BEITEMAPSCIIË TlJDlNliEN.
genwoordig
ortschip.
oj) Zr. Ms. wacht
en le kl. II. van den
ute, H. J. F. Miran-
betreffehde de vee-
lit, Noord-Holland
'ecember, als volgt:
-Ie ziekte gestorven
inde der week nog
;r ziekte: aangetast
afgemaakt li.618,
te gestorven 1895,
ïdert het begin der
gestorven 21.981,
2461.
de ziekte gestorven
nde der week nog
teaangetast 4656,
1153, hersteld 789,
nekte gestorven 3,
der week nog ziek
te; aangetast 223,
56, hersteld 0, hog
iongste ongelukken
Luik wordt aan de
e geschreven
HasseltLuik eene
ïeii voorgevallen, of
tusschen Hasselt en
men met zekerheid
daarop volgenden
Woensdag namelijk,
2 u 53 m. naar Luik
en schok; hierdoor
ug een ledigen wag-
gte legen deaanko-
pnblik ontwaarde hij
insgelijks met volta
n oogenblik begreep
en vreeselijkeschok
rswagens, opent de
iere personeel naar
en vreeselijke schok
enigte wagens en de
kkig, dank zij der
ii geest van den con-
henleven te betreu-
Glons, op de hoogte
en gewonen tijd het
de plaats gekomen
ras geschied, voelde
alles nog niet wa3
it station te Liers irn
ambten op dit punt
issements-regtbank
rvan wij in het vorig
üchting ten aanzien
ft, door de personen
iuldig verklaard aan
igenisstraf voor den
se uitgaande haring*
behouden terugge-
n. Door deze werden
'haringen, 802 ton
3e haringvangst was
somde f 5000 ten de
sellers hebben goede
uitkomsten verkrc-
poedig op de versch
Gisteren avond is
len matroos van Zr.
Iudië teruggekeerd,
lian (len wal geweest en wilde zich weder naar boord bege
ren, waartoe hij over de berastering van 's rijks werf klom;
door de duisternis misleid, liep hij in de sluis van het bassin en
j verdronk, eer nog hulp op die plaats kon toesnellen. Hij was
lang in Indië geweest en ha I een ruim te goed, waarvan hij
zich thans eenig genot liail voorgesteld.
Uit hoorn. Eene van de stoombooten van deschroef-
stoomboot-reederij, varende (an Dordrecht op Amsterdam
en geladen met ongeveer 300 vaten petroleum, is dingsdag
middag omstreeks 1 ure op de hoogte van de koninklijke chemi-
caliën-fabriek, en wel bij de arbeiderswoningen dier fabriek,
in brand geraakt. Naar inen zegt moet een vat petroleum ge
sprongen, de petroleum in bet vuur gekropen zijn en daar vlam
uevat. hebben, want eensklaps sloegen rook en vlammen uit de
machine-kamer. Gelukkig heeft men de tegenwoordigheid van
geest gehad, om de boot naar de overzijde van den Arnstel te
sturen had men dit niet gedaan, dan wareu 40 arbeiderswonin
gen gewis een prooi der vlammen geworden. Tot 's namiiddags
5 ure bleef (le boot vlammen en rook uitwerpen.en was zij van
I binnen een vloeijende vuurzee, totdat eindelijk ook de ijzeren
romp ulocijend werd. Toen raakte de boot uit elkander en zonk
van achteren met een sissend'geluid in de diepte. Ducli nu ver
spreidde zich de brandende petroleum over bet water en stak
het riet en gras langs den weg aan, zoodat de vlammen over
den weg vlogen en elk verkeer stremden. Dit vuur werd echter
spoedig door de aanwezige brandspuiten gebluscht, en ten 7
ure des avonds, brandde het voorste gedeelte der boot als eene
"roote vetpot nog boven water, maar was verder elk gevaar
voor de omringende woningen verdwenen, (lat bij den feilen
wind eerst niet te voorzien was. Van de opvarenden zijn allen
gered.
F ram li rij li.
