WORDT DE SCHEEPVAART OVERVLEUGELD? Nieuws uit bevrijd Indonesië Verbetering der handelsbetrekkingen tussen Ned. en het Ver. Koninkrijk Grootse plannen der Ned. Stoomvaartmijen. SAMENWERKING MET K L. M. NOODZAKELIJK ln «en onderhoud dat een A.N.Rl-redacteur mocht hebben met den heer A. F. Brunsing, directeur van de stoomvaart maatschappij „Nederland"' heell deze een uitvoerig overzicht gegeven van de geschiedenis der plannen, die bij deze en andere müen beston den om ook het passagiersvervoer door de lucht ter hand te ne men en van de huidige stand der onderhandelingen, die me; de regering worden gevoerd om te komen tot een spoedige verwcie- Ifylcing dezer plannen. Vele moeilijkheden Ie overwinnen Reeds in 1931 bestond bij dc st- mljen „Nederland" en ..Rotterdam se Lloyd" tiet voornemen", aldus de heer Bronsing, „om. naast het post- en passagiersvervoer ter zee., ook post en passagiers door de lucht te gaan vervoeren. Bij de daarover gevoerde onderhandelin gen met de regering bleek, dat de regering niet bereid was de rede rijen een concessie te verlenen om naast de K-L.M- het luchtvervoer te gaan uitoefenen en de regering drong erop aan, dat de rederijen zich zouden verstaan met de K L. M. om gezarrtenlijk het luchtver keer te gaan bedrijven Het bleek toen niet mogelijk een vorm van samenwerking te vinden, die alle partijen konden bevredi gen, en tenslotte werd besloten, dat vertegenwoordigers der rede rijen voorlopig regelmatig de ver gaderingen van de raad van be stuur der K.L-M. zouden bijwonen, ln de hoop, dat dc tijd raad zou brengen- Deze toestand heeft geduurd tot Jn de oorlog. Reeds ln Londen hebben verte genwoordigers der rederijen met de daar gevestigde regering de wense lijkheid bt-sproken, dat na de be vrijding de Nederlandse rederijen de gelegenheid zou worden gege ven, naast zeeschepen, ook vlieg tuigen te exploiteren. Als gevolg daarvan hebben langdurige onder handelingen van si. mij „Neder land „Rotterdamse Llold", Hol- land-Amerlka-lijn en andere rede rijen plaatsgevonden met de K.L.M. van Juni 1945 tot Februari 19406, onder leiding van Ir. Th. P. Tromp, om te trachten te komen tot een gezamenlijke exploitatie van ver schillende luchtlijnen, waarbij voor do Indische rederijen voornamelijk de verbinding Nederland-Indië*van belang was. Die onderhandelingen zijn op niets uitgelopen, doordat de K.LM. weigerde mee te werken aan een exploitatie-vorm, waarbij de wereldorganisatie der grote Ne derlandse passoglerslijncn werd in geschakeld. Be K.L.M. wenste de rederijen alleen tot het luchtverkeer toe gelaten tc zien als aandeelhou ders van de K.L.M.. *U het met een zekere Invloed van dlrco- tcuren der rederijen, als leden van dc raad van beotcur. op het algemeen beleid der K L M. De rederijen hebben dit gewei gerd. daar zjj zo formuleer de het de heer Bronsinz ar organisaties actief aan hct'uehtverkecr wensten te lo ten deelnemen en het contact md het reizend publiek ook ln hel belang van haar overige passagiersvervoer en vrachtver voer niet hunnen missen-" Toen de onderhandelingen geen voorlesng meer hadden, omdat dui delijk was, dat met de K.L.M. geen Overeenstemming kon worden be reikt, hec-ft de S.M.N.. die zich ge durende de oorlog geheel hierop had Ingericht, voorbereidende stap pen genomen om tot eigen lucht- voartexploitatle te komen- „Verder uitstel was onmogelijk". De st. mij. „Nederland" heeft ook doordat zij acttef aan de oorlog heelt deelgenomen drte van de zes passagiersschepen verloren- Van de drie overgebleven sche pen. ie de „Oranje" alleen nog ge schikt om gebruikt te worden als passagiersschip van en naar lndië. De belde andere schepen worden nu gebruikt' als troepentransport- schepen en zullen wel niet meer voor de geregelde vaart in aanmer king komen. In 1947 komt mis schien ln het najaar de „Willem Ruys" in gebruik, maar ook dat zal niet voldoende blijken om aan de behoefte te voldoen vsn het passa giersvervoer. Gedurende de oorlog heeft de maatschappij uitgebreide studies gemaakt van het type achlp, dat namen met dc „Oranje" de pas sagiersvaart zou hebben tc onder houden. No beslist moest worden een nieuw schip, even soel. maar Iets groter dan de „Oranje" te be stellen, blijkt