STOOMVAART OP AMERIKA.
BDÏi
van de voordeelen, die daaruit voor handel en nijverheid moeien
voortspruiten?
De kamer heeft de zaak tot een punt van ernstige o"enve-
ging en van onbevooroordeeld onderzoek gemaakt, en dit on
derzoek heeft haar tot de overtuiging geleid, dat na korten n of
langeren tijd de stoomvaart op Amerika moet en zal tot stand
komendoch evenzeer gevoelt zij het gewigt van het oogen-
blik, daar het van de materiële ondersteuning aan de konink
lijke Nederlandsche stoomboot-maatschappij te verleenen zal
afhangen of de Nederlandsche handel reeds dadelijk daarvan de
rijpe vruchten zal inoogsten, dan wel, of die slechts langzamer
hand zullen ontwikkelen om eerst na korter of langer tijdsver
loop te worden geplukt.
Ook uit het oogpunt van geldbelegging heeft zij de zaak on
derzocht en overwogen, en zij is in gemoede verzekerd, dat de
obligatiën der Maatschappij de meeste zekerheid aanbieden.
Voor' zichzelve geene inlichtingen behoevende, heeft zij die
nogthans, ter wille van het algemeen, van onderscheidene zijden
ingewonnen, en het is haar daaruit voldoende gebleken, dat de
Maatschappij volkomen vertrouwen verdient; dat hare opera
tion op de meest soliede wijze worden geleid en, blijkens de
jaarverslagen, zoodanige gunstige resultaten opleveren, dat het
belangrijke voordeel op de nu reeds door de Maatschappij ge-
exploiteerde lijnen groot genoeg is om, zelfs in het onverhoopte
geval van schade op de Amerikaansche lijn, deze tót een aan
zienlijk bedrag te dekken, zonder vrees voor een nadeelig saldo
over het geheel harer ondernemingen.
Ook ter geruststelling van sommigen, die mogteri vreezen,
dat de inschrijvingen zouden worden aangewend tot een ander
dan het vooropgestelde doel, kan de Kamer mededeelen, dat zij
in het bezit is van de stellige verklaring der Maatschappij, „dat
Vlissingen het uitgangspunt der vaart zal wezen" en dat zij be
reid is „inschrijvingen aan te nemen op voorwaarde, die te zul
len annuleeren, indien tegen alle verwachting de lijn op Ame
rika niet tot stand mogt komen, zoodat die inschrijvingen uit
sluitend voor die lijn zullen gelden."
Het van het hoogste aanbelang achtende, dat ieder ingezetene
van Vlissingen, in de eerste plaats, maar ook iedere bewoner van
Zeeland, Noord-Brabant, Limburg, ja ieder Nederlander, die
het algemeen belang der zaak erkent en over grooter of kleiner
kapitaal te beschikken heeft, alsnog de Koninklijke Neder
landsche Stoomboot-Maatschappij te Amsterdam ondersteune,
door het nemen van obligatiën, veroorlooft de Kamer zich epn
beroep te doen op zoodanige vereenigingen en bijzondere
personen, als ieder in hunnen kring zouden kunnen bevorder
lijk zijn aan het spoedig cn welslagen der pogingen, die door
genoemde Maatschappij nog worden aangeweud, met de uitnoo-
diging om daartoe hunne medewerking wel te willen verleenen,
en in het vertrouwen, dat alzoo door vereenigdc krachten eene
onderneming zal tot stand komen, die niet alleen voor Vlissin
gen eene. levenskwestie is, maar tevens zoo naauw in verband
staat met de ontwikkeling en den bloei des Nederlandschen
haudels in het algemeen.
De Kamer van Koophandel en
Fabrieken te Vlissingen,
De Voorzitter,
(get.) F. WIBAUT.
De Secretaris,
T. C. DOMMISS E."
Ingezonden.
De koninklijke Nederlandsche stoombootmaatschappij heeft
met takt en bekwaamheid gehandeld, om een geregelde stoom
vaart op Noord-Amerika tot stand te brengen. Het daarvoor
benoodigde kapitaal is voor het grootste deel geplaatst en het
ontbrekende zal ook weldra genomen worden, zoo de overtui
ging veld wint, dat het niet alleen eene hoogst soliede, maar ook
een zeer winstgevende onderneming belooft te zijn.
Het grootste gedeelte van het inschrijvend publiek bezit ech
ter tijd, lust noch speciale kennis genoeg, om den stortvloed van
brochures en dagbladartikelen te lezen. Daarom een paar feiten,
die meer afdoen dan lange redeneringen over
„Wat nu toch eigenlijk wel het allerbeste zou zijn?" Ik zal
dus alleen teruggeven wat ik onlangs in een der Engelsché bla
den las,, en eene voor zoo ier mij bekende opgave der stoom
bootlijnen op New-York uit Europa er bijvoegen.
Stoomboot Hindostan. De proeftogt van de Hindostan, het
onlangs nieuw gebouwde stoomschip voor de Eng. maildienst
P. O. C.) was eene reis naar Cherbourg en terug die het
meest gewenschte succes opleverde. Vertrokken 's morgens
an den 23 October, liet de steamer den 25 het anker weder
allen onder het eiland Wight.
Een interessant feit, is bij deze gelegenheid gepubliceerd ge-
worden betreffende de twee stoomschepen beide genaamd Hin
dostan, en die voor deEngelsche maildienst gebouwd zijn ge
worden.
