Prijzenswaardig initiatief van A. B. C. verdient
navolging
Het graantekort in Europa
Verandering voor de West op til
Voor den Zondag
Ons Talent
Matth. XXV 14—30
DE gelijkenis van de talenten
heeft een verontrustenden
klank. Niet zoozeer, wan
neer men daarin enkel leest
de min of meer profane moraal,
dat leder mensch met bepaalde
gaven ls toegerust en dat hij dje
nu zoo goed mogelijk moet ge
bruiken.... de beteekenis, waarin
wij het woord „talent" gewoon
lijk bezigen. Maar de gelijkenis
uit het Evangelie heeft hiermede
weinig te maken. Daar gaat net
ovei het Koninkrijk Gods, daar
gaat het over het geloof, dat
om aan dit Rijk kan verbinden.
Er ls een Heer, die aan een
ieder geeft van zijn eigen vermo
gen. Er ls een God, die zichzel-
ven gegeven heeft in Jezus Chris
tus Er is de Zoon Gods. die de
goddelijke gave getrouw 'ïeeft
verwerkelijkt in gehoorzaamheid
tot in den dood des kruises. Het
Evangelie schuift alle eeuwen op
zij. welke ons van Jezus scheiden
en verkondigt den mensch
nu. Een goddelijke gave wordt u
aangeboden.
Daar komen de knechten, die
hun deel ontvangen van het groo-
te vermogen. Eén is er bij, die
alle voorzorgsmaatregelen neemt
en het hem toevertrouwde geid
veilig begraaft. Niemand weet er
van, niemand kan eraan raken
hij kan nu rustig gaan slapen.
Zoc stelt ons Christus het „kleln-
geloof" voor, dat hij zoo menig
maal bij zijn discipelen striemde
Er ls een „geloof", dat voor alles
Ln rust iets wil bezitten, waai
anderen niet aan kunnen raken:
dat, zooals men gewichtig zegt,
zijn eigen „wereldbeschouwing"
heeft, zijn stille bloementuintje,
waarin men zich kan gaan ver
meien, wanneer men de wereld
moe ls en men wil rusten van de
zorgen en moeilijkheden des le
vens. Een luxegeloof, een geeste
lijke pronkkast een onnutte
schat in de aarde. Gij meent, dat
gij rijk zijt. zegt Jezus, en gij zijt
arm en ellendig en jammerlijk er
blind en naakt
Er zijn echter ook andere dienst
knechten ln de gelijkenis. In mo
reel opzicht zijn zij allerminst
voorbeeldig, evenmin als de on
rechtvaardige rechter of de frau-
deerende rentmeester. Zij hande
len met het geld van hun heer;
zij maken woekerwinst, ze spe-
culeeren of drijven een intensen
zwarten handel, om het eens
önze omstandigheden uit te druk
ker.. Maar een rustig bestaan is
geenszins hun deel. Dag en nacht
zijn zij in zorg; nimmer verlaat
her het geweldig risico.... Zij kuii
nen alles verliezen, straks staan
met leege handen.... Zoo zegt ons
Christus, wat Hij meent met ge
loof. Het Evangelie is geen we
reldbeschouwing of een stel pracb
tige gedachten, geen geestelijk
bloemenhofje of pronkkamertje.
Geloof in Jezus Christus is kruis
geloof. Het is ondanks alles en
tegen alles ln, het wagen met
Hem door het leven te gaan-, in
deze goddelooze wereld het „en
toch" van het kruis te handha
ven Geloof is het harde weten,
dat wij niets bezitten, waarmee
wij voor God kunnen staan; dui
delijk te beseffen, dat wij waar
lijk arm en ellendig zijn maar
dat one dat ééne gegeven ls-. Je
zus Christus, voor ons gekruisigd
In Hem is ons leven, onze gerech
tigheid, onze verzoening, onze
hoop.
De Heiland spreekt in zijn ge
lijkenis over winst. Dat is heel
belangrijk. Bezitten wij niets, en
moeten wij alles, wat wij bezitten
of meenen te bezitten eraan wa
gen Hij belooft ons winst. Hij
komt weer en zal het zijne vor
deren. Er is groote winst in iet
bewaren van het woord Zijner
trouwe. Met dit woord moeten wij
gaan door de stormen en staan
in de branding van het leven. Hij
komt weer en Zijn Koninkrijk zal
geen einde hebben.
