Hieruit blijkt nu dat c'e ion tul-/ij ie Nedèrlaluhche stoomhotd- maat.schappij tlians hare laatste poging aanwendt, i m rrnr ;.aak tot stand te brengen, ilie voor ons geheele vaderland, en in liet bijzonder voor onze s'ad, van zoo groot belang is. Niet aan haar, maar aan het publiek zelf, is het dan te wijten, zoo ons land van deze gemeenschap met de nieuwe wereld én deze bron nen van welvaart voor handel en industrie, waaraan wij zoo groote behoefte hebben, verstoken blijft. Niet alleen wij, maar de geheele Nederlandsche pers heeft meermalen aangetoond en er pp gewezen in welke mate de handel van de in onze nabuur schap gelegen steden Hamburg, Bremen en verschillende Engelschc havens is toegenomen, sedert men daar het geluk heeft dergelijke stoombootgemeenschap te bezitten, en in welke mate onze Nederlandsche handel op Amerika, die éénmaal gre ol was, is afgenomen, omdat wij den geest des tij.'Is niet gevolgd liebIion en lijdelijk toegezien dat ons als het ware het gras voor de voeten werd weggemaaid. Opmerkelijk en bevreemdend is het, dat het Nederlandsche volk, anders zoo schrander en ondernemend, zoo weinig acht heeft geslagen op hetgeen in zijne omgeving gebeurt, en goed willig eenen handel liet varen die het, volgens regt, op natuur lijke wetten berustend, toekwam. Nederland, gelegen aan den magtigen Rijnstroom, die zijnm loop heeft door de meest be volkte, rijke en industriële streken van Duitschland, die, wat in- eu uitvoer vau goederen aangaat, Amerika niet kunnen missen, uit welke jaarlijks duizende inenscheu naar de nieuwe wereld vertrekken, tot de toenemende bevolking van dat land niet weinig bijdragen, maar die steeds met bun vaderland in relatie blijven. Nederland, waarover dit groote verkeer gaan moest, heeft daaraan bijkans geen deel meer. Maar het verlorene terrein is te herwinnen met eene stoomboot-gemeenschap zal de handel spoedig weder kunnen toenemen, en de transilerende goederen zullen den natuurlij ken weg weder opzoeken. Indien men nagaat, dat in 1868, buiten de petroleum, te Bremen en Hamburg ie zamen circa 158,000,000, kil. goede ren van New-York aangevoerd Werden; En van beide plaatsen 149,000,000 kil. goederen derwaarts gingen, en buitendien 89,128 landverhuizers en daarentegen ziet, üat van New- York naar A'ederlaud maar 7.181,000 kil, goederen gingen, en slechts 12,1100,000 kil. goederen, benevens 4161 Emigranten, derwaarts geëxporteerd wirden, zoo behoeven wij niet te vragen, wat de resultaten voor onze han- delsr.ijverheid en doorvoerhandel, bij de gunstige ligging der Nederlandsche havens, worden zullen. Juist, omdat wij zoo zeer doordrongen zijn van het groote gewist der zaak, en de onberekenbare gevolgen, die eene stoom boot-gemeenschap met New-York voor onze thans kwijnende handel en nijverheid hebben moet, ineenen wij onze stem op nieuw te moeten verheffen en de leening der koninklijke Neder landsche stoomboot-maatschappij lot eene ruime en algemeene deelneming aan te bevelen want, mogt zij mislukken, zoo zullen wij in Nederland van deze veel belovende lijn verstoken blijven daar de koninklijke Nederlandsche stoomloot-maat- schappij in Nederland het eenige aangewezene ligchaam is, dat deze zaak met goeden uitslag kan ondernemen; terwijl indien de lijn door vreemd kapitaal van uit Vlissingen mogt worden lot stand gebragt, de Nederlandsche belangen zeker niet op den voorgrond zullen komen, nog minder die van Amsterdam in het oog worden gehouden, gelijk wij dit van de koninklijke Nederlandsche stoomboot-maatschappij mogen verwachten, welke in haar plan de organisatie van eene ligterdienst opge nomen heeit, ten einde zonder verhooging van vracht, Amsterdam evenzeer in de voordeden der lijn te doen deelen, als ging zij tan Amsterdam zelve uit. Uit de berigten der koninklijke Nederlandsche stoomboot maatschappij blijkt, dat zij de lijn aanvankelijk met 2 a 3 booten wil openen, ten einde naar geiang de handel en liet goederen vervoer toetu men, lahr de dienst door meer booten te ver uit tleei', weshalve ook ieeds in October de deelhebbers dier maatschappij besloten hebben de statuten te veranderen en het Hcutii-kapiiua! 