straalhoogte A ÜS^iJde kusten van Cornwallis en Devonshire ondernomen heeft. [ét'schijnt dat de Pearl zich te Cherbourg bevond toen de Ala- ehuine rigting osttima en de Kearsarge slaags waren, en ter reede liggende heeft Spuit A bereikt» etj.|crt dat verschrikkelijke gevecht gadegeslagen, waarvan de proef slaagde. éer Delchet eenige belangwekkende bijzonderheden optee- beide spuiten iu ö^nde. Ziehier hoe de Vigie de Dieppe ze verhaalt: h minuut later htu| ff()p liet oogenblik dat de Alabama zonk, begaf Delchet zich n te werken. ie'( zjju jagt naar de plaats des onheils om eenigen bijstand te Is tt. Waterdniijeden, maar hij bevond zich op een te grooten afstand en was per minuut A 13ten00dzaakt loefwaarts te wenden, zoodat hij niet in tijds kon Wateropbreng!i3men om deel te nemen aan de redding der zinkende schepelin- n van den cylinder!» door de Dearhound en de sloepen der Couronne. De plek gen, 1032 kan. )0rbijkomende waar het schip in de diepte was verdwenen, ogtemeting der strs.seft de bemanning der Pearl onder de vele voorwerpen, die laats hebben, zoovnioven water dreven, het een en ander aan boord gehaald, dat de watervolume, als taeer Delchet als herinnering aan deze gebeurtenissen bewaart, loed van het verscliijjj is alzooin het bezit van: een reddingsboei, een enterdreg, le buitenstad. ï)ezen kruidzakje, een kardoeskoker, twee lederen zakken, hang- i voortgang heb hernatten, matrassen, boeken, waaronder vele bijbels en gebeden- loven eerstgenoerailtoeken, benevens Amerikaansche romans, en een zeer fraai Rotterd. courant), vart zijden dames mantielje. Ook hebben wij bij hem gezien nen hier meer bewejn zakboekje in vrij slechten toestand en waarin, met andere lei aard dan gistere.srwarde aanteekeningen, meerendeels onleesbaar, men voor- omnibussen, vier bhriften vindt tot het bereiden van pomade enz., alsmede zede- atschappij en die vaiundige en godsdienstige lessen, al zeer zonderling in strijd met n eiken rid opgeprope levenswijze van den eigenaar van dat zakboekje. Maar het iveer tot in den lataelangwekkendste voorwerp onder die opgevischte goederen is rit. overtuigend blijlpn klein gekartonneerd schrijfboek, ongeveer dertig bladzijden t schoon, gelijk gispende, en bevattende een uitvoerige lijst van al de Noorder- vervoer, al komen mhepen welke door de Alabama zijn vernield. Deze lijst begint akt. Op het gemeen September 1862 en eindigt 27 April 1864. Er staan 65 sche- ïten, zoo in als buiteien op, welk getal overeenkomt met dat der chronometers van bekomen. Uit nieapiteirr Semmes. De meeste der door dezen kaper-kapitein i-d'böte van bet badepnielde schepen waren walvischvaarders; doch het blijkt dat reêrwil van die drukitj ook oorlogsbodems aantastte. Een ander, de Hatteras, die iening als over de git den strijd zonk, was, volgens eene aanteekening in genoemd aasd was men, dat hoek, met negen kanonnen gewapend en hadll9man aan boord. iopte menschenmassèen ander, de Conrad, was van een kaperbrief voorzien. In het maarschestraat, daiioek ziet men geen liandteekening en geen stempel, het heeft geene ongelukkenleenerlei officieel kenteeken, is dus waarschijnlijk het eigendom an een der schepelingen, die bedoelde aanteekening hield, om [teren kenmerkte ich fe verzekeren dat bet hem regtinatig toekomend aandeel in lukken, hoedanig »en buit worde toegekend." s Morgens schoot es Van de 65 schepen, door de Alabama genomen, werd niet de creosoteerfabrie!,ec| dan dén gedurende het gevecht in den grond geboord, nl. i den loop van den dlfSptteras bovengenoemd; 7 werden tegen losgeld vrijgelaten, en de stad een jonge:^ wrbrand en 10 verkocht. De waarde door de Alabama ver- an