V1ISSIN6SGH WEEKBLAD. No. 24. 1863, Zaturdag 11 Julij. koopplans op te stapelen, cie kwam en den man naar g*; Stand. m. 26 j.met C Grijspaardt, jd. 32j. onck. z. II Vergrngt, gel). I.ang, d 1 j. M. C. Hendriks, d. 5 w gen. ihe brikschip Avance, kapt. naar Antwerpen, is heden jplaat aan den grond geko- ichijnlijk zonder schade o| lieeft de reis voortgezet. Vlissingen. L 0 T E It IJ. N. EKKSTE TUEKK1NO. 400 No. 2581 - ,000. h 2341 - Tweede trekkino. No. 3003 f 5,000 No. 5691 i 1.000. 681 6 1,500. f 10,— a f 10,40 - 6,90 - 7.50 - 5,— - 6,4' 11,-11,50. - 7,50 - 7,- 8,50. uidcnd 29 Junij. f42i|,. - 43 32'U- 67"/ls- I Jul ij. dito f 9,n f9,50, Itogge f6,' mcrgcist f5,60 ii f5.70, Boelswi BruineOoonen fu f,- u f—a f—Witte Erwt p-< fGraauwe Erwtts effecten. 1 Julij, 2>/s pet. 1023/s 7S 90 204'/: Ol'/s 85'/, 08'/j 32 835 BUREAU: F. H. SCHIFFER. Dit Blad wordt wekelijks, des Zaturdags uitgegeven. Abonnementsprijs, per drie maanden, SO Cents, franco per post 95 Cents. Afzonderlijke nommers 10 Cent. Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Postdirecteuren. Nieuwendijk H no. 101. VLISSINGEN. Advertentie!» gelieve men a.in den tii'.gescr in te zrudeii uiterlijk Don derdag avond ten 8 ure; de prijs van 14 regels 40 Cents, voor eiken ïcgel meer 10 Cents, bplialve 35 cents zegelregt voor elke plaatsing \T1EN. JlQUE. IJ VAN VERZEKERING TE BRUSSEL. en zeer gematigde premie endommen, enz. welke dooi adigd worden. J. P. M. HAAK. IPliotograpliie- ebehooren. LIESOY, Varkenmarkt te plimeicl benoodigd, bij Hissingen. 51" F EB TE VLISSINGEN. Vlissingen 10 Julij. Wij laten hier volgen den verkorten inhoud van het adres door ingezetenen van Vlissingen, reeds voor weken aan den gemeenteraad ingediend. Ieder zal de strekking zien, n. 1. bede tot onderzoek in de kwestie van het Sloe, niet. aanwijzing van eenige bezwaren tegen de afdamming, die bede motiveerende. Dit adres strekt niet tot belemmering, maar tot bespoediging der oplossing. Ongetwijfeld toch zou men in die kwestie van het Sloe geene decisie nemen, in den zin van Middelburg zonder Vlissingen gehoord te hebben. Door nu op een onderzoek naar de gevolgen der afdamming aan te dringen, doet "Vlissingen reeds hare meening hooren, en bevordert dus inderdaad de be spoediging. Het eenige onbegrijpelijke in deze kwestie is, dat zij niet reeds lang is onderzocht, en zóó is opgelost dat aan de werkzaamheden van den spoorweg, ook in Walcheren een begin is gemaakt. Hier volgt den verkorten inhoud van het adres Adressanten, inwoners van Vlissingen, sloegen belangstellend gade de pogingen door Middelburg aangewend, en zijn zij niet onverschillig of werkelijk die spoorweg tot stand komt, even ge- wigtig is het voor hen en geheel Zeeland of het Sloe wordt afge damd dan wel overbrugd. Adressanteu willen niet beslissen wat het nuttigste is maar meenen, (ook inhetalgemeen belang) te mogen vragen, dat vooraf een onpartijdig onderzoek worde ingesteld over de gevaren uit eene afdamming te ontstaan. Geene vooringenomenheid tegen de afdamming, noch ijver zucht voor lokaal belang bezielt hen, integendeel beoogen zij algemeen belang, en vestigen daarom de aandacht, op de bezwa ren tegen de afdamming. F.r wordt 1. vrij algemeen gevreesd, dat als kanalen het Sloe vervangen, in zekere omstandigheden de Wester-Schelde voor het vrije verkeer te water met Holland afgesloten of belemmerd wordt. Men döelt hier op desluizen (onafscheidelijk van deze kanalen) die aan stoom- en scheepvaart tot veel oponthoud zijn; het mogelijke van tijdelijke onbruikbaarheid van een of beide kanalen, door herstelling aan de sluizenhet aan den grond ge raken van schepen door vorst of anderszins. Men zegt al is het kanaal van Walcheren onbruikbaar, dan is dat vau Zuid-Beveland