ADVERTENTIES CIIEMISGHË STOOMZIIVEIHNG-F' Z. D. H. M h J. VAN GENK, konstitutionnele ontwikkeling ook in Hongarije zoo spoedig mogelijk duurzaam te bevestigen. Men leest in .eenige JRijnsche bladen den volgenden vvensch:. //Gij, nieuw jaar 1867, wees ons een jaar van liefde, vrede en vooruitgang. Doe de rijken arbeiden, en maak de arbeiders rijk. Onlneemt den woekeraars het graan, en maak het graan" tot woekeraar. Dat het brood zeer ligt te verkrijgen zij, maar laat het zoo zwaar worden al" 1 11 bier zoo sterk als onze dorst, en zoo voe Geeft den wijze magt, en den magtis processen, maar niet het regt. Vera ik groote mannen. Maak de regtsgeleorde vlijt hare regten. Laat uw licht sehijne de duiter.nis licht worde. Laat alle „1; ningen heerlijk zijn voor het land. B< den arbeid, maar dwing onderkruipers Bewaar ons voor bederf, en leg dus g< of zout. ter bereiding van HVnvcnPnxnvT Zeetij ciin ge "Vlissing-en 11 Januarij. Het ft Napoleonkapitein Amundsen, komcndi stemd naar Havanna, is dingsdag hier t« komende Enielsche stoomboot Ha lep-ai fokkemast en boegspriet verloren en is men om te repareren. Burgerlijke Si Vau 28 December 1866 tot 5 Ja Vlissingkn. Bevallen: J. J. Hariot, geb. Plu Hoek, C. Jansen, geb. Ma?see, z. H. C. Veld der Lluden, geb. Uageman, d. J. P. Wernau, geb Odein, d. J. M. P. Handeier, geb. Duusen, d. Ovcrledeu: A. P. vaa der Os, vrouw van E. J. I 5 j. C. C. liiand, weduwnaar van A. Meulenberg, 8 tiding, i. 2 d. Marktberigt' Rotterdam 7 Januarij. Tarwe 25 cént liooger, in de overige artikelen ge Meekrap. Aanbiedingen klein, vraagprijzen te hu Middelburg 10 Januari De aanvoer uit onze buiten—eilanden was groote. wijl die uit Walcheren voldoende moge Üueteii. Twee-jarige en jarilie Walehcr.-ehe Tarwe niet be.-tond lieden goede viaag en werd gaarne f 11.60 is kunnen gedaan worden, daar verre weg de incest) ven va luieltieu. Door de consumptie is nog I'12 willigd Nieuwe Zetu vschc Tarwe tot f 11.50 a f 11.75 ii Jarige Rogge I" 8,25. Nieuwe dito tot i" 8.25 alge: Win te rgerat f 7.25. Zomer dito f 7 a f7.25. weinig aangevoerd. YVa-cliertehe VViltebooiieu inet goede kooplust 1 zeel' uitgelezen monster werd f 10 betaald. Jarige di Walcnersrhe Bruineboonen weinig of met ter mat Nde f 15 a I' 15.50 te. koop. Walclu-.iselie Paardeuboonen hield men op f7.25. Walchcrschc Groene erwten vonden in de puike tot de prijzen vau f 9.50 a f 9.7». In Koolzaad ging niets om. Prijs nominaal f 13.50 Raapolie f 40.50. Patentolie f42 50. Lijnolie f 42., Oostburg 2 Januarij. Jarige Tarwe fafNieuwe dito f 11. b 1'8.—, Wintergerst f 6.a f 7.50, Zomergerst fa 1'Haver f3.a f 4.Bruiucbooi denboouen f 7.a f 7.25, Duivcnbobnen 1' f a f Groene Erwten f a 1* -.G Koolzaad f ii f Prijzen van eiïe Amsterdam 10 Januarij. Nederland. Certifikaten werkelijke schuld dito Nationale dito dito dito dito Aand. Handelmaatschappij. Rusland. Obljg. 