STOOMVAART OP AMERIKA. BDÏi van de voordeelen, die daaruit voor handel en nijverheid moeien voortspruiten? De kamer heeft de zaak tot een punt van ernstige o"enve- ging en van onbevooroordeeld onderzoek gemaakt, en dit on derzoek heeft haar tot de overtuiging geleid, dat na korten n of langeren tijd de stoomvaart op Amerika moet en zal tot stand komendoch evenzeer gevoelt zij het gewigt van het oogen- blik, daar het van de materiële ondersteuning aan de konink lijke Nederlandsche stoomboot-maatschappij te verleenen zal afhangen of de Nederlandsche handel reeds dadelijk daarvan de rijpe vruchten zal inoogsten, dan wel, of die slechts langzamer hand zullen ontwikkelen om eerst na korter of langer tijdsver loop te worden geplukt. Ook uit het oogpunt van geldbelegging heeft zij de zaak on derzocht en overwogen, en zij is in gemoede verzekerd, dat de obligatiën der Maatschappij de meeste zekerheid aanbieden. Voor' zichzelve geene inlichtingen behoevende, heeft zij die nogthans, ter wille van het algemeen, van onderscheidene zijden ingewonnen, en het is haar daaruit voldoende gebleken, dat de Maatschappij volkomen vertrouwen verdient; dat hare opera tion op de meest soliede wijze worden geleid en, blijkens de jaarverslagen, zoodanige gunstige resultaten opleveren, dat het belangrijke voordeel op de nu reeds door de Maatschappij ge- exploiteerde lijnen groot genoeg is om, zelfs in het onverhoopte geval van schade op de Amerikaansche lijn, deze tót een aan zienlijk bedrag te dekken, zonder vrees voor een nadeelig saldo over het geheel harer ondernemingen. Ook ter geruststelling van sommigen, die mogteri vreezen, dat de inschrijvingen zouden worden aangewend tot een ander dan het vooropgestelde doel, kan de Kamer mededeelen, dat zij in het bezit is van de stellige verklaring der Maatschappij, „dat Vlissingen het uitgangspunt der vaart zal wezen" en dat zij be reid is „inschrijvingen aan te nemen op voorwaarde, die te zul len annuleeren, indien tegen alle verwachting de lijn op Ame rika niet tot stand mogt komen, zoodat die inschrijvingen uit sluitend voor die lijn zullen gelden." Het van het hoogste aanbelang achtende, dat ieder ingezetene van Vlissingen, in de eerste plaats, maar ook iedere bewoner van Zeeland, Noord-Brabant, Limburg, ja ieder Nederlander, die het algemeen belang der zaak erkent en over grooter of kleiner kapitaal te beschikken heeft, alsnog de Koninklijke Neder landsche Stoomboot-Maatschappij te Amsterdam ondersteune, door het nemen van obligatiën, veroorlooft de Kamer zich epn beroep te doen op zoodanige vereenigingen en bijzondere personen, als ieder in hunnen kring zouden kunnen bevorder lijk zijn aan het spoedig cn welslagen der pogingen, die door genoemde Maatschappij nog worden aangeweud, met de uitnoo- diging om daartoe hunne medewerking wel te willen verleenen, en in het vertrouwen, dat alzoo door vereenigdc krachten eene onderneming zal tot stand komen, die niet alleen voor Vlissin gen eene. levenskwestie is, maar tevens zoo naauw in verband staat met de ontwikkeling en den bloei des Nederlandschen haudels in het algemeen. De Kamer van Koophandel en Fabrieken te Vlissingen, De Voorzitter, (get.) F. WIBAUT. De Secretaris, T. C. DOMMISS E." Ingezonden. De koninklijke Nederlandsche stoombootmaatschappij heeft met takt en bekwaamheid gehandeld, om een geregelde stoom vaart op Noord-Amerika tot stand te brengen. Het daarvoor benoodigde kapitaal is voor het grootste deel geplaatst en het ontbrekende zal ook weldra genomen worden, zoo de overtui ging veld wint, dat het niet alleen eene hoogst soliede, maar ook een zeer winstgevende onderneming belooft te zijn. Het grootste gedeelte van het inschrijvend publiek bezit ech ter tijd, lust noch speciale kennis genoeg, om den stortvloed van brochures en dagbladartikelen te lezen. Daarom een paar feiten, die meer afdoen dan lange redeneringen over „Wat nu toch eigenlijk wel het allerbeste zou zijn?" Ik zal dus alleen teruggeven wat ik onlangs in een der Engelsché bla den las,, en eene voor zoo ier mij bekende opgave der stoom bootlijnen op New-York uit Europa er bijvoegen. Stoomboot Hindostan. De proeftogt van de Hindostan, het onlangs nieuw gebouwde stoomschip voor de Eng. maildienst P. O. C.) was eene reis naar Cherbourg en terug die het meest gewenschte succes opleverde. Vertrokken 's morgens an den 23 October, liet de steamer den 25 het anker weder allen onder het eiland Wight. Een interessant feit, is bij deze gelegenheid gepubliceerd ge- worden betreffende de twee stoomschepen beide genaamd Hin dostan, en die voor deEngelsche maildienst gebouwd zijn ge worden. De oude Hindostan was 235 voet lang tusschen de loodlijnen, de nieuwe