lÜÏMNLAOSCIIE TIJDINGEN. h| een aandeel van f 200 neemt, is het ontbrekend kapitaal gevonden. .Men denke zich eens, om enkele punten op te sommen, den tabakshandel onafZankelijk van Bremen en Hamburg; de katoen regtstreeks aangevoerdgranen meel, zonder tusschen- komst van derden, dadelijk in onze handen, op onze vracht; belangrijke artikelen van dergelijk debiet en groot verbruik, honig, harst, gezouten vleesch enz., zonder de reis over vreemde havens te doen, snel en geregeld hier ter plaatse van bestemming;wat rijke bron van voordeel, van kostenver mindering, van gemak en handelsoperatie, van vermenigvuldig den omzet vloeit daar uit voort. Maar er is meer. Ieder der zake kundig zal bevestigen, wat wij beweren, dat, bij het tot stand komen eener geregelde stoomvaart, met groote, veilig gaande schepen, zoo als het ontwerp der koninklijke Kederlandsche stootnhootmaaiscliappij op deugdelijke gronden bepaalt, de stroom van landverhuizers uit Duitschland voor een belangrijk deel over Nederland komen zal. En dat is een getal van vijftig ik zestig duizend 'sjaars. Hebben wij daarin, als wij nog genoeg energie bezitten om de stoomvaart tot stand te brengen, ons aandeel, wat enorme stijging in het debiet van alle benoodigd- heden die zulk een personen-vervoer oplevert, komt dan ten bate van den Nederlandschen handelsstand, zoowel groot- als kleinhandel En dat alles zou men blijven prijs geven aan den nabuur; terwijl men klaagt over achteruitgang? Dat klagen helpt niet. De toestand zal nog treuriger wor den, als men niet handelt op zijn tijd, en met de koninklijke Neclerlandscle stoomlboolma at schappijdie Ut ondervinding, de kennis, de relation bezit, welke noodig zijn om met volle zeker heid op uitmuntende resultaten te kunnen rekenen. Zij behoeft niet eerst teleeren; neen, zij weet wat zij moet, zij weet wat zij kan doen. Wij spraken straks van de belangrijke voordeelen, die bandel en nijverheid, groot en klein, behalen kan door een regtstreek- sche vaart op Amerika. Maar ook de uitvoer kan daardoor aan zienlijke winsten behalen. Men denke zich b. v. slechts de exportatie van in Amerika zoozeer gewilde artikelen als mee krap, garancine, oud ijzer, lood, tin. Inderdaad, de Nederland- sche handelsstand zou met blindheid geslagen, alle zucht tot een eervollen en eerlijken vooruitgang bij de neringdoenden uitge doofd moeten zijn, indien de koninklijke Neder/andschestoom bootmaatschappij het henoodigde kapitaal niet kon bekomen hier, in ons land, dat millioeneu aandraagt om in andere landen spoorwegen aan te leggen of staande legers te onderhouden 1 Het is den vreemdeling dikwijls een raadsel, hoe wij, Neder landers, ons de schoonste voordeelen voor den neus laten weg kapen. En dat terwijl wij den mond vol hebben van vooruitgang! Laat ons de daad hebben, dat is beter dan schermen met woorden. De leus baat niet. Eene stellige waarheid is deze: wij zijn ten achter en zitten, al redenerende, bij de pakken neer. Wij zullen geheel voorbij gestreefd, geheel overvleugeld worden, als wij niet energiek handelen, dat is: elke voorkomende gelegenheid krachtig aan grijpen, om onze stoffelijke welvaart, die zeer dalende is einde- liik' eens weêr te doen toenemen. Uwe duizenden en honderd duizenden, aan uwe scholen, aan uw onderwijs besteed, zullen niet baten, zullen niet verspild zijn, als ge niet voor het heden en de toekomst een ruim veld schept voor uwen handel, uwe nijverheid. Met andere woorden: bij het kennen moet het kunnen komen. Dat \s praktisch gesproken. Allerlei offers, veel en zwaar, heeft men zich met loffelijken ijver getroost om het kanaal door Holland op zijn smalst moge lijk te maken, en de hoofdstad nader aan zee te brengen. Wat zal het baten, als men inmiddels den handel heeft laten verloopen? Zou men dat alles nu in Amsterdam, in Nederland, niet weten, niet begrijpen Het is ondenkbaar, vooral bij de ern stige lessen die de tijd ons geeft, bij al wat wij om ons heen zien gebeuren. (jij allen die bij handel en nijverheid het brood verdient; gij die de zenuw van handel en nijverheid, dat is: geld, bezit; gij, die welvaart wenscht te genieten en welvaart wenscht te verspreiden breng', de stoomvaart op Amerika tot stand, en gil zult een nieuwe, rijke bron van voordeel voor u zeiven en uwe kinderen geopend hebben. Het gaat toch immers niet aan, dat ge met slappe handen en loorne knieën zult achterblijven, en u meer en meer, en eindelijk voor goed, zult laten voorbijstre ven op den weg van vooruitgang en ontwikkeling? Steunt bet weldoordacht, gegrond plan der koninklijke JS'ederliiTidsche stoombootmaatschappijdat de beste gegevens aaidii' dt om de degelijkste voordeelen te verkrijgen. Wij vernemen, dat de directie der koninklijke Nederland, sche Stoombootmaatschappij, naar aanleiding van door enkele inschrijvers in de onlangs door haar uitgeschreven leening geop. perde bezwaren, met betrekking tot de storting van het inge schreven bedrag, heeft te kennen gegeven, dat