1869. N°. 353. Zaturdag 39 Oclober. Jaargang, VLISSINGEN. F. H. SCHIFFER. ig*tc Trekking. DOO. No. 4446, 7^28 154, 1998. 2315, 4688 10841, 11271, 12186, igste Trekking. 55 1 5, 157 55, 162U Jo. 2S67, 5852, 798?, id. 13. P. Vette, 36 j. eo P. Deunes, 32 j, eil j. ea H. J. Molewaa, Daane, geb. Leinse, jraud, geb. Hendrikse, H. Bertijn, geb. Bak. ian, vrouw van J. van Meurs, 27 j. J.dt van J. de Rijcke, 31 j, j. P. G. Daameu, Nienwendijk II no. 101. Advertentiën gelieve men aan den Uitgever in te leaden uiterlijk Donderdag avond ten 8 ure; de prijs van 14 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10 Cents. «weit f 5.-— a f 7.—, leringen waren onver- auiten-eilanden gering dito roet veel verschil verhandeld. grif 13.75 betaald lden op f 14 vast ea werd ingewilligd. Ook ier bestond slechts uit irboveu werden aange- gen biedensprijzen vaa er was echter minder elijfc konden worden 9.50 f 9.60 v>p en 50 per vat* 8.40 a f 9.Nieuwe 50. Zomergarst f 5.50 75 a f 9.20, Paarden- gprijzen met bod toti BUREAU: Dit Blad wordt wekelijks, des Zatnrdags uitgegeven. Abonnementsprijs per drie maanden 60 Cents, franco per post 75 Cents. Afzonderlijke nummers 5 Cent, Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post directeuren. en weder ruimer dan voov alle artikelen be- jeide artikelen kondea iliteiten. or, en nog altijd blijf! we f 11.50 a f 10.50. Wintergarst f 6.50 Haver f 4.f 3.50 Erwten f 9 a f 7. en. 2'/., pet. 55 3I9 3 1 4 n 85 41 Is. 5 94 5 n 70*/, 5 75:'/a 5 91>/2 5 220» U 81 ll, 4 63' U 3 Wis 3 w 263/g, n BB 5 ff 555/1(r 5 if 47* is. 5 a 3 735 21/* ff VLISSINGEN Mynheer de redacteur! De wensch dat Nederland door eene stoomboot-gemeenschap tnetde VereenigdeStaten van Noord-Amerika verbonden worde, houdt thans alle kringen in ons vaderland bezig, waar men uit den staat van zorgeloosheid begint te ontwaken, waar men door ichteruitgang van handel en industrie begint te begrijpen, dat het zoo niet langer meer kan gaan en men een nieuw veld voor heiden moet zoeken. Eene uitbreiding der stoomvaart en het verkrijgen van nieuwe verbindingen is het eenige middel dat tuis redden kan. Verschillende plannen zijn geopperd, en onlangs te Utrecht cp eene meeting besproken, waar men tot de conclussie kwam, lat men zijne krachten niet moest versnipperen en dat het de oeping van het Nederlandsche volk was, eene zaak te helpen levorderen, en wel die welke de meeste kansen van welslagen lanbood en aan eene nationale behoefte voldeed. De heer Jansen, die in zijne met zaakkennis geschreven bro- ihure zijne denkbeelden ontwikkelde, ver laarde op die meeting, at hij zelf geen plan had, inaar keurde wat de plaats van nit- eng aanging, namelijk Vlissingen als de eenig geschikte haven, |u wat de grootte der schepen betreft, die van de koninh'ijk pederlandsche stoombootmaatschappij goed; hij vreesde alléén, dat deze zonder subsidie daarin niet zoude slagen. Men wist immers op deze vergadering nog niet, dat deelhebbers der munktijk Nederlandsche stoombootmaatschappij zouden beslui- cn deze zaak door eene uitgifte van obiigatiën, met eene vaste eute, tot stand te willen brengen, en dat deze lang gevestigde ïi bloeijende maatschappij alle kansen voor hare rekening zou nemen. Ware reeds op die Utrechtsche meeting dit besluit bekend ge veest, dan zou men zeker verder gekomen zijn dan men thans s. De aanwezige directeuren inogten bij deze gelegenheid het lesluit van hunne deelhebbers niet vooruilloopen, en waren ver moedelijk niet in de mogelijkheid hunne plannen zoodanig te ontwikkelen, als wenschelijk ware geweest. Üp die vergadering Werd eene commissie benoemd, om het beweren der koninklijk pederlandsche stoombootmaatschappijiu hoe verre zij zonder subsidie kan varen, te onderzoekeu en, deze goedvindende, te leunen. Men ging van het denkbeeld uit, dat de maatschappij door ntgifte van aandeelen het publiek in winsten en verliezen zou oen deelen, anders ware deze commissie overbodig geweest, PM commissarissen en deelhebbers der koninklijk Nederland se stoombootmaatschappij alleen de bevoegde commissie in 'eze geworden zijn. Boor dat de