Verbetering vervoersgelegenheid
op Walcheren
TRIBUNAAL GOES
yersekschen Haven
Een adres aan den Minister van Verkeer en Energie
De Vereeniging „Handelsbelang" te Middelburg zond op
9 Augustus J.l. een adres betreffende verbetering vervoers
gelegenheid op het eiland Walcheren aan den Minister van
Verkeer en Energie. Uit dit adres nemen wy het volgende
over:
werd
Sinds jaar en dag werd de
verbinding tussen Middelburg
Vlissingen en tussengelegen
plaatsen op zeer bevredigende
wijze onderhouden door een
electrische tramdienst, laatste
lijk geëxploiteerd door de N.V.
Provinciale Zeeuwse Electrici-
teits Maatschappij.
Oorlogshandelingen havenden
materiaal en een klein gedeel
te der lijn en bovenleiding, zo
dat deze dienst, mede als gevolg
'der inundatie van Walcheren
tijdelijk stagneerde.
Een bootjesdienst door het
kanaal voorzag in deze periode
geruime tijd gebrekkig de ver
binding.
Later werd een dienst tus
sen Middelburg en Vlissingen
ingesteld door de N.V. Stoom
tram Walcheren ,die de hand
kon leggen op een aantal zoge
naamde bellenwagens en Dodge
vrachtwagens, waarmee deze
dienst, zij het ook op zeer pri
mitieve wijze over land werd
herbegonnen.
Het publiek, rekening houden
de met de door de oorlog ge
schapen omstandigheden, schik
te zich zo goed mogelijk naar
deze toestand, hoewel het ver
voer meer geleek op het ver-'
voer van vee dan op personen
vervoer.
Men paste zich echter aan
deze noodtoestand aan, in de
hoop, dat spoedig de nodige
maatregelen zouden worden ge
nomen om de aloude, zeer be
vredigende tramdienst wederom
te doen functioneren.
Aangenomen werd, dat her
stellingen aan lijn en materiaal
zonder bezwaren hadden kunnen
geschieden.
Verschillende rijtuigen zijn al
thans naar elders vervoerd om
daar dienst te doen.
Intussen ging het vervoer op
de boven aangegeven primitie
ve wijze voort, de ontevreden
heid groeide.
Tot nu een korte tijd
spanne geleden het publiek
door een simpel berichtje in
de nieuwsbladen werd kond
gedaan, dat de P.Z.E.M. de
exploitatie plus de concessie
van de tramdienst had over
gedaan aan de N.V. Stoom
tram Walcheren.
Een fait-accompli dus!
Het publiek begreep en be
grijpt deze geste nog niet en
ziet haar verwachtingen, bin
nenkort weer enigszins vei
lig en comfortabel te reizen
in rook vervliegen.
De N.V. Stoomtram Walche
ren gaat dus door met de hui
dige exploitatie, een vervoer,
dat niets met een behoorlijk
vervoer gemeen heeft. Vervoers
capaciteit, zowel als de inrich
ting der wagens schieten in alle
opzichten tekort; met wet
verordening op het vervoer, ook
met betrekking tot het aantal
mede te nemen pas;
wordt in geen opzicht rekening
gehouden en bij het vertrek van
iedere wagen is het en thans
vooral in deze vacantietijd een
stormloop en biedt de vertrek
plaats een „Wild-Westtafereel"
In één woord een chaos die
eex binnenkort wel eens rot
een massaal ongeval aanleiding
zou kunnen geven.
De N.V. Stoomtram Walche
ren exploiteert bovendien ook
alle andere lijnen op het eiland
Walcheren en deze diensten lij
den op bijna nog ernstiger wij
ze door deze onoirbare toe
stand. Vooral de lijnen op Vlis
singen Westkapelle Zoure-
lande zijn immer overbelast.
Resumerend: de toestanden op
het gebied van personenvervoer
zijn op het eiland Walcheren
onhoudbaar.
Redenen, waarom het Bestuur
van Handelsbelang den Minister
van Verkeer en Energie ver
zoekt wel een onderzoek te
wiilen instellen naar de oorzaak
c.q. noodzakelijkheid van het
opheffen der bestaande tram
verbinding Middelburg-Vlis
singen en zo deze niet weder in
Sowjet-Russische
ATOOMPROEF
Een telegram van Evening Star.
dard uit New York meldt: „Vol
gens professor Alexandrof zou
de Sowjet-Russische regeering
van plan zijn een proefneming
met een atoombom te organisee
ren." Op de vraag, wanneer de
ze proefneming zou plaats vin
den, antwoordde de professor:
„Binnen afzienbaren tijd."