nog over. Maar beide kunnen immers belemmering opleveren! Zij die meenen dat als de spoorweg gereed is, men stoombooten, beurtschippers, ja de geheele bin nenvaart kan missen dwalen, want de ondervinding leert dat hoe meer verkeer er komt door verbetering der kommunikatie mid delen, te meer stoom- en zeilvaart toenemen. Te Rotterdam bijv. is door spoorweg en uitbreiding der stoomvaart, ook de binnenlandsche vaart toegenomen, en hier op kleinere schaal deed de stoomvaart de scheepvaart niet verminderen. Hoe wel adressanten niet bevoegd zijn om de groote vraag te beslis sen, toch is een natuurlijke waterweg verkieslijk boven een kunstweg, en daarom verheugt zich Rotterdam iu de verbetering van haren waterweg meer dan Amsterdam. Men vreest 2. bij de afdamming voor eene verlanding, en moge al niet het kanaal VlissingenMiddelburg verzanden (wat vele vreezen), zal doen verloren gaan de roede van Ramme- kens, die nog voor scheepvaart, eene veilige schuilplaats is. Eenige cijferen die bezwaren weg, maar de toekomst moet leereu of hunne gronden steek houden; valt het tegen dan is het te laat. Al is die reede minder of niet geschikt voor zeer diep gaande schepen, die is toch niet geheel onbruikbaar; dit blijkt uit de vele schepen die er dikwijls toevlugt zoeken, tot voordeel van Vlissingen. Al beoogen nu adressanten meer algemeen dan lokaal belang, zij zijn niet onverschillig of men hier dan wel elders de vruchten van scheepvaart plukkc. Ook het aange haalde verzanden van het Walchersche kanaal kwam het tot stand ware van zulk bezwaar, dat het. aan de binnenvaart van Vlissingen en het 4-de distrikt, en aan de welvaaTt dier geheele streek de hartader afsneed. Ten 8. de vrees en wel van deskundigen voor de veilig heid van geheele polders in Walcheren en Zuid-Beveland. Wijlen de hoofd-ingenieur Schraver schreef in 1810 moeten de stroomen in het Sloe met een dam afgesloten en Walcheren met Zuid-Beveland worden vereenigd, dan zouden de storm vloeden uit het N. W., die het veergat regtstreeks invallen, door onmatige waterverhooging, moeten ten gevolge hebben, dat. de zeedijken van Walcheren, Wolfaartsdijk en Zuid-Beveland met aanmerkelijke hoogten van water overstroomen en zeer waar schijnlijk doorbraken veroorzaken. Bij N. W. stormvloeden wordt het water soms meer dan fi voeten opgezet.. Pit wordt ter zelfder tijd 5000 roeden zuidelijker, voor de Zuid-watering in Walcheren en de watering van Borselen, in Zuid-Beveland waargenomen. Bij zulke stormen ligt het Sloe ten O. van Walcheren, achter een opperwal cn dient tot natuurlijke, over laat, om het water uit het veergat naar de Wester-Schclde te voeren. Is die overlaat gesloten in een tijd dat het Schengen reeds gesloten is, en met de N. W. stormvloeden geen water meer uit het veergat in de Ooster-Schelde. kan afgeleid worden, dan zouden de dijken wederzijdsch het Sloe aangelegd naar de hoogten der vloeden met open Sloe cn oubelemmerdeu afgang van water te laag worden, tegenover meerdere opzetting der vloeden met N. W. stormen, aan de noordzijder afdamming van het Sloe veroorzaakt. Dijken te verhoogen is mogelijk, maar zeeuwsche zeedijken te verzwaren alvorens die te verhoogen, is bijna zoo bezwaarlijk als sluiting van het Sloe. Zoo ook dacht in 1SJ3 J. ab Utrecht Dresselhuis. Zoo is reeds voor eene halve eeuw en later de afdamming bestreden cn zijn er eenige gron den weerlegd, volgens adressanten niet afdoende. Plaatselijk belang ter zijde stellende vermeenen zij, dat verlevendiging der bronnen van welvaart in Zeeland, grootclijks afhangt van de decisie in deze zaakzij zijn overtuigd dat opzettelijk onderzoek, naar de gevolgen der afdamming voor Walcheren en Zeeland, dringend gevorderd wordt. Zij wenden zich tot den