VLISSINGSGH WEEEBLAD.
869. N°. 350. Zaturdag 9 October. Tle Jaargang.
BlMEH-OttSCliE lülHflSy,
d. Nieuwe dito in
iteit. De weinige
f 10 50 genomen.
•kocht. Zomergarst
rkt mooi van stak
jes ter markt van
rhandeld.
iel, hield men op
.50 per mud afge-
een enkel monster
t.
vat.
a f 9.50. Rogge
f 5.50 a f 6.-.
ardenboonen f 8,—
;prijzen, omstreeks
vorige week, 'tgeen
ge weder op nieuw
Nienwendijk H no. 101.
VLISSINGEH.
Advertentien gelieve men aan den Uitgever in te
renden uiterlijk Donderdag avond ten 8 ure; de prij3
m 4 regels is 40 Cents, voop eiken regel meer 10
Cents.
BUREAU:
F. H. SCHIFFER.
Dit Blad wordt wekelijks, des Zatnrdags uitgegeven.
Abonnementsprijs per drie maanden 60 Cents, fraoco
per post 75 Cents. Afzonderlijke nnmmers 5 Cent,
Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post
directeuren.
i gezind om I Met genoegen hebben wij inzage genomen van eene brochure
f 10.gehouden
f s.na qualiteit
Wintergarst zeer
iomergarst die zeer
laver f 4, -. f 3.75
ia qualiteit. Erwten
geboden, onzuivere
tuwe Paardeuboonca
en bood f 7.—.
pot.
53
61'.',,
W/,
70
763/„
92
222'/,
81'/,
0 VI,
28 'I,
Whc
55
W/8
«»l„
735
vwdete benoodigd» Iweike door de koninklijke Nederlaudsche stoomboot-maat-
voor puike jarigi jjchappïj is geschreven om Nederland en wel Vlissiugen in
irecte verbinding met Amerika te stellen
„Reeds sedert twee jaren, zoo luid hare aanhef, bestaat bij
ns, directeuren der koninklijke Nederlaudsche stoo.aboot-
naatschappijhet voornemen om eene stoombootdienst op
.inerika tot stand te brengen. Wij zien in die lijn eene
uitengewoon voordeeiige geldbelegging voor den oudernemer,
tevens het middel om Nederland een behoorlijk aandeel
doen verkrijgen in den zoo grooteu handel tusschen de
eide werelddeelen.
Wat ons tot heden terughield, van met die plannen open-
jk voor den dag te komen, was de vrees, dat wij welligt
Meite zouden hebben, om het beuoodigd kapitaal te vinden,
den latsren tijd werd veel geld in reederijeu verloren,
deze zoo uitnemend nationale, en vroeger zoo gelief-
oosde geldbelegging, is thans veel minder gezocht; en
eiuig lust hadden wij om noch onze maatschappij, noch
zaak, die wij zoo wenschelijk achtteden, aan de waar-
ihijnlijkheid van een echec bloot te stellen.
Intusschen heeft sedert eenige maanden die zaak in hooge
ate de algemeeue aandacht tot zich getrokken. De heer
H. Jansen, oud kapitein ter zee, gaf zijne brochure
it: „Eeu brug over den Oceaan," en de daarin
et warmte en talent ontwikkelde denkbeelden vonden weêr-
lank door het geheele land. Kamers van koophandel gaven
are ingenomenheid te kennen; comités vormden zien om
e uitvoering voor te bereiden, en algemeen wordt thans
rkeud, dat wel niets zoo geschikt is, om eene nieuwe im-
ïlsie aan onzen handel en nijverheid te geven, als juist de
tarstelling eener stoomvaart op Amerika.
De deelhebbers in de koninklijke Nederlaudsche stoombootm
aatschappij zijn bijeengeroepen, en eerstdaags zullen wij
ui hunne goedkeuring het voorstel onderwerpen, om de
aatschappij uit te breiden, eu de dieust op Amerika ouder
are lijnen op te nemen.
In afwachting of wij door het besluit der vergadering
iveNeW-Castle|ullBii in Sta.it gesteld worden tot handelen, zij het ons ver-
ud de onderneming te bespreken, en kortelijk uitéén te
tteu hoe, naar onze meening, de dieust moet worden iu-
"gt.
