wAA 1870. N°. 363. Zaturdag 8 January. 8ste Jaargang. lite mm VLISSINGSCH WEEEBLAD. Nieuwen dijk H no. 101. VLISSINGEN. Advcrleutiën gelieve men aan den Uilgever in te lenden uiterlijk Donderdag avond ten 8 ure; de prijs van 14 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10 Cents. f~-J BUREAU: F. H. SCHIFFER. "Dit Blad wordt wekelijks, des Zatnrdags uitgegeven. Abonnementsprijs per drie maanden. 60 Cents, franco per post 75 Cents. Afzonderlijke nummers 5 Cent, Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post directeuren. Werden er in ons laatste nummer bij den aanvang van bet jaar 1870 verschillende vragen voorgesteld met betrekkiug tot de ontworpen Stoomvaart van Nederland op Amerika, tusschen Vlissingen en New-York, welke de onder alle opzigten ervaren en soliede koninklijke Nederlandsche stoomboot-maatschappij, te Amsterdam gevestigd, du eer had met ernst en vastberaden heid te entameren, en hadden de gestelde vragen ten doel, om Vlissing's burgeren, voor zoover de zwakke krachten van ons weekblad vermogten, aan te sporen tot meerdere be langstelling en deelneming in de inschrijving van het nog noodige kapitaal ter verwezenlijking der stoomvaart, die voor onze stad eeue rijke bron van toekomstige welvaart openen zal, en hadden wij de eer eene oproeping te rigten aan onze stadgenooten tot medewerking met onzen Hoogst Qeachten Heer Burgemeester Winkelman en met ■onze ijvervolle Kamer van Koophandel, - wij durfden 'niet hopen, in weerwil onzer verwachting van het welsla- 'geu der onderneming, dat er gedurende deze week van zoo vele en zoo hoogst invloedrijke zijden, in ons Vaderland 'stemmen zouden opgaan, oui de op nieuw en voor het laatst opengestelde Leening ten behoeve der geprojecteerde stoomvaart aan te hevelen. Bijna alle dagbladen van ons Vaderland pleiten voor de onderneming, welke de Neder landsche stoomboot-maatschappij heeft ontworpen, en alle andere plannen zijn op zijde geschoven voor het grootsche, doordachte en soliede plan, waarvan de eer toekomt aan Amsterdam. Met zekeren trots mogen wij op deze over winning wijzen in het belang van Vlissingen, waarop thans alle aandacht gevestigd wordt als uitgangspunt voor de grootste stoomvaart, die in ons Vaderland zal worden op- 'gerigt. De onbeduidenheid, die zec-r ten onregte aan Vlis singen werd toegekend, is thans gelogenstraft; en het veel geschreeuw en weinig tooi werpen wij terug aan degeuen, die thans leeren kunnen, dat het kapitaal van eeue jonge wat hoog dravende handelstad in ons Vaderland niet te beduiden heeft bij de gunstigste ligging als Zeehaven van Vlissingen, waarvan Napoleon I op het gebied der Marine de sleutel wilde maken van Europa, en waarvan ons Va derland in deze dagen de sleutel wil maken van den Ne- derlandschen handel. Inderdaad de krachtige en onweder- legbare taal van verschillende bladen, die eenparig Vlissingen roemen als de eenige geschikte Zeeplaats, waar eene derge lijke onderneming aile kans van welslagen aanbiedt, geeft oiis allen grond, om te hopen, dat de inschrijving, welke de Directie der koninklijke Nederlandsche stoomboot-maat schappij op 4< en 5-Jannarij ji. op nieuw in ons Vaderland openstelde, met goed gevolg bekroond zal zijn. Te meer omdat de redactie zelve der AmsterJamsclie courant, die hare kolommen openstelde voor ingezonden stukken in het be lang der onderneming, thans, met bescheidenheid, (na het mislukken van het plan Jansen) een eigen artikel, zeer uit voerig en grondig, aan de zaak gewijd heeft, om de syim pathie van Amsterdam voor de uitvoering van het plan nog verder te winnen. Wij kennen Amsterdam, dat langzaam vooruit treedt op de haan van handel eti nijverheid, maar eenmaal iu Nederlaiidsch belang een doordacht en solied plan als het hare aangenomen hebbende, laat Amsterdam de uit voering niet zoo gemakkelijk varen. En dit doet ons hopen, dat de laatste tonnen gónds door Amstel's burgeren niet zullen geweigerd zijn. Daarenboven hebben groote han dels-kantoren ook buiten Amsterdam op de soliditeit deh maatschappij hun vertrouwen uitgesproken en niet geaar zeld, de inschrijving in. de opengestelde Leeniug voor hun'r& verantwoordelijkheid te nemen. Vlissingen heeft voor plus minus vijf-en-zeventig duizend guldens aan de inschrijving deel genomen en zal bereid gevonden worden, om, des grf- vorderd nog bij te brengen wat mogelijk is, opdat odze stad, al moge zij in haren kwijnenden toestand bij het inge schreven kapitaal geen doorslaand gewicht hebben aange- bragt, meer en meer bewijs levere van belangstelling in de ontworpen stoomvaart. En men vergete niet, dat Vlissingen zooveel hulpbronnen, in magazijnen, aanlegplaatsen, in drooge dok, scheepshellingen en zoo wijders aanbiedt, dat elke maatschappij voor den aanleg van dergelijke hulp middelen hij de uitvoering eener stoomvaart elders zeker tonnen gouds zou moeten besteden. Wij verwachten dus spoedig de bekendmaking van de beroemde koninklijke Nederlandsche stoomboot-maatschappij te vernemen, dat het plan der stoomvaart op Amerika tusschen New-York en Vlissingen zal doorgaan, en dat daarmede voor onze stad eeue srroote toekomst van bloei en welvaart verzekerd worde. 't Zal eiken burger van Vlissingen aangenaam zijn te vernemen, welke pogingen ook iu Amsterdam worden aange wend om de gesprojecteerde- stoomvaart van Nederland op Amerika, via Vlissingen en New-York tot stand te brengen. Tot dit einde levert de Amsterdainsohe Courant van Dingsdag jl. het volgende merkwaardig artikel: Stoomvaart op Noord-Amerika, Reeds gaven wij in een vorig nomtner onze levendige inge nomenheid te kennen met het besluit der koninklijke Neder landsche stoomboot-maatschappij om het tot s.and brengen eener stoomboot-verbinding tusschen Nederland en Noord-Ainerika op nieuw te beproeven, en andermaal de geldleeuing heelt opengesteld, dewijl de vorige inschrijvingen niet voldoende ge weest zijn, om deze zoo zeer gewenschte zaak tot stand te brengen. Stad- en landgenooten naar de hierachter voorkomende annonce verwijzende, achten wij ons verpligt in het bijzonder de aandacht te vestigen op de volgende zinsnede daarin voor komende: „Van den uitslag dezer vernieuwde poging zal het afhangen, of de vaart naar Amerika al dan niet tot slaad kome. „Bij volteekening zal de opbrengst dezer tweede inschrij ving geheel worden besteed tot den aanbouw van transatlan tische stoomschepen, om daarmede in de eerste plaats eene lijn tusschen Vlissingen en New-York te openen. Mogt ook dit maal de leening niet volteekend worden, dan zou de directie de nieuwe inschrijvingen niet mogen aannemen."

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1870 | | pagina 1