Die zijn regt van opvolging erkend hebben zijn: Beijeren, Wurteraberg, Hessen-Darmstad t, Homburg, Greiz, An half, Frankfort, Bremen. Die gunstig- jegens-den, hertog gestemd schijnen, zijn: Saksen, Mecklenburg-Sch\verin> Kudolstadfc. OngunstigHanover, Dichtenstein, Nassau-Meckleuburg-Stre- litz. Vijandig, zijn: Pruissen en Oostenrijk. TwijfelachtigQ\- d^nburg, Hamburg, Lubeck. Onbekend nog is.de stemming van: Lippe-Detmold en Schaumburg-Lippe. Men verzekert dat de koning van Denemarken vast besloten heeft, geen vrede te sluiten, die eenigermate te kort zou doen aan de eer en de onafhankelijkheid van zijn land. Hij zal, in geval van oorlog, persoonlijk deel nemen aan den strijd. Vlissingen 15 January. De Arnemuidsche visschers voorspellen nog een stren gen en langen winter, op grond dat zij bij het visschen in zee hunne netten vol ijs van onder uit het water ophaalden; dat ophalen van ijs uit de diepte der zee, zeggen zij, dat in jaren niet is gebeurd, wordt, volgens opgedane ondervinding door een zeer strengen winter gevolgd. Middelburg 10 Januarij. Men verneemt dat bij Kon. besluit, van den 29 December 1863, no. 84, vrijdom van brief port is toegestaan, voor de correspondentie ter zake der in de maand Julij te dezer stede te houden //tentoonstelling en wed strijd van brandspuiten, brandblusch- en reddingstoestellen/' tusschen het bestuur van het alhier gevestigd departement der Nederlandsche maatschappij tot bevordering van nijverheid ter eene en de provinciale besturen, de gemeentebesturen, de kamers van koophandel en fabrieken, en de besturen der verschillende departementen van nijverheid, ter andere zijde. Op den 8 dezer heeft te Middelburg de aanbesteding plaats gehad van het gedeeltelijk verbouwen en vergrooten van het rijks-telegraafkantoor te Neuzen, en is daarvan aannemer geworden den heer Stubbé te Sas van Gent, voor /*4748. Hulst 12 Januarij. Bij de heden alhier plaats gehad heb bende aanbesteding van het uitvoeren der bedijkingswerkeu voor de schorren in het Axelsche gat, tusschen de Westdorpe-, Koegors-, Kleinen Zevenaar- en Nieuw-Westenrijkpolders, onder de gemeenten Neuzen en Hoek, is aannemer geworden de heer D. Dro'nkers, te Middelburg, voor de som van/* 69,500 Bij Z. M. besluit van den 8 Januarij, no. 74, is benoemd tot notaris, ter standplaats Oostburg, de heer C. Ie Nobel, can- didaat-notaris aldaar. Bij besluit van 31 December 1863, no. 90, heeft Z. M. op verzoek eervol ontslag verleend aan A. de Hulster, als bur gemeester der gemeente Schoondijke, en in diens plaats benoemd S. de Graag. i sranuera Ojjgcuiuxjgcii, uuuu ut u L blik later hare hand in haren zak stekende, bevond zij, maar te 1 laat, dat de inhoud, ongeveer 45 frs. haar ontvreemd was. Op 1 hare jammerklagten deed de regter onmiddelijk de 'deuren der zaal sluiten, doch men kon te vergeefs allen die tegenwoordig waren onderzoeken; drie of vier personen, waaronder waar schijnlijk de dader, hadden zich reeds uit de voeten gemaakt." Burgerlijke Stand. Van 26 December 1863 tot 2 Januarij 1864. Yltssinqen. Bevallen: A. vanXoo, geb. van Alphen, tl J. C. Verniemve, gein 6e Coninck. z. M. J. Smit. geb. van IJzerloo, z. P. de Weeri, geb. Smitman, z "T—"ïaanïIïagT'i ÏJanuarylYui'len w'èrïï aïïiipr'voóVfleï eerst' gehouden eene wekelijksolie vlasmarkt, die tamelijk druk be- /.oelit was. Nagenoeg al better markt gebraste vlas, omtrent 2500 steen, werd tot ferme prijzen, welke tusschen -14 a 51 stui vers varieerden, vlug verkocht. Te Groede is met den 1 dezer eene algemeerio straatver lichting ingevoerd, met petroleumlampen in lantarens, aan de hoeken der straten. I 'e adelborst 1 ste kl. J. C. de Borst Verdoorn, thans non-actief, wordt met den 10 deier geplaatst op Zr. Ms. trans portschip Heldin, liggende te Nieuwediep. - Naar wij vernemen zal het op 's rijks werf te Nieuwediep aangebouwde scliroefstoomschip Prinses Maria, met 1 Mei aan staande in dienst gesteld worden. Bij de dingsdag gedane peiling is gebleken, dat het ijs in de rivier de Maas voor Botterdam eene dikte had van 5 Ned. duim voor de Willemskade, Ned. duim voor den mond der Leuvehaven, 12 Ned. duim voor de Boompjes, Oudehaveu en de Oosterkade, lil Ned. duiin voor het station van den KsnaaaguaatM—■„twinuj «towvaawna—g Rijnspoorweg en het Boerengat, en I l< Ned. duim voor Rusland. Voor het Katendrechtsehe veer is open water.' Door de Noord- en Zuid-Hollamlsclie redding maat schappij is aan den schipper der reddingboot .Klaas Duyt, van Huisduinen, de zilveren medaille vereerd, voor z'jne