wAA
1870. N°. 363. Zaturdag 8 January. 8ste Jaargang.
lite
mm
VLISSINGSCH WEEEBLAD.
Nieuwen dijk H no. 101.
VLISSINGEN.
Advcrleutiën gelieve men aan den Uilgever in te
lenden uiterlijk Donderdag avond ten 8 ure; de prijs
van 14 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10
Cents.
f~-J
BUREAU:
F. H. SCHIFFER.
"Dit Blad wordt wekelijks, des Zatnrdags uitgegeven.
Abonnementsprijs per drie maanden. 60 Cents, franco
per post 75 Cents. Afzonderlijke nummers 5 Cent,
Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post
directeuren.
Werden er in ons laatste nummer bij den aanvang van bet
jaar 1870 verschillende vragen voorgesteld met betrekkiug tot
de ontworpen Stoomvaart van Nederland op Amerika, tusschen
Vlissingen en New-York, welke de onder alle opzigten ervaren
en soliede koninklijke Nederlandsche stoomboot-maatschappij,
te Amsterdam gevestigd, du eer had met ernst en vastberaden
heid te entameren, en hadden de gestelde vragen ten doel,
om Vlissing's burgeren, voor zoover de zwakke krachten van
ons weekblad vermogten, aan te sporen tot meerdere be
langstelling en deelneming in de inschrijving van het nog
noodige kapitaal ter verwezenlijking der stoomvaart, die
voor onze stad eeue rijke bron van toekomstige welvaart
openen zal, en hadden wij de eer eene oproeping te
rigten aan onze stadgenooten tot medewerking met onzen
Hoogst Qeachten Heer Burgemeester Winkelman en met
■onze ijvervolle Kamer van Koophandel, - wij durfden
'niet hopen, in weerwil onzer verwachting van het welsla-
'geu der onderneming, dat er gedurende deze week van zoo
vele en zoo hoogst invloedrijke zijden, in ons Vaderland
'stemmen zouden opgaan, oui de op nieuw en voor het
laatst opengestelde Leening ten behoeve der geprojecteerde
stoomvaart aan te hevelen. Bijna alle dagbladen van ons
Vaderland pleiten voor de onderneming, welke de Neder
landsche stoomboot-maatschappij heeft ontworpen, en alle
andere plannen zijn op zijde geschoven voor het grootsche,
doordachte en soliede plan, waarvan de eer toekomt aan
Amsterdam. Met zekeren trots mogen wij op deze over
winning wijzen in het belang van Vlissingen, waarop thans
alle aandacht gevestigd wordt als uitgangspunt voor de
grootste stoomvaart, die in ons Vaderland zal worden op-
'gerigt. De onbeduidenheid, die zec-r ten onregte aan Vlis
singen werd toegekend, is thans gelogenstraft; en het veel
geschreeuw en weinig tooi werpen wij terug aan degeuen,
die thans leeren kunnen, dat het kapitaal van eeue jonge
wat hoog dravende handelstad in ons Vaderland niet te
beduiden heeft bij de gunstigste ligging als Zeehaven van
Vlissingen, waarvan Napoleon I op het gebied der Marine
de sleutel wilde maken van Europa, en waarvan ons Va
derland in deze dagen de sleutel wil maken van den Ne-
derlandschen handel. Inderdaad de krachtige en onweder-
legbare taal van verschillende bladen, die eenparig Vlissingen
roemen als de eenige geschikte Zeeplaats, waar eene derge
lijke onderneming aile kans van welslagen aanbiedt, geeft
oiis allen grond, om te hopen, dat de inschrijving, welke
de Directie der koninklijke Nederlandsche stoomboot-maat
schappij op 4< en 5-Jannarij ji. op nieuw in ons Vaderland
openstelde, met goed gevolg bekroond zal zijn. Te meer
omdat de redactie zelve der AmsterJamsclie courant, die hare
kolommen openstelde voor ingezonden stukken in het be
lang der onderneming, thans, met bescheidenheid, (na het
mislukken van het plan Jansen) een eigen artikel, zeer uit
voerig en grondig, aan de zaak gewijd heeft, om de syim
pathie van Amsterdam voor de uitvoering van het plan nog
verder te winnen. Wij kennen Amsterdam, dat langzaam
vooruit treedt op de haan van handel eti nijverheid, maar
eenmaal iu Nederlaiidsch belang een doordacht en solied plan
als het hare aangenomen hebbende, laat Amsterdam de uit
voering niet zoo gemakkelijk varen. En dit doet ons hopen,
dat de laatste tonnen gónds door Amstel's burgeren
niet zullen geweigerd zijn. Daarenboven hebben groote han
dels-kantoren ook buiten Amsterdam op de soliditeit deh
maatschappij hun vertrouwen uitgesproken en niet geaar
zeld, de inschrijving in. de opengestelde Leeniug voor hun'r&
verantwoordelijkheid te nemen. Vlissingen heeft voor plus
minus vijf-en-zeventig duizend guldens aan de inschrijving
deel genomen en zal bereid gevonden worden, om, des grf-
vorderd nog bij te brengen wat mogelijk is, opdat odze
stad, al moge zij in haren kwijnenden toestand bij het inge
schreven kapitaal geen doorslaand gewicht hebben aange-
bragt, meer en meer bewijs levere van belangstelling
in de ontworpen stoomvaart. En men vergete niet, dat
Vlissingen zooveel hulpbronnen, in magazijnen, aanlegplaatsen,
in drooge dok, scheepshellingen en zoo wijders aanbiedt,
dat elke maatschappij voor den aanleg van dergelijke hulp
middelen hij de uitvoering eener stoomvaart elders zeker
tonnen gouds zou moeten besteden. Wij verwachten dus
spoedig de bekendmaking van de beroemde koninklijke
Nederlandsche stoomboot-maatschappij te vernemen, dat het
plan der stoomvaart op Amerika tusschen New-York en
Vlissingen zal doorgaan, en dat daarmede voor onze stad
eeue srroote toekomst van bloei en welvaart verzekerd worde.
't Zal eiken burger van Vlissingen aangenaam zijn te
vernemen, welke pogingen ook iu Amsterdam worden aange
wend om de gesprojecteerde- stoomvaart van Nederland op
Amerika, via Vlissingen en New-York tot stand te brengen. Tot
dit einde levert de Amsterdainsohe Courant van Dingsdag jl.
het volgende merkwaardig artikel:
Stoomvaart op Noord-Amerika,
Reeds gaven wij in een vorig nomtner onze levendige inge
nomenheid te kennen met het besluit der koninklijke Neder
landsche stoomboot-maatschappij om het tot s.and brengen eener
stoomboot-verbinding tusschen Nederland en Noord-Ainerika
op nieuw te beproeven, en andermaal de geldleeuing heelt
opengesteld, dewijl de vorige inschrijvingen niet voldoende ge
weest zijn, om deze zoo zeer gewenschte zaak tot stand te
brengen.
Stad- en landgenooten naar de hierachter voorkomende
annonce verwijzende, achten wij ons verpligt in het bijzonder
de aandacht te vestigen op de volgende zinsnede daarin voor
komende:
„Van den uitslag dezer vernieuwde poging zal het afhangen,
of de vaart naar Amerika al dan niet tot slaad kome.
„Bij volteekening zal de opbrengst dezer tweede inschrij
ving geheel worden besteed tot den aanbouw van transatlan
tische stoomschepen, om daarmede in de eerste plaats eene lijn
tusschen Vlissingen en New-York te openen. Mogt ook dit
maal de leening niet volteekend worden, dan zou de directie de
nieuwe inschrijvingen niet mogen aannemen."