Jong Nederland en de K.L.M.
Vierduizend meter beneden den
Zeespiegel
De wederopbouw in de Sowjet-Unie
EEN GOEDE BETREKKING VOOR HEN
DIE AANPAKKEN WILLEN.
Even buiten Soesterberg ligt een grijs gebouw, eens een
„Wehrmachtsheim" en een bittere herinnering voor het
i Nederlandsche volk, thans een opleidings-internaat van
1 onze nationale luchtvaartmaatschappij en een plaats waar
k vele K.L.M.-ers, die hier hun opleiding hebben genoten,
met genoegen aan terugdenken.
Na de bevrijdingsroes werd
de Nederlandsche jeugdopvoe-
ding een veel besproken pro
bleem. Een gebrek aan gees
telijke en moreele leiding, een
te gevarieerde en te vage hoe
veelheid mogelijkheden, mate-
rieele zorgen, dit alles maakte
cynische, vroegrijpe, stuurlooze
en ontevreden menschenkinde-
ren, zonder veel gedegen ken
nis.
Maar in Nederland wordt op
het oogenblik hard gewerkt,
om deze „oorlogsslachtoffers"
weer in rechte banen te leiden.
Het KX.M.-Internaat.
Een bij uitstek voor jonge
krachten geschikt bedrijf als de
K.L.M. is uit den aard dei-
zaak zeer geïnteresseerd in het
welzijn van de Nederlandsche
jeugd.
Deze belangstelling heeft het
K.L.M.-Intemaat in het leven
geroepen.
Hier krijgen de jongelui tot
25 jaar, na hun middelbare
schoolopleiding, een grondige
training alvorens zij de K.L.M.
practijk ingaan. De cursus,
waaraan 90 jongelui, die zorg
vuldig worden uitgekozen, kun
nen deelnemen, duurt 3 maan
den. De cursisten worden on
derverdeeld in vier klassen, die
opleiden voor handels
vliegveld employe's, grond- en
boord mecano's en dienst in de
passagekantoren. Zij worden
in staat gesteld, nauwkeurig
kennis te nemen van alle tak
ken van het K.L.M. bedrijf en
krijgen lessen in mechanica en
andere vakken, al naar gelang
hun opleiding vereischt.
Geregeld worden er lezingen
gehouden door afdeelingscbefs
van het Hoofdkantoor, om de
jongens een denkbeeld te
ven van het werken en streven
der K.L.M.
Verder wordt er veel
sport gedaan. Zelfdicipline en
gemeenschapszin worden aan
gekweekt door zelfstudie en
sportwedstrijden.
Op deze manier wordt ook
het contact tusschen de jon
gens der verschillende afdee-
lingen onderling gehouden,
zoodat zij, wanneer zij nader
hand ingeschakeld zgn in het
bedrijf, open 'oog blijven hou
den voor den persoon en het
werk van hun ex-internaat-
genoot in een anderen tak van
het bedrijf.
Spreuken aan den wand, die
al direct bij het binnentreden
van het gebouw de aandacht
trekken, dienen ter onderstre
ping van hun opleiding. De
toekomst behoort aan diegenen,
die haar zorgvuldig weten voor
te bereiden.
De verstandhouding tusschen
leeraren en leerlingen is onge
dwongen en kameraadschappe
lijk. In de ruime cantine, die
de K.L.M. er bg heeft laten
bouwen, is gelegenheid tot re
creatie. De tooneelzaal van het
vroegere Wehrmachtsheim
thans tot slaapzaal ingericht,
die echter zoo nu en dan een
verandering ondergaat en....
danszaal wordt. De culinaire
capaciteiten van het keuken-
personeel zijn alom bekend en
in staat om de meest verwende
jongensmaag te bevredigen.
De laatste cursus werd on
langs beëindigd. De jongelui
werden, voor zoover geschikt
bevonden, geplaatst op de K.