Verder zeide de professor, dat
zeer waarschijnlijk leden van de
V.N. zouden worden uitgenoo-
digd bij de proefneming in de
zelfde mate als dit bij de Ame-
rikaansche experimenten was
geschied. Professor Alexandrof
is een van officieele Sowjet-
Russische waarnemers bij de ex
perimenten van Bikini en legde
zijn verklaringen af bij gelegen
heid van een interview.
Engelsche orkesten naar
Nederland
Behalve het London Philhar
monic Orchestra zal het zoo
juist gevormde Royal Philhar
monic Orchestra een concertreis
naar Nederland maken. De op
richting van het Royal Philhar
monic Orchestra werd aangekon
digd door Sir Thomas Beecham,
die als muzikaal adviseur en
tevens als dirigent zal optreden.
Het orkest, dat voor het groot
ste deel geheel nieuw gevormd
is is een voortzetting van het
orkest van denzelfden naam,
dat tijdens den oorlog is ontbon
den en dat optrad onder de
auspiciën van de Royal Philhar
monic Society.
De tournee door Nederland
onder leiding van Sir Thomas
Beecham is vastgesteld van -8
Februari tot 16 Maart van het
volgend jaar. Het bezoek ge
schiedt op uitnoodiging van het
Concertgebouw te Amsterdam.
In November en December as
zal het orkest te Londen een
Delius-cyclus geven.
functie kan worden gesteld,
toch te willen bevorderen, dat
op korte termijn de vervoerge-
legenheid op ons eiland worden
verbeterd in die richting, dat
de thans bij dit vervoer bestaan
de misstanden, onveiligheid en
andere bezwaren voor het rei
zend publiek grondig worden
weggenomen.
Donderdag deed het Tribu
naal de volgende uitspraken:
Wijnand Bastiaan van den
Berg. Rilland Bath, beschuldi
ging vervallen verklaard.
Frederik Willem Kooman.
koopman. Goes, ontz. rechten.
Johannes Gerardus Wattez,
banketbakker Goes. Verbeurd-
verkl. radiotoestel, ontz. rech
ten.
Adriaan Kant, boomkwee-
kersknecht, Rilland-Bath. Ontz.
rechten.
Adriana Maatje Paardekoo-
per, kokin, Wemeldinge. Ontz.
rechten.
Cornelia Jacoba van Doorn
(Echtgenoote van J. Mallekoote)
Goes. Onderzoek zal buiten de
zitting worden hervat.
Pieter Johannes Clement, meu
beflmaker, Goes. Ontz. rechten.
Een burgemeestersdochter
Denzelfden dag kwam voor.
Eulalia Quirine Lenshoek, de
dochter van den N.S.B.-burge-
meester te Goes. Zij had tot nu
toe in het kamp Groede geze
ten.
Zij gaf al het haar ten laste
gelegde toe. Op 18-jarigen leef
tijd was ze toegetreden tot de
NSB en jeugdstorm en had
dat toen vanzelfsprekend ge
vonden.
Zij voelde toen niet, dat ze
er verkeerd mee deed, omdat
er thuis niet anders over gespro
ken werd. Zij zag echter nu wel
in. dat zij verkeerd had gedaan.
Haar verdediger was Mr. H. J.
van Deinse die er op wees,
dat verdachte geheel onder in
vloed van haar ouders had ge
staan. In verband met de lange
interneering, die zijn cliente
had ondergaan, verzocht hij in
vrijheidstelling wat onmiddel
lijk werd toegestaan. De uit
spraak werd echter bepaald op
29 Augustus.
Drie maanden
sympathiseerend lid
De volgende zaak was teegen
Margrieta van de Visse, echt
genoote van M. Zoutewelle.
Zij was sympathiseerend lid
geweest van de N.S.B. geduren
de drie maanden, omdat haar
zoon, zoo verklaarde zij, te wei
nig op de Schelde verdiende en
haar kinderen geen fatsoenlijk
stukje kleeren meer droegen.
Zij had zich toen gewend tot
een zekeren Bruel, die haar
naar W.H.N. verwezen had.
Doch later had ze er spijt van
gekregen en was weer afgetre
den als symp. lid. De geheele
gang van zaken draaide nu om
het feit, dat zij in haar loge
ment Duitschers gelegenheid
zou hebben gegeven tot „ren-
dez-vous" met moffenmeiden
Dit ontkende zij echter heftig
Z ijwas voor deze feiten ge
knipt en in Middelburg tien
maanden geinterneerd en
slotte naar Scheveningen
bracht waar zij drie maanden
celstraf heeft doorgemaakt.
