WEEKBLAD. NvLIR tien BOEDEL TNKELMAN, het einde van an den onder- HELMAN. rschillende au van [gart, Wee- el, Genève, kening der edigste be- het adver- ook wordt ijkë rabat een exem- irant staat dienste. in ovsral N-LOTERIJ, pc'gekeurd en 000, 12.000, 10, 6 a 4000, ja 1000, 500, 16.150 a 47, winnen <7 3.50 1.75 gemulcJcslijlist worden alle le verst afgc- jevoerd, en na de gewonnen niet gelijk te ir ieder krijgt inden. luk tweemalen 2 a 50.000, nik een geluk en verheugen, e huizen zulke zich, in zijn rooraf te ver- lau naar waar- vertrouwen te VFELD- Gcscliaft. 'L1SS1NGEN. g60. N°. 357. Zatiirdag 37 Xuvember. 7 Jaargang, Nieuwendijk II no. 101,^ V LIS SIN GEN. A^jrertentiën gelieve meu aau den Uitgever io te ItndëB uiterlijk Donderdag avond ten 8 ure; de prijs van 1—4 regels, is, 40 Cents, voor eiken regel meer 10 Cents. BUREAU: 4 F. H. SCHIFFER. Dit Blad wordt wekelijks, Je9 Zatnrdags uitgegeven. Abonnementsprijs per drie maanden 60 Cents, franco per post 75 Cents. Afzonderlijke nummers 5 Cent» Men abonneert zioh bij alle Boekhandelaren en Po#t~ directeuren. i Wij vernemen, dat de koninklijke Nederlandselie stoomboot maatschappij, met haar plan van oprichting eener stoomvaart tasschen Nederland en Amerika, op eene wijze, dat ons vader land daarbij zal kunnen concurreren met alle in het buitenland bestaande stoomvaarten op de Vereenigde Staten van Amerika op het punt is, van te slagen. Door velen wordt in Vlissingen de wensen gekoesterd, dat twee steden in Zeeland van den tweeden rang met Vlissingen, Goes en Zierikzee die beiden magtiger zijn in kapitaal dan onze stad en beiden een middellijk waarachtig belang hebben bij het welslagen eener zoo kolossale onderneming, die haar brandpunt van beJrijvigheid en handels- leven kiest in Zeeland zullen medewerken aan het gelukken der voorgestelde plannen. Het belang voor elke stad in Zee land bij het welslagen der geprojecteerde stoomvaart behoeft geen betoog. Elke inwoner van Zeeland begrijpt ligtelijk, dat uitbreiding en bloei van de eene stad in Zeeland, ook welvaart afwerpen voor andere steden. Goes bedenke dit vooral bij de weldra te wachten demping van het Sloe, als deze plaats in on middellijke verbinding te land zal komen met Middelburg en Vlissingen. Nu reeds wordt het op Walcheren gezegd: wat zal het ons aangenaam en gemakkelijk zijn, als wij Zuid-Beveland kunnen bezoeken, de broederhand reiken en het schoonste land van Zeeland zullen verbonden zien aan onze bedrijvige oevers. Goes vooral werke dus mede, om eenige tonnen gouds solide en vruchtbaar te beleggen in eene voor Zeeland in 't algemeen voor Goes in't bijzonder met ons zoo voordeeligeondernemiug. Geheel Zeeland moge begrijpen, dat eene nationale zaak zooals deze, liet belang van onze provincie geheel op den voorgrond plaatst; en dat Zeeland, als deze onderneming ten gevolge van egoisine onder de Zeeuwsche steden, tegen onze verwachting, zou mislukken, en erkwamêene onderneming van gelijken aard tot stand, waarbij bf het Nieuwediep (zouals andere plannen- vormers reeds gesproken hebben) of Botterdam, de plaats van uit- en ingang wezen kon, nooit meer moge klagen, dat het niet heeft mogen deelen m de nationale handels- of nijverheids belangen van' Nederland. omvang zóó groot zijn, dat meer dan tachtig koopvaardijsche pen van het grootste kaliber te gelijk zonder hinder zich zullen snnnen bewegen. Los- en ladingplaatsen zullen op uitgebrei- den voet alle gemakken aanbieden voor de schepen, om in de bassins te laden en te lossen in de onmiddelijke uabijheid van den ijzeren weg, die met onberekenbare snelheid de nit zee aan- gebragte handelsartikelen naar het binnen- en buitenland zal vervoeren. En als de bevrachte handelsschepen, in het winter getij in andere havens door liet