lÜÏMNLAOSCIIE TIJDINGEN.
h|
een aandeel van f 200 neemt, is het ontbrekend kapitaal
gevonden.
.Men denke zich eens, om enkele punten op te sommen, den
tabakshandel onafZankelijk van Bremen en Hamburg; de
katoen regtstreeks aangevoerdgranen meel, zonder tusschen-
komst van derden, dadelijk in onze handen, op onze vracht;
belangrijke artikelen van dergelijk debiet en groot verbruik,
honig, harst, gezouten vleesch enz., zonder de reis over
vreemde havens te doen, snel en geregeld hier ter plaatse van
bestemming;wat rijke bron van voordeel, van kostenver
mindering, van gemak en handelsoperatie, van vermenigvuldig
den omzet vloeit daar uit voort. Maar er is meer. Ieder der zake
kundig zal bevestigen, wat wij beweren, dat, bij het tot stand
komen eener geregelde stoomvaart, met groote, veilig gaande
schepen, zoo als het ontwerp der koninklijke Kederlandsche
stootnhootmaaiscliappij op deugdelijke gronden bepaalt, de
stroom van landverhuizers uit Duitschland voor een belangrijk
deel over Nederland komen zal. En dat is een getal van vijftig
ik zestig duizend 'sjaars. Hebben wij daarin, als wij nog genoeg
energie bezitten om de stoomvaart tot stand te brengen, ons
aandeel, wat enorme stijging in het debiet van alle benoodigd-
heden die zulk een personen-vervoer oplevert, komt dan ten
bate van den Nederlandschen handelsstand, zoowel groot- als
kleinhandel
En dat alles zou men blijven prijs geven aan den nabuur;
terwijl men klaagt over achteruitgang?
Dat klagen helpt niet. De toestand zal nog treuriger wor
den, als men niet handelt op zijn tijd, en met de koninklijke
Neclerlandscle stoomlboolma at schappijdie Ut ondervinding, de
kennis, de relation bezit, welke noodig zijn om met volle zeker
heid op uitmuntende resultaten te kunnen rekenen. Zij behoeft
niet eerst teleeren; neen, zij weet wat zij moet, zij weet wat
zij kan doen.
Wij spraken straks van de belangrijke voordeelen, die bandel
en nijverheid, groot en klein, behalen kan door een regtstreek-
sche vaart op Amerika. Maar ook de uitvoer kan daardoor aan
zienlijke winsten behalen. Men denke zich b. v. slechts de
exportatie van in Amerika zoozeer gewilde artikelen als mee
krap, garancine, oud ijzer, lood, tin. Inderdaad, de Nederland-
sche handelsstand zou met blindheid geslagen, alle zucht tot een
eervollen en eerlijken vooruitgang bij de neringdoenden uitge
doofd moeten zijn, indien de koninklijke Neder/andschestoom
bootmaatschappij het henoodigde kapitaal niet kon bekomen
hier, in ons land, dat millioeneu aandraagt om in andere landen
spoorwegen aan te leggen of staande legers te onderhouden 1
Het is den vreemdeling dikwijls een raadsel, hoe wij, Neder
landers, ons de schoonste voordeelen voor den neus laten weg
kapen. En dat terwijl wij den mond vol hebben van vooruitgang!
Laat ons de daad hebben, dat is beter dan schermen met
woorden. De leus baat niet.
Eene stellige waarheid is deze: wij zijn ten achter en zitten,
al redenerende, bij de pakken neer. Wij zullen geheel voorbij
gestreefd, geheel overvleugeld worden, als wij niet energiek
handelen, dat is: elke voorkomende gelegenheid krachtig aan
grijpen, om onze stoffelijke welvaart, die zeer dalende is einde-
liik' eens weêr te doen toenemen. Uwe duizenden en honderd
duizenden, aan uwe scholen, aan uw onderwijs besteed, zullen
niet baten, zullen niet verspild zijn, als ge niet voor het heden
en de toekomst een ruim veld schept voor uwen handel,
uwe nijverheid. Met andere woorden: bij het kennen moet
het kunnen komen. Dat \s praktisch gesproken.
