Verbetering vervoersgelegenheid op Walcheren TRIBUNAAL GOES yersekschen Haven Een adres aan den Minister van Verkeer en Energie De Vereeniging „Handelsbelang" te Middelburg zond op 9 Augustus J.l. een adres betreffende verbetering vervoers gelegenheid op het eiland Walcheren aan den Minister van Verkeer en Energie. Uit dit adres nemen wy het volgende over: werd Sinds jaar en dag werd de verbinding tussen Middelburg Vlissingen en tussengelegen plaatsen op zeer bevredigende wijze onderhouden door een electrische tramdienst, laatste lijk geëxploiteerd door de N.V. Provinciale Zeeuwse Electrici- teits Maatschappij. Oorlogshandelingen havenden materiaal en een klein gedeel te der lijn en bovenleiding, zo dat deze dienst, mede als gevolg 'der inundatie van Walcheren tijdelijk stagneerde. Een bootjesdienst door het kanaal voorzag in deze periode geruime tijd gebrekkig de ver binding. Later werd een dienst tus sen Middelburg en Vlissingen ingesteld door de N.V. Stoom tram Walcheren ,die de hand kon leggen op een aantal zoge naamde bellenwagens en Dodge vrachtwagens, waarmee deze dienst, zij het ook op zeer pri mitieve wijze over land werd herbegonnen. Het publiek, rekening houden de met de door de oorlog ge schapen omstandigheden, schik te zich zo goed mogelijk naar deze toestand, hoewel het ver voer meer geleek op het ver-' voer van vee dan op personen vervoer. Men paste zich echter aan deze noodtoestand aan, in de hoop, dat spoedig de nodige maatregelen zouden worden ge nomen om de aloude, zeer be vredigende tramdienst wederom te doen functioneren. Aangenomen werd, dat her stellingen aan lijn en materiaal zonder bezwaren hadden kunnen geschieden. Verschillende rijtuigen zijn al thans naar elders vervoerd om daar dienst te doen. Intussen ging het vervoer op de boven aangegeven primitie ve wijze voort, de ontevreden heid groeide. Tot nu een korte tijd spanne geleden het publiek door een simpel berichtje in de nieuwsbladen werd kond gedaan, dat de P.Z.E.M. de exploitatie plus de concessie van de tramdienst had over gedaan aan de N.V. Stoom tram Walcheren. Een fait-accompli dus! Het publiek begreep en be grijpt deze geste nog niet en ziet haar verwachtingen, bin nenkort weer enigszins vei lig en comfortabel te reizen in rook vervliegen. De N.V. Stoomtram Walche ren gaat dus door met de hui dige exploitatie, een vervoer, dat niets met een behoorlijk vervoer gemeen heeft. Vervoers capaciteit, zowel als de inrich ting der wagens schieten in alle opzichten tekort; met wet verordening op het vervoer, ook met betrekking tot het aantal mede te nemen pas; wordt in geen opzicht rekening gehouden en bij het vertrek van iedere wagen is het en thans vooral in deze vacantietijd een stormloop en biedt de vertrek plaats een „Wild-Westtafereel" In één woord een chaos die eex binnenkort wel eens rot een massaal ongeval aanleiding zou kunnen geven. De N.V. Stoomtram Walche ren exploiteert bovendien ook alle andere lijnen op het eiland Walcheren en deze diensten lij den op bijna nog ernstiger wij ze door deze onoirbare toe stand. Vooral de lijnen op Vlis singen Westkapelle Zoure- lande zijn immer overbelast. Resumerend: de toestanden op het gebied van personenvervoer zijn op het eiland Walcheren onhoudbaar. Redenen, waarom het Bestuur van Handelsbelang den Minister van Verkeer en Energie ver zoekt wel een onderzoek te wiilen instellen naar de oorzaak c.q. noodzakelijkheid van het opheffen der bestaande tram verbinding Middelburg-Vlis singen en zo deze niet weder in Sowjet-Russische ATOOMPROEF Een telegram van Evening Star. dard uit New York meldt: „Vol gens professor Alexandrof zou de Sowjet-Russische regeering van plan zijn een proefneming met een