kloekmoe» dige redding van de equipage van het gestrande schip Lady Mary S/nart, op 3 November jl* Nadere inlichtingen melden ons, dat de restauratie vran het monument der graven Engelbrecht en Jan van Yassau in de. Bredasche hoofdkerk door Z. M. den koning is opgedragen geweest aan 'skonings beeldhouwer, den Heer L. Royer, die, met goedvinden van den koning, uit hoofde van de belangrijke herstelling der architectonische gedeelten van dit gotliisch meesterstuk, den lieer P. Guypers tot medearbeider gekozen heeft, in wiens atelier te Roermond ook de steen bewerking heeft plaats gehad. Te dezer gelegenheid zij nog met lof vermeld de voorbereiding der restauratie door den ingenieur Mazel, die, zeer oordeelkundig, door chemische oplossingsmiddelen dit prachtig voortbrengsel onzer kunst in de XVde eeuw van de dikke kalklagen, die het onkenbaar maakten, gezuiverd en alzoo voor vernieling bewaard en voor herstelling heeft vat baar gemaakt. Men leest in de Amsterdamsche courant z/Men weet dat bij de December-stormen, die zoovele schepen te gronde hebben gerigt, o. a. is vergaan een groot Ilamburgsch schip, Wilhelmsburgmet een aantal landverhuizers vooi Austra lië aan boord, van welke slechts enkele gered zijn. Van een dier weinigen, als door een wonder den dood ontkomen, is een brief aan een vriend geplaatst, in de Angsb. Allg. Zeit. Wij ontleenen daaraan het volgende: //In den nacht van donderdag op Vrijdag gebeurde de rawm. Drielv.i A -vu-sonen, waaron der de kapitein en nsrloetor, k in (ie golven om. liet was een der groo'.-t- n van r-r h t werd totaal uiteengeslagen, behalve m-r rk i:«*i iiim-.-chip. Wij waren voor lldaio-n "wuSta-» n u getale van 315 a 320 passagiers. Ngiuuv k - -v ui u zee gekomen, of de wind begon uit. he« wst- i te o en Y' i.t duurde onder scheidene dagen onal'gebrokr: oor:.. r --n heviger. In plaats van koers te kunn-n w w het se o pon wee r.M aan haar al meer en meer n i <r k';-r g.-dr .-n !u den nacht van donderdag op vrijdag wa .rk iao r zulk eene heftigheid geklommen, dat de zeilen n Air u-u w. roen w-ggeslagen. Wij vreesden ieder oogeiib! erp'et wor.l» u i >r ie neer vallende masten, die als zwak riet bogen De romp kraakte ge weldig. Het schip was niet langer te stur m, daar art ge broken was. Ten een ure 's morgens liet de kapit-in looden. Men vond 17 voetwater. Het schip ging Is voet diep. Wij waren verloven. Inderdaad, na weinige minuten gevoel a-u wij een on beschrijfbaren schok; het schip zat voor en achter, Men mo 'st. de masten kappen, die als glas afbraken, en de brokken lo gen breede gaten in het dek, waardoor de golven met geweld tusschendeks stortten. Plotseling hoorde men een schrikbaar kraken; het schip brak midden door. Al die vooruit waren, verdwenen in de diepte; in eenige seconden waren 300 perso nen de eeuwigheid ingegaan. Met nog enkele passagiers bevond ik mij op het achterschip. Het tafereel, ons toen voor oogen, gedoogt geene beschrijving; mannen, vrouwen en kinderen werden een oogenblik door het woedende element heen en weer gehutseld en verdwenen voor eeuwig. Wij konden niets toebren gen. In zulke oogenblikken denkt men alleen aan zichzelven en de zijnen; Onze eigen toestand was verre van veilig. Ook de achtersteven zonk al dieper, totdat hij in het zand was vastge- wield. Evenwel bevonden wij ons nog boven het vlak der zee en wclligt hadden wij ons daar kunnen houden, zonder het ge weld der overslaande golven, die telkens een nieuw slagtoffer wegraapten. Wij wierpen ons in een der booten, die als ware het verward lag in het gekapte tuig. Voor en achter ons dooden en zieltogendeii; de kapitein was onder de eersten. Zaamgedron- gen tegen elkander in de boot, verwachtten wij elk oogenblik in de diepte geslingerd te zullen worden. Zoo bragten wij den nacht door. Ten 7 ure des morgens zagen wij in de verte eene sloe]), die zich naar de kust rigtte: zij was van een schip, even als het onze gestrand, en bevatte het scheepsvolk daarvan. Wij volgden haar voorbeeld. Ongelukkig was de sloep te klein, om ons allen in ,te nemen. Tien onzer rampgenoot,en moesten ach terblijven, totdat de anderen in veiligheid waren gebragt; ik was onder de eersten. De sloep, verwijderde zich, maar de zee was zoo laag, dat zij weldra in het zand liep. Wij zagen van verre do lieden er uitstappen en wadende naar de kust gaan. Ziende dat wij aan ons zeiven waren overgelaten, vervaardigden wij ons een vlot en weldra stuurden ook wij strandwaarts, waar-

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1864 | | pagina 2