Angst voor stank
R.A.F.-operaties boven Walcheren
Pakketzending naar het buitenland
De uitbreiding van bet Destructorbedrijf „Zeeland"
te Hansweert
Ons werd verzocht het volgen
de op te nemen:
De N.V. Destructorbedrijf „Zee
land" te Hansweert heeft on
langs vergunning gevraagd voor
het verwerken van vischpro-
ducten. Van vreschiilende zij
den van de Hansweertsche be
volking is hiertegen reeds ge
protesteerd en uit deze protes
ten citeer ik het volgende:
Tegen het verleenen van ver
gunning tot het verwerken van
vischproducten aan het Destruc
torbedrijf N.V. „Zeeland" t(
Hansweert meenen wij bezwaar
te moeten maken ingevolge ae
Hinderwet en wel om de volgen
de redenen:
1. De vischproducten veroor
zaken zelfs zonder verwerking
al een ondragelijken stank.
2. De aanvoer dezer produc
ten, die periodiek is, zal zoo
groot zijn, dat het direct ver
werken onmogelijk is. Een groo
te hoeveelheid vischproducten
zal, daar de mogelijkheid ont
breekt om deze in een behoor
lijke afgesloten ruimte op t<
slaan, op het terrein van ge
noemd bedrijf ontzettend gaan
stinken. Vischproducten gaan nu
eenmaal zeer spoedig tot ontbin
ding over. De aan te voeren pro
ducten zijn bovendien tijdens
den aanvoer al in ontbindings
stadium.
3. Deze vischproducten zul
len hoofdzakelijk of geheel be
staan uit z.g. „zeesterren". Zij
worden in open auto's vervoerd.
Vroeger is gebleken, dat niet ge
ringe hoeveelheden van deze
rottende zeedieren op den open
baren weg en straten van Hans
weert terecht komen, waar ze
tot hun totale verotting een on
dragelijken stank verspreiden
en 't wegdek zeer vies, en voor
het verkeer glibberig maker.
Dat komt de veiligheid niet ten
goede.
4. Bij informatie bleek, dat
het verwerken van zeesterren,
gewoonlijk plaats heeft met open
deksels, zoodat tijdens de ver
werking de stank buitengewoon
groot is.
5. Jarenlange ervaring bewe
zen dat het niet mogelijk is ster
ren reukloos te verwerken,
het is derhalve niet wenschelijk
de gevraagde vergunning te ver
leenen.
6. In de periode, waarin de
sterren zullen worden verwerkt,
zal ook de aanvoer van cadavers
e.d. doorgang vinden met als ge
volg, dat deze lang blijven lig
gen voordat tot verwerking kan
worden overgegaan. Dit levert
evenals de opslag van sterren
op: stank, ongedierte, gevaar
voor volksgezondheid enz. enz.
7. Hoewel vanzelfsprekend
aan de eventueel door U te ver
leenen concessie voorwaarden
verbonden zouden worden,
wordt het niet ondenkbaar ge
acht, dat deze niet zouden wor
den nagekomen. Het is niet de
bedoeling in twijfel te trekken
of het toezicht van overheids
wege niet op de juiste wijze zou
worden gehouden en maatrege
len zouden worden genomen tot
nakoming der verplichtingen,
doch moet het genoegzaam
kend zijn, dat tusschen practijk
en theorie voornamelijk in tech
nische bedrijven groote verschil
len bestaan, terwijl de achter
ons liggende jaren reeds vol
doende hebben bewezen, dat van
da zijde van genoemd bedrijf
met concessievoorwaarden zeer
ruim is omgesprongen.
8. De verleende vergunning
tot verwerking van cadavers en
vleeschafval op zichzelf blijkt
reeds een mislukking te zijn en
wel hoofdzakelijk, omdat het be
drijf te dicht bij de kom van het
dorp is gelegen en midden
hec scheepvaartverkeer.
(De steeds in de havens
sluizen van Hansweert met hun
schepen vertoevende schippers
en hun gezinnen vertegenwoor
digen dikwijls bijna een dorps
bevolking en moeten steeds on
dervinden dat Hansweert een
minder aangenamen verblijf
plaats voor hen is, wat alleen
veroorzaakt wo;door boven
genoemde argur -ten).
9 Tenslotte
merkt, dat de
van en resp. het verleenen van
verdere concessies aan de N.V.
Destructor-bedrijf „Zeeland"
niet bevorderlijk genoemd kan
worden voor het toeristenver
keer (watersport) daar jachten
pleiziervaartuigen Hans
weert reeds nu my den vanwe-
de stank, die het destructie
bedrijf verspreidt.
