I
f
J8T0.
V
POL
PH0T06RAPHIE-ALBUMS EN PQRTRETLIJSTJ£S,
AlMAMffl VOO» DEI JAAR Ml.
in de vaart gebragt kunnen worden. Het is daarom nu meer
dan tijd handen aan het werk te slaan om in Mei IS73, het
tijdstip van de voltooijing der weiken te Flissingen, stoomsche
pen in Je vaart op Noord-Amerika te kunnen brengen, en daar
door aan een algemeen gevoelde behoefte in ons land te vol
doen, hetgeen, zonder dat daaraan aanvankelijk subsidie van
Staatswege verleend wordt, niet of gebrekkig kan geschieden.
In een land toch waar de kapitalen verdeeld zijn en er betrek
kelijk weinig zeer groote kapitalisten gevonden worden, waar er
geen courante markt voor industriëele effecten bestaat en men
om deze en andere redenen minder gewoon of geneigd is gel
den in nijverheids-ondernemingen te beleggen, in zoodanig
land, als liet onze is, mag niet verwacht worden dat men een
aanzienlijk kapitaal van millioenen guide is ineene onderneming
zal plaatsen, waarvan het bekendis dat de jaarlijksche uitgaven
40 a 50 percent bedragen van het kapitaal tot aankoop der
stoomschepen besteed, en dat dientengevolge elders herhaalde
lijk Stoomvaart-Maatschappijen in korten tijd te gronde zijn
gegaan, omdat de uitgaven aanvankelijk niet gedekt werden
door evenredige inkomsten en er geen kapitaal voorhanden,
noch te bekomen wa> om het te kort aan te vullen.
Zou men dan kunnen en mogen verwachten, wanneer niet
alleen een zoo aanzienlijk kapitaal gevraagd werd voor eene in
ons land geheele nieuwe onderneming, uit eene geheel nieuwe
haven, die pas aan het spoorwegnet van Europa aansluit, en in
een tijd waarin het handelsverkeer tussclien ons land en Amerika
nog weinig ontwikkeld is, zou men kunnen en mogen verwachten
dat er bovendien nog een reservekapitaal gefourneerd werd om
de deficitten der eerste jaren te dekken? Zou niet dadelijk de
opmerking gemaakt worden dat liet bedrijfskapitaal grooter
zou worden dan de waarde van al het drijvend en vast materieel?
Doch gesteld: ook dat kapitaal te krijgen ware en de Maat
schappij door eigen krachten werd staande gehouden, zou het
dan mogelijk zijn, zoo spoedig als wenschelijk is, aan de stoom
vaart uitbreiding te geven, zoodra de lijn liet personen- en goe
derenvervoer begon te trekken? Zeker neen! De Maatschappij
zou hare beschikbare middelen uitgeput hebben om zich staande
te houden, zij zou geen waarden bezitten om te beleenen, geen
nieuwe actiën kunnen uitgeven en buiten staat z' .n liet vervoer
over ons land te doen toenemen door spoedige vermenigvuldiging
der afvaartstijden.
Het is dus niet waarschijnlijk dat er iets goeds tot stand ge
bragt wordt zonder aanvankelijke ondersteuning van Staatswege;
want het doel is niet om stoomschepen in de vaart op Amerika
te brengen zooals bet vóór 30 jaar zou hebben kunnen geschie
den, maar wel om te wedijveren met onze mededingers in nabu
rige Staten, ten einde den stroom van het personen- eu goede
renvervoer en van het postverkeer tus-chen Duitschlaml en
Amerika over onze havens te leiden, en om dat te doen is het
noodig met geen mindere vervoermiddelen in het strijdperk te
treden dan onze concurrenten thans bezitten; doch daarvoor is
subsidie van Staatswege onmisbaar in het belang der handels-
en nijverheids-ontwikkeling van ons land.
In de bovenvermelde Extract-Resolutie wordt gezegddat
onder de bestaande omstandigheden de Regering, welk belang zij
oolc in de zaalc moge stellen, de -uitvoering van plannen, daartoe
aan eigene krachtsinspanning van de belanghebbenden moet over
laten."
De belanghebbenden bij de stoomvaart op Amerika zijn niet
alleen de ondernemers, maar het geheele Nederlandsclie volka]s
natie, door de meerdere bedrijvigheid in handel en in nijverheid
welke er uit moet voortvloeijen, en als Staat, door de politieke
waarde onzer internationale nuttigheid.
Adressant wendt zich daarom in de eerste plaats eerbiedig tot
U, de vertegenwoordigers van liet belanghebbende Nederland
sclie volk, om ook Uwe krachtsinspanning te verzoeken, tea
einde bet, voor wie ook, mogelijk te maken nog in IS73 een
duurzamen brug over den Oceaan te slaan, overeenkomstig de
eischen en behoeften van onzen tijd, hetgeen niet zal kunnen
geschied n zonder dat er nu reeds zekerheid gegeveu wordt op
aanvankelijke ondersteuning van het Rijk.
Wanneer de stoomvaart op Amerika een partikuliere onder
neming ware, zooals die gewoonlijk zijn, uitsluitend in het be
lang der ondernemers, zou zij, al ware de schatkist overvloedig
voorzien, geen aanspraak mogen maken op ondersteuning van
het Rijk, hetgeen alleen mag geschieden, zelfs al moest de be
lasting er voor verhoogd worden, wanneer door zoodanige onder
neming groote nationale belangen bevorderd worden. De erkoa-
ning door den Mini-ter van Einanciën, dat het nut der stoom
vaart op Noord-Amerika boven alle bedenking verheven is,
stelt haar op eene lijn met alle andere onderwerpen van alge
meen belang, waaraan steeds ondersteuning van het Rijk ver
leend weid. En werkelijk vormen de stoomschepen slechts een
schakel in het spoorweglerkeer tussclien de binnenlanden van
Europa en de binnenlanden van Amerika, zoodat uit dien
hoofde en ter bevordering van liet brievenvervoer bijna in alle
kustlanden door den Staat aan Stoomboot-Maatschappijen sub-
sidiën verleend worden.
Het geschiedde in Nederland niet; maar daaraan is het dan
ook toe te schrijven dat ons land nog niet één Transatlantisch
stoomschip bezit en dat het verkeer met Engeland grootendeels
door Engel.-che stoombooten wordt onderhouden, die veelal aan
Spoorweg-Maatschappijen toebehooren
In genoemd Rijk werden gedurende een reeks van jaren en
thans nog worden jaarlijks meer dan f 10.000.000 aan subsidiën||
aan verschillende Stoomvaart-Maatschappijen verleend. T"
fi;
Nien
Ai verten tiër
zenden niterlijl
van 14 rege
10 Cents.
Advertcntiëu
Oostenrijk en
HAASEK
Bij dez
voegsel.
De Oostersi
ingetreden. R
liet tractaat va
le vaart op de
e winnen, sol
ïeen land verll
emin heeft mi
lagen. De gel
bichen Engeland
Frankrijk ontvangen de Messageries Impériales en de Compag a„ de zijde de:
nie Générale 'Iransatlanliqne niet alleen jaarlijks mi lioenen ui f regeering v
de schatkist, maar zij ontvingen ook reutelooze voorschotten to oen geven '(jat
aan.-chaffing der stoomschepen. Deze werden dus als Staats an de vaart iij
spoorwegen aangezien, die voor rekening van den Staat gemaakt,
doch tegen jaarlijksche aflossing aan de Exploitatie-Maatschappj
worden overgedragen, die de lijnen met jaarlijksche subsidie van
den Staat exploiteert.
In Spanje wordt de stoomvaart van Cadix naar de Can ara
sche eilanden en naar Cuba uit de schatkist gesubsidieerd. Zoi
ook in Italië de lijn van F ene/ié over- Brindissi naar Alexandra
De Oostenrijksche Lloyd ontvangt jaarlijks nagenoeg twe
millioen florijnen subsidie van den Staat.
In België is de stoomvaart van Ostende op Dover en vi
Antwerpen op de la Plata gesubsidieerd.
In Bremen werden de eerste stoomschepen op Amerika f|
wei j|
I llfi
jjvmvr uuu uit*» uiavuzu ue i 10,te au up.
Goes 29 November.
Xstfg? Tarwe f 1075 a f 11.25. Nieuwe Dito i 1075 af 11.50 Rogge f 7 50
0 f 8.—. iVjQterg.irst f 6.25 a I 6.60. Zoimreerst I' 5.75 a 1 6.15. Haver
4.— a i V8'i.Groene Erwten f 9.— a f 9.50. Bruine boouea f 11.25 a f 12.
^paardeüboonea I 8.25 a f 8.65.
Meekrap. Nieuwe Qaberool'de 25.— a f 25.75, Raciju f 20.25 a f 20.—
Qnltedttiueudeu omzet door te hooge vraagprijzen
Üoter f 1.40 f 1.50 de K. G. (Ned. tt'.j
S ée 100 Atuks.
Oostburg 80 November.
aanvoer vêb .Oranea was hedeu zeer groot, en vooral van Tarwe en
tVimergiiat, voor welke beide artikelen weder goeden koop lost bestond.
Haver, "Erwten. ea Paardejubooueu kwamen weder niet veel voor, terwijl
Alleed eeiotgenaemd artikel druk werd gevraagd. Voor zeer puike Erwten
trpéê op de kook faoogcr prjj® betaald, gewone uaauwelijks als voren en
^aardenbooneu dooreen 25 ct. lager. Voor aile artikelen was de vraagprijs
Aiooger eu giug' du» de verkoop langzaam terwijl veel onverkocht is gebleven.
Ut' bedot^ea .fryzpo warea;
mmmr m m&mmmm*.
DOMINO- en KIJBTVSBBLILiEl
VERWDOOZEN,
EKEÏfTENFBGEKEïT?
alsmede vi-rscliillende soorten van
Alles tot de minst mogelijke prijzc
dotskbmj vin y, b. bchiw»» ti vussingin.
lelf, dat nu oo
reroerd wordt,
lusland. Dat
jebeurtenisj
ieuwen bloedij
Voorloopig,
erandering vai
iaden speelt o
Aften van R
'laat Europa
liet niet zi
de Autocraa
«e.
Spanje heeft
«ladeus van I(
ingenomen en
nd te beklim ir
ibben, betwijf
rste berouw
wel liet vol
Prins bij zij!
'doen, hoe ee
M van den 01
Victor Emma
"heugd. Zijn
on te beurt g
'heffing die 1
'®ers van Ital
worden en
doen zal.
nensch wikt,
dip het oorlog
Dij Orlean
W-d, om Pa
*«st. De Di