atoombom te organisee ren." Op de vraag, wanneer de ze proefneming zou plaats vin den, antwoordde de professor: „Binnen afzienbaren tijd." Verder zeide de professor, dat zeer waarschijnlijk leden van de V.N. zouden worden uitgenoo- digd bij de proefneming in de zelfde mate als dit bij de Ame- rikaansche experimenten was geschied. Professor Alexandrof is een van officieele Sowjet- Russische waarnemers bij de ex perimenten van Bikini en legde zijn verklaringen af bij gelegen heid van een interview. Engelsche orkesten naar Nederland Behalve het London Philhar monic Orchestra zal het zoo juist gevormde Royal Philhar monic Orchestra een concertreis naar Nederland maken. De op richting van het Royal Philhar monic Orchestra werd aangekon digd door Sir Thomas Beecham, die als muzikaal adviseur en tevens als dirigent zal optreden. Het orkest, dat voor het groot ste deel geheel nieuw gevormd is is een voortzetting van het orkest van denzelfden naam, dat tijdens den oorlog is ontbon den en dat optrad onder de auspiciën van de Royal Philhar monic Society. De tournee door Nederland onder leiding van Sir Thomas Beecham is vastgesteld van -8 Februari tot 16 Maart van het volgend jaar. Het bezoek ge schiedt op uitnoodiging van het Concertgebouw te Amsterdam. In November en December as zal het orkest te Londen een Delius-cyclus geven. functie kan worden gesteld, toch te willen bevorderen, dat op korte termijn de vervoerge- legenheid op ons eiland worden verbeterd in die richting, dat de thans bij dit vervoer bestaan de misstanden, onveiligheid en andere bezwaren voor het rei zend publiek grondig worden weggenomen. Donderdag deed het Tribu naal de volgende uitspraken: Wijnand Bastiaan van den Berg. Rilland Bath, beschuldi ging vervallen verklaard. Frederik Willem Kooman. koopman. Goes, ontz. rechten. Johannes Gerardus Wattez, banketbakker Goes. Verbeurd- verkl. radiotoestel, ontz. rech ten. Adriaan Kant, boomkwee- kersknecht, Rilland-Bath. Ontz. rechten. Adriana Maatje Paardekoo- per, kokin, Wemeldinge. Ontz. rechten. Cornelia Jacoba van Doorn (Echtgenoote van J. Mallekoote) Goes. Onderzoek zal buiten de zitting worden hervat. Pieter Johannes Clement, meu beflmaker, Goes. Ontz. rechten. Een burgemeestersdochter Denzelfden dag kwam voor. Eulalia Quirine Lenshoek, de dochter van den N.S.B.-burge- meester te Goes. Zij had tot nu toe in het kamp Groede geze ten. Zij gaf al het haar ten laste gelegde toe. Op 18-jarigen leef tijd was ze toegetreden tot de NSB en jeugdstorm en had dat toen vanzelfsprekend ge vonden. Zij voelde toen niet, dat ze er verkeerd mee deed, omdat er thuis niet anders over gespro ken werd. Zij zag echter nu wel in. dat zij verkeerd had gedaan. Haar verdediger was Mr. H. J. van Deinse die er op wees, dat verdachte geheel onder in vloed van haar ouders had ge staan. In verband met de lange interneering, die zijn cliente had ondergaan, verzocht hij in vrijheidstelling wat onmiddel lijk werd toegestaan. De uit spraak werd echter bepaald op 29 Augustus. Drie maanden sympathiseerend lid De volgende zaak was teegen Margrieta van de Visse, echt genoote van M. Zoutewelle. Zij was sympathiseerend lid geweest van de N.S.B. geduren de drie maanden, omdat haar zoon, zoo verklaarde zij, te wei nig op de Schelde verdiende en haar kinderen geen fatsoenlijk stukje kleeren meer droegen. Zij had zich toen gewend tot een zekeren Bruel, die haar naar W.H.N. verwezen had. Doch later had ze er spijt van gekregen en was weer afgetre den als symp. lid. De geheele gang van zaken draaide nu om het feit, dat zij in haar loge ment Duitschers gelegenheid zou hebben gegeven tot „ren- dez-vous" met moffenmeiden Dit ontkende zij echter heftig Z ijwas