Zalig zijn zij, die dit in hun le
ver meedragen door alle donker
heid. 'want zij ontvangen den
troost: Wel. gij goede en getrou
we dienstknecht; ga ln tot de
vreugde uws Heeren.
St. d. B.
Gelukkige samenwerking in Zeeland van het wegver
voer onderling en van deze tak met de beurtvaart
In den laatsten tijd wordt
weer veel gesproken en
schreven over het coördinatie-
vraagstuk. Maar de geest,
waarin dit wordt gedaan, is
niet altijd even vertrouwenwek
kend. Dikwijls lijkt het, alsof
de diverse takken van ver
voer zichzelf als egels oprollen.
Het besef, dat een gezonde co
ördinatie slechts mogelijk zal
zqn, indien er in ieder geval
een wil tot samenwerken is,
ontbreekt nog al te veel,
Daarom hebben wij met zoo
bijzonder veel genoegen ken
nis genomen van hetgeen zich
in. Zeeuwsch Vlaanderen op het
oogenblik afspeelt. Hier toch
hebben beurtvaart en wegver
voer elkaar gevonden en net
laat zich aanzien, dat uit dit
contact een krachtig geheel te
voorschijn zal komen.
Er voltrekt zich hier een
concentratie van kleine bedrg-
ven, waarmede in November
van het vorige jaar een begin
is gemaakt, toen werd opge
richt de „Sabloz", de samen
werkende Bode- en Lijndien
sten Oost Zeeuwsch Vlaanae-
deren, waarin 33 bode- en lijn
diensten werden vereenigd.
Reeds eerder had zich
zekere concentratie in de beurt
vaart van Zeeuwsch Vlaande
ren voltrokken, wat niet weg
neemt, dat er nog verscheidene
zelfstandige beurtschippers
waren.
Er werd gevaren van Bres-
kens naar Vlissingen/Middel-
burg, van Breskens naar Goes,
van Terneuzen, vla Axel en
Walsoorden naar Vlissingen/
Middelburg en van Terneuzen
naar Goes. Voorts was er een
gemengd water- en wegvervoer
van Goes via Hoedekenskerke
naar Terneuzen.
Het wegvervoer van Zeeuwsch
Vlaanderen heeft uit den aard
der zaak veel belang bij den
aanvoer van goederen door de
beurtvaart.
Vroeger werd tweemaal per
week gevaren, maar na de be
vrijding was van een geregelde
beurtvaart geen sprake meer
en zoowel beurtvaart als weg
vervoer leidden een kwijnend
bestaan.
De veren vrij
Toen viel er een belangrijk
besluit: de veren over de Wes-
terschelde kwamen vrij. Wan- west.
neer men bedenkt, dat deze
veren voor een vrachtauto f12
tot f 18 per keer kostten, dan
is het duidelijk, dat het weg
vervoer daardoor in een ge
heel nieuwe positie kwam te
verkeeren, waarin het veel be
ter in staat werd gesteld te
concurreeren met de beurt
vaart.
Hier was dus stof te over
voor een bitteren concurrentie
strijd tusschen water- en weg
vervoer, maar ook een unieke
gelegenheid voor de beide par
ticuliere vervoerstakken, in on
derlinge samenwerking eer
apparaat op te bouwen, aat
den handel een betrouwbare
snelle vervoersgelegenheid
zou bieden en de ondernemers
in staat zou stellen een zoo
economisch mogelijke exploita
tie tot stand te brengen, in het
belang van de verladers
vervoerders beiden.
