m 1889. N°. 358. Zaturdag 2d November. 7la Jaargang. N W0RK0M. VLISSINGEN. V.-W rv F. H. SCHIFFER. niten-eilanden uit^ au Biuincboonea Yol, meestal op f 12. afwijkende qualitèit, og onverkocht. Zomer ke vraag, vooral v«, ste betaald. algemeen begeerd, aike koolsoorten tot ht. itergarst wa3 die van n blijft klein, terwijl weinig beneden vorige we f 11.— a f 11,25, a f 7-25. Wintergerst 4.— a f 4.50. Groen? 11.25. Paardenboonei e en Wintergarst, wai v, en beperkt tot êc prijzen waren te be- 50 geboden. Nieuwe werd f 8.75, f 8.50, echter niet convene- 7 5 gemakkelijk te ver tegen 1' 6.a f 6.] ke nog iets daarboven '6.besteed. Gewone en f3.75. Lange geboden. Meest werd ongenegen voor de koot qualitèit kon worden sjes ter veil, waarvoor 3 personen aangebo- ligden, eeuig aanbod t 21/a pet. 3 4> *l/« 5 5 5 5 5 *'l, 4 V 3 3 3 ii 5 3 S 2'la v - 38'/, 62»/s 84 94. 75 903/. 90 210 25 21»/, 343/,, 64'/. 46" lu KOM 1ELBURG. en inzetten en geheel GJfiBÜ hij zich door ef! er trachten waardij Dienaar YLISS1NGEK. vlissingsg: Nieuwendijk H no. 101. Ad verten tien gelieve men aan den Uitgever ia te zenden uiterlijk Donderdag avond ten 8 ure; de prijs van 14 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10 Cents. i BUREAU: Vit Blad wordt wekelijks, des Zatnrdags uitgegeven. Abonnementsprijs per drie maanden 60 Cents, franco per post 75 Cents. Afzonderlijke nummers 5 Cent. Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post directeuren. Met het grootste genoegen hebben wij ontvangen eene circulaire van de Kamer van Koophandel en Fabrieken te dezer stede, gerigt aan de gegoede burgers van Vlissingen waarin de deelneming wordt aanbevolen in de onderneming der koninklijke Nederlaudsche stoomboot-maatschappij te Amsterdam tot oprigting eener stoomvaart op Amerika. Het stuk, dat op waardige wijze zonder iemand te kwetsen, het belang der onderneming voor geliu. I Nederland, doet uit komen, verdient door alle gegoede burgers van onze stad met dankbaarheid van de Kamer i.iu Koophandel ontvan gen, met aandacht overwogen, en met gevolg van gelde lijke deelneming bekroond te worden; het verdient door geheet Nederland te worden verspreid, om te doen blijken, dat Vlissingen, ai uioge het in kapitaal onbeduidend? ge noemd worden, veel beduidender is in ligging, zeegaten, havens, enz. enz. dan eenige andere stad in Europa. Wij wen- schen dan ook van ganscher harte, dat hetstuk van de Kamer van Koophandel, als de uitdrukking van sympathie onzer Stedelijke Regering tevens, door geheel Nederland worde gelezen, opdat eenmaal regt geschiede aan het verdrukte Vlissingen, dat door zijnenaluurlijkuligging aanspraak maakt op de attentie, de waar dering en de sympathie van het ganscho vaderland; en opdat de koninklijke Nederlaudsche stoomboot-maatschappij welke Vlissingen tot Nederlandsch uitgangspunt kiest, weten moge, dat Stedelijke Regering en de Kamer van Koop handel en Fabrieken te Vlissingen, al uioge da deelneming van kapitaal onder ons zoo groot niet zijn tengevolge van ondergane onderdrukking, bereid zullen worden gevonden, om mede te werken bij de uitvoering der onderneming op eene wijze als door geen kapitaal van miilioenen, kan ver leend worden door welke stad ook van Nederland. Wij laten het stuk in zijn geheel woordelijk volgen I,Vlissingen, den 19 November 1809. De Kamer van Koophandel en Fabrieken te Vlissingen, ont warende hoe door geheel Nederland de denkbeelden ingang vonden, door den Heer M. H. Jansen oud-kapitein ter zee, ontwikkeld in zijne bekende brochure: Een brug over den Oeeaanen hoezeer liet plan tot eene directe stoomvaart tus- sclien Nederland en Amerika algemeen bijval verwierf, kon wel niet anders dan met de grootste belangstelling de verschillende pogingen gadeslaan, die tot de verwezenlijking van dat plan moesten leiden; ja, behoorde wel als vertegenwoordigster