BEITEMAPSCIIË TlJDlNliEN. genwoordig ortschip. oj) Zr. Ms. wacht en le kl. II. van den ute, H. J. F. Miran- betreffehde de vee- lit, Noord-Holland 'ecember, als volgt: -Ie ziekte gestorven inde der week nog ;r ziekte: aangetast afgemaakt li.618, te gestorven 1895, ïdert het begin der gestorven 21.981, 2461. de ziekte gestorven nde der week nog teaangetast 4656, 1153, hersteld 789, nekte gestorven 3, der week nog ziek te; aangetast 223, 56, hersteld 0, hog iongste ongelukken Luik wordt aan de e geschreven HasseltLuik eene ïeii voorgevallen, of tusschen Hasselt en men met zekerheid daarop volgenden Woensdag namelijk, 2 u 53 m. naar Luik en schok; hierdoor ug een ledigen wag- gte legen deaanko- pnblik ontwaarde hij insgelijks met volta n oogenblik begreep en vreeselijkeschok rswagens, opent de iere personeel naar en vreeselijke schok enigte wagens en de kkig, dank zij der ii geest van den con- henleven te betreu- Glons, op de hoogte en gewonen tijd het de plaats gekomen ras geschied, voelde alles nog niet wa3 it station te Liers irn ambten op dit punt issements-regtbank rvan wij in het vorig üchting ten aanzien ft, door de personen iuldig verklaard aan igenisstraf voor den se uitgaande haring* behouden terugge- n. Door deze werden 'haringen, 802 ton 3e haringvangst was somde f 5000 ten de sellers hebben goede uitkomsten verkrc- poedig op de versch Gisteren avond is len matroos van Zr. Iudië teruggekeerd, lian (len wal geweest en wilde zich weder naar boord bege ren, waartoe hij over de berastering van 's rijks werf klom; door de duisternis misleid, liep hij in de sluis van het bassin en j verdronk, eer nog hulp op die plaats kon toesnellen. Hij was lang in Indië geweest en ha I een ruim te goed, waarvan hij zich thans eenig genot liail voorgesteld. Uit hoorn. Eene van de stoombooten van deschroef- stoomboot-reederij, varende (an Dordrecht op Amsterdam en geladen met ongeveer 300 vaten petroleum, is dingsdag middag omstreeks 1 ure op de hoogte van de koninklijke chemi- caliën-fabriek, en wel bij de arbeiderswoningen dier fabriek, in brand geraakt. Naar inen zegt moet een vat petroleum ge sprongen, de petroleum in bet vuur gekropen zijn en daar vlam uevat. hebben, want eensklaps sloegen rook en vlammen uit de machine-kamer. Gelukkig heeft men de tegenwoordigheid van geest gehad, om de boot naar de overzijde van den Arnstel te sturen had men dit niet gedaan, dan wareu 40 arbeiderswonin gen gewis een prooi der vlammen geworden. Tot 's namiiddags 5 ure bleef (le boot vlammen en rook uitwerpen.en was zij van I binnen een vloeijende vuurzee, totdat eindelijk ook de ijzeren romp ulocijend werd. Toen raakte de boot uit elkander en zonk van achteren met een sissend'geluid in de diepte. Ducli nu ver spreidde zich de brandende petroleum over bet water en stak het riet en gras langs den weg aan, zoodat de vlammen over den weg vlogen en elk verkeer stremden. Dit vuur werd echter spoedig door de aanwezige brandspuiten gebluscht, en ten 7 ure des avonds, brandde het voorste gedeelte der boot als eene "roote vetpot nog boven water, maar was verder elk gevaar voor de omringende woningen verdwenen, (lat bij den feilen wind eerst niet te voorzien was. Van de opvarenden zijn allen gered. F ram li rij li. Bij 6e nieuwjaars-receptie ten hove heeft de keizer tot het corps diplomatique het volgende gezegd „De vernieuwing des jaars geeft mij gelegenheid mijne wen- schen uit te spreken voor de duurzaamheid der troonen en vau den voorspoed der "volken. Ik hoop dat wij een nieuw tijdvak van vrede en verzoening zijn ingetreden en dat de algemeene - tentoonstelling zal toebrengen tot het bedaren der hartstogten en de onderlinge toenadering der belangen. Ik bedank het corps diplomatique voor de ontvangen gelukwenschingen en ik ver zoek u bij de gouvernementen mijne gevoeLens van vriendschap over te brengen." Zich vervolgens tot den .aartsbisschop van Parijs wendende, zeide Z. M.: „Terwijl ik aan het hoofd der geestelijkheid van Parijs een prelaat zie, die innig gehecht is aan de belangen der godsdienst, zoowel als aan die van den. staat, en overal met woord en daad de groote beginselen van geloof, liefde en verzoening bevordert, zeg ik in mijn gemoed dat de hemel zijne gebeden zal verhoorenzij zijn voor Frank rijk een weldaad en voor mij een nieuwe bron van troost eu hoop." Dezer dagen zijn te Parijs, voor de eerste maal aldaar, van een overgroot aantal belangstellenden, openbare proeven geno men met de onderaardsche pneumatische buis, bestemd tot het brievenvervoer tusschen het hoofdpostkantoor en de beurs. Die proeven zijn met den besten uitslag bekroond. De graaf van Chambord heeft eenige dagen geleden een der trouwe deelgeuooten zijner ballingschap, den kamerheer graaf Ferdinand de la Ferronnays, zich plotseling zien ontvallen. Met dien heer te Fhrohsdortf uitgereden zijnde, bleef deze eens klaps het antwoord op de vragen van zijnen meester schuldig. De graaf van Chambord dacht aanvankelijk, dat hij was irige- ujimerd; inaar weldra bemerkte hij dat er iets ernstigere ge- mrd was. Hij liet stil houden, sprong uit het rijtuig, nam een ndvol sneeuw van den weg, en wreef daarmede de slapen van schijnbaar bezwijmde, doch te vergeefs. Eene der hartade- was gesprongen, en de dood had den heer de la Ferronnays vast (zoo als VExpérance van Nantes zegt), daar, waar elk krijgsman dien wenscht te vinden „in de uitoefening van Z1.n pbgt; aan de zijde van zijnen meester, die zijn vriend was." Tusschen Parijs en St.-Germain is een spoorweg gemaakt, wap de rijtuigen glijden als sleden, in plaats van op wielen y°°te rollen. Die uitvinding, het werk van een Franschen lno*ur, Girard, is gegrond op een oud en zeer bekend be- f?mshamelijk dat eeu laagje water, gebragt tusschen twee ïnetirvlakken, ze over elkander doet glijden als een stukje \is oen bevroren vijver. De rijtuigbakken zijn op metalen slede;eplaast, die op spoorstaven, passau van eene bijzondere constructie; door het openen van een kleine kraan, wordteen straal water gebragt tusschen de sleden en de rail, en door het aanbrengen van eenige slechts geringe kracht, schiet liet rijtuig op de slede voorwaarts met groote snelheid. Die snelheid wordt verminderd door het uitstrooinen van water op de rail te ver minderen; en door de kraan geheel te sluiten, staat de trein on- middelijk geheel stil. Tot heden 'ju alleen paarden tot het aanbrengen der trekkracht gebezigd. Engeland. De Eveening Standard deelt uit Jersey mede, dat een der grooms, aan een daar gevestigd paardenspel verbonden, volgen- derwijze het slagtoffer geworden is zijner onvoorzigtigheid ten opzigte van een olifant Na den afloop van eene groote avond voorstelling, in de vorige week gegeven, b. gaf de bedoelde groom zich in den stal om de paarden te verzorgen, vergezeld van een soldaat van liet li9e regeinenfc Terwijl hij een der paar den in de nabijheid van den olifant liet drinken, rekte deze deu snuit naar deu emmer; om ook bij liet water te komen." De groom kneep hem in den snuiten liet hem nietdrinkeu. Eeliige «ogenblikken daarna wilde de groom den soldaat tooneri dat de olifant ook hem gehoorzaamde, hoewel hij zijn kornak niet was. Hij liet