V1ISSIN6SGH
WEEKBLAD.
No. 24.
1863,
Zaturdag 11 Julij.
koopplans op te stapelen,
cie kwam en den man naar
g*;
Stand.
m. 26 j.met C Grijspaardt, jd. 32j.
onck. z. II Vergrngt, gel). I.ang, d
1 j. M. C. Hendriks, d. 5 w
gen.
ihe brikschip Avance, kapt.
naar Antwerpen, is heden
jplaat aan den grond geko-
ichijnlijk zonder schade o|
lieeft de reis voortgezet.
Vlissingen.
L 0 T E It IJ.
N.
EKKSTE TUEKK1NO.
400 No. 2581 -
,000. h 2341 -
Tweede trekkino.
No. 3003 f 5,000
No. 5691 i 1.000.
681 6 1,500.
f 10,— a f 10,40
- 6,90 - 7.50
- 5,— - 6,4'
11,-11,50.
- 7,50 -
7,- 8,50.
uidcnd
29 Junij.
f42i|,.
- 43
32'U-
67"/ls-
I Jul ij.
dito f 9,n f9,50, Itogge f6,'
mcrgcist f5,60 ii f5.70, Boelswi
BruineOoonen fu f,-
u f—a f—Witte Erwt
p-< fGraauwe Erwtts
effecten.
1 Julij,
2>/s pet.
1023/s
7S
90
204'/:
Ol'/s
85'/,
08'/j
32
835
BUREAU:
F. H. SCHIFFER.
Dit Blad wordt wekelijks, des Zaturdags uitgegeven. Abonnementsprijs, per
drie maanden, SO Cents, franco per post 95 Cents. Afzonderlijke nommers
10 Cent. Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Postdirecteuren.
Nieuwendijk H no. 101.
VLISSINGEN.
Advertentie!» gelieve men a.in den tii'.gescr in te zrudeii uiterlijk Don
derdag avond ten 8 ure; de prijs van 14 regels 40 Cents, voor eiken
ïcgel meer 10 Cents, bplialve 35 cents zegelregt voor elke plaatsing
\T1EN.
JlQUE.
IJ VAN VERZEKERING
TE BRUSSEL.
en zeer gematigde premie
endommen, enz. welke dooi
adigd worden.
J. P. M. HAAK.
IPliotograpliie-
ebehooren.
LIESOY, Varkenmarkt te
plimeicl benoodigd, bij
Hissingen.
51" F EB TE VLISSINGEN.
Vlissingen 10 Julij.
Wij laten hier volgen den verkorten inhoud van het adres
door ingezetenen van Vlissingen, reeds voor weken aan den
gemeenteraad ingediend. Ieder zal de strekking zien, n. 1. bede
tot onderzoek in de kwestie van het Sloe, niet. aanwijzing van
eenige bezwaren tegen de afdamming, die bede motiveerende.
Dit adres strekt niet tot belemmering, maar tot bespoediging
der oplossing. Ongetwijfeld toch zou men in die kwestie van
het Sloe geene decisie nemen, in den zin van Middelburg zonder
Vlissingen gehoord te hebben. Door nu op een onderzoek naar
de gevolgen der afdamming aan te dringen, doet "Vlissingen
reeds hare meening hooren, en bevordert dus inderdaad de be
spoediging. Het eenige onbegrijpelijke in deze kwestie is, dat
zij niet reeds lang is onderzocht, en zóó is opgelost dat aan de
werkzaamheden van den spoorweg, ook in Walcheren een begin
is gemaakt.
Hier volgt den verkorten inhoud van het adres
Adressanten, inwoners van Vlissingen, sloegen belangstellend
gade de pogingen door Middelburg aangewend, en zijn zij niet
onverschillig of werkelijk die spoorweg tot stand komt, even ge-
wigtig is het voor hen en geheel Zeeland of het Sloe wordt afge
damd dan wel overbrugd.
Adressanteu willen niet beslissen wat het nuttigste is maar
meenen, (ook inhetalgemeen belang) te mogen vragen, dat vooraf
een onpartijdig onderzoek worde ingesteld over de gevaren uit
eene afdamming te ontstaan.
Geene vooringenomenheid tegen de afdamming, noch ijver
zucht voor lokaal belang bezielt hen, integendeel beoogen zij
algemeen belang, en vestigen daarom de aandacht, op de bezwa
ren tegen de afdamming.
