1810. 1N°. 367. Zaturdag 5 Februarij. 8ste Jaargang. vlissingen. f. h. schiffer. iLEN :hte recept, (tent maakt. HMEiUDiDSCaE TlJPHtiO. ;al op |i op de Groötë verkoopöü ■tOO iiieii.w metende: breed, en 5.50 lang» ters diep» in bengels; de Vlaam- eibloklsen vierkante |en; Draai» der Tim en Sohil- fgekenrde en en wat 1de. INGSCH WEüKBL Nieuwendijk II no. 101. Adverlenriën gelieve men aan den Uitgever in te zencLu uiterlijk Donderdag avond ten 8 ure; de prijs van I4 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10 Cents. BUREAU: Dit Blad wordt wekelijks, des Zaturdags uitgegeven. Abonnementsprijs per drie maanden 60 Cents, franco per post 75 Cents Afzonderlijke nummers 5 Cent, Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post directeuren. ,ag en werken heil- tend tegen de sn, id; zij zijn zacht JRBANUS VIII, een geneesmiddel, e doozen zijn ver- "ENEN ZOON ijky Joh8. Pot. 1. F. Stad es, op het Spui- iGeluk. Hontzöger. S Kis ter. ire kei berg. van Crimpen. J. Aerssen. Sep. I. Witkam. d, Abr. Verwijs Ar. In de Panne. 'i. D. van Leeuwen. Kniknie Zoon. V. Timmermans, iim. Lindhont. van Gils, in de Niviwi Vogelvanger, Kerk- LEN, bereid Ids zoo vele jaren zijn door ons te lend, verkrijgbaar ÉB. illeti zijn, dat door on* id volgens het oude en 'e hier boven opgegeven Depothouders In elk mteekeniug van ile ver- elke handteekening zich verzegeld zijn. Wij ver- etten, en raden hun aan alt. Alleen de Doosjes, aan te schaffen, en zich ds. Algemeen en levendig blijft het gesprek in ons midden over de Vlissingsche stoomboot. Menigeen ontwaakt des mor gens met de vraag: vaart dan toch de Vlissingsche boot nog riiet. Men is zoo gewoon aan de bedrijvigheid, de geriefe lijkheid voor passagiers en goederenvervoer inet de stoomboot, dat het verminderde verkeer langs onze stad tengevolge der gestremde stoomvaart, opvallend en nadeelig is. Naar wij vernemen is het voordeel, dat de stoomboot in hare vaart, bij aankomst en vertrek, der stad aanbragt, niet] gering te noemen, behalve nog, dat het dienstdoend personeel thans broodeloos naar eene andere betrekking uitziet. Drie partijen, zoo vermeiden wij verleden week, liepen om het hardst voor de oprigting eener nieuwe stoomboot, en aan geene raogt het, helaas 1 gelukken, het doel te bereiken. Twee partijen hebben, als wij ons niet vergissen, haar plan opgegeven, eu zijn te huis gebleven met de eenige troost: wij hebben beproefd, maar te vergeefs. Elkeen zal dankbaar zijn jegens de geachte lléeren, voor de aangewende pogingen; en al raogten zij mislukken, het strekt tot eer, dat men in het belang van Vlissingen geijverd heeft; al ïaogten er zijn, die met een medelijdend schouderophalen wenken en zeggen: 't is een onbegonnen werk, wij prijzen eiken burger onzer stad, die eene poging waagt voor de wel vaart van Vlissingen. De eenige partij, waarop nog met eenige hoop gerekend mag worden, is de oude maatschappij, die in zak en asch zit te treuren bij het graf van het eeuig verloren kind onder de wateren van Stavenisse. Het kind is zoo diep begra ven dat aan geen opdelven, aan geene verrijzenis valt te denken. Het zou duizenden moeten kosten, om de proef te nemen zonder veel kans van goed succes voor de ligting der gezonken stoomboot. Evenwel kunnen wij mededeelen (ofschoon wij niet voor de zekere waarheid der mededeeling kunnen instaan) dat er een lichtstraal onder de leden der maat schappij is opgegaan, en dat (welligt weldra) een schip, misschien twee schepen zeilklaar (weet wel, niet stoomkiaar) zullen liggen, om goederen en dezen of genen verwaaiden passagier, aan boord te nemen, voor het transport naar Rotterdam ten einde, op die wijze de gestremde vaart te