1868. N'203. Zaturdag 5 September. 6lc Jaargang. TÜSSIN6SGH WEEKBLAD Nieuwendijk H no 101. VLISSIN6EN. Adverttritiën gelieve men aan den Uitgever in te ■enden uiterlijk Donderdag avond teu 8 ore; de prijs van 14 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10 Cants, behalve 35 Cents zegelregt voor elke plaatsing. BURE AU: F. H. SCHIFFER. Dit Blad wordt wekelijks, des Zaterdags uitgegeven. Abonnementsprijs per drie maanden 80 Cents, franco per post 95 Cents Afzonderlijke nummers 10 Can-. Men abonneert zich bij alle Boekbandelaren en Post directeuren. De Aarthinckop- eu de bisschoppen van Nederland aan de Ilun toevertrouwde Geloovigen Zaligheid in den Heer! Wanneer gij ziet, Beminde Geloovigen, dat al de Bisschop pen van Nederland een gezamenlijk schrijven rigten tot hunne onderhoorigen, dan begrijpt Gij reeds aanstonds, dat hetgeen zij U willen zeggen, in hun oog iets van zeer groot, van alge meen, van waarlijk katholiek belang moet wezen. Inderdaad, het geidt hier eene zaak, die in het naauwste verband staat met de godsdienstige en zedelijke toekomst van liet opgroeijend ge slacht, van het geslacht dat eenmaal in onze plaats moet treden; Wij willen spreken over het onderwijs der katholieke jeugd; en hetgeen Wij U daarover gaan zeggen is, na 's Hemels verlich ting afgesmeekt te hebben, de vrucht van rijpe beraadslagingen in eene daartoe opzettelijk belegde vergadering. Wij katholieken van Nederland, die thans leven, gaan wel dra heen, om ons bij den Oppersten Regter voor de eeuwigheid te verantwoorden; dieRegter zal niet verzuimen ons te vragen, wie wij na ons achterlaten, om het katholiek geloof in ons vader land waardig te vertegenwoordigen. Hij zal ons vragen, wat er geworden is van de katholieke jeugd, en jongelingschap; hoe wij hebben getracht te verhinderen, dat zij in godsdienst en zeden van den ouden stam ontaarddenhoe wij bezorgd zijn ge weest om een echt geloovig, godsdienstig, deugdzaam geslacht van katholieken in Nederland op te kweeken. Wel nu, B. G., eene der zaken, die, naar Onze overtuiging, het meest zouden kunnen toebrengen, om, wat God verhoede, eene jammerlijke ontaarding in godsdienst en zeden voor te be reiden, zou zijn het gebrek aan liet verwaarloozen van een degelijk katholiek onderwijs. Immers, het is van den eeDen kant niet te ontkennen, dat het niet katholieke onderwijs met den dag voor de katholieke jeugd meer en meer onbruikbaar, uiterst gevaarlijk dreigt te worden; dit is het natuurlijk gevolg van het ongeloof dat buiten de katholieke Kerk dagelijks veld wint, en van de verderfelijke be ginselen, die overal verwoestend om zich heen grijpen. Ten andere is het blijkbaar, dat juist de voortgang, welken de kwade tijdgeest rondom ons doet, liet meer en meer noodig maakt, dat de beginselen van ons H. Geloof, echt katholieke geest en ge zindheid en ware christelijke deugd diep en vast in de harten der opgroeijende katholieken wortelen. Daarom ziet ieder, die oplettend den toestand overweegt, meer en meer de behoefte aan voldoende katholiek onderwijs dringend worden; niet alleen opdat de jeugd aan het verderf van schadelijke scholen ont- snappe, maar opdat zij tot grondige katholieke godsdienstigheid en deugd naar eisch worde gevormd. Het is daarom, B. G., dat Wij, door God belast met de zorg uwer zielen, U thans de katholieke beginselen over een zoo ge- wigtig onderwerp willen voorhoudeu, ten einde U op te wek ken, om een echt katholiek onderwijs, in zoo ver hef. bestaat, 'e benuttigen, in zoo ver het nog ontbreekt, te helpen tot stand brengen en bevorderen. Hoe de H. Kerk aangaande het onderwijs denkt, laat zich in weinige woorden aldus zamenvatten: De Kerk wil dat de jeugd in de wetenschappen onderwezen tor.de; maar zij eischt tevens dat dit onderwijs in alle op.