dat de huidige bouw prijs zo Is. dat van een lonende ex ploitatie geen sprake zou zijn. Bo vendien zou zo'n schip niet vóór 1939 klaar kunnen komen en onder- iatsen zoo ln de verbinding met lndië een hopeloze achterstand ont staan. Nauwkeurige berekeningen gedu rende de oorlog gemaakt, hadden al uitgewezen, dat met een redelijk inkomen aan post en vracht cn met gebruikmaking van de bestaande organisatie der rederijen, passa giers door de lucht vervoerd kon den worden tegen passagecijfers, die belangrijk lager waren dan die, welke de luchtvaartmaatschappijen voor de oorlog vroegen- Daarmee stond tevens vast, dat na de oorlog het luchttariel zeker niet hoger zou zijn dan het tarief, dat de rederijen moesten noteren voor le klasse ver zoals dit vóór de oorlog gold- Het nieuwe passagiersschip was dan ook ontworpen voor een hoogste klasse, die met uitzondering van klein aantal semi-IuJfe hutten, de passagier minder hutruimte zou bieden dan vroeger. Nu de bouw prijs van zulk een schip zo hoog kan ook deze verandering niet baten cn zou het scheepstarief bo- het luchttarief moeten komen, reden waarom de maatschappij •oorlopig van het bouwen van een nieuw schip wil afzien en voor hands de uitbreiding van de passa giersgelegenheid alleen in vliegtui gen wil zoeken. Na bespreking mcf de vliegtuig fabrieken ln Amerika zijn aan de t- mü- „Nederland" aangeboden 4 „Constellations" te leveren in Ju- i.8„ 4 „Douglas", tc leveren fn Ju li en volgende maanden; 4 Boeing Stratollners, te leveren ln Augus tus 1047. De Mij. is voornemens een aantal sn deze vliegtuigen in exploitatie te brengen voor eigen risico, dui mits zij haar deel in het postver voer krijgt, zonder subsidie, dei regering. Zij heeft de hiervoor no dige concessies bij de regering aan gevraagd- De bedoeling blijft om dan de tarieven vast tc stellen in overleg met de K-L.M., waarbij de afvaar ten afwisselend door een der deel nemende mijen worden uitgevoerd. Indien mocht blijken, dat gezamen lijk gebruik van de organisatie der rederijen, van de vliegdienst. grond dienst, en2- nog tot besparing kunnen leiden, zullen de tot de luchtvaart overgegane rederijen ze ker bereid 2ijn, als de K.L.M. dat wenst, met de K.L.M- te overleggen ln hoeverre een gezamenlijke ex ploitatie doeltreffend kan zijn. Ook met de K.N-X.L-M. zal hieromtrent erleg worden gepleegd. De „Rotterdamse Lloyd" heelt nog geen concessie aangevraagd. Zi« wordt echter door de S-M.N. nauwkeurig op de hoogte gehouden van elke stap. die de S.M.N- onder neemt. Ook met dc Holland-Ameri- ka-lijn, die voor haar terrein soort gelijke doeleinden nastreeft, be stond en bestaat een nauwe en ver trouwelijke samenwerking op dit gebied- Tussen de rederijen onder ling 2al voor zover zij zich met luchtverkeer gaan bezighouden zeker een grote samenwerking op luchtvaartgebied tot stand komen. Vier vliegtuigen, type „Constel lation" of „Douglas" hebben onge veer gelijke vervoerscapaciteit per Jaar als een „Oranje". De „Oranje" Is gebouwd met de bedoeling, dat door de S.M.N. it totaal drie en door de R-L- ook drli soortgelijke schepen zouden wor den gebouwd. Nu de S.M.N- en R.L. elk slechts een dergelijk schip heb ben, 2oudcn de ontbrekende vier kunnen worden vervangen door 4 x 4 - 16 vliegtuigen. Samen met de vliegtuigen der K.L.M- kan een tweemaal-daagse dienst worden onderhouden, waarvoor tenminste 18 vliegtuigen nodig zijn, door elk der betrokken ondernemingen in gelijke mate te leveren. „Hoe accuut de toestand op het ogenblik is", aldus de S.M.N—direc teur, moge nog blijken uit het vol gende: Na vertrek van de „Oranje" op 5 October J.l. van Amsterdam staan i 4000 passagiers op de wacht lijst om voor 31 December a.s. ver voerd te worden naar Ned- lndië. Hiervoor 16 slechts accommodatie beschikbaar op het m.s- „Oranje" - vertrek medio December van Am sterdam - voor 1500 passagiers. Eni ge duizenden pasagiers zullen dus moeten worden verschoven naar de eerste helft van 1947. Bovendien moet in die periode een groot deel de evacuó's, tc stellen_pp 8000 teruggevoerd worden. Naast deze aantallen dien! bovendien nog re kening te worden gehouden met andere burgerilassagiers. Neder landse en buitenlandse en met eer Reist niet