STAD EN LAND
De Zeeuwen in Amsterdam Oeeaan-bases gevraagd
DUITSCHLAND
zooals het nu is
Goes
Vlïssïnqen
guid-Bevelcmd
Twee kellners stelden daggeld ter beschikbing
In aansluiting op ons be
richt van gisteren, deelde on
ze verslaggever ons het vol
gende nog mede.
Elk deel van Amsterdam had
zijn aparte attracties. In Oost
vond een bijeenkomst plaats,
in Noord waren de boogschut
ters, in West in het Vondel-
ring plaats van het Tooneel-
spel „De drie burgers", een
spel met als grondslag den
bezettingstijd en dat opgevoerd
werd door de Vereeniging „De
Koten". Het stuk werd afge
wisseld met zang, declamatie
en volksdansen.
Voor de boogschutters en
park de ringrijders. ringrijders bestond eveneens
Het is dus begrijpelijk, dat1 veel belangstelling,
wij niet overal konden zijn. Den eersten prijs van de
's Middags vond op den Dam boogschuttersvereeniging uit
een driemaal herhaalde opvoe-
Zij verrichtten dapper
werk
De mannen van de Maria
Carolina Blankenheym
De te Veere gestationneerde
reddingsboot van de Zuid-Hol-
landsche Maatschappij tot red
ding van schipbreukelingen:
„Maria Carolina Blanken
heym", heeft een belangrijk
aandeel gehad in de reddings
pogingen bij het onlangs, ter
hoogte van Westkapelle, ver
gane schip „Meerkerk".
De bemanning van de boot
heeft, op de verschillende rei
zen naar het wrak, getoond,
dat zij niet terugdeinst voor 't
gevaar wanneer er menschen-
levens op het spel staan. De
M. C. Blankenheyn voer Zon
dagmiddag 16 Juni voor het
eerst uit naar het wrak, om
waardevolle koffers van de
opvarenden en verdere baga
ge, die nog aan boord was, in
vpeiligheid te brengen.
Kapitein Wijkers van de
Meeekerk, de le, 2e, 3e en 4e
stuurman en de marconist wa
ren op het schip gebleven, dat
zij, zoolang de toestand niet
ernstiger was, nog niet wensch
ten te verlaten.
Ook de reddingsboot uit
Breskens deed prachtig
werk
's Maandagsmorgens werd
om zes uur weer uitgevaren
om de reddingsboot uit Bres
kens, die bij 't wrak de wacht
hield, af te lossen. Dien mor
gen sprong op ongeveer 100 m
voor den boeg van de Meer
kerk nog een mijn, terwijl een
Hollandsche mijnenveger be
zig was de mijnen op te rui
men.
De kapitein achtte het ech
ter nog niet noodig het schip
te verlaten en zou, in geval
van nood, een S.O.S. bericht
uitzenden. En dit bericht
kwam!
In den loop van den dag
werd de zee steeds onstuimi
ger. Het achterschip zakte al
dieper en dieper weg, terwijl
het voorschip, dat slagzij
maakte, wringend aan het
achterstuk, op de golven lag te
rijden.
Weldra spoelden de golven
dan ook over het achterdek
heen en de kapitein achtte nu
het oogenblik gekomen om het
schip te verlaten. Om 4.45 nm.
werd op een S.O.S.-sein van
de Meerkerk opnieuw naar het
wrak gevaren. De golven rol
den huizenhoog. De bemanning
stond bij aankomst van de red
dingsboot om 7 uur klaar om
over te komen. Het was ech
ter niet zoo eenvoudig voor
de Blankensteyn om langszij te
komen, daar het wrak precies
voor de wind lag en zoodoende
geen beschutting gaf. Bij de
tweede poging lukte het om
contact te krijgen. De beman
ning kwam over met de baga
ge. Kapitein Wijkers verliet
als laatste zijn schip, dat nu
reeds het derde is, dat door de
oorlogsomstandigheden verlo
ren ging.
De zes leden van de beman
ning werden naar Veere ge
bracht vanwaar zij dienzelfden
avond naar Vlissingen vertrok-
behalde J. de Baar.
