!867. i\°. 208. Zalurdag 10 Januarij. 5,e Jaargang. VOSSONGSOC WEEKBLAD, ÏBSCHE I1JDIMEI \rr .0/ v VLISSINMH WF,EKBIAD. OVERGKDRUKT UIT HET Van Zaturdag 12 Januarij 1S67. N°. 207. Aangaande's lands marinewerf, die zoolang in vroegere jaren voor onze stad een bron van welvaart is geweest., kunnen wij het volgende mededeelen In liet afdelingsverslag van de tweede kamer der staten- generaal voor de begrooting van liet dienstjaar 186 7, departe ment Marine (hoofdstuk VI), werd gesproken over liet mari tieme établissement van Vlissingen. De meerderheid gaf te ken nen, dat het tegenwoordig getal der rijkswerven van aanbouw en uitrusting te groot is, in verhouding tot de behoeften onzer marine. In deze meening deelde ook de regering, welke uit het gevoelen door de meerderheid der afdeelingen uitgesproken, aanleiding nam, om voor te stellen de oogenblikkeljke ontrui ming en opheffing van 's rijks marinewerf te Vlissingen. Dit voorstel der regering vond echter, met uitzondering van som migen, krachtigen en algemeenen tegenstand. In's landsbelang werd geoordeeld, dat, ofschoon de werf van aanbouw te Vlissin gen op den duur niet kan behouden blijven, het tegenwoordige oogeublik van opheffing zeer slecht zou gekozen zijn. Eerst ver langde men, dat de werf te Amsterdam in genoegzaam verbe terden toestand werd gebragt, dat de uitgang van en de toegang naar de werf te Amsterdam op voldoende wijze verzekerd werd voor verschillende soorten van schepen, vooral van gepantserde vaartuigen van grooten diepgang, en intnsschen van de bestaande inrigtingen te Vlissingenmet zijne voortreffelijke reede en lig ging aan de Noordzee, ten nutte onzer zeemagt gebruik te maken. Bij het afdeelingsverslag was daarenboven eene nota gevoegd van den lieer de Roo van Alderwerelt, waarbij werd te kennen gegeven, dat het plan, om dadelijk eene pantserinrigting te Amsterdam te maken, in elk geval ontijdig voorkomt, omdat de gepantserde schepen, die men te Amsterdam zou willen bouwen, niet door het A'oord-IIollandsche kanaal, den eenigen uitweg op 't oogenblik, voor zulke schepen, naar zee kunnen komen. Dit zal alleen mogelijk zijn, als de doorgraving van Noord-Hol land zal zijn tot stand gebragt. Onze landswerl' schijnt bijgevolg in langen tijd nog niet te worden opgeheven, maar te zullen worden gebruikt met lnire sclioone inrigtingen tot pantsering van schepen, en tot deu aan bouw van eenige monitors, tot dat het voldoende zal zijn geble ken, dat langs het te graven kanaal door Noord-Holland, ge pantserde schepen van de werf te Amsterdam naar zee kunnen komen. Uit een en ander leiden wij af, dat, onze marinewerf, die onder leiding van de heeren ingenieurs Tideman en Calten, zoo doelmatig is voorzien van werktuigen en materieel voor Nieuwendijk II no. 101. VLISSINGEN. ertentiën gelieve men aan den Uitgever in te uiterlijk Donderdag avond ten S ure; de prijs -4 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10 behalve 35 Cents zegelrcgt voor elke plaatsing. 3 Mahon is den 6 dezer te Algiers terug- den volgenden dag natjr Blidah begeven, door de aardbeving aangerigt, in oogea- se meldt, dat de heer von Beust, Oosten- bnitenl-andsche zaken, aan de vreemde ■uwelijke dépêche omtrent het keizerlijk ig van een buitengewonen rijksraad, dus he aangelegenheid, heeft doen toekomen. zich daarin de hevige oppositie niet, vooral in de Duitsche gewesten der vonden; maar hij geeft te kennen dat de st besluit uit te voeren, overtuigd als zij de gezindheid ook weldra door de Duit- zal worden. Hut besluit moet en zal uit- le minister o. a., en de Duitsche drukpers e rijksraad maar eenmaal bijeengekomen inzigten heeft kenbaar gemaakt, aan de ing niet onthouden. is van meening dat de heer von Beust ijk bedriegt. singen 18 Janr avij. Vlissingen n°. 1, welke in December p de hoogte van Borselen is gezonken, avond door behulp van iigters boven iet strand gezet; het ongunstige weder r kettingen is oorzaak dat men er niet is. Gisteren morgen is de stoomboot de a eerstgenoemde boot alhier binnen te :mt heeft de regtbank te Middelburg, in anzeiling van de Nederlandsche schoener or de Engelsche stoomboot Zealousaan »m schadevergoeding ontzegd, als zijnde en worden aan welk der beide schepen moei worden geweten. 7is is gisteren van hier buitenom naar uv ijcigiouiic umuun uciiciaitii act migbuui. iv.,. ,j stad Luxemburg van den 9 dezer: „Op het einde der zitting van de kanier van afgevaardigden van dingsdag is er eene leven dige woordenwisseling ontstaan tussclien den leider der opposi tie, den heer Metz, en het lid der behoudende partij Fraanpois, ten gevolge waarvan eerstgenoemde zijnen staatkundigen tegen stander tot een tweegevecht heeft uitgedaagd. De rijtuigen waren woensdag ochtend reeds voorgekomen, om de beide par tijen met hunne getuigen over de Franschegrenzen te brengen, toen liet aan een vriend van beide mogt gelukken, de zaak te schikken." het wapen der infanterie benoemd: bij capiteiu 3C klasse (naar ouderdom van «-adjudant J. C. P. A. Lanzing, van liet __0 net 3e regement, tot majoor den kapt. I" kl. L. C. Vijgli, van het le regement; bij het 5e regement, tot 1™ luit. (naar ouderdom vail rang) den 2cn luit. jhr. A. W. Bon- wier, van het corps, bij het 6" regement, tot 1™ luit. (naar ouderdom van rang) den 2e" luit. L, H. Huigens, van het.oorps; Bij liet 8° regenimit tot kapt. 3e kl. (naar ouderdom van rang) den 1™ luit. K-lk. <|eji Exter van deu Brink, van het regement grenadiers engagers. Z. M. heeft bij bet"personeel der militaire administratie benoemd (naaf ouderdom van-rang)tot kapitein in zijne tegen woordige befrekking den 1» luit.—dir. van het garni/tocgs-

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1867 | | pagina 5