ADVERTENTIES
CIIEMISGHË STOOMZIIVEIHNG-F'
Z. D. H. M h J. VAN GENK,
konstitutionnele ontwikkeling ook in Hongarije zoo spoedig
mogelijk duurzaam te bevestigen.
Men leest in .eenige JRijnsche bladen den volgenden
vvensch:. //Gij, nieuw jaar 1867, wees ons een jaar van liefde,
vrede en vooruitgang. Doe de rijken arbeiden, en maak de
arbeiders rijk. Onlneemt den woekeraars het graan, en maak
het graan" tot woekeraar. Dat het brood zeer ligt te verkrijgen
zij, maar laat het zoo zwaar worden al" 1 11
bier zoo sterk als onze dorst, en zoo voe
Geeft den wijze magt, en den magtis
processen, maar niet het regt. Vera ik
groote mannen. Maak de regtsgeleorde
vlijt hare regten. Laat uw licht sehijne
de duiter.nis licht worde. Laat alle „1;
ningen heerlijk zijn voor het land. B<
den arbeid, maar dwing onderkruipers
Bewaar ons voor bederf, en leg dus g<
of zout.
ter bereiding van
HVnvcnPnxnvT
Zeetij ciin ge
"Vlissing-en 11 Januarij. Het ft
Napoleonkapitein Amundsen, komcndi
stemd naar Havanna, is dingsdag hier t«
komende Enielsche stoomboot Ha lep-ai
fokkemast en boegspriet verloren en is
men om te repareren.
Burgerlijke Si
Vau 28 December 1866 tot 5 Ja
Vlissingkn. Bevallen: J. J. Hariot, geb. Plu
Hoek, C. Jansen, geb. Ma?see, z. H. C. Veld
der Lluden, geb. Uageman, d. J. P. Wernau, geb
Odein, d. J. M. P. Handeier, geb. Duusen, d.
Ovcrledeu: A. P. vaa der Os, vrouw van E. J. I
5 j. C. C. liiand, weduwnaar van A. Meulenberg, 8
tiding, i. 2 d.
Marktberigt'
Rotterdam 7 Januarij.
Tarwe 25 cént liooger, in de overige artikelen ge
Meekrap. Aanbiedingen klein, vraagprijzen te hu
Middelburg 10 Januari
De aanvoer uit onze buiten—eilanden was groote.
wijl die uit Walcheren voldoende moge Üueteii.
Twee-jarige en jarilie Walehcr.-ehe Tarwe niet
be.-tond lieden goede viaag en werd gaarne f 11.60
is kunnen gedaan worden, daar verre weg de incest)
ven va luieltieu. Door de consumptie is nog I'12
willigd
Nieuwe Zetu vschc Tarwe tot f 11.50 a f 11.75 ii
Jarige Rogge I" 8,25. Nieuwe dito tot i" 8.25 alge:
Win te rgerat f 7.25. Zomer dito f 7 a f7.25.
weinig aangevoerd.
YVa-cliertehe VViltebooiieu inet goede kooplust 1
zeel' uitgelezen monster werd f 10 betaald. Jarige di
Walcnersrhe Bruineboonen weinig of met ter mat
Nde f 15 a I' 15.50 te. koop.
Walclu-.iselie Paardeuboonen hield men op f7.25.
Walchcrschc Groene erwten vonden in de puike
tot de prijzen vau f 9.50 a f 9.7».
In Koolzaad ging niets om. Prijs nominaal f 13.50
Raapolie f 40.50. Patentolie f42 50. Lijnolie f 42.,
Oostburg 2 Januarij.
Jarige Tarwe fafNieuwe dito f 11.
b 1'8.—, Wintergerst f 6.a f 7.50, Zomergerst
fa 1'Haver f3.a f 4.Bruiucbooi
denboouen f 7.a f 7.25, Duivcnbobnen 1'
f a f Groene Erwten f a 1* -.G
Koolzaad f ii f
Prijzen van eiïe
Amsterdam 10 Januarij.
Nederland. Certifikaten werkelijke schuld
dito Nationale dito
dito dito dito
Aand. Handelmaatschappij.
Rusland. Obljg. 1798/1816
Certifikaten Hope co
dito dito 1855, 6de serie
dito
A and. Spoorweg
Polen.
Spanje.
Oostenrijk.