Bij het ringrijden keek men
zich de oogen uit. In het begin
vlotte het steken niet erg; la
ter, toen er wat „nattigs op de
proppen kwam", ging het be
ter. J. Reinierse sleepte hier
den eersten prijs in de wacht
en daverend lachten de Am
sterdammers toen hij onder
den ring omhoog gegooid werd,
iete wat den heer Nieuwenhui-
ze, voorzitter van de stichting
Nieuw Walcheren" ook nog
overkwam!
Na al de besognes van den
dag was het een verademing
toen de Zeeuwen rustig bij el
kaar zaten in de zaal van de
Nederlandsche Handelsmaat
schappij. Vooraf had men geno
ten van het prachtige panora
ma, dat het dak van het hoog
boven alles uitstekende gebouw
bood.
De bedoeling was eigenlijk,
dat de avond voor een groot
deel gevuld zou worden met
een cabaretvoorstelling.
De Zeeuwen hadden echter
zooveel te bepraten, dat de
voorstelling totaal in het water
viel! De heer De Jager, voor
zitter van de Zeeuwsche ver
eeniging „Zeelandia" in Am
sterdam, hield er echter den
meed in en uit zijn woorden
bleek wel, dat hp de Zeeuw
sche „taele" nog lang niet ver
leerd was.
's Avonds verschenen twee
kellners uit het Centraalstation
die hun daggeld volledig ter
beschikking hadden gesteld
van de Hulpactie Scheldemon-
de. Zfl kregen een welverdien
de ovatie!
De winnaars van den dag
kregen hun prijzen, vergezeld
van een korte toe
spraak, uit de handen van de
genen, die ze beschikbaar ge
steld hadden. Hierna voerden
de heeren Hoolhorst, Verhage
Dr. Jansen en dhr. Nieuwen-
huize o.a. nog het woord.
Vergeten mogen we in geen
geval, dat er in verschillende
deelen van Amsterdam avon
den georganiseerd werden ten
bate van de hulpactie. Ook
hier moesten de Zeeuwen het
geheel nog meer opvroolijken.
Ook in de Theaters werd ge
collecteerd door de Zeeuwsche
schoonen. Het is een dag ge
weest, die niet licht vergeten
zal worden en zeker niet door
onze provineiegenooten.
Hard is er gewerkt om alles
in orde te krijgen en zij, die
gezorgd hebben, dat dit alles
zoo goed lukte, verdienen dan
ook allen lof.
De Vereenigde Staten onderhan
delen met Australië, Portugal en
IJsland over het vestigen van ba
ses resp. op de Azoren, het Us-
landsche grondgebied en het ei
land Manus, d.w.z. De Amerika
nen wenschen voor den duur van
de Amerikaansche bezetting in
Europa bases op de Azoren en op
IJsland, terwijl de Austral'ërs
steunpunten voor de marine en
de luchtvloot op het eiland Ma
nus en eenige andere eilanden
willen inrichten.
Australië wil een defensief ver
bond sluiten voor de verdediging
van den zuidwestelijken Stillen
Oceaan en wel met Engeland,
Nederland en de Veree
nigde Staten. Dit voorstel heeft
te Washington geen gunstig
onthaal gevonden en Australië
voelt weinig voor het plan van de
V.S. tot een bilaterale overeen
komst.
Aan den anderen kant hebben zoo
wel Portugal als IJsland gewei
gerd aan de Amerikaansche ver
langens te voldoen. Geen van bel
de landen wil een overeenkomst
op langen termijn aangaan.
Inwisseling postzegels
De symbolen- en zeehelden
zegels, die buiten schuld niet
tijdig konden worden opge
bruikt, kunnen tot 16 Juli a.s.
nog worden ingewisseld.
Verzoeken hiertoe moeten met
redenen omkleed bij het hoofd
bestuur der P.T.T. te 's-Graven
hage worden ingediend.
Amerika exporteert
6.000.000 ton graan
Het door Amerika gestelde
doel voor den export van
6.000.000 ton graan gedurende
de eerste zes maanden van 1946
voor hulpverleening overzee,
zal in Juli worden bereikt. De
juiste datum zal volgende week
door het departement van land
bouw cekend worden gemaakt.
