1869. N°. 353.
Zaturdag 39 Oclober.
Jaargang,
VLISSINGEN.
F. H. SCHIFFER.
ig*tc Trekking.
DOO. No. 4446, 7^28
154, 1998. 2315, 4688
10841, 11271, 12186,
igste Trekking.
55 1 5, 157 55, 162U
Jo. 2S67, 5852, 798?,
id.
13. P. Vette, 36 j. eo
P. Deunes, 32 j, eil
j. ea H. J. Molewaa,
Daane, geb. Leinse,
jraud, geb. Hendrikse,
H. Bertijn, geb. Bak.
ian, vrouw van J. van
Meurs, 27 j. J.dt
van J. de Rijcke, 31 j,
j. P. G. Daameu,
Nienwendijk II no. 101.
Advertentiën gelieve men aan den Uitgever in te
leaden uiterlijk Donderdag avond ten 8 ure; de prijs
van 14 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10
Cents.
«weit f 5.-— a f 7.—,
leringen waren onver-
auiten-eilanden gering
dito roet veel verschil
verhandeld.
grif 13.75 betaald
lden op f 14 vast ea
werd ingewilligd. Ook
ier bestond slechts uit
irboveu werden aange-
gen biedensprijzen vaa
er was echter minder
elijfc konden worden
9.50 f 9.60 v>p en
50 per vat*
8.40 a f 9.Nieuwe
50. Zomergarst f 5.50
75 a f 9.20, Paarden-
gprijzen met bod toti
BUREAU:
Dit Blad wordt wekelijks, des Zatnrdags uitgegeven.
Abonnementsprijs per drie maanden 60 Cents, franco
per post 75 Cents. Afzonderlijke nummers 5 Cent,
Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post
directeuren.
en weder ruimer dan
voov alle artikelen be-
jeide artikelen kondea
iliteiten.
or, en nog altijd blijf!
we f 11.50 a f 10.50.
Wintergarst f 6.50
Haver f 4.f 3.50
Erwten f 9 a f 7.
en.
2'/., pet.
55 3I9
3
1
4 n
85
41 Is.
5
94
5 n
70*/,
5
75:'/a
5
91>/2
5
220» U
81 ll,
4
63' U
3
Wis
3 w
263/g,
n
BB
5 ff
555/1(r
5 if
47* is.
5 a
3
735
21/* ff
VLISSINGEN
Mynheer de redacteur!
De wensch dat Nederland door eene stoomboot-gemeenschap
tnetde VereenigdeStaten van Noord-Amerika verbonden worde,
houdt thans alle kringen in ons vaderland bezig, waar men uit
den staat van zorgeloosheid begint te ontwaken, waar men door
ichteruitgang van handel en industrie begint te begrijpen, dat
het zoo niet langer meer kan gaan en men een nieuw veld voor
heiden moet zoeken. Eene uitbreiding der stoomvaart en het
verkrijgen van nieuwe verbindingen is het eenige middel dat
tuis redden kan.
Verschillende plannen zijn geopperd, en onlangs te Utrecht
cp eene meeting besproken, waar men tot de conclussie kwam,
lat men zijne krachten niet moest versnipperen en dat het de
oeping van het Nederlandsche volk was, eene zaak te helpen
levorderen, en wel die welke de meeste kansen van welslagen
lanbood en aan eene nationale behoefte voldeed.
De heer Jansen, die in zijne met zaakkennis geschreven bro-
ihure zijne denkbeelden ontwikkelde, ver laarde op die meeting,
at hij zelf geen plan had, inaar keurde wat de plaats van nit-
eng aanging, namelijk Vlissingen als de eenig geschikte haven,
|u wat de grootte der schepen betreft, die van de koninh'ijk
pederlandsche stoombootmaatschappij goed; hij vreesde alléén,
dat deze zonder subsidie daarin niet zoude slagen. Men wist
immers op deze vergadering nog niet, dat deelhebbers der
munktijk Nederlandsche stoombootmaatschappij zouden beslui-
cn deze zaak door eene uitgifte van obiigatiën, met eene vaste
eute, tot stand te willen brengen, en dat deze lang gevestigde
ïi bloeijende maatschappij alle kansen voor hare rekening zou
nemen.
Ware reeds op die Utrechtsche meeting dit besluit bekend ge
veest, dan zou men zeker verder gekomen zijn dan men thans
s. De aanwezige directeuren inogten bij deze gelegenheid het
lesluit van hunne deelhebbers niet vooruilloopen, en waren ver
moedelijk niet in de mogelijkheid hunne plannen zoodanig te
ontwikkelen, als wenschelijk ware geweest. Üp die vergadering
Werd eene commissie benoemd, om het beweren der koninklijk
pederlandsche stoombootmaatschappijiu hoe verre zij zonder
subsidie kan varen, te onderzoekeu en, deze goedvindende, te
leunen.
