Jong Nederland en de K.L.M. Vierduizend meter beneden den Zeespiegel De wederopbouw in de Sowjet-Unie EEN GOEDE BETREKKING VOOR HEN DIE AANPAKKEN WILLEN. Even buiten Soesterberg ligt een grijs gebouw, eens een „Wehrmachtsheim" en een bittere herinnering voor het i Nederlandsche volk, thans een opleidings-internaat van 1 onze nationale luchtvaartmaatschappij en een plaats waar k vele K.L.M.-ers, die hier hun opleiding hebben genoten, met genoegen aan terugdenken. Na de bevrijdingsroes werd de Nederlandsche jeugdopvoe- ding een veel besproken pro bleem. Een gebrek aan gees telijke en moreele leiding, een te gevarieerde en te vage hoe veelheid mogelijkheden, mate- rieele zorgen, dit alles maakte cynische, vroegrijpe, stuurlooze en ontevreden menschenkinde- ren, zonder veel gedegen ken nis. Maar in Nederland wordt op het oogenblik hard gewerkt, om deze „oorlogsslachtoffers" weer in rechte banen te leiden. Het KX.M.-Internaat. Een bij uitstek voor jonge krachten geschikt bedrijf als de K.L.M. is uit den aard dei- zaak zeer geïnteresseerd in het welzijn van de Nederlandsche jeugd. Deze belangstelling heeft het K.L.M.-Intemaat in het leven geroepen. Hier krijgen de jongelui tot 25 jaar, na hun middelbare schoolopleiding, een grondige training alvorens zij de K.L.M. practijk ingaan. De cursus, waaraan 90 jongelui, die zorg vuldig worden uitgekozen, kun nen deelnemen, duurt 3 maan den. De cursisten worden on derverdeeld in vier klassen, die opleiden voor handels vliegveld employe's, grond- en boord mecano's en dienst in de passagekantoren. Zij worden in staat gesteld, nauwkeurig kennis te nemen van alle tak ken van het K.L.M. bedrijf en krijgen lessen in mechanica en andere vakken, al naar gelang hun opleiding vereischt. Geregeld worden er lezingen gehouden door afdeelingscbefs van het Hoofdkantoor, om de jongens een denkbeeld te ven van het werken en streven der K.L.M. Verder wordt er veel sport gedaan. Zelfdicipline en gemeenschapszin worden aan gekweekt door zelfstudie en sportwedstrijden. Op deze manier wordt ook het contact tusschen de jon gens der verschillende afdee- lingen onderling gehouden, zoodat zij, wanneer zij nader hand ingeschakeld zgn in het bedrijf, open 'oog blijven hou den voor den persoon en het werk van hun ex-internaat- genoot in een anderen tak van het bedrijf. Spreuken aan den wand, die al direct bij het binnentreden van het gebouw de aandacht trekken, dienen ter onderstre ping van hun opleiding. De toekomst behoort aan diegenen, die haar zorgvuldig weten voor te bereiden. De verstandhouding tusschen leeraren en leerlingen is onge dwongen en kameraadschappe lijk. In de ruime cantine, die de K.L.M. er bg heeft laten bouwen, is gelegenheid tot re creatie. De tooneelzaal van het vroegere Wehrmachtsheim thans tot slaapzaal ingericht, die echter zoo nu en dan een verandering ondergaat en.... danszaal wordt. De culinaire capaciteiten van het keuken- personeel zijn alom bekend en in staat om de meest verwende jongensmaag te bevredigen. De laatste cursus werd on langs beëindigd. De jongelui werden, voor zoover geschikt bevonden, geplaatst op de K. L.M.-kantoren of op de vlieg velden, om daar hun maat schappelijke carrière tegemoet te gaan. Het vliegend personeel van de K.L.M. wordt opgeleid te Gllze-Rjjea in Noord-Brabant. De volgende cursus van het internaat zal ditmaal alleen voor handels- en vlicgveldper- soneel gehouden worden en be gint 1 Augustus a.s. Intus- schen wordt er ernstig werk gemaakt van een andere be huizing, daar het tegenwoor dige internaatsgebouw binnen kort gebruikt zal worden voor recreatie der in Soesterberg aanwezige militairen. Het K.L.M.