Nederlandsche schepen in Berlijnsche haven
Onze speciale verslaggeef
ster schrijft:
ken.
Met trots mogen wij hier
zeker de namen noemen van
de bemanning der reddings
boot, die met gevaar voor
:igen leven zich beschikbaar
stelden om het leven van an
deren te redden. Als eerste
noemen wij den schipper van
de boot, Jan Minneboo, onder
wiens leiding men geregeld uit
voer; Jac. Minneboo, stuurman
P. Oele, Jaap Koelman, San-
der Minneboo en Huybrecht
Minnebooe resp. le en 2e ma
chinist en matrozen.
Wij zijn er trots op, dat ln
het van ouds bekende haven
plaatsje Veere een reddings
boot gestationneerd is, maar
wij zijn er nog trotscher op,
dat er in Veere menschen zijn
te vinden, die deze boot kun
nen bemannen.
In den miezerigen regen van
dezen grauwen dag waaien
traag en lusteloos groezelig
;eworden roodwitblauwe
vlaggen. Nederlandsche drie
kleur in Berlijn? Ja, in dt
Westhaven van Duitschlands
hoofdstad liggen een 25 Ne
derlandsche schepen, waaron
der enkele Zeeuwsche. Op de
achterstevens lezen wyOud-
Vossemeer, Terneuzen. Bijna
alle schepen dragen onze vlag
en die vlag is hier een sym
bool van verlangen, van ver
langen naar het vaderland.
'k Ben nu meer dan twee
jaar niet in Nederland ge
weest", vertelt ons de stevige
schipper, die wij praaien.
Glunderend neem hij een ci
gar et van ons Naafi-rantsoen
aan en verhaalt hoe deze Ne
derlandsche schippers, na ge
dwongen vaart in DuitSchen
dienst nu hier in Berlijn vast
liggen, terwijl thuis zooveel
werk hen wacht. „Wij leven
van de Duitsche rantsoenen en
dat is niet veel. Gelukkig komt
er iedere maand een Roode
Kruis-pakje en de pakjes die
familieleden in Nederland ons
zenden, komen tamelijk goed
door".
Waarom kunnen deze sche
pen niet naar huis?" vragen
wij. Het blijkt dan, dat het
thuisvaren van deze binnen
vaartschepen hangt op de toe
stemming van de Russische
autoriteiten. De weg is al vrij.
Er kan gevaren worden naar
de Elbe, via de Elbe naar
Hamburg en dan buitenom
naar Nederland.
„Wordt er iets gedaan om
jullie terugkeer te bespoedi
gen?" Is onze volgende vraag.
Het antwoord is bevestigend.
De Nederlandsche militaire
missie te Berlijn, die momen
teel het ambassade- en consu-
laatswerk in Duitschland doet,
voert met de Russen bespre
kingen en men hoopt, zooals
wij later bij de Missie verna
men, spoedig voor de schippers
toesteming voor de thuisvaart
te krijgen.
Bij ons afscheid spreken wij
den wensch uit, dat de Neder
landsche schippers hun verlan
gen om zoo spoedig mogelijk
hun vaartuigen, die alle nog
goede conditie zijn, weer
dienstbaar te maken aan ons
vaderland, dat hen noodig
heeft, weldra in vervulling
mogen zien gaan.
Filmnieuws
GOES
Broederstrijd
Tot en met Donderdag draaien
in het Grand Theater de films
„Broederstrijd" en „Een spoor
in de wildernis". Eerstgenoemde
film toont ons de geschiedenis
van twee menschen, de een
Amerikaan, de ander Duitscher.
voor den oorlog de beste vrien
den, die door het uitbreken der
oorlog elkaar als vijanden in
de lucht ontmoeten. In een dra
matische scène komt voor een
van beiden een onverwacht ein
de. Een film vol spanning, die
tev- is een felle aanklacht is
tegen den oorlog. De tweede
film, die in het voorprogram
ma draait, is een sensationeele
cowboy-film, die een beeld
geeft van den strijd van twee
cowboys tegen een paar boe
ven. In het journaal ziet men
de gebieden in Nederland waar
de menschen nog steeds in wo
ningnood verkeeren en tengevol
ge daarvan in stallen, kippen
hokken en dergelijke moeten
wonen.
