1865. N°. 139. Zaturdag 23 September.
3de Jaargang.
PING
Bernard*
I
3ere bleven onverkocht.
50 af 12. Kicuwe Wal-
iiteit.
op 6 weken op contant
rijzen genoteerd. Jarige
jtogge f 5.75 a f 6 Win.
3a f3.75 Oroeneerir.
d f 12,50 a f 13,75
)nberoofdef 17.50a fl$.
f8,25, Rogge f5,50 a
f4,75, Boekweit f—,-.
f Paardenbootun
•wteu f a f
ten-
2l/2 pet.
62
3 n
72';,
4
96'/,
4 l/a
5 n
99\
4
69su
5 ti
84'|,
6
455|,
192
41/a
873f,
4
68
2
39s;,
3
393;,
5 t,
59",
5
5 n
6Pt
2»|o
30'
3
838
2* 9
7L1SS1N6SGH WEEKBLAD.
F.
BUREAU:
H. SCHIFFER.
Dit Blad wordt wekelijks, des Zaturdags uitgegeven.
.Abonnementsprijs, per drie maanden, 80 Cents, franco
per post 95 Cents. Afzonderlijke nommers 10 Cent.
Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post
directeuren.
Nieuwendijk H no. 101.
VLISSINGEN.
Advertentiën gelieve men aan den Uitgever in te
zenden uiterlijk Donderdag avond ten 8 ure; de prijs
van 14 regels is 40 Ceuts, voor eiken regel meer 10
Cents, behalve 35 Cents zegelregt voor elke plaatsing.
>s£/
|ts te vorderen heeft, I
voor den 25 Sep-1
ISRUAND, BieiMl
pping
■r van gez. 3e kl.
eel tijd beschikt*'I
tot liet verrigten w|
het Bureau deal
ember 1803i|
ranjestraat, van a?'j
en andere goederes J
mitje.
zien.
I. MitldelUufS,
roote ruimte en
vragen bij den h\% j
Roïica.
ruisbeeld; zijn op tg
de Boekhandel
ÜLEN te
formaat a I
EIpJii~VUSSlNfiï^
Heeren Burgemeester en Wethouders der gemeente Vlissingen
liebbeu in de Middelburgsche courant, editie van vrijdag avond
4 oren van den 15n September 11. bekend gemaakt, dat op de
school voor gewoon en meer uitgebreid lager onderwijs voor
jongens, de betrekking van eersten hulponderwijzer vacant is.
Vereischten voor deze betrekking zijn: het bezit eener acte
als hoofd- of hulponderwijzer, benevens toelating voor de begin
selen der wiskunde en der Fransche, Engelsche en Hoogduitsche
talen.
Aan deze betrekking is verbonden eene jaarwedde van ƒ600,
benevens kost, inwoning enz., ten huize van den hoofdonder
wijzer den heer E. G. J. Staart, aan wien belanghebbenden ver
zocht worden zich in persoon of met franco brieven te adres
seren.
Vrijmetselaar eix Solidair.
Be vrijmetselarij nadert meer en meer tot de afschuwelijke
secte der solidairen; in de loges voornamelijk, vindt het solida
risme zijne leden. Misschien is liet solidarisme een uitvloeisel
der vrijmetselarij, want bijna alle personen van eenig aanzien,
die als redelooze dieren gestorven zijn, door op liun sterfbed
j God te verstooten, behoorden tot de vrijmetselarij.
Wat er van zij, wij zijn zeker, dat de vrijmetselarij en het
solidarisme naar eene toenadering streven, die hen onvermijde-
lijlmteene volkomene ineensmelting leiden zal, want zij hebben
let zelfde doel, vernietiging der katholieke godsdienst en haat
tfgen den priester.
Zoowel in Engeland als in Frankrijk, heeft de vrijmetselarij,
eren als in Italië, de stichting van die afschuwelijke secten har-
Ilelijk toegejuicht, die de moderne beschaving ten schande ver
takken, en zij heeft het zich onmiddelijk ten pligt gerekend
ten aan te moedigen, nog verder te gaan, zoo het mogelijk was.
Wij vinden er een bewijs van in een vrijmetselaars dagblad
'mi Londen, dat een bewijsstuk bevat, dat door verscheidene
'tijmetselaars van Antwerpen is onderteekend, en tot opschrift
Aan de vrijmetselaren en de vrijdenkers van Belgie.