-Internaat belooft een groote toekomst tegemoet ;aan. Men hoopt het in den loop van den tijd nog in vele opzichten te kunnen verbete ren, doch de resultaten mogen nu, een jaar na de bevrijding, alleszins bevredigend worden genoemd. De Nederlandsche jeugd met belangstelling voor de lucht vaart en den wil om vooruit te komen, krijgt op deze manier een prachtige gelegenheid zich een toekomst te scheppen waarvan zij zeker geen spgt zal hebben. Zekerheidsstelling vermogensbelasting Ter toelichting op het dezer dagen in de pers verschenen bericht inzake het opleggen van zekerheidsstellingen voor de vermogensbelasting, belas tingjaar 1946, beschikking van den Minister van 'Financiën van 25 Juni No. 243, vestigt men er van bevoegde zijde de aandacht op, dat deze zeker heidsstellingen geheel overeen komen met de voorloopige aan slagen, die reeds tal van ja ren in afwachting van de vast stelling van een definitieven aanslag in de Vermogensbelas ting kunnen worden opgelegd, en geldt daarvoor, evenals voorheen, dat niet van de aan gifte van den belastingplichti ge wordt afgeweken (anders dan voor de Inkomstenbelas ting en de ondernemingsbelas ting, waar de Inspecteur ook bg den voorloopigen aanslag van de aangifte kan afwijken). Slechts om bepaalde formeele redenen is het wenschelijk ge oordeeld, de voorloopige aan slagen in de vermogensbelas ting voor 1946 te doen berus ten op 't besluit zekerheidsstel ling belastingen. Een wezenlijke uitbreiding van het instituut „Zekerheids stellingen" houdt de nieuwe maatregel derhalve niet in. Van Alexander de Groote tot Prof. Piccard k ROF. PICCARD en zijn as- sistent, dr. Cosijns, hebben de vertegenwoordigers van de Belgische pers ontvan gen, teneinde de hoofdlijnen van hun plan voor diepzeeonderzoek uiteen te zetten. Om de diepten der zee te onder zoeken staat men voor hetzelfde probleem als bij de opstijging de stratosfeer. Het probleem opgelost door het bouwen van n bolvormige cabine van 2 M. mid- del.ijn. De sluitingen die aan de buitenzijde van de cabine aange bracht zijn, en door den druk van het water worden samengeperst, zorgen ervoor, dat zij waterdicnt ls De cabine wordt gesteund door drijvers, welke gevuld zijn met benzine. William Beebe heeft een diepte bereikt van 900 M. Prof. Piccard denkt tot 4.000 meter beneden den zeespiegel af te dalen. De weerstand van de cabine, die op modellen is nagegaan, is oe- studeerd voor een druk van 12 Km ater, dank zij het toestel dat door het nationaal fonds voor we tenschappelijke onderzoekingen beschikbaar is gesteld. De zicht baarheid zal verzekerd worden door twee patrijspoorten van plas tische stof. met een doorsnede van 10 cm., die zich aan den binnen kant van de cabine bevindan. De verlichting benoodigd voor de fo to's (10 per seconde) wordt ver kregen door krachtige schijnwer pers, boven de cabine aan belde uiteinden van de drijvers plaatst. De daling wordt geregeld do ar voldoende ballast, die door elec tromagneten op zijn plaats zal wor der gehouden. Wanneer de ver langde diepte bereikt is, zal de cabine zich, met behulp van twee schroeven, kunnen voortbewegen Wanneer de stroom der eleetro- magneten is afgesneden, zal de cabine door de drijvers weer naai de oppervlakte stijgen. Prof. Piccard legde er den na druk op, dat deze proefneming van alle gevaar ontbloot is. De temperatuur van het water zal een weinig beneden 0 graden zijn. Na de weeropstijging zal de eenl- ge moeilijkheid gelegen zijn m he* localtseeren der cabine, daar de deur, die een middellijn heefi van 43 cm. te zwaar is om van binnen uit geopend te worden. De onderzoekers blijven in voort durend contact met een boot door middel van „ultra-klanken" en tevens door middel van de radio Het ledige toestel zal 15 ton we gen Het monteeren zal in België (A.iitwerpen) geschieden. De expeditie zal waarschijnlijk tn Februari 1947 plaats hebben, do .h de juiste plaats ts nog niet be kend. Vermoedelijk zal dit ge schieden in de Golf van Guynea. Eerst zullen proefnemingen op verschillende diepte gedaan wor den, en wel van 1-000 tot 4.000 me ter Ter slotte deelde Prof. Piccard mede dat het denkbeeld reeds zoo oud is als de wereld en dat Alexan der van Macedonië reeds zelf de zeeën had afgezocht, opgesloten In een cabine, die