Verblindende verlichting
Een nog steeds voorkomen
de ernstige verkeersfout is het
niet tijdig dimmen der kop-
lichten voor tegenliggers, waar
door veelvuldig de verkeers
veiligheid in gevaar wordt ge
bracht. Aangezien in dit op
zicht groote begripsverwarring
bestaat, wijst de K. N. A. C.
er op, dat men bijna altijd in
de gelegenheid is, zoodra men
wordt verblind, door snelheid
vermindering of stoppen de
kans op een ongeluk te voor
komen. Als weggebruiker heeft
men rekening te houden met
fouten van anderen. Slechts
zelden neemt de rechter dan
ook als verontschuldiging aan,
dat een ongeluk is ontstaan,
doordat men door een tegen
ligger wordt verblind.
Mr. Mas Slamet over Indonesië
Voor een uitverkochte zaal in
het Schuttershof heeft Maan
dagavond de Indonesische hoog
leraar Mr. Mas Slamet gespro
ken.
Hij vertelde in zijn rede o.a
dat de Indonesiërs na de bevrij
ding op zeer vriendschappelijke
voe. met de Nederlanders leef
den. De Java'an, zou volgens
spreker behoefte gevoelen aan
gezag Met zachtaardig optre
den tegen de nationalisten zou
men alleen bereiken, dat nog
meer bloed vergoten zou wor-
uen. Ch er het algemeen ver
meed spreker het om over het
ssent.'eele van het Indonesi
sche vraagstuk te spreken.
Nederlandsche troepen
zouden op Java de orde en rust
hsndnaven en de bewoners be
schermen tegen de moordende
i rc ovende extremisten.
Verder zeide Mr. Slamet, dat
Dr. van Mook in de oogen der
Indonesiërs een belachelijk fi
guur was en zeer weinig of in
het geheel geen invloed had op
de Engelschen. Tijdens de pau
ze werden brochures verkocht
en schriftelijke vragen ingeza
meld, die spreker na de pauze
beantwoordde. Op een vraag
aangaande het aantal nationa
listen noemde den heer Slamet
voor Java en Sumatra het getal
a 5000. Tot slot werden nog
enkele fraaie lichtbeelden ver
toond.
„De conflicten |n Nederland"
In de groote zaal van het con
certgebouw, welke goed bezet
was, spraken Dinsdagavond de
heer H. Dane, voorzitter van de
stakingsleiding der zeelieden en
de heer B. Blokzijl, landelijk
voorzitter der E.V.C. Het on
derwerp was de conflicten in
Nederland. Beide sprekers be
handelden den loop van de zee
liedenstaking
resultaat hiervan. Aan het ein
de van de vergadering was er
gelegenheid tot het stellen van
vragen, waar verscheidene per
sonen gebruik van maakten.
HEINKENSZAND
Emmabloem-collecte
Zaterdag werd de jaarlijk-
sche Emmabloemcollecte ge
houden. Nadat men overdag
huis aan huis had gecollecteerd
werd 's avonds door tallooze
padvinders rondgegaan.
Zij hadden een goede vangst,
daar de muziekvereen. „Euter
pe", die op de tent speelde,
vele menschen buitenshuis
haalde.
Laat in den avond werd
door Dr. Staverman, tijdens 'n
samenkomst het resultaat van
de Collecte bekend gemaakt.
Er was een som van f 144.10.
Dr. Staverman zegde allen
hartelijk dank voor hun be-
langlooze medewerking.
BORSSELE
Kerknieuws
Beroepen bij de Ned. Herv.
Kerk, Ds. W. Louwrens uit
Anger en.
St. i^hilipsiand
ST. PHELIPSLAND
Auto-ongeluk
Een dezer dagen kwam een
met 33 personen geladen mili
taire auto, komende uit de
richting Anna Jacobapolder en
rijdende in de kom der ge
meente, ln botsing met een be
tonnen lichtpaal van het elec-
tricieitsnet. De wagen, die zich
op den dijk bevond, slipte en
sloeg om.
Wonder boven wonder kwa
men de inzittenden allen met
enkele schaafwonden en den
het bereikte schrik er vanaf.