Kraamverpleging een Volksbelang
Eerste nieuwe overspanning Moerdijk
Duitsche schoenprodudie hooger
dan de onze
Kliniek in Middelburg deed prachtig werk
Van water tn woningnood
Tengevolge van de over
strooming van Walcheren, be
gin October 1944, werd de
binnenstad van Middelburg
vluchthaven, niet alleen voor
Vlissingen en de plattelands
bevolking van Walcheren,
maar ook voor de bewoners
van de buitenwijken der stad.
In een wooni'uimte, welke 50
procent van de normale be-
d-oeg\ d.wz. voor circa 9000
menschen, moesten ongeveer
34000 personen worden onder
gebracht.
Bovendien hielden tot de
overgave nog 2500 Duitschers
vele woningen, scholen en an
dere gebouwen bezet. Als ge
volg van een en ander, kwam
het, mede door de daardoor
ontstane sociale en hygiënische
toestanden, tot moeilijkheden
in die gezinnen, waar de vrouw
de huizes in blijde verwachting
/as. De oplossing was, een
zentraal punt te vestigen, waar
.lie vrouwen, die daartoe den
wensch te kennen gaven, of
v/aar sociale noodzaak aanwe
zig geacht werd, de gebeurte
nis konden afwachten.
Een bevalling van een
evacueerde vrouw, in 'n kleine
overvolle, primitieve ruimte,
was de directe aanleiding tot
het doen van stappen op den
bedoeld centraal punt.
De eerste moeilijke tyd.
Er werd beraadslaagd, en
de keuze viel op het pand der
Ned. Herv. Gemeente, gelegen
aan het Koorkerkhof. De be
treffende kerkeraad gaf zijn
medewerking in deze en on
verwijld werd met de inrich
ting begonnen. Dit was geen
lichte opgaaf. In den kortst
mogelijken tijd moest alles
worden ingericht. Geen kopje
of bord was aanwezig; ledi
kanten en keukengerei, letter
lijk alles ontbrak. De Dienst
van Sociale Zaken had op den
zolder van het gemeentehuis
nog het een en ander kunnen
verbergen voor den bezetter,
o.a. dekens, bedden en tactiel.
Van het Provinciaal Comité
voor Hulp aan Oorlogsslacht
offers werd 'n 12-tal ledikan
ten geleend. Verder moesten
de vrouwen alle zelf meebren
gen.
Zoo kon op 19 October 1944
de eerste kraamvrouw worden
opgenomen en had op denzelf
den dag nog de eerste blijde
gebeurtenis plaats.
Zuster Hamelink en Mej.
Valkier hebben met groote toe
wijding hun krachten in dien
moeilijken tijd gegeven. Met
opoffering van hun nachtrust,
sloegen zij zich door de moei
lijkheden heen.
Electrisch licht ontbrak,
weg ter verkrijging van boven
zoodat de verlossingen bij' ge
brekkig kunstlicht moesten
geschieden.
Gedurende de zwaarste be
schietingen ging het werk door
en waren genoemde dames;
steeds op hun post Een eere-
saluut is hier zeer zeker op
zijn plaats.
Uitbreiding noodzakelijk.
De ruimte in het pand aan
het Koorkerkhof, werd al
spoedig te klein, en op 25 Mei
1945 werd verhuisd naar een
zaal in het Schuttershof.
Ook deze plaats was echter
verre van ideaal, daar de
groote Schuttershofzaal weer
voor publieke voorstellingen
was opengesteld. Verscheidene
baby's werden zoodoende met
dansmuziek geboren.
Inmiddels was door den Wet
houder van Sociale Zaken me
degedeeld, dat de kliniek de
beschikking zou krijgen over
twee barakken.
Met den bouw daarvan werd
in November 1945 begonnen en
op 18 April 1946 werd de kli
niek van het Schuttershof naar
de barakken aan het Noordbol-
werk overgebracht, hetgeen
een groote verbetering inhield.
De kliniek heeft nu c
schikking over een groote zaal
penige klasse-kamers met 1 en
2 bedden en een baby-kamer,
een badkamer, een keuken em
een kamer waar de verlossin
gen v/orden verricht. Verder
nog een aantal vertrekken als
wachtkamer, onderzoekkamer
en een aantal kamertjes voor
het uersoneel.
Alles ziet er frisch en zinde
lijk uit en den bouw der ba
rakken is stevig en doeltref
fend: dubbele wanden, vloeven
en plafonds. In alle vertrekken
is stroomend water, in enkele
warm en koud.
Op de groote zaal is veel
licht en er staan bloemen op
alle tafeltjes.
Aan alles wordt veel zorg
besteed, wat zelfs voor den
leek te zien is.
Van vele instanties, o.a. van
de Hark en het Friend Relief
Team werd daad werke lij ken
steun ontvangen en momenteel
heelt de kliniek eigen wiegen,
innengoed, bedden, enz.
Er is echter een geweldig
gebrek aan een rijdenden
brancard, die tot nu toe op
geen enkele manier kon wor
den verkregen.
Het zou wenschèlijk zijn, dat
de een of andere instelling hier
de helpende hand bood.
Eenige feiten,
Van 14 October tot 31 De
cember werden er opgenomen:
183 kraamvrouwen, met een
totaal van 2331 verpleegdagen
dit is gemiddeld 12.2 dag per
kraamvrouw. Voorts zijn
nog 7 baby's opgenomen ge
weest met een totaal van 197
verpleegdagen. In genoemd
tijdvak werden 183 baby's ge
boren, w.o. een tweeling.
De gezondheidstoestand van
de kraamvrouwen en zuige
lingen was goed, hetgeen blijkt
:it het feit, dat de gevreesde
kraamvrouwenkoorts vrijwel
niet voorkwam. Volgens Dr.
Tonkes is uit medisch oogpunt
de zaak dan ook „af".
Over dit kalenderjaar wer
den reeds 90 kraamvrouwen
geholpen, w.o. 2 moeders met
een tweeling en twee met een
levenloos geboren, kindje.
Het aantal verpleegdagen
bedroeg dit kalenderjaar reeds
plm. 1200, hetