Prijzenswaardig initiatief van A. B. C. verdient navolging Het graantekort in Europa Verandering voor de West op til Voor den Zondag Ons Talent Matth. XXV 14—30 DE gelijkenis van de talenten heeft een verontrustenden klank. Niet zoozeer, wan neer men daarin enkel leest de min of meer profane moraal, dat leder mensch met bepaalde gaven ls toegerust en dat hij dje nu zoo goed mogelijk moet ge bruiken.... de beteekenis, waarin wij het woord „talent" gewoon lijk bezigen. Maar de gelijkenis uit het Evangelie heeft hiermede weinig te maken. Daar gaat net ovei het Koninkrijk Gods, daar gaat het over het geloof, dat om aan dit Rijk kan verbinden. Er ls een Heer, die aan een ieder geeft van zijn eigen vermo gen. Er ls een God, die zichzel- ven gegeven heeft in Jezus Chris tus Er is de Zoon Gods. die de goddelijke gave getrouw 'ïeeft verwerkelijkt in gehoorzaamheid tot in den dood des kruises. Het Evangelie schuift alle eeuwen op zij. welke ons van Jezus scheiden en verkondigt den mensch nu. Een goddelijke gave wordt u aangeboden. Daar komen de knechten, die hun deel ontvangen van het groo- te vermogen. Eén is er bij, die alle voorzorgsmaatregelen neemt en het hem toevertrouwde geid veilig begraaft. Niemand weet er van, niemand kan eraan raken hij kan nu rustig gaan slapen. Zoc stelt ons Christus het „kleln- geloof" voor, dat hij zoo menig maal bij zijn discipelen striemde Er ls een „geloof", dat voor alles Ln rust iets wil bezitten, waai anderen niet aan kunnen raken: dat, zooals men gewichtig zegt, zijn eigen „wereldbeschouwing" heeft, zijn stille bloementuintje, waarin men zich kan gaan ver meien, wanneer men de wereld moe ls en men wil rusten van de zorgen en moeilijkheden des le vens. Een luxegeloof, een geeste lijke pronkkast een onnutte schat in de aarde. Gij meent, dat gij rijk zijt. zegt Jezus, en gij zijt arm en ellendig en jammerlijk er blind en naakt Er zijn echter ook andere dienst knechten ln de gelijkenis. In mo reel opzicht zijn zij allerminst voorbeeldig, evenmin als de on rechtvaardige rechter of de frau- deerende rentmeester. Zij hande len met het geld van hun heer; zij maken woekerwinst, ze spe- culeeren of drijven een intensen zwarten handel, om het eens önze omstandigheden uit te druk ker.. Maar een rustig bestaan is geenszins hun deel. Dag en nacht zijn zij in zorg; nimmer verlaat her het geweldig risico.... Zij kuii nen alles verliezen, straks staan met leege handen.... Zoo zegt ons Christus, wat Hij meent met ge loof. Het Evangelie is geen we reldbeschouwing of een stel pracb tige gedachten, geen geestelijk bloemenhofje of pronkkamertje. Geloof in Jezus Christus is kruis geloof. Het is ondanks alles en tegen alles ln, het wagen met Hem door het leven te gaan-, in deze goddelooze wereld het „en toch" van het kruis te handha ven Geloof is het harde weten, dat wij niets bezitten, waarmee wij voor God kunnen staan; dui delijk te beseffen, dat wij waar lijk arm en ellendig zijn maar dat one dat ééne gegeven ls-. Je zus Christus, voor ons gekruisigd In Hem is ons leven, onze gerech tigheid, onze verzoening, onze hoop. De Heiland spreekt in zijn ge lijkenis over winst. Dat is heel belangrijk. Bezitten wij niets, en moeten wij alles, wat wij bezitten of meenen te bezitten eraan wa gen Hij belooft ons winst. Hij komt weer en zal het zijne vor deren. Er is groote winst in iet bewaren van het woord Zijner trouwe. Met dit woord moeten wij gaan door de stormen en staan in de branding van het leven. Hij komt weer en Zijn Koninkrijk zal geen einde hebben. Zalig zijn zij, die dit in hun le ver meedragen door alle donker heid. 'want zij ontvangen den troost: Wel. gij goede en getrou we dienstknecht; ga ln tot de vreugde uws Heeren. St. d. B. Gelukkige samenwerking in Zeeland van het wegver voer onderling en van deze tak met de beurtvaart In den laatsten tijd wordt weer veel gesproken en schreven over het coördinatie- vraagstuk. Maar de geest, waarin dit wordt gedaan, is niet altijd even vertrouwenwek kend. Dikwijls lijkt het, alsof de diverse takken van ver voer zichzelf als egels oprollen. Het besef, dat een gezonde co ördinatie slechts mogelijk zal zqn, indien er in ieder geval een wil tot samenwerken is, ontbreekt nog al te veel, Daarom hebben wij met zoo bijzonder veel genoegen ken nis genomen van hetgeen zich in. Zeeuwsch Vlaanderen op het oogenblik afspeelt. Hier toch hebben beurtvaart en wegver voer elkaar gevonden en net laat zich aanzien, dat uit dit contact een krachtig geheel te voorschijn zal komen. Er voltrekt zich hier een concentratie van kleine bedrg- ven, waarmede in November van het vorige jaar een begin is gemaakt, toen werd opge richt de „Sabloz", de samen werkende Bode- en Lijndien sten Oost Zeeuwsch Vlaanae- deren, waarin 33 bode- en lijn diensten werden vereenigd. Reeds eerder had zich zekere concentratie in de beurt vaart van Zeeuwsch Vlaande ren voltrokken, wat niet weg neemt, dat er nog verscheidene zelfstandige beurtschippers waren. Er werd gevaren van Bres- kens naar Vlissingen/Middel- burg, van Breskens naar Goes, van Terneuzen, vla Axel en Walsoorden naar Vlissingen/ Middelburg en van Terneuzen naar Goes. Voorts was er een gemengd water- en wegvervoer van Goes via Hoedekenskerke naar Terneuzen. Het wegvervoer van Zeeuwsch Vlaanderen heeft uit den aard der zaak veel belang bij den aanvoer van goederen door de beurtvaart. Vroeger werd tweemaal per week gevaren, maar na de be vrijding was van een geregelde beurtvaart geen sprake meer en zoowel beurtvaart als weg vervoer leidden een kwijnend bestaan. De veren vrij Toen viel er een belangrijk besluit: de veren over de Wes- terschelde kwamen vrij. Wan- west. neer men bedenkt, dat deze veren voor een vrachtauto f12 tot f 18 per keer kostten, dan is het duidelijk, dat het weg vervoer daardoor in een ge heel nieuwe positie kwam te verkeeren, waarin het veel be ter in staat werd gesteld te concurreeren met de beurt vaart. Hier was dus stof te over voor een bitteren concurrentie strijd tusschen water- en weg vervoer, maar ook een unieke gelegenheid voor de beide par ticuliere vervoerstakken, in on derlinge samenwerking eer apparaat op te bouwen, aat den handel een betrouwbare snelle vervoersgelegenheid zou bieden en de ondernemers in staat zou stellen een zoo economisch mogelijke exploita tie tot stand te brengen, in het belang van de verladers vervoerders beiden. Onder leiding van den Di recteur van het Vervoer van het Ministerie van Verkeer en Energie, hebben de centrale organisaties van de lijndiensten te water en langs den weg in Nederland, het Nederlandsch Blnnenvaartbureau en de Vak groep goederenvervoer langs den weg, een samenwerking tot stand gebracht tusschen de beurtvaart- en autodien sten in Zeeuwsch Vlaanderen, Walcheren en Zuid Beveland, die in totaal een 50-tal ver voerders omvat en het toppunt vindt in de vereeniging Auto- Beurtvaart-Combinatie, welke zich ten doel stelt het bevor deren van het goederenver voer in den ruimsten zin van het woord van en naar Z. Vlaanderen. Onder de auspiciën van de A. B. C. worden thans auto diensten geëxploiteerd van Ter neuzen, Axel en Hulst over PerkpolderKruiningen naar Goes en terug, van Axel, Hulst Terneuzen over Breskens naar Vlissingen en Middelburg en terug en van Breskens over Vlissingen naar Middelburg- Goes en terug. Zoowel in Oost als in West Z. Vlaanderen zijn voorts bo dedienst-combinaties gevormd, die in. directe aansluiting zorg dragen voor het uitrijden en ophalen van de goederen in alle verdere dorpen in dit ge- Nederland heeft het hoogste broodrantsoen H.M. De Koningin bestemt ontvangen giften voor Kareool Naar wij vernemen heeft H. M de Koningin een aantal giften ontvangen, ten deel-? afkomstig uit het buitenland, ten aeele af komstig uit het binnenland. De Koningin heeft deze bedragen bestemd voor het herstellingsoord „Kareool", opdat dit tehuis, dat tot dusverre gebruikt werd als herstellingsoord 'oor oud-tllegole werkers, kan worden omgevormd tot een sanatorium voor longlij ders uit de oud-illegaliteit. Door deze schenkingen ten bedra ge van ongeveer f 50.000 ls de voornoemde omvorming mogelijk geworden. TOEN het „Emergency Eco nomic Committee for Euro pe" tegen het einde van het vorig jaar den voedsel toestand in Europa beoordeelde, moest men vaststellen, dat er groote of minder groote tekorten waren aan vetten, suiker