1870. N°. 365. Zaturdag 22 January. 8ste Jaargang
trnmrnw-
x?m*
jmLBSDUE immm
fllSSINSSGH WEEKBLAD.
\rsa.. -.
sO>i-
Nieuwendijk H no. 101.
VLISSINGEN.
Advertentiën gelieve men aan den Uitgever in te
zenden uiterlijk Donderdag avond ten 8 ure; de prijs
van 14 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10
Cents.
t
-'•l' '•'.SSteafe->C f
- 1 .Jü'i'
W,.-.by
'V^v *"V 'S~r
BUREAU:
F. H. SCHIFFER.
Dit Blad wordt wekelijks, des Zaturdags uitgegeven.
Abonnementsprijs per drie maanden 60 Cents, franco
per post 75 Cents. Afzonderlijke nummers 5 Cent.
Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post
directeuren.
De nieuwe regering in Frankrijk, zoo kan men het
ministerie Olivier noemen, heeft bij hare optreding zeer
geruststellende punten gezet tegenover het jonge Italië in
het belang van het wereldlijk gezag van den Paus. De
minister van buitenlandsche zaken graaf Daru heeft in den
Senaat ter beantwoording der interpellatie van den heer
Rouland over het Roineiusche vraagstuk bevredigende ver
klaringen afgelegd. Hij gaf het verlangen der regering
te kennen, om de goede verstandhouding, die tusschen
Frankrijk en den H. Stoel bestaan, te doen voortleven.
En deze verzekering werd in den Senaat met eene alge-
ineene toejuiching begroet. Daarenboven heeft het hoofd
van het kabinet de heer Olivier zelf, omtrent de Romein-
sche kwestie de offieieeie verklaring afgelegddat hij als
grondslag van zijne staalkundige gedragslijn in d'e aan
gelegenheid wil nemen de bekende Septemher-overeenkomst;
dat de Fransche bezetting te Rome blijven zou, zoolang
Itnlio niet zou hebben bewezen, dat zij die overeenkomst
kon en wilde uitvoerendat de terugtrekking der Fran
sche troepen niet anders dan in overleg met de kamer zou
plaats hebben; en dat geenerlei bespreking met Italië te
dezer zake zal worden geopmd tijdeus den duur van het
Concilie. Deze verzekeringen schijnen een goeden indruk
gemaakt, te hebben op de gemoedereu der Franschen. Het
blijkt dat de burgers met de militaire magt zamenwerken,
om de oproermakers en de straatjongens, die Roche'fort,
den bekenden democraat, huldigen, uiteen te jagen en te
kastijden. Het kan als een gelukkig verschijnsel voor den
vrede van Europa worden -aangemerkt, dat de burgers niet
stil zitten, maar ontwaken, om de schreeuwers en tumult
makers tot hun pligt te brengen.
Met het grootste genoegen vernemen wij van het R. IC.
Parochiaal kerkbealuur van de parochie, van den fl. .Taco-!
buste. Vlissiiigen, dat in deze week onder begeleiding van
een vereerend schrijven, van li. M. onze geëerbiedigde konin
gin bij genoemd bestuur is ontvangen een prachtig geschenk
als prijs voor de te houden loterij ten behoeve der R. IC.
Parochiale school te dezer stede. Het geschenk bestaat in een
stel prachtige gepolj-chrameerde porceleinen inoderaieur-laui-
ïien volgens de laatste smaak. Al de leden der commissie
voor de uitvoering der bedoelde loterij stellen het koninklijk
geschenk i>p den hoogsten prijs, niet zoo zeer om de hooge
waarde van het sierlijk cadeau, als wel ora de bijzondere
goedgunstigheid waarmede liet vorstelijk huis de parochiale
school van A lissingen in het belang der jeugd heeft willen
vereeren. Het bestuur der school heeft dan ook niet nagelaten
Hare Majesteit den welgemeendsten en iniiigsten dank aan te
bieden onder beiuiging, dut geheel Vlissiiigen zich tegen
over de bekende milddadigheid en goedgunstigheid van het
vorstelijk huis van Oranje in hare kinderen en kindskin
deren tot in verre nageslachten dankbaar toonen zal, en dat
wij en onze schooljengd de beste zegeningen des hemels
zullen ai'smeeken over onze groote geëerbiedigde Koningin
en het regeerende vorstelijk huis van Oranje.