ijs teruggehouden, weken zul len wachten, om de gewenschte reis te kunnen beginnen, zal het in Vlissingen bevrachte schip, in elk jaargetij, elke zeereis kunnen maken zonder dat invallende vorst duizenden schade kan veroorzakeu aan de handelskantoren, die hunne schepen naar zee zenden. En 't is nog nooit gezien dat een vaartuig uit zee door het ijs is verhinderd geworden, om te Vlissingen binnen te vallen. Als binnen een paar jaren de werken te Vlis- siugen zullen voltooid wezen, kunnen de handelaren, wier schepen te Vlissingen binnen loopen om te lossen, de post van risico voor overwintering door sterken vorst of ijsgang van de ramingen der reederij schrappen. De aandacht van groote handelshuizen wordt dan ook inden laatsten tijd bijzonder op Vlissingen gevestigd bij de groote vordering welke de reuzenwerken van Nederlandselie nijverheid op Walcheren maken. Er komen dag aau dag groote handelaren en ondernemers, Nederlanders, Belgen, Engelschen en Ameri kanen om het terrein te verkennen, waarop zij meenen, dat hunne ondernemingen eene voordeelige plaats zullen vinden. Nog nooit heeft er bij de beide kantoren van liet Loodswezen zulk eene bedrijvigheid geheerseht als in de laatste dageu. Meer dan twee honderd koopvaardijschepen, die langen tijd geankerd lagen op de reede van ltammekens, wachtende op gunstigen wind om zee te kiezen, moesten binnen weinige uren van Hol- hndsche en Belgische Loodsen voorzien worden bij den opko menden wind uit het Oosten. In zulke dagen, als binnen betrek kelijk korten tijd zooveel schepen voor Vlissingen als een bosch vormen op de veilige en wereldberoemde ree, is liet wel waard op te merken, welk eeu verbazende vooruitgang de scheepvaart 'naakt langs onze oevers, en welke voordeden bijgevolg te wachten zijn van de met Zooveel wijsheid en omvang aan te 'oggen spoor- en waterwegen op Walcheren. Met zekerheid kan Worden medegedeeld dat in het volgend voorjaar de vestingwerken aan de landzijde onzer stad zullen «'orden weggeruimd ten behoeve van den kolossalen aanleg der Bassins voor de binnenvallende schepen. Het groote bassin zal Wij ontvingen gisteren eene circulaire-missive, roet bege leidend schrijven, van wege de directie van het ritsr-eu-twin- tigste Nederlandsch Landhuishotidkundig Congres, dat iu den zomer van het volgende jaar zal gehouden worden te Arnhem. Ter meerdere verspreiding laten wij de circulaire in iiaur geheel hier volgen: „Het bestuur van het XXIV" Nederlandsch Lundliuislioud- kundig Congres, dat den 27, 28, 29 en 30 Junij eis 1 Julij 1870 te Arnhem zal gehouden worden, heeft de eer de alge- meene aandacht te vestigen op deze voor den Nederlaudscheu landbouw voorzeker hoogst nuttige instelling. Bij het gemis toch aan eene algemeene Nederlandselie Landbouw-V ereemging vormt het Congres den eenigen band tusschen de verschillende bestaande Maatschappijen en Genootschappen van landbouw en aanverwante vakken in ons Vaderland. En dat die baud wordt gewaardeerd, blijkt duidelijk hieruit, dat het Congres, in 1846 voor liet eerst gehouden, reeds 23 malen plaats had. Het Con gres heeft dan ook in Nederland niet slechts wortel geschoten, maar ongetwijfeld reeds vruchten gedragen. En mogen deze laatsten al niet zoo regtstreeks met den vinger aan te wijzen zijn, dit staat onmiskenbaar vast, dat de Congressen vele land bouwers uit de verschillende provinciën nader bijeen hebben gebragt en den blik van menigeen in niet geringe male hebben verruimd en opgeklaard. Zij hebben de kennis aau den feitelij ken toestand van den Nederlaudscheu landbouw, gelijk die ge dreven wordt in de provinciën des Vaderlands, ongetwijfeld doen toenemen eu onder de duizende leden verspreid; en al

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1869 | | pagina 1