BU1TENLANDSCHE TIJDINGEN.
561, A. M. Luitwieler ƒ569, C. J. Siemens ƒ695 en A. Blom
te Middelburg 720.
Met 1 Mei a. s. wordt den magazijnmeester J. Oudijk van
Pntten, van 's rijks marinewerf albier, in dezelfde betrekking
overgeplaatst naar Hellevoetsluis.
Jlir. G. F. van Tets, lid der gedeputeerde staten van
Noord-Holland, is tot officier der orde van de Eikenkroon be
noemd, wegens zijne bemoeijingen ter zake van het weren der
veeziekte.
In eene vergadering van vennooten in de Zeeuwsche maat-
schappij van stoomvaart is besloten dat de vaart der stoomboot
Stad Vlissingen, van hier naar ltotterdam en terug, gedurende
den aanstaanden zomer niet, zou als in den vorigen, langs de
Wester-Schelde en door het kanaal van Zuid-Beveland, zal ge
schieden, maar door het Sloe en de Zandkreek. Eene uitbreiding
der concessie zal daarentegen worden gevraagd om te Veere aan
te leggen.
De Stoompost meldt, dat de minister vau binnenlandsche
zaken de consessie gehandhaafd heeft, aan den heer F. van den
Ouwelant, te Parijs, verleend voor eene lijn, loopende van Til
burg, langs 's Hertogenbosch en Grave, naar Nijmegen, en
voor welke operatie de storting van het vereischte waarborg
kapitaal eerstdaags kan worden te gemoet gezien. De hier be
doelde .lijn, in verband beschouwd met den Zeeuwschen spoor
weg en den weg van Utrecht naar den Bosch, kan, volgens de
Stoompost, zeker als eene der voornaauisteu van ons land worden
aangemerkt, die, zoowel uit het oogpunt van handelsbelang als
van strategie tot verdediging onzer grenzen het op elke
andere combinatie verreweg wint, maar vooral het schadelijke
doet uitkomen eener lijn, die zou ontworpen worden van Boxtel
naar Kleef, als waardoor de hoofdstad der provincie Noord-Bra-
band, toch reeds zoo stiefmoederlijk door de wet op staatsspoor
wegen behandeld, voor goed en altoos zou zijn afgesneden en
verstoken van de aansluiting bij de provincie Gelderland; terwijl
de concessie, aan den Parijschen ontwerper verleend, 's Herto-
genbosch als tot middenpunt maakt eener beweging uitgaande
van Vlissingen tot de Hannoversche grenzen toe, en dus aanroe
rende Bergen op Zoom, Rozendual, Breda, Tilburg,'s Hertogen
bosch, Grave, Nijmegen, Arnhem, Zutphen en Hengelo, en zoo
naar Saltzbergcn heen. Ten slotte ineldt de Stoompost, dat de
onderhandelingen, deze hoogst nuttige uitbreiding onzer spoor^
weg-vertakkingen betreffende, tot het punt harer volkomene
oplossing zijn genaderd, en uien derhalve binnen zéér kort de
verwezenlijking er van zal mogen te gemoed zien.
In de Rosendaalschc courant, van 12 February 11., lezen
wij hut volgende:
Wij hebben dezer dagen met veel genoegen kennis gemaakt
met het eerste deel van van Belle's Bibliotheek voor Necrlands
Katholieken. Inhoud en uiterlijk wedijveren om den voorrang,
terwijl deze'uitspaunings-lectuur door goedkoopen prijs zich
onderscheidt. Het eerste nommer bevat het verhaal, getiteld:
„I_»e twee Neven", 't welk met talent is geschreven,
en een degelijken, godsdienstigeu zin ademt. Zonder te kort te
willen doen aan de waarde van andere uitgaven, hier te lande in
dit genre verschijnende, durven wij toch wel verklaren dat van
Belle's katholieke Bibliotheek, met de beste op eene lijn kan ge
plaatst worden en o. i. in sommige opzigten andere ver achter
zich laat. Gaarne dus geven wij aan deze onderneming een ruime
aanbeveling.
Amsterdam. Naar men verneemt is de regering
van oordeel, dat van eene overneming voor rekening van den
staat van de werken voor het kanaal door Holland op zijn smalst,
onder de tegenwoordige omstandigheden geen sprake kan zijn,
doch zou eene nieuwe regeling aan het gemeentebestuur zijn
onderworpen. Men meldt dat daarbij zou worden voorgesteld,
dat de drie millioen, laatstelijk ten behoeve van het werk door
den gemeenteraad aangeboden, door den staat aan dc Maat
schappij zou kunnen worden uitgekeerd, waartegen het rijk, bij
de wet, zich zou verpligten, tot het vollooijen der werken, wanneer
de Maatschappij mogt falen daarvoor, binnen te bepalen termij
nen, te zorgen.
Hellevoetsluis 10 Fcbruarij. Bij een te Birken
head in aanbouw zijnden monitor, is gedetacheerd de machinist
der le klasse in het vaste korps bij de koninklijke Nederland-
sche marine A. Hardes.
