FFER, 5 M DENIS ET MR 1M. .50 en zeer puike f li gg f 6.80 a f 6.00 Zomer 3.5» f 4.—. a f 4S0 a f9.15 Erwten f 9.-. f 10.25 a f 10.50 VorU oden en tot vorigej eten. 2'/, P<9. 52»/, 3 «1 4 82'/, - O 92 63»/, rie 5 w. 4 5 212 4l/a 7#«/„ 4 63'/, 3 30 3 26' 5 51'»/,, 5 n **'U 5 »i, ËN. zal op Dingsdaj te zeven uren, ia hap, op de Groot lopen: EKVE, ;en, wijk G. n°. 6 DKIPFER, te Ylis le vijfde drul :ans, ershoef. int. SIE verzonden,I SCHINKIl] Boekhandelaar handen van PORTRETLUSTJéS) inshellei z E n, soorten van «gelijkte prijze Ftft T* VLI58INOIN' suhsidiëeTd, later ontvingen zij, en ook die van Hamburg varen, ruime bijdragen door voordeelige postverdragen met den Noord- Duitsch'en-Bond, met Engeland, met Frankrijk en met Amerika gesloten. Zelfs in Nederlandsc/t-Indië wordt de stoomvaart reeds 20 jarenlang gesubsidieerd. liet moet dan ook geen bevreemding wekken, wanneer wij aien dat onze naburen, die vroegtijdig gezorgd hebben dat hunne zeehavens door middel van spoorwegen met het binnenland en lioor middel van stoomschepen met overzeescho landen verbon den waren, zooveel meer nijverheids- en handels-bedrijvigheid toonen dan liter te lande gevonden wordt, waar men tot nog toe van dergelijke verbindingen in groote mate ver.-token was. Daaraan is onze acht. rlijke toestand toe te schrijven en, om den verloren tijd weder in te halen in het belang van liet Üederlandsche volk en van den Nederlandscheu Staat, is liet noodig buitengewone krachten in te spannen, waarover alleen de Staat beschikken kan, die later ook weer de voordeelen plukt van de meerdere arbeidzaamheid en bedrijvigheid der natie ten gevolge van de ontwikkeling der nationale Transatlantische Stoomvaart. Het zal daartoe voldoende zijn te wijzen op den toenemenden in- en uitvoer van en naar Nederland in en uit Engelandsedert de spoorwegen in die beide kijken door middel van stoombooten verbonden werden: De invoer uit Nederland in Engeland bedroeg in 1855 eene waarde van p.st. 6.460.932 1868 11.390.924 De uitvoer uit Engeland naar Nederland bedroeg in 1855 eene waarde van p.st. 7.169.977 1868 16.6 8.827 En hoeveel meer zou de bedrijvigheid in Nederland, niet zijn toegenomen, wanneer dat toenemend verkeer meer en meer onder nationale vlag had plaats gehad in ten al,en tijde gemak kelijk toegankelijke havens. Door de krachtige ontwikkeling van het stoomvaartverkeer tusschen Engeland en de meest voorname havens der wereld, ten gevolge van het subsidiestelsel, is de tonnen inhoud der stoomschepen in dat Bijk vermeerderd van 170,631 ton in 1850 tot 977,292 ton in 1868, en kan men daaruit afleiden hoe krachtig ook de handelen de nijverheid er door bevoiderd v n Wanneer men daarbij het oog vestigt op de Staats-inkom- sten in Engeland en ziet, dat die van p.st. 57.576.273 in 1850 tot p st. 75.434.252 in 1870 gestegen zijn, dan blijkt het daar uit dat de subsidie aan de stoomvaart slechts een voorschot is, dat later op verschillende wijze ruimschoots in de schatkist terug vloeit, buiten en behalve hetgeen regtstreeks door de post.inkom.sten daarin terug keert. Om al de aangevoerde redenen wendt adressant zich tot U net het eerbiedig verzoek dat het groot nationaal belang der aak U aanleiding moge geven in deze voor ons land zoo hoogst jewigtige aangelegenheid het intiatief te nemen. 't Welk doende Uw zeer onderdanige Dienaar, [w. get.) JANSEN. Delft, 6 November 1870. pdoen, hoe een groot deel der nieuwe onderdanen met"den ion van den overweldiger van Bomenietis ingenomen. Tictor Emmanuel, de vader van Prins Amadeüs, is dubbel i'heugd. Zijn vaderhart klopt van blijdschap bij de eer zijn »n te beurt gevallen, en zijn koningshart niet minder, bij de itheffing die hem zeiven wacht. Officieel heeft hij aan de JDers van Italië aangekondigd, dat Bome bij Italië ingelijfd 'worden en dat hij spoedig zijn intocht in de nienwe hoofd- Wdoen zal. Zal dit laatste ooit gebeuren? Wij zullen zien. ttnensch