lil den Nedrr landsc hen Industrieel leest men
„l)e leening der koninklijke Nederlandse/ie stoomboot-maat
schappij is niet volteekend"zoo moet de Amsterdamse/te
Courant met schaamte verkondigen; zoo moeten wij met smart
vernemen. De leening had niet de strekking om Turkije met
eenige millioenen voor eenigen tijd uit den brand te helpen; niet
oin een of anderen wind-spoorweg te exploiteren; niet om door
eene soort loterij-leening Amsterdam voor eene allerongeluk
kigste figuur en een deel goedtrouvvige actiehouders voor een
totaal verlies te behoeden, inaar om aan eene bloeijende maat
schappij, die eene directie aan haar hoofd heeft, wier bekwaam
heden en goede tact uit de feiten spreken, de middelen te
verstrekken tot daarsteliing eener directestoomvaart op Amerika,
eene stoomvaart, die voor onze industrie, handel en stoomvaart
daaromtrent zijn het allen eens eene onderneming «au
gebiedende noodzakilijklieid en voor menigeu tak van nijverheid
eene levensvraag geworden is. Neen, zeggen onze kapitalisten.:
De Turken geven 10, Egypte I L pet.; wat zullen wij ons geld
aan-.niuiiwe handelsondernemingen vertrouwen? dat is te vee!
gewaagd. Waarlijk, het is met onzen handelsgeest al zeer treu
rig gesteld. Van deelneming aan staats-gelJIeeningeii schrikken
tiercering en conversie niet af; met groote namen en cijfers laat
de Hollander, van vvieti liet buitenslands echter heet, dat hij
gaarne veel ontvangt en weinig geeft, zijn beurs vangen voor
spoorwegen in verre landen, wier naam ter naauwernood bekend
is. Maar vooreenekapitaaisvergrootingdoor eene soliedeNeder-
landsche maatschappij, i.-i het oniniddelijk bereik onzer heereit
kapitalisten, blijven de laden gesloten!
Vlissiiigen 22 Januarij.
Verschillende personen zijn alhier werkzaam, om do ge
stremde stoomvaart tosscheii Vlissiiigen en ik lier lam 10
herstellen. L'ol groote spijt evenwel van velen, die het be
lang der stad waardeeren, wordt deze onderneming (mm
vergeve ons het woord) te bekrompen voorgesteld en
op touw gezet. Men spreekt van liet in de vaart brengen
van eene kleine stoomboot, hoofdzakelijk voor goederen
vervoer, op eene wijze, dat elk ervaren burger, die de ge
varen voor een klein vaartuig in het stonn-joargelij op ons
vaarwater kent, zijne schouderen ophaalt en zegt: cr zal
toch niets van komen. Men spreekt ook van eene onder
neming, van Rotterdam uitgaande, otn eene voldoende boot
te laten varen voor goederen en passagiers, liet zou das
wel kunnen gebeuren, dat de Vlissingers in hunne werke
loosheid, de voordeden welke op eene voordeelige vaart te
behalen zijn, naar elders zagen transporteren, en dat de
oude maatschappij met dralen en talmen ter elfder ure
de vaart gaat hervatten, als hare plaats zal zijn ingeno
men door eene nieuwe onderneming. Wel was het te weu-
schen, dat er twee stoombooteii in de vaart werden gebragt,
in belang der respectieve onderneming, en tier stad, ten
einde iedereu dag in dc week passagiers en goederen te