!867. i\°. 208. Zalurdag 10 Januarij. 5,e Jaargang.
VOSSONGSOC WEEKBLAD,
ÏBSCHE I1JDIMEI
\rr .0/ v
VLISSINMH WF,EKBIAD.
OVERGKDRUKT
UIT HET
Van Zaturdag 12 Januarij 1S67. N°. 207.
Aangaande's lands marinewerf, die zoolang in vroegere jaren
voor onze stad een bron van welvaart is geweest., kunnen wij het
volgende mededeelen
In liet afdelingsverslag van de tweede kamer der staten-
generaal voor de begrooting van liet dienstjaar 186 7, departe
ment Marine (hoofdstuk VI), werd gesproken over liet mari
tieme établissement van Vlissingen. De meerderheid gaf te ken
nen, dat het tegenwoordig getal der rijkswerven van aanbouw
en uitrusting te groot is, in verhouding tot de behoeften onzer
marine. In deze meening deelde ook de regering, welke uit het
gevoelen door de meerderheid der afdeelingen uitgesproken,
aanleiding nam, om voor te stellen de oogenblikkeljke ontrui
ming en opheffing van 's rijks marinewerf te Vlissingen. Dit
voorstel der regering vond echter, met uitzondering van som
migen, krachtigen en algemeenen tegenstand. In's landsbelang
werd geoordeeld, dat, ofschoon de werf van aanbouw te Vlissin
gen op den duur niet kan behouden blijven, het tegenwoordige
oogeublik van opheffing zeer slecht zou gekozen zijn. Eerst ver
langde men, dat de werf te Amsterdam in genoegzaam verbe
terden toestand werd gebragt, dat de uitgang van en de toegang
naar de werf te Amsterdam op voldoende wijze verzekerd werd
voor verschillende soorten van schepen, vooral van gepantserde
vaartuigen van grooten diepgang, en intnsschen van de bestaande
inrigtingen te Vlissingenmet zijne voortreffelijke reede en lig
ging aan de Noordzee, ten nutte onzer zeemagt gebruik te maken.
Bij het afdeelingsverslag was daarenboven eene nota gevoegd
van den lieer de Roo van Alderwerelt, waarbij werd te kennen
gegeven, dat het plan, om dadelijk eene pantserinrigting te
Amsterdam te maken, in elk geval ontijdig voorkomt, omdat de
gepantserde schepen, die men te Amsterdam zou willen bouwen,
niet door het A'oord-IIollandsche kanaal, den eenigen uitweg
op 't oogenblik, voor zulke schepen, naar zee kunnen komen.
Dit zal alleen mogelijk zijn, als de doorgraving van Noord-Hol
land zal zijn tot stand gebragt.
Onze landswerl' schijnt bijgevolg in langen tijd nog niet te
worden opgeheven, maar te zullen worden gebruikt met lnire
sclioone inrigtingen tot pantsering van schepen, en tot deu aan
bouw van eenige monitors, tot dat het voldoende zal zijn geble
ken, dat langs het te graven kanaal door Noord-Holland, ge
pantserde schepen van de werf te Amsterdam naar zee kunnen
komen. Uit een en ander leiden wij af, dat, onze marinewerf,
die onder leiding van de heeren ingenieurs Tideman en Calten,
zoo doelmatig is voorzien van werktuigen en materieel voor
Nieuwendijk II no. 101.
VLISSINGEN.
ertentiën gelieve men aan den Uitgever in te
uiterlijk Donderdag avond ten S ure; de prijs
-4 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10
behalve 35 Cents zegelrcgt voor elke plaatsing.
3 Mahon is den 6 dezer te Algiers terug-
den volgenden dag natjr Blidah begeven,
door de aardbeving aangerigt, in oogea-
se meldt, dat de heer von Beust, Oosten-
bnitenl-andsche zaken, aan de vreemde
■uwelijke dépêche omtrent het keizerlijk
ig van een buitengewonen rijksraad, dus
he aangelegenheid, heeft doen toekomen.
zich daarin de hevige oppositie niet,
vooral in de Duitsche gewesten der
vonden; maar hij geeft te kennen dat de
st besluit uit te voeren, overtuigd als zij
de gezindheid ook weldra door de Duit-
zal worden. Hut besluit moet en zal uit-
le minister o. a., en de Duitsche drukpers
e rijksraad maar eenmaal bijeengekomen
inzigten heeft kenbaar gemaakt, aan de
ing niet onthouden.
is van meening dat de heer von Beust
ijk bedriegt.
singen 18 Janr avij.
Vlissingen n°. 1, welke in December
p de hoogte van Borselen is gezonken,
avond door behulp van iigters boven
iet strand gezet; het ongunstige weder
r kettingen is oorzaak dat men er niet
is. Gisteren morgen is de stoomboot de
a eerstgenoemde boot alhier binnen te
:mt heeft de regtbank te Middelburg, in
anzeiling van de Nederlandsche schoener
or de Engelsche stoomboot Zealousaan
»m schadevergoeding ontzegd, als zijnde
en worden aan welk der beide schepen
moei worden geweten.
7is is gisteren van hier buitenom naar
uv ijcigiouiic umuun uciiciaitii act migbuui. iv.,. ,j
stad Luxemburg van den 9 dezer: „Op het einde der zitting
van de kanier van afgevaardigden van dingsdag is er eene leven
dige woordenwisseling ontstaan tussclien den leider der opposi
tie, den heer Metz, en het lid der behoudende partij Fraanpois,
ten gevolge waarvan eerstgenoemde zijnen staatkundigen tegen
stander tot een tweegevecht heeft uitgedaagd. De rijtuigen
waren woensdag ochtend reeds voorgekomen, om de beide par
tijen met hunne getuigen over de Franschegrenzen te brengen,
toen liet aan een vriend van beide mogt gelukken, de zaak te
schikken."
het wapen der infanterie benoemd: bij
capiteiu 3C klasse (naar ouderdom van
«-adjudant J. C. P. A. Lanzing, van liet
__0 net 3e regement, tot majoor den kapt. I" kl.
L. C. Vijgli, van het le regement; bij het 5e regement, tot
1™ luit. (naar ouderdom vail rang) den 2cn luit. jhr. A. W. Bon-
wier, van het corps, bij het 6" regement, tot 1™ luit. (naar
ouderdom van rang) den 2e" luit. L, H. Huigens, van het.oorps;
Bij liet 8° regenimit tot kapt. 3e kl. (naar ouderdom van rang)
den 1™ luit. K-lk. <|eji Exter van deu Brink, van het regement
grenadiers engagers.
Z. M. heeft bij bet"personeel der militaire administratie
benoemd (naaf ouderdom van-rang)tot kapitein in zijne tegen
woordige befrekking den 1» luit.—dir. van het garni/tocgs-