door een boot werd voortgesleept. De uitkeering aan onderwijzers Van de zijde van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en We tenschappen vernemen wij, dat een ontwerp algemeene maatre gel van bestuur betreffende een uitkeering aan onderwijzers het ministerie heeft verlaten, maar o.m nog den Raad van State moet passeeren. Deze uitkeering praejudicieert In geen enkel op zicht op de voorgenomen herzie ning van de onderwijzerssalarls- sen. Het is niet juist, aldus net ministerie, dat Prof. v. d. Leeuw een regeling heeft achtergelaten, die minister Gielen slechts zou hebben te teekenen. Duitsche. schepen voor Nederland Krachtens de beslissing van het Interallied Reparations Agency te Brussel, zijn de vol gende Duitsche schepen met een totaal van 51.696 brt. aan ons land toegewezen: Naam Bouwj. b.r.t. Greiferfels 1945 6250 Heinz Horn 1928 3994 Lipari 1930 1943 Porta 1921 4162 Adler 1938 1494 Moewe - 1936 1310 Brigitti 1924 2740 Diana 1922 1359 Gimheim 1937 4798 M. Vinnen 1922 4594 Spree 1929 2867 Sudsee 1898 1761 Th. L. M. Russ 1927 1694 Fredenhagen 1938 750 Levensau 1923 916 Neurs 1936 1243 Phila 1918 1368 Stahleck 1923 1663 Schoenfels in aanb. 6250 Daniswold (tankschip) 1942 540 Causerie oversle Mulder Zondagavond 14 Juli zal over ste Mulder, hoofd van het Cen traal Vrijwilligersbureau, in het radioprogramma van de Neder landsche Strijdkrachten spreken over de dienstneming en de po sitie van oorlogsvrijwilligers en beroepspersoneel van de marine. Er is geen land, waarin aan den wederopbouw van geteis terde steden en dorpen zoo hard gewerkt wordt, dan in Rusland. Er is waarschijnlijk ook geen land, zelfs niet in Duitschland, waarin zoo veel verwoest is dan in Rusland. Bij hun terugtocht hebben de Duit schers alles wat ze prijsgaven, steden en dorpen, systematisch vernield en dat over een wijd gebied. Ze hebben niets ontzien; boerenbedrijven noch kloosters, bibliotheken noch scholen zijn gespaard gebleven. Met groote energie heeft de, Sovjet-Unie het probleem van den wederopbouw ter hand ge nomen. Reeds in 1943, kort na de overwinning van Stalingrad, is men begonnen de reorgani satie van het sociale en econo mische leven centraal te rege len. Een netwerk van organi saties volgde het oprukkende Russische leger op den voet, vocht in elke heroverde plaats op het zoogenaamde „Tweede Front", het front van den wederopbow. De moeilijkheden, die over wonnen moesten worden, wa ren legio. Het grootste De- zwaar was het gebrek aan ar beidskrachten. Men heeft dit opgelost door de Komsomol, de Communistische Jeugdbond, in te schakelen. Zelfs in Centraal Azië heeft men jeugd-arbeidsbrigades sa mengesteld, en naar Stalingrad Rostof, Kiev en andere plaat sen gezonden. In spoedcursus sen heeft men van deze jon gens en meisjes stratenmakers timmerlieden en metselaars ge maakt. En met denzelfden ijver en hetzelfde enthousias me, waarmee de Russische sol daat zijn vaderland verdedigde en redde, hebben zij met den wederopbouw een begin ge maakt. Naast de jeugd hebben zich ook vrouwen tot arbeids prestaties vereenigd. Sommi gen van hen wisten het door hun prestaties tot nationale be roemdheid te brengen. Ook het materiaal leverde moeilijkheden op. Glas-, steen- en houtschaarschte waren de oorzaak, dat men het puin on derzocht en selecteerde op bruikbaar materiaal. Dat er, ondanks de enorme prestaties die reeds geleverd zijn, nog voor jaren werk is, wordt duidelijk, wanneer men de cijfers van de aangerichte verwoesting nagaat, die on langs bekend gemaakt wer den. Alleen in de R.S.F.S.R. (Russisch Socialistische Fede ratie van Sovjet Republieken) waar de Oekraine en Wit- Rusland dus niet toe be hoor en zijn 500 steden en 14.000 dorpen vernield. Het is duide lijk, dat men dit niet in één twee jaar herstelt. Daarom is men reeds tevreden, wanneer een tijdelijke behuizing kan worden ingericht. Vaak zijn daartoe schuilkelders -gebruikt, en ook past men het systeem van de (van te voren