De oude Hindostan was 235 voet lang tusschen de loodlijnen,
de nieuwe Hindostan was 349 voet tusschen de loodlijnen. De
oudste Hindostan was 39 voet breed, zijn opvolger 42 voet, en
terwijl het oude stoomschip van 1800 gemeten tonnen, machi
nes had van een nominaal vermogen van 550 paardenkracht,
wordt de nieuwe Hindostan van 3000 ton, voorgestuwd door
werktuigen van nominaal slechts 600 paardenkracht.
Dit voorbeeld verklaart op duidelijke en treffende wijze der
groote verandering, die in de laatste jaren in de lengte der
stoomschepen is gebragt geworden, met het oog op het snelle
zeilen.
Zulke afmetingen geven grootere snelheid aan hetzelfde ver
mogen, want de oude Hindostan was aanmerkelijk veel lang
zamer, in weerwil van zijn zoo aanzienlijk grooter stooravermo.
gen, in verhouding tot de grootte.
Aandeelhouders en geldschieters zien uit dit feit, dat de
directie der koninklijke Nederlandsche stoombootmaatschappij
helder zag in de zaak, die zij het publiek voorlegde, en kunnee
gerust zijn dat zij hun geld gaven en geven aan eene echt nati
onale zaak, die hooge rente belooft af te werpen, and last nol
least, aan welks hoofd mannen staan, die, bij gunstige reputatie,
een praktisch verstand bezitten. Laat Rotterdam ook met
kracht zijne stoombootplannen exploiteren, niemand liever dan
ik die daaraan alle succès toewensch, maar verlos ons van ver
der geschrijf, om te beweren dat die de alleen zaligmakende
zoude zijn. Jk ben optimistisch genoeg, om te denken „that
there is room enough" voor meer dan eene lijn, en ik laat hiet
eene opgave volgen van zoo niet alle, dan toch van de meesta
stoombootlijnen op New-York:
1°. Britisch and North American Royal Mail Steam Pac
ket Company (Cunard line)Stoomschepen van groo-|
ten inhoud: Scotia, Samaria, Russia, Java, Anna, Aleppoj
Siberia, Cuba, elken Zaturdag van Liverpool vertrek
kende naar New-York,
2°. iiverpool-New-York and Philadelphia Company (Irma
line.- City of Paris, City of Antwerp, City of London,
City of Baltimore, City of Boston, City of New-Yoil,|
City of Washington, City of Manchester, City of Dublin,
City of Limerick, City of Cork, City of Durham. Dei:
stoombooten vertrekken alle Woensdagen van Liverpotl|
naar New-York.
3°. British and Foreign Steam Navigation Compat)\
(Cunare) steamers: Siberia, Aleppo, Atlas, Corsica, Hedij
Kedar, Malta, Maralhoro, Morocco, Palestine, Palmvcf
Olympus, Sidon, 'l'arifa, Tripoli, elken Dingsdag vertrek
kende naar New-York (of BosIod).
4°. National Steamship Company's line-. France (3200 (on)J
England (3400 t.), The Queen (34-12 t.), Ehd (32"
t.), Helvetia (3325 t.), Pensylvania (2873 t.), Virginal
(2876 t.), Denmark (2870 t.), elken Woensdag vertrti
kende naar New-York.
6°. Guion en C°.s line: Nebraska, Minnesota, Manhattd
Colorado, elken DiDgsdag vertrekkende over Liverp#
naar New-York.
6". Anchor line: Europa, Jowa, Columbia, Hibernia, AcaJa
United Kingdom, Caledonia, Britania, vertrekkende elw
Vrijdag van Glasgow naar New-York.
7°. Compagnie générale transat/antiqiie of France.- Nap
leon III (1200 paardenkracht), Ville de Paris (lOOOj
Pereire (1000 p.), Saint Laurent (1000 p.), Euro'
(900 p.), Imperatrice Eugenie (900 p.), France (900f,
Nouveau Monde (900 p.), Washington (900 p.), Lafajtf
(900 p.), Panama (900 p.), Louisiana (600 p.), Elori
(600 p elke veertien dagen van Havie naar New-Ï»
vertrekkende.
8°. Hamburg, American companys steamers: Saxonia, Bot'
sia, Allemania, Cimbria, Germania, Hammonia, el*]
Woensdag van Hamburg naar New-York. r
9°. The North-German Lloyd line: Bremen, New-lJ
Hanca, Amerika, Herman, Deutschland, Union, He!"
lihein, vertrekkende wekelijks van Bremen
New-York.
Aan zulk een ri
voedend maal ople-
cès geëxploiteerd
algemeen voor In
voor eene dergelijl
bestaan. Ik bij hë
terstond dat- het te
weldra de Nederla
der koninklijke 1
wapperen. Het be
laad met Amerika-
zoo groot, dat ik
acht dan ons zoo
Bekennen wij
achterlijk gewees(
En gelukkig voi
wettigen, dat N-
groote toekomst
dragtige zamenw
met kracht de mi
tot stand komen
het zich snel ont
eens de Chinezen
rika brengt, doe
kortst bij China
gen zij ons de la:
Kong, Shanghai',
wel een paar dag-
doende, om eene
tons le fer pem
rouge, en toonen
alle gekibbel oi
hangen, dat onzi
Zondag nachl
Fransche Logge
laden met wijn j
met nitzonderin
voor het grootst
Het schijnt, c
zich het regt v
brandewijn ws
althans door de
gewapende map]
drinklustigen n
legenheid ook n
Op de Caloot
ner, Allo, Rapt
Markström be
ballast.
De Allo is
bragt en naar 1
Geheel de 1
lijken kandida
die door haar
boogleeraar in
van pillen vo<
licht, een dra
andere benam
worden aan d
gaat niet te m
lende dagblad-
op den achter-
leve Rochtfor
anderen.
De romeir
3e overige v