koninklijk Nederlandsche stoombootmaatschappij ter eene geldleeniiig met vaste rente aanbood, en de verant woording op zich nam, is strikt genomen dat onderzoek omioo- l'g gewordenten minste er is niet verder van de commissie pnomen. Beu plan, te Rotterdam ontworpen, om de lijn van af Rolter- tn tot New-York op te rigten, en dat wegens lokale beletse- 11 °m groote stoombooten van voldoend charter aan te schaf- "i; werd op deze meeting afgekeurd, daar men kleine schepen Jjor hot vervoer van passagiers op tien Allaiitischen Oceaan te 'veitig) en met het oog op de concurrentie van Hamburg, Bre- ?n Engeland ongeschikt achtte, en wat zien wij nu gc- inrenjj Jn p]aats ja; prtij den kamp opgeeft, houdt zij. door lokale belangen gedreven, die uit de rapporten der te Rot terdam gehoudene lezing van den heer Plate en de daarop ge volgde discussiën blijken, hardnekkig vol; er wordt een strijd gevoerd, en de heer Plate gaat zoo ver, en waarschuwt tegen de plannen der koninklijk Nederlandsche stoombootmaatschappij als kunnende de door deze beoogde lijn met hare groote booten van Vlissingen uitgaande, niet bestaan zonder subsidie. Verstan dige gronden geelt hij niet aanhij staaft niets door bewijzen; alléén door magtwoorden tracht hij invloed uit te oefenen op de publieke opinie, die echter met een onbevooroordeeld oog be grijpt waar de schoen wringt, daar al zijne redeneringen elkan der tegenspreken. Maar een paar voorbeelden wil ik aangeven. Hij verklaarde op de laatste vergadering in Felix Meritis, alhier 1". De schepen van 200U ton lading, 500 emigranten en 100 passagiers, die, aanvankelijk twee in getal, alle 30 dagen, later om de 25 dagen (indien het goederenvervoer het vorderde), zul len varen, vindt hij te groot, om zonder subsidie rekening te kunnen geven, en daarvoor, beweert hij, ontbreken de noodige goederen. 2". Het overladen der transito van Duitschland komende goederen van Rotterdam naar Vlissingen, acht hij schadelijk eD een onoverkomelijk bezwaar; terwijl hij iets later (eu dat is eer lijk van hem) toegeeft, dat men te Rotterdam ook de voorkeur aan grootere schepen zou geven, indien deze voor de stad konden komen, en verder gaat met te beweren, dat het thans bestaande goederenvervoer van Nederland naar Amerika niet voldoende ware, om twee stoombooten 's maands, ieder groot 1200 ton en 400 passagiers te voeden, zijnde 400 ton lading en 200 passagiers per maand méér dan waarop de koninklijk Nederlandsche stoombootmaatschappij rekent. Ten slotte doe) hij aan de maatschappij het verwijt, dat zij van Vlissingen uit wil varen, terwijl het Nieuwediep z. i. veel geschikter ware, waardoor men tot de conclusie komt, dat alleen het overladen der goederen dan schadelijk is, indien zij naar Vlissingen moe ten, maar niet naar het Nieuwediep. Uw blad, mijnheer de redacteur, heeft bewezen, eene warine voorstander te zijn van het tot stand brengen vaa een nationale zaak; ook ik ben het, en daarom ben ik zoo vrij u te verzoe ken deze mijne beschouwingen ia uw geacht blad te willen opnemen. Volgens mijne innige overtuiging moet Nederland met Ame rika iu gemeenschap kouicn. Wie deze zaak onderneemt en tot stand brengt, kan mij onverschillig zijn, indien zij maar goed tot stand gebragt wordt en met middelen die iu de behoeften van onzen tijd voorzien en niet gebrekkig zijn. Wat zal Nederland immers een lijn naar Amerika helpen, indien het materieel niet geschikt is, om aan de concurentie van onze naburen Hamburg, Bremen, Engeland enz. het hoofd te kunnen bieden, en die zal blij ken, het niette kunnen vol houden? De stoomvaart tusschen Nederland en Amerika heeft een groote toekomst, maar ik acht mij verpligt mijne waarscha-' wende stem te verheffen Dat men met niet ongeschikt materieel beginne en zich door plaatselijke en secondaire belangen late misleide», ware het ook. te goeder trouw, want mislukt de eerste proef, dan is het voor goed gedaan, en niet alleen mouten wij dan over het gemis dier- lijn treuren, waarvan onze handel en njvrrhn 1 reddinsHjognl.

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1869 | | pagina 1