en vleesch. Doch men meende dat er genoeg graan zou zijn, om ln de behoeften te voorzien. Toen evenwel in het begin van dit jaar het „Combined Food Ce reals Committee" ln staat was een betrouwbare schatting te maken van de wereldgraanpositie voor de periode Januari tot Juni 1946, toonden de cijfers aan. dat de wereldbehoeften ongeveer 20 tot 21 mlllioen ton bedroegen, waar tegenover slechts een opbrengst van naar schatting 13 millioen ton te verwachten zou zijn, zelfs bij de grootste krachtsinspanning van de produceerende landen. Twee internationale conferen ties zijn er in den loop van dit Jaar gehouden om maatregelen te overwegen, die het tekort aan gra nen zouden kunnen opvangen nog voor de oogst 1946 zou binnenge haald worden. In een persconferentie zijn he- det over de eerst conferentie na dere mededeelingen gedaan, waar by werd beklemtoond, dat er niet slechts besluiten werden genomen doch dat de besluiten onmiddel lijk gevolgd werden door acties van de deelnemende landen, die er in groote mate toe hebben oij- geclragen, dat milHocnen in Euro pa van een dreigenden hongers nood werden gered. Ten aanzien van den oogst voor dit jaar in de Europeesche landen zei de voorzitter van de confercn tie. mr. Herbert Broadley, dat men verwachtte, dat deze een op brengst van 25 pet. meer in ver gelijking met dien van het vorig jaar te zien zal geven. Voor de basis-rantsoenen voor btood in de verschillende 'an- den werden de volgende cijfers ln Engelscbe ounces per weck gegeven: België 73, Tsjecbo Slo wakije 72, Denemarken 83, Frankrijk 73, Duïtschland (Amer. zonej G2, idem Britsche zone J3, idem Fransche zone 49, Grieken land 43, Italië 49, Luxemburg 64, Nederland 77, Noorwegen 62, Portugal 38 tot 72 (3 verschillen de schalen), Zweden 52, Zwit serland 62, Engeland 63. Mededeeling werd gedaan van hei feit, dat zoowel Nederland ais Engeland besloten hebben weer een dorsch-controle in te voeren voor den oogst van dit jaar. Öp vragen, welke ervaringen Je landen met de broodrantsoenee- ring hadden opgedaan, antwoord de o.m. de Nederlandsche afge vaardigde, de heer C. C. L. Eyger.- raatn, dat deze in Nederland tot geen moeilijkheden aanleiding geeft. Ten aanzien van den in vloed, die de beperking van gra nen op den veestapel zal hebben antwoordde de heer Eygenraam, dat in Nederland een mindere pro ductie van varkensvleesch te ver wachten zal zijn. De leden der vereeniging zullen rijden onder den naam A. B. C. Alle auto's zullen een uniform A. B. C.-embleem voeren, er wordt gewerkt op uniforme tarieven, met een collectieve dienstregeling: wordt collectief reclame maakt enz. Het resultaat wordt vooral voor de verladers zeer belang rijk. Want wat eerst uitgeslo ten moest worden geacht, wordt nu bereikbaar: er zal op alle trajecten, die ressor teeren onder deze A. B. C., in dagelijksche diensten wor den gereden. Het bestuur der Vereeniging die zetelt in hotel Rotterdam te Terneuzen, is als volgt sa mengesteld: D. Dil, Leidschen- dam; Voorzitter-Directeur D. P. de Jong, Terneuzen; W. Kesteloo, Biervliet; I. P. Lau rens, Cadzand; C. M. Leunes, Terneuzen; E. S. de Smit, Ter neuzen; M. I. Verschelling, te Breskens. L B. C.-kantoren voor het aannemen en uitbrengen van goederen zijn reeds gevestigd te Goes (Fa. Gebr. v. d. Heu vel) en te Vlissingen (Firma Goedbloed, Palingstraat, al daar). De bevestiging van een der- gelijk kantoor te Middelburg kan op korten termijn tege moet worden gezien. De plan nen, die thans in Zeeuwsch- Vlaanderen worden verwezen- Staatsexamen H.B.S. Behoudens onvoorziene om standigheden zal het mondeling gedeelte van de Staatsexamens, voir zoover die in het openbaar zullen worden gehouden, dit jaar worden afgenomen te Den Haag in het gebouw van het Vrijzinnig-Christelijk Lyceum, Parkweg 44, op de navolgende dagen: Staatsexamen Hoogere Bur gerschool A. 22 23, 25. 26. 29 en 30 Juli en 1 en 2 Augustus des voor- en namiddags en 24, 27 en 31 Juli en 3 Augustus des voormiddags. Staatsexamen Hoogere Bur gerschool B. 22. 23. 25, 26. 29 en 30 Juli en 1. 2, 5. 6. 