-ig- ten. katholiek en godsdienttig zij. Van de eene zijde wit zij niet, dat de jeugd in onwetendheid opgroeije; inaar van de andere zijde keurt zij niet elk onderwijs goed. Zij verwerpt niet alleen alle ongodsdienstig, maar ook alle godsdienstloos, onzijdig onderwijs, waarbij de godsdienst is uitgesloten. Het eerste verfoeit zij als verderfelijk; het andere keurt zij af, als minstens onvoldoende en gebrekkig; het eerste mag nimmer, het andere slechts bij gebrek aan beter, worden aangewend. I. Vooreerst, de H. Kerk verlangt, dat de jeugd onderwe zen worde; zij is er verre af zich er tegen te stellen, dat men het verstand door gepaste oefening ontwikkele en met doelma tige kennissen verrijke; de moeite, daartoe aangewend, juicht zij van harte toe; ja zij zelve heeft nooit opgehouden, naar vermo gen en omstandigheden te ijveren voor het behoud en de ver spreiding van kennis en wetenschap onder alle standen der maatschappij. Het zal goed zijn, B. G., hierbij een weinig stil te staan; een katholiek toch in onze dagen moet wel eens het verwijt hooren, dat de Kerk de verbreiding van onderwijs t-n wetenschap ongaarne ziet; de Kerk, zegt men hem, schuwt met opzet het licht en zoekt hare geloovigen in domheid en onwe tendheid te houden; als hadde de goddelijke waarheid, waarvan de katholiek zich bewust is, iets van ware wetenschap of verlich ting te vreezen 1 als wist de Kerk niet, dat alle waarheid, alle we tenschap, enderhalve ook alle natuurlijke kennis, wél beoefend, slechts dienen kan, om hulde te brengen aan de waarheid van ons heilig Geloof! Slechts verwaandheid, trotsche eigendunk, of be dorvenheid des harten, nimmer ware wetenschap kan de Kerk of hetgeloof vijandig wezen. Doch waarom niet liever de feiten laten spreken? Van waar, B. G., komt de verlichting en beschaving, waarop Europa zoo veel roem draagt? Immers van de Kerk. De Kerk, dit bewijst de geschiedenis, wel verre van de weten schap te haten en te vreezen, heeft ze bewaard, verspreid t ri met milde hand uitgedeeld. De Kerk, en de Kerk alléén, heeft de schatten der geweide en ongeweide letteren en wetenschappen behouden, toen een stroom van half wilde volken uit het noorden, de Romeinsche wereld wegsleepte, verwoestte en verscheurde. Zij, de Kerk, heeft aan die ruwe heidenen tegelijk met de kennis der zaligheid, ook de kundigheden der Grieken en Romeinen medegedeeld. Het eerst heeft zij het onderrigt, dat vroeg-1 schier uitsluitend aan meer vermogenden te beurt viel, voce alle standen, ook voor de lagere volksklassen, ja voor de «rui sten toegankelijk gemaakt. De herleving en verbreiding r letteren was steeds verbonden aan de namen van Pausen, Bis schoppen en kloosters. In het diep geschokte Italië is miauw - lijks eenige rust teruggekeerd, of een H. Paus Agapitus vormt met Cassiodorus het eerste plan tot eene oefenschool voor Inni gere wetenschappen; de twee scholen van Rome waren n-1 werk van den II. Paus Gregorius den Groote; te Milaan in'- moeten wij den H. Aartbisschop Benedict us Crispus Modena den bisschop Giso; op den berg Cnssiiio üen tl. Act Benedictus met zijne kloosterbroeders, allen bezig om met «ie godsdienst ook de wetenschap Le doen hloeijcu. Volgt in volgende eeuwen de voetstappen van geloofsverkondigers kloosterlingen, naar lerlanjl, Giitlië, Duitschland, rijzen bisschoppelijke, parochiah^-felo.is'.i-rsclioleu pp' Reins ill de eerste helft der achtste eeuw vinden w.j /k*5 cprïg- ~*-~ïÊmrt W

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1868 | | pagina 1