op Zaterdagmiddag Nog steeds beschikken de Neder landse Spoorwegen niet over vol doende personenrijtuigen om het enorme vervoer te verwerken op een wijze zoals men dat zou wen sen. Het gevolg is geweest, da' men ook goederenwagens voor per sonenvervoer moest gaan gebrui ken. doch dit bleef een ongewenste toestand, die zo spoedig mogelijk moest eindigen. Bovendien zijn voor de zich uitbreidende goede ren productie steeds meer wagens Besloten is dan ook om met gang van 7 October ln normale reizigerstreinen geen relzigersver- voer in goederenwagens meer ie doen plaats vinden. Ongetwijfeld zal dit gevolgen hebben, welke cch 1er door de reizigers zelf lot een minimum kunnen worden beperkt. De grootste drukte doet zich n.l. nog altijd voor op Zaterdagmiddag wanneer de treinen overvol zijn en de spoorwegen alle zeilen moeten bijzetten om het vervoer tc werken. Wie het- dus even kan, verrofjde het rc-Jzen op Zaterdag middag, verkeer van burger- en militaire functionarissen soms met gezinnen, dat als nevenvervoer van het gro te troepenvervoer moet worden be schouwd. ;t is de bedoeling, dat in April 1947 de „Oranje" uit de vaart wordt genomen om weer ln orde gemaakt -•orden voor normaal passagic<-s- ."oer. Eerst ln September 1947 het schip dan weer in de vaart komen. Vanaf April tot September i« er dus alleen scheepsgelegenheid voor hutpassagiers per „Sibajak" en per „Johan van Oldenbarneveli"; in dien deze schepen niet geheel voor troepenvervoer worden opgeëist. Hei is duidelijk, dat. een steeds toenemende achterstand ln het pas sagiersvervoer voor de deur slaat dat het absoluut onmogelijk zal zijn tegemoet te komen aan de be hoefte om een 25.000 tal van de in de loop van 1946 hier aangekomen evacué's ln de loop van 1947 weer als passagiers te vervoeren- Aan trekken van andere schepen zou het bezwaar hebben, dat deze sche pen aan hun eigenlijke bestemming onttrokken moeten worden en de kans van de Nederlandse vlag om zich ook voor de toekomst een vas te plaats te verzekeren ln die pns- sagiersverkeren, die een belangrij ke devlezenopbrengst geven, daar door verloren zou gaan- Buiten landse passagiersschepen huren of kopen ls thans niet mogelijk. De enige aanvulling van passa- giersaccomodatie, die op korte «er- mijn te verkrijgen is, is hel kopen en in exploitatie brengen van vlieg tuigen- „Het ls daarom te hopen", zo be sloot de heer Bronsing het gesprek, „dat de regering zeer spoedig be sluit aan de st. mij. „Nederland" de gevraagde concessie toe te zeg gen, opdat de vliegtuigen zonder verder verzuim besteld kunnen worden en de aangevangen organi satie van de luchtvaartafdeling met kracht en voortvarendheid kan wor den voortgezet. Ook de K.L.M., wier aandacht zo zeer ln beslag genomen wordt door de noodzakelijke uitbreiding van haar luchtnet ook elders, zal zich moeten Inspannen om haar deel ln dit grote Nederland-Indië- •ervoer te leveren, want natuurlijk moet het vervoer door de lucht tus sen lndië en hier veel comfortabe ler worden dan bet op het ogenblik ls. Wanneer de drie grote maat schappijen, K-L.M., S.M. „Ne derland" en de „Rotterdamse Lloyd daaronder gezamenlijk baar schouders zetten, zal men versteld staan welk een uit muntende dienst binnen niet al te lange tijd de Nederlanders tussen het Rijk ln Europa en dat aan dc Evenaar weten te onderhonden." Hirohito oorlogsmisdadiger Van de zijde van het Internatio naal Militair Tribunaal voor het Verre Oosten heeft men toegege ven, dat de Sowjet-Unle ln een ver klaring aan het Tribunaal de eis heeft gesteld, dat keizer Hirohito tot oorlogsmisdadiger moet worden gebrandmerkt. Ook wil de Sowjet- Unie het grote Japanse industriële en financiële syndicaat „Zaibatsoe" als misdadige organisatie veroor- leugdiilms in Engeland Tn Engeland bestaan reeds ge- ruimen lijd jeugd-filmclubs. waar bij niet minder dan 400.000 jongc-ns en meisjes rijn aangesloten. Het zijn kinderen tussen 7 en 34 jaar. die eiken Zaterdagochtend in alle deden van het land een Jeugdvoor stelling bijwonen. Het ligt thans in de bedoeling om ter bei-orde ring van de Internationale gedach te films van vreemde landen vertonen. Het Plan Is ln de toekomst deze films Internationaal uit te wisse len. zodat