Hindostan was 349 voet tusschen de loodlijnen. De oudste Hindostan was 39 voet breed, zijn opvolger 42 voet, en terwijl het oude stoomschip van 1800 gemeten tonnen, machi nes had van een nominaal vermogen van 550 paardenkracht, wordt de nieuwe Hindostan van 3000 ton, voorgestuwd door werktuigen van nominaal slechts 600 paardenkracht. Dit voorbeeld verklaart op duidelijke en treffende wijze der groote verandering, die in de laatste jaren in de lengte der stoomschepen is gebragt geworden, met het oog op het snelle zeilen. Zulke afmetingen geven grootere snelheid aan hetzelfde ver mogen, want de oude Hindostan was aanmerkelijk veel lang zamer, in weerwil van zijn zoo aanzienlijk grooter stooravermo. gen, in verhouding tot de grootte. Aandeelhouders en geldschieters zien uit dit feit, dat de directie der koninklijke Nederlandsche stoombootmaatschappij helder zag in de zaak, die zij het publiek voorlegde, en kunnee gerust zijn dat zij hun geld gaven en geven aan eene echt nati onale zaak, die hooge rente belooft af te werpen, and last nol least, aan welks hoofd mannen staan, die, bij gunstige reputatie, een praktisch verstand bezitten. Laat Rotterdam ook met kracht zijne stoombootplannen exploiteren, niemand liever dan ik die daaraan alle succès toewensch, maar verlos ons van ver der geschrijf, om te beweren dat die de alleen zaligmakende zoude zijn. Jk ben optimistisch genoeg, om te denken „that there is room enough" voor meer dan eene lijn, en ik laat hiet eene opgave volgen van zoo niet alle, dan toch van de meesta stoombootlijnen op New-York: 1°. Britisch and North American Royal Mail Steam Pac ket Company (Cunard line)Stoomschepen van groo-| ten inhoud: Scotia, Samaria, Russia, Java, Anna, Aleppoj Siberia, Cuba, elken Zaturdag van Liverpool vertrek kende naar New-York, 2°. iiverpool-New-York and Philadelphia Company (Irma line.- City of Paris, City of Antwerp, City of London, City of Baltimore, City of Boston, City of New-Yoil,| City of Washington, City of Manchester, City of Dublin, City of Limerick, City of Cork, City of Durham. Dei: stoombooten vertrekken alle Woensdagen van Liverpotl| naar New-York. 3°. British and Foreign Steam Navigation Compat)\ (Cunare) steamers: Siberia, Aleppo, Atlas, Corsica, Hedij Kedar, Malta, Maralhoro, Morocco, Palestine, Palmvcf Olympus, Sidon, 'l'arifa, Tripoli, elken Dingsdag vertrek kende naar New-York (of BosIod). 4°. National Steamship Company's line-. France (3200 (on)J England (3400 t.), The Queen (34-12 t.), Ehd (32" t.), Helvetia (3325 t.), Pensylvania (2873 t.), Virginal (2876 t.), Denmark (2870 t.), elken Woensdag vertrti kende naar New-York. 6°. Guion en C°.s line: Nebraska, Minnesota, Manhattd Colorado, elken DiDgsdag vertrekkende over Liverp# naar New-York. 6". Anchor line: Europa, Jowa, Columbia, Hibernia, AcaJa United Kingdom, Caledonia, Britania, vertrekkende elw Vrijdag van Glasgow naar New-York. 7°. Compagnie générale transat/antiqiie of France.- Nap leon III (1200 paardenkracht), Ville de Paris (lOOOj Pereire (1000 p.), Saint Laurent (1000 p.), Euro' (900 p.), Imperatrice Eugenie (900 p.), France (900f, Nouveau Monde (900 p.), Washington (900 p.), Lafajtf (900 p.), Panama (900 p.), Louisiana (600 p.), Elori (600 p elke veertien dagen van Havie naar New-Ï» vertrekkende. 8°. Hamburg, American companys steamers: Saxonia, Bot' sia, Allemania, Cimbria, Germania, Hammonia, el*] Woensdag van Hamburg naar New-York. r 9°. The North-German Lloyd line: Bremen, New-lJ Hanca, Amerika, Herman, Deutschland, Union, He!" lihein, vertrekkende wekelijks van Bremen New-York. Aan zulk een ri voedend maal ople- cès geëxploiteerd algemeen voor In voor eene dergelijl bestaan. Ik bij hë terstond dat- het te weldra de Nederla der koninklijke 1 wapperen. Het be laad met Amerika- zoo groot, dat ik acht dan ons zoo Bekennen wij achterlijk gewees( En gelukkig voi wettigen, dat N- groote toekomst dragtige zamenw met kracht de mi tot stand komen het zich snel ont eens de Chinezen rika brengt, doe kortst bij China gen zij ons de la: Kong, Shanghai', wel een paar dag- doende, om eene tons le fer pem rouge, en toonen alle gekibbel oi hangen, dat onzi Zondag nachl Fransche Logge laden met wijn j met nitzonderin voor het grootst Het schijnt, c zich het regt v brandewijn ws althans door de gewapende map] drinklustigen n legenheid ook n Op de Caloot ner, Allo, Rapt Markström be ballast. De Allo is bragt en naar 1 Geheel de 1 lijken kandida die door haar boogleeraar in van pillen vo< licht, een dra andere benam worden aan d gaat niet te m lende dagblad- op den achter- leve Rochtfor anderen. De romeir 3e overige v

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1869 | | pagina 2