Die zijn regt van opvolging erkend hebben zijn: Beijeren,
Wurteraberg, Hessen-Darmstad t, Homburg, Greiz, An half,
Frankfort, Bremen. Die gunstig- jegens-den, hertog gestemd
schijnen, zijn: Saksen, Mecklenburg-Sch\verin> Kudolstadfc.
OngunstigHanover, Dichtenstein, Nassau-Meckleuburg-Stre-
litz. Vijandig, zijn: Pruissen en Oostenrijk. TwijfelachtigQ\-
d^nburg, Hamburg, Lubeck. Onbekend nog is.de stemming
van: Lippe-Detmold en Schaumburg-Lippe.
Men verzekert dat de koning van Denemarken vast besloten
heeft, geen vrede te sluiten, die eenigermate te kort zou doen
aan de eer en de onafhankelijkheid van zijn land. Hij zal, in
geval van oorlog, persoonlijk deel nemen aan den strijd.
Vlissingen 15 January.
De Arnemuidsche visschers voorspellen nog een stren
gen en langen winter, op grond dat zij bij het visschen in zee
hunne netten vol ijs van onder uit het water ophaalden; dat
ophalen van ijs uit de diepte der zee, zeggen zij, dat in jaren
niet is gebeurd, wordt, volgens opgedane ondervinding door
een zeer strengen winter gevolgd.
Middelburg 10 Januarij. Men verneemt dat bij Kon.
besluit, van den 29 December 1863, no. 84, vrijdom van brief
port is toegestaan, voor de correspondentie ter zake der in de
maand Julij te dezer stede te houden //tentoonstelling en wed
strijd van brandspuiten, brandblusch- en reddingstoestellen/'
tusschen het bestuur van het alhier gevestigd departement der
Nederlandsche maatschappij tot bevordering van nijverheid ter
eene en de provinciale besturen, de gemeentebesturen, de kamers
van koophandel en fabrieken, en de besturen der verschillende
departementen van nijverheid, ter andere zijde.
Op den 8 dezer heeft te Middelburg de aanbesteding
plaats gehad van het gedeeltelijk verbouwen en vergrooten van
het rijks-telegraafkantoor te Neuzen, en is daarvan aannemer
geworden den heer Stubbé te Sas van Gent, voor /*4748.
Hulst 12 Januarij. Bij de heden alhier plaats gehad heb
bende aanbesteding van het uitvoeren der bedijkingswerkeu
voor de schorren in het Axelsche gat, tusschen de Westdorpe-,
Koegors-, Kleinen Zevenaar- en Nieuw-Westenrijkpolders,
onder de gemeenten Neuzen en Hoek, is aannemer geworden de
heer D. Dro'nkers, te Middelburg, voor de som van/* 69,500
Bij Z. M. besluit van den 8 Januarij, no. 74, is benoemd
tot notaris, ter standplaats Oostburg, de heer C. Ie Nobel, can-
didaat-notaris aldaar.
Bij besluit van 31 December 1863, no. 90, heeft Z. M.
op verzoek eervol ontslag verleend aan A. de Hulster, als bur
gemeester der gemeente Schoondijke, en in diens plaats benoemd
S. de Graag.
i sranuera Ojjgcuiuxjgcii, uuuu ut u L
blik later hare hand in haren zak stekende, bevond zij, maar te
1 laat, dat de inhoud, ongeveer 45 frs. haar ontvreemd was. Op
1 hare jammerklagten deed de regter onmiddelijk de 'deuren der
zaal sluiten, doch men kon te vergeefs allen die tegenwoordig
waren onderzoeken; drie of vier personen, waaronder waar
schijnlijk de dader, hadden zich reeds uit de voeten gemaakt."
Burgerlijke Stand.
Van 26 December 1863 tot 2 Januarij 1864.
Yltssinqen. Bevallen: A. vanXoo, geb. van Alphen, tl J. C. Verniemve, gein
6e Coninck. z. M. J. Smit. geb. van IJzerloo, z. P. de Weeri, geb. Smitman, z
"T—"ïaanïIïagT'i ÏJanuarylYui'len w'èrïï aïïiipr'voóVfleï eerst'
gehouden eene wekelijksolie vlasmarkt, die tamelijk druk be-
/.oelit was. Nagenoeg al better markt gebraste vlas, omtrent
2500 steen, werd tot ferme prijzen, welke tusschen -14 a 51 stui
vers varieerden, vlug verkocht.
Te Groede is met den 1 dezer eene algemeerio straatver
lichting ingevoerd, met petroleumlampen in lantarens, aan de
hoeken der straten.
I 'e adelborst 1 ste kl. J. C. de Borst Verdoorn, thans
non-actief, wordt met den 10 deier geplaatst op Zr. Ms. trans
portschip Heldin, liggende te Nieuwediep.
- Naar wij vernemen zal het op 's rijks werf te Nieuwediep
aangebouwde scliroefstoomschip Prinses Maria, met 1 Mei aan
staande in dienst gesteld worden.
Bij de dingsdag gedane peiling is gebleken, dat het ijs
in de rivier de Maas voor Botterdam eene dikte had van 5
Ned. duim voor de Willemskade, Ned. duim voor den mond
der Leuvehaven, 12 Ned. duim voor de Boompjes, Oudehaveu
en de Oosterkade, lil Ned. duiin voor het station van den
KsnaaaguaatM—■„twinuj «towvaawna—g
Rijnspoorweg en het Boerengat, en I l< Ned. duim voor Rusland.
