1870. N°. 365. Zaturdag 22 January. 8ste Jaargang trnmrnw- x?m* jmLBSDUE immm fllSSINSSGH WEEKBLAD. \rsa.. -. sO>i- Nieuwendijk H no. 101. VLISSINGEN. Advertentiën gelieve men aan den Uitgever in te zenden uiterlijk Donderdag avond ten 8 ure; de prijs van 14 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10 Cents. t -'•l' '•'.SSteafe->C f - 1 .Jü'i' W,.-.by 'V^v *"V 'S~r BUREAU: F. H. SCHIFFER. Dit Blad wordt wekelijks, des Zaturdags uitgegeven. Abonnementsprijs per drie maanden 60 Cents, franco per post 75 Cents. Afzonderlijke nummers 5 Cent. Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post directeuren. De nieuwe regering in Frankrijk, zoo kan men het ministerie Olivier noemen, heeft bij hare optreding zeer geruststellende punten gezet tegenover het jonge Italië in het belang van het wereldlijk gezag van den Paus. De minister van buitenlandsche zaken graaf Daru heeft in den Senaat ter beantwoording der interpellatie van den heer Rouland over het Roineiusche vraagstuk bevredigende ver klaringen afgelegd. Hij gaf het verlangen der regering te kennen, om de goede verstandhouding, die tusschen Frankrijk en den H. Stoel bestaan, te doen voortleven. En deze verzekering werd in den Senaat met eene alge- ineene toejuiching begroet. Daarenboven heeft het hoofd van het kabinet de heer Olivier zelf, omtrent de Romein- sche kwestie de offieieeie verklaring afgelegddat hij als grondslag van zijne staalkundige gedragslijn in d'e aan gelegenheid wil nemen de bekende Septemher-overeenkomst; dat de Fransche bezetting te Rome blijven zou, zoolang Itnlio niet zou hebben bewezen, dat zij die overeenkomst kon en wilde uitvoerendat de terugtrekking der Fran sche troepen niet anders dan in overleg met de kamer zou plaats hebben; en dat geenerlei bespreking met Italië te dezer zake zal worden geopmd tijdeus den duur van het Concilie. Deze verzekeringen schijnen een goeden indruk gemaakt, te hebben op de gemoedereu der Franschen. Het blijkt dat de burgers met de militaire magt zamenwerken, om de oproermakers en de straatjongens, die Roche'fort, den bekenden democraat, huldigen, uiteen te jagen en te kastijden. Het kan als een gelukkig verschijnsel voor den vrede van Europa worden -aangemerkt, dat de burgers niet stil zitten, maar ontwaken, om de schreeuwers en tumult makers tot hun pligt te brengen. Met het grootste genoegen vernemen wij van het R. IC. Parochiaal kerkbealuur van de parochie, van den fl. .Taco-! buste. Vlissiiigen, dat in deze week onder begeleiding van een vereerend schrijven, van li. M. onze geëerbiedigde konin gin bij genoemd bestuur is ontvangen een prachtig geschenk als prijs voor de te houden loterij ten behoeve der R. IC. Parochiale school te dezer stede. Het geschenk bestaat in een stel prachtige gepolj-chrameerde porceleinen inoderaieur-laui- ïien volgens de laatste smaak. Al de leden der commissie voor de uitvoering der bedoelde loterij stellen het koninklijk geschenk i>p den hoogsten prijs, niet zoo zeer om de hooge waarde van het sierlijk cadeau, als wel ora de bijzondere goedgunstigheid waarmede liet vorstelijk huis de parochiale school van A lissingen in het belang der jeugd heeft willen vereeren. Het bestuur der school heeft dan ook niet nagelaten Hare Majesteit den welgemeendsten en iniiigsten dank aan te bieden onder beiuiging, dut geheel Vlissiiigen zich tegen over de bekende milddadigheid en goedgunstigheid van het vorstelijk huis van Oranje in hare kinderen en kindskin deren tot in verre nageslachten dankbaar toonen zal, en dat wij en onze schooljengd de beste zegeningen des hemels zullen ai'smeeken over onze groote geëerbiedigde Koningin en het regeerende vorstelijk huis van Oranje. lil den Nedrr landsc hen Industrieel leest men „l)e leening der koninklijke Nederlandse/ie stoomboot-maat schappij is niet volteekend"zoo moet de Amsterdamse/te Courant met schaamte verkondigen; zoo moeten wij met smart vernemen. De leening had niet de strekking om Turkije met eenige millioenen voor eenigen tijd uit den brand te helpen; niet oin een of anderen wind-spoorweg te exploiteren; niet om door eene soort loterij-leening Amsterdam voor eene allerongeluk kigste figuur en een deel goedtrouvvige actiehouders voor een totaal verlies te behoeden, inaar om aan eene bloeijende maat schappij, die eene directie aan haar hoofd heeft, wier bekwaam heden en goede tact uit de feiten spreken, de middelen te verstrekken tot daarsteliing eener directestoomvaart op Amerika, eene stoomvaart, die voor onze industrie, handel en stoomvaart daaromtrent zijn het allen eens eene onderneming «au gebiedende noodzakilijklieid en voor menigeu tak van nijverheid eene levensvraag geworden is. Neen, zeggen onze kapitalisten.: De Turken geven 10, Egypte I L pet.; wat zullen wij ons geld aan-.niuiiwe handelsondernemingen vertrouwen? dat is te vee! gewaagd. Waarlijk, het is met onzen handelsgeest al zeer treu rig gesteld. Van deelneming aan staats-gelJIeeningeii schrikken tiercering en conversie niet af; met groote namen en cijfers laat de Hollander, van vvieti liet buitenslands echter heet, dat hij gaarne veel ontvangt en weinig geeft, zijn beurs vangen voor spoorwegen in verre landen, wier naam ter naauwernood bekend is. Maar vooreenekapitaaisvergrootingdoor eene soliedeNeder- landsche maatschappij, i.-i het oniniddelijk bereik onzer heereit kapitalisten, blijven de laden gesloten! Vlissiiigen 22 Januarij. Verschillende personen zijn alhier werkzaam, om do ge stremde stoomvaart tosscheii Vlissiiigen en ik lier lam 10 herstellen. L'ol groote spijt evenwel van velen, die het be lang der stad waardeeren, wordt deze onderneming (mm vergeve ons het woord) te bekrompen voorgesteld en op touw gezet. Men spreekt van liet in de vaart brengen van eene kleine stoomboot, hoofdzakelijk voor goederen vervoer, op eene wijze, dat elk ervaren burger, die de ge varen voor een klein vaartuig in het stonn-joargelij op ons vaarwater kent, zijne schouderen ophaalt en zegt: cr zal toch niets van komen. Men spreekt ook van eene onder neming, van Rotterdam uitgaande, otn eene voldoende boot te laten varen voor goederen en passagiers, liet zou das wel kunnen gebeuren, dat de Vlissingers in hunne werke loosheid, de voordeden welke op eene voordeelige vaart te behalen zijn, naar elders zagen transporteren, en dat de oude maatschappij met dralen en talmen ter elfder ure de vaart gaat hervatten, als hare plaats zal zijn ingeno men door eene nieuwe onderneming. Wel was het te weu- schen, dat er twee stoombooteii in de vaart werden gebragt, in belang der respectieve onderneming, en tier stad, ten einde iedereu dag in dc week passagiers en goederen te

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1870 | | pagina 1