bij™ 1221, aan de ziekte gestorven 360, afgemaakt 321, hersteld 188, nog ziek 52. Wij vernemen, dat blijkens een berigt van Zr. Ms. gezant te Londen, de lords van de Privy Council van oordeel zijn, dat voor het oogenblik niet kan worden getreden in het dezerzijds gedaan verzoek, om opheffing van het gedaan verbod van invoer van vee, voor zoover betreft Friesland en Groningen. Echter worden door de regering voortdurend pogingen aangewend, om die opheffing te verkrijgen. Blijkens eene officiëele kennisgeving der Noorweegsche regering is in Noorwegen op nieuw de invoer verboden van rundvee, schapen, geiten en varkens, van onbereide huiden en vellen (ook gedroogd en gezouten), van onbewerkte wol, haren, horens, klaauwen en beenderen, ongezouten of ontoebereid vleesch en spek en ongesmolten talk, van voeder en gebruikte stalgereedschappen. l)it verbod is niet toepasselijk op huiden, horens en wol afkomstig uit overzeesche bezittingen en die slechts eene in het verbod begrepen haven zijn doorgevoerd. Aan eenen particulieren brief ontleent de N. R. C. het volgende officieren werd gezegd, namelijk: hoe nuttig het vertoones[ onze vlag op ons aanzien in het buitenland werkt." Arnhem 10 April. Eene familie hier woonad begaf zich eenige dagen geleden naar Kleef om daar den door te brengen. Onder de meubels enz., cie haar werdenni zonden, was ook een vogelkooi en daarin eene kanarie. Pruissischc douanen hebben geweigerd den vogel te laten seren wegens het verbod tot invoer van vee en andere din uit Nederland. Men moet een douaan zijn om op die instructies ioe te passen. Die handelwijze herinnert aan ke; vroegere jaren door den burgemeester van Kampen gegeven vel, namelijk om de poorten der stad te sluiten, omdat de kat zijner dochter was weggevlogen. Ook hier wil men de gret sluiten voor de vogels 't Weldra zal men ook de vcrbodsbepalBjiij heel flegmutie op het ongedierte gaan toepassen. [taalde daarbij ee Harderwijk 10 April. Den 21 der vo]:,IvoorsCliijn. „Ws maand zal van het koloniaal werfdepot alhier naar ltott«'Be nies dreigen." vertrekken een detachement suppletie-troepen, sterk 151 M^l goedmoedig, (waaronder 12 onder-officieren), en den meester-geweenslBihiden."" F. Stroofmaker, om dien zelfden dag aldaar te embarkere: handig pleizier onlangs voor op lander en zijne j concurrenten ine digte, steeds aan» melden, dat een (lelijkheden, den veld te ruimen. 1 de aanmaning te mogelijke kalmte Icihotl'bot!"" ri Ipolicie—beain btc kruiwagen ging zj ~7r Ms stoomfreeat Adolf hertog van Nassau is na een ver- i boord van liet schip Noach, gezagvoerder A. Lupcke, o- i, i.. j ni •- 1 'dien bodem naar Batavia te vertrekken, onder bevel van dj luit. der infanterie A. J. F. Rochell, die tijdelijk van. het 1 hier te lande bij het Oost-Indische leger is gedetacheeiil onder medegeleide van dc 2e luits. der infanterie G. A. li Jöhsten en 0. C. F. J. Hirschmann, beide van het Oost-Indif leger. Rumpt 9 April. Was Gelderland tot nog toe bej blijf van vijf dagen te Malta den 24 Maart jl. van daar vertrok ken en in den avond van den 29 daaraanvolgende in de baai van Smirna ten anker gekomen. Men deukt daar acht a tien dagen te blijven en dan de reis naar Athene te vervolgen. Mogt men zich te Malta en in de Middellandsche Zee vooral in het Oos telijke bekken verheugen in het daar heerschende heerlijke klimaat, de Grieksche Archipel bood geheel iets anders aan. Daar toch herinnerde de