Onder leiding van den Di
recteur van het Vervoer van
het Ministerie van Verkeer en
Energie, hebben de centrale
organisaties van de lijndiensten
te water en langs den weg in
Nederland, het Nederlandsch
Blnnenvaartbureau en de Vak
groep goederenvervoer langs
den weg, een samenwerking
tot stand gebracht tusschen
de beurtvaart- en autodien
sten in Zeeuwsch Vlaanderen,
Walcheren en Zuid Beveland,
die in totaal een 50-tal ver
voerders omvat en het toppunt
vindt in de vereeniging Auto-
Beurtvaart-Combinatie, welke
zich ten doel stelt het bevor
deren van het goederenver
voer in den ruimsten zin van
het woord van en naar Z.
Vlaanderen.
Onder de auspiciën van de
A. B. C. worden thans auto
diensten geëxploiteerd van Ter
neuzen, Axel en Hulst over
PerkpolderKruiningen naar
Goes en terug, van Axel, Hulst
Terneuzen over Breskens
naar Vlissingen en Middelburg
en terug en van Breskens over
Vlissingen naar Middelburg-
Goes en terug.
Zoowel in Oost als in West
Z. Vlaanderen zijn voorts bo
dedienst-combinaties gevormd,
die in. directe aansluiting zorg
dragen voor het uitrijden en
ophalen van de goederen in
alle verdere dorpen in dit ge-
Nederland heeft het hoogste broodrantsoen
H.M. De Koningin bestemt
ontvangen giften voor
Kareool
Naar wij vernemen heeft H. M
de Koningin een aantal giften
ontvangen, ten deel-? afkomstig
uit het buitenland, ten aeele af
komstig uit het binnenland.
De Koningin heeft deze bedragen
bestemd voor het herstellingsoord
„Kareool", opdat dit tehuis, dat
tot dusverre gebruikt werd als
herstellingsoord 'oor oud-tllegole
werkers, kan worden omgevormd
tot een sanatorium voor longlij
ders uit de oud-illegaliteit.
Door deze schenkingen ten bedra
ge van ongeveer f 50.000 ls de
voornoemde omvorming mogelijk
geworden.
TOEN het „Emergency Eco
nomic Committee for Euro
pe" tegen het einde van
het vorig jaar den voedsel
toestand in Europa beoordeelde,
moest men vaststellen, dat er
groote of minder groote tekorten
waren aan vetten, suiker en
vleesch. Doch men meende dat
er genoeg graan zou zijn, om ln
de behoeften te voorzien.
Toen evenwel in het begin van
dit jaar het „Combined Food Ce
reals Committee" ln staat was een
betrouwbare schatting te maken
van de wereldgraanpositie voor
de periode Januari tot Juni 1946,
toonden de cijfers aan. dat de
wereldbehoeften ongeveer 20 tot
21 mlllioen ton bedroegen, waar
tegenover slechts een opbrengst
van naar schatting 13 millioen ton
te verwachten zou zijn, zelfs bij
de grootste krachtsinspanning van
de produceerende landen.
Twee internationale conferen
ties zijn er in den loop van dit
Jaar gehouden om maatregelen te
overwegen, die het tekort aan gra
nen zouden kunnen opvangen nog
voor de oogst 1946 zou binnenge
haald worden.
In een persconferentie zijn he-
det over de eerst conferentie na
dere mededeelingen gedaan, waar
by werd beklemtoond, dat er niet
slechts besluiten werden genomen
doch dat de besluiten onmiddel
lijk gevolgd werden door acties
van de deelnemende landen, die
er in groote mate toe hebben oij-
geclragen, dat milHocnen in Euro
pa van een dreigenden hongers
nood werden gered.
Ten aanzien van den oogst voor
dit jaar in de Europeesche landen
zei de voorzitter van de confercn
tie. mr. Herbert Broadley, dat
men verwachtte, dat deze een op
brengst van 25 pet. meer in ver
gelijking met dien van het vorig
jaar te zien zal geven.
Voor de basis-rantsoenen voor
btood in de verschillende 'an-
den werden de volgende cijfers
ln Engelscbe ounces per weck
gegeven: België 73, Tsjecbo Slo
wakije 72, Denemarken 83,
Frankrijk 73, Duïtschland (Amer.
zonej G2, idem Britsche zone J3,
idem Fransche zone 49, Grieken
land 43, Italië 49, Luxemburg 64,
Nederland 77, Noorwegen 62,
Portugal 38 tot 72 (3 verschillen
de schalen), Zweden 52, Zwit
serland 62, Engeland 63.