Teneinde te voorkomen dat het
leven in Hansweert heelemaal
ondragelijk gemaakt wordt wek
ik alle Hansweertenaren op om
dergelijke protesten te zenden
aan B. en W. te Kruiningen en
deze protesten voor zoover noo-
dig mondeling toe te gaan lich
ten op 9 Augustus des morgens
10 uur ten gemeentehuize.
Gezien de spontaniteit waar
mede practisch alle Havsweerte
naren voor enkele jaren hun
handteekening hebben geplaatst
op een lijst om te protesteeren
tegen dg Gekro-stank, twijfel ik
er niet aan of het zal in de vol
gende dagen ten gemeentehuize
protesten regenen.
W. Griep.
Verhooging
telegramtarieven
Met ingang van 15 Aug. a.s. zul
len de tarieven voor telegram
men naar bui-ten-Europeesche
bestemmingen in het algemeen
worden verhoogd.
Deze verhooging heeft geen
betrekking op het Nederland-
sche aandeel van de tarieven,
ongewijzigd is gebleven,
maar komt voort uit de verhoo
ging van aan het buitenland uit
te keeren aandeel. In een aan-
t: 1 gevallen heeft de Nederl.
.T.T. met eenig succes, haar
invloed aangewend om de ver
hooging zooveel mogelijk te tem
peren.
Reizen naar Duitschland
De Britsche Militaire Missie
in Nederland ontvangt thans
ongeveer 1000 aanvragen per
week van personen, die naar de
Britsche zone van Duitschland
willen reizen. Een gelijk aantal
aanvragen wordt in andere lan
den van West-Europa ingediend.
Het is daarom noodzakelijk er
nog eens op te wijzen, dat het
reizen naar Duitschland aan be
perkingen onderhevig moet blij
ven totdat voor een dergelijk
groot aantal personen voedsel,
onderdak en vervoer beschik
baar is.
Zelfs bezoeken, welke tot doel
hebben een overledene naar Ne
derland terug te brengen, of het.
bezoeken van een graf van een
in Duitschland overleden fami
lielid kunnen niet worden toe
gestaan. Het opsporen en ld en-
tificeeren van graven van per-
sonen, die inDuitschland over
leden zijn, geschiedt door ver
schillende Britsche instanties, in
samenwerking met Nederland-
sche autoriteiten.
Ook de zorg voor andere Ne-
derlandsche belangen is in han
den van Britsche en Nederland-
sche instanties. Men is daarom
van meening, dat vooralsnog
voor het verleenen van vergun
ningen voor individueele onder
zoekingen en activiteiten in de
Britsche zone van Duitschland
geen redenen aanwezig zijn.
Piloten van de Luftwaffe
willen vliegen
Het aantal aanvragen van pi
loten der voormalige Duitsche
luchtmacht voor een functie bij
Europeesche luchtvaartmaat
schappijen is zoo groot, dat het
Amerikaansche hoofdkwartier
te Frankfort een communique
heeft uitgegeven, waarin er op
wordt gewezen dat dergelijke
aanstellingen niet in overeen
stemming zijn met een totale de-
militarisatie van Duitschland en
derhalve niet door Duitschers
kunnen worden vervuld.
Comité Oranje-Hotel
Het Comité Oranje-Hotel heeft
in zijn laatste vergadering be
sloten het gedenkteeken in den
buitenmuur van de cellenbaraic-
ken te Scheveningen een groot-
scher karakter te geven dan aan
vankelijk was geprojecteerd. De
onthulling daarvan zal derhalve
later plaats vinden dan de plech
tigheid in September a.s., welke
zich zal beperken tot de inwij
ding van de doodencel 601, ge
volgd door een reünie van oud
gevangenen.
In deze cel zal een album wor
den neergelegd met foto's van
gefusilleerden of in concentratie
kampen overledenen na een ver
blijf in het Oranje-Hotel. Nage
laten betrekkingen van dezen
wordt verzocht een foto met vol
ledige namen, geboorte- en over
lijdensdatum, verrichte illegale
daden, enz. te zenden aan het
adres van het comité van Bleis
wijkstraat 16 te 's-Gravenhage.
Bijdragen worden door het co
mité gaarne tegemoet gezien op
postrekening 105318 of, in ver
band met vertraging bij den gi
rodienst, per postwissel.
De verplichte veelevering
De tactiek van de Geallieerden was de Duitschers
bezig te houden
IN de oorlogsjaren hebben heel veel menschen zich afge
vraagd en ze vragen het zich nog af, in hoeverre de bom
bardementen op Vlissingen en omgeving, eigenlijk op ge
heel Walcheren, nut hadden. Over de laatste fase van den
oorlog spreekt men niet, overtuigd dat men is, dat de latere
bombardementen, zooals op de dfjken, noodig waren.
