1870. N40I.
Zaturdag 1 October.
8sfe Jaargan
g-
VLISSI NG EN.
F. H. SCHIFFER.
)WATER
'klaring.
1
aai f 7.90. Bakbare jJ
afgedaan. Zomer
werden begin beursJ
egen biedensprijzta 5
vijl later niet meer J
ouders wilden echter
getoond tot f 13.25
st gehoudon.
soorten tot f 9.-— g
iteit. Zomerzaad sltt||
i,zijn gekocht.
weinig vraag, er svrj
igen. Doch beide s
aan, van redelylcd,!
oog gehouden, en ÏM
a f 10.75. Kogge f'jj
f 6.15 f 6.25 'a f 6|
2.75 a f 4.25. Paard^
50. Zaden met ter n
EISSINfiSCH WEEKBLAD.
63 Yj I
8J
917,
sten.
2'1, pc.t
52
531/»
4
83s(i
4'/:
-
5
31
5
66'
it 5
Y5'|,
4
5
210
*'l,
80"|,
4
63,/,
3
26>f,
3
23»/,,
3
52'/,
5
25
6
5
M'U
2'L
M.
Nienwendijk H no. 101.
Advertcntiën gelieve men aan den "Uitgever in te
jenden uiterlijk Donderdag avond ten 8 ure; de prijs
?an i4 regeh is 40 Cents, voor eiken regel meer
10 Cents.
Advertentiën voor dit blad worden voor Duitschland
Oostenrijk en Zsvitserlaud opgenomen door
HAASENSTEIN VOGLER,
BUREAU:
Dit Blad wordt wekelijks, des Zaturdags uitgegeven.
Abonnementsprijs per drie maanden 60 Cents, france"'
per post 75 Cents. Afzonderlijke nummers 5 Cent.
Men abonneert ziek bij alle Boekhandelaren en Post- f
directeuren.
Advertentie-espeditie in Hamburg, Leipzig, Dresden,
Breslau, Keulen, Stuttgart, Weenen, Praag, Basel
Zurich, St. Gallen, Geneve en Lausanne.
gepatenteerde
pp»
e Veere
2.
n door diegenen
et Anathe-
2D, waargenomen,
ueesheer de ver
el alleen als eet
eerende taudmió
atief tegen hei
klageD, dikwijl
rants m.
olie Tanden pri;
dzeep f 1.50.
80 Cts.
ASILLE.
TEN KOLFF, Korte
wijk 2 no. 441; C,
CH1FPEREIJ, Co
MONT, Leuvehaveu,
Prillüvitz J. CZN
It Co., Hoogstraat
J. L. F. C. SNA-
te Leiden: E. NOil
's ilerloyenbosch
enDr. WOLFF; tc
EN BOSCH Hz., te
SPRE.NGERS, ver-
J. P. LANSON-
ARKS, SZn.Voor
LBOOM te Bommel
endaal: M, D. VAN
C. SCHOUTEN
v. e. DOE
Nu Frankrijks driekleur Rome niet meer beschermt tegen
den revolutionnairen vijand van den Pauselijken Stoel, zij moge
Victor Emmanuel of Garibaldi heeten, nu loopt Z. H. groot ge
vaar, dat hij nogmaals als balling het graf der HH. Apostelen
lal moeten verlaten. Het vooruitzicht hierop vervult de harten
van alle katholieken met vrees, doch om geheel en al ander,e
redenen dan de antikatholieken wel denken. Het is een algemeen
verspreid gevoelen onder hen, die buiten de katholieke kerk
staan, of aan de sofisterijen van het modern liberalisme hun oor
geleend hebben, dat de katholieken van meening zijn, dat hunne
kerk met de wereldlijke heerschappij des pausen vallen zal!
Die verkeerde voorstelling en de meening, waarin zij zei ven
rerkeeren, doet hen zoo reikhalzend uitzien naar het vertrek
I an den iaatsten Fransclien soldaat uit Civita Vecchia en den
ntocht van den eersten Italiaanschen soldaat in Roine. Het is
minder te doen om Rome aan Italië te geven, dan wel den
'aus te verjagen, het collegie van kardinalen, de generaals der
'«schillende Omen, en alles wat tot het beheer der kerk be-
loort, te verstrooijen. Ware dit niet het geval, zij zouden er
nenzeer op aangedrongen hebben dat, Rome met het Romeiusch
;ebied neutraal verklaard werde, als Luxemburg dat ïu 1867
;edaan werd.