Bij 6e nieuwjaars-receptie ten hove heeft de keizer tot het
corps diplomatique het volgende gezegd
„De vernieuwing des jaars geeft mij gelegenheid mijne wen-
schen uit te spreken voor de duurzaamheid der troonen en vau
den voorspoed der "volken. Ik hoop dat wij een nieuw tijdvak
van vrede en verzoening zijn ingetreden en dat de algemeene
- tentoonstelling zal toebrengen tot het bedaren der hartstogten
en de onderlinge toenadering der belangen. Ik bedank het corps
diplomatique voor de ontvangen gelukwenschingen en ik ver
zoek u bij de gouvernementen mijne gevoeLens van vriendschap
over te brengen." Zich vervolgens tot den .aartsbisschop van
Parijs wendende, zeide Z. M.: „Terwijl ik aan het hoofd der
geestelijkheid van Parijs een prelaat zie, die innig gehecht is
aan de belangen der godsdienst, zoowel als aan die van den.
staat, en overal met woord en daad de groote beginselen van
geloof, liefde en verzoening bevordert, zeg ik in mijn gemoed
dat de hemel zijne gebeden zal verhoorenzij zijn voor Frank
rijk een weldaad en voor mij een nieuwe bron van troost eu
hoop."
Dezer dagen zijn te Parijs, voor de eerste maal aldaar, van
een overgroot aantal belangstellenden, openbare proeven geno
men met de onderaardsche pneumatische buis, bestemd tot het
brievenvervoer tusschen het hoofdpostkantoor en de beurs. Die
proeven zijn met den besten uitslag bekroond.
De graaf van Chambord heeft eenige dagen geleden een
der trouwe deelgeuooten zijner ballingschap, den kamerheer
graaf Ferdinand de la Ferronnays, zich plotseling zien ontvallen.
Met dien heer te Fhrohsdortf uitgereden zijnde, bleef deze eens
klaps het antwoord op de vragen van zijnen meester schuldig.
De graaf van Chambord dacht aanvankelijk, dat hij was irige-
ujimerd; inaar weldra bemerkte hij dat er iets ernstigere ge-
mrd was. Hij liet stil houden, sprong uit het rijtuig, nam een
ndvol sneeuw van den weg, en wreef daarmede de slapen van
schijnbaar bezwijmde, doch te vergeefs. Eene der hartade-
was gesprongen, en de dood had den heer de la Ferronnays
vast (zoo als VExpérance van Nantes zegt), daar, waar elk
krijgsman dien wenscht te vinden „in de uitoefening van
Z1.n pbgt; aan de zijde van zijnen meester, die zijn vriend was."
Tusschen Parijs en St.-Germain is een spoorweg gemaakt,
wap de rijtuigen glijden als sleden, in plaats van op wielen
y°°te rollen. Die uitvinding, het werk van een Franschen
lno*ur, Girard, is gegrond op een oud en zeer bekend be-
f?mshamelijk dat eeu laagje water, gebragt tusschen twee
ïnetirvlakken, ze over elkander doet glijden als een stukje
\is oen bevroren vijver. De rijtuigbakken zijn op metalen
slede;eplaast, die op spoorstaven, passau van eene bijzondere
constructie; door het openen van een kleine kraan, wordteen
straal water gebragt tusschen de sleden en de rail, en door het
aanbrengen van eenige slechts geringe kracht, schiet liet rijtuig
op de slede voorwaarts met groote snelheid. Die snelheid wordt
verminderd door het uitstrooinen van water op de rail te ver
minderen; en door de kraan geheel te sluiten, staat de trein on-
middelijk geheel stil. Tot heden 'ju alleen paarden tot het
aanbrengen der trekkracht gebezigd.
Engeland.
De Eveening Standard deelt uit Jersey mede, dat een der
grooms, aan een daar gevestigd paardenspel verbonden, volgen-
derwijze het slagtoffer geworden is zijner onvoorzigtigheid ten
opzigte van een olifant Na den afloop van eene groote avond
voorstelling, in de vorige week gegeven, b. gaf de bedoelde
groom zich in den stal om de paarden te verzorgen, vergezeld
van een soldaat van liet li9e regeinenfc Terwijl hij een der paar
den in de nabijheid van den olifant liet drinken, rekte deze deu
snuit naar deu emmer; om ook bij liet water te komen." De
groom kneep hem in den snuiten liet hem nietdrinkeu. Eeliige
«ogenblikken daarna wilde de groom den soldaat tooneri dat de
olifant ook hem gehoorzaamde, hoewel hij zijn kornak niet was.
