Wij laten hier volgen clen woordelijken inhoud van het con tract tusschen Zijne Excellentie den Minister van koloniën en de Commissie, ter bevordering ran nationale stoomvaart op NederlandschIndië, onder bescherming van Z. K. H. Prins Hendrik der Nederlanden. En wij vestigen de aandacht van allen, die belang stellen in den toekomstigen bloei van Vlissin- gen, op een paar zinsneden, in dat contract voorkomende, waarbij Vlissingen niet vergeten wordt. „De commissie ter bevordering van nationale stoomvaart op Nederlandseh-Indië zal tot 16 Mei 1870 werkzaam kunnen zijn met het vestigen van eene naamlooze vennootschap, die de na te noemen verpligtingeu op zich neemt en de daartegen bedon gen voordeelen zal genieten. Mogt de naamlooze vennootschap op 15 Mei 1870 nog niet gevestigd zijn, dan verblijft het aan de Regering om dezen termijn al of niet te verlengen. In het laatste geval is de overeenkomst vervallen. 1. De te vormen naamlooze vennootschap zal in de vaart brengen vier stoomschepen onder Nederlandsche vlag, volgens geannexeerde beschrijving, bestemd om eene geregelde stoom vaart te onderhouden tusschen Nederland en Nederlandsch- Indië, door het Suez-lanaal. De vennootschap zal in het in de vaart te brengen materieel zoodanige wijziging kunnen brengen als haar, vooral ook met betrekking tot de diepte van het Suez- kanaal, noodzakelijk zal voorkomen, doch onder voorwaarde dat het bedoelde materieel blij ve bestaan uit stoomschepen eerste klasse van 1800 ton of grooter, en dat, bij wijziging van het materieel, de nieuwe beschrijving vooraf aan de goedkeuring van den Minister van koloniën worde onderworpen. Het eerste stoomschip zal van eene Nederlandsche haven vertrekken hoog stens twaalf maanden na de vestiging van de naamlooze ven nootschap. De andere schepen zullen het eerstgenoemde en elk ander geregeld opvolgen, zoodat gedurende den duur van deze overeenkomst in iedere twaalf maanden het eerste tijdperk aanvangende op den voor de afvaart van het eerste stoomschip gestelden termijn minstens acht uit- en aciil thuisreizen door de stoomschepen der vennootschap zullen worden vol- bragt. 2. De Regering verzekert aan de vennootschap, voor elke reis van een dezer stoomschepen van Java naar Nederland, eene gedeeltelijke belading met producten van hoogstens 600 lasten, welke echter gedurende elk in 1 bedoeld tijdvak van twaalf maanden niet nreer bedraagt dan 4S00 lasten in het ge heel. De hoeveelheid op iedere reis te verschepen wordt gere geld naar het aantal reizen als volgt: bij acht reizen in het be doelde tijdvak van 12 maanden 601 lasten per reis; bij negen uito 533 lasten per reis; bij tien dito 480 lasten per reis. Bij den aanvang van ieder tijdvak van 12 maanden zal het bestuur der vennootschap aan de Regering kennis geven hoeveel reizen van Java naar Nederland het voornemens is in dat tijdvak door de stoomschepen te doen ondernemen. De bedoelde producten worden ingenomen in hoogstens twee veilige en voor de stoom schepen, ook bij volbelading, genoegzamen diepgang opleve rende laadplaatsen op Java, volgens opgave door de faktorij der Nederlandsche Handelmaatschappij te verstrekken bij aankomst van het schip ter reede van Batavia. Omtrent het aantal dagen voor de inlading te verleenen en het overliggeld zal later eene billijke regeling tusschen partijen worden vastgesteld. Behalve de verpligte hoeveelheid producten kan door de faktorij der Nederlandsche Handelmaatschappij ook tin worden geladen, mits niet meer dan drieduizend blokken, van het tegenwoor dig gemiddeld gewigt van ruim dertig kilogrammen, in ieder stoomschip, en mits de faktorij zich daaromtrent verklare, niet later dan drie dagen na de aankomst van het stoomschip ter reede van Batavia. Bij uitlevering in Nederland, ter plaatse van bestemming door de faktorij der Nederlandsche Handelmaatschappij of hare agenten in het cognossement in te vullen, zal worden betaald voor vracht van de volgens deze overeenkomst geladen produc ten twee-en-twintig gulden vijftig cent per last boven het ge middelde vrachtcijfer in het afgeloopen kalenderjaar door de zeilschepen bedongen bij de