hem eerst den eenen, daarna den anderen poot opligten eu het dier gehoorzaamde aanvankelijk; maar op eens kloeg het den snuit om den onvoorzigtigen groomhief hem1'op en. slingerde hem met zoo veel geweld tegen den stalmuur, dat hij jammerlijk bloedend en half' dood werd opgenomen, ilij 'werd naar het hospitaal vervoerd. Men vreest zeer voor zijn betioud. Een hervorming in de walvischvangst is ophanden. De walvisschen zullen niet meer geharpoeneerd, maar vergiftigd worden. Men heeft ontdekt, dat tot oogenblikkelijke vergifti ging, zelfs van groote dieren, slechts zeer kleine hoeveelheden nuodig zijn van een mengsel van strychnine, het bekende vergif dat dó spieren zamentrekt, en het Indiaansche curaredat juist de spieren bewegingloos maakt. Men heeft dit vergif ahu de projectielen, waarmede men walvisschen schiet, bevestigd, en liet resultaat is wel bevredigend geweest. 01'men het spek der aldus gedoode vissclien nog eten kan, zouden wij betwijfelen; daaraan zju echter weinig verloren zijn; maar gebleken is het, dat men zelfs op gewonde ligchaainsdeelen de aanraking van de ingewanden en het bloed niet behoeft te vreezen. De zeilpartij der drie A merikaansche jagten,van welke wij reeds in een vorig nummer melding maakte heeft aan zes man van de Fleetwing het leven gekost. Deze werden door eene zee, die gedurende stormweder over het schip sloeg, wegge spoeld. De Henrietta bleet daarentegen geheel verschoond van eenig verlies, zeilde gedurende veertien dagen overeen kanten miste niet hel geringste touwtje. In doorsnede was de spoed 218 Engelsche mijlen per dag en het verschil van 113 tot 280. 13e reis van New-York naar Cowes is volbragt in 14 dagen 4 uren en 40 minuten. De zelfde kapitein G. Samuels maakte echter die reis op de Dreadnought in 13 dagen en 8 uren. De prijs d or de Henrietta gewonnen is 90.000 dollars (zoo als de Times opgeeft) oi f 225.000 Nederl. Naar aanleiding der be palingen van de weddingschap kan het winnende jagt door elke yacht-club ter wereld, welke ook, worden uitgedaagd tot eene wed-zeilpartij naar de Azorische eilanden, de som der wedding schap naar verkiezing te bepalen. De eigenaar van de Henrietta, de heer Bennett, heeft zich bereid verklaard de weddingschap aan te nemen. Ten gevolge van den zuider-storm vrind, acht dagen na het verlaten van New-York, verloor de Fleetwing de kans van te winnen, doch zij kwam niettemin 8a 9 uren na de Henrietta aan, terwijl de Testa, die insgelijks geen de minste schade leed, anderhalf uur later opdaagde, daar de Engelsche loods Webb, die het vaartuig den avond te voren omstreeks 9 ure praaide, zich verbeeldde dat hij het bakenlicht der Needles (nabij het eiland Wight) zag, hetgeen echter dat van St.-Cathe- ri.na was. Het oponthoud, door deze vergissing van den loods in mistig weder begaan, berokkende aan de Testa drie uren vertraging, hetgeen thans geen verschil maakte, daar de Hen rietta 10 uren vroeger Cowes bereikte, doch hetgeen een ver lies van 90.000 dollars had kunnen veroorzaken. Zoo als men denken kan veroorzaakte deze zeilpartij over den Atlantische.}! oceaan groote opgewondenheid te Cowes, en de drie jagten worden door honderden booten omringd. De koninklijke yacht- club te Cowes bewijst der bemanning alle eer. De Testa zeilde het snelst 277 Engelsche mijlen per dag en de kleinste spoed, was 165. De drie jagten verloren elkander 24 uren na delitVeizp uit het gezigt en kwamen eerst te Cowes weder te zamen. Het verlies van zes.menschentavcns ontneemt veel aan de voldoening

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1867 | | pagina 3