L.M.-kantoren of op de vlieg
velden, om daar hun maat
schappelijke carrière tegemoet
te gaan.
Het vliegend personeel van
de K.L.M. wordt opgeleid te
Gllze-Rjjea in Noord-Brabant.
De volgende cursus van het
internaat zal ditmaal alleen
voor handels- en vlicgveldper-
soneel gehouden worden en be
gint 1 Augustus a.s. Intus-
schen wordt er ernstig werk
gemaakt van een andere be
huizing, daar het tegenwoor
dige internaatsgebouw binnen
kort gebruikt zal worden voor
recreatie der in Soesterberg
aanwezige militairen.
Het K.L.M.-Internaat belooft
een groote toekomst tegemoet
;aan. Men hoopt het in den
loop van den tijd nog in vele
opzichten te kunnen verbete
ren, doch de resultaten mogen
nu, een jaar na de bevrijding,
alleszins bevredigend worden
genoemd.
De Nederlandsche jeugd met
belangstelling voor de lucht
vaart en den wil om vooruit te
komen, krijgt op deze manier
een prachtige gelegenheid
zich een toekomst te scheppen
waarvan zij zeker geen spgt
zal hebben.
Zekerheidsstelling
vermogensbelasting
Ter toelichting op het dezer
dagen in de pers verschenen
bericht inzake het opleggen
van zekerheidsstellingen voor
de vermogensbelasting, belas
tingjaar 1946, beschikking van
den Minister van 'Financiën
van 25 Juni No. 243, vestigt
men er van bevoegde zijde de
aandacht op, dat deze zeker
heidsstellingen geheel overeen
komen met de voorloopige aan
slagen, die reeds tal van ja
ren in afwachting van de vast
stelling van een definitieven
aanslag in de Vermogensbelas
ting kunnen worden opgelegd,
en geldt daarvoor, evenals
voorheen, dat niet van de aan
gifte van den belastingplichti
ge wordt afgeweken (anders
dan voor de Inkomstenbelas
ting en de ondernemingsbelas
ting, waar de Inspecteur ook
bg den voorloopigen aanslag
van de aangifte kan afwijken).
Slechts om bepaalde formeele
redenen is het wenschelijk ge
oordeeld, de voorloopige aan
slagen in de vermogensbelas
ting voor 1946 te doen berus
ten op 't besluit zekerheidsstel
ling belastingen.
Een wezenlijke uitbreiding
van het instituut „Zekerheids
stellingen" houdt de nieuwe
maatregel derhalve niet in.
Van Alexander de Groote tot Prof. Piccard
k ROF. PICCARD en zijn as-
sistent, dr. Cosijns, hebben
de vertegenwoordigers van
de Belgische pers ontvan
gen, teneinde de hoofdlijnen van
hun plan voor diepzeeonderzoek
uiteen te zetten.
Om de diepten der zee te onder
zoeken staat men voor hetzelfde
probleem als bij de opstijging
de stratosfeer. Het probleem
opgelost door het bouwen van n
bolvormige cabine van 2 M. mid-
del.ijn. De sluitingen die aan de
buitenzijde van de cabine aange
bracht zijn, en door den druk van
het water worden samengeperst,
zorgen ervoor, dat zij waterdicnt
ls De cabine wordt gesteund door
drijvers, welke gevuld zijn met
benzine.
William Beebe heeft een diepte
bereikt van 900 M. Prof. Piccard
denkt tot 4.000 meter beneden den
zeespiegel af te dalen.
De weerstand van de cabine, die
op modellen is nagegaan, is oe-
studeerd voor een druk van 12 Km
ater, dank zij het toestel dat
door het nationaal fonds voor we
tenschappelijke onderzoekingen
beschikbaar is gesteld. De zicht
baarheid zal verzekerd worden
door twee patrijspoorten van plas
tische stof. met een doorsnede van
10 cm., die zich aan den binnen
kant van de cabine bevindan. De
verlichting benoodigd voor de fo
to's (10 per seconde) wordt ver
kregen door krachtige schijnwer
pers, boven de cabine aan belde
uiteinden van de drijvers
plaatst.
