BU1TENLANDSCHE TIJDINGEN. 561, A. M. Luitwieler ƒ569, C. J. Siemens ƒ695 en A. Blom te Middelburg 720. Met 1 Mei a. s. wordt den magazijnmeester J. Oudijk van Pntten, van 's rijks marinewerf albier, in dezelfde betrekking overgeplaatst naar Hellevoetsluis. Jlir. G. F. van Tets, lid der gedeputeerde staten van Noord-Holland, is tot officier der orde van de Eikenkroon be noemd, wegens zijne bemoeijingen ter zake van het weren der veeziekte. In eene vergadering van vennooten in de Zeeuwsche maat- schappij van stoomvaart is besloten dat de vaart der stoomboot Stad Vlissingen, van hier naar ltotterdam en terug, gedurende den aanstaanden zomer niet, zou als in den vorigen, langs de Wester-Schelde en door het kanaal van Zuid-Beveland, zal ge schieden, maar door het Sloe en de Zandkreek. Eene uitbreiding der concessie zal daarentegen worden gevraagd om te Veere aan te leggen. De Stoompost meldt, dat de minister vau binnenlandsche zaken de consessie gehandhaafd heeft, aan den heer F. van den Ouwelant, te Parijs, verleend voor eene lijn, loopende van Til burg, langs 's Hertogenbosch en Grave, naar Nijmegen, en voor welke operatie de storting van het vereischte waarborg kapitaal eerstdaags kan worden te gemoet gezien. De hier be doelde .lijn, in verband beschouwd met den Zeeuwschen spoor weg en den weg van Utrecht naar den Bosch, kan, volgens de Stoompost, zeker als eene der voornaauisteu van ons land worden aangemerkt, die, zoowel uit het oogpunt van handelsbelang als van strategie tot verdediging onzer grenzen het op elke andere combinatie verreweg wint, maar vooral het schadelijke doet uitkomen eener lijn, die zou ontworpen worden van Boxtel naar Kleef, als waardoor de hoofdstad der provincie Noord-Bra- band, toch reeds zoo stiefmoederlijk door de wet op staatsspoor wegen behandeld, voor goed en altoos zou zijn afgesneden en verstoken van de aansluiting bij de provincie Gelderland; terwijl de concessie, aan den Parijschen ontwerper verleend, 's Herto- genbosch als tot middenpunt maakt eener beweging uitgaande van Vlissingen tot de Hannoversche grenzen toe, en dus aanroe rende Bergen op Zoom, Rozendual, Breda, Tilburg,'s Hertogen bosch, Grave, Nijmegen, Arnhem, Zutphen en Hengelo, en zoo naar Saltzbergcn heen. Ten slotte ineldt de Stoompost, dat de onderhandelingen, deze hoogst nuttige uitbreiding onzer spoor^ weg-vertakkingen betreffende, tot het punt harer volkomene oplossing zijn genaderd, en uien derhalve binnen zéér kort de verwezenlijking er van zal mogen te gemoed zien. In de Rosendaalschc courant, van 12 February 11., lezen wij hut volgende: Wij hebben dezer dagen met veel genoegen kennis gemaakt met het eerste deel van van Belle's Bibliotheek voor Necrlands Katholieken. Inhoud en uiterlijk wedijveren om den voorrang, terwijl deze'uitspaunings-lectuur door goedkoopen prijs zich onderscheidt. Het eerste nommer bevat het verhaal, getiteld: „I_»e twee Neven", 't welk met talent is geschreven, en een degelijken, godsdienstigeu zin ademt. Zonder te kort te willen doen aan de waarde van andere uitgaven, hier te lande in dit genre verschijnende, durven wij toch wel verklaren dat van Belle's katholieke Bibliotheek, met de beste op eene lijn kan ge plaatst worden en o. i. in sommige opzigten andere ver achter zich laat. Gaarne dus geven wij aan deze onderneming een ruime aanbeveling. Amsterdam. Naar men verneemt is de regering van oordeel, dat van eene overneming voor rekening van den staat van de werken voor het kanaal door Holland op zijn smalst, onder de tegenwoordige omstandigheden geen sprake kan zijn, doch zou eene nieuwe regeling aan het gemeentebestuur zijn onderworpen. Men meldt dat daarbij zou worden voorgesteld, dat de drie millioen, laatstelijk ten behoeve van het werk door den gemeenteraad aangeboden, door den staat aan dc Maat schappij zou kunnen worden uitgekeerd, waartegen het rijk, bij de wet, zich zou verpligten, tot het vollooijen der werken, wanneer de Maatschappij mogt falen daarvoor, binnen te bepalen termij nen, te zorgen. Hellevoetsluis 10 Fcbruarij. Bij een te Birken head in aanbouw zijnden monitor, is gedetacheerd de machinist der le klasse in het vaste korps bij de koninklijke Nederland- sche marine A. Hardes. JbHburg1. In de vorige week is alhier een afschuwe lijke moordaanslag gepleegd. Zekere slagersknecht T. ontmoette op straat een schippersgezel, met wien hij op dc najaarsmarkt van het vorige jaar twist had gehad. Eer deze er gedachte op had, ontving hij van '1'. met een slagersmes een steek iu de zijde, die