den nok van een|®^scbat men op ruim 25 niillioen francs, reg; deze persoon helb'e Kopenhagen zijn dezer dagen in het leesgezelschap isvormd aan het hoo|Mheumi en bij de voornaamste boekhandelaren adressen ter ,um het berigt, datneergelegd, waarbij de adressanten,overtuigd valide (anken of was verdro^J^elijkheicl om terug te keeren op den weg, die tot dus ver ezel te raneker eM" tot smartelijke verliezen en vernedering heeft geleid, aan de gevolgen overledWSfon'nS? hunne vreugde te kennen geven over zijn besluit om ehoeftig, maar ijverf"™ 'roon andere raadgevers te omringen; dat zij in de |dat zijn arm geheel dezer raadslieden den waarborg meenen te ontdekken, dat leuhveder in het regte spoor zal geraken, ten einde op nieuw endc: //Als laatstled|^Jciungen des vredes te genieten, vermits de mannen, welke [Lus, zich van eene kWP 'n ('en raa^ des konings zitting hebben, het algemeen en, ten einde, alvort|I*touwen allezins waardig zijn. Bereid tot elke opoffering, e de redding des vaderlands nog mogt eischen, verzoeken en koning deze hunne verklaring welwillend aan te nemen, loreisen. lclsl-u"u ;.flJ,zlj,aan den voet van den troon nederleggen, alleen uit Hen, de stuurman ®S. .0' bet vaderland, en bij het bewustzijn van den ernst van ard in zee, hadden dv*» ®gewricht en den dringenden nood der omstandigheden, n niet in staat hem o ,c-ardeze adressen reeds door een aantal personen zijn engen; zeiven in gre ee en"- !en last opgeven, be Engeland. 3 nog ter bekwamer t< "langs is door Alexander Herschel zijne eerste verhandeling gt gelukkig nog weik nd?n over de vallende sterren. Hij haalde eerst de oude gaf de zee haren dof "ringen aan omtrent dit verschijnsel gegeven door Aresto- |iverwanten. J' Aratus en anderen, die ze beschouwden als ontvlamde in"' !t Van <'e °PPerv'a'ite der aarde opstegen. Deze stel- JlnTror11 ac'"tiende eeuw voor waarheid aangeno- pi s'e'de G. Lijnn, professor te Oxford voor om deze aar e nemen ter bepaling van de geographische lengte, «erMheiip!'161' nuo't beneden de wolken aan hem Engelsch jagt van waren. ?d e« met negen of4 r°%e'>s sprak hij over de denkwijze van Musschenbroek, gvoerder is de eigen"V, e^breef aan zwafeldampen, die uit de aarde opstegen, et dit vaartuig eento», noemde ze een stof, zwevende in het zonnestelsel, lerzoeken of hij zone [likolk, kon overkomt! tbreken. Terstond1 In 1798 bepaalden Brandes en Beuzenberg, twee studenten, uit Gdttingen, de hoogte derzelve, en stelden ze tusschen twin tig en honderd mijlen boven de oppervlakte der aarde. Na de verschillende meeningen, omtrent deze sterren geop perd, aangehaald te hebben, heeft Herschel door een toestel der verschillende proeven getoond, waardoor men op zulke denk beelden gekomen was, en een helderder denkbeeld gegeven omtrent hun licht, kleur en verschiet. De prins en prinses van Wallis hebben op hun laatste uit- stapje per spoortrein naar Norfolk met veel genoegen gebruik gemaakt vau een nieuwen wagon, gemaakt in de fabriek van den heer G. Astock. Dit werktuig was verdeeld in 3 kamers, voor zij- en achterkamer, allen rijk versierd, en zoodanig ingerigt, dat men niet het minste ongemak op de reis ondervond. - Zooals men weet heeft de Morning Post aangekondigd, dat hij weder nieuwe stukken zou openbaar maken, gelijk aan, die, welke het blad vroeger openbaar maakte, en die tot zooveel logenstraffingen van de zijden van Pruissen en Oostenrijk aan leiding gaven. De kabinetten van Weenen en Berlijn zouden aan de redactie van het blad hebben doen weten dat, mogt men hiermede voortgaan, men haar voor de regtbank zou dagen wegens het publiek maken van publicaties, die valsch en beledi gend