wikt, God beschikt. Op het oorlogstooneel is de toestand bijkans dezelfde geble- Bij Orleans hebben de Duitschers aanzienlijke voordeelen 'Mld, om Parijs is liet voordeel aan de zijde der Eranschen De Duitsche legerhoofden hebben met veel lof ge- Bijvoegsel van het Vlissingscli Week blad van liatixrclag- 3 December 1870, no. 410. Aan de lleeren President, en Leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal. Geeft met verschuldigden eerbied te kennen Marin Henbi Jansen, gepensioneerd Kapitein ter zee, wonende te Delft, dat hij zich op den 269tcn Jauualij jl. met het in afschrift (A) hierbij gevoegd verzoekschrift tot Zijne Exce lenlie den Minister van Financiën gewend heeft, in de hoop uat het voor- uitzigt zoude geopend worden van eene subsidie van Staatswege te zullen ontvangen bij het tot s' and komen eener geregelde stoomvaart op gezette tijden van uit Hissvngen naar de Atlan tische havens van Noord-Amerika, na Mei 1872, het tijdstip waarop vermoedelijk de spoor- en havenwerken te lissingen .voltooid zullen zijn. Tengevolge van een op 16 October jl. ingezonden adres van de Twentse/ie Eereen igmg tot herordering van Nijverheid en Handel, naar aanleiding van het hierboven vermeld verzoek schrift, de bevordering dezer aangelegenheid aan den Minister van Financiën verzoekende, heeft adressant de eer gehad het in afschrift B) hierbij gevoegd Extract uit het register der Besolu- tiën van den Minister van Financiën te ontvangen, gedagteekend 19 October 1870, n°. 29, Afd. Algemeen Secretariaat, waarbij onder anderen te kennen wordt gegeven, dat een voorstel tot vermeerdering der Staatsuitgaven, om daarbij aangevoerde rede nen, thans ontijdig moet worden geacht In bovengemeld verzoekschrift werd gewezen op het ten einde spoeden in het jaar 1872 der meeste groote spoorwegwer- ken, die thans op de Staatsuitgaven drukken, zoodat alsdan het verleenen van subsidie aan eene stoomvaart—onderneming, waar.an door den Minister gezegd wordt„dat het nut hoven alle bedenking verheven is," waarschijnlijk minder bezwaar zal in hebben. In geen geval zou dus het eindcijfer der Staatsuitgaven voqt 1871 door eene in 1872 te verleenen subsidie verhoogd wor en. Er werd zakelijk gevraagd om het subsidiëren der Transatlan tische stoomvaart bij de wet te doen vaststellen, en de prioriteit toe te kennen aan eene subsidie voor de Amerikaanse .e stoom vaart boven andere minder nuttige, of minder dringend noodige uitgaven bij liet ontwerpen der Staatsuitgaven voor 1872. De bestaande omstandigheid, waarop door den Minister van Financiën gewezen wordt, dat de Staatsinkomsten reeds nu niet toereiken om de uitgaven te dekken," terwijl er nu zoovele groote werken uit de schatkist betaald moeten worden, zal waar schijnlijk in 187 2, wanneer de meeste dier werken voltooid zijn, gunstiger wezen, en al mogt dat, om andere redenen, niet zoo zijn, dan nog schijnt de vraag of er vooruitzigt op subsidie zou kunnen gegeven worden? althans nu niet ontijdig te zijn, uithoofde er minstens een jaar noodig is tusschen de uitgifte van actiën of obligatiën en het tijdstip waarop de stoomschepen Dit afschrift zullen wij de volgende week meêdeelen. De Eedactie. Den 5 Januarij a. s. zal in den Haag, ten behoeve der staats spoorwegen, worden aanbesteedde levering van ballast, het leggen van sporen, het maken van werken voor beveiliging en afdeeling op het gedeelte van den spoorweg van Middelburg tot West-Souburg, en van voorzieningen op de kauaalboorden tusschen Middelburg en Vlissingen, en eenige verdere werken. Aanwijzing op het terrein zal worden gedaan op 19 en 23 December a. s., telkens des voormiddags te 11 uren, aanvan gende te Middelburg. Gisteren heeft in den Haag, ten behoeve der staatsspoorwe gen, de herbesteding plaats gehad vanhet baggeren der bui tenhaven buiten den zeedijk; liet bezetten van een gedeelte der

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1870 | | pagina 5