F.r wordt 1. vrij algemeen gevreesd, dat als kanalen het Sloe
vervangen, in zekere omstandigheden de Wester-Schelde voor
het vrije verkeer te water met Holland afgesloten of belemmerd
wordt. Men döelt hier op desluizen (onafscheidelijk van deze
kanalen) die aan stoom- en scheepvaart tot veel oponthoud zijn;
het mogelijke van tijdelijke onbruikbaarheid van een of beide
kanalen, door herstelling aan de sluizenhet aan den grond ge
raken van schepen door vorst of anderszins.
Men zegt al is het kanaal van Walcheren onbruikbaar, dan is
dat vau Zuid-Beveland nog over. Maar beide kunnen immers
belemmering opleveren! Zij die meenen dat als de spoorweg
gereed is, men stoombooten, beurtschippers, ja de geheele bin
nenvaart kan missen dwalen, want de ondervinding leert dat hoe
meer verkeer er komt door verbetering der kommunikatie mid
delen, te meer stoom- en zeilvaart toenemen. Te Rotterdam
bijv. is door spoorweg en uitbreiding der stoomvaart, ook de
binnenlandsche vaart toegenomen, en hier op kleinere schaal
deed de stoomvaart de scheepvaart niet verminderen. Hoe
wel adressanten niet bevoegd zijn om de groote vraag te beslis
sen, toch is een natuurlijke waterweg verkieslijk boven een
kunstweg, en daarom verheugt zich Rotterdam iu de verbetering
van haren waterweg meer dan Amsterdam.
Men vreest 2. bij de afdamming voor eene verlanding, en
moge al niet het kanaal VlissingenMiddelburg verzanden
(wat vele vreezen), zal doen verloren gaan de roede van Ramme-
kens, die nog voor scheepvaart, eene veilige schuilplaats is.
Eenige cijferen die bezwaren weg, maar de toekomst moet leereu
of hunne gronden steek houden; valt het tegen dan is het te
laat. Al is die reede minder of niet geschikt voor zeer diep
gaande schepen, die is toch niet geheel onbruikbaar; dit blijkt
uit de vele schepen die er dikwijls toevlugt zoeken, tot voordeel
van Vlissingen. Al beoogen nu adressanten meer algemeen
dan lokaal belang, zij zijn niet onverschillig of men hier dan wel
elders de vruchten van scheepvaart plukkc. Ook het aange
haalde verzanden van het Walchersche kanaal kwam het tot
stand ware van zulk bezwaar, dat het. aan de binnenvaart van
Vlissingen en het 4-de distrikt, en aan de welvaaTt dier geheele
streek de hartader afsneed.
Ten 8. de vrees en wel van deskundigen voor de veilig
heid van geheele polders in Walcheren en Zuid-Beveland.
Wijlen de hoofd-ingenieur Schraver schreef in 1810 moeten
de stroomen in het Sloe met een dam afgesloten en Walcheren
met Zuid-Beveland worden vereenigd, dan zouden de storm
vloeden uit het N. W., die het veergat regtstreeks invallen, door
onmatige waterverhooging, moeten ten gevolge hebben, dat. de
zeedijken van Walcheren, Wolfaartsdijk en Zuid-Beveland met
aanmerkelijke hoogten van water overstroomen en zeer waar
schijnlijk doorbraken veroorzaken. Bij N. W. stormvloeden
wordt het water soms meer dan fi voeten opgezet.. Pit wordt
ter zelfder tijd 5000 roeden zuidelijker, voor de Zuid-watering
in Walcheren en de watering van Borselen, in Zuid-Beveland
waargenomen. Bij zulke stormen ligt het Sloe ten O. van
Walcheren, achter een opperwal cn dient tot natuurlijke, over
laat, om het water uit het veergat naar de Wester-Schclde te
voeren. Is die overlaat gesloten in een tijd dat het Schengen
reeds gesloten is, en met de N. W. stormvloeden geen water meer
uit het veergat in de Ooster-Schelde. kan afgeleid worden, dan
zouden de dijken wederzijdsch het Sloe aangelegd naar de
hoogten der vloeden met open Sloe cn oubelemmerdeu afgang van
water te laag worden, tegenover meerdere opzetting der
vloeden met N. W. stormen, aan de noordzijder afdamming van
het Sloe veroorzaakt. Dijken te verhoogen is mogelijk, maar
zeeuwsche zeedijken te verzwaren alvorens die te verhoogen, is
bijna zoo bezwaarlijk als sluiting van het Sloe. Zoo ook dacht
in 1SJ3 J. ab Utrecht Dresselhuis. Zoo is reeds voor eene halve
eeuw en later de afdamming bestreden cn zijn er eenige gron
den weerlegd, volgens adressanten niet afdoende. Plaatselijk
belang ter zijde stellende vermeenen zij, dat verlevendiging der
bronnen van welvaart in Zeeland, grootclijks afhangt van de
decisie in deze zaakzij zijn overtuigd dat opzettelijk onderzoek,
naar de gevolgen der afdamming voor Walcheren en Zeeland,
dringend gevorderd wordt.
