnlijk dat er iets goeds tot stand ge bragt wordt zonder aanvankelijke ondersteuning van Staatswege; want het doel is niet om stoomschepen in de vaart op Amerika te brengen zooals bet vóór 30 jaar zou hebben kunnen geschie den, maar wel om te wedijveren met onze mededingers in nabu rige Staten, ten einde den stroom van het personen- eu goede renvervoer en van het postverkeer tus-chen Duitschlaml en Amerika over onze havens te leiden, en om dat te doen is het noodig met geen mindere vervoermiddelen in het strijdperk te treden dan onze concurrenten thans bezitten; doch daarvoor is subsidie van Staatswege onmisbaar in het belang der handels- en nijverheids-ontwikkeling van ons land. In de bovenvermelde Extract-Resolutie wordt gezegddat onder de bestaande omstandigheden de Regering, welk belang zij oolc in de zaalc moge stellen, de -uitvoering van plannen, daartoe aan eigene krachtsinspanning van de belanghebbenden moet over laten." De belanghebbenden bij de stoomvaart op Amerika zijn niet alleen de ondernemers, maar het geheele Nederlandsclie volka]s natie, door de meerdere bedrijvigheid in handel en in nijverheid welke er uit moet voortvloeijen, en als Staat, door de politieke waarde onzer internationale nuttigheid. Adressant wendt zich daarom in de eerste plaats eerbiedig tot U, de vertegenwoordigers van liet belanghebbende Nederland sclie volk, om ook Uwe krachtsinspanning te verzoeken, tea einde bet, voor wie ook, mogelijk te maken nog in IS73 een duurzamen brug over den Oceaan te slaan, overeenkomstig de eischen en behoeften van onzen tijd, hetgeen niet zal kunnen geschied n zonder dat er nu reeds zekerheid gegeveu wordt op aanvankelijke ondersteuning van het Rijk. Wanneer de stoomvaart op Amerika een partikuliere onder neming ware, zooals die gewoonlijk zijn, uitsluitend in het be lang der ondernemers, zou zij, al ware de schatkist overvloedig voorzien, geen aanspraak mogen maken op ondersteuning van het Rijk, hetgeen alleen mag geschieden, zelfs al moest de be lasting er voor verhoogd worden, wanneer door zoodanige onder neming groote nationale belangen bevorderd worden. De erkoa- ning door den Mini-ter van Einanciën, dat het nut der stoom vaart op Noord-Amerika boven alle bedenking verheven is, stelt haar op eene lijn met alle andere onderwerpen van alge meen belang, waaraan steeds ondersteuning van het Rijk ver leend weid. En werkelijk vormen de stoomschepen slechts een schakel in het spoorweglerkeer tussclien de binnenlanden van Europa en de binnenlanden van Amerika, zoodat uit dien hoofde en ter bevordering van liet brievenvervoer bijna in alle kustlanden door den Staat aan Stoomboot-Maatschappijen sub- sidiën verleend worden. Het geschiedde in Nederland niet; maar daaraan is het dan ook toe te schrijven dat ons land nog niet één Transatlantisch stoomschip bezit en dat het verkeer met Engeland grootendeels door Engel.-che stoombooten wordt onderhouden, die veelal aan Spoorweg-Maatschappijen toebehooren In genoemd Rijk werden gedurende een reeks van jaren en thans nog worden jaarlijks meer dan f 10.000.000 aan subsidiën|| aan verschillende Stoomvaart-Maatschappijen verleend. T" fi; Nien Ai verten tiër zenden niterlijl van 14 rege 10 Cents. Advertcntiëu Oostenrijk en HAASEK Bij dez voegsel. De Oostersi ingetreden. R liet tractaat va le vaart op de e winnen, sol ïeen land verll emin heeft mi lagen. De gel bichen Engeland Frankrijk ontvangen de Messageries Impériales en de Compag a„ de zijde de: nie Générale 'Iransatlanliqne niet alleen jaarlijks mi lioenen ui f regeering v de schatkist, maar zij ontvingen ook reutelooze voorschotten to oen geven '(jat aan.-chaffing der stoomschepen. Deze werden dus als Staats an de vaart iij spoorwegen aangezien, die voor rekening van den Staat gemaakt, doch tegen jaarlijksche aflossing aan de Exploitatie-Maatschappj worden overgedragen, die de lijnen met jaarlijksche subsidie van den Staat exploiteert. In Spanje wordt de stoomvaart van Cadix naar de Can ara sche eilanden en naar Cuba uit de schatkist gesubsidieerd. Zoi ook in Italië de lijn van F ene/ié over- Brindissi naar Alexandra De Oostenrijksche Lloyd ontvangt jaarlijks nagenoeg twe millioen florijnen subsidie van den Staat. In België is de stoomvaart van Ostende op Dover en vi Antwerpen op de la Plata gesubsidieerd. In Bremen werden de eerste stoomschepen op Amerika f| wei j| I llfi jjvmvr uuu uit*» uiavuzu ue i 10,te au up. Goes 29 November. Xstfg? Tarwe f 1075 a f 11.25. Nieuwe Dito i 1075 af 11.50 Rogge f 7 50 0 f 8.—. iVjQterg.irst f 6.25 a I 6.60. Zoimreerst I' 5.75 a 1 6.15. Haver 4.— a i V8'i.Groene Erwten f 9.— a f 9.50. Bruine boouea f 11.25 a f 12. ^paardeüboonea I 8.25 a f 8.65. Meekrap. Nieuwe Qaberool'de 25.— a f 25.75, Raciju f 20.25 a f 20.— Qnltedttiueudeu omzet door te hooge vraagprijzen Üoter f 1.40 f 1.50 de K. G. (Ned. tt'.j S ée 100 Atuks. Oostburg 80 November. aanvoer vêb .Oranea was hedeu zeer groot, en vooral van Tarwe en tVimergiiat, voor welke beide artikelen weder goeden koop lost bestond. Haver, "Erwten. ea Paardejubooueu kwamen weder niet veel voor, terwijl Alleed eeiotgenaemd artikel druk werd gevraagd. Voor zeer puike Erwten trpéê op de kook faoogcr prjj® betaald, gewone uaauwelijks als voren en ^aardenbooneu dooreen 25 ct. lager. Voor aile artikelen was de vraagprijs Aiooger eu giug' du» de verkoop langzaam terwijl veel onverkocht is gebleven. Ut' bedot^ea .fryzpo warea; mmmr m m&mmmm*. DOMINO- en KIJBTVSBBLILiEl VERWDOOZEN, EKEÏfTENFBGEKEïT? alsmede vi-rscliillende soorten van Alles tot de minst mogelijke prijzc dotskbmj vin y, b. bchiw»» ti vussingin. lelf, dat nu oo reroerd wordt, lusland. Dat jebeurtenisj ieuwen bloedij Voorloopig, erandering vai iaden speelt o Aften van R 'laat Europa liet niet zi de Autocraa «e. Spanje heeft «ladeus van I( ingenomen en nd te beklim ir ibben, betwijf rste berouw wel liet vol Prins bij zij! 'doen, hoe ee M van den 01 Victor Emma "heugd. Zijn on te beurt g 'heffing die 1 '®ers van Ital worden en doen zal. nensch wikt, dip het oorlog Dij Orlean W-d, om Pa *«st. De Di

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1870 | | pagina 6