VLISSINGSGH WEEEBLAD. 869. N°. 350. Zaturdag 9 October. Tle Jaargang. BlMEH-OttSCliE lülHflSy, d. Nieuwe dito in iteit. De weinige f 10 50 genomen. •kocht. Zomergarst rkt mooi van stak jes ter markt van rhandeld. iel, hield men op .50 per mud afge- een enkel monster t. vat. a f 9.50. Rogge f 5.50 a f 6.-. ardenboonen f 8,— ;prijzen, omstreeks vorige week, 'tgeen ge weder op nieuw Nienwendijk H no. 101. VLISSINGEH. Advertentien gelieve men aan den Uitgever in te renden uiterlijk Donderdag avond ten 8 ure; de prij3 m 4 regels is 40 Cents, voop eiken regel meer 10 Cents. BUREAU: F. H. SCHIFFER. Dit Blad wordt wekelijks, des Zatnrdags uitgegeven. Abonnementsprijs per drie maanden 60 Cents, fraoco per post 75 Cents. Afzonderlijke nnmmers 5 Cent, Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post directeuren. i gezind om I Met genoegen hebben wij inzage genomen van eene brochure f 10.gehouden f s.na qualiteit Wintergarst zeer iomergarst die zeer laver f 4, -. f 3.75 ia qualiteit. Erwten geboden, onzuivere tuwe Paardeuboonca en bood f 7.—. pot. 53 61'.',, W/, 70 763/„ 92 222'/, 81'/, 0 VI, 28 'I, Whc 55 W/8 «»l„ 735 vwdete benoodigd» Iweike door de koninklijke Nederlaudsche stoomboot-maat- voor puike jarigi jjchappïj is geschreven om Nederland en wel Vlissiugen in irecte verbinding met Amerika te stellen „Reeds sedert twee jaren, zoo luid hare aanhef, bestaat bij ns, directeuren der koninklijke Nederlaudsche stoo.aboot- naatschappijhet voornemen om eene stoombootdienst op .inerika tot stand te brengen. Wij zien in die lijn eene uitengewoon voordeeiige geldbelegging voor den oudernemer, tevens het middel om Nederland een behoorlijk aandeel doen verkrijgen in den zoo grooteu handel tusschen de eide werelddeelen. Wat ons tot heden terughield, van met die plannen open- jk voor den dag te komen, was de vrees, dat wij welligt Meite zouden hebben, om het beuoodigd kapitaal te vinden, den latsren tijd werd veel geld in reederijeu verloren, deze zoo uitnemend nationale, en vroeger zoo gelief- oosde geldbelegging, is thans veel minder gezocht; en eiuig lust hadden wij om noch onze maatschappij, noch zaak, die wij zoo wenschelijk achtteden, aan de waar- ihijnlijkheid van een echec bloot te stellen. Intusschen heeft sedert eenige maanden die zaak in hooge ate de algemeeue aandacht tot zich getrokken. De heer H. Jansen, oud kapitein ter zee, gaf zijne brochure it: „Eeu brug over den Oceaan," en de daarin et warmte en talent ontwikkelde denkbeelden vonden weêr- lank door het geheele land. Kamers van koophandel gaven are ingenomenheid te kennen; comités vormden zien om e uitvoering voor te bereiden, en algemeen wordt thans rkeud, dat wel niets zoo geschikt is, om eene nieuwe im- ïlsie aan onzen handel en nijverheid te geven, als juist de tarstelling eener stoomvaart op Amerika. De deelhebbers in de koninklijke Nederlaudsche stoombootm aatschappij zijn bijeengeroepen, en eerstdaags zullen wij ui hunne goedkeuring het voorstel onderwerpen, om de aatschappij uit te breiden, eu de dieust op Amerika ouder are lijnen op te nemen. In afwachting of wij door het besluit der vergadering iveNeW-Castle|ullBii in Sta.it gesteld worden tot handelen, zij het ons ver- ud de onderneming te bespreken, en kortelijk uitéén te tteu hoe, naar onze meening, de dieust moet worden iu- "gt. Onze inzigten over de wijze van uitvoering komen niet ïheel overeeu met die, welke wij door anderen hooreu voor