Mededeeling werd gedaan van
hei feit, dat zoowel Nederland ais
Engeland besloten hebben weer
een dorsch-controle in te voeren
voor den oogst van dit jaar.
Öp vragen, welke ervaringen Je
landen met de broodrantsoenee-
ring hadden opgedaan, antwoord
de o.m. de Nederlandsche afge
vaardigde, de heer C. C. L. Eyger.-
raatn, dat deze in Nederland tot
geen moeilijkheden aanleiding
geeft. Ten aanzien van den in
vloed, die de beperking van gra
nen op den veestapel zal hebben
antwoordde de heer Eygenraam,
dat in Nederland een mindere pro
ductie van varkensvleesch te ver
wachten zal zijn.
De leden der vereeniging
zullen rijden onder den naam
A. B. C. Alle auto's zullen een
uniform A. B. C.-embleem
voeren, er wordt gewerkt op
uniforme tarieven, met een
collectieve dienstregeling:
wordt collectief reclame
maakt enz.
Het resultaat wordt vooral
voor de verladers zeer belang
rijk. Want wat eerst uitgeslo
ten moest worden geacht,
wordt nu bereikbaar: er zal
op alle trajecten, die ressor
teeren onder deze A. B. C.,
in dagelijksche diensten wor
den gereden.
Het bestuur der Vereeniging
die zetelt in hotel Rotterdam
te Terneuzen, is als volgt sa
mengesteld: D. Dil, Leidschen-
dam; Voorzitter-Directeur D.
P. de Jong, Terneuzen; W.
Kesteloo, Biervliet; I. P. Lau
rens, Cadzand; C. M. Leunes,
Terneuzen; E. S. de Smit, Ter
neuzen; M. I. Verschelling, te
Breskens.
L B. C.-kantoren voor het
aannemen en uitbrengen van
goederen zijn reeds gevestigd
te Goes (Fa. Gebr. v. d. Heu
vel) en te Vlissingen (Firma
Goedbloed, Palingstraat, al
daar).
De bevestiging van een der-
gelijk kantoor te Middelburg
kan op korten termijn tege
moet worden gezien. De plan
nen, die thans in Zeeuwsch-
Vlaanderen worden verwezen-
Staatsexamen H.B.S.
Behoudens onvoorziene om
standigheden zal het mondeling
gedeelte van de Staatsexamens,
voir zoover die in het openbaar
zullen worden gehouden, dit
jaar worden afgenomen te Den
Haag in het gebouw van het
Vrijzinnig-Christelijk Lyceum,
Parkweg 44, op de navolgende
dagen:
Staatsexamen Hoogere Bur
gerschool A. 22 23, 25. 26. 29 en
30 Juli en 1 en 2 Augustus des
voor- en namiddags en 24, 27
en 31 Juli en 3 Augustus des
voormiddags.
Staatsexamen Hoogere Bur
gerschool B. 22. 23. 25, 26. 29 en
30 Juli en 1. 2, 5. 6. 8 en 9 Aug.
des 3 r- en namiddags en 24,
27 er 1 Juli en 3, 7 en 10 Aug.
des voormiddags.
lijkt, zijn nog voor uitbreiding
vatbaar.
Zoo zien we hier een zeer
gelukkige samenwerking, zoo
wel van het wegvervoer onder
ling als van het wegvervoer
met het watervervoer. Daar
moet het inderdaad heen,
want willen wij komen tot een
goede coördinatie, dan zal dat
alleen maar mogelijk zqn, als
men niet elk oogenblik stuit
op scherpe tegenstellingen.
Het is zeker niet in de laat
ste plaats hierom, dat wij deze
combinatievorming met vreug
de in Z.-Vlaanderen begroeten
en haar ontwikkeling met bij
zondere belangstelling zullen
volgen.
Bedriegen de voorteekenen
niet, dan ontwikkelt zich hier
steunend op de practijk, een
coördinatie van het verkeer, die
tevens een coördinatie inhoudt
van de belangen van vervoer
ders en verladers.