der handelsbelangen van de plaats, die als uit den aard der zaak het eerst in aanmerking moest komen als het uitgangspunt eener Trans-Atlantische Stoomvaart, zooveel in haar vermogen was daartoe mede te werken. De aansluiting toch van Vlissingen aan het Europesche spoorwegnet, die op het punt staat van te worden voltooid, kan op zich zelve niet al die vruchten opleveren, die redelijker wijze daarvan te verwachten zijn, zoo niet die aansluiting wordt dienstbaar gemaakt lot eene verbinding van de oude wereld met de nieuwe, door middel eener stoomvaart. Was het dierhalve te verwonderen, dat zij, afziende van alle persoonlijke consideration, hare sympathie vermeende te moe ien schenkel) aan zoodanige onderneming als de beste waarbor gen aan de hand gaf, voor het zeker en spoedig tot stand komen der gewenschte verbinding? Welkom moesten haar daarom de krachtige maatregelen zijn, die door de koninklijke Nederlaudsche stoomboot-maatschappij te Amsterdam werden genomen, toen deze door het uitschrijven eener geldleening de gelegenheid opende om tot de uitvoering van het groote plan te geraken, en die, ook na eenige teleurstel ling, blijft volharden in haar streven; dat, in weerwil van den tegenstand, die zich hier en daar openbaart, nogtans de meest gegronde hoop geeft op een gunstigen uitslag. Dat die leening niet aanstonds werd volgeschreven moet wel in de eerste plaats worden geweten aan oorzaken, die van in vloed waren op de ruimte der geldmarkt, en gedeeltelijk welligt aan plaatselijken naijver, die hare tegenwerking deed gevoelen; maar toch vermeent de kamer, dat, als overal de belanghebben den en belangstellenden in verhouding tot hunne krachten had den medegewerkt, voorzeker andere resultaten waren verkregen. Dit alsnog te bevorderen is liet doel, dat de kamer zich heeft voorgesteld. Het groote belang te willen bewijzen, dat de Nederlaudsche handel in het algemeen bij eene stoomvaart op Amerika heeft, zou, naar het oordeel der kamer, eeu overbodig werk zijn. Immers dit is reeds sedert 184.8 aangetoond, bij al wat ter zake der onderscheidene Zeeuwsche-spoorwegplannen in bet open baar is gesproken en geschrevendit is erkend in zoo menige brochure eu op zoo menige vergaderiug als in de laatste dagen aan dit onderwerp waren gewijd, en dit wordt bevestigd door de algemeene deelneming, die do zaak heeft verwekt. Evenmin zal het noodig zijn te wijzen op de uitnemende lig ging van Vlissingen als het natuurlijke verbindingspunt tus- schen het vasteland van Europa eu Amerikadour zijne voor treffelijke zeegaten; dour zijne bestaande maar vooral zijne nieuw aangelegde havens die met die van geheel noordelijk Europa kunnen wedijveren en door de gelegenheid die het aanbiedt voor de kortste verbinding van den Run met de Noordzee. Ook deze bijzonderheden zijn algemeen genoeg erkend. Maar dat behalve de Hollaudsche koopsteden, behalve Mid delburg en vooral Vlissingen, ook zoovele andere plaatsen regt- strceks belang bij de zaak hebben, is welligt hier en daar te zeel uit het oog verloren. Eu toch is dit zoo! Niet slechts op Wal cheren en Zuid-Beveland, maar ook op het voormalige vierde en vijlde district van Zeeland, eu op geheel die provincie moet de uitvoering der groote plannen van beslissenden, heüzamen invloed zijn. Niet alleen de plaatsen in Noord-Brabant en Limburg regtslreeks aan den Zeeuwscben spoorweg gelegeu, ook zij die door deu spoorweg Boxtel-Wezel daarmede verbon den zullen worden; ja, degeheele streek door deze spoorwegen doorsneden, zij allen zullen hunne handelsbelangen regtstreeks gebaat zien bij den grooten handelsweg die twee werelddeelen za! verbinden. En zou liet dan niet van liet hoogste gewigt zijn om, door de bespoediging dier verbinding, te eerder in het genot te geraken

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1869 | | pagina 1