ionstitutionnele ontwikkeling ook in Hongarije zoo spoedig mogelijk duurzaam te bevestigen. Men leest in jeenige Kijnsche bladen den volgenden wensch:. //Gij, nieuw jaar 18G7, wees ons een jaar van liefde, vrede en vooruitgang. Doe de rijken arbeiden, en maak de arbeiders rijk. Ontneemt den woekeraars het graan, en maak het graan tot woekeraar. Dat het brood zeer ligt te verkrijgen zij, maar laat het zoo zwaar worden als d - 1 11 bier zoo sterk als onze dorst, en zoo voedei Geeft den wijze magt, en den magtige processen, maar niet het regt. Verander groote mannen. Maak de regtsgeleerden v vlijt hare regten. Laat uw licht schijnen ii de duiter.nis licht worde. Laat alle //land ningen heerlijk zijn voor het land. liescl den arbeid, maar dwing onderkruipers tot Bewaar ons voor bederf, en leg dus geem of zout. ADVERTENTIE! mm (1SIEMISGÜE STÖOMiiVERING-EABRÏEK, ter bereiding van pynvrnnDnvT Zeetijdingen. Vlissingen 11 Januarij. HetNoo Napoleon, kapitein Amundsen, komende va ste.ind naar Havanna, is dingsdag hier ter r komende Eiuelsche stoomboot Haley aang fokkemast en boegspriet verloren en is bet men om te repareren. Burgerlijke Sta Vau 28 December 1866 tot 5 Janua: Vhssingkn. Bevallen: J. J. Hariot, geb. Pluijme Hoek, O. Jansen, geb. Ma.-see, z. H. C. Velding, der Liuden, geb. llageinan, d. J. P. Wernau, geb. Blc Odem, d. J. M. P. Handelcr, geb. Donsen, d. Overleden: A. P. vau der Os, vrouw van E. J. Muil 5 j. C. C'. Brand, weduwnaar van A. Meulenberg, 80 j. Yeidiug, i. 2 d. NJCarlstberigten Rotterdam 7 Januarij. Tarwe 25 cent hooger, in de overige artikelen geen h; Meekrap, Aanbiedingen klein, vraagprij/.en te koog, 1 Middelburg 10 Januarij. De aanvoer uit onze buiten-eilanden was grooter da wijl die uit Walcheren voldoende moge lu-eten. Twee-jarige cn jarilie alcher.-ehe Tarwe niet ter n Le.-tond beden goede vraag en werd gaarne f 11.60 u f 11 is lcuuuen gedaan worden, daar verve weg de meeste kot ven va luiolueu. Door de consumptie is nog t'12 vooi wilhgd Nieuwe Zeeu.vschc Tarwe tot f 11.50 a f 11.75 iu de Jarige Rogge f 8,25. Nieu.ve dito tot 1' 8.25 afgedaan Wintergerst 17.25. Zomer dito 1' 7 a 17.25. Van weinig aangevoerd. \Ya;cker=ehc Wiifcebooneu met goede kooplust 1 9 50 zeer uitgelezen monster werd 1' 10 betaald. Jarige dilo lil Walcherscke Bruiueboonen weinig of niet ter ma: kt, j Nle f 13 ii 1' 15.50) te. koop. Walcheiscke Paardenbooncu hield men op 17.25. Walcherscke Groene erwten vonden in de puike kool tot de prijzen van f 9.50 a f 9.75. Iu koolzaad giug niets om. Prijs nominaal f 13.50 Raapolie f 40>50. Patentolie f 42 50. Lijnolie f 42.75 p Oostburg 2 Januarij. Jarige Tarwe fa fNieuwe dito I' 11.a e 18.—, Wintergerst f 6.a f 7.50, Zoraergerat 1' 6. fa 1'Haver f3.a 14.Bruincboouen f denboouen f 7.a 1 7.25, Duivcnbooiien 1' it f fafGroene Erwten f-.af-.Graan koolzaad f a f Frijzen van effect Amsterdam 10 Januarij. Certifikaten werkelijke schuld dito Nationale dito dito dito dito Aand. Handelmaatschappij Oblig. 