zij kunnen strekken tot lering van tie jeugd van diverse landen. Nederlandse onderzoekingen in Afrika r- Th. Regout uit Maastricht, die bij velen bekend zal zijn door voordrachten en films over Afrika, gaat binnenkort weer per auto een reis maken van enkele maanden om zijn studies over de landschappen in droge en halfdroge gebieden voort te zetten- Mr. Re gout, die tevens Dr. in de physische geographie is. heeft reeds voor de oorlog meerdere woestijnreizen ge maakt in verschillende delen der wereld en gegevens omtrent dit studieobject verzameld- Thans zul- Tpn onderzoekingen plaats hebben angs de zuidrand van de westelij ke Sahara en tn het stroomgebied m de Midden-Niger, Ook de grootschepse irrigatie- werken, die enige jaren geleden hier gereed zijn gekomen zullen worden bestudeerd, waarbij in het bijzonder zal worden nagegaan of hier mogelijkheden aanwezig zijn voor Nederlandse ondernemings geest. De reis zal verder worden voortgezet naar Centraal Afrika. De heer Regout zal op deze tocht vergezeld worden door pater Burch van Summeren O.F-M., eveneens Phys. Geogr- Drs. en thans docent aan de R-K. Leergangen te Tilburg en leraar aan het Gymnasium te Venray- BRIEF VIT Enorm aantal jeugdigen en oorlogsveteranen gaan studeren In vete huishoudens door heel Amerika pakte deze week een opgeschoten, links lid van het gezin vjjn koffers, kuste zijn moe der goede dag, gaf zijn vader een hand, wuifde zelfbewust zijn jon gere zusjes en broertjes goede ilag en stapte in bus of trein, of wellicht in een vliegtuig- Hü ging naar College- De hele omgeving van de Cole lege ls in hoofdzaken hetzelfde ge bleven als toen Vader er 25 jaar geleden n.ur toe ging. Er i$ daar hc-tzellde schouwspel van het pas geknipte g: on, beschaduwd door hoge oude bomen- De blaren be ginnen af te vallen en de tuin knechts harken ze van het gras, ve gen ze tot hopen bijeen langs de paden en verbranden ze. De karak teristieke geur van brandende bla- de gele, rode en bruine tin van het herfstlandschap en de eerbiedwaardige, met klimop be groeide, gebouwen heten de aan komende student dit jaar welkom, precies zoals zij de jaarlijkse gene raties van de Amerikaanse Jeugd hebben welkom geheten sedert de tijd nog voor de natie werd gebo- Portretten van de Koningir bewaard Aan een ons toegezonden over zicht van de toestanden op Java, ontlenen wij het navolgende; De CO-Amacab (Resident) te Bandoeng maakte een tournée door het pas bevrijde gebied van Tjiand- joer, waarover nog de schaduw van de terreur hing. In het Tjirand jangse b.v, lagen grote rijstvoor- raden opgeschuurd, bestemd voor levering naar Brits-Indië ingevolge het rijstaanbod. Daaromheen leef de het volk in de meest deerlijke armoede. Ook tijdens het Japanse régime werd de padi opgevorderd ten behoeve van het leger, terwijl rondom de mensen stierven van honger. De vóór de oorlog gcassi- naineerde Tjihea-vlakte was be hoorlijk beplant gebleven. In cén der dessa's werden onze troepen, die op verzoek van de bevolking gekomen waren om een bende ter roristen te verjagen, met een drie stemmig Wilhelmus begroet. In an dere dorpen had men ondanks alle dreigementen der Jappen en later der pemoeda's. portretten van de Koningin bewaard, die met blijd schap te voorschijn werden ge haald. Vooral in de buurt van on dernemingen werd door de bevol king telkens gevraagd, waar die of die administrateur nu was. De In heemse bewoners van Tjiandjoer waren onder pressie geëvacueerd naar Soekanegara. waar de kom- merlijlcste toestanden heersten, Terroristen wreken zich op graven Bij het bezoek van het Hoofd van liet Centraal Bureau Gra vendienst aan het kerkhof te Tjimahi, waar duizenden in de kampen overleden krijgsgevan genen cn geïnterneerden xijn begraven, oletk, dat bijna alle grafverfraatingen vernield, roar meren cn betonnen kruizen stukgeslagen, vazen en marme ren platen aan gruizelementen geslagen cn selfs graftombes opengebroken waren. Met een dergelijk zinneloos vandalisme wreken de terroristen zich zelfs op het stoffelijk overschot van de Nederlanders. Een totaal uitgeplunderde bevolking Wij ontvingen een brief van een Nederlandse militair op Java, die het navolgende opmerkt naar aan leiding van de