Allerlei offers, veel en zwaar, heeft men zich met loffelijken
ijver getroost om het kanaal door Holland op zijn smalst moge
lijk te maken, en de hoofdstad nader aan zee te brengen. Wat
zal het baten, als men inmiddels den handel heeft laten verloopen?
Zou men dat alles nu in Amsterdam, in Nederland, niet
weten, niet begrijpen Het is ondenkbaar, vooral bij de ern
stige lessen die de tijd ons geeft, bij al wat wij om ons heen
zien gebeuren.
(jij allen die bij handel en nijverheid het brood verdient;
gij die de zenuw van handel en nijverheid, dat is: geld, bezit;
gij, die welvaart wenscht te genieten en welvaart wenscht te
verspreiden breng', de stoomvaart op Amerika tot stand, en
gil zult een nieuwe, rijke bron van voordeel voor u zeiven en
uwe kinderen geopend hebben. Het gaat toch immers niet aan,
dat ge met slappe handen en loorne knieën zult achterblijven, en
u meer en meer, en eindelijk voor goed, zult laten voorbijstre
ven op den weg van vooruitgang en ontwikkeling?
Steunt bet weldoordacht, gegrond plan der koninklijke
JS'ederliiTidsche stoombootmaatschappijdat de beste gegevens
aaidii' dt om de degelijkste voordeelen te verkrijgen.
Wij vernemen, dat de directie der koninklijke Nederland,
sche Stoombootmaatschappij, naar aanleiding van door enkele
inschrijvers in de onlangs door haar uitgeschreven leening geop.
perde bezwaren, met betrekking tot de storting van het inge
schreven bedrag, heeft te kennen gegeven, dat geen inschrijvers
zich kunnen terugtrekken, maar dat de directie niettemin be
reid is om die inschrijvers, welke dit mogten verlangen, als niet
verbonden te beschouwen, indien het der Maatschappij niet
mogt gelukken binnen zekeren tijd, b. v. binnen een jaar, de
vaart op Amerika alszeker te kunnen aankondigen.
Met genoegen vernemen wij dat de inschrijving voor de
geldleening der K. N. S. M. ten behoeve der stoomvaart naar
Amerika en van de dienst op haar bestemde lijnen, waarvoor
op de drie publieke inschrijvingsdagen reeds voor 7(1 pCt. inge
schreven iverd, langzaam doch zeker vordert, hetgeen ons vooral
veel genoegen doet, daar bijna uitsluitend in Nederland zelf
pogingen tot plaatsing der aandcelen worden gedaan.
Vlissingen 13 November.
Met zware averij en lekkage is Zondag avond hier ter
reede gekomen, en den volgenden dag naar Neuzen opgevaren
de Engelsche schooner Laura, kapt. Anderson, geladen met hout.
Op de hoogte vail Doggersbank is de gezagv. door een zware
zee over boord geslagen en jammerlijk verdronken; door het
worstelen met het aanhoudende stormweder was de equipage
afgemat en moedeloos geworden.
Zaterdag nacht is op de Caloot gestrand de Spaansche
schooner Bronce, kapt. de Landa, bestemd naar Havana geladen
met machinerien. Na eenige vergeefsche pogingen om liet
schip vlot te krijgen, is men overgegaan tot het lossen der lading.
Eveneens is op de Caloot omhoog geraakt du Noordsche
schoener Hull Backet, kapt. Tonneson, bestemd naar Noor
wegen in ballast en is waarschijnlijk verloren.
De Ebe, welke wij vroeger hebben gemeld, is gebroken.
Zondag nacht is bij Zoutelande verongelukt de Frtuische
logger Jeune Eugene, kapt. Bialland, van Frederikstadt naar
Nantes met een lading hout. De equipage heeft zich met de
sloep gered, en is Zondag morgen alhier aangekomen.