Zij wenden zich tot den gemeenteraad, met verzoek te willen
trachten eer men afdoende maatregelen neme, bij de liooge rege
ring een voorafgaand onderzoek te bewerken, opdat zoo overwe
gende bezwaren tegen de afdamming zijn men deze kunne ver
hoeden; zoo niet, alle tegenstand voor goed eindige.
leien zoo als de belangen en de eer des lands voorschrijven.
Engeland schijnt dus hier weder gelijk altijd, slechts eene
politiek vau eigenbelang te zullen volgen.
Te Berlijn hebben in de laatste dagen straatrumoeren plaats
gehad; moge die door de politieke partijen in Pruissen niet
zijn uitgelokt, gewis konden zij voortduren, tot een politiek
doel zouden gebruikt worden. Het ministerie gaat echter voort
eigenmagtig te handelen.
De nieuwe koning van Griekenland heeft een manifest
aan zijn volk uitgevaardigd, wat geheel met de jeugdige jaren
van den vorst instemt. De nieuwe majesteit zegt met geest
drift naar zijn nieuw vaderland zich te zullen begeven, (maar
vooralsnog is hij er niet.)
Hij zegtontvang mij (verjaag mij niet) met het zelfde vertrou
wen waarmede mijn hart jegens u bezield is, en leer mij met u
werken voor het welzijn van het Vaderland! Wijl uu in dat
Griekenland onlusten op onlusten uitbarsten, en nog pas op
nieuw de strijd tusschen de partijen is uitgebarsten, zal het
land wel gelukkig zijn wiens vorst bij zulke leermeesters
ter schole wil gaan
Africa levert in het oproer op Madagascar en den moord
van koning Radama II het bewijs, dat ook in dat wereld
deel onrust en woeling in overvloed aanwezig zijn. Voor
Europa, cn inzonderheid voor Napoleon, is er dus weer gele
genheid, om op den gang der zaken aldaar zijnen invloed te
doen gelden.
POLITIEK OVERZIGT.
Het jaar 1SG3 heeft reeds do eerste helft doorleefd, en welke
kwestie is opgelostIn Amerika is de broederkrijg tusschen
Noord en Zuid even bloedig als in het begin. Zoo in Mexico
eene groote schrede is gedaan tot eene militaire oplossing, de
vraag blijft op welke wijze uit dat Mexico te geraken. In Azië
is China steeds iu zekeren onrustigen toestand; Japan kan zich
mat oorlog bedreigd zien; in Cochin-China heeft zich de fran-
sclie vlag gehandhaafd, maar de vraag blijft iu hoeverre de vrij
heid der christenen feitelijk is gewaarborgd; inde doorgraving
der landengte van Suez heeft Frankrijks belang den onwil van
Engeland te bestrijden.
In Encopa vermenigvuldigen en verwikkelen zich de kwesties,
en wie ziet de ontknooping? Italië worstelt om tot eene onmo
gelijke eenheid te geraken; terwijl de Polen strijden en pogen
ten kosle. van hun bloed, zich vrijheid en onafhankelijkheid
te verschaifen, en de diplomatie slechts inkt en papier gebruikt
om Rusland tot vrijmaking van Polen te bewegen. Pruissen
levert het voorbeeld vau de grootste schending der koustitutie;
in Griekenland, in afwachting dat zijnen nieuwen koning arri
veert, herleeft de anarchie en de twist der partijen; zonder te
spreken van menige wrijving die in den boezem van zoo menig
rijk bestaat, en de meest tegenovergestelde princiepen in het
strijdperk roept! Al zijn wij geene pessimisten, ieders oog
toch ziet dat er genoeg stof voor oorlog en omkeeringen aan
wezig is. Alles blijft dus nog op te lossen.
De Invalide ltusse" zegt dat de poolsche kwestie slechts is
pp te lossen door geheele onafhankelijkheid van Polen, of
geheele zamensmelting met Rusland; wijl nu het eerste door
Rusland niet gewild wordt, zal liet pogen het tweede te bereiken.
Eene circulaire van de poolsche regering maakt bekend, dat
zij haar oud programma niet heeft veranderd, het gewigt
der bemoeijingen van de buitenlandsche politiek niet te lioo:
heelt geacht, geene onderhandelingen over wapenstilstand kan
aangaan; zij kan alleen dan tegenover de mogendheden zich
ver binden, als zij als vertegenwoordigster van een vrij volk op
gelijken voet onderhandelt.