bevrijding van een aantal dessa's op midden-Java van terroristen: „Wij vonden een totaal uitgeplun derde bevolking, uitgeteerde men sen, nog in de kracht van hun leven, kinderen met vreselijke beri-beri-buikjes, afschuwelijk ver minkte lichamen, roet maanden lang verwaarloosde etterende won den overdekt. Het merendeel had nauwelijks enkele lorren tot be dekking van al dit fraais, velen liepen naakt. Onze medische dienst heeft de hele dag druk werk gehad met verzorgen en verbin den. wat. gezien de précaire toe stand van onze verbandmiddelen en medicijnen misschien niet hele maal verantwoord was. Maar het was eenvoudig niet aan te zien Noojt heb ik zoiets meegemaakt, alhoewei ik in Rotterdam gedu rende de winter 1944—1945 men sen op straat van honger heb zien sterven en ook op Malakka vele mistoestanden heersten. De jongens deelden hun twaalf uurtje uit. De dankbaarheid van de arme drommels was roerend De voedsel-situatie op het 2 millloen inwoners tellende Madoera ls ontstellend slecht. Tientallen bewoners van het eiland komen op vlotten, zelfs vastgeklampt aan bamboes, aan de Oedjoeng te Soe- rabaja aandrijven. Men kan spreken van een aguut stadium. Er zijn toenemende onge regeldheden en de woede van de bevolking richt zich thans recht streeks tegen de republikeinse au toriteiten. Het heeft er toe geleid dat de T.R.I. zich terugtrok ln de bergen. De bevolking komt ln ver zet tegen de T.R.I. nu men, ver stoken van het allernoodlgste waar neemt hoe er van Oost-Java rijst wordt aangevoerd ten behoeve van de op Madoera aanwezige T.R.I.- manschappen. Bovendien onder vindt men drukkende Jast van de maatregelen welke door de troe pencommandanten ter verzorging van hun eigen Ongeregeldheden zijn aan de or de van den dag en nemen een voor de republikeinse Instanties steeds dreigender karakter aan." Hei Republikeinse leger Aan het te Melbourne verscho nende blad „The Argus" ontlenen wij het volgende: Betrouwbare militaire zegslie den vertellen dat dc republikei nen niet in staaat zijn tot het voeren van een werkelijke oor log op grote schaal. Men mag aannemen dat een lange uit- puttingsoorlog zal volgen op een aanvankelijk beslissende veld slag, waarin het republikeinse leger als eenheid te velde on vermijdelijk zal Ineenstorten. De totale sterkte van het ge wapende en volledig uitgeruste leger wordt geschat tussen de. 50.000 en 120.000 man. Moreel middelmatig. Muiterij en deser tie ln de kampen. De tekortkomingen van het re publikeinse leger worden ten volle gerealiseerd door de meeste van de leiders vaan de Nationalistise be weging en het is twijfelachtig of zij van plan zijn het ooit voor Iets anders te gebruiken, dan als wapen ter bedreiging. De politieke invloed van dit leger is pijnlijk verrassend. Een minister van Sjahrir's laatste kabinet heeft zijn ontslag Ingediend ioen men besloot een politiek van toegevend heid Jegens het leger'te volgen. On der de Javanen is een legerklosse in het leven geroepen, di.e het le ven in steden en dorpen beheerst. De leden van het republikeinse le ger hebben de mooiste huizen van dê Nederlanders voor zichzelf In beslag genomen, laten een aantal fabrieken ten bate van het leger werken en verpozen zich vooral in de beste hotels, die zodoende het aanzien van militaire clubs hebben gekregen. Beb Vuyk Men schrijft ons uit lndië: Op 30 .Tunl j.l. bracht op de z.g. „Kóempoelan toenadering", welke wekelijks in het Afrib-gebouw te Batavia wordt gehouden, een voor drachtkunstenaar enkele Neder landse liedjes ten gehore, o.a. het bekende ..Holland's vlag". Plotse ling verliet Iemand ostentatief de vergadering en die iemand was Beb Vuyk. romanschrijfster en me dewerkster aan 't Indonesische blad ..Inzicht", die blijkbaar dit anti nationale Hollandse Jled niet wil de aanhoren! De schrijver geeft Beb Vuyk de verzekering, dat do Europese gemeenschap haar heeft uitgestoten. Toch is er een verschil dit jaar. Het is drukker op het terrein van dc Universiteitsgebouwen. Er zijn veel meer mensen te zien. Onder die gedegen onverstoorba re rust die van het landschap uit gaat loopt een onderstroom van op winding bijna van nervositeit. Want iedere College en iedere Uni versiteit in het "land is meer dan