geen inschrijvers zich kunnen terugtrekken, maar dat de directie niettemin be reid is om die inschrijvers, welke dit mogten verlangen, als niet verbonden te beschouwen, indien het der Maatschappij niet mogt gelukken binnen zekeren tijd, b. v. binnen een jaar, de vaart op Amerika alszeker te kunnen aankondigen. Met genoegen vernemen wij dat de inschrijving voor de geldleening der K. N. S. M. ten behoeve der stoomvaart naar Amerika en van de dienst op haar bestemde lijnen, waarvoor op de drie publieke inschrijvingsdagen reeds voor 7(1 pCt. inge schreven iverd, langzaam doch zeker vordert, hetgeen ons vooral veel genoegen doet, daar bijna uitsluitend in Nederland zelf pogingen tot plaatsing der aandcelen worden gedaan. Vlissingen 13 November. Met zware averij en lekkage is Zondag avond hier ter reede gekomen, en den volgenden dag naar Neuzen opgevaren de Engelsche schooner Laura, kapt. Anderson, geladen met hout. Op de hoogte vail Doggersbank is de gezagv. door een zware zee over boord geslagen en jammerlijk verdronken; door het worstelen met het aanhoudende stormweder was de equipage afgemat en moedeloos geworden. Zaterdag nacht is op de Caloot gestrand de Spaansche schooner Bronce, kapt. de Landa, bestemd naar Havana geladen met machinerien. Na eenige vergeefsche pogingen om liet schip vlot te krijgen, is men overgegaan tot het lossen der lading. Eveneens is op de Caloot omhoog geraakt du Noordsche schoener Hull Backet, kapt. Tonneson, bestemd naar Noor wegen in ballast en is waarschijnlijk verloren. De Ebe, welke wij vroeger hebben gemeld, is gebroken. Zondag nacht is bij Zoutelande verongelukt de Frtuische logger Jeune Eugene, kapt. Bialland, van Frederikstadt naar Nantes met een lading hout. De equipage heeft zich met de sloep gered, en is Zondag morgen alhier aangekomen. Alhier in de haven gekomen de Engelsche stoomboot Ems, kapt. Axe, komende van Koppenhagen bestemd naar Lon den, door gebrek aan steenkolen. De Honigbij welke voor het slecht weder naar Neuzen was verzeild is heden alhier in het dok gekomen. .Rotterdam. 8 November. De Zouaveu-Broe- derschap Fidei et Virinti vierde Maandag op plechtige wijze den verjaardag van den slag bij Meniana, waaraan velen barer leden deel genomen hadden. Op hare uitnoodiging in de dag bladen waren uit verschillende plaatsen des lands wapenbroe ders gekomen om met haar feest te vieren. Er waren Zouaven uit Overschie, Rijswijk, Zoetermeer, Zegwaard, Gouda, Stap horst, Munster, Poeldijk, Schiedam, Kethel, Delft, 'sflage, IJsselstein, Amsterdam, Nijmegen, Boxmeer en Weert, die door het Bestuur der Broederschap op de hartelijkste wijze ontvan gen waren. De plegtigheid begon met het bijwonen der II. Mis in de O. L. Vrouwekerk, waaronder meer dan 200 leden der Broeder schap en genoodigden tot de II. Tafel naderden. Na het einde daarvan begaven de leden en genoodigden zich naar de ge wone vergaderzaal der Broederschap, waar een dejeuner werd gebruikt. Ten 12 ure vereenigden zich allen in de zaal Concordia Felix, die voor de gelegenheid eenvoudig maar met smaak gedeco reerd was. Midden voor het tooneel, waarop des avonds eene dramatische voorstelling zou gegeven worden, prijkte een vlag- gen-trophee met de woorden Kruis des Kruises; zij had ter rechterzijde de buste van Z. H. Pius IX met een schild, waarop de woorden: Betrus d. i. steenrots prijkten, en ter linkerzijde het borstbeeld van Z. M. Willem III met een schild, dat de woorden droeg: Vreest God eert den Koning, 1 Be/r. II. 18$. Langs de wanden der zaal prijkten verschillende medaillons, met de nannii van de plaatsen, waar de voornaamste veldslagen geleverd zijn, als: Meiwana, Monte Libretti, Bagnarea enz. Deze medaillons waren aan elkander verbonden door de pause lijke en Nederlandsche kleuren. Op de uitnoodiging des bestuurs was de pauselijke consul alliitr, (Ie weledele lieer Bellini, in du vergadering verschenen en nam met de hem eigene welwillendheid het eere-presidium uun, dal hem door den Voorzitter, werd aangeboden; de lieer P.Willem Üouavcntaal het welkom, die er aai «erf leve Pius lieer Tunijnebreije 2, M. onzen geët ,|e Katholieken altij Je verdediging ge «ijken, en even ais [en des Pauses, zij a, noodig was, van Wi volgende dichtregel werdeu toegejuicht: Dien Vc Dien k Want Gep kf- di God Om' J| Moo Dar Komt,, Oh En f No| Dan Blijf, I Met Nei Nu werden twee geschreven en verz Sa S La Sociétd des brant solennellcme telle a Votre Sai kernels. Aan De Zouaven-Br overwinning bij ilierbren Koning Felix te Botterdam Vervolgens wen gen aangeboden e I <011 gehouden ovt ttcretaris, de heer I Broederschap, Ira^ zellen-Vereenigingl W beiden langs I jpogen te stichten l«en, aankweeking I beer H. H. B. Bin I 'van Petrus en bell foot gestaan zond om hieruit, zelfs af •Jat het nimmer zal 'erlijke voordragt Bider werden heiig I laving aanwezige I "Mr Bellini, voor hunne Broedersch: ll'fil zoo welwiller

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1869 | | pagina 2