Ook in den Kaukasus gaan dc zaken niet naar wensch vau
Rusland; daar is een groot gedeelte lands in oproerprins Cho-
kutal is met 200 soldaten bij Zakatal vermoord.
Volgens een artikel in de fransche patrie, is de scheidmuur
tusschen Polen en Rusland onoverkomelijk, de zaak der diplo
matie is geëindigd; en de tijd voor oorlog zou begiuuen.
Lord Palmerston heeft in het Huis der Gemeenten, ant
woordende op eene interpellatie van den heer "Warner, ver
klaard, dat Engeland geene verbindtenissen heeft aangegaan,
waardoor het genoodzaakt zou worden Rusland den oorlog te
verklaren, bijaldien het tusschen die mogendheid en Frank
rijk daartoe komen mogt, Engeland zal in dat opzigt. ban- -
BINNENLANDSCHE TIJDINGEN.
Op den 7 dezer is alhier gearriveerd de generaal-majoor
Steuerwald, directeur der 2e artillerie directie, vergezeld van
deszelfs adjudant, de le luitenant Veen Valck, tot het houden
van eene inspectie over de verschill mde magazijnen van oorlog
dezer vesting, en het daarin opgelegde artillerie-materieel.
Zijn II. E. G. zal zich tot het zelfde einde ook naar Breskens,
Neuzen, Bath en Ellcwoutsdijk begeven.
- Wij vernemen dat de bisschop van Haarlem maandag a. s.
hier zal arriveren, om des Dnigsdag aan een groot getal leden
van de R. K. gemeente het sacrament des vormsels toe te dienen.
Vervolgens begeeft zijne hoogw. zich naar Middelburg en die
gemeenten van Zeeland, welke tot het bisdom van Haarlem
behoor en.
Dr. Lomau, beroepen predikant bij de Evang. luth. ge
meente te Amsterdam, hield zondag avond eene afscheidsrede
aan zijne gemeente, bijgewoond door eene talrijke schare.
Naar men verneemt zal het lofwaardige denkbeeld: het
vestigen van reddingsmiddelen voor schipbreukelingen, op de
ge vaarlijkste punten an heteiland Walcheren, waar, bij hevige
stormen, zoo menige zciramp en het verlies van menschcnlevens
zijn te betreuren, der verwezenlijking nabij zijn, daar uit goede
bronnen wordt medegedeeld, dat het hoofdbestuur der Zuid-
Ilollandsche reddingmaatschappij, waarvan eene kommissie
omtrent een maand geleden hier aanwezig was, zich tot het ge
westelijk bestuur dezer provincie heeft gewend, ter bekoming
van een stuk grond, in de nabijheid der duinen van Xoutelande,
waar nog in Januari/ jl. het verschrikkelijk ongeluk met. de
pruissischc brik Conrad gebeurde, ten einde daar een huis t«
bouwen, waar de noodige reddingstoestellen en ook eene kapitale
reddingsboot, alsmede de noodige kloeke zeelieden, bij nood
weder en geseinde assistentie, ten allen tijde tegenwoordig zul
len zijn. Zijne cxc. de baron van Lijnden, kouimissaris des
konings iu dit gewest, heeft zich, vergezeld van deskun
digen, naar Domburg, YV'cst-lvappclle en Zoutclande begeven,
ten eiude de bedoelde punten in oogenschouw te nemen. In het
belang der m.mschheid en de e?r van onzen zeemansstand is het
te hopen, dat onze gastvrije kusten, ook iu dat opzigt, door
ongelukkige schipbreukelingen worden gezegend.
Door de kommissie voor de staatsspoorwegen zal op den
23 dezer te 's Iiage worden aanbesteed: Het maken van de
aardenbaau en de kunstwerken, het bouwen van een haltege
bouw te Woensdrccht en eenige verdere werken voor den spoor
weg tusschen Bergen op Zoom en Woensdrecht, benevens het
maken van een gedeelte van den dam door de Ooster-Schelde.
Men berigt uit 's Gravenhageuaar wij vernemen zal
de heer Thorbecke, minister van binnenlandsche zaken, tegen
de helft dezer maand deze stad verlaten, om een bezoek te
brengen aan de provincie Zeeland. Het transport-stoomschip
Frans Naerebout is ter dispositie van zijne cxc. gesteld.
Op don 3 dezer is door 7.. M. in bijzonder gehoor, op ge-