gemeenteraad, met verzoek te willen trachten eer men afdoende maatregelen neme, bij de liooge rege ring een voorafgaand onderzoek te bewerken, opdat zoo overwe gende bezwaren tegen de afdamming zijn men deze kunne ver hoeden; zoo niet, alle tegenstand voor goed eindige. leien zoo als de belangen en de eer des lands voorschrijven. Engeland schijnt dus hier weder gelijk altijd, slechts eene politiek vau eigenbelang te zullen volgen. Te Berlijn hebben in de laatste dagen straatrumoeren plaats gehad; moge die door de politieke partijen in Pruissen niet zijn uitgelokt, gewis konden zij voortduren, tot een politiek doel zouden gebruikt worden. Het ministerie gaat echter voort eigenmagtig te handelen. De nieuwe koning van Griekenland heeft een manifest aan zijn volk uitgevaardigd, wat geheel met de jeugdige jaren van den vorst instemt. De nieuwe majesteit zegt met geest drift naar zijn nieuw vaderland zich te zullen begeven, (maar vooralsnog is hij er niet.) Hij zegtontvang mij (verjaag mij niet) met het zelfde vertrou wen waarmede mijn hart jegens u bezield is, en leer mij met u werken voor het welzijn van het Vaderland! Wijl uu in dat Griekenland onlusten op onlusten uitbarsten, en nog pas op nieuw de strijd tusschen de partijen is uitgebarsten, zal het land wel gelukkig zijn wiens vorst bij zulke leermeesters ter schole wil gaan Africa levert in het oproer op Madagascar en den moord van koning Radama II het bewijs, dat ook in dat wereld deel onrust en woeling in overvloed aanwezig zijn. Voor Europa, cn inzonderheid voor Napoleon, is er dus weer gele genheid, om op den gang der zaken aldaar zijnen invloed te doen gelden. POLITIEK OVERZIGT. Het jaar 1SG3 heeft reeds do eerste helft doorleefd, en welke kwestie is opgelostIn Amerika is de broederkrijg tusschen Noord en Zuid even bloedig als in het begin. Zoo in Mexico eene groote schrede is gedaan tot eene militaire oplossing, de vraag blijft op welke wijze uit dat Mexico te geraken. In Azië is China steeds iu zekeren onrustigen toestand; Japan kan zich mat oorlog bedreigd zien; in Cochin-China heeft zich de fran- sclie vlag gehandhaafd, maar de vraag blijft iu hoeverre de vrij heid der christenen feitelijk is gewaarborgd; inde doorgraving der landengte van Suez heeft Frankrijks belang den onwil van Engeland te bestrijden. In Encopa vermenigvuldigen en verwikkelen zich de kwesties, en wie ziet de ontknooping? Italië worstelt om tot eene onmo gelijke eenheid te geraken; terwijl de Polen strijden en pogen ten kosle. van hun bloed, zich vrijheid en onafhankelijkheid te verschaifen, en de diplomatie slechts inkt en papier gebruikt om Rusland tot vrijmaking van Polen te bewegen. Pruissen levert het voorbeeld vau de grootste schending der koustitutie; in Griekenland, in afwachting dat zijnen nieuwen koning arri veert, herleeft de anarchie en de twist der partijen; zonder te spreken van menige wrijving die in den boezem van zoo menig rijk bestaat, en de meest tegenovergestelde princiepen in het strijdperk roept! Al zijn wij geene pessimisten, ieders oog toch ziet dat er genoeg stof voor oorlog en omkeeringen aan wezig is. Alles blijft dus nog op te lossen. De Invalide ltusse" zegt dat de poolsche kwestie slechts is pp te lossen door geheele onafhankelijkheid van Polen, of geheele zamensmelting met Rusland; wijl nu het eerste door Rusland niet gewild wordt, zal liet pogen het tweede te bereiken. Eene circulaire van de poolsche regering maakt bekend, dat zij haar oud programma niet heeft veranderd, het gewigt der bemoeijingen van de buitenlandsche politiek niet te lioo: heelt geacht, geene onderhandelingen over wapenstilstand kan aangaan; zij kan alleen dan tegenover de mogendheden zich ver binden, als zij als vertegenwoordigster van