Angst voor stank R.A.F.-operaties boven Walcheren Pakketzending naar het buitenland De uitbreiding van bet Destructorbedrijf „Zeeland" te Hansweert Ons werd verzocht het volgen de op te nemen: De N.V. Destructorbedrijf „Zee land" te Hansweert heeft on langs vergunning gevraagd voor het verwerken van vischpro- ducten. Van vreschiilende zij den van de Hansweertsche be volking is hiertegen reeds ge protesteerd en uit deze protes ten citeer ik het volgende: Tegen het verleenen van ver gunning tot het verwerken van vischproducten aan het Destruc torbedrijf N.V. „Zeeland" t( Hansweert meenen wij bezwaar te moeten maken ingevolge ae Hinderwet en wel om de volgen de redenen: 1. De vischproducten veroor zaken zelfs zonder verwerking al een ondragelijken stank. 2. De aanvoer dezer produc ten, die periodiek is, zal zoo groot zijn, dat het direct ver werken onmogelijk is. Een groo te hoeveelheid vischproducten zal, daar de mogelijkheid ont breekt om deze in een behoor lijke afgesloten ruimte op t< slaan, op het terrein van ge noemd bedrijf ontzettend gaan stinken. Vischproducten gaan nu eenmaal zeer spoedig tot ontbin ding over. De aan te voeren pro ducten zijn bovendien tijdens den aanvoer al in ontbindings stadium. 3. Deze vischproducten zul len hoofdzakelijk of geheel be staan uit z.g. „zeesterren". Zij worden in open auto's vervoerd. Vroeger is gebleken, dat niet ge ringe hoeveelheden van deze rottende zeedieren op den open baren weg en straten van Hans weert terecht komen, waar ze tot hun totale verotting een on dragelijken stank verspreiden en 't wegdek zeer vies, en voor het verkeer glibberig maker. Dat komt de veiligheid niet ten goede. 4. Bij informatie bleek, dat het verwerken van zeesterren, gewoonlijk plaats heeft met open deksels, zoodat tijdens de ver werking de stank buitengewoon groot is. 5. Jarenlange ervaring bewe zen dat het niet mogelijk is ster ren reukloos te verwerken, het is derhalve niet wenschelijk de gevraagde vergunning te ver leenen. 6. In de periode, waarin de sterren zullen worden verwerkt, zal ook de aanvoer van cadavers e.d. doorgang vinden met als ge volg, dat deze lang blijven lig gen voordat tot verwerking kan worden overgegaan. Dit levert evenals de opslag van sterren op: stank, ongedierte, gevaar voor volksgezondheid enz. enz. 7. Hoewel vanzelfsprekend aan de eventueel door U te ver leenen concessie voorwaarden verbonden zouden worden, wordt het niet ondenkbaar ge acht, dat deze niet zouden wor den nagekomen. Het is niet de bedoeling in twijfel te trekken of het toezicht van overheids wege niet op de juiste wijze zou worden gehouden en maatrege len zouden worden genomen tot nakoming der verplichtingen, doch moet het genoegzaam kend zijn, dat tusschen practijk en theorie voornamelijk in tech nische bedrijven groote verschil len bestaan, terwijl de achter ons liggende jaren reeds vol doende hebben bewezen, dat van da zijde van genoemd bedrijf met concessievoorwaarden zeer ruim is omgesprongen. 8. De verleende vergunning tot verwerking van cadavers en vleeschafval op zichzelf blijkt reeds een mislukking te zijn en wel hoofdzakelijk, omdat het be drijf te dicht bij de kom van het dorp is gelegen en midden hec scheepvaartverkeer. (De steeds in de havens sluizen van Hansweert met hun schepen vertoevende schippers en hun gezinnen vertegenwoor digen dikwijls bijna een dorps bevolking en moeten steeds on dervinden dat Hansweert een minder aangenamen verblijf plaats voor hen is, wat alleen veroorzaakt wo;door boven genoemde argur -ten). 