voor deze feiten ge knipt en in Middelburg tien maanden geinterneerd en slotte naar Scheveningen bracht waar zij drie maanden celstraf heeft doorgemaakt. Mr. P. C. Adriaanse sprak er in zijn pleidooi het volste ver trouwen over uit, dat zijn cli ente, die zeer zenuwziek bleek te zijn en door deze celstraf ern stig genoeg gestraft, zeker vrij gelaten zou worden. Verder wees hij erop. dat al mocht het waar zijn, dat er Moffen in haar logement sliepen, dit ook ge beurde in groote hotels in Hol land. Het Tribunaal trok zich hier op in Raadkamer terug en na e enhalf uur beraadslagen deel de men haar mede, dat, hoewel men ervan overtuigd was, dat ze onwaarheid had gesproken, men haar voldoende gestraft achtte. Zij werd daarom in heid gesteld. De uitspraak is op Donderdag 28 Augustus bepaald Hy beterde zyn leven De zaak tegen Willem Panne- koek, monteur uit Goes, was de laatste van de ochtendzitting. Deze man die tijdens den oor log bij een automobielbedriji had gewerkt, had een misstap begaan en was toen uit angst voor gerechtelijke vervolging vrijwillig naar Duitschland ge gaan.. Daar had hij echter zijn leven gebeterd en veel Hollan ders geholpen. Zijn echtgenoote, een Duitsche werd ook gehoord en zij bleek hoewel de meeningen van „goe de vaderlanders" hier nog eens uiteen liepen, een persoon te zijn die volkomen „safe" ge weest was. Mr. F. W. Adriaanse verzocht met het oog op de reeds onder gane interneering geen verdere maatregelen te nemen. Pro-Duitsche fruitkoopman In de middagzitting behandel, de het tribunaal de zaak tegen den Goesschen koopman fruit en groenten W. de Witte. Hij werd van pro-Duitsche houding beschuldigd doch wist deze feiten te weerleggen. Even eens bleek van de beschuldi ging dat hij met Vova zou heb ben gecolporteerd op de veiling r.ic-t veel waar te zijn. Dit had hij wel voor den oorlog gedaan tor '38, maar toen had hij als lid bedankt en was het nooit meer geweest. Dan zou hij groenten en fruit aan Vervvalters van Joodschc zaken hebben verkocht. Witte verklaarde dit door zeggen, dat hij moest en het hem ten zeerste verdroten had, dac de Joden weg waren, aan gezien het zeer goede klanten van hem geweest waren. Mr, P. C. Adriaanse achtte het ten laste gelegde 'fet 'ewez.en en vroeg vervallenverklaring van het vonnis. Hier ging Al jaren is de bestaande ha ven veel te klein voor de steeds rooter wordende en in aantal toenemende schepen. Voor een deel der vaartuigen is geen vas te ligplaats beschikbaar. Aange zien Yerseke steeds meer. uit groeit tot het Zeeuw-sche mossel centrum, thans is al meer dan van de mossel-cultuur pn handel daar gecontreerd, en de omstandigheden door de goede verwaterplaatsen, etc. zeer gun stig zijn, moet met nog verdere uitbreiding in de toekomst reke ning worden gehouden. Het laad- en los-terrein is te klein en absoluut onvoldoende; dikwijls moeten de schepen over elkaar heen lossen of lang wach ten, speciaal in de drukkere tij' den. Ruimte voor opslag en in dustrie is bij den haven totaal niet meer disponibel, waardoor men .zich voor veel elders moet gaan behelpen. Vandaar de plannen van het oude gemeentebestuur tot aan leg van een nieuwen haven in den Burenpolder, die vrijwel op alle punten bevredigende oplossingen konden en zouden brengen. Voldoende havenruim- flinke los- en laadplaatsen, de mogelijkheid vrijwel altijd uit en in te varen, groote, gun stig gelegen industrie-terreinen, flinke opslagruimten en een 3e outillage, gepaard met een goede verbinding met het station en den rijksweg, zou den den Yersekschen haven ma ken tot het gezonde hart van een welvarende gemeente. Deze plannen, die van een ruimen en verzienden blik ge tuigden, konden voor den oor- Uitbreiding