1868. N". 287. Zaturdag 25 July. 6 Jaargang. VLISSINfiSGH WEEEBLAD. 1.1 <0S y r Nieuwendijk H no 101. VLISSIHQEH. •Ail verten tien gelieve men aan den Uitgever in te eenden uiterlijk Donderdag avond ten 8 ure; de prijs van 1—4 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10. Onto, behalve 35 Cents zegelregt voor elke plaatsing BUREAU: F. H. SCHIFFER. Dit Blad wordt wekelijks, des Zaturdags uitgegeven. Abonnementsprijs per drie maanden 80 Cents, franco per post 95 Cents. Afzonderlijke nummers 10 Cent. Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post directeuren. Wij laten hier den woordelijken inhoud volgen van een adres dat door den Gemeenteraad van Vlissingen aan Z. M. den koning is aangeboden. AAN DEN KONING. S i it t' Mostt Vlissingen zich iii de laatste jaren door eenigen voorspoed gezegend zien, vooral door de aldaar gevestigd ge weest zijnde Marine-Etablissementen, voor het grootste deel de bron van bestaan dier Gemeente; thans, nu die Marine- Etablissementen zijn opgeruimd, gevoelt Vlissingen maar al te zeer welk verlies het daardoor ondergaan heeft. Gelijk het voegzaam is, zich te onderwerpen aan alle maatregelen van bestuur, die in het algemeen belang gevorderd worden, zoo voegt bet Vlissingen ook te berusten in den maatregel tot opheffing der Marinewerf, begrijpende dat men tot zulk een maatregel niet dan noode zal hebben besloten, omdat het belang van den Staat dit vorderde. Maar, berust Vlissingen in dien maatregel, die de Gemeente zóó gevoelig treft, en zóóveel middel van bestaan ontneemt; berust de Gemeenteraad, die haar vertegenwoordigt, in datgene, wat het Rijksbelang eischte en nu niet meer voor verandering vat baar is; van de andere zijde is het voor den Gemeenteraad ernstige pligt om middelen te beramen, ten einde den tegen- woordigen gedrukten toestand der ingezetenen, zooveel mogelijk, op te beuren. Is het wonder, dat dan de Gemeenteraad daartoe het oog vestigt op de spoedige algeheele voltooijing van den Zeeowsch Limburgschen spoorweg, die thans tot Goes geopend is; een spoorweg die voor Vlissingen handel en scheepvaart zal kunnen doen herstellen en uitbreiden, waardoor andere, welligt betere bronnen van bestaan dan die Vlissingen door de slooping der Marinewerf moet derven geopend kunnen worden. Intusschen Sire! zullen, wanneer met de afdamming van het Sloe moet worden gewacht totdat het kanaal door Wal cheren zal zijn voltooid en voor de vaart geopend, nog ruim vijf jaren verloopen, voordat de ZeeuwschLünburgschc spoorweg zal zijn voltooid! Die tusschentijd Sire! zou voor de Gemeente Vlissingen een achteruitgang van vele ingezetenen veroorzaken, waar door de énergie gevoelig zoude schadelijden, zoo onmisbaar bij de eventuele opening van den Spoorweg, om datgene tot stand te brengen, waartoe de verbinding met het Europeesche Spoorwegnet zal kunnen aanleiding geven; een achter uitgang waardoor vele ingezetenen, en God verhoede dit! tot armoede zouden kunnen vervallen! Het is de pligt van den Gemeenteraad daarvoor te waken. De Gemeenteraad van Vlissingen is daarom bedacht geweest op middelen, die de algeheele voltooijing van den Internatio nalen Spoorweg zouden kunnen bespoedigen en veroorlooft zich de vrijheid die, met de meeste bescheidenheid, aan Uwe Majesteit in overweging te geven. Volgens den tegenwoorrligen toestand zal: 1. de zeesluis te Vlissingen worden opgeleverd den 1 Augustus 1870; 2. de zeesluis te Veere deu 1 Junij 1S71en zou 3. de afdamming van het Sloe eerst kunnen plaats hebben in 18?3, zoodat, 4. wanneer de werkzaamheden geregeld voortgaan, zonder eenig oponthoud, hetgeen bij dergelijke groote werken een zeldzaam geval is, de ZeeuwschLimburgsche Spoorweg eerst in 1873 tot Vlissingen zou kunnen zijn voltooid en voor het Internationaal verkeer geopend worden. De Gemeenteraad heeft zich de vraag ter beantwoording voorgesteld: op welke wijze zou in dezen toe stand eens gunstige verandering kunnen worden gebragt? en neemt de vrijheid zijne beschouwingen «uitrent deze zoo getvigtige vraag, eerbiedig aan Uwer Majesteit's oordeel en dat van Uwer Majesteits Regering te onderwerpen. 1. Men zou in 1869 zóó verre het kanaal tusschen Middelburg en Vlissingen kunnen graven, als dit tot het daarstellen van de spoorwegbaan tusschen genoemde steden noodzakelijk is; -het inmiddels aanleggen van de spoorwegbaan van het Sloe naar Middelburg kan geene zwarigheid opleveren, terwijl die op het eiland Zuid-Beveland geheel is voltooid. 2. Te gelijkertijd zou de Spoorwegbrug over liet aan te leggen Kanaal van Arnemuiden naar de Middelburgsche haven kannen worden gebouwd, zonder dat Kanaal zelve reeds te graven. 5. Het Sloe zou in 1870 kunnen worden afgedamd. 4. Alsdan kon de Spoorweglijn GoesVlissingen reeds in 1871 worden opengesteld. Mat het eersle punt betreft, naar het bescheiden gevoelen van den Gemeenteraad bestaat er geene zwarigheid, om in 1,869 de Aardebaan tusschen Middelburg en Vlissingen te voltooijen, zonder dat het Kanaal geheel en al gereed zij. Men zou daarmede gereed kunnen zijn tegelijk met het opleveren der Zeesluis te Vlissingen, den 1 Augustus 1870, terwijl de werken te Middelburg reeds in 1809 moeten voltooid wezen. Het Kanaal VlissingenMiddelburg zou dan kunnen worden geopend, zonder op de voltooijing der werken te Veere te moeten wachten. Wan het tweede punt aangaat zou men niet bebooren te dralen, de spoorwegbï'ug>^ver~lig.t aantelpggen Kanaal van Arnemuiden naar Middelburg's haven daartestelleu; de voltooijing er van vóór 187Jt-~kan ook.-ih^Mje zwarigheid ople veren; waarschijnlijk zal ook over dit Kanaal een brug worden gebouwd voor de gewjtfhA comtiiublc^ttp. O m -%

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1868 | | pagina 1