1810. 1N°. 367. Zaturdag 5 Februarij. 8ste
Jaargang.
vlissingen.
f. h. schiffer.
iLEN
:hte recept,
(tent maakt.
HMEiUDiDSCaE TlJPHtiO.
;al op
|i op de Groötë
verkoopöü
■tOO iiieii.w
metende:
breed, en
5.50 lang»
ters diep»
in bengels;
de Vlaam-
eibloklsen
vierkante
|en; Draai»
der Tim
en Sohil-
fgekenrde
en en wat
1de.
INGSCH WEüKBL
Nieuwendijk II no. 101.
Adverlenriën gelieve men aan den Uitgever in te
zencLu uiterlijk Donderdag avond ten 8 ure; de prijs
van I4 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10
Cents.
BUREAU:
Dit Blad wordt wekelijks, des Zaturdags uitgegeven.
Abonnementsprijs per drie maanden 60 Cents, franco
per post 75 Cents Afzonderlijke nummers 5 Cent,
Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post
directeuren.
,ag en werken heil-
tend tegen de sn,
id; zij zijn zacht
JRBANUS VIII,
een geneesmiddel,
e doozen zijn ver-
"ENEN ZOON
ijky Joh8. Pot.
1. F. Stad es, op het Spui-
iGeluk.
Hontzöger.
S Kis ter.
ire kei berg.
van Crimpen.
J. Aerssen.
Sep.
I. Witkam.
d, Abr. Verwijs Ar.
In de Panne.
'i. D. van Leeuwen.
Kniknie Zoon.
V. Timmermans,
iim.
Lindhont.
van Gils, in de Niviwi
Vogelvanger,
Kerk-
LEN, bereid
Ids zoo vele jaren
zijn door ons te
lend, verkrijgbaar
ÉB.
illeti zijn, dat door on*
id volgens het oude en
'e hier boven opgegeven
Depothouders In elk
mteekeniug van ile ver-
elke handteekening zich
verzegeld zijn. Wij ver-
etten, en raden hun aan
alt. Alleen de Doosjes,
aan te schaffen, en zich
ds.
Algemeen en levendig blijft het gesprek in ons midden
over de Vlissingsche stoomboot. Menigeen ontwaakt des mor
gens met de vraag: vaart dan toch de Vlissingsche boot nog
riiet. Men is zoo gewoon aan de bedrijvigheid, de geriefe
lijkheid voor passagiers en goederenvervoer inet de stoomboot,
dat het verminderde verkeer langs onze stad tengevolge der
gestremde stoomvaart, opvallend en nadeelig is. Naar wij
vernemen is het voordeel, dat de stoomboot in hare vaart,
bij aankomst en vertrek, der stad aanbragt, niet] gering
te noemen, behalve nog, dat het dienstdoend personeel thans
broodeloos naar eene andere betrekking uitziet. Drie partijen,
zoo vermeiden wij verleden week, liepen om het hardst voor de
oprigting eener nieuwe stoomboot, en aan geene raogt het, helaas 1
gelukken, het doel te bereiken. Twee partijen hebben, als wij ons
niet vergissen, haar plan opgegeven, eu zijn te huis gebleven met
de eenige troost: wij hebben beproefd, maar te vergeefs. Elkeen
zal dankbaar zijn jegens de geachte lléeren, voor de aangewende
pogingen; en al raogten zij mislukken, het strekt tot eer,
dat men in het belang van Vlissingen geijverd heeft; al
ïaogten er zijn, die met een medelijdend schouderophalen
wenken en zeggen: 't is een onbegonnen werk, wij prijzen
eiken burger onzer stad, die eene poging waagt voor de wel
vaart van Vlissingen. De eenige partij, waarop nog met eenige
hoop gerekend mag worden, is de oude maatschappij, die in zak
en asch zit te treuren bij het graf van het eeuig verloren kind
onder de wateren van Stavenisse. Het kind is zoo diep begra
ven dat aan geen opdelven, aan geene verrijzenis valt te
denken. Het zou duizenden moeten kosten, om de proef te
nemen zonder veel kans van goed succes voor de ligting
der gezonken stoomboot. Evenwel kunnen wij mededeelen
(ofschoon wij niet voor de zekere waarheid der mededeeling
kunnen instaan) dat er een lichtstraal onder de leden der maat
schappij is opgegaan, en dat (welligt weldra) een schip, misschien
twee schepen zeilklaar (weet wel, niet stoomkiaar) zullen liggen,
om goederen en dezen of genen verwaaiden passagier, aan
boord te nemen, voor het transport naar Rotterdam ten
einde, op die wijze de gestremde vaart te hervatten. Prach
tig plan! twee tjalkschepen! waarmede het uur van het ver
trek bepaald, maar het uur van aankomst op geen dag na kan
aangegeven worden. Twee tjalkschepen wij hebben dan toch
wat! Een ding is jammer dat Zeeland uit eilanden bestaat, en
geen duorloopenden vasten wal heeft, anders was ce zaak ge
red, om van een jaagpad gebruik te maken en twee oude trek
schuiten te gaan huren in Holland. Dan waren wij er toch nog
beier aan, dan met tjalkschepenEn wij wisten, wanneer ten
naaste bij de aan Komst van het transport, hoe langzaam dan
ook wezen zou.