Men ging van het denkbeeld uit, dat de maatschappij door
ntgifte van aandeelen het publiek in winsten en verliezen zou
oen deelen, anders ware deze commissie overbodig geweest,
PM commissarissen en deelhebbers der koninklijk Nederland
se stoombootmaatschappij alleen de bevoegde commissie in
'eze geworden zijn.
Boor dat de koninklijk Nederlandsche stoombootmaatschappij
ter eene geldleeniiig met vaste rente aanbood, en de verant
woording op zich nam, is strikt genomen dat onderzoek omioo-
l'g gewordenten minste er is niet verder van de commissie
pnomen.
Beu plan, te Rotterdam ontworpen, om de lijn van af Rolter-
tn tot New-York op te rigten, en dat wegens lokale beletse-
11 °m groote stoombooten van voldoend charter aan te schaf-
"i; werd op deze meeting afgekeurd, daar men kleine schepen
Jjor hot vervoer van passagiers op tien Allaiitischen Oceaan te
'veitig) en met het oog op de concurrentie van Hamburg, Bre-
?n Engeland ongeschikt achtte, en wat zien wij nu gc-
inrenjj Jn p]aats ja; prtij den kamp opgeeft, houdt zij.
door lokale belangen gedreven, die uit de rapporten der te Rot
terdam gehoudene lezing van den heer Plate en de daarop ge
volgde discussiën blijken, hardnekkig vol; er wordt een strijd
gevoerd, en de heer Plate gaat zoo ver, en waarschuwt tegen de
plannen der koninklijk Nederlandsche stoombootmaatschappij
als kunnende de door deze beoogde lijn met hare groote booten
van Vlissingen uitgaande, niet bestaan zonder subsidie. Verstan
dige gronden geelt hij niet aanhij staaft niets door bewijzen;
alléén door magtwoorden tracht hij invloed uit te oefenen op de
publieke opinie, die echter met een onbevooroordeeld oog be
grijpt waar de schoen wringt, daar al zijne redeneringen elkan
der tegenspreken.
Maar een paar voorbeelden wil ik aangeven. Hij verklaarde
op de laatste vergadering in Felix Meritis, alhier
1". De schepen van 200U ton lading, 500 emigranten en 100
passagiers, die, aanvankelijk twee in getal, alle 30 dagen, later
om de 25 dagen (indien het goederenvervoer het vorderde), zul
len varen, vindt hij te groot, om zonder subsidie rekening te
kunnen geven, en daarvoor, beweert hij, ontbreken de noodige
goederen.
2". Het overladen der transito van Duitschland komende
goederen van Rotterdam naar Vlissingen, acht hij schadelijk eD
een onoverkomelijk bezwaar; terwijl hij iets later (eu dat is eer
lijk van hem) toegeeft, dat men te Rotterdam ook de voorkeur
aan grootere schepen zou geven, indien deze voor de stad konden
komen, en verder gaat met te beweren, dat het thans bestaande
goederenvervoer van Nederland naar Amerika niet voldoende
ware, om twee stoombooten 's maands, ieder groot 1200 ton en
400 passagiers te voeden, zijnde 400 ton lading en 200
passagiers per maand méér dan waarop de koninklijk
Nederlandsche stoombootmaatschappij rekent. Ten slotte doe)
hij aan de maatschappij het verwijt, dat zij van Vlissingen uit
wil varen, terwijl het Nieuwediep z. i. veel geschikter ware,
waardoor men tot de conclusie komt, dat alleen het overladen
der goederen dan schadelijk is, indien zij naar Vlissingen moe
ten, maar niet naar het Nieuwediep.
Uw blad, mijnheer de redacteur, heeft bewezen, eene warine
voorstander te zijn van het tot stand brengen vaa een nationale
zaak; ook ik ben het, en daarom ben ik zoo vrij u te verzoe
ken deze mijne beschouwingen ia uw geacht blad te willen
opnemen.
Volgens mijne innige overtuiging moet Nederland met Ame
rika iu gemeenschap kouicn. Wie deze zaak onderneemt en tot
stand brengt, kan mij onverschillig zijn, indien zij maar goed
tot stand gebragt wordt en met middelen die iu de behoeften
van onzen tijd voorzien en niet gebrekkig zijn.
Wat zal Nederland immers een lijn naar Amerika helpen,
indien het materieel niet geschikt is, om aan de concurentie van
onze naburen Hamburg, Bremen, Engeland enz. het
hoofd te kunnen bieden, en die zal blij ken, het niette kunnen vol
houden? De stoomvaart tusschen Nederland en Amerika heeft
een groote toekomst, maar ik acht mij verpligt mijne waarscha-'
wende stem te verheffen
Dat men met niet ongeschikt materieel beginne en zich door
plaatselijke en secondaire belangen late misleide», ware het ook.
te goeder trouw, want mislukt de eerste proef, dan is het voor
goed gedaan, en niet alleen mouten wij dan over het gemis dier-
lijn treuren, waarvan onze handel en njvrrhn 1 reddinsHjognl.