Voor het Katendrechtsehe veer is open water.'
Door de Noord- en Zuid-Hollamlsclie redding maat
schappij is aan den schipper der reddingboot .Klaas Duyt, van
Huisduinen, de zilveren medaille vereerd, voor z'jne kloekmoe»
dige redding van de equipage van het gestrande schip Lady
Mary S/nart, op 3 November jl*
Nadere inlichtingen melden ons, dat de restauratie vran
het monument der graven Engelbrecht en Jan van Yassau in
de. Bredasche hoofdkerk door Z. M. den koning is opgedragen
geweest aan 'skonings beeldhouwer, den Heer L. Royer, die,
met goedvinden van den koning, uit hoofde van de belangrijke
herstelling der architectonische gedeelten van dit gotliisch
meesterstuk, den lieer P. Guypers tot medearbeider gekozen
heeft, in wiens atelier te Roermond ook de steen bewerking heeft
plaats gehad. Te dezer gelegenheid zij nog met lof vermeld
de voorbereiding der restauratie door den ingenieur Mazel, die,
zeer oordeelkundig, door chemische oplossingsmiddelen dit
prachtig voortbrengsel onzer kunst in de XVde eeuw van
de dikke kalklagen, die het onkenbaar maakten, gezuiverd
en alzoo voor vernieling bewaard en voor herstelling heeft vat
baar gemaakt.
Men leest in de Amsterdamsche courant
z/Men weet dat bij de December-stormen, die zoovele schepen
te gronde hebben gerigt, o. a. is vergaan een groot Ilamburgsch
schip, Wilhelmsburgmet een aantal landverhuizers vooi Austra
lië aan boord, van welke slechts enkele gered zijn. Van een
dier weinigen, als door een wonder den dood ontkomen, is een
brief aan een vriend geplaatst, in de Angsb. Allg. Zeit. Wij
ontleenen daaraan het volgende: //In den nacht van donderdag
op Vrijdag gebeurde de rawm. Drielv.i A -vu-sonen, waaron
der de kapitein en nsrloetor, k in (ie golven om.
liet was een der groo'.-t- n van r-r h t werd totaal
uiteengeslagen, behalve m-r rk i:«*i iiim-.-chip. Wij
waren voor lldaio-n "wuSta-» n u getale van 315
a 320 passagiers. Ngiuuv k - -v ui u zee gekomen,
of de wind begon uit. he« wst- i te o en Y' i.t duurde onder
scheidene dagen onal'gebrokr: oor:.. r --n heviger. In
plaats van koers te kunn-n w w het se o pon wee r.M aan
haar al meer en meer n i <r k';-r g.-dr .-n !u den nacht van
donderdag op vrijdag wa .rk iao r zulk eene heftigheid
geklommen, dat de zeilen n Air u-u w. roen w-ggeslagen.
Wij vreesden ieder oogeiib! erp'et wor.l» u i >r ie neer
vallende masten, die als zwak riet bogen De romp kraakte ge
weldig. Het schip was niet langer te stur m, daar art ge
broken was. Ten een ure 's morgens liet de kapit-in looden.
Men vond 17 voetwater. Het schip ging Is voet diep. Wij
waren verloven. Inderdaad, na weinige minuten gevoel a-u wij
een on beschrijfbaren schok; het schip zat voor en achter, Men
mo 'st. de masten kappen, die als glas afbraken, en de brokken
lo gen breede gaten in het dek, waardoor de golven met geweld
tusschendeks stortten. Plotseling hoorde men een schrikbaar
kraken; het schip brak midden door. Al die vooruit waren,
verdwenen in de diepte; in eenige seconden waren 300 perso
nen de eeuwigheid ingegaan. Met nog enkele passagiers bevond
ik mij op het achterschip. Het tafereel, ons toen voor oogen,
gedoogt geene beschrijving; mannen, vrouwen en kinderen
werden een oogenblik door het woedende element heen en weer
gehutseld en verdwenen voor eeuwig. Wij konden niets toebren
gen. In zulke oogenblikken denkt men alleen aan zichzelven
en de zijnen; Onze eigen toestand was verre van veilig. Ook de
achtersteven zonk al dieper, totdat hij in het zand was vastge-
wield. Evenwel bevonden wij ons nog boven het vlak der zee
en wclligt hadden wij ons daar kunnen houden, zonder het ge
weld der overslaande golven, die telkens een nieuw slagtoffer
wegraapten. Wij wierpen ons in een der booten, die als ware
het verward lag in het gekapte tuig. Voor en achter ons dooden
en zieltogendeii; de kapitein was onder de eersten. Zaamgedron-
gen tegen elkander in de boot, verwachtten wij elk oogenblik
in de diepte geslingerd te zullen worden. Zoo bragten wij den
nacht door. Ten 7 ure des morgens zagen wij in de verte eene
sloe]), die zich naar de kust rigtte: zij was van een schip, even
als het onze gestrand, en bevatte het scheepsvolk daarvan. Wij
volgden haar voorbeeld. Ongelukkig was de sloep te klein, om
ons allen in ,te nemen. Tien onzer rampgenoot,en moesten ach
terblijven, totdat de anderen in veiligheid waren gebragt; ik
was onder de eersten. De sloep, verwijderde zich, maar de zee
was zoo laag, dat zij weldra in het zand liep. Wij zagen van
verre do lieden er uitstappen en wadende naar de kust gaan.
Ziende dat wij aan ons zeiven waren overgelaten, vervaardigden
wij ons een vlot en weldra stuurden ook wij strandwaarts, waar-