bij™
1221, aan de ziekte gestorven 360, afgemaakt 321, hersteld 188,
nog ziek 52.
Wij vernemen, dat blijkens een berigt van Zr. Ms. gezant
te Londen, de lords van de Privy Council van oordeel zijn, dat
voor het oogenblik niet kan worden getreden in het dezerzijds
gedaan verzoek, om opheffing van het gedaan verbod van invoer
van vee, voor zoover betreft Friesland en Groningen. Echter
worden door de regering voortdurend pogingen aangewend, om
die opheffing te verkrijgen.
Blijkens eene officiëele kennisgeving der Noorweegsche
regering is in Noorwegen op nieuw de invoer verboden van
rundvee, schapen, geiten en varkens, van onbereide huiden en
vellen (ook gedroogd en gezouten), van onbewerkte wol, haren,
horens, klaauwen en beenderen, ongezouten of ontoebereid
vleesch en spek en ongesmolten talk, van voeder en gebruikte
stalgereedschappen. l)it verbod is niet toepasselijk op huiden,
horens en wol afkomstig uit overzeesche bezittingen en die
slechts eene in het verbod begrepen haven zijn doorgevoerd.
Aan eenen particulieren brief ontleent de N. R. C. het
volgende
officieren werd gezegd, namelijk: hoe nuttig het vertoones[
onze vlag op ons aanzien in het buitenland werkt."
Arnhem 10 April. Eene familie hier woonad
begaf zich eenige dagen geleden naar Kleef om daar den
door te brengen. Onder de meubels enz., cie haar werdenni
zonden, was ook een vogelkooi en daarin eene kanarie.
Pruissischc douanen hebben geweigerd den vogel te laten
seren wegens het verbod tot invoer van vee en andere din
uit Nederland. Men moet een douaan zijn om op die
instructies ioe te passen. Die handelwijze herinnert aan ke;
vroegere jaren door den burgemeester van Kampen gegeven
vel, namelijk om de poorten der stad te sluiten, omdat de kat
zijner dochter was weggevlogen. Ook hier wil men de gret
sluiten voor de vogels 't Weldra zal men ook de vcrbodsbepalBjiij heel flegmutie
op het ongedierte gaan toepassen. [taalde daarbij ee
Harderwijk 10 April. Den 21 der vo]:,IvoorsCliijn. „Ws
maand zal van het koloniaal werfdepot alhier naar ltott«'Be nies dreigen."
vertrekken een detachement suppletie-troepen, sterk 151 M^l goedmoedig,
(waaronder 12 onder-officieren), en den meester-geweenslBihiden.""
F. Stroofmaker, om dien zelfden dag aldaar te embarkere:
handig pleizier
onlangs voor op
lander en zijne j
concurrenten ine
digte, steeds aan»
melden, dat een
(lelijkheden, den
veld te ruimen. 1
de aanmaning te
mogelijke kalmte
Icihotl'bot!"" ri
Ipolicie—beain btc
kruiwagen ging zj
~7r Ms stoomfreeat Adolf hertog van Nassau is na een ver- i boord van liet schip Noach, gezagvoerder A. Lupcke, o-
i, i.. j ni •- 1 'dien bodem naar Batavia te vertrekken, onder bevel van dj
luit. der infanterie A. J. F. Rochell, die tijdelijk van. het 1
hier te lande bij het Oost-Indische leger is gedetacheeiil
onder medegeleide van dc 2e luits. der infanterie G. A. li
Jöhsten en 0. C. F. J. Hirschmann, beide van het Oost-Indif
leger.