boordevol. Van gezaghebbende zij de wordt gemeld dat 2.030-000 Col lege-studenten om e enplaatsje wed ijveren, terwijl er maar normaal plaats is voor 1.600-000. Volgens een andere raming worden er dit jaar r dan 1.00,000 aanstaande stu denten door de Instellingen voor Hoger Onderwijs afgewezen, ln werkelijkheid zijn er 1.750-000 inge schreven- Vele huizen in inder haast opgetrokken tijdelijke onder komens. Dc reden voor deze stand van zaken ia gelegen in de onver wachte mate waarop gebruik ls gemaakt van het aanbod van dc Regering om dc kosten te betalen voor ic.dercn oorlogs- voorlze'.ttn krachlens de zoge naamde Gift-Bill of" Rights" (de Wet op de Rechten van den Soldaat). De eerste voorspellingen waren dat slechts weinige veteranen van dit aanbod gebruik- zouden maken, doch de Universiteiten begonnen hun plannen le wijzigen toen mil- lioenen zich aanmeldden. In som mige gevallen zijn militaire barak ken overgedragen aan Universitei ten; in andere gevallen zijn die af gebroken, naar het terrein van de Universiteit vervoerd en daar op nieuw opgebouwd, In de staat New York vormde Gouverneur ThomiB E. Dewey een speciale reeks Colle ges in verschillende delen van de staat, speciaal om aan een deel van de plotselinge vraag het hoofd te bieden. Het tekort aan mogelijkheden voor Hoger Onderwas is echter niet enkel en alteen een tijde lijk probleem. In feite is het totaal anntni der ingeschreven Eenheidsvakcentrale wendt zich tot U.N.0. Fusierapoort in gevorderd stadium. Het bestuur der E.V.C. deelt me de, dat onderstaande resolutie der Eenheids Vakcentrale werd verzon den aan de algemene raad der U.N.O.: De Landelijke Raad der Een heids Vakcentrale, bijeen op Vrij dag 4 October 1948 te Amsterdam, van mening: dat de slem van het wereldver- bond van vakverenigingen, dat meer dan 67 millioen werkers, be horende tot 64 nationale vakorga nisaties van 55 landen omvat, bij de opbouw c-n het handhaven van de vrede gehoord moet worden, om dat het de nu georganiseerde wer kers zijn, die de hoogste en meest bloedige offers gebracht hebben tijdens de laatste wereldoorlog ter vernietiging van het wrede fascis me; dat, zonder de werkers der we reld niet alleen een economische opbouw onmogelijk ls. maar ook de handhaving van de vrede en de controle op de naleving van de op de vredesconferentie te Parijs ge nomen besiuiten niet kan geschie den zonder de medezeggenschap van deze werkers; zich op het standpunt stellende, dat het W.V.V,. als de machtigste organisatie van de werkers der we reld, het aangewezen lichaam is. om hen bij de organisatie van de Verenigde Volkeren (UNO) te ver- tegenwoordi gen acht het besluit van de economi sche en sociale raad van de U.N.O. dat het W.V.V. waarnemers mag sturen naar de Economische en Sociale raad der U.N.O., beslist on voldoende. evenals het gebaar, dat vertegenwoordigers van het W.V. V. gehoord kunnen worden in een speciaal comité, ondergeschikt aan de Economische en Sociale Raad; onderstreept het standpunt van het uitvoerend bureau van het W. V.V. waarin eens te meer gepreci seerd wordt, dat voor het W.V.V. noch een secundaire rol, noch een ondergeschikte positie acceptabel eist voor het W.V.V. de plaats op. die hem toekomt op grond van de onmetelijke diensten die hij -aan de Economische en Sociale Raad kan bewijzen en verzoekt de U.N. O. zoo spoedig mogelijk die maat regelen te nemen, welke kunnen lelden tot de officiële toelating van het W.V.V. in de algemeene raad der U.N.O. Tevens werd mededeling gedaan, dat in de loop van cïeze week het fusterapSort ter verzending aan de afdelingen gereed ls, om aan leden uitgereikt te worden. Bij zulk een tempo van de toe neming zal, indien deze lendenz voort blijft duren, meer dan de helft van dc generatie die thans op de Lagere School is, naar een Coi- "ege gaan- Het Onderwijs-Bureaiz raamt le en een 3950 een enorme stijging an het aantal College-bezoekers. Met het oog op deze feiten zei- dc President Truman: „Het lijkt buitengekoon belangrijk dat wij thans ons Hoger Onder- wijs-stclscl opnieuw onder het oog zien voor wat betreft zijn oogmerken, methoden en mo gelijkheden; alsook in het licht van de maatschappelijke rol die het heeft te