JbHburg1. In de vorige week is alhier een afschuwe
lijke moordaanslag gepleegd. Zekere slagersknecht T. ontmoette
op straat een schippersgezel, met wien hij op dc najaarsmarkt
van het vorige jaar twist had gehad. Eer deze er gedachte op
had, ontving hij van '1'. met een slagersmes een steek iu de zijde,
die hem oogenbiikkelijk deed nederstorten. Voorbijgangers
vonden hem in zijn bloed badende en bragten hem naar zijn
woning. Er bestaat nog hoop, dat hij het leven zal behouden.
Den volgenden morgen is T. gevankelijk naar Arnhem vervoerd,
terwijl het van daar ontboden geregt op de plaats zelve een voor-
loopig onderzoek heeft gedaan.
Leenwarden, In den morgen van den 5 dezer
is op den straatweg tusschen Wijtgaard en de herberg Be drie
romers het lijk gevonden van een manspersoon uit Grouw, die,
naar het openbaar gerucht, een gewelddadigen dood zou zijn ge
storven. De justitie is heden ochtend naar Grouw vertrokken,
vergezeld van de lieeren dr. J. Baart de la Faille en chir. M. B.
Vos, ten einde de lijkschouwing te verrigten.
Nieuvvediep 11 February. Heden is alhier van
Amsterdam op de werf gearriveerd het nieuw gebouwde instruc
tie-vaartuig Urania, welk vaartuig bestemd is voor de oefening
der adelborsten van het Koninklijk instituut alhier.
Rotter dam 11 February. Gisteren avond is er
een treurig ongeluk voorgevallen nabij de boschwoning te
Rozenburg. Kenige visschers, te Pernis tehuis behoorende en
van de Noordzee-visscherij geretourneerd, hadden te Nieuwe-
sluis eene schuit aangenomen om zich naar hunne woonplaats te
laten overbrengen; bij de boschwoning komende, is de schuit
aldaar op het hoofd gevaren, met dat gevolg dat zij onmiddelijk
zouk en twee der opvarenden hun graf in de golven vonden.
12 February. Heden nacht ten 4 ure is de schuit van den
beurtschipper H. Eos, varende van hier op Leiden, liggende aan
den steiger nabij de Zoetenbrug gezonken. Volgens informa-
tiëu lagen de schipper en diens zoon in de schuit te slapen, en
werden zij door anderen gewekt en op het gevaar opmerkzaam
gemaakt. De schuit moet eenigen tijd te voren door een voor
bijvarenden schipper zijn losgemaakt en daarna, met den kop
onder een koepel gedreven, door net wassen van het water klein
zijn geraakt. De schipper en zijn zoon hebben nog pogingen in
het werk gesteld, oui de schuit los te krijgen, hetgeen hun niet
is mogen gelukken. Kort daarop is dc schuit gezonken. Men-
schenlevens zijn niet te betreuren, dooh de verschillende koop
mansgoederen, waarmede de schuit geladen is, zullen belangrijk
beschadigd zijn.
Omtrent de vreeselijke aanvaring in de Noordzee van het
stoomschip Seagull door een ander stoomschip genaamd Swan,
op den 6 dezer, vernemen wij het volgende:
Het eerstgenoemd stoomschip was voor omstreeks 30.000
verassureerd. liet was 355 ton register groot en behoorde tot
de reederij van de lieeren Kingrose O., te Huil. Het was ge
laden met stukgoederen, welke aan verschillende kooplieden te
Rotterdam geconsigneerd waren. De opperstuurman had de
wacht aan dek, toen het ongeluk, dat des morgens om 4 ure, met
helderen maneschijn, met een matigen noord-westen wind en de
lichten overal helder brandende, voorviel. De stuurman ziende
dat de stoomboot naderde, riep tot den kapitein, die omlaag was:
„Om Godswil komt aan dek, daar is een steamer die regt op ons
komt iustoomen!" Daarop ging de kapitein naar boven, doch
alvorens hij op het dek kwam, was de aanvaring reeds gebeurd;
de Swan raakte het aan bakboordszijde achter het groote tuig
en liep tot in het midden van de kajuit, welke onmiddelijk vol
water liep. Een gedeelte der equipage van de Seagull joinpte
aan boord van de Swan, toen het langs zijde lag. Het andere
gedeelte, waaronder de machinisten, timmerman en hofmeesteres
waren, zetten de reddingsboot, welke op het dek was, buiten
boord, en toen zij van boord afstaken, is de Seagull gezonken
en zij waren gered. Er waren zes passagiers aan boord, allen
zijn gered, behalve een geboren Amsterdammer, die stuurman
was op een Oost-Indievaarder. Hij lag juist in de kooi te slapen
toen het ongeluk gebeurde, en is hij, naar men onderstelt, in de
kooi gedood geworden, doordien de steven van de Swan dwars
door de kooi is gegaan en men hem na dien tijd niet heeft gezien
of gehoord.
Oostbu.fg' 12 February. Ter heden alhier ge
houden varkensmarkt waren slechts 11 stuks aangebragt, terwijl
veel koopers zich vertoonden.
Frankrijk.
Uiteenedoor de Fransche regering openbaar gemaakte statis
tiek der zeevisscherij over 1365 en lsC6 blijkt, dat door de
gezamenlijke Fransche vissoherijen in eerstgenoemd jaar voor
eene waarde van 58.108.574 fr. en iu laatstgenoemd jaar voor
eene waarde van 59.731.929 fr. in de binnenlandsche consuin-
tie is gebragt. Tot de kabeljaauwvangst werden iu 1865 433