zijn voor de gouvernementen die zij vertegenwoordigen. De overeenkomst van Rusland, metde Noord-Amerikaan- sche staten gesloten, heeft tot een buitengewoon plan aanleiding gegeven, dat binnen eenige jaren ten uitvoer zal gebragt wor den, en dat een directe gemeenschap tusschen alle rijken zal daarstellen. Het is een telegraaflijn van Petersburg, door ge heel Azië, de Behringstraat, de westelijke landen van Amerika, en eindigende te Washington, tot daar waar de lijn eindigt door Frankrijk onder den Atlantische Oceaan ondernomen, om Europa met het vasteland van Amerika in verbinding te bren gen. In Rusland is reeds een groot gedeelte van het terrein, dat deze draad doorloopen zal, gereed, namelijk van Petersburg tot aan de monden van de Amoer. Engeland heeft zijne toestemming gegeven om den draad door zijne bezittingen in Amerika te doen looped. Men verwacht met verlangen de voltooijing van dit reuzenwerk, dat Europa op 24 uren afstands van Calcutta, Pekin en Yeddo zal brengen. De Order van Montreal, deelt onder dagteekening van 30 Jnnij de volgende bijzonderheden mede aangaande het verschrik kelijk ongeluk, onlangs voorgevallen op den spoorweg bij St. Hilaire: „Verleden maandag kwamen 538 landverhuizers, Duit- schers, Noren en Polen, den 18 Mei van Hamburg vertrokken, aan boord van den Neckar te Quebec aan, met het doel, de mees ten om zich te vestigen in Opper-, eenige in Neder-Canada. Zij behoorden meestal tot den gegoeden stand. Dingsdag avond hadden zij voor Montreal plaats genomen in een specialen trein bestaande uit twaalf rijtuigen. Slechts een dertigtal was te Que bec achtergebleven. De reis was tot op dien tijd zonder bijzon dere inoeijelijkheden afgelegd, en de arme landverhuizers, ver moeid door den langen togt, verheugden zich reeds in het vooruitzigt dut zij binnen twee dagen het einddoel hunner reis zouden hebben bereikt. De trein liep met groote snelheid; hij had op geen enkel tusschenstation halt gehouden en alles deed onderstellen dat men vroeg in den ochtendstond te Montreal zou aankomen, toen omstreeks half twee ure het ongeluk plaats greep. De spoorweg wordt tusschen Montreal en St. Hilaire doorsneden door de rivier Richelieu, waarover eene brug is ge legd van bijna 1100 voeten. Aan deze zijde kan de brug worden geopend om de vaartuigen door te laten. Wanneer de brug open is, wordt dit aangekondigd door zekere signalen, welke op zeer grooten afstand zijn te zien. Nu was bij deze ramp de brug open om een stoomschip door te laten, dat vijf kleine vaartuigen op sleeptouw had. Het gebruikelijke sein, een rood licht, was ont stoken en op een afstand van 1625 voeten te zien. Door een noodlottig toeval, waarvan het raadsel nog niet is opgelost, had de machinist het sein niet opgemerkt, of zoo dit het geval is geweest, was hij waarschijnlijk niet meer in staat den trein te stoppen. De trein kwam met volle vaart aanrennen en in een oogwenk waren de locomotief en de twaalf wagens in de diepte verdwenen. Het verschrikkelijke schouwspel, dat toen plaats had, laat zich eer denken dan beschrijven. Men verbeelde zich een trein van 12 wagens, de een op den anderen geworpen van eene hoogte van meer dan vijftig voetenmen verbeelde zich vooral die 500 slagtoffers, de meesten in slaap gedompeld, dezen om niet meer te ontwaken, genen afgrijselijk verminkt, maar nog een schijn van leven vertoonde! Op die plaats is het water slechts tien voeten diep en de stroom zeer sterk. Een der kleine vaartuigen, welke onder de brug doorging, werd door de loco motief verpletterd. Gedurende de volgende dagen waren ruim

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1864 | | pagina 3