spelen. WistU.... dat de aioombom die Hiroshima verwoestte, niet zo groot was als een tennisbal, maar dat de bom 4000 kg. woog? dat in 3947 door een Amerikaanse onderneming vliegtochten om de wereld worden georganiseerd? dat een dezer dagen een gast in een restaurant te Oakland in Ca lifornia een oester openbrak en daarin een parel vond. die volgens kenners een waarde had van on geveer vierduizend dollar? - dat ruim vijftienhonderd Japan ners uit Canada zullen worden verwezen? dal voor het eerst in de geschie denis van Japan de rode vlag der communisten in de tuin van het keizerlijk paleis te Tokio gewap perd heeft, toen daar een groop demonstranten binnendrong en eiste den keizer te spraken en dat deze eis niet werd ingewilligd? .dat de Duitsers gedwongen zullen worden om de Poolse hoofdstad, Warschau weder op te bouwen? dat de Franse wijnproductie ln 1945 25 millioen hectoliter heeft be dragen tegenover 55 millioen vóór de oorlog? Opheffing van de economische „deadlock" Aan een lunch, die na afloop van de 5de algemene vergadering van de Nederlandse Kamer van Koophandel te Londen gehouden werd, heeft Dr. A- B. Speekenbrink, directeur-generaal van dc af deling economische betrekkingen met het buitenland van het Ne derlandse ministerie van Economische Zaken, gesproken over de Nederland. Hij herinnerde er daarbij aan, dal er ln het nog niet zo verre verle den twee landen waren, welke voor meer dan tot de totale im- en exporthandel van Nederland bij droegen. Het Ver. Koninkrijk en Duitsland. Hoewel de internationa le handel in de jaren aan de oorlog voorafgaande, afnam, behield En geland naar verhouding zijn plaats i onze exporten. In 1930 bedroegen dc Neder landse exporten naar het Ver. Koninkrjjk 22.28 van onze to tale exporten: in 1938 bedroe gen z(J 22.65. Dit cjjfcr contras teert sterk met dat van onze export naar Engeland in de eer ste 7 maanden van dit jaar. Hetwelk slechts 8.4 van onze totale export is. De totale waarde van Onze im- en exporten in 1938 bedroegen 2'/s milliard gulden. Een vijfde van de ze handel betrof de aterling-landen, van deze 500 millioen gulden^waren er 300 voor export en 200 voor im port- Ds. Speekenbrink achtte het alleszins gerechtvaardigd in dit verband van traditie te epreken- Hij legde er vervolgens de na druk op, dat het gemiddelde per centage van onze totale exporten in de jaren 1935 tot 3939, uit land bouwproducten bestaande, meer dan 33 bedroeg. Bijna de helft hier van ging naar het Ver. Koninkrijk. De tweede grootste koper op onze landbouwmarkt was Duitsland, dat belicht heel duidelijk dat het jui3t voor Nederland van het aller grootste belang is, dat het, ten aan zien van de landbouw-export, zijn plaats op de internationale mark ten herneemt en handhaaft- Na erop gewezen te hebben, dat het grootste deel vau de vooroorlogse importen van het "Ver. Koninkrijk naar ons land uit industrieële producten be stond en dat deze thans een sub stantieëele verhoging van de vooroorlogse cjjfers aangeven, stelde Dr. Speekenbrink vast, dat de Nederlandse exportte ler niet hetzelfde geluk gehad heeft, want onze exporten naar het Ver. Koninkrijk blijven. ver geleken met de vooroorlogse tlaarbjj verre ten achter. Vervolgens legde hij de nadruk op de belangrijkheid, welke de in dustrieële exporten voor Neder land verkregen hebben, nu ons land zich door tal van redenen ook tengevolge van de moeilijkhe den welke onze export van land bouwproducten ondervindt meer op de export van industriële pro ducten moet gaan toeleggen. De Nederlandse exporten stel len ons land slechts in staat, om ongeveer een derde van on ze importen te betalen- Op dit Een deel van de Vlismar" naar Rotterdam Een nieuwe onderneming is van plan zich in het Rotterdamse haven gebied te vestigen. De N-V- Vlissing se Mineraalolie- en asphalt raffina derij „Vlismar" heeft n.l. concessie gevraagd voor een terrein van de 3,2 li.a. aan de Oostzijde van de tweede petroleumhaven, teneinde daar als onderdeel van haar bedrijf een gemengd olie-opslagbedrijf te vestigen, bestemd zowel voor mi nerale- als voor eetbare oliën. B, en W- hebben bereids aan de raad voorgesteld bedoeld terrein voor de tijd van 25 jaar, mot twee maal 15 optiejaren, aan