een vrij volk op gelijken voet onderhandelt. Ook in den Kaukasus gaan dc zaken niet naar wensch vau Rusland; daar is een groot gedeelte lands in oproerprins Cho- kutal is met 200 soldaten bij Zakatal vermoord. Volgens een artikel in de fransche patrie, is de scheidmuur tusschen Polen en Rusland onoverkomelijk, de zaak der diplo matie is geëindigd; en de tijd voor oorlog zou begiuuen. Lord Palmerston heeft in het Huis der Gemeenten, ant woordende op eene interpellatie van den heer "Warner, ver klaard, dat Engeland geene verbindtenissen heeft aangegaan, waardoor het genoodzaakt zou worden Rusland den oorlog te verklaren, bijaldien het tusschen die mogendheid en Frank rijk daartoe komen mogt, Engeland zal in dat opzigt. ban- - BINNENLANDSCHE TIJDINGEN. Op den 7 dezer is alhier gearriveerd de generaal-majoor Steuerwald, directeur der 2e artillerie directie, vergezeld van deszelfs adjudant, de le luitenant Veen Valck, tot het houden van eene inspectie over de verschill mde magazijnen van oorlog dezer vesting, en het daarin opgelegde artillerie-materieel. Zijn II. E. G. zal zich tot het zelfde einde ook naar Breskens, Neuzen, Bath en Ellcwoutsdijk begeven. - Wij vernemen dat de bisschop van Haarlem maandag a. s. hier zal arriveren, om des Dnigsdag aan een groot getal leden van de R. K. gemeente het sacrament des vormsels toe te dienen. Vervolgens begeeft zijne hoogw. zich naar Middelburg en die gemeenten van Zeeland, welke tot het bisdom van Haarlem behoor en. Dr. Lomau, beroepen predikant bij de Evang. luth. ge meente te Amsterdam, hield zondag avond eene afscheidsrede aan zijne gemeente, bijgewoond door eene talrijke schare. Naar men verneemt zal het lofwaardige denkbeeld: het vestigen van reddingsmiddelen voor schipbreukelingen, op de ge vaarlijkste punten an heteiland Walcheren, waar, bij hevige stormen, zoo menige zciramp en het verlies van menschcnlevens zijn te betreuren, der verwezenlijking nabij zijn, daar uit goede bronnen wordt medegedeeld, dat het hoofdbestuur der Zuid- Ilollandsche reddingmaatschappij, waarvan eene kommissie omtrent een maand geleden hier aanwezig was, zich tot het ge westelijk bestuur dezer provincie heeft gewend, ter bekoming van een stuk grond, in de nabijheid der duinen van Xoutelande, waar nog in Januari/ jl. het verschrikkelijk ongeluk met. de pruissischc brik Conrad gebeurde, ten einde daar een huis t« bouwen, waar de noodige reddingstoestellen en ook eene kapitale reddingsboot, alsmede de noodige kloeke zeelieden, bij nood weder en geseinde assistentie, ten allen tijde tegenwoordig zul len zijn. Zijne cxc. de baron van Lijnden, kouimissaris des konings iu dit gewest, heeft zich, vergezeld van deskun digen, naar Domburg, YV'cst-lvappclle en Zoutclande begeven, ten eiude de bedoelde punten in oogenschouw te nemen. In het belang der m.mschheid en de e?r van onzen zeemansstand is het te hopen, dat onze gastvrije kusten, ook iu dat opzigt, door ongelukkige schipbreukelingen worden gezegend. Door de kommissie voor de staatsspoorwegen zal op den 23 dezer te 's Iiage worden aanbesteed: Het maken van de aardenbaau en de kunstwerken, het bouwen van een haltege bouw te Woensdrccht en eenige verdere werken voor den spoor weg tusschen Bergen op Zoom en Woensdrecht, benevens het maken van een gedeelte van den dam door de Ooster-Schelde. Men berigt uit 's Gravenhageuaar wij vernemen zal de heer Thorbecke, minister van binnenlandsche zaken, tegen de helft dezer maand deze stad verlaten, om een bezoek te brengen aan de provincie Zeeland. Het transport-stoomschip Frans Naerebout is ter dispositie van zijne cxc. gesteld. Op don 3 dezer is door 7.. M. in bijzonder gehoor, op ge-

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1863 | | pagina 1