3 millioen gulden grooter te maken, ten einde utZe som bij stijging der behoeften aan meer stoomschepen te bi steden. Oaan «ij nadat van Hamburg 11 booten en van Bremen éen gelijk getal naar New-York varen, dan mogen wij ook spoedig uie uitbreiding der Nederlandsche lijn wachten maar tlians is het de zaak dat er een begin gemaakt worde. Tot dat hi t nieuwe kanaal, dat Amsterdam over 3 jaren met de Noordzee verbinden zal, gereed is, kan reeds de lijn naar Amerika, indien zij thans tot stand komt eene belangrijke uitbreiding Verkregen hebben als voorbeeld strekke ons alsmede de lijn van Bremen naar Baltimore, die iii 1868 zonder eenige subsidie met 2 booten opgerigt werd, terwijl in 1869 het getal verdubbeld moest worden. Veel meer kan nog van de Ner.erlandsch-Anierikaansehe lijn verwacht wordin, en tnag men veilig aannemen, dat de koninklijke Nederlandsche stoomboot-maatschappij alsdan, indien ook niet alle schepen, toch een groot gedeelte daarvan van Amsterdam zal doen uit gaan, zoodat zich de ingezetenen van Amsterdam thans niet van deelneming mogen onthouden, zich achter het voorwendsel verschuilende dat men te Amsterdam gein direct belang bij de zaak van Vlissingen zou hebben, en men van het publiek niet moest vergen, alleen ten behoeve der kooplieden deze zaak te bevorderen. Weldegelijk ieder Amsterdammer,en iederN'eder- lander heeft direct en indirect belang bij de zaak, en hun pligt is liet eer.e zoo nuttige onderneming te steunen als die der koninklijke Nederlandsche stoomboot-maatschappijwelke in hare twaalfjarige werkking, bewezen heeft, dit predikaat te ver dienen. Niet omdat wij eene aanbeveling noodig achten, maar om bet nuttige dezer inrigting meer onder het oog van ieder belang stellende te brengen, herhalen wij eenige. cijfers, reeds vroeger door ons opgegeven, zijnde uit officiële bronnen geput. Be koninklijke Nederlandsche stoomboot-maatschappij heeft hare taak in 1857 aangevangen met 6 stoombooten, en vervoerd ih 1858 22.500 tons goederen n 1859 24.000 i860 40.000 1861 40.000 n 1862 - 50.000 a a 1863 63.000 n n 1864 79.000 u 1865 104 000 n 1866 110.000 ii 1867 127.000 n 1868 145.(00 u u Met ieder jaar is het goederen-vervoer blijkbaar toegeno men, en daarmede ook de handel naar de verschillende plaatsen van hare lijnen, zoodat zij ook daardoor eene uitbreiding van materieel noodig, en door de deelneming bij de eerste open stelling der leening verkregen heeft. In 1869 had die maatschappij, buiten bare ligters, 18 stoom booten in de vaart, en liet is (och opmerkelijk, na te gaan, hoe vele menschen, door haar alleen, direct hun brood verdienen (om van leveranciers eD wat verder daarmede in verband slaat, nog niet te spreken). Men behoeft alleen in het Oosterdok de be weging gade te slaan, wanneer daar stoombooten laden en lossen, het legio van schuiten en ligters haar omringende, en het getal menschen daarbij werkzaam. Be equipaadjes der 18 stoombooten bestaan uit omstreeks 400 man, meestal gehuwde lieden met huisgezinnen, terwijl aan het laden en lossen der schepen, omstieeks 250 werklieden, jaar in jaar uit hun brood verdienen, terwijl ook het grootste gedeelte der schipperij tusschen Amsterdam en Botterdam door haar bestaat. Be aanbouw van 4 schepen voor de Middellandsche Zee ver meerdert het getal der equipaadjes met circa 140 koppen, en komen nog de 3 booten voor Amerika er bij, dan verhoogt zich het getal verder met circa 250 man en klimt daardoor op tot 790, zoodat men dan gerust het getal equipaadjes en werk lieden op 1200 a 1400 mail, bijna even zooveel huisgezinnen representerende, schatten mag. Wie moet de arbeidende en minder bevoorregte klassen der maatschappij onderhouden, indien zij niet hun brood kunnen vinden Komen zij dan niet ten laste van onze gegoede bur gerij Heeft dus deze geen belang daarbij, dat de maatschappe lijke toestanden verbeterd worden? Maar laat ons verdergaan en een blik op de emigratie werpen. Meer dan 120.000 menschen verhuizen elk jaar via Hamburg en Bremen en Engeland naar Amerika; deze menschen behoe ven in de havens van inscheping, soms vele dagen huisvesting; zij lttbben behoeften niet allen zijn arm, en is het niet meer dan natuurlijk dat zij hunne inkoopeu bij voorkeur ter plaatse van vertrek doen. Boor de lijn naar Amerika zal een groot getal emigranten den weg over Niderland kiezen, want buiten via Hamburg en Bre inen gaan ook zeer velen uit Builschlaiid via Engeische havens

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1870 | | pagina 2