WEEKBLAD.
NvLIR
tien BOEDEL
TNKELMAN,
het einde van
an den onder-
HELMAN.
rschillende
au van
[gart, Wee-
el, Genève,
kening der
edigste be-
het adver-
ook wordt
ijkë rabat
een exem-
irant staat
dienste.
in ovsral
N-LOTERIJ,
pc'gekeurd en
000, 12.000,
10, 6 a 4000,
ja 1000, 500,
16.150 a 47,
winnen
<7
3.50
1.75
gemulcJcslijlist
worden alle
le verst afgc-
jevoerd, en na
de gewonnen
niet gelijk te
ir ieder krijgt
inden.
luk tweemalen
2 a 50.000,
nik een geluk
en verheugen,
e huizen zulke
zich, in zijn
rooraf te ver-
lau naar waar-
vertrouwen te
VFELD-
Gcscliaft.
'L1SS1NGEN.
g60. N°. 357. Zatiirdag 37 Xuvember. 7 Jaargang,
Nieuwendijk II no. 101,^
V LIS SIN GEN.
A^jrertentiën gelieve meu aau den Uitgever io te
ItndëB uiterlijk Donderdag avond ten 8 ure; de prijs
van 1—4 regels, is, 40 Cents, voor eiken regel meer 10
Cents.
BUREAU: 4
F. H. SCHIFFER.
Dit Blad wordt wekelijks, Je9 Zatnrdags uitgegeven.
Abonnementsprijs per drie maanden 60 Cents, franco
per post 75 Cents. Afzonderlijke nummers 5 Cent»
Men abonneert zioh bij alle Boekhandelaren en Po#t~
directeuren.
i Wij vernemen, dat de koninklijke Nederlandselie stoomboot
maatschappij, met haar plan van oprichting eener stoomvaart
tasschen Nederland en Amerika, op eene wijze, dat ons vader
land daarbij zal kunnen concurreren met alle in het buitenland
bestaande stoomvaarten op de Vereenigde Staten van Amerika
op het punt is, van te slagen. Door velen wordt in Vlissingen
de wensen gekoesterd, dat twee steden in Zeeland van den
tweeden rang met Vlissingen, Goes en Zierikzee die beiden
magtiger zijn in kapitaal dan onze stad en beiden een middellijk
waarachtig belang hebben bij het welslagen eener zoo kolossale
onderneming, die haar brandpunt van beJrijvigheid en handels-
leven kiest in Zeeland zullen medewerken aan het gelukken
der voorgestelde plannen. Het belang voor elke stad in Zee
land bij het welslagen der geprojecteerde stoomvaart behoeft
geen betoog. Elke inwoner van Zeeland begrijpt ligtelijk, dat
uitbreiding en bloei van de eene stad in Zeeland, ook welvaart
afwerpen voor andere steden. Goes bedenke dit vooral bij de
weldra te wachten demping van het Sloe, als deze plaats in on
middellijke verbinding te land zal komen met Middelburg en
Vlissingen. Nu reeds wordt het op Walcheren gezegd: wat zal
het ons aangenaam en gemakkelijk zijn, als wij Zuid-Beveland
kunnen bezoeken, de broederhand reiken en het schoonste land
van Zeeland zullen verbonden zien aan onze bedrijvige oevers.
Goes vooral werke dus mede, om eenige tonnen gouds solide
en vruchtbaar te beleggen in eene voor Zeeland in 't algemeen
voor Goes in't bijzonder met ons zoo voordeeligeondernemiug.
Geheel Zeeland moge begrijpen, dat eene nationale zaak zooals
deze, liet belang van onze provincie geheel op den voorgrond
plaatst; en dat Zeeland, als deze onderneming ten gevolge van
egoisine onder de Zeeuwsche steden, tegen onze verwachting,
zou mislukken, en erkwamêene onderneming van gelijken aard
tot stand, waarbij bf het Nieuwediep (zouals andere plannen-
vormers reeds gesproken hebben) of Botterdam, de plaats van
uit- en ingang wezen kon, nooit meer moge klagen, dat het
niet heeft mogen deelen m de nationale handels- of nijverheids
belangen van' Nederland.