9 Tenslotte merkt, dat de van en resp. het verleenen van verdere concessies aan de N.V. Destructor-bedrijf „Zeeland" niet bevorderlijk genoemd kan worden voor het toeristenver keer (watersport) daar jachten pleiziervaartuigen Hans weert reeds nu my den vanwe- de stank, die het destructie bedrijf verspreidt. Teneinde te voorkomen dat het leven in Hansweert heelemaal ondragelijk gemaakt wordt wek ik alle Hansweertenaren op om dergelijke protesten te zenden aan B. en W. te Kruiningen en deze protesten voor zoover noo- dig mondeling toe te gaan lich ten op 9 Augustus des morgens 10 uur ten gemeentehuize. Gezien de spontaniteit waar mede practisch alle Havsweerte naren voor enkele jaren hun handteekening hebben geplaatst op een lijst om te protesteeren tegen dg Gekro-stank, twijfel ik er niet aan of het zal in de vol gende dagen ten gemeentehuize protesten regenen. W. Griep. Verhooging telegramtarieven Met ingang van 15 Aug. a.s. zul len de tarieven voor telegram men naar bui-ten-Europeesche bestemmingen in het algemeen worden verhoogd. Deze verhooging heeft geen betrekking op het Nederland- sche aandeel van de tarieven, ongewijzigd is gebleven, maar komt voort uit de verhoo ging van aan het buitenland uit te keeren aandeel. In een aan- t: 1 gevallen heeft de Nederl. .T.T. met eenig succes, haar invloed aangewend om de ver hooging zooveel mogelijk te tem peren. Reizen naar Duitschland De Britsche Militaire Missie in Nederland ontvangt thans ongeveer 1000 aanvragen per week van personen, die naar de Britsche zone van Duitschland willen reizen. Een gelijk aantal aanvragen wordt in andere lan den van West-Europa ingediend. Het is daarom noodzakelijk er nog eens op te wijzen, dat het reizen naar Duitschland aan be perkingen onderhevig moet blij ven totdat voor een dergelijk groot aantal personen voedsel, onderdak en vervoer beschik baar is. Zelfs bezoeken, welke tot doel hebben een overledene naar Ne derland terug te brengen, of het. bezoeken van een graf van een in Duitschland overleden fami lielid kunnen niet worden toe gestaan. Het opsporen en ld en- tificeeren van graven van per- sonen, die inDuitschland over leden zijn, geschiedt door ver schillende Britsche instanties, in samenwerking met Nederland- sche autoriteiten. Ook de zorg voor andere Ne- derlandsche belangen is in han den van Britsche en Nederland- sche instanties. Men is daarom van meening, dat vooralsnog voor het verleenen van vergun ningen voor individueele onder zoekingen en activiteiten in de Britsche zone van Duitschland geen redenen aanwezig zijn. Piloten van de Luftwaffe willen vliegen Het aantal aanvragen van pi loten der voormalige Duitsche luchtmacht voor een functie bij Europeesche luchtvaartmaat schappijen is zoo groot, dat het Amerikaansche hoofdkwartier te Frankfort een communique heeft uitgegeven, waarin er op wordt gewezen dat dergelijke aanstellingen niet in overeen stemming zijn met een totale de- militarisatie van Duitschland en derhalve niet door Duitschers kunnen worden vervuld. Comité Oranje-Hotel Het Comité Oranje-Hotel heeft in zijn laatste vergadering be sloten het gedenkteeken in den buitenmuur van de cellenbaraic- ken te Scheveningen een groot- scher karakter te geven dan aan vankelijk was geprojecteerd. De onthulling daarvan zal derhalve later plaats vinden dan de plech tigheid in September a.s., welke zich zal beperken tot de inwij ding van de doodencel 601, ge volgd door een reünie van oud gevangenen. In deze cel zal een album wor den neergelegd met foto's van gefusilleerden of in concentratie kampen overledenen na een ver blijf in het Oranje-Hotel. Nage laten betrekkingen van dezen wordt verzocht een foto met vol ledige namen, geboorte- en over lijdensdatum, verrichte illegale daden, enz. te zenden aan het adres van het comité van Bleis wijkstraat 16 te 's-Gravenhage. Bijdragen worden door het co mité gaarne tegemoet gezien op postrekening 105318 of, in ver band met vertraging bij den gi rodienst, per postwissel. De verplichte veelevering De tactiek van de Geallieerden was de Duitschers bezig te houden IN de oorlogsjaren hebben heel veel menschen zich afge vraagd en ze vragen het zich nog af, in hoeverre de bom bardementen op Vlissingen en omgeving, eigenlijk op ge heel Walcheren, nut hadden. Over de laatste fase van den oorlog spreekt men