«Wij hebben met, genoegen," zoo zegt men daarin, „de vorde
ringen vernomen, welke de vrijdenkers behaald hebben in Bel-
jie bij gelegenheid der vorming van de genootschappen voor
Je burgerlijke begraving. Wij wenschen onze Belgische broe-
zeer opregt geluk voor de uitmuntende gedachte die zij ge-
hebben. Het is een groot voorbeeld, dat zij de wereldgege-
"n hebben, en dat, wij twijfelen er niet aan, heilzame vruchten
'al voortbrengen. De Belgische vrijmetselarij neme dan voor
Sch een groot deel onzer gelukwenschingen, want wij weten
fat zij niet vreemd is geweest aan de voordragt dier rationalisti-
tohe beweging.
«Maar laten onze Belgische broeders ons ook toestaan, bij
onze gelukwenschingen en aanmoediging eenige raadgevingen
je voegen, die voortkomen uit een gevoel, dat zij begrijpen zul-
n: dat namelijk van ODze verkleefdheid aan de groote princi-
die tot algemeene band dienen tusschen de vrienden der
njheid en der ontwikkeling van den menschelijken geest. Zeker,
'ct is reeds veel, dat wij er toe gekomen zijn, om ten minste
voor een aanzienlijk gedeelte, de dooden te ontnemen aan de
kerk; maar dat is nog maar een begin van het groote werk, dat
slechts voltooid zal zijn op den dag waarop men er gelijkelijk
toe zal gekomen zijn, de levenden aan de handen der priesters te
ontrukken."
Ziedaar hoe in Engeland de mannen der loges spreken. Ge
heimzinnig voegen zij er eenige veel beteekenende woorden bij
die wij ook willen overschrijven.
„Buiten de vraag," zeggen zij, „welke wij de vrijheid genomen
hebben aan onze broeders uit Belgie te rigten is er nog een ge-
I heel plan te doen kennen en te ontwikkelen, waaraan wij ons voor
als nog, hebben meenen te moeten onthouden, ons te gelijkertijd
voorbehoudende, onze denkbeelden ter regtertijd en ter zijner
plaatse voor te stellen, naargelang er aan onze oproeping zal be
antwoord zijn."
De zelfde kenmerken, de zelfde strevingen openbaren zich in
Frankrijk. Niettegenstaande de stem van de vergadering der
vrijmetselaars, welke zich gewaardigd heeft God te handhaven
en niet te willen besluiten dat de menschelijke ziel gelijk is aan
die van een redeloos dier, hebben een groot gedeelte der Fran
sche loges God huiten de deur van hun tempel gebragt, op
grond, dat hunne vrijheid van geweten geschonden werd. Zij
hebben dus van hunne wanden gewischt de woorden: Ter eere
van den grooten bouwmeester van het heelal."
Om deze opheffing te schragen, hebben zij gezegd dat art. 1
van de nieuwe constitutie der vrijmetselaars zich tegensprak:
dat het van den eenen kant het bestaan van God en de onsterfe
lijkheid der ziel erkende, en dat het aan den anderen kant de
vrijheid van geweten beschouwde als een regt aan ieder persoon
eigen, en niemand om zijn geloof uitsloot.
„Yan dit denkbeeld uitgaande, zeggen zij er bij, zijn wij niet
alleen vrij, van de nieuwelingen eene belijdenis, of welke andere
ook, op te leggen, maar ons ook van déistische formulen te be
dienen, welke ook, die de gevoelens onzer broeders kunnen
krenken."
Zoo heeft de nieuwe grootmeester, generaal Mellinet, opper
ste commandant der nationale garden van het departement der
Seine het niet begrepen. Het Fransche gouvernement, waarvan
hij de candidaat was voor het grootmeesterschap, heeft hoege
naamd geeu belang, zich met de solidairen te verstaan en te ver
kondigen dat er geen God bestaat, en de generaal Mellinet heeft
dan ook aan de anders denkende loges een circulaire geschreven,
waarvan wij ons de eigene woorden verschaft hebben. Zij luiden
aldus:
„TT.-. CC.-. FF.-.
„Art. 215 der algemeene verordeningen van de orde bevat
dat de wanden der vergaderplaatsen altijd getiteld zijn met deze
formule: Ter eere van den grooten bouwmeester van liet heelal,
in den naam en onder toezigt van het Groot- Oosten van Frankrijk.
„Wij merken op dat het eerste gedeelte dezer formule zich op
de pl.-. van bijeenroeping van uwe R.\ loge niet bevindt, en dat
dus deze pl.-. in de zamenvatting van hun titel, afwijken van de
oudste en eerbiedwaardigste wetten en gebruiken.
„Aangesteld tot bewaarder der constitutie en 'der algemeene
statuten, welke wij, even als gij, gezworen hebben te opd.erhou-
den, moeten wij het ons'ten' pligt rekenen, om u die untejelma-