van den REEDS jaren voor den oorlog bestonden er plannen voor aanleg van een nieuwen haven c.q. uitbreiding van den bestaanden haven te Yerseke. Diverse omstandigheden noopten steeds meer om te trachten tot een bevredigende op lossing te komen; het gaat dan ook al lang niet meer om de vraag óf er iets moet gebeuren, doch wat er moet gebeuren. tribunaal niet op in en bepaal de de uitspraak op 29 Augustus. Haar dochtertje wachtte Vervolgens werd de zaak oe- handeld tegen M. A. Lorier, Goes, die lid was van de NSB en NSVO en een portret van Adolf op haar kamer had han gen. Zij maakte echter een zeer berouwvollen indruk, zoodat zij na een kort verhoor zij had geen verdediger in vrijheid werd gesteld tot groote vreug de van haar dochtertje dat met spanning den geheelen dag had staan wachten tot haar moeder voor zou komen. Cornelia Dirkje Luyendijk was her tegengestelde. Arrogant stapte ze binnen (ze is niet ge interneerd) en hoewel ze min stens even schuldig was als haar voorgangster, scheen zij dit toch niet te voelen. „Ach, het was wel dom geweest, maar verder zweeg zij in alle talen. Toch was de vrees niet verre, want toen de voorzitter haar vroeg of zij nog iets ter verde diging aan te voeren had (zij had ook geen raadsman) vroeg timide: „Toch alstublieft niet meer itn interneering te be hoeven!" lort niet meer worden verwe zenlijkt. In den oorlog ging dit evenmin, al werd het overleg roet het provinciaal bestuur steeds voortgezet. Hier voelde men echter, speciaal om finan ciële redenen, meer voor uit breiding van den bestaanden huven. Eerst werd geadviseerd het gasbedrijf met Goes te combi neeren, op te ruimen en den ha ven met deze terreinen uit te breiden. Zoowel wat het gasbe drijf als wat den haven betreft, erd dit voorstel door het Yer seke gemeentebestuur bestre den en getorpedeerd. Daarna werd onderzocht uitbreiding van den haven zeeinwaarts, n.l aanleg van een tweeden langen dam, evenwijdig aan den eer ste Dit zou moeilijkheden ver oorzaken voor de buitenputten Westelijke richting en behal ve vrij kostbaar ook absoluut onvoldoende zijn, door gemis aan terrein. Tenslotte werd van provinci ale zijde voorgesteld een plan maken voor uitbreiding in der. Burenpolder tusschen den zeedijk en de gasfabriek. Aan Ir. Drok te Terneuzen werd op gedragen een dubbel plan te maken, n.l. aanleg van een nieu wen haven aan de Kijkuit en uitbreiding in den Burenpolder. Het resultaat was, dat de kos ten elkaar weinig ontliepen, doch dat de nieuwe haven een oplossing kon geven van alle vraagstukken, wat bij uitbrei ding niet het geval was; aange drongen werd daarom om mede werking voor een nieuwe ha ven. Na de bevrijding kwam de ze zaak geheel op den achter giond. Thans schijnt men rveer een nieuw idee te heb ben, n.l. uitbreiding van den bestaanden haven naar de Oostzyde, waartoe de uitwa teringssluis aldaar met een buisleiding naar het Oosten moet worden doorgetrokken. Dit zou inderdaad meerdere havenruimte geven, doch geen oplossing zijn voor los- en laadruimte, industrieter rein, in- en uitvaart geduren de den geheelen dag en nacht, etc. Het ideaal voor de toe komst van Y'erseke blijft een nieuwe haven aan de Kijk uit, gecoördineerd met uit- breidings- en saneerings- plan, aansluitende wegverbin ding, etc. zooals reeds door het oude gemeentebestuur was uitgestippeld. OP 17 September wordt de in schrijving als student aan de Nederl. Econ. Hoogeschool te Rotterdam voor het studiejaar 1946—1947 opengesteld. De spoorbrug over den I.Tsel bij Zutphen is officieel geopend. Dc eerste, fees'ic'ij'; versierde trein trekt onder groote belang stelling over de brug.

Krantenbank Zeeland

Vrije Stemmen. Dagblad voor Zeeland | 1946 | | pagina 3