hervatten. Prach tig plan! twee tjalkschepen! waarmede het uur van het ver trek bepaald, maar het uur van aankomst op geen dag na kan aangegeven worden. Twee tjalkschepen wij hebben dan toch wat! Een ding is jammer dat Zeeland uit eilanden bestaat, en geen duorloopenden vasten wal heeft, anders was ce zaak ge red, om van een jaagpad gebruik te maken en twee oude trek schuiten te gaan huren in Holland. Dan waren wij er toch nog beier aan, dan met tjalkschepenEn wij wisten, wanneer ten naaste bij de aan Komst van het transport, hoe langzaam dan ook wezen zou. Roemen kunnen wij ten slotte niet op den vooruitgang van Vlissingen! Het vlissingen. gebruik der systematische namen van maten en ge- wigten volgens Art. 3 der wet van 7 April 1869. is met 1 Januari] dezes jaars ingevoerd. Echter werd daarbij de vrijheid gelaten zich nevens de systematische benamingen ook van de in gebruik zijnde lioll. benamingen te blijven be dienen. Menigeen ziet tegen deze nieuwe benamingen als tegen een onbeklimbaren berg op en schijnt maar weinig zin te hebben, zich met deze vreemde poespas, zooals men ze hier en elders hoort betitelen, in te laten. Men maakt er zich bijna een schrikbeeld van. Maar is het dan niet moei- jelijk vraagt welligt deze of gene, zich die namen in het geheugen te prenten en als een schooljongen op die vreemde woorden te blokken. Is mogelijk dat het m o e ij el ij k h eid oplevert, maar waartoe komt men zonder moeite en och men hoort immers in het dagelijksch verkeer zoo menig woord van vreemden oorsprong bezigen. Even als in de meeste zaken is ook hier de moeijelijkheid overwonnen, als men in de zaak zelve maar een weinig verder wil zien. Alles bepaalt zich tot 1°. 5 namen die men als eenheden heeft aangenomendeze zijn uieter Ned. el, are zz Hork. roede, stère zz kub. el, liter zz kan of kop en gram zz wigtje; 3°. om de veelvouden van deze maten uit te drukken gebruikt uien myria =z honderdduizend, kilo zz tienduizend- iiecto :z: honderd, deca =z tien, terwijl, 3°. de onderdeelen aan, gewezen worden door de voorvoegsels deci zz tiende jdeel, centi zz honderdste deel en uiilli zz duizendste deel. Zoo be- teekenen: myrialiter tienduizend koppen of kannen, decigram, het tiende gedeelte van een wigtje en centimeter het honderdste gedeelte vau een Ned. el, das duim. Heeft men deze 13 woorden in het geheugen, dan kan het voor hem, die op de hoogte der oude namen is, volstrekt geene moeite kosten ook deze toe te passen. De namen der lengtematen kunnen met bijvoeging van het woord vierkantevoor vlakte maten en met bijvoeging van het woord kubieke voor ruimte- eu inhoudsmaten gebezigd worden. Vlissingen 4 Februarij. De Amlemsche courant deelt ons mede, dat zij vernomen heeft, dat de lieer Jansen, dezelfde Heer, oud-zeekapitein, die in Middelburg meermalen handelde over een op te rigten Stoomvaart op Amerika, aan de hooge Regering subsidie heeft aangevraagd voor een plan van dezelfde stoomvaart Vlissingen Netv-York. En de Artthemsche courant voegt er bij, dat zij op de aanvrage van den heer Jansen eerstdaags terug zal komen. Wij zijn nieuwsgierig, om te vernemen, wat de Arnhemsche courant ous over die aanvrage van den Heer Jansen zal mede deelen. In liet Provinciaal blad no. 9 maakt de commissaris des Koning» in deze provincie bekend dat de loting voor de nati onale militie in dit jaar zal plaats hebben op 8 Februarij ten li1/, uur. Voor eenigen tijd mogten wij ous verheugen dat de hin derlijke schutting op de Wijnbergsehe Kaai zou worden weg genomen, thans schijnt er lastgegeven te zijn om met dat werk vooreerst niet voort te gaan.

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1870 | | pagina 1