Hij liet hem eerst den eenen, daarna den anderen poot opligten
eu het dier gehoorzaamde aanvankelijk; maar op eens kloeg
het den snuit om den onvoorzigtigen groomhief hem1'op en.
slingerde hem met zoo veel geweld tegen den stalmuur, dat hij
jammerlijk bloedend en half' dood werd opgenomen, ilij 'werd
naar het hospitaal vervoerd. Men vreest zeer voor zijn betioud.
Een hervorming in de walvischvangst is ophanden. De
walvisschen zullen niet meer geharpoeneerd, maar vergiftigd
worden. Men heeft ontdekt, dat tot oogenblikkelijke vergifti
ging, zelfs van groote dieren, slechts zeer kleine hoeveelheden
nuodig zijn van een mengsel van strychnine, het bekende vergif
dat dó spieren zamentrekt, en het Indiaansche curaredat juist
de spieren bewegingloos maakt. Men heeft dit vergif ahu de
projectielen, waarmede men walvisschen schiet, bevestigd, en
liet resultaat is wel bevredigend geweest. 01'men het spek der
aldus gedoode vissclien nog eten kan, zouden wij betwijfelen;
daaraan zju echter weinig verloren zijn; maar gebleken is het,
dat men zelfs op gewonde ligchaainsdeelen de aanraking van de
ingewanden en het bloed niet behoeft te vreezen.
De zeilpartij der drie A merikaansche jagten,van welke
wij reeds in een vorig nummer melding maakte heeft aan zes
man van de Fleetwing het leven gekost. Deze werden door eene
zee, die gedurende stormweder over het schip sloeg, wegge
spoeld. De Henrietta bleet daarentegen geheel verschoond van
eenig verlies, zeilde gedurende veertien dagen overeen kanten
miste niet hel geringste touwtje. In doorsnede was de spoed
218 Engelsche mijlen per dag en het verschil van 113 tot 280.
13e reis van New-York naar Cowes is volbragt in 14 dagen 4
uren en 40 minuten. De zelfde kapitein G. Samuels maakte
echter die reis op de Dreadnought in 13 dagen en 8 uren. De
prijs d or de Henrietta gewonnen is 90.000 dollars (zoo als de
Times opgeeft) oi f 225.000 Nederl. Naar aanleiding der be
palingen van de weddingschap kan het winnende jagt door elke
yacht-club ter wereld, welke ook, worden uitgedaagd tot eene
wed-zeilpartij naar de Azorische eilanden, de som der wedding
schap naar verkiezing te bepalen. De eigenaar van de Henrietta,
de heer Bennett, heeft zich bereid verklaard de weddingschap
aan te nemen. Ten gevolge van den zuider-storm vrind, acht
dagen na het verlaten van New-York, verloor de Fleetwing de
kans van te winnen, doch zij kwam niettemin 8a 9 uren na de
Henrietta aan, terwijl de Testa, die insgelijks geen de minste
schade leed, anderhalf uur later opdaagde, daar de Engelsche
loods Webb, die het vaartuig den avond te voren omstreeks 9
ure praaide, zich verbeeldde dat hij het bakenlicht der Needles
(nabij het eiland Wight) zag, hetgeen echter dat van St.-Cathe-
ri.na was. Het oponthoud, door deze vergissing van den loods
in mistig weder begaan, berokkende aan de Testa drie uren
vertraging, hetgeen thans geen verschil maakte, daar de Hen
rietta 10 uren vroeger Cowes bereikte, doch hetgeen een ver
lies van 90.000 dollars had kunnen veroorzaken. Zoo als men
denken kan veroorzaakte deze zeilpartij over den Atlantische.}!
oceaan groote opgewondenheid te Cowes, en de drie jagten
worden door honderden booten omringd. De koninklijke yacht-
club te Cowes bewijst der bemanning alle eer. De Testa zeilde
het snelst 277 Engelsche mijlen per dag en de kleinste spoed,
was 165. De drie jagten verloren elkander 24 uren na delitVeizp
uit het gezigt en kwamen eerst te Cowes weder te zamen. Het
verlies van zes.menschentavcns ontneemt veel aan de voldoening