Dit begeeren zij evenwel niet, zij begeeren de vervolging en
«derdrukkiüg van het Pausdom,
ïij vergissen zich echter grootelijks, die mannen, welke met
alle teerdere bezorgdheid voor het prestige van den Paus ver-
ijn, dat zij hem van zijn tijdelijk beheer willen ontzet zien,
zijne morèele macht daardoor zou winnen. Wisten wij niet
oeveel zelfverblinding er in de wereld, en niet het minst in de
beralistische wereld plaats grijpt, wij zouden tot hen, die zoo
Heken, zeggengij zijt huichelaars. Uw mond zegt niet wat
w hart denkt. Erkent liever uwen haat tegen alles wat katho-
ek is, dan althans handelt gij oprecht, ieder onzer zal waar-
ihiinl.'it- in zijnen kring mannen gekend hebben die zóó spra-
I
i
VLISSINGEN.
men ze ook lubben doorgrond.
de katholieken beschouwen liet wereldlijk gezag des
Usen ten allen tijd onder alle omstandigheden volstrekt niet
Ittene coiidüo sine gaa non voor het bestaan des Pausdoins.
j iveten dat vele Pausen geen tijdelijk gezag gehad hebben,
dat de belofte, aan den H. Petrus en aan de H. Kerk gege-
niet slaat op het wereldlijk gebied over eenen kleinen
teek grond van het Italiaausche Schiereiland.
Maar waarom trekken de katholieken dan de zaak van
Pausen tijdelijke macht met zooveel vuur aan?
Omdat zi'| doorgrouden met welk helsch doel men den Paus
Hooven wil.
Omdat zij gevoelen, hoeveel geweld, onrecht en huichelarij
gepleegd is, om dat dotl te bereiken.
Omdat zij voorzien, welke wereldberoeringen de verjaging
8Pausen zal te weeg brengen.
Maar zij vreezen niet voor den ondergang der kerk hij die
ffl'»oor vreest, is geen katholiek meer!
ïij weten dat de Voorzienigheid wegen kent, welke onbe-
ud zijn aande kinderen der ineuschen. Zij weten dat Chris-
tus beloofd heeft zijne Kerk bij te blijven; maar haar tevens
voorspeld heeft, dat zij verdrukking en vervolging zal leiden,
tot aan het laatste der dagen.
En waarom zouden zij aan vreezen voor het beslaan der
kerk?
Maar zij vreezen voor de toekomst der Europeesche maat
schappijen. De toestand, waarin het hoofd der katholieke kerk
zich tot nu toe heeft bevonden (dat is als souverein binnen
Rome), kan niet gewijzigd worden dan ten koste van ontzag
lijke beroeringen, radicale omverwerpingen van de bestaande
orde en zaken.
De Paus kan ophouden souverein van Rome te zijn.
Maar in dat geval moeten onze Europeesche toestanden ge
heel en al veranderen, moeten zij omver geworpen worden, als
het oude Troye: Ruet alto a culmine Trot/a.
Wanneer het slechts schrijver dezes ware, die zulke ver
wachtingen koesterde omtrent het voortdurend blijven bestaan
van het Pausdom, zou men wellicht veronderstellen, dat voor
liefde hem verblindde; maar de woorden van een scherpzin
nig staatsman, en groot gesobiedkenner, van een protestant,
Maculay getuigen met minder van dat geloof aan de duurzaam
heid van den Pauselijken Stoel. Na een schets gegeven te heb
ben van den schier hopeloozen staat waarin de H. Stoel in 1799
verkeerde, toen Pius VI in de gevangenisschap der Fransche
republiek stierf, laat hij daarop onmiddellijk volgen „De
Arabieren verhalen, dat de groote pyramide vóór den zondvloed
is gebouwd, en dat zij alléén van alle werken van menschen-
handen aan de wateren weerstand bood." Zoo is ook het lot
des Pausdoms. Het is onder de grooie overstrooming (de
Fransche revolutie) begraven geworden, maar zijne diepe fon
damenten werden niet geschokt, en toen de wateren weggedre
ven waren, kwam bet weder te voorschijn te midden van de
puinboopen eetter wereld, die was heengegaan. Ook zien
wij niet eenig teeken dat het naderend einde der langdurige
heerschappij (van de katholieke kerk) aankondigt. Zij zag den
oorsprong van alle nog in de wereld bestaande regeringen en
kerkelijke instellingen, en wij durven niet verzekeren dat zij
niet bestemd is oin het eind van alle die regeringen en instel
lingen te zien. Zij was groot en geacht eer de Saksers den voet
op Briltannië's bodem zetten, eer de Franschen den Rijn over
staken, toen de Grieksche welsprekenheid nog bloeide in Aiilio-
ebië, toen de afgoden nog werden vereerd in den tempel van
Mekka. Eu zij kan nog zeer wel met onverminderde kracht be
staan, wanneer een reiziger van Nieuw-Zeeland, te midden eener
uitgebreide wildernis, op een verbroken boog der Loud,en-
tiridge zal staan, om een schets te maken van de ruïnen dev
St. Paulus kerk.
Maar zal de Paus niet uit Rome verdreven worden?
En waar ook op de wijde aarde, waar hij zijnen voet nederzet
zal hij kunnen zeggen:
Rome n'est plus dans Rome: elle est toute ou je suis(Romt
is niet meer in Rome, het is overal «aar ik ben).