8 en 9 Aug. des 3 r- en namiddags en 24, 27 er 1 Juli en 3, 7 en 10 Aug. des voormiddags. lijkt, zijn nog voor uitbreiding vatbaar. Zoo zien we hier een zeer gelukkige samenwerking, zoo wel van het wegvervoer onder ling als van het wegvervoer met het watervervoer. Daar moet het inderdaad heen, want willen wij komen tot een goede coördinatie, dan zal dat alleen maar mogelijk zqn, als men niet elk oogenblik stuit op scherpe tegenstellingen. Het is zeker niet in de laat ste plaats hierom, dat wij deze combinatievorming met vreug de in Z.-Vlaanderen begroeten en haar ontwikkeling met bij zondere belangstelling zullen volgen. Bedriegen de voorteekenen niet, dan ontwikkelt zich hier steunend op de practijk, een coördinatie van het verkeer, die tevens een coördinatie inhoudt van de belangen van vervoer ders en verladers. (De Transportcourant) Onze West-Indische corres-1 post afstemden uit antipathie vnAf»r>+ srtbTTTft- tpfpn iJati persoon van r\<yrt pondent schrijft: WILLEMSTAD, 6 JuK. Na de verwarring, welke in Nederland moet heerschen als gevolg van de bijna stelselma tig geworden desavoueerende actie in Suriname en Curasao ten aanzien van de beide af vaardigingen, die pas van het Kurhaus naar de Vieux Doelen zijn verhuisd en waarover ik u in een vorige brief uitvoerig schreef, thans iets over de ver warring hier. Het hoofdbestuur van de R. K. Partij Curasao heeft deze week een officieel communiqué gepubliceerd, waarin de Cura- Saosche afvaardiging ronduit niet representatief werd ge noemd. Tegelijkertijd werd het telegram bekend gemaakt, dat dit hoofdbestuur aan Prof. Romme had verzonden waarin ongeveer hetzelfde ge zegd werd. Een dag erna pu bliceerden negen afdeelingen der Party een ander telegram dat zij buiten het hoofdbestuur om aan Prof. Romme hadden gezonden en waarin het hoofd bestuurstelegram werd tegen gesproken. Tevens doen er par tijleden, die ln hun afdeelingen besturende functies bekleeden, Zondag mee aan een massa- betooging, die Dr. Harry Maal van de tegen de R. K. Partij opgerichte Democratische Par tij in het Rifstadion heeft be legd. De -1 van deze betooging is adhaesle aan de Curagaosche afvaardiging te betuigen. De Staten kwamen samen en de leden putten zich uit in hun argumenten wie Dr. da Costa Gomez nu het meest zou heb ben gesteund, maar elke Insi der weet, dat bijna allen buiten de Staten anders praten. Ondertussc-hen dringt heel weinig omtrent het doen en laten van de Westindische af vaardigingen tot de West door, omdat Anetain staking is gegaan wegens wanbetaling door het Curasaosche gouver nement, dat zelf weer geremd werd door de Staten die dezen nieuwsdienst, omdat deze te veel aan de zijde van den Gou verneur zou staan. Er is -ln geen jaren zooveel politiek gesprek geweest. Autonomie is het woord dat men elk uur kan hooren. Win kelbedienden blijven weg, om dat wij autonomie krijgen De groote volksmassa staat zeker wel achter Dr. da Costa Gomez en Jonckheer, maar vooral achter den eerste, die evenwel in verschillende krin gen der Curasaosche samenle ving niet gezien is. Veelal om persoonlijke motieven trachten deze hem te desavoueeren. Ge heime dossiers worden ver stuurd en ook andere middelen worden gebruikt. Toen Dr. Beei ln zjjn Twee de Kamerrede een herziene status voor de West onder de bestaande Grondwet aankon digde, werd dit hier met in- stemming begroet. Toch moet gezegd worden, dat de middenstand en een deel van de handelswereld en intellectueelen een gema tigde autonomie zouden wen- schen waarbij de gouverneur een door de Kroon benoemde Europeesche Nederlander blijft. Neemt men hiervoor een Su rinamer of een Curasaoënaar, dan vreest men kliekjesvor ming en die vrees ls naar de neening van uw correspondent zelf een voorstander van gematigde autonomie niet ongegrond. Het koloniale tijdperk ia voorbfl. De volken van het Koninkrijk moeten tezamen overleggen hoe hun betrekkin gen zullen zjjn. En wordt in de West thans erg veel over de komende Rijksconferentie gesproken en met verwach- ting. Het nieuwe ministerie ont lokte weinig of geen commen taren. Over het algemeen zgn de nieuwe ministers te weinig bekend. Men zou op Overzee- sche Gebiedsdeelen betere West Indische vertegenwoordiging wenschen.

Krantenbank Zeeland

Vrije Stemmen. Dagblad voor Zeeland | 1946 | | pagina 3