gemaak te) houten montage barakken op groote schaal toe. Onder leiding van het in 1943 opgerichte Comité voor Bouw kunde worden thans plannen uitgewerkt, waarbij speciaal aan het practische, ratloneele en economische aandacht ge schonken wordt. Daarbij is het vaak noodzakelijk af te wijken van de vooroorlogsche, histo risch gegroeide stadsvorm, zoo dat het nieuwe stadsbeeld ge heel of gedeeltelijk zal ver schillen van 't vooroorlogsche. De nieuwe stad zal zoodoende in bepaalde gevallen niet veel meer dan den naam en de lig ging, met de vooroorlogsche gemeen hebben. Ja, men schrikt er zelfs niet voor terug, om ook de ligging te veranderen. Dorpen die, ge legen aan de hoofdwegen, een verkeersbelemering vormen, worden enkele kilometers van den weg af, herbouwd. Het gevaar voor kleurlooze vervlakking is bij 'n dergelij ke centraal geregelde organi satie, niet alleen groot, maar zelfs tot op zekere hoogte on vermijdelijk. Men tracht dit echter zooveel mogelijk te voor komen door van de architecten te eischen, dat ze rekening houden met de historische en architectonische tradities van elk gebied. Vaak wordt een plan, voor men tot de uitvoe ring ervan overgaat, voorge legd aan de bevolking, of aan vertegenwoordigers van de verschillende plaatselijke orga nisaties, waarbij dan wijzigin gen kunnen worden voorgedra gen. Dit is a.o. te Smolensk het geval geweest. Dampubrisk Redactie: L. Anderson, Goes. Een zekere fantasie wordt van een speler vereischt, wil een partij gewonnen worden door een combinatie. In de meeste gevallen ls net n.l. zoo, dat een combinatie- mogelijkheid eenige zetten vooraf wordt opgemerkt. Kans op succes wordt dan het beste verkregen, door zoo onopge merkt mogelijk de stukken m de gewenschte positie te oren- gen, zonder daarbij aan de the oretische positie te veel af breuk te doen. Wordt de com binatie, n.l. door de tegenpartij doorzien, dan wordt de partij meteen weer herleid tot een positioneelen strijd, waarbij de gene die de positie verwaar loosde door onoordeelkundig op een combinatie te specuiee- ren, definitief in het nadeel komt te staan. De veiligste weg is deze, dat men nooit op op een combinatie of slagzet moet spelen, indien hiervoor in verhouding tot de kans van slagen een te groot offer aan de positie moet gebracht wor den. Deze regel geldt zeker te- ;enover sterkere spelers. Uit de practijk geven wij twee voorbeelden van combinaties, die met wit werden uitgevoerd in wedstrijd-partijen. Zwart 10 sch. op. 1, 3, 8, 9, 11 tot en met 15, 19. Wit 10 sch. op: 28. 29, 32, 33, I, 38, 43, 45, 47 en 48. Wit speelde in dezen stand 2923, de inleiding tot een combinatie. Het meest voor de hand lig gende antwoord voor zwart is 1117, (dreiging 1722) het geen dan ook prompt volgde. Wit 3227 (gedwongen), zw. 1924 met de bedoeling om 1318 te laten volgen. (Zonder 1924 kan 1318 natuurlijk niet gespeeld wor den, wegens 33X2 of 4). Wit 43—39, waarna 13—18 volgde en wit kon zijn voorge nomen combinatie uitvoeren met 36—31 (18X29). 27—21 (17X37) 28—23 (29x18) 38— 32 (37X28) en 33X2!! Zooals men ziet, vormden de zetten een logische reeks, waarbij de positie van wit in gevaar werd gebracht. Ter oplossing het volgende: Zwart 10 sch. op: 3, 8. 10, 13 tot en met 15, 21, 23, 24 en 29. Wit 10 sch. op: 25. 32, 33, 35, 37. 38, 43, 45, 48 en 49. Op welke wijze forceert wit schijf- of partijwinst Oplossingen hiervan kunnen worden ingezonden, de namen van goede oplossers worden eventueel gepubliceerd- Tevens vei'zoeken wij den le zers zooveel mogelijk hun me dewerking te verleenen om van deze rubriek een rubriek te maken van en voor de Zeeuw- sche dammers. Deze medewer king kan verleend worden door het opzenden van partijen, par- tijstanden en problemen, enz. Wat denkt men b.v. van een oplosserswedsti-ijd Wij zien met belangstelling het ant woord op deze vraag, alsmede een hoeveelheid copie tegemoet

Krantenbank Zeeland

Vrije Stemmen. Dagblad voor Zeeland | 1946 | | pagina 6