m
1889. N°. 358. Zaturdag 2d November. 7la Jaargang.
N W0RK0M.
VLISSINGEN.
V.-W rv
F. H. SCHIFFER.
niten-eilanden uit^
au Biuincboonea Yol,
meestal op f 12.
afwijkende qualitèit,
og onverkocht. Zomer
ke vraag, vooral v«,
ste betaald.
algemeen begeerd,
aike koolsoorten tot
ht.
itergarst wa3 die van
n blijft klein, terwijl
weinig beneden vorige
we f 11.— a f 11,25,
a f 7-25. Wintergerst
4.— a f 4.50. Groen?
11.25. Paardenboonei
e en Wintergarst, wai
v, en beperkt tot êc
prijzen waren te be-
50 geboden. Nieuwe
werd f 8.75, f 8.50,
echter niet convene-
7 5 gemakkelijk te ver
tegen 1' 6.a f 6.]
ke nog iets daarboven
'6.besteed. Gewone
en f3.75. Lange
geboden. Meest werd
ongenegen voor de koot
qualitèit kon worden
sjes ter veil, waarvoor
3 personen aangebo-
ligden, eeuig aanbod t
21/a pet.
3
4>
*l/«
5
5
5
5
5
*'l,
4 V
3
3
3 ii
5
3
S
2'la v -
38'/,
62»/s
84
94.
75
903/.
90
210
25
21»/,
343/,,
64'/.
46"
lu
KOM
1ELBURG.
en inzetten
en geheel GJfiBÜ
hij zich door ef!
er trachten waardij
Dienaar
YLISS1NGEK.
vlissingsg:
Nieuwendijk H no. 101.
Ad verten tien gelieve men aan den Uitgever ia te
zenden uiterlijk Donderdag avond ten 8 ure; de prijs
van 14 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10
Cents.
i
BUREAU:
Vit Blad wordt wekelijks, des Zatnrdags uitgegeven.
Abonnementsprijs per drie maanden 60 Cents, franco
per post 75 Cents. Afzonderlijke nummers 5 Cent.
Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post
directeuren.
Met het grootste genoegen hebben wij ontvangen eene
circulaire van de Kamer van Koophandel en Fabrieken te
dezer stede, gerigt aan de gegoede burgers van Vlissingen
waarin de deelneming wordt aanbevolen in de onderneming
der koninklijke Nederlaudsche stoomboot-maatschappij te
Amsterdam tot oprigting eener stoomvaart op Amerika. Het
stuk, dat op waardige wijze zonder iemand te kwetsen, het
belang der onderneming voor geliu. I Nederland, doet uit
komen, verdient door alle gegoede burgers van onze stad
met dankbaarheid van de Kamer i.iu Koophandel ontvan
gen, met aandacht overwogen, en met gevolg van gelde
lijke deelneming bekroond te worden; het verdient door
geheet Nederland te worden verspreid, om te doen blijken,
dat Vlissingen, ai uioge het in kapitaal onbeduidend? ge
noemd worden, veel beduidender is in ligging, zeegaten,
havens, enz. enz. dan eenige andere stad in Europa. Wij wen-
schen dan ook van ganscher harte, dat hetstuk van de Kamer van
Koophandel, als de uitdrukking van sympathie onzer Stedelijke
Regering tevens, door geheel Nederland worde gelezen, opdat
eenmaal regt geschiede aan het verdrukte Vlissingen, dat door
zijnenaluurlijkuligging aanspraak maakt op de attentie, de waar
dering en de sympathie van het ganscho vaderland; en
opdat de koninklijke Nederlaudsche stoomboot-maatschappij
welke Vlissingen tot Nederlandsch uitgangspunt kiest, weten
moge, dat Stedelijke Regering en de Kamer van Koop
handel en Fabrieken te Vlissingen, al uioge da deelneming
van kapitaal onder ons zoo groot niet zijn tengevolge van
ondergane onderdrukking, bereid zullen worden gevonden, om
mede te werken bij de uitvoering der onderneming op
eene wijze als door geen kapitaal van miilioenen, kan ver
leend worden door welke stad ook van Nederland.
Wij laten het stuk in zijn geheel woordelijk volgen
I,Vlissingen, den 19 November 1809.