Rumpt 9 April. Was Gelderland tot nog toe bej
blijf van vijf dagen te Malta den 24 Maart jl. van daar vertrok
ken en in den avond van den 29 daaraanvolgende in de baai van
Smirna ten anker gekomen. Men deukt daar acht a tien dagen
te blijven en dan de reis naar Athene te vervolgen. Mogt men
zich te Malta en in de Middellandsche Zee vooral in het Oos
telijke bekken verheugen in het daar heerschende heerlijke
klimaat, de Grieksche Archipel bood geheel iets anders aan. Daar
toch herinnerde de gure Noordewind met zijne donkere wolken
en onvriendelijke buijen aan het Maartsche weder, zoo als dat
in Nederland in die maand meestal gevoeld wordt. Maar hier,
in de nabijheid van het oudtijds zoo beroemde Griekenland, en
te midden van dc vele eilanden, die bijkans allen zulk een min of
meer grootsch verleden hebben, doet die gure weersgesteldheid
zich belangrijk meer gevoelen. Het is alsof de waarde, die men
u.ui dit gedeelte van de oude wereld heeft leeren hechten, daar
door vermindert. Onwillekeurig koint men daarbij tot de over
tuiging, dat ook dit Eden hoe schoon het eenmaal door den
grooten Byron werd geschilderd zich niet altijd mag verheu
gen in het aanschijn van de vriendelijke zon, door wier gemis
de schoonste natuur een somber en droefgeestig aanzien ver-
krijgt.
„Te Malta had men het grootste gedeelte van het Engelsche
escader aangetroffen, dat onder liet bevel van den vice-adiniraal
sir Robert Smart in de Middellandsche zee is gestationueerd.
Het bestaat uit de navolgende schepenstoomdriedekker van 121
stukken Victoria (vlaggeschip); gepantserde schepen: Caledonia
(vlaggeschip van den schout-bij-nacht Yelverton); Rogal Oack,
Resistance en Enterprise (de beide laatsten ramsehepen); stoom-
fregat Phoele; stoom raderfregat Terrible, en nog eenige kleinere
stoomschepen.
„Dagelijks had men de gelegenheid om de geoefendheid van
de equipage dezer schepen op te merken en te bewonderen. Het
laat zich gereedelijk verklaren, waarom deze schepen de Neder-
landsche in het algemeen en het fregat Adolf in het bijzonder
overtreffen. De Engelsche oorlogschepen toch zijn in den regel
beter bemand dan de Nederlandsche, en het état-major zoowel
als de equipage, die met een schip in dienst komen, blijven daar
aan boord 3, 4, soms meer jaren en gaan eerst uit elkander bij
den terugkeer van het schip in Engeland, wanneer het wordt bui
ten dienst gesteld. De Adolf veranderde inden tijd van één en
een half jaar, gedurende welken het in dienst is, reeds driemalen
van het grootste gedeelte van het état-major en de equigage.
Niettemin beijvert men zich aan boord van den Adolf, om den
tijd zoo goed mogelijk te besteden en daartoe van de gunstige
omstandigheden de meeste partij te trekken.
„Het Engelsche escader brengt de wintermaanden, van No
vember tot Mei, te Malta, en het overige gedeelte van het jaar
kruisende door. Op die wijze is de Middellandsche Zee wat
zij in vroegere jaren ook voor de Nederlandsche marine was
eene oefenschool, waartoe zij, zoowel doordien men steeds in
aanraking komt met andere natiën als ten gevolge van het gun
stige klimaat zoo zeer geschikt is.
„Zoo van den kant van den Engelsehen admiraal en de offi
cieren van de verschillende te Malta gestationneerde schepen
als van de aan den wal aldaar gevestigde autoriteiten ondervond
tijen vele beleefdheden. In alles bleek het hoe Neurlands vlag
steeds wordt geëerd cn geacht, en evenzoo bevestigde zich de
waarheid van hetgeen onlangs, bij gelegenheid van eene verga
dering van de Vereeniging der beoefening van de krijgsweten
schap, te 's Huge gehouden, dooreen onzer meest geachte hoofd-
mijden."" Daard
iit, dat men het «I
jchter niet op, o
irengen; maar da
sieren weersta'
«r steeds voort.|
(is bijgewoond, zj
(she Königliche
iarop weêr bij del
o«missen zelf was,J
gebleven van de veeziekte, thans kan dit niet langer gezegd Mjfafblijven, hoor
den. Gisteren toch brak die vreeselijke ziekte uit bij den iM'cêr voor den da»,
bouwer K. alhier, en reeds heden morgen lagen daaraan 3if
ten dood. Dadelijk is men overgegaan tot het afmaken va
overige vee op den besmetten stal, en men is bedacht op|
nemen van verdere afdoende en krachtige maatregelen, rl
landbouwers in onze gemeente heerscht algemeene verslag
heul.
