ionstitutionnele ontwikkeling ook in Hongarije zoo spoedig
mogelijk duurzaam te bevestigen.
Men leest in jeenige Kijnsche bladen den volgenden
wensch:. //Gij, nieuw jaar 18G7, wees ons een jaar van liefde,
vrede en vooruitgang. Doe de rijken arbeiden, en maak de
arbeiders rijk. Ontneemt den woekeraars het graan, en maak
het graan tot woekeraar. Dat het brood zeer ligt te verkrijgen
zij, maar laat het zoo zwaar worden als d - 1 11
bier zoo sterk als onze dorst, en zoo voedei
Geeft den wijze magt, en den magtige
processen, maar niet het regt. Verander
groote mannen. Maak de regtsgeleerden v
vlijt hare regten. Laat uw licht schijnen ii
de duiter.nis licht worde. Laat alle //land
ningen heerlijk zijn voor het land. liescl
den arbeid, maar dwing onderkruipers tot
Bewaar ons voor bederf, en leg dus geem
of zout.
ADVERTENTIE!
mm
(1SIEMISGÜE STÖOMiiVERING-EABRÏEK,
ter bereiding van
pynvrnnDnvT
Zeetijdingen.
Vlissingen 11 Januarij. HetNoo
Napoleon, kapitein Amundsen, komende va
ste.ind naar Havanna, is dingsdag hier ter r
komende Eiuelsche stoomboot Haley aang
fokkemast en boegspriet verloren en is bet
men om te repareren.
Burgerlijke Sta
Vau 28 December 1866 tot 5 Janua:
Vhssingkn. Bevallen: J. J. Hariot, geb. Pluijme
Hoek, O. Jansen, geb. Ma.-see, z. H. C. Velding,
der Liuden, geb. llageinan, d. J. P. Wernau, geb. Blc
Odem, d. J. M. P. Handelcr, geb. Donsen, d.
Overleden: A. P. vau der Os, vrouw van E. J. Muil
5 j. C. C'. Brand, weduwnaar van A. Meulenberg, 80 j.
Yeidiug, i. 2 d.
NJCarlstberigten
Rotterdam 7 Januarij.
Tarwe 25 cent hooger, in de overige artikelen geen h;
Meekrap, Aanbiedingen klein, vraagprij/.en te koog, 1
Middelburg 10 Januarij.
De aanvoer uit onze buiten-eilanden was grooter da
wijl die uit Walcheren voldoende moge lu-eten.
Twee-jarige cn jarilie alcher.-ehe Tarwe niet ter n
Le.-tond beden goede vraag en werd gaarne f 11.60 u f 11
is lcuuuen gedaan worden, daar verve weg de meeste kot
ven va luiolueu. Door de consumptie is nog t'12 vooi
wilhgd
Nieuwe Zeeu.vschc Tarwe tot f 11.50 a f 11.75 iu de
Jarige Rogge f 8,25. Nieu.ve dito tot 1' 8.25 afgedaan
Wintergerst 17.25. Zomer dito 1' 7 a 17.25. Van
weinig aangevoerd.
\Ya;cker=ehc Wiifcebooneu met goede kooplust 1 9 50
zeer uitgelezen monster werd 1' 10 betaald. Jarige dilo lil
Walcherscke Bruiueboonen weinig of niet ter ma: kt, j
Nle f 13 ii 1' 15.50) te. koop.
Walcheiscke Paardenbooncu hield men op 17.25.
Walcherscke Groene erwten vonden in de puike kool
tot de prijzen van f 9.50 a f 9.75.
Iu koolzaad giug niets om. Prijs nominaal f 13.50
Raapolie f 40>50. Patentolie f 42 50. Lijnolie f 42.75 p
Oostburg 2 Januarij.
Jarige Tarwe fa fNieuwe dito I' 11.a
e 18.—, Wintergerst f 6.a f 7.50, Zoraergerat 1' 6.
fa 1'Haver f3.a 14.Bruincboouen f
denboouen f 7.a 1 7.25, Duivcnbooiien 1' it f
fafGroene Erwten f-.af-.Graan
koolzaad f a f
Frijzen van effect
Amsterdam 10 Januarij.