1798/1816 Certifikaten Hop e co4 dito dito 1835, 6de serie 5 dito 6 Aand. Spoorweg Leening 1860 4>/2 Schatkistobligatien4 Obligation2'j4 Amortisable schnld Obligation Wecner metalliek5 dito. A msterdamscke5 dito Nationale5 dito 1847/1852 21/* Bauk actiën 3 Belgie. Certifikaten bij Rothschild2»/y I> ei Nederland. ul ai la Rusland. zc ee IK 01; da Polen. Spanje. nu Oostenrijk. Z* 2 meer dan kleine pantsering der schepen, gedurende vele jaren, en misschien voor altijd, herleven zal en eene vernieuwde bron zal worden voor de welvaart van Vlissingen. Niet onopge merkt mogen wij hier laten voorbijgaan, dat dezelfde heeren ingenieursïideman en Calten met 1 Februarij e. k. te Vlissin gen zullen wederkeeren, om de leiding van 's landswerf te her nemen. Niet zonder grond veronderstellen wij ook, dat na bet besluit onzer regering om de werf van Vlissingen nog niet op te heffen, bet maritieme établissement misschien voor altijd herleven zai. Immers men zal met de opheffing wachten tot dat de door graving van Noord-Holland voor de doorlating van gepantserde schepen voldoende zal worden bevonden, terwijl het op lange na niet als zeker kan geacht worden, dat bet te graven kanaal op den duur voldoende wezen zal, eti 't is de vraag of er niet spoe dig hinderpalen en gebreken zullen ontstaan na aanleg van het kanaal, zoo als bij meerdere zeehavens, die elders zijl) aange legd. Om te bevestigen wat wij aanvoeren, zullen wij gebruik maken van mededeelingen, die ons aangaande andere zeehavens zijn gegeven door ervaren en bevoegde zeevarenden. Vooreerst kennen wij de haven van Ostende. Buiten deze haven zijn drie banken, die baar beschutten tegen de stortzeeën; de buitenste wordt gelieeten de akkaar-bank, de middelste het zoogenaamde zand, de eerste de slroomhank. Behalve deze drie banken beeft zich onmiddellijk voor de haven van Ostende, 11a aanleg, gezet een andere bank, die men den naam geeft van baar, welke ver oorzaakt werd door het wantij of keertij, die het zand terug drijft voor de haven, alwaar het zich in het diepe en stille water nederzet en ophoopt tot een bank. Boven deze baar voor de haven staat bij laag tij i voet water, terwijl inen er eene rijzing vindt daarenboven van nog twaalf voet water. Bij hoog water dus kan men met omliopgaande houten schepen de haven nog in- en uitvaren. Ten tweede hebben wij de. haven van Duinkerke. Voor deze haven, die ook beschut is door verscheidene Vlaainsche banken, heeft zich, na aanleg ook een baar gezet, die met laag water nagenoeg bloot ligt. Daar vindt men eene rijzing vau veertien voet water, zoodat men ook deze haven met ondiepgaande houten schepen bij hoog water kan in- en uitvaren. Ten derde kennen wij de haven van Calais, ook voor deze haven, die aan de oostkant beschut is door de Vlaainsche banken, heeft zich, na aanleg der havenwerken, een baar gezet, die bij laag water nagenoeg droog is. Hier vindt men eene rijzing van ]6°voct, soms van 20 voet water, zoodat ook hier gewone koop vaardij schepen kunnen biunenloopen. Ten vierde kennen wij nog de ha\ en van Boulogne, welke door een paar banken beschut wordt, maar waar ouk, na voltooijing der havenwerken, eene zoogenaarnden baar is ontstaan, die ook met laag tij droog staat. Bij deze haven heeft men eene rijzing vau 20 voet water. 56'/» 763U so;/, 1S91/, 58 31 65'/, 2 tJ/„ 640 53 kJ opgedragen aan Z. D. H. NU". J. VAN GENK, Bisschop van Adras, enz. enz. door C. H. Vermeulen, 1 f. K. I'i'. Alom verkrijgbaar bij L. J. BEVIN, Boekhandelaar te IJzendijhe. Fr ijs 1,50. DRUKKERIJ VAN F. H. SGHIFPËR TB VL1SS1NGB.N.

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1867 | | pagina 6