De Kamer van Koophandel en Fabrieken te Vlissingen, ont
warende hoe door geheel Nederland de denkbeelden ingang
vonden, door den Heer M. H. Jansen oud-kapitein ter zee,
ontwikkeld in zijne bekende brochure: Een brug over den
Oeeaanen hoezeer liet plan tot eene directe stoomvaart tus-
sclien Nederland en Amerika algemeen bijval verwierf, kon wel
niet anders dan met de grootste belangstelling de verschillende
pogingen gadeslaan, die tot de verwezenlijking van dat plan
moesten leiden; ja, behoorde wel als vertegenwoordigster der
handelsbelangen van de plaats, die als uit den aard der zaak het
eerst in aanmerking moest komen als het uitgangspunt eener
Trans-Atlantische Stoomvaart, zooveel in haar vermogen was
daartoe mede te werken.
De aansluiting toch van Vlissingen aan het Europesche
spoorwegnet, die op het punt staat van te worden voltooid, kan
op zich zelve niet al die vruchten opleveren, die redelijker wijze
daarvan te verwachten zijn, zoo niet die aansluiting wordt
dienstbaar gemaakt lot eene verbinding van de oude wereld met
de nieuwe, door middel eener stoomvaart.
Was het dierhalve te verwonderen, dat zij, afziende van alle
persoonlijke consideration, hare sympathie vermeende te moe
ien schenkel) aan zoodanige onderneming als de beste waarbor
gen aan de hand gaf, voor het zeker en spoedig tot stand komen
der gewenschte verbinding?
Welkom moesten haar daarom de krachtige maatregelen zijn,
die door de koninklijke Nederlaudsche stoomboot-maatschappij
te Amsterdam werden genomen, toen deze door het uitschrijven
eener geldleening de gelegenheid opende om tot de uitvoering
van het groote plan te geraken, en die, ook na eenige teleurstel
ling, blijft volharden in haar streven; dat, in weerwil van den
tegenstand, die zich hier en daar openbaart, nogtans de meest
gegronde hoop geeft op een gunstigen uitslag.
Dat die leening niet aanstonds werd volgeschreven moet wel
in de eerste plaats worden geweten aan oorzaken, die van in
vloed waren op de ruimte der geldmarkt, en gedeeltelijk welligt
aan plaatselijken naijver, die hare tegenwerking deed gevoelen;
maar toch vermeent de kamer, dat, als overal de belanghebben
den en belangstellenden in verhouding tot hunne krachten had
den medegewerkt, voorzeker andere resultaten waren verkregen.
Dit alsnog te bevorderen is liet doel, dat de kamer zich heeft
voorgesteld.
Het groote belang te willen bewijzen, dat de Nederlaudsche
handel in het algemeen bij eene stoomvaart op Amerika heeft,
zou, naar het oordeel der kamer, eeu overbodig werk zijn.
Immers dit is reeds sedert 184.8 aangetoond, bij al wat ter zake
der onderscheidene Zeeuwsche-spoorwegplannen in bet open
baar is gesproken en geschrevendit is erkend in zoo menige
brochure eu op zoo menige vergaderiug als in de laatste dagen
aan dit onderwerp waren gewijd, en dit wordt bevestigd door de
algemeene deelneming, die do zaak heeft verwekt.
Evenmin zal het noodig zijn te wijzen op de uitnemende lig
ging van Vlissingen als het natuurlijke verbindingspunt tus-
schen het vasteland van Europa eu Amerikadour zijne voor
treffelijke zeegaten; dour zijne bestaande maar vooral zijne
nieuw aangelegde havens die met die van geheel noordelijk
Europa kunnen wedijveren en door de gelegenheid die het
aanbiedt voor de kortste verbinding van den Run met de
Noordzee. Ook deze bijzonderheden zijn algemeen genoeg
erkend.
Maar dat behalve de Hollaudsche koopsteden, behalve Mid
delburg en vooral Vlissingen, ook zoovele andere plaatsen regt-
strceks belang bij de zaak hebben, is welligt hier en daar te zeel
uit het oog verloren. Eu toch is dit zoo! Niet slechts op Wal
cheren en Zuid-Beveland, maar ook op het voormalige vierde
en vijlde district van Zeeland, eu op geheel die provincie moet
de uitvoering der groote plannen van beslissenden, heüzamen
invloed zijn. Niet alleen de plaatsen in Noord-Brabant en
Limburg regtslreeks aan den Zeeuwscben spoorweg gelegeu,
ook zij die door deu spoorweg Boxtel-Wezel daarmede verbon
den zullen worden; ja, degeheele streek door deze spoorwegen
doorsneden, zij allen zullen hunne handelsbelangen regtstreeks
gebaat zien bij den grooten handelsweg die twee werelddeelen
za! verbinden.
En zou liet dan niet van liet hoogste gewigt zijn om, door de
bespoediging dier verbinding, te eerder in het genot te geraken