de „Vlis mar" te verhuren. Deze onderne ming heeft voorts nog gevraagd op tie te mogen verkrijgen op uitbrei ding, eveneens ter grote van 3,2 h-a- in Zuidelijke richting, waarte gen bij het college van B. en W. evenmin bezwaar bestaat, mits voor beperkte tijd. Voorgesteld wordt deze tijd op vijf jaar te bepalen. Fluitsignaal bij onbewaakte overwegen De A-N.W-B. heeft zich, nu het seizoen van mist en regen weer gaat aanbreken, tot de Nederland se Spoorwegen gewend met het ver zoek, de machinisten opdracht te geven b/j het naderen van onbe waakte overwegen fluitsignalen te doen horen, zodat de weggebrui kers tijdig gewaarschuwd worden. fundamentele feit moet ons land. althans voor het ogenblik, zjjn gehele handelspolitiek ba- Het heeft een gierige houding tot gevolg, welke gelukkig geen pre cedent heeft in onze geschiedenis als handeldrijvend volk. 1 Spreker wenste dat het Ver. Ko ninkrijk thans ook de plaats van Duitsland op de Nederlandse markt zal gaan innemen, ondanks de ge stelde Ned. beperkingen- Voor ce oorlog, vervolgde spreker, kon Ne derland het vrij groot importsur- plus grotendeels goed maken door drie „diensten": Scheepvaart, ha- venverkeer en andere diensten". Door de oorlog zijn mogelijk heden echter grotendeels uit geschakeld. De vrede heeft voor Nederland niet de lang gewenste opleving van de handel gebracht, waarvan de welvaart van ons land in zo hoge mate afhankelijk is- De Nederland se moeilijkheden onderstrepende en toegevende, dat de Britse belas tingbetaler jaarlijks 80 millloen pond sterling offert, om Duitsland op de been te helpen, gaf Dr- Spee kenbrink evenwel als zijn mening, te kennen, dat hel zowel t enzeer- ste ln het belang van de Engelse belastingbetaler als in dat van Ne derland zou zijn en ook ln dat van de handelsbetrekkingen tussen belde landen -- als het mogelijk was de economische „daedlock" op te heffen, die een belangrijk deel van het continent ln zijn greep houdt. HU bepleitte het heropenen van de handelskanalen, die thans aan de Nederlandse Oostgrens ge sloten zfjn. Nieuws uit de Russische zóne In de Russische zóne van Duits land is sedert 8 September alle godsdienstonderwijs verboden. Eveneens zullen alle preken ln de kerken door de Russische politie gecontroleerd worden, en de pre dikanten zijn verplicht op verlan gen het manuscript van hun pre ken tevoren aan de Russische cen suur in te leveren. Dit geldt niet voor de stad Ber lijn, wat een gevolg is van de te genstand 'van de andere bezettings- mogendheden in de contröleraad. Wat het onderwijs betreft, is de bepaling gemaakt, dat na een jaar bewaarschool een lagere school van acht jaar moet volgen. Daarna de Inrichtingen van hóger onderwijs. Van het vierde schooljaar af zul len alle kinderen Russisch moeten leren. Eerst veel later komen an dere vreemde talen. Geen kind kan overgaan van de lagere school naar de hogere, tenzij het eerst een examen heeft gedaan ln allerlei vakken, waaraan de Russische po litieke gedachtehgang ten grond slag ligt. Bij de keuze van studen ten voor universitaire studiën be slissen alleen de Russische bezet tingsautoriteiten. De ouders heb ben generlei invloed op het onder wijs. De Kirchenbote in Mecklen burg. het blad van het Stift is ver boden, en religieuse literatuur, die gedrukt ls in de overige zónen, mag niet verspreid worden in de Russische zóne, dan na eerst ge censureerd te zijn. De K.L.M. wordt populair bij a.s. moeders Voor de tweede maal ln enkele weken heeft de K.L.M. een race met de ooievaar gehouden en weer bleken de zilveren DC-4's hun roodsnavelige collega's te snel af. Deze keer gold het Mary Gladys Jones uit Texarkana, Texas, die voor de geboorte van haar eerste baby aan de zijde van haar echtge noot. Sgt. J. L. Jones in Erlangen. Duitsland wilde zijn. Sgt. Jones, die gehoord had van de eerste succesvolle Opersflion- Stork der K.LM.. adviseerde zijn vrouw ln contact te treden met de K.L.M. in New York. die voor onmiddellijke boeking zorgde. Evenals bij Mrs. Allan, de eerste hoofdpersoon uit de Operation- Storlc, waren ook nu op de tussen landingsplaatsen alle voorbereidin gen getroffen.

Krantenbank Zeeland

Vrije Stemmen. Dagblad voor Zeeland | 1946 | | pagina 4