inschrijvingen door de Nederland sche Handelmaatschappij hier te lande en op Java gehouden. Mogt het aldus te verkrijgen gemiddelde vrachtcijfer zijn bene den 75 per last, dan zal niettemin dit cijfer van ƒ75 als het bij deze bepaalde minimum van berekening worden aangenomen, en de aan de vennootschap te betalen vracht das niet minder dan zeven-en-negentig gulden vijftig cent per last bedragen. Ingeval volgens het tweede lid van 1 stoomschepen van mindere grootte dan de bij deze overeenkomst gevoegde be schrijving in de vaart worden gebragt, wordt de boven bepaalde vrachtprijs verminderd tot op ƒ20 per last boven het in deze paragraaf omschreven gemiddelde vrachtcijfer. Jen het boven bepaalde minimum van vracht per last bepaald op vijf-en negen tig gulden. Voor het tin wordt slechts een vierde der vrachten voor de bindrotting en het verfhout, die tot garnering geladen worden, in het geheel geene vracht berekend. Bij de afschaffing van de regten, thans verschuldigd voor het passeren van het Snez-kanaal, zal de bedongen vrachtprijs eene evenredige vermindering ondergaan. De goederen mogen uit eene Nederlandsche haven voor scheepsrekening met ligters naar de bestemmingsplaats worden vervoerd. Geschiedt dit'Jvervoer van Vlissingen, dan wordt de hieruit ontstaande meerdere risico ten koste der vennootschap door ver zekering gedekt. 3. De vennootschap verleent aan de Regering preferentie op ruimte bij iedere uitreis van Nederland naar Java voor: driehonderd last ^lading tot^dej bij tarief voor particuliere inladers vastgestelde vracht en conditiën; en voor tweehonderd man troepen tegen de volgende vergoeding voor passage, kost geld en hoofdgeld door het kanaal van Suez: voor iederen sol daat 120; voor iederen onder-officier f 225, voor iederen bij het detachement behoorenden officier 660, met de hij het koninklijk besluit van 13 Maart 1869, no. 25, bepaalde reduc- tiën in de passage van officieren, wanneer leden van hun gezin hen op de reis vergezellen; mits de regering zich minstens drie weken vóór het aangekondigde vertrek van het stoomschip ver- klare of van de ruimte waarvoor gij preferentie heeft, zal worden gebruik gemaakt. De vennootschap verpligt zich omjdes verlangd voor de rege ring over te voeren specie tot eene vracht van 1/i percent van de waarde; brieven en paketten op nader te regelen voorwaarde' 4. De vennootschap verpligt zich voor iedere reis, hetzij uitgaande of thuiskomende, tusschen Nederland en Java, niet meer te besteden dan vijftig etmalen, met inbegrip van even tueel oponthoud voor laden eu lossen op tusschengelegeii plaat sen, waartoe zij zich de bevoegdheid voorbehoudt. Bijjangere reis dan vijftig etmalen zal de vennootschap ver beuren: eene boete van duizend gulden in ééns voor eene vertraging van een tot vijf etmaleneene boete van vijfhonderd gulden per etmaal voor eene vertraging na het vijfde tot en met het vijftiende etmaal. Daarna houdt de boeteberekening op. Voor iedere niet volbragte reis beneden het minimum van acht nit- en thuisreizen per 12 maanden, verbeurt de vennoot schap zesduizend gulden. De boeten zijn niet verschuldigd in geval van overmagt force majeure). Bij geschil zal dei vraag [of de vertraging het gevolg is van overmagt worden beslist door scheidslieden, die uitspraak zullen doen als goede mannen in het hoogste ressort. Op gelijke wijze zal over alle eventuele geschillen, deze over eenkomst betreffende, worden beslist. 5. Deze overeenkomst blijft van kracht tot nltimo Decem ber 1874. Vóór of op 1 Januarij 1874 zullen partijen zich verstaan omtrent het al of niet voortzetten der overeenkomst. 6. De kosten vallende op dit contract zijn voor rekening der commissie. Hiervan twee eensluidenden geteekend, welk voor één zullen valideren. ,s Gravenhage/Amsterdam, 8 Februarij 1870. De Minister van koloniën, {get.) de Waal. De Commissie ter bevordering van nationale stoom vaart op Nederlandsch-Indië, onder bescherming van Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Hendrik der Nederlanden, {get.) G. J Boelen, J. G. Botge, J. Boissevain.

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1870 | | pagina 5