Onze inzigten over de wijze van uitvoering komen niet
ïheel overeeu met die, welke wij door anderen hooreu voor
aan.
Wisseling van denkbeelden kan dus welligt eenig nut
'leveren, te meer daar, naar het schijnt, onze maatschappij
et de eenige is, die naar de eer streeft om zich met de
'roering te belasten".
Be brochure gaat daarna over tot het bespreken van
drie volgende punten
„Eene eerste hoofdzaak, die wij bespreken willen is de
Mt van schepen.
Aan de behoefte, waarin wij ons nu bevinden, kan tot
ederzijdach voordeel, voldaan worden, als men schepen in
;VLISSINGEN.
toomkoleu.
- eu Kagchel-
ilAADGtPHlHA
Lt Ruhr stooDV
rekening vat
IBAUT.
de vaart brengt, die, eene gemiddelde vaart loopende van
11 mijl, de reis gewoonlijk in 1-3 dagen zullen afleggen, of
onder zeer ongunstige omstandigheden in 14 of hoogstens
15 dagen, en van zoodanige afmetingen, dat zij op de uitreis,
behalve de kolen, 100 passagiers lsle en 2de klasse, 500
passagiers 3da klasse en 2000 ton lading kunnen overvoeren.
Een tweede punt, waarover de zienswijze verschillend is
De keus der verbindingspunten.
Beginnen wij met de haven aan de Amerikaansche zijde.
New-Aork is te verkiezen om hare gevestigde handel, zoo
meent de brochure.
Slechts twee punten op de Nederlandsche kust kunnen
als vóórhaven in aanmerking koineu, het Nieuwediep en
Vlissingen; maar terwijl het Nieuwediep alleen de vóórha
ven vau Amsterdam zou zijnheeft Vlissingen zoowel
Amsterdam als Rotterdam en ook Antwerpen achter zich,
zonder nog te spreken van Dordrecht en Middelburg, die
twee oudste onzer handelssteden, die men zoo gaarne tot
vroegeren bloei zag wederkecren.
Ten slotte nog een enkel woord over de kwestie van
subsidie. Als meer particuliere onderneming meent de brochure
geen aanspraak te willen maken op 's rijks subsidie.
Maar al kan men geene aanspraak op eene groote gel
delijke subsidie doen gelden, de onderneming is toch vau
genoegzaam belang, dat zij op eenige medewerking van de
regering zou mogen rekenen, waar die op weinig kostbare
wijze kan verleend worden. Ouder de oude gebouwen van
het marine-etablissement te Vlissingen zijn er welligt, die
voor de onderneming gewenseht kunnen zijn. Welligt zou
de regering haar die in eigendom of bruikleen willen af
staan. Ook zoude de regering moeten zorgen dat er te
Vlissingen de noodige inrigtingen gemaakt werden, die in
eene zeehaven vereischt worden, en die aldaar thans niet of
zeer gebrekkig gevonden worden".
Wij drukken de weusch uit, dat èn de heer Jansen c. s. èn
de voor die zaak reeds gevestigde maatschappij te Rotterdam èn
de koninklijke Nederlandschc stoomboot-maatschappij zich met
elkander zullen verstaan, opdat de waarlijk Nationale zaak door
verdeeldheid geen schipbreuk lijde maar daarentegen door een
drachtige zamenwerking gunstige resultaten, oplevere.
Eendracht maakt macht. Onze stedelijke raad, deze spreuk
indachtig, zal met onzen Edel-Aclitbaren Heer Burgemeester
aan het hoofd tot den goeden uitslag dezer zaak zeker mede
werken
Bij den minister van oorlog is liet denkbeeld opgekomeD,
of er niet, in gedeeltelijke navolging van de kweekschool voor
de zeevaart te Leiden, eene inrigting zou kunnen worden tot
stand gebragt, alwaar de gelegenheid zou bestaan, om zeker
aantal kinderen van het mannelijk geslacht, tusschen den leef
tijd van 10 tot L2 jaren, van onvermogende ouders, zoowel bur
gers als militairen, op te nemen, te verplegen en hun een be
hoorlijk ouderwijs te doen genieten, tot dat zij den ouderdom