Mr. P. C. Adriaanse sprak er
in zijn pleidooi het volste ver
trouwen over uit, dat zijn cli
ente, die zeer zenuwziek bleek
te zijn en door deze celstraf ern
stig genoeg gestraft, zeker vrij
gelaten zou worden. Verder
wees hij erop. dat al mocht het
waar zijn, dat er Moffen in haar
logement sliepen, dit ook ge
beurde in groote hotels in Hol
land.
Het Tribunaal trok zich hier
op in Raadkamer terug en na
e enhalf uur beraadslagen deel
de men haar mede, dat, hoewel
men ervan overtuigd was, dat
ze onwaarheid had gesproken,
men haar voldoende gestraft
achtte. Zij werd daarom in
heid gesteld. De uitspraak is op
Donderdag 28 Augustus bepaald
Hy beterde zyn leven
De zaak tegen Willem Panne-
koek, monteur uit Goes, was de
laatste van de ochtendzitting.
Deze man die tijdens den oor
log bij een automobielbedriji
had gewerkt, had een misstap
begaan en was toen uit angst
voor gerechtelijke vervolging
vrijwillig naar Duitschland ge
gaan.. Daar had hij echter zijn
leven gebeterd en veel Hollan
ders geholpen.
Zijn echtgenoote, een Duitsche
werd ook gehoord en zij bleek
hoewel de meeningen van „goe
de vaderlanders" hier nog
eens uiteen liepen, een persoon
te zijn die volkomen „safe" ge
weest was.
Mr. F. W. Adriaanse verzocht
met het oog op de reeds onder
gane interneering geen verdere
maatregelen te nemen.
Pro-Duitsche fruitkoopman
In de middagzitting behandel,
de het tribunaal de zaak tegen
den Goesschen koopman
fruit en groenten W. de Witte.
Hij werd van pro-Duitsche
houding beschuldigd doch wist
deze feiten te weerleggen. Even
eens bleek van de beschuldi
ging dat hij met Vova zou heb
ben gecolporteerd op de veiling
r.ic-t veel waar te zijn. Dit had
hij wel voor den oorlog gedaan
tor '38, maar toen had hij als
lid bedankt en was het nooit
meer geweest.
Dan zou hij groenten en fruit
aan Vervvalters van Joodschc
zaken hebben verkocht.
Witte verklaarde dit door
zeggen, dat hij moest en het
hem ten zeerste verdroten had,
dac de Joden weg waren, aan
gezien het zeer goede klanten
van hem geweest waren.
Mr, P. C. Adriaanse achtte het
ten laste gelegde 'fet 'ewez.en
en vroeg vervallenverklaring
van het vonnis. Hier ging
Al jaren is de bestaande ha
ven veel te klein voor de steeds
rooter wordende en in aantal
toenemende schepen. Voor een
deel der vaartuigen is geen vas
te ligplaats beschikbaar. Aange
zien Yerseke steeds meer. uit
groeit tot het Zeeuw-sche mossel
centrum, thans is al meer dan
van de mossel-cultuur pn
handel daar gecontreerd, en de
omstandigheden door de goede
verwaterplaatsen, etc. zeer gun
stig zijn, moet met nog verdere
uitbreiding in de toekomst reke
ning worden gehouden.
Het laad- en los-terrein is te
klein en absoluut onvoldoende;
dikwijls moeten de schepen over
elkaar heen lossen of lang wach
ten, speciaal in de drukkere tij'
den. Ruimte voor opslag en in
dustrie is bij den haven totaal
niet meer disponibel, waardoor
men .zich voor veel elders moet
gaan behelpen.
Vandaar de plannen van het
oude gemeentebestuur tot aan
leg van een nieuwen haven in
den Burenpolder, die vrijwel
op alle punten bevredigende
oplossingen konden en zouden
brengen. Voldoende havenruim-
flinke los- en laadplaatsen,
de mogelijkheid vrijwel altijd
uit en in te varen, groote, gun
stig gelegen industrie-terreinen,
flinke opslagruimten en een
3e outillage, gepaard met
een goede verbinding met het
station en den rijksweg, zou
den den Yersekschen haven ma
ken tot het gezonde hart van
een welvarende gemeente.