Roemen kunnen wij ten slotte niet op den vooruitgang van
Vlissingen!
Het
vlissingen.
gebruik der systematische namen van maten en ge-
wigten volgens Art. 3 der wet van 7 April 1869. is met
1 Januari] dezes jaars ingevoerd. Echter werd daarbij de
vrijheid gelaten zich nevens de systematische benamingen
ook van de in gebruik zijnde lioll. benamingen te blijven be
dienen.
Menigeen ziet tegen deze nieuwe benamingen als tegen
een onbeklimbaren berg op en schijnt maar weinig zin te
hebben, zich met deze vreemde poespas, zooals men ze hier
en elders hoort betitelen, in te laten. Men maakt er zich
bijna een schrikbeeld van. Maar is het dan niet moei-
jelijk vraagt welligt deze of gene, zich die namen in het
geheugen te prenten en als een schooljongen op die vreemde
woorden te blokken. Is mogelijk dat het m o e ij el ij k h eid
oplevert, maar waartoe komt men zonder moeite en och
men hoort immers in het dagelijksch verkeer zoo menig
woord van vreemden oorsprong bezigen. Even als in de
meeste zaken is ook hier de moeijelijkheid overwonnen, als
men in de zaak zelve maar een weinig verder wil zien.
Alles bepaalt zich tot 1°. 5 namen die men als eenheden
heeft aangenomendeze zijn uieter Ned. el, are zz
Hork. roede, stère zz kub. el, liter zz kan of kop en gram zz
wigtje; 3°. om de veelvouden van deze maten uit te drukken
gebruikt uien myria =z honderdduizend, kilo zz tienduizend-
iiecto :z: honderd, deca =z tien, terwijl, 3°. de onderdeelen aan,
gewezen worden door de voorvoegsels deci zz tiende jdeel,
centi zz honderdste deel en uiilli zz duizendste deel. Zoo be-
teekenen: myrialiter tienduizend koppen of kannen, decigram,
het tiende gedeelte van een wigtje en centimeter het honderdste
gedeelte vau een Ned. el, das duim.
Heeft men deze 13 woorden in het geheugen, dan kan het
voor hem, die op de hoogte der oude namen is, volstrekt geene
moeite kosten ook deze toe te passen.
De namen der lengtematen kunnen met bijvoeging van het
woord vierkantevoor vlakte maten en met bijvoeging van
het woord kubieke voor ruimte- eu inhoudsmaten gebezigd
worden.
Vlissingen 4 Februarij.
De Amlemsche courant deelt ons mede, dat zij vernomen
heeft, dat de lieer Jansen, dezelfde Heer, oud-zeekapitein, die
in Middelburg meermalen handelde over een op te rigten
Stoomvaart op Amerika, aan de hooge Regering subsidie heeft
aangevraagd voor een plan van dezelfde stoomvaart Vlissingen
Netv-York. En de Artthemsche courant voegt er bij, dat zij op
de aanvrage van den heer Jansen eerstdaags terug zal komen.
Wij zijn nieuwsgierig, om te vernemen, wat de Arnhemsche
courant ous over die aanvrage van den Heer Jansen zal mede
deelen.
In liet Provinciaal blad no. 9 maakt de commissaris des
Koning» in deze provincie bekend dat de loting voor de nati
onale militie in dit jaar zal plaats hebben op 8 Februarij ten
li1/, uur.
Voor eenigen tijd mogten wij ous verheugen dat de hin
derlijke schutting op de Wijnbergsehe Kaai zou worden weg
genomen, thans schijnt er lastgegeven te zijn om met dat werk
vooreerst niet voort te gaan.