IE DEN. Jaargang. NG EI3MIH i0T. ITSERLAN3. A i E N 1865. N°. 107. Zalurdag 11 Februarij. I 2'fa pet. 3 4 4'./, 5 4 4'/, 4 a1/, 3 5 5 5 2'/» 3 2 «I» 62' I, 73®lit 96% 94% 66% 81% 181'/, 83% 67'/» 38% 40 59'/, 80% 63%, 30 t ons Vaderland. lee/en. lent. p E NtKG slechts rs, welke op KatW oo als lïresci- Jood van Verona, n verdient vail op <ie TVÏ.-iisti' VEUILLOT, ziji IBLIOTHEEK. :;roin van de vorig met twee in tint* en van ZwitserW minstens S,ö' inteekenaren sleek niEEK aangenaam et minder dan slbibliotheel ezinnen" aan de overige Cl n en bij den Uitge" iRHOEVEN, van Z. H. Pa«s Tj™ i TE VIISSIKGES. VLISSINGSCH WEEKBLAD. BUREAU: F. H. SCHIFFER. Dit ]3lad wordt wekelijks, des Zaturdags uitgegeven. Abonnementsprijs, per drie maanden, 80 Cents, franco per po.-t 95 Cents. Afzonderlijke n'ómmers 10 Cent. Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post directeuren. Nieuwendijk H no. 10], V LI SS IN GEN. Advertcntiën gelieve men aan deu Uitgever in te zenden uiterlijk Donderdag avond ten 8 ure; de prijs van 14 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10 Cents, behalve 35 Cents zegel regt voor elke plaatsing. De Paus van Rome wordt in onze dagen door de geheele wereld, wel niet door allen met dezelfde gevoelens, maar door allen toch met bijzondere aandacht gadegeslagen. Wij achten het daarom in de tegenwoordige tijdsomstandigheden niet onge past, om onze lezers eenige weken met eene beschouwing over den Paus of het Pausschap bezig te houden. Bij het hooren van het woord, „Paus" moeten onze lezers zich niet dadelijk laten afschrikken door de leugenbeelden, die in de wereld van den Paus zijn opgehangen, maar laat ons naar aanleiding van de tijdsomstandigheden, die wij beleven, onbe vooroordeeld vragen naar het feit van den voortlevenden Paus of van het Pausschap: Wat is dan de Paus van Rome? Wij beginnen vandaag aan testippen.dat niet alleen katholieke maar ook protestantsche dagbladen over den Paus spreken en het Pausschap met aandacht gadeslaan. Zoo vinden wij buiten- landsche bladen van protestanten, die, handelende over den Paus, Hem noemen „den hoogsten vertegenwoordiger van het gezag", en die erkennen willen, dat het protest des Pausen tegen den anti-christelijken vooruitgang getuigt van een kracht., die men te vergeefs elders zal zoeken. Onder anderen noemt de Social Democrat het Pausdom „de bloesem en het ideaal, niet alleen van het kerkelijk leven, maar van het autoriteits-geloof, van het gezag zelf in gansch Europa". Bijzondere opmerking verdient een artikel, dat gelezen wordt in de Berliner Revue, mede een protestantsch tijdschrift, waarin over de daad van den tegenwoordigen Paus, over de encykliek namelijk, en over het Pausschap van Pics IX, liet volgende oordeel wordt uitgespro ken „Hel transalpijnsche en het cisalpijnsche Gallic hebben zich om Rome gelegerd en dreigen den Vader der algeraeeiie Chris tenheid van zijn zetel te verdrijven. Zoowel de Gallia coma/a, die meenen dat zij haar op de tanden hebben, als de Gallia hffa/a, lie zich gaarne met het overheids-kleed van Rome zou den tooijen, dreigen de hoofdstad der wereld in bezit te nemen, terwijl de pins pater naar het kapitool moet vlugten. Doch daar verschanst hij zicli, daar vermant hij zich, en toen men hem onderdrukt meende door het zwaard, dat men in de weegschaal had geworpen, houdt hij zijn verdrukkers overwinnend de schat en het schild der zedelijkheid en des geloofs voor, waarover de vijanden geen magt bezitten. „Dat dit schouwspel bij de geweldenaars te Parijs en Turijn, die reeds in het genot van hun geslaagd plan zwelgden, schrik en vrees heeft doen ontstaan, mag niemand verwonderen. Wan neer een oud, afgezonderd man, een gevangene, een beroofde, aanklager wordt, hij, die door God tot regter en volvoerder der hemelsche