gure Noordewind met zijne donkere wolken en onvriendelijke buijen aan het Maartsche weder, zoo als dat in Nederland in die maand meestal gevoeld wordt. Maar hier, in de nabijheid van het oudtijds zoo beroemde Griekenland, en te midden van dc vele eilanden, die bijkans allen zulk een min of meer grootsch verleden hebben, doet die gure weersgesteldheid zich belangrijk meer gevoelen. Het is alsof de waarde, die men u.ui dit gedeelte van de oude wereld heeft leeren hechten, daar door vermindert. Onwillekeurig koint men daarbij tot de over tuiging, dat ook dit Eden hoe schoon het eenmaal door den grooten Byron werd geschilderd zich niet altijd mag verheu gen in het aanschijn van de vriendelijke zon, door wier gemis de schoonste natuur een somber en droefgeestig aanzien ver- krijgt. „Te Malta had men het grootste gedeelte van het Engelsche escader aangetroffen, dat onder liet bevel van den vice-adiniraal sir Robert Smart in de Middellandsche zee is gestationueerd. Het bestaat uit de navolgende schepenstoomdriedekker van 121 stukken Victoria (vlaggeschip); gepantserde schepen: Caledonia (vlaggeschip van den schout-bij-nacht Yelverton); Rogal Oack, Resistance en Enterprise (de beide laatsten ramsehepen); stoom- fregat Phoele; stoom raderfregat Terrible, en nog eenige kleinere stoomschepen. „Dagelijks had men de gelegenheid om de geoefendheid van de equipage dezer schepen op te merken en te bewonderen. Het laat zich gereedelijk verklaren, waarom deze schepen de Neder- landsche in het algemeen en het fregat Adolf in het bijzonder overtreffen. De Engelsche oorlogschepen toch zijn in den regel beter bemand dan de Nederlandsche, en het état-major zoowel als de equipage, die met een schip in dienst komen, blijven daar aan boord 3, 4, soms meer jaren en gaan eerst uit elkander bij den terugkeer van het schip in Engeland, wanneer het wordt bui ten dienst gesteld. De Adolf veranderde inden tijd van één en een half jaar, gedurende welken het in dienst is, reeds driemalen van het grootste gedeelte van het état-major en de equigage. Niettemin beijvert men zich aan boord van den Adolf, om den tijd zoo goed mogelijk te besteden en daartoe van de gunstige omstandigheden de meeste partij te trekken. „Het Engelsche escader brengt de wintermaanden, van No vember tot Mei, te Malta, en het overige gedeelte van het jaar kruisende door. Op die wijze is de Middellandsche Zee wat zij in vroegere jaren ook voor de Nederlandsche marine was eene oefenschool, waartoe zij, zoowel doordien men steeds in aanraking komt met andere natiën als ten gevolge van het gun stige klimaat zoo zeer geschikt is. „Zoo van den kant van den Engelsehen admiraal en de offi cieren van de verschillende te Malta gestationneerde schepen als van de aan den wal aldaar gevestigde autoriteiten ondervond tijen vele beleefdheden. In alles bleek het hoe Neurlands vlag steeds wordt geëerd cn geacht, en evenzoo bevestigde zich de waarheid van hetgeen onlangs, bij gelegenheid van eene verga dering van de Vereeniging der beoefening van de krijgsweten schap, te 's Huge gehouden, dooreen onzer meest geachte hoofd- mijden."" Daard iit, dat men het «I jchter niet op, o irengen; maar da sieren weersta' «r steeds voort.