Wij hebben ons tot Lord Tedder, den maarschalk van de
R.A.F., gewend om eenige inlichtingen over de in de oorlogs
jaren verrichte luchtoperaties boven Walcheren. In dit ar
tikel volgt het antwoord dat we op onze vraag ontvingen.
dementen beperkt tot stagnee-
ren van het bedrijf. De bedoe
ling ervan was dat de Geallieer
den te zijner tijd een zoo goed
mogelijk functioneerend bedrijf
tot hunner beschikking zou
staan waarvan de faciliteiten
ten goede van de Geallieerde
oorlogsinspanning zou komen.
De vliegtuigafdeeling van „De
Schelde" had hier niets mee
uitstaande, had voor de Gealli
eerden geen practisch nut, van
daar ook dat na een herhaalden
aanval de vliegtuigbouw totaal
onbruikbaar werd gemaakt.
Stellig is er dan ook geen
grond voor de veronderstelling
dat de R.A.F. teruggehouden
werd van aanvallen op de Schel
de-installaties door het feit dat
er Britsch kapitaal in de Mij
stak.
Heel veel tochten boven
Walcheren waren ook waar-
nemingsvluchten in voorbe
reiding voor den grooten aan
val op het in een vesting her
schapen eiland Walcheren
waarvan de verovering voor
de vrijmaking van Antwerpen
noodzakelijk was.
op het in een vesting herscha
pen eiland Walcheren waar
van de verovering van Ant
werpen noodzakelijk maakte
dat het in Geallieerde handen
kwam.
Uit een en ander blijkt wel
dat Walcheren en in 't bijzonder
Vlissingen een voorname plaats
heeft ingenomen in de plannen
van het Geallieerde opperbevel,
welke uiteindelijk tot de over
winning zouden leiden, hoewel
Walcheren 'een zeer zware tol
voor de bevrijding van het Duit
De minister van Landbouw,
Visscherij en Voedselvoorziening
hoeft besloten de verplichte
rundveelevering, zooals die
den vorm van een aanslag-rege
lmg bestaat, ook na 1 Septem
ber a.s. te handhaven.
Zonder een dergelijke aanvoer
regeling zou bij de tijdelijke on
voldoende aanvoeren van slach'
vee, een regelmatige vleesch-
voorziening van ons volk niet
gewaarborgd zijn, vooral ook
omdat nog steeds belangrijke
hoeveelheden vleesch geïmpor
teerd moeten worden en stagna
tie in den aanvoer moeilijkhe
den geeft. Wanneer de veehou
ders voor een regelmatigen en
voldoenden aanvoer van vee op
de slachtveemarkten zorgen, zal
van dezen aanslag, welke niet
hooger is dan z.g. normalen uit
stoot van den rundveestapel,
practisch geen gebruik behoe
ven te worden gemaakt.
Mocht evenwel de aanvoer
\an slachtvee desondanks bene
den het voor de distributie nood
zakelijke peil blijven, dan zal
worden ingegrepen en zullen in
Vernietiging van groenten
voorkomen
Sedert Mei levert ons land de
op de veilingen z.g. „doorge
draaide" groenten aan de Engel
sche autoriteiten in Duitschland
voor de burgerbevolking in Rijn
land en West-Falen. Ofschoon
deze uitvoer niet te vergelijken
is met den normalen export, om
dat de prijs gebaseerd is op den
vergoedingsprijs, dien de teler
ontvangt voor zijn doorgedraai
de producten, is de groote winst
dat een einde is gekomen aan
de vernietiging op belangrijke
schaal van onze groenten.
Thans dreigde ons land ech
ter opnieuw in de situatie ge
bracht te worden, waarbij een
groot deel van onze groentenpro
ductie waarvoor geen bestem
ming is te vinden, op de mest
vaalt zou moeten belanden, het
geen in een tijd van groote voed
selschaarschte in de wereld een
bi.jzonder pijnlijken indruk zou
maken. Zaterdag j.l. was nl. de
hoeveelheid, die voor levering
met het Engelsche ministerie
van voedselvoorziening was over
eengekomen, 35.000 ton, bei'eikt
en verdere leveranties werden
niet toegestaan. Van Nederland-
sche zijde werden inmiddels de
reeds eenige weken lang in het
werk gestelde pogingen om de
Engelsche autoriteiten te bewe
gen nieuwe leveranties toe te
laten, met kracht voortgezet en
nu twee dagen onderbreking van
de regelmatige groententrans-
porten is verkregen dat de groen
tenuitvoer naar Duitschland kan
worden hervat. Over de nadere
regeling van een en ander zul
len nieuwe besprekingen worden
gevoerd.