niet, overtuigd dat men is, dat de latere bombardementen, zooals op de dfjken, noodig waren. Wij hebben ons tot Lord Tedder, den maarschalk van de R.A.F., gewend om eenige inlichtingen over de in de oorlogs jaren verrichte luchtoperaties boven Walcheren. In dit ar tikel volgt het antwoord dat we op onze vraag ontvingen. dementen beperkt tot stagnee- ren van het bedrijf. De bedoe ling ervan was dat de Geallieer den te zijner tijd een zoo goed mogelijk functioneerend bedrijf tot hunner beschikking zou staan waarvan de faciliteiten ten goede van de Geallieerde oorlogsinspanning zou komen. De vliegtuigafdeeling van „De Schelde" had hier niets mee uitstaande, had voor de Gealli eerden geen practisch nut, van daar ook dat na een herhaalden aanval de vliegtuigbouw totaal onbruikbaar werd gemaakt. Stellig is er dan ook geen grond voor de veronderstelling dat de R.A.F. teruggehouden werd van aanvallen op de Schel de-installaties door het feit dat er Britsch kapitaal in de Mij stak. Heel veel tochten boven Walcheren waren ook waar- nemingsvluchten in voorbe reiding voor den grooten aan val op het in een vesting her schapen eiland Walcheren waarvan de verovering voor de vrijmaking van Antwerpen noodzakelijk was. op het in een vesting herscha pen eiland Walcheren waar van de verovering van Ant werpen noodzakelijk maakte dat het in Geallieerde handen kwam. Uit een en ander blijkt wel dat Walcheren en in 't bijzonder Vlissingen een voorname plaats heeft ingenomen in de plannen van het Geallieerde opperbevel, welke uiteindelijk tot de over winning zouden leiden, hoewel Walcheren 'een zeer zware tol voor de bevrijding van het Duit De minister van Landbouw, Visscherij en Voedselvoorziening hoeft besloten de verplichte rundveelevering, zooals die den vorm van een aanslag-rege lmg bestaat, ook na 1 Septem ber a.s. te handhaven. Zonder een dergelijke aanvoer regeling zou bij de tijdelijke on voldoende aanvoeren van slach' vee, een regelmatige vleesch- voorziening van ons volk niet gewaarborgd zijn, vooral ook omdat nog steeds belangrijke hoeveelheden vleesch geïmpor teerd moeten worden en stagna tie in den aanvoer moeilijkhe den geeft. Wanneer de veehou ders voor een regelmatigen en voldoenden aanvoer van vee op de slachtveemarkten zorgen, zal van dezen aanslag, welke niet hooger is dan z.g. normalen uit stoot van den rundveestapel, practisch geen gebruik behoe ven te worden gemaakt. Mocht evenwel de aanvoer \an slachtvee desondanks bene den het voor de distributie nood zakelijke peil blijven, dan zal worden ingegrepen en zullen in Vernietiging van groenten voorkomen Sedert Mei levert ons land de op de veilingen z.g. „doorge draaide" groenten aan de Engel sche autoriteiten in Duitschland voor de burgerbevolking in Rijn land en West-Falen. Ofschoon deze uitvoer niet te vergelijken is met den normalen export, om dat de prijs gebaseerd is op den vergoedingsprijs, dien de teler ontvangt voor zijn doorgedraai de producten, is de groote winst dat een einde is gekomen aan de vernietiging op belangrijke schaal van onze groenten. Thans dreigde ons land ech ter opnieuw in de situatie ge bracht te worden, waarbij een groot deel van onze groentenpro ductie waarvoor geen bestem ming is te vinden, op de mest vaalt zou moeten belanden, het geen in een tijd van groote voed selschaarschte in de wereld een bi.jzonder pijnlijken indruk zou maken. Zaterdag j.l. was nl. de hoeveelheid, die voor levering met het Engelsche ministerie van voedselvoorziening was over eengekomen, 35.000 ton, bei'eikt en verdere leveranties werden niet toegestaan. Van Nederland- sche zijde werden inmiddels de reeds eenige weken lang in het werk gestelde pogingen om de Engelsche autoriteiten te bewe gen nieuwe leveranties toe te laten, met kracht voortgezet en nu twee dagen onderbreking van de regelmatige groententrans- porten is verkregen dat de groen tenuitvoer naar Duitschland kan worden hervat. Over de