| (is bijgewoond, zj (she Königliche iarop weêr bij del o«missen zelf was,J gebleven van de veeziekte, thans kan dit niet langer gezegd Mjfafblijven, hoor den. Gisteren toch brak die vreeselijke ziekte uit bij den iM'cêr voor den da», bouwer K. alhier, en reeds heden morgen lagen daaraan 3if ten dood. Dadelijk is men overgegaan tot het afmaken va overige vee op den besmetten stal, en men is bedacht op| nemen van verdere afdoende en krachtige maatregelen, rl landbouwers in onze gemeente heerscht algemeene verslag heul. -Den 7 April is te Haarlem ten uitvoer gelegd het vol mbte bei Gottes t s hij maar zette „Nee/j «me sigaar trekt De vrolijkhe wger, en eveneen] "lelijk liet de H o o- door den krijgsraad in de 4-e militaire afdeeling gewezen den dragonder F. van der Lee, waarbij deze is veroordeeni de straf van den kruiwagen gedurende 3 jaren, met vervallen» zijn„EibotJ klaring van den militairen stand, als hebbeude zich op «[standers, aan wij scheidene tijden en plaatsen, doch meestin de provincie A'Ms, zoodat hij vercl Brabant, schuldig gemaakt aan zes overtredingen derjaïBlleeibot!"" zool aan het wanbedrijf van mishandeling, aan vier wanbedrij vi Jiicie-bureau, waJ rebellie en mishandeling cn verwonding van bedienende ba|tef." ten, aan diefstal en aan tweede desertie. Voor de spoorweg van Meppel naar Heerenveen is reeds bezig met leggen der rails; zijnde voorts voor het va van zand enz. bereids twee locomotieven cn eenige trant) wagens aangevoerd. liet werk wordt ook daar met krachtr gezet. 'ezer dagen wer LI. donderdag had te Well (Limburg) eenvoorvalpi ™js deaigemee dat de noodlottigste gevolgen na zich had kunnen sli 'anmoediging dJ Omstreeks 2 ure in den namiddag voer namelijk de veermai r'an de lucht, drie passagiers met de veerboot naar de stoomboot, me es''e cn houden d ongelukkig gevolg, dat eerstgemeld vaartuig door het r« "kr vereeuigina stoomboot werd getroffen en daardoor ten onderste boven: *ct problema zijn twee passagiers geraakten in het rad der stoomboot en :t" ban door de een of twee maal meê rondgedraaid; één hunner, een drag® !'eUen, voorzien heeft policiemuts en sabel verloren, terwijl zijn brock g ille"> die door eej verscheurd was; de twee anderen hadden zich aan dc rade 'S werkt. In d vastgeklemd en zijn zoo gered geworden. Gelukkig dat bi kn de talrijke v niemand het leven verloren heeft. Het was overigens een tr lle tn verband s| schouwspel, en onbegrijpelijk mag het heeten, dat de pers ,tei ijver beham die met hut rad hebben rondgedraaid, geen letsel bekomen "'ongeveer 4(J0j ben. Een zak geld, inhoudende/'400, is tevens verloren gei 'Cl> -Babinet, van] Men moet met lof vermelden, dat dadelijk twee bootjes van er CiJ Nadar, wtj te water werden gebragt om de noodige hulp te verleent' reddingsboot van de stoomboot werd eerst afgelaten toen laat was. De Köln. Zeitung behelst het volgende, dat in Iveulej den menschen zoo veel pleizier gedaan heeft, dat zij zoo11 de N. R. C. het uitgeknipte stukje uit de courant naar kj land gezonden hebben „Nog altijd loopen de hier voor de eerste maal in u. vertoevende Hollandsche bokkingboeren langs de strati prijzen hunne bokking met luider stemme aan, vergezeld- 'e a Keulsche visohvrouwen, die, in het geheel niet in haren met die concurrentie, het geschreeuw van de Holland'' allerlei gekke mines nadoen en daardoor onophoudel] fc bankiers en iJ 'S'ng aan den f'"'-lal in London] milddadigheid ""i dag wordt a3 Be overheid I j1», door D, middel publiek allerlei dwaze spectakels tc zien geven, waarin» e veeziekte aizend bedraJ 'PgMe 3956 tea

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1866 | | pagina 2