hem oogenbiikkelijk deed nederstorten. Voorbijgangers vonden hem in zijn bloed badende en bragten hem naar zijn woning. Er bestaat nog hoop, dat hij het leven zal behouden. Den volgenden morgen is T. gevankelijk naar Arnhem vervoerd, terwijl het van daar ontboden geregt op de plaats zelve een voor- loopig onderzoek heeft gedaan. Leenwarden, In den morgen van den 5 dezer is op den straatweg tusschen Wijtgaard en de herberg Be drie romers het lijk gevonden van een manspersoon uit Grouw, die, naar het openbaar gerucht, een gewelddadigen dood zou zijn ge storven. De justitie is heden ochtend naar Grouw vertrokken, vergezeld van de lieeren dr. J. Baart de la Faille en chir. M. B. Vos, ten einde de lijkschouwing te verrigten. Nieuvvediep 11 February. Heden is alhier van Amsterdam op de werf gearriveerd het nieuw gebouwde instruc tie-vaartuig Urania, welk vaartuig bestemd is voor de oefening der adelborsten van het Koninklijk instituut alhier. Rotter dam 11 February. Gisteren avond is er een treurig ongeluk voorgevallen nabij de boschwoning te Rozenburg. Kenige visschers, te Pernis tehuis behoorende en van de Noordzee-visscherij geretourneerd, hadden te Nieuwe- sluis eene schuit aangenomen om zich naar hunne woonplaats te laten overbrengen; bij de boschwoning komende, is de schuit aldaar op het hoofd gevaren, met dat gevolg dat zij onmiddelijk zouk en twee der opvarenden hun graf in de golven vonden. 12 February. Heden nacht ten 4 ure is de schuit van den beurtschipper H. Eos, varende van hier op Leiden, liggende aan den steiger nabij de Zoetenbrug gezonken. Volgens informa- tiëu lagen de schipper en diens zoon in de schuit te slapen, en werden zij door anderen gewekt en op het gevaar opmerkzaam gemaakt. De schuit moet eenigen tijd te voren door een voor bijvarenden schipper zijn losgemaakt en daarna, met den kop onder een koepel gedreven, door net wassen van het water klein zijn geraakt. De schipper en zijn zoon hebben nog pogingen in het werk gesteld, oui de schuit los te krijgen, hetgeen hun niet is mogen gelukken. Kort daarop is dc schuit gezonken. Men- schenlevens zijn niet te betreuren, dooh de verschillende koop mansgoederen, waarmede de schuit geladen is, zullen belangrijk beschadigd zijn. Omtrent de vreeselijke aanvaring in de Noordzee van het stoomschip Seagull door een ander stoomschip genaamd Swan, op den 6 dezer, vernemen wij het volgende: Het eerstgenoemd stoomschip was voor omstreeks 30.000 verassureerd. liet was 355 ton register groot en behoorde tot de reederij van de lieeren Kingrose O., te Huil. Het was ge laden met stukgoederen, welke aan verschillende kooplieden te Rotterdam geconsigneerd waren. De opperstuurman had de wacht aan dek, toen het ongeluk, dat des morgens om 4 ure, met helderen maneschijn, met een matigen noord-westen wind en de lichten overal helder brandende, voorviel. De stuurman ziende dat de stoomboot naderde, riep tot den kapitein, die omlaag was: „Om Godswil komt aan dek, daar is een steamer die regt op ons komt iustoomen!" Daarop ging de kapitein naar boven, doch alvorens hij op het dek kwam, was de aanvaring reeds gebeurd; de Swan raakte het aan bakboordszijde achter het groote tuig en liep tot in het midden van de kajuit, welke onmiddelijk vol water liep. Een gedeelte der equipage van de Seagull joinpte aan boord van de Swan, toen het langs zijde lag. Het andere gedeelte, waaronder de machinisten, timmerman en hofmeesteres waren, zetten de reddingsboot, welke op het dek was, buiten boord, en toen zij van boord afstaken, is de Seagull gezonken en zij waren gered. Er waren zes passagiers aan boord, allen zijn gered, behalve een geboren Amsterdammer, die stuurman was op een Oost-Indievaarder. Hij lag juist in de kooi te slapen toen het ongeluk gebeurde, en is hij, naar men onderstelt, in de kooi gedood geworden, doordien de steven van de Swan dwars door de kooi is gegaan en men hem na dien tijd niet heeft gezien of gehoord. Oostbu.fg' 12 February. Ter heden alhier ge houden varkensmarkt waren slechts 11 stuks aangebragt, terwijl veel koopers zich vertoonden. Frankrijk. Uiteenedoor de Fransche regering openbaar gemaakte statis tiek der zeevisscherij over 1365 en lsC6 blijkt, dat door de gezamenlijke Fransche vissoherijen in eerstgenoemd jaar voor eene waarde van 58.108.574 fr. en iu laatstgenoemd jaar voor eene waarde van 59.731.929 fr. in de binnenlandsche consuin- tie is gebragt. Tot de kabeljaauwvangst werden iu 1865 433

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1868 | | pagina 2