De daling wordt geregeld do ar
voldoende ballast, die door elec
tromagneten op zijn plaats zal wor
der gehouden. Wanneer de ver
langde diepte bereikt is, zal de
cabine zich, met behulp van twee
schroeven, kunnen voortbewegen
Wanneer de stroom der eleetro-
magneten is afgesneden, zal de
cabine door de drijvers weer naai
de oppervlakte stijgen.
Prof. Piccard legde er den na
druk op, dat deze proefneming
van alle gevaar ontbloot is.
De temperatuur van het water zal
een weinig beneden 0 graden zijn.
Na de weeropstijging zal de eenl-
ge moeilijkheid gelegen zijn m
he* localtseeren der cabine, daar
de deur, die een middellijn heefi
van 43 cm. te zwaar is om van
binnen uit geopend te worden.
De onderzoekers blijven in voort
durend contact met een boot door
middel van „ultra-klanken" en
tevens door middel van de radio
Het ledige toestel zal 15 ton we
gen Het monteeren zal in België
(A.iitwerpen) geschieden.
De expeditie zal waarschijnlijk tn
Februari 1947 plaats hebben, do .h
de juiste plaats ts nog niet be
kend. Vermoedelijk zal dit ge
schieden in de Golf van Guynea.
Eerst zullen proefnemingen op
verschillende diepte gedaan wor
den, en wel van 1-000 tot 4.000 me
ter
Ter slotte deelde Prof. Piccard
mede dat het denkbeeld reeds zoo
oud is als de wereld en dat Alexan
der van Macedonië reeds zelf de
zeeën had afgezocht, opgesloten
In een cabine, die door een boot
werd voortgesleept.
De uitkeering aan onderwijzers
Van de zijde van het ministerie
van Onderwijs, Kunsten en We
tenschappen vernemen wij, dat
een ontwerp algemeene maatre
gel van bestuur betreffende een
uitkeering aan onderwijzers het
ministerie heeft verlaten, maar
o.m nog den Raad van State
moet passeeren. Deze uitkeering
praejudicieert In geen enkel op
zicht op de voorgenomen herzie
ning van de onderwijzerssalarls-
sen. Het is niet juist, aldus net
ministerie, dat Prof. v. d. Leeuw
een regeling heeft achtergelaten,
die minister Gielen slechts zou
hebben te teekenen.
Duitsche. schepen voor
Nederland
Krachtens de beslissing van
het Interallied Reparations
Agency te Brussel, zijn de vol
gende Duitsche schepen met
een totaal van 51.696 brt. aan
ons land toegewezen:
Naam
Bouwj.
b.r.t.
Greiferfels
1945
6250
Heinz Horn
1928
3994
Lipari
1930
1943
Porta
1921
4162
Adler
1938
1494
Moewe -
1936
1310
Brigitti
1924
2740
Diana
1922
1359
Gimheim
1937
4798
M. Vinnen
1922
4594
Spree
1929
2867
Sudsee
1898
1761
Th. L. M. Russ
1927
1694
Fredenhagen
1938
750
Levensau
1923
916
Neurs
1936
1243
Phila
1918
1368
Stahleck
1923
1663
Schoenfels
in aanb.
6250
Daniswold
(tankschip)
1942
540
Causerie oversle Mulder
Zondagavond 14 Juli zal over
ste Mulder, hoofd van het Cen
traal Vrijwilligersbureau, in het
radioprogramma van de Neder
landsche Strijdkrachten spreken
over de dienstneming en de po
sitie van oorlogsvrijwilligers en
beroepspersoneel van de marine.