wetten is aangesteld; wanneer hij de staten, die in goddeloosheid vervallen zijn, de leer in het geheugen terug roept, welke alleen duurzaamheid aan de magt kan scheuken, zoo is dit een bewijs dat de golven der menschelijke berekenin gen en resultaten haar hoogste toppunt bereikt hebben, en dat een omkeering is begonnen, welke de eindigheid en nietigheid 'au de zelfzuchtige triomfkreten zal aantoonen. De lauwer van Jen triumfutor verflenst en de wapenlooze blijft overwinnaar. „Dat in de algemeene bedwelming, waarin het regt van den sterke, van den sluwe en den egoïst wordt aangebeden, de ont wapende Paus alleen en het allereerst het waagt de wonden bloot te leggen, waaraan de tegenwoordige maatschappij lijdt, ziedaar de groote, de geschiedkundige beteekenis der encykliek van 8 December. „Het stedehouderschap van Pius IX zal in de geschiedenis der katholieke Christenheid een roemrijke plaats bekleeden. Het is onloochenbaar dat onder dezen Paus het katholieismus grooter overwinningen heeft behaald, dan het sedert eeuwen in staat was te bewerkstelligen. De stoute verordening waardoor Pius IX Engeland in diocezen indeelde en een aartsbisschop naar Westminster zond, om de zielen der getrouwen te bewa ken en de geesten der afgedwaalde» te herwinnen, was een daad van overwinning. De verheffing der Onbevlekte Ontvangenis van Maria tot een ontwijfelbaar leerstelsel der Kerk, geldt als een bewijs dat het katholieismus in zaken die het Christelijk ge loof betreffen, nog steeds vol bezielend leven is. Eindelijk heeft het martelaarschap van Pius IX de onbeperkte kracht zijner Kerk bezegeld. „De godsdienstige twijfel en de tirannie in den staat gaan hand aan hand. De menschelijke geest, die door de aanmatigin gen eener geëmancipeerde wetenschap uit de eene onzekerheid in de andere, wordt geworpen, geeft zich ten laatste aan de stelling over dat het rooven en het genieten van de goederen dezer aarde de maatstaf is voor de waardij der meuschen; daar door ontstaat de zedelijke anarchie, waardoor elk individu zich onder de onderdrukking van den sterkste» overweldiger móet bukken. Voor dezen diepen val redt Pius IX zijne christelijke gemeente door het heilmiddel van het geloofs-gèzag. t Is daarom dat de imperator siddert. Hij heeft den hemel willen bestormen en heeft er niet aan gedacht dat de mensch alleen dan groot is, wanneer hij kleiner is dan de hemel. Cae lum delettet Imperator, zegt Tertulianus, caelum captivvm tri- umpho suo invet/at. Non potest. Jdeo 'magnüs est, quia coelo minor est. En Paus Pius heeft de stelling van Tertulianus toe gelicht, door vóór weinige dagen den Fianschen gezant toe te voegen: Justitia et judicium praeparatio se/tis. Hij die zich zonder geregtigheid staande wil houden, over hem zal de Ver losser regt uitoefenen en hem verstooten. „Het is hoogst vernederend voor den mensehelijken geest, wanneer men de kleingeestige en afgezaagde redeneringen gadeslaat, waarmee de imperialistische bladen den zendbrief des Pausen willen bestrijden. „Het pausdom wil ons in de middel eeuwen terug voeren," roept de Constitutioneel en de zoutelooze limes babbelt het hem achter na. Neen, liet woord des Pausen is een dam tegen den modderpoel waarin ons het keizerlijk scepticismns wilde verstikken. „Deze verstikking in den modernen modderpoel is het vóór- middeleeuwsche, waarmede het imperialismus ons bedreigt. Wanneer bet hem naar wensch ging, zouden wij tot de teugel loosheid van het Romeinsche keizerrijk terugkeeren. „De Kerk stelt echter paal en perk aan de dolzinnige jagt naar het vergankelijke, door ons te leeren dat wij in het geziïfj des geloofs en in volle overgeving aan den goddelijken Verlóf sérrustvindej£pï> t (Wordtvervolgd.) J

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1865 | | pagina 1