1798/1816 Certifikaten Hope co dito dito 1855, 6de serie dito A and. Spoorweg Polen. Spanje. Oostenrijk. Belgie. Ainoi'tisable schuld Ibligatien Wecner metallic dito. A msterdamsche dito Nationale dito 1847/1852 Bank actiën Certifikaten bij Rothschild 6 de/lijk de werf van aanbouw te Vlissingen, die alleen voor het oogeublik geschikt is, voor aanbouw van ijzeren gepantserde schepen, opgeheven? Waarom onmiddellijk de daar aanwezige pantserinrigting overgebragt naar Amsterdam? De veronder stelling is niet ongegrond, dat men eene bezuiniging wenscht gedurende een paar jaren van een of twee tonnen, op gevaar en groot gevaar, van later millioenen op onzekere gronden doel en vruchteloos te hebben ten koste gelegd aan de vaderlandsche marine. En water nog bijkomt, men verlangt een verhaasten aanbouw van een zeker aantal ijzeren schepen, ten einde inet spoed onze marine in verbeterden toestand te brengen. Was onze marine in goeden staat, zoodat men eenige jaren wachten kon en verzekering erlangen, dat de doorgraving van Holland proef houdt en eene geschikte doorlating geeft aan de werf van Amsterdam voor de daar gebouwde ijzeren schepen, men kon iets meer wagen. Maar thans de eenige beproefde werf van aan bouw voor ijzeren schepen met een tooverslag wegruimen, haar materieel overbrengen naar eene werf, waar men een ijzer schip zou kunnen bouwen, dat men welligt nooit tot in zee zou kun nen brengen 't is onverklaarbaar. Men vreest te eindigen met werven le bezitten en geene schepen, maar erger nog is liet wer ven te bezitten en geen schepen te kunnen bezitten. Op het ge zegde: dat de voorbereiding tot het opheffen van de werf van aanbouw sedert jaren heeftplaats gehad, kunnen wij antwoor den, met onderscheid te maken. De opheffing van de werf van aanbouw van houten schepen heeft sedert jaren plaats gehad, maar de inrigting tot aanbouw van ijzeren gepantserde schepen is sedert jaren ook te Vlissingen voorbereid. Öp de verzekering van bet verval der kappen, aan 's rijks marinewerf te Vlissingen, kunnen wij antwoorden, dat wij bevoegde personen hebben hooren zeggen, dat de deugdelijkheid der schoone kappen van onze werf niets te wenschen overlaat. De hellingen worden nog altijd met goed gevolg voor groote schepen gebruikt; en de be wering dat de tijd zoo geruim is, dat er geen nieuwe schepen op stapel zijn gezet, zon zeer goed betwist kunnen worden; en liet moet minder verwonderen, dat er sedert geruimen tijd geen nieuwe schepen te Vlissingen op stapel zijn gezet; als wij Zijne Excellentie zelf op het einde zijner memorie hooren klagen, en zoeken, aan wie 't verwijt te geven: dat op al de werven van aanbouio in den laat sten tijd slechts één schip is le water gebragt. Ten slotte voegen wij hierbij, dat wij niet spreken in het be lang van Vlissingen, hetwelk waarschijnlijk meer gebaat zou zijn met eene schielijke opruiming van 's rijks werf, omdat in de laatste dagen de aandacht van groote maatschappijen geval len is op Vlissingen, om aldaar van de terreinen, die aanwezig zullen zijn, groote ondernemingen van scheepsbouw en fabrie ken tot stand te brengen, en de opheffing der werf, zoo als die tha. ~is, ruim vergoed zou worden door de verwezenlijking van plannen, die vroeger voorgesteld maar niet aangenomen wer den. Wij oordeclen in het belang van ons vaderland, dat men de O v WJÏ4 6 39 :/8 4>|, 3Ö9r«/4 n 82*/* 4 ii 58 31 5 43*/4 5 n 65'/, 5 49' Is 2'/, 217U 3 ti 640 2'/, n 53 opgedragen aan Bisschop van Adrasenz. enz. door O. 11- Vermeulen, R. K. Pr. Alom verkrijgbaar bij L. J. BEVIN, Boekbandelaar te ke. Prys 1,50. DRUKKERIJ VAN F. H. SCHIEFER TB VLISSINGEN.

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1867 | | pagina 10