Er is geen land, waarin aan
den wederopbouw van geteis
terde steden en dorpen zoo
hard gewerkt wordt, dan in
Rusland. Er is waarschijnlijk
ook geen land, zelfs niet in
Duitschland, waarin zoo veel
verwoest is dan in Rusland. Bij
hun terugtocht hebben de Duit
schers alles wat ze prijsgaven,
steden en dorpen, systematisch
vernield en dat over een
wijd gebied. Ze hebben niets
ontzien; boerenbedrijven noch
kloosters, bibliotheken noch
scholen zijn gespaard gebleven.
Met groote energie heeft de,
Sovjet-Unie het probleem van
den wederopbouw ter hand ge
nomen. Reeds in 1943, kort na
de overwinning van Stalingrad,
is men begonnen de reorgani
satie van het sociale en econo
mische leven centraal te rege
len. Een netwerk van organi
saties volgde het oprukkende
Russische leger op den voet,
vocht in elke heroverde
plaats op het zoogenaamde
„Tweede Front", het front van
den wederopbow.
De moeilijkheden, die over
wonnen moesten worden, wa
ren legio. Het grootste De-
zwaar was het gebrek aan ar
beidskrachten. Men heeft dit
opgelost door de Komsomol, de
Communistische Jeugdbond, in
te schakelen.
Zelfs in Centraal Azië heeft
men jeugd-arbeidsbrigades sa
mengesteld, en naar Stalingrad
Rostof, Kiev en andere plaat
sen gezonden. In spoedcursus
sen heeft men van deze jon
gens en meisjes stratenmakers
timmerlieden en metselaars ge
maakt. En met denzelfden
ijver en hetzelfde enthousias
me, waarmee de Russische sol
daat zijn vaderland verdedigde
en redde, hebben zij met den
wederopbouw een begin ge
maakt. Naast de jeugd hebben
zich ook vrouwen tot arbeids
prestaties vereenigd. Sommi
gen van hen wisten het door
hun prestaties tot nationale be
roemdheid te brengen.
Ook het materiaal leverde
moeilijkheden op. Glas-, steen-
en houtschaarschte waren de
oorzaak, dat men het puin on
derzocht en selecteerde op
bruikbaar materiaal.
Dat er, ondanks de enorme
prestaties die reeds geleverd
zijn, nog voor jaren werk is,
wordt duidelijk, wanneer men
de cijfers van de aangerichte
verwoesting nagaat, die on
langs bekend gemaakt wer
den. Alleen in de R.S.F.S.R.
(Russisch Socialistische Fede
ratie van Sovjet Republieken)
waar de Oekraine en Wit-
Rusland dus niet toe be hoor en
zijn 500 steden en 14.000
dorpen vernield. Het is duide
lijk, dat men dit niet in één
twee jaar herstelt. Daarom
is men reeds tevreden, wanneer
een tijdelijke behuizing kan
worden ingericht. Vaak zijn
daartoe schuilkelders -gebruikt,
en ook past men het systeem
van de (van te voren gemaak
te) houten montage barakken
op groote schaal toe.
Onder leiding van het in 1943
opgerichte Comité voor Bouw
kunde worden thans plannen
uitgewerkt, waarbij speciaal
aan het practische, ratloneele
en economische aandacht ge
schonken wordt. Daarbij is het
vaak noodzakelijk af te wijken
van de vooroorlogsche, histo
risch gegroeide stadsvorm, zoo
dat het nieuwe stadsbeeld ge
heel of gedeeltelijk zal ver
schillen van 't vooroorlogsche.
De nieuwe stad zal zoodoende
in bepaalde gevallen niet veel
meer dan den naam en de lig
ging, met de vooroorlogsche
gemeen hebben.
Ja, men schrikt er zelfs niet
voor terug, om ook de ligging
te veranderen. Dorpen die, ge
legen aan de hoofdwegen, een
verkeersbelemering vormen,
worden enkele kilometers van
den weg af, herbouwd.