Deze plannen, die van een
ruimen en verzienden blik ge
tuigden, konden voor den oor-
Uitbreiding van den
REEDS jaren voor den oorlog bestonden er plannen voor
aanleg van een nieuwen haven c.q. uitbreiding van den
bestaanden haven te Yerseke. Diverse omstandigheden
noopten steeds meer om te trachten tot een bevredigende op
lossing te komen; het gaat dan ook al lang niet meer om de
vraag óf er iets moet gebeuren, doch wat er moet gebeuren.
tribunaal niet op in en bepaal
de de uitspraak op 29 Augustus.
Haar dochtertje wachtte
Vervolgens werd de zaak oe-
handeld tegen M. A. Lorier,
Goes, die lid was van de NSB
en NSVO en een portret van
Adolf op haar kamer had han
gen. Zij maakte echter een zeer
berouwvollen indruk, zoodat zij
na een kort verhoor zij had
geen verdediger in vrijheid
werd gesteld tot groote vreug
de van haar dochtertje dat met
spanning den geheelen dag had
staan wachten tot haar moeder
voor zou komen.
Cornelia Dirkje Luyendijk was
her tegengestelde. Arrogant
stapte ze binnen (ze is niet ge
interneerd) en hoewel ze min
stens even schuldig was als
haar voorgangster, scheen zij
dit toch niet te voelen. „Ach,
het was wel dom geweest, maar
verder zweeg zij in
alle talen.
Toch was de vrees niet verre,
want toen de voorzitter haar
vroeg of zij nog iets ter verde
diging aan te voeren had (zij
had ook geen raadsman) vroeg
timide: „Toch alstublieft
niet meer itn interneering te be
hoeven!"
lort niet meer worden verwe
zenlijkt. In den oorlog ging dit
evenmin, al werd het overleg
roet het provinciaal bestuur
steeds voortgezet. Hier voelde
men echter, speciaal om finan
ciële redenen, meer voor uit
breiding van den bestaanden
huven.
Eerst werd geadviseerd het
gasbedrijf met Goes te combi
neeren, op te ruimen en den ha
ven met deze terreinen uit te
breiden. Zoowel wat het gasbe
drijf als wat den haven betreft,
erd dit voorstel door het Yer
seke gemeentebestuur bestre
den en getorpedeerd. Daarna
werd onderzocht uitbreiding
van den haven zeeinwaarts, n.l
aanleg van een tweeden langen
dam, evenwijdig aan den eer
ste Dit zou moeilijkheden ver
oorzaken voor de buitenputten
Westelijke richting en behal
ve vrij kostbaar ook absoluut
onvoldoende zijn, door gemis
aan terrein.
Tenslotte werd van provinci
ale zijde voorgesteld een plan
maken voor uitbreiding in
der. Burenpolder tusschen den
zeedijk en de gasfabriek. Aan
Ir. Drok te Terneuzen werd op
gedragen een dubbel plan te
maken, n.l. aanleg van een nieu
wen haven aan de Kijkuit en
uitbreiding in den Burenpolder.
Het resultaat was, dat de kos
ten elkaar weinig ontliepen,
doch dat de nieuwe haven een
oplossing kon geven van alle
vraagstukken, wat bij uitbrei
ding niet het geval was; aange
drongen werd daarom om mede
werking voor een nieuwe ha
ven.
Na de bevrijding kwam de
ze zaak geheel op den achter
giond. Thans schijnt men
rveer een nieuw idee te heb
ben, n.l. uitbreiding van den
bestaanden haven naar de
Oostzyde, waartoe de uitwa
teringssluis aldaar met een
buisleiding naar het Oosten
moet worden doorgetrokken.
Dit zou inderdaad meerdere
havenruimte geven, doch
geen oplossing zijn voor los-
en laadruimte, industrieter
rein, in- en uitvaart geduren
de den geheelen dag en nacht,
etc.
Het ideaal voor de toe
komst van Y'erseke blijft een
nieuwe haven aan de Kijk
uit, gecoördineerd met uit-
breidings- en saneerings-
plan, aansluitende wegverbin
ding, etc. zooals reeds door
het oude gemeentebestuur
was uitgestippeld.
OP 17 September wordt de in
schrijving als student aan de
Nederl. Econ. Hoogeschool te
Rotterdam voor het studiejaar
1946—1947 opengesteld.
De spoorbrug over den I.Tsel bij Zutphen is officieel geopend.
Dc eerste, fees'ic'ij'; versierde trein trekt onder groote belang
stelling over de brug.