nadere regeling van een en ander zul len nieuwe besprekingen worden gevoerd. Gedurende de jaren 1942-1943 werden verschillende doelen in het Vlissmgsche havengebied ge bombardeerd met de bedoeling de Duitschers te verhinderen er nuttig gebruik van te maken. Met de havengebieden werden niet alleen de Buiten en Binnen havens bedoeld maar eveneens de fabrieken en verdere doelen die in het Vlissingsche gebied lagen. Het bombardeeren van de doelen in Duitschland en el ders kan men hier dan ook niet mee vergelijken. Eigenlijk, aldus het ant woord, werden deze doelen alleen aangevallen wanneer de weersgesteldheid een diep indringen in het Duitsche ge bied onmogelijk maakte. Na 1943 kon men evenwel op merken dat het bombardeeren zich meer beperkte tot de pre- ciese aanvallen door gevechts bommenwerpers uitgevoerd op kanonstellingen en versterkte punten als inleiding voor den grooten aanval op het eiland Walcheren. Tijdens deze aanvallen probeer de de R.A.F. het zware bombar deeren van bebouwde gedeelten zooveel mogelijk te voorkomen. „De Schelde" zooveel mogelijk gespaard. Een meening die post had ge vat bij velen was, dat de R.A.F. de Kon. Mij. „De Schelde" zoo veel mogelijk ontzag omdat er Engelsch kapitaal in belegd zou zijn. De nadruk wordt er echter op gelegd dat dit absoluut niet het geval was. Inderdaad werd -i-o- .„De Schelde" zooveel mogelijk nstanahouding'gespaard en bleven de bombar- HET HOUDEN VAN STREEKBEURZEN 'en aanzien van het houden van streekbeurzen wordt door het ministerie van Economische Zaken medegedeeld, dat dit in stituut, als gevolg van reis- en vervoersmoeilijkheden tijdens den oorlog is ontstaan. Nu deze bezwaren niet langer gelden, heeft de overheid zich vat betreft het houden van srreekbeurzen teruggetrokken. de eerste plaats die veehouders, die nalatig zijn geweest, worden aangeschreven om hun verplich tingen tot leveren van rundvee na te komen. Het hoofdbestuur van het Ned. Rdode Kruis deelt mede, dat de Regeering de mogelijkheid heeft opengesteld door tusschenkomst van het Ned. Roode Kruis stan daardvoedsqlpakketten vanuit ons land te zenden naar landge nooten dan wel Nederlanders van geboorte in Weenen en Fin land. Deze pakketten hebben een gewicht van 5 kg en bevatten bloem en peulvruchten. De uit voer op deze wijze van andere levensmiddelen is verboden. Pakketten mogen ten hoogste éénmaal per maand worden ver zonden. De geadresseerden in Weenen moeten in het bezit zijn van een bewijs van politieke betdouw- baarheid; blijkt dit laatste niet het geval te zijn. dan vervalt het desbetreffende pakket aan het Nederlandsche Roode Kruis. Dit is eveneens het geval, wan neer de geadresseerde onvind baar is. In deze gevallen wordt het desbetreffende pakket ver deeld onder de zieke Nederlan ders in het land van bestem ming. Correspondentie met de afzen ders inzake de aflevering in ge noemde landen kan niet ge voerd worden. Zij, die een voedselpakket □aar Weenen of Finland wen- schen te doen zenden, kunnen een bedrag van f 6,(zes gul den) storten of overschrijven op gironummer 510700 ten name van de afdeeling Rotterdam van het Ned. Roode Kruis te Rotter dam. Direct na ontvangst van genoemd bedrag ontvangen de storters een biljet ter invulling en onderteekening, welk biljet omgaand moet worden terug gezonden aan de afdeeling Rot terdam. Hierna zorgt het Roode Kruis voor de aanschaffing, verzending en aflevering van' een standaardvoedselpakket. Met den meesten nadruk wordt er de aandacht op gevestigd, dat door de afzenders zelf ver vaardigde pakketten door het Roode Kruis niet ter verzen ding zullen worden geaccep teerd. sche juk moest betalen. On danks dat alles heeft de Wal- chersche bevolking aangepakt en groeit het eiland dat verlo ren scheen, weer. De verschrikkelijke angst wor bombardementen is voorbij en welhaast vergeten, want mensch vergeet snel

Krantenbank Zeeland

Vrije Stemmen. Dagblad voor Zeeland | 1946 | | pagina 4