Het gevaar voor kleurlooze
vervlakking is bij 'n dergelij
ke centraal geregelde organi
satie, niet alleen groot, maar
zelfs tot op zekere hoogte on
vermijdelijk. Men tracht dit
echter zooveel mogelijk te voor
komen door van de architecten
te eischen, dat ze rekening
houden met de historische en
architectonische tradities van
elk gebied. Vaak wordt een
plan, voor men tot de uitvoe
ring ervan overgaat, voorge
legd aan de bevolking, of aan
vertegenwoordigers van de
verschillende plaatselijke orga
nisaties, waarbij dan wijzigin
gen kunnen worden voorgedra
gen. Dit is a.o. te Smolensk
het geval geweest.
Dampubrisk
Redactie: L. Anderson, Goes.
Een zekere fantasie wordt
van een speler vereischt, wil
een partij gewonnen worden
door een combinatie.
In de meeste gevallen ls net
n.l. zoo, dat een combinatie-
mogelijkheid eenige zetten
vooraf wordt opgemerkt. Kans
op succes wordt dan het beste
verkregen, door zoo onopge
merkt mogelijk de stukken m
de gewenschte positie te oren-
gen, zonder daarbij aan de the
oretische positie te veel af
breuk te doen. Wordt de com
binatie, n.l. door de tegenpartij
doorzien, dan wordt de partij
meteen weer herleid tot een
positioneelen strijd, waarbij de
gene die de positie verwaar
loosde door onoordeelkundig
op een combinatie te specuiee-
ren, definitief in het nadeel
komt te staan. De veiligste
weg is deze, dat men nooit op
op een combinatie of slagzet
moet spelen, indien hiervoor
in verhouding tot de kans van
slagen een te groot offer aan
de positie moet gebracht wor
den. Deze regel geldt zeker te-
;enover sterkere spelers. Uit
de practijk geven wij twee
voorbeelden van combinaties,
die met wit werden uitgevoerd
in wedstrijd-partijen.
Zwart 10 sch. op. 1, 3, 8, 9,
11 tot en met 15, 19.
Wit 10 sch. op: 28. 29, 32, 33,
I, 38, 43, 45, 47 en 48.
Wit speelde in dezen stand
2923, de inleiding tot een
combinatie.
Het meest voor de hand lig
gende antwoord voor zwart is
1117, (dreiging 1722) het
geen dan ook prompt volgde.
Wit 3227 (gedwongen), zw.
1924 met de bedoeling om
1318 te laten volgen.
(Zonder 1924 kan 1318
natuurlijk niet gespeeld wor
den, wegens 33X2 of 4).
Wit 43—39, waarna 13—18
volgde en wit kon zijn voorge
nomen combinatie uitvoeren
met 36—31 (18X29). 27—21
(17X37) 28—23 (29x18) 38—
32 (37X28) en 33X2!!
Zooals men ziet, vormden de
zetten een logische reeks,
waarbij de positie van wit in
gevaar werd gebracht.
Ter oplossing het volgende:
Zwart 10 sch. op: 3, 8. 10, 13
tot en met 15, 21, 23, 24 en 29.
Wit 10 sch. op: 25. 32, 33, 35,
37. 38, 43, 45, 48 en 49.
Op welke wijze forceert wit
schijf- of partijwinst
Oplossingen hiervan kunnen
worden ingezonden, de namen
van goede oplossers worden
eventueel gepubliceerd-
Tevens vei'zoeken wij den le
zers zooveel mogelijk hun me
dewerking te verleenen om van
deze rubriek een rubriek te
maken van en voor de Zeeuw-
sche dammers. Deze medewer
king kan verleend worden door
het opzenden van partijen, par-
tijstanden en problemen, enz.
Wat denkt men b.v. van een
oplosserswedsti-ijd Wij zien
met belangstelling het ant
woord op deze vraag, alsmede
een hoeveelheid copie tegemoet