VLISSINGSCH
1864. IV54. Zalurdag 6 February. 2,le Jaargang.
l\.
1863.
Lijn—olie f 40 a f 41 per
nj*
,80 a f 7,60, Rogge f5,30
t f4,75 a f4,50, Boekweit
"nonen f—a f
a f Witte Erwten
dito f af
eten.
2<l, pet.
63 'I,
3
76%
4
99'/«
4
139'/,
5
101"/,
4
72'/,
5
86"/,
185 '/2
4
88
4
2>l,
45"/,
3
49'/2
5 H
55'/,
5
80'/,
5
61%
2 '1,
28'/,.
3
743
2
RLA
IP.
ÏLXTIE.
'leu in het jaar 1S45 te
zij zeiven, of hunne
zijn, in hun belang uit-
irij IS64 ter secretarie
)aems Gerard Theo-
ifs; Theodorus Jon an
us Vincent; Jacoees
is Vervoort; Francis-
ITGEGEVEN.
onder bezorging van
des Dichters zal dez«
adzijde zullen geplaats!
rscbe publiekde voor
blijven, en zullen dl
rdig aan Vondel's tijd
en de typographiscl)
pzettelijlc voor dit'werf I
lijvige boekdeelen voij
raarvan er maandelijka
3s5 Cents bert
febragt, en men alzo
i volledig kan bezitten
BUREAU:
F. H. SCHIFFER.
I)it B^ad wordt wekelijks, des 7aturdags uitgegeven.
Abonnementsprijs, per drie maanden, 80 Cents, franco
per post 95 Cents. Afzonderlijke nommers 10 Cent.
Hïcn abonneert zich hij alle Boekhandelaren en Post
directeuren.
Nieuwendijk II no. 101.
VLISSINGEN.
Advertentiën gelieve men aan den Titgever in te
zenden uiterlijk Donderdag avond ten 8 ure; de prijs
van 14 regels 40 Cent», voor eiken regel meer 10
Cents, behalve 35 cents zegelregt voor elke plaatsing.
V.
PUIS IX.
Pius IX is een èerbiedioaardige Grijsaard. Maar hoe komt
het, dat er zoo velen gevonden worden in onzen tijd, welke dien
edrl'ied$kidn tig en Grijsaard vijandig zijn, Hein honen, lasteren
en vervolgen? Heeft I'ius IX op de hooge plaats, die Ilij be
kleedt, in de uitoefening zijner magt in liet een of ander mis
daan? Hoe komt het toch, dat zoovelen een allergruwzaamst
feit tegen Pius IX plegen, dat zoovelen zulk feit, hetwelk tegen
alle beginselen van redelijkheid en regt, tegen alle Goddelijke
en ineuschelijke wetten aaudriiisclit, goedkeuren, toejuichen en
Ondersteunen? Zoiuhr op enkel godsdienstig gebied te gaan,
kunnen wij vragen wat heeft Jgsus Christus, de Godmensch, bij
Zijne verschijning en omwandeling in de wereld misdaan, om
zoo wreedelijk' in de wereld vervolgd te worden en aan het
schandhout des kruizes te worden vastgenageld? Wat heeftdc
eerste Paus, de apostel Petrus, wat hebben de andere aposteh n,
nadat zij als verkondigers der waarheid, op bevel en aanstelling
van den Godmensch, in de wereld waren opgetreden, misdaan,
om bespot en gegeeseld te worden en den marteldood te moeten
sterven? Men kan in Pius IX den eerbiedwaardigen Grijsaard,
op de hooge plaats, die Hij bekleedt, in de uitoefening zijner
magt, geene misdaad aanwijzen; integendeel, de getuigenissen
van geleerde, ervarene en onpartijdige mannen hebben luide be
wondering en lof uitgesproken over alles wat Pius IX op zijne
verhevene plaats spreekt en doet. Pius IX heeft niets misdaan.
Maar wij vinden de oorzaken van de vijandigheid van de laste
ringen en vervolgingen tegen Pius IX in de bedorvenheid van
onze tijden. Onze eeuw, die bij velen wordt geprezen als ecne
eeuw van verlichting en vooruitgang, moet naar het oordeel der
waarheid eene eeuw van weelde en van de stoutste hoovaardig-
heid worden genoemd. De mevsc.h zoekt zich zeiven, dit is m. er
waar in onzen tijd dan wel ligt ooit te voren; demensch zoekt
zich zeiven h.ij denkt en bekommert zich niet over God en wat
Godesis; hij zoekt in zich zeiven alleen zijne voldoening, zijne
genoegzaamheid; hij voert zich zei ven op, van den kant van zijn
ligchaaia en van den kant van zijnen geest zoo hoogmogelijk
boven alles uit. De standen der maatschappij worden in de
weelde des ligphnains uitgewischt, de regelen van regtvaardig-
heid worden aan die weelde teil otter gebragt. Maar vooral op
het punt van vrij en eigendunkelijk denken, is er welligt geen
tijd geweest, zelfs niet in liet verste heidendom, waarin de
trotschheid en de eigendunk van het eindig en bekrompen men-
schenverstaiid zoover ging als tegenwoordig; geen tijd, waarin
het noodlottige loaarom, dat in de hel is gesmeed om den eersten
inensch, die in de waarheid leefde, uit dc waarheid te doen val
len, met zulken kwaden geest van hoovaardighcid en van eigen
dunk is herhaald, als tegenwoordig.