aan. Wisseling van denkbeelden kan dus welligt eenig nut 'leveren, te meer daar, naar het schijnt, onze maatschappij et de eenige is, die naar de eer streeft om zich met de 'roering te belasten". Be brochure gaat daarna over tot het bespreken van drie volgende punten „Eene eerste hoofdzaak, die wij bespreken willen is de Mt van schepen. Aan de behoefte, waarin wij ons nu bevinden, kan tot ederzijdach voordeel, voldaan worden, als men schepen in ;VLISSINGEN. toomkoleu. - eu Kagchel- ilAADGtPHlHA Lt Ruhr stooDV rekening vat IBAUT. de vaart brengt, die, eene gemiddelde vaart loopende van 11 mijl, de reis gewoonlijk in 1-3 dagen zullen afleggen, of onder zeer ongunstige omstandigheden in 14 of hoogstens 15 dagen, en van zoodanige afmetingen, dat zij op de uitreis, behalve de kolen, 100 passagiers lsle en 2de klasse, 500 passagiers 3da klasse en 2000 ton lading kunnen overvoeren. Een tweede punt, waarover de zienswijze verschillend is De keus der verbindingspunten. Beginnen wij met de haven aan de Amerikaansche zijde. New-Aork is te verkiezen om hare gevestigde handel, zoo meent de brochure. Slechts twee punten op de Nederlandsche kust kunnen als vóórhaven in aanmerking koineu, het Nieuwediep en Vlissingen; maar terwijl het Nieuwediep alleen de vóórha ven vau Amsterdam zou zijnheeft Vlissingen zoowel Amsterdam als Rotterdam en ook Antwerpen achter zich, zonder nog te spreken van Dordrecht en Middelburg, die twee oudste onzer handelssteden, die men zoo gaarne tot vroegeren bloei zag wederkecren. Ten slotte nog een enkel woord over de kwestie van subsidie. Als meer particuliere onderneming meent de brochure geen aanspraak te willen maken op 's rijks subsidie. Maar al kan men geene aanspraak op eene groote gel delijke subsidie doen gelden, de onderneming is toch vau genoegzaam belang, dat zij op eenige medewerking van de regering zou mogen rekenen, waar die op weinig kostbare wijze kan verleend worden. Ouder de oude gebouwen van het marine-etablissement te Vlissingen zijn er welligt, die voor de onderneming gewenseht kunnen zijn. Welligt zou de regering haar die in eigendom of bruikleen willen af staan. Ook zoude de regering moeten zorgen dat er te Vlissingen de noodige inrigtingen gemaakt werden, die in eene zeehaven vereischt worden, en die aldaar thans niet of zeer gebrekkig gevonden worden". Wij drukken de weusch uit, dat èn de heer Jansen c. s. èn de voor die zaak reeds gevestigde maatschappij te Rotterdam èn de koninklijke Nederlandschc stoomboot-maatschappij zich met elkander zullen verstaan, opdat de waarlijk Nationale zaak door verdeeldheid geen schipbreuk lijde maar daarentegen door een drachtige zamenwerking gunstige resultaten, oplevere. Eendracht maakt macht. Onze stedelijke raad, deze spreuk indachtig, zal met onzen Edel-Aclitbaren Heer Burgemeester aan het hoofd tot den goeden uitslag dezer zaak zeker mede werken Bij den minister van oorlog is liet denkbeeld opgekomeD, of er niet, in gedeeltelijke navolging van de kweekschool voor de zeevaart te Leiden, eene inrigting zou kunnen worden tot stand gebragt, alwaar de gelegenheid zou bestaan, om zeker aantal kinderen van het mannelijk geslacht, tusschen den leef tijd van 10 tot L2 jaren, van onvermogende ouders, zoowel bur gers als militairen, op te nemen, te verplegen en hun een be hoorlijk ouderwijs te doen genieten, tot dat zij den ouderdom

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1869 | | pagina 1