omvang zóó groot zijn, dat meer dan tachtig koopvaardijsche
pen van het grootste kaliber te gelijk zonder hinder zich zullen
snnnen bewegen. Los- en ladingplaatsen zullen op uitgebrei-
den voet alle gemakken aanbieden voor de schepen, om in de
bassins te laden en te lossen in de onmiddelijke uabijheid van
den ijzeren weg, die met onberekenbare snelheid de nit zee aan-
gebragte handelsartikelen naar het binnen- en buitenland zal
vervoeren. En als de bevrachte handelsschepen, in het winter
getij in andere havens door liet ijs teruggehouden, weken zul
len wachten, om de gewenschte reis te kunnen beginnen, zal
het in Vlissingen bevrachte schip, in elk jaargetij, elke zeereis
kunnen maken zonder dat invallende vorst duizenden schade
kan veroorzakeu aan de handelskantoren, die hunne schepen
naar zee zenden. En 't is nog nooit gezien dat een vaartuig
uit zee door het ijs is verhinderd geworden, om te Vlissingen
binnen te vallen. Als binnen een paar jaren de werken te Vlis-
siugen zullen voltooid wezen, kunnen de handelaren, wier
schepen te Vlissingen binnen loopen om te lossen, de post van
risico voor overwintering door sterken vorst of ijsgang van de
ramingen der reederij schrappen.
De aandacht van groote handelshuizen wordt dan ook inden
laatsten tijd bijzonder op Vlissingen gevestigd bij de groote
vordering welke de reuzenwerken van Nederlandselie nijverheid
op Walcheren maken. Er komen dag aau dag groote handelaren
en ondernemers, Nederlanders, Belgen, Engelschen en Ameri
kanen om het terrein te verkennen, waarop zij meenen, dat
hunne ondernemingen eene voordeelige plaats zullen vinden.
Nog nooit heeft er bij de beide kantoren van liet Loodswezen
zulk eene bedrijvigheid geheerseht als in de laatste dageu. Meer
dan twee honderd koopvaardijschepen, die langen tijd geankerd
lagen op de reede van ltammekens, wachtende op gunstigen
wind om zee te kiezen, moesten binnen weinige uren van Hol-
hndsche en Belgische Loodsen voorzien worden bij den opko
menden wind uit het Oosten. In zulke dagen, als binnen betrek
kelijk korten tijd zooveel schepen voor Vlissingen als een bosch
vormen op de veilige en wereldberoemde ree, is liet wel waard
op te merken, welk eeu verbazende vooruitgang de scheepvaart
'naakt langs onze oevers, en welke voordeden bijgevolg te
wachten zijn van de met Zooveel wijsheid en omvang aan te
'oggen spoor- en waterwegen op Walcheren.
Met zekerheid kan Worden medegedeeld dat in het volgend
voorjaar de vestingwerken aan de landzijde onzer stad zullen
«'orden weggeruimd ten behoeve van den kolossalen aanleg der
Bassins voor de binnenvallende schepen. Het groote bassin zal
Wij ontvingen gisteren eene circulaire-missive, roet bege
leidend schrijven, van wege de directie van het ritsr-eu-twin-
tigste Nederlandsch Landhuishotidkundig Congres, dat iu den
zomer van het volgende jaar zal gehouden worden te Arnhem.
Ter meerdere verspreiding laten wij de circulaire in iiaur geheel
hier volgen:
„Het bestuur van het XXIV" Nederlandsch Lundliuislioud-
kundig Congres, dat den 27, 28, 29 en 30 Junij eis 1 Julij
1870 te Arnhem zal gehouden worden, heeft de eer de alge-
meene aandacht te vestigen op deze voor den Nederlaudscheu
landbouw voorzeker hoogst nuttige instelling. Bij het gemis
toch aan eene algemeene Nederlandselie Landbouw-V ereemging
vormt het Congres den eenigen band tusschen de verschillende
bestaande Maatschappijen en Genootschappen van landbouw en
aanverwante vakken in ons Vaderland. En dat die baud wordt
gewaardeerd, blijkt duidelijk hieruit, dat het Congres, in 1846
voor liet eerst gehouden, reeds 23 malen plaats had. Het Con
gres heeft dan ook in Nederland niet slechts wortel geschoten,
maar ongetwijfeld reeds vruchten gedragen. En mogen deze
laatsten al niet zoo regtstreeks met den vinger aan te wijzen
zijn, dit staat onmiskenbaar vast, dat de Congressen vele land
bouwers uit de verschillende provinciën nader bijeen hebben
gebragt en den blik van menigeen in niet geringe male hebben
verruimd en opgeklaard. Zij hebben de kennis aau den feitelij
ken toestand van den Nederlaudscheu landbouw, gelijk die ge
dreven wordt in de provinciën des Vaderlands, ongetwijfeld
doen toenemen eu onder de duizende leden verspreid; en al