Certifikaten werkelijke schuld
dito Nationale dito
dito dito dito
Aand. Handelmaatschappij
Oblig. 1798/1816
Certifikaten Hop e co4
dito dito 1835, 6de serie 5
dito 6
Aand. Spoorweg
Leening 1860 4>/2
Schatkistobligatien4
Obligation2'j4
Amortisable schnld
Obligation Wecner metalliek5
dito. A msterdamscke5
dito Nationale5
dito 1847/1852 21/*
Bauk actiën 3
Belgie. Certifikaten bij Rothschild2»/y
I>
ei
Nederland.
ul
ai
la
Rusland.
zc
ee
IK
01;
da
Polen.
Spanje.
nu
Oostenrijk.
Z*
2
meer dan kleine pantsering der schepen, gedurende vele jaren,
en misschien voor altijd, herleven zal en eene vernieuwde bron
zal worden voor de welvaart van Vlissingen. Niet onopge
merkt mogen wij hier laten voorbijgaan, dat dezelfde heeren
ingenieursïideman en Calten met 1 Februarij e. k. te Vlissin
gen zullen wederkeeren, om de leiding van 's landswerf te her
nemen.
Niet zonder grond veronderstellen wij ook, dat na bet besluit
onzer regering om de werf van Vlissingen nog niet op te heffen,
bet maritieme établissement misschien voor altijd herleven
zai. Immers men zal met de opheffing wachten tot dat de door
graving van Noord-Holland voor de doorlating van gepantserde
schepen voldoende zal worden bevonden, terwijl het op lange na
niet als zeker kan geacht worden, dat bet te graven kanaal op
den duur voldoende wezen zal, eti 't is de vraag of er niet spoe
dig hinderpalen en gebreken zullen ontstaan na aanleg van het
kanaal, zoo als bij meerdere zeehavens, die elders zijl) aange
legd. Om te bevestigen wat wij aanvoeren, zullen wij gebruik
maken van mededeelingen, die ons aangaande andere zeehavens
zijn gegeven door ervaren en bevoegde zeevarenden. Vooreerst
kennen wij de haven van Ostende. Buiten deze haven zijn drie
banken, die baar beschutten tegen de stortzeeën; de buitenste
wordt gelieeten de akkaar-bank, de middelste het zoogenaamde
zand, de eerste de slroomhank. Behalve deze drie banken beeft
zich onmiddellijk voor de haven van Ostende, 11a aanleg, gezet
een andere bank, die men den naam geeft van baar, welke ver
oorzaakt werd door het wantij of keertij, die het zand terug
drijft voor de haven, alwaar het zich in het diepe en stille water
nederzet en ophoopt tot een bank. Boven deze baar voor de
haven staat bij laag tij i voet water, terwijl inen er eene rijzing
vindt daarenboven van nog twaalf voet water. Bij hoog water
dus kan men met omliopgaande houten schepen de haven nog
in- en uitvaren.
Ten tweede hebben wij de. haven van Duinkerke. Voor deze
haven, die ook beschut is door verscheidene Vlaainsche banken,
heeft zich, na aanleg ook een baar gezet, die met laag water
nagenoeg bloot ligt. Daar vindt men eene rijzing vau veertien
voet water, zoodat men ook deze haven met ondiepgaande houten
schepen bij hoog water kan in- en uitvaren.
Ten derde kennen wij de haven van Calais, ook voor deze
haven, die aan de oostkant beschut is door de Vlaainsche banken,
heeft zich, na aanleg der havenwerken, een baar gezet, die bij
laag water nagenoeg droog is. Hier vindt men eene rijzing van
]6°voct, soms van 20 voet water, zoodat ook hier gewone koop
vaardij schepen kunnen biunenloopen.
Ten vierde kennen wij nog de ha\ en van Boulogne, welke door
een paar banken beschut wordt, maar waar ouk, na voltooijing
der havenwerken, eene zoogenaarnden baar is ontstaan, die
ook met laag tij droog staat. Bij deze haven heeft men eene
rijzing vau 20 voet water.
56'/»
763U
so;/,
1S91/,
58
31
65'/,
2 tJ/„
640
53
kJ
opgedragen aan
Z. D. H. NU". J. VAN GENK,
Bisschop van Adras, enz. enz.
door
C. H. Vermeulen, 1 f. K. I'i'.
Alom verkrijgbaar bij L. J. BEVIN, Boekhandelaar te
IJzendijhe.
Fr ijs 1,50.
DRUKKERIJ VAN F. H. SGHIFPËR TB VL1SS1NGB.N.