(De Transportcourant)
Onze West-Indische corres-1 post afstemden uit antipathie
vnAf»r>+ srtbTTTft- tpfpn iJati persoon van r\<yrt
pondent schrijft:
WILLEMSTAD,
6 JuK.
Na de verwarring, welke in
Nederland moet heerschen als
gevolg van de bijna stelselma
tig geworden desavoueerende
actie in Suriname en Curasao
ten aanzien van de beide af
vaardigingen, die pas van het
Kurhaus naar de Vieux Doelen
zijn verhuisd en waarover ik
u in een vorige brief uitvoerig
schreef, thans iets over de ver
warring hier.
Het hoofdbestuur van de R.
K. Partij Curasao heeft deze
week een officieel communiqué
gepubliceerd, waarin de Cura-
Saosche afvaardiging ronduit
niet representatief werd ge
noemd. Tegelijkertijd werd het
telegram bekend gemaakt, dat
dit hoofdbestuur aan Prof.
Romme had verzonden
waarin ongeveer hetzelfde ge
zegd werd. Een dag erna pu
bliceerden negen afdeelingen
der Party een ander telegram
dat zij buiten het hoofdbestuur
om aan Prof. Romme hadden
gezonden en waarin het hoofd
bestuurstelegram werd tegen
gesproken. Tevens doen er par
tijleden, die ln hun afdeelingen
besturende functies bekleeden,
Zondag mee aan een massa-
betooging, die Dr. Harry Maal
van de tegen de R. K. Partij
opgerichte Democratische Par
tij in het Rifstadion heeft be
legd. De -1 van deze betooging
is adhaesle aan de Curagaosche
afvaardiging te betuigen. De
Staten kwamen samen en de
leden putten zich uit in hun
argumenten wie Dr. da Costa
Gomez nu het meest zou heb
ben gesteund, maar elke Insi
der weet, dat bijna allen buiten
de Staten anders praten.
Ondertussc-hen dringt heel
weinig omtrent het doen en
laten van de Westindische af
vaardigingen tot de West door,
omdat Anetain staking is
gegaan wegens wanbetaling
door het Curasaosche gouver
nement, dat zelf weer geremd
werd door de Staten die dezen
nieuwsdienst, omdat deze te
veel aan de zijde van den Gou
verneur zou staan.
Er is -ln geen jaren zooveel
politiek gesprek geweest.
Autonomie is het woord dat
men elk uur kan hooren. Win
kelbedienden blijven weg, om
dat wij autonomie krijgen
De groote volksmassa staat
zeker wel achter Dr. da Costa
Gomez en Jonckheer, maar
vooral achter den eerste, die
evenwel in verschillende krin
gen der Curasaosche samenle
ving niet gezien is. Veelal om
persoonlijke motieven trachten
deze hem te desavoueeren. Ge
heime dossiers worden ver
stuurd en ook andere middelen
worden gebruikt.
Toen Dr. Beei ln zjjn Twee
de Kamerrede een herziene
status voor de West onder de
bestaande Grondwet aankon
digde, werd dit hier met in-
stemming begroet.
Toch moet gezegd worden,
dat de middenstand en een
deel van de handelswereld en
intellectueelen een gema
tigde autonomie zouden wen-
schen waarbij de gouverneur
een door de Kroon benoemde
Europeesche Nederlander blijft.
Neemt men hiervoor een Su
rinamer of een Curasaoënaar,
dan vreest men kliekjesvor
ming en die vrees ls naar de
neening van uw correspondent
zelf een voorstander van
gematigde autonomie niet
ongegrond.
Het koloniale tijdperk ia
voorbfl. De volken van het
Koninkrijk moeten tezamen
overleggen hoe hun betrekkin
gen zullen zjjn. En wordt in
de West thans erg veel over
de komende Rijksconferentie
gesproken en met verwach-
ting.
Het nieuwe ministerie ont
lokte weinig of geen commen
taren. Over het algemeen zgn
de nieuwe ministers te weinig
bekend. Men zou op Overzee-
sche Gebiedsdeelen betere West
Indische vertegenwoordiging
wenschen.