-Den 7 April is te Haarlem ten uitvoer gelegd het vol
mbte bei Gottes t
s hij maar zette
„Nee/j
«me sigaar trekt
De vrolijkhe
wger, en eveneen]
"lelijk liet de H
o o-
door den krijgsraad in de 4-e militaire afdeeling gewezen
den dragonder F. van der Lee, waarbij deze is veroordeeni
de straf van den kruiwagen gedurende 3 jaren, met vervallen» zijn„EibotJ
klaring van den militairen stand, als hebbeude zich op «[standers, aan wij
scheidene tijden en plaatsen, doch meestin de provincie A'Ms, zoodat hij vercl
Brabant, schuldig gemaakt aan zes overtredingen derjaïBlleeibot!"" zool
aan het wanbedrijf van mishandeling, aan vier wanbedrij vi Jiicie-bureau, waJ
rebellie en mishandeling cn verwonding van bedienende ba|tef."
ten, aan diefstal en aan tweede desertie.
Voor de spoorweg van Meppel naar Heerenveen is
reeds bezig met leggen der rails; zijnde voorts voor het va
van zand enz. bereids twee locomotieven cn eenige trant)
wagens aangevoerd. liet werk wordt ook daar met krachtr
gezet. 'ezer dagen wer
LI. donderdag had te Well (Limburg) eenvoorvalpi ™js deaigemee
dat de noodlottigste gevolgen na zich had kunnen sli 'anmoediging dJ
Omstreeks 2 ure in den namiddag voer namelijk de veermai r'an de lucht,
drie passagiers met de veerboot naar de stoomboot, me es''e cn houden d
ongelukkig gevolg, dat eerstgemeld vaartuig door het r« "kr vereeuigina
stoomboot werd getroffen en daardoor ten onderste boven: *ct problema zijn
twee passagiers geraakten in het rad der stoomboot en :t" ban door de
een of twee maal meê rondgedraaid; één hunner, een drag® !'eUen, voorzien
heeft policiemuts en sabel verloren, terwijl zijn brock g ille"> die door eej
verscheurd was; de twee anderen hadden zich aan dc rade 'S werkt. In d
vastgeklemd en zijn zoo gered geworden. Gelukkig dat bi kn de talrijke v
niemand het leven verloren heeft. Het was overigens een tr lle tn verband s|
schouwspel, en onbegrijpelijk mag het heeten, dat de pers ,tei ijver beham
die met hut rad hebben rondgedraaid, geen letsel bekomen "'ongeveer 4(J0j
ben. Een zak geld, inhoudende/'400, is tevens verloren gei 'Cl> -Babinet, van]
Men moet met lof vermelden, dat dadelijk twee bootjes van er CiJ Nadar, wtj
te water werden gebragt om de noodige hulp te verleent'
reddingsboot van de stoomboot werd eerst afgelaten toen
laat was.
De Köln. Zeitung behelst het volgende, dat in Iveulej
den menschen zoo veel pleizier gedaan heeft, dat zij zoo11
de N. R. C. het uitgeknipte stukje uit de courant naar kj
land gezonden hebben
„Nog altijd loopen de hier voor de eerste maal in u.
vertoevende Hollandsche bokkingboeren langs de strati
prijzen hunne bokking met luider stemme aan, vergezeld- 'e a
Keulsche visohvrouwen, die, in het geheel niet in haren
met die concurrentie, het geschreeuw van de Holland''
allerlei gekke mines nadoen en daardoor onophoudel]
fc bankiers en iJ
'S'ng aan den
f'"'-lal in London]
milddadigheid
""i dag wordt a3
Be overheid I
j1», door
D,
middel
publiek allerlei dwaze spectakels tc zien geven, waarin»
e veeziekte
aizend bedraJ
'PgMe 3956 tea