Alhier in de haven gekomen de Engelsche stoomboot
Ems, kapt. Axe, komende van Koppenhagen bestemd naar Lon
den, door gebrek aan steenkolen.
De Honigbij welke voor het slecht weder naar Neuzen
was verzeild is heden alhier in het dok gekomen.
.Rotterdam. 8 November. De Zouaveu-Broe-
derschap Fidei et Virinti vierde Maandag op plechtige wijze
den verjaardag van den slag bij Meniana, waaraan velen barer
leden deel genomen hadden. Op hare uitnoodiging in de dag
bladen waren uit verschillende plaatsen des lands wapenbroe
ders gekomen om met haar feest te vieren. Er waren Zouaven
uit Overschie, Rijswijk, Zoetermeer, Zegwaard, Gouda, Stap
horst, Munster, Poeldijk, Schiedam, Kethel, Delft, 'sflage,
IJsselstein, Amsterdam, Nijmegen, Boxmeer en Weert, die door
het Bestuur der Broederschap op de hartelijkste wijze ontvan
gen waren.
De plegtigheid begon met het bijwonen der II. Mis in de
O. L. Vrouwekerk, waaronder meer dan 200 leden der Broeder
schap en genoodigden tot de II. Tafel naderden. Na het einde
daarvan begaven de leden en genoodigden zich naar de ge
wone vergaderzaal der Broederschap, waar een dejeuner werd
gebruikt.
Ten 12 ure vereenigden zich allen in de zaal Concordia Felix,
die voor de gelegenheid eenvoudig maar met smaak gedeco
reerd was. Midden voor het tooneel, waarop des avonds eene
dramatische voorstelling zou gegeven worden, prijkte een vlag-
gen-trophee met de woorden Kruis des Kruises; zij had ter
rechterzijde de buste van Z. H. Pius IX met een schild, waarop
de woorden: Betrus d. i. steenrots prijkten, en ter linkerzijde
het borstbeeld van Z. M. Willem III met een schild, dat de
woorden droeg: Vreest God eert den Koning, 1 Be/r. II. 18$.
Langs de wanden der zaal prijkten verschillende medaillons,
met de nannii van de plaatsen, waar de voornaamste veldslagen
geleverd zijn, als: Meiwana, Monte Libretti, Bagnarea enz.
Deze medaillons waren aan elkander verbonden door de pause
lijke en Nederlandsche kleuren.
Op de uitnoodiging des bestuurs was de pauselijke consul
alliitr, (Ie weledele lieer Bellini, in du vergadering verschenen
en nam met de hem eigene welwillendheid het eere-presidium
uun, dal hem door den Voorzitter, werd aangeboden;
de lieer P.Willem
Üouavcntaal het
welkom, die er aai
«erf leve Pius
lieer Tunijnebreije
2, M. onzen geët
,|e Katholieken altij
Je verdediging ge
«ijken, en even ais
[en des Pauses, zij a,
noodig was, van Wi
volgende dichtregel
werdeu toegejuicht:
Dien Vc
Dien
k
Want
Gep
kf-
di
God
Om'
J|
Moo
Dar
Komt,,
Oh
En f
No|
Dan
Blijf, I
Met Nei
Nu werden twee
geschreven en verz
Sa S
La Sociétd des
brant solennellcme
telle a Votre Sai
kernels.
Aan
De Zouaven-Br
overwinning bij
ilierbren Koning
Felix te Botterdam
Vervolgens wen
gen aangeboden e I
<011 gehouden ovt
ttcretaris, de heer I
Broederschap, Ira^
zellen-Vereenigingl
W beiden langs I
jpogen te stichten
l«en, aankweeking I
beer H. H. B. Bin I
'van Petrus en bell
foot gestaan zond
om hieruit, zelfs af
•Jat het nimmer zal
'erlijke voordragt
Bider werden heiig I
laving aanwezige I
"Mr Bellini, voor
hunne Broedersch:
ll'fil zoo welwiller