Belgie.
Ainoi'tisable schuld
Ibligatien Wecner metallic
dito. A msterdamsche
dito Nationale
dito 1847/1852
Bank actiën
Certifikaten bij Rothschild
6
de/lijk de werf van aanbouw te Vlissingen, die alleen voor het
oogeublik geschikt is, voor aanbouw van ijzeren gepantserde
schepen, opgeheven? Waarom onmiddellijk de daar aanwezige
pantserinrigting overgebragt naar Amsterdam? De veronder
stelling is niet ongegrond, dat men eene bezuiniging wenscht
gedurende een paar jaren van een of twee tonnen, op gevaar en
groot gevaar, van later millioenen op onzekere gronden doel
en vruchteloos te hebben ten koste gelegd aan de vaderlandsche
marine. En water nog bijkomt, men verlangt een verhaasten
aanbouw van een zeker aantal ijzeren schepen, ten einde inet
spoed onze marine in verbeterden toestand te brengen. Was
onze marine in goeden staat, zoodat men eenige jaren wachten
kon en verzekering erlangen, dat de doorgraving van Holland
proef houdt en eene geschikte doorlating geeft aan de werf van
Amsterdam voor de daar gebouwde ijzeren schepen, men kon
iets meer wagen. Maar thans de eenige beproefde werf van aan
bouw voor ijzeren schepen met een tooverslag wegruimen, haar
materieel overbrengen naar eene werf, waar men een ijzer schip
zou kunnen bouwen, dat men welligt nooit tot in zee zou kun
nen brengen 't is onverklaarbaar. Men vreest te eindigen met
werven le bezitten en geene schepen, maar erger nog is liet wer
ven te bezitten en geen schepen te kunnen bezitten. Op het ge
zegde: dat de voorbereiding tot het opheffen van de werf van
aanbouw sedert jaren heeftplaats gehad, kunnen wij antwoor
den, met onderscheid te maken. De opheffing van de werf van
aanbouw van houten schepen heeft sedert jaren plaats gehad,
maar de inrigting tot aanbouw van ijzeren gepantserde schepen
is sedert jaren ook te Vlissingen voorbereid. Öp de verzekering
van bet verval der kappen, aan 's rijks marinewerf te Vlissingen,
kunnen wij antwoorden, dat wij bevoegde personen hebben
hooren zeggen, dat de deugdelijkheid der schoone kappen van
onze werf niets te wenschen overlaat. De hellingen worden nog
altijd met goed gevolg voor groote schepen gebruikt; en de be
wering dat de tijd zoo geruim is, dat er geen nieuwe schepen op
stapel zijn gezet, zon zeer goed betwist kunnen worden; en liet
moet minder verwonderen, dat er sedert geruimen tijd geen
nieuwe schepen te Vlissingen op stapel zijn gezet; als wij Zijne
Excellentie zelf op het einde zijner memorie hooren klagen, en
zoeken, aan wie 't verwijt te geven: dat op al de werven van
aanbouio in den laat sten tijd slechts één schip is le water gebragt.
Ten slotte voegen wij hierbij, dat wij niet spreken in het be
lang van Vlissingen, hetwelk waarschijnlijk meer gebaat zou
zijn met eene schielijke opruiming van 's rijks werf, omdat in
de laatste dagen de aandacht van groote maatschappijen geval
len is op Vlissingen, om aldaar van de terreinen, die aanwezig
zullen zijn, groote ondernemingen van scheepsbouw en fabrie
ken tot stand te brengen, en de opheffing der werf, zoo als die
tha. ~is, ruim vergoed zou worden door de verwezenlijking van
plannen, die vroeger voorgesteld maar niet aangenomen wer
den. Wij oordeclen in het belang van ons vaderland, dat men de
O
v
WJÏ4
6
39 :/8
4>|,
3Ö9r«/4
n
82*/*
4
ii
58
31
5
43*/4
5
n
65'/,
5
49' Is
2'/,
217U
3
ti
640
2'/,
n
53
opgedragen aan
Bisschop van Adrasenz. enz.
door
O. 11- Vermeulen, R. K. Pr.
Alom verkrijgbaar bij L. J. BEVIN, Boekbandelaar te
ke.
Prys 1,50.
DRUKKERIJ VAN F. H. SCHIEFER TB VLISSINGEN.