Gedurende de jaren 1942-1943
werden verschillende doelen in
het Vlissmgsche havengebied ge
bombardeerd met de bedoeling
de Duitschers te verhinderen
er nuttig gebruik van te maken.
Met de havengebieden werden
niet alleen de Buiten en Binnen
havens bedoeld maar eveneens
de fabrieken en verdere doelen
die in het Vlissingsche gebied
lagen. Het bombardeeren van
de doelen in Duitschland en el
ders kan men hier dan ook niet
mee vergelijken.
Eigenlijk, aldus het ant
woord, werden deze doelen
alleen aangevallen wanneer
de weersgesteldheid een diep
indringen in het Duitsche ge
bied onmogelijk maakte.
Na 1943 kon men evenwel op
merken dat het bombardeeren
zich meer beperkte tot de pre-
ciese aanvallen door gevechts
bommenwerpers uitgevoerd op
kanonstellingen en versterkte
punten als inleiding voor den
grooten aanval op het eiland
Walcheren.
Tijdens deze aanvallen probeer
de de R.A.F. het zware bombar
deeren van bebouwde gedeelten
zooveel mogelijk te voorkomen.
„De Schelde" zooveel mogelijk
gespaard.
Een meening die post had ge
vat bij velen was, dat de R.A.F.
de Kon. Mij. „De Schelde" zoo
veel mogelijk ontzag omdat er
Engelsch kapitaal in belegd zou
zijn. De nadruk wordt er echter
op gelegd dat dit absoluut niet
het geval was. Inderdaad werd
-i-o- .„De Schelde" zooveel mogelijk
nstanahouding'gespaard en bleven de bombar-
HET HOUDEN VAN
STREEKBEURZEN
'en aanzien van het houden
van streekbeurzen wordt door
het ministerie van Economische
Zaken medegedeeld, dat dit in
stituut, als gevolg van reis- en
vervoersmoeilijkheden tijdens
den oorlog is ontstaan.
Nu deze bezwaren niet langer
gelden, heeft de overheid zich
vat betreft het houden van
srreekbeurzen teruggetrokken.
de eerste plaats die veehouders,
die nalatig zijn geweest, worden
aangeschreven om hun verplich
tingen tot leveren van rundvee
na te komen.
Het hoofdbestuur van het Ned.
Rdode Kruis deelt mede, dat de
Regeering de mogelijkheid heeft
opengesteld door tusschenkomst
van het Ned. Roode Kruis stan
daardvoedsqlpakketten vanuit
ons land te zenden naar landge
nooten dan wel Nederlanders
van geboorte in Weenen en Fin
land.
Deze pakketten hebben een
gewicht van 5 kg en bevatten
bloem en peulvruchten. De uit
voer op deze wijze van andere
levensmiddelen is verboden.
Pakketten mogen ten hoogste
éénmaal per maand worden ver
zonden.
De geadresseerden in Weenen
moeten in het bezit zijn van een
bewijs van politieke betdouw-
baarheid; blijkt dit laatste niet
het geval te zijn. dan vervalt
het desbetreffende pakket aan
het Nederlandsche Roode Kruis.
Dit is eveneens het geval, wan
neer de geadresseerde onvind
baar is. In deze gevallen wordt
het desbetreffende pakket ver
deeld onder de zieke Nederlan
ders in het land van bestem
ming.
Correspondentie met de afzen
ders inzake de aflevering in ge
noemde landen kan niet ge
voerd worden.
Zij, die een voedselpakket
□aar Weenen of Finland wen-
schen te doen zenden, kunnen
een bedrag van f 6,(zes gul
den) storten of overschrijven op
gironummer 510700 ten name
van de afdeeling Rotterdam van
het Ned. Roode Kruis te Rotter
dam. Direct na ontvangst van
genoemd bedrag ontvangen de
storters een biljet ter invulling
en onderteekening, welk biljet
omgaand moet worden terug
gezonden aan de afdeeling Rot
terdam. Hierna zorgt het Roode
Kruis voor de aanschaffing,
verzending en aflevering van'
een standaardvoedselpakket.
Met den meesten nadruk wordt
er de aandacht op gevestigd,
dat door de afzenders zelf ver
vaardigde pakketten door het
Roode Kruis niet ter verzen
ding zullen worden geaccep
teerd.
sche juk moest betalen. On
danks dat alles heeft de Wal-
chersche bevolking aangepakt
en groeit het eiland dat verlo
ren scheen, weer.
De verschrikkelijke angst wor
bombardementen is voorbij en
welhaast vergeten, want
mensch vergeet snel