Zien wij niet in beide verkeerde rigtingen een noodlottig
streven van den menscli, om wat boven hem is te vergeten, te
miskennen en te loochenen? Dat streven gaat door en is zigt-
baar in verschillende maatschappijen der menschen; in de maat
schappij van het huisgezin, 111 de maatschappijen van volken,
natiën en staten. Er heerscht een verderfelijke geest van onge
bondenheid en losbandigheid, eene rampzalige zucht om vrij te
wezen van alle band van afhankelijkheid, om alle gezag, waar
het is, te ontduiken en te verbreken, ten einde zelf meester, heer,
koning, god te zijn en vrijen teugel aan lust en hartstogt te kun-
nen geven. Dat noodlottig streven der menschen zien wij it*
zooveel geroep naar eene nooit te bereiken vrijheid en gelijk-
beid; dat noodlottig streven zien wij in al dat dwingen om wet
ten, die ophouden eigenlijk wetten te zijn, omdat zij den wil van
j overheden, koningen en keizers binden aan de willekeur cler
i onderdanen; dat noodlottig streven zien wij in al die kreten v;an
j afschaffing en opstand tegen het wettig gezag; dat noodlottig
I streven zien wij in zoovele handlangers en zendelingen v&ft
over Europa uitgebreide geheime genootschappen, die moord
zoeken te plegen op koningen en keizers; dat noodlottig streven
zien wij in die opvolging van de eene omverwerping van hftfc-
gezag op de andere, van omwenteling op omwenteling. Als wij
met enkele trekken slechts -de bedorvenheid v an onzen tijd aan-
wijzen, dan valt liet gemakkelijk in liet oog, dat die bedorvea-
1 beid zich kenmerkt door ordeloosheid, miskenning en vertreding
des gezags, en liet zou niet moeijelijk wezen aan te tooiien dart
in al die bedorvenheden ten grondslag ligt eene helsche zucid,.
om alle gezag te vernietigen.
Als wij nu vragen wat heeft Pius IX misdaan, om door zoo
1 velen miskend, gelasterd en vervolgd te worden, dan herhalen
wij het antwoord, Pius IX heeft niets misdaan in de uitoefening
i zijner magt op de verhevene plaats, die Hij bekleedt; maar
Pius IX moet in onze dagen het otfer wezen, waarop de slagen
i vallen van alle haters en vertreders van het gezag. Is eronder
de volken waar te nemen een noodlottig streven, om langs d.e.u
weg van miskenning en vertreding van alle gezag, vrijheid.cji
i gelijkheid te verkrijgen; te midden der volken leeft een Pauu,
die <-en bovenmenschelijk gezag op aarde uitoefent; een Paus,
die dat gezag al meer dan achtien eeuwen draagt; een Paus, dit
i van jaar tot jaar, van eeuw tot eeuw door Zijnen duur en Zijn*,
stille hernelsche kracht bewijst, dat Hij gesteld is als drager
middenpunt van alle gezag op aarde; een Paus, die van jaar
tot jaar, van eeuw tot eeuw in de wisselingen der wereld, die de
liechtste troonen hebben meegesleept, meer en meer uitkomt
als het bolwerk, waarop al het geweld der menschel;jke harts-
togtcn schipbreuk lijdt, en als de rots, die alles verplet wat zich
tegen haar aankant! Welnu, moet er gestreden worden tegen
liet gezag, zoekt men verwezenlijking van valsche voorspiege
lingen van vrijheid en gelijkheid, omverwerping van alle gezag,
(ziehier het boosaardig plan) dan moet de Paus worden aange
vallen, de, groote Drager van het gezag, die eenwen en wisselin
gen getrotseerd heeft; dan moeten allen, die het gezag willen
vertreden, worden zaamgebragt met alle middelen die ten
dienste staan hoe laag en verachtelijk ook, om dien Paus;.te
belagen en te vervolgen, om dat bolwerk te beuken, om die rots
te breken; dan moet de Paus'lièt otfjr wezen, dat ter slagtbauk
gesleept zal worden om te sterven; da*n'mpetin Zijnen dood en
in Zij.ne vernietiging de verwezenlijking gezocht worden van de
boosaardige plannen tegen het gezag op aarde. De Paus moet
offer wezen! En God weet, wat er verhandeld is in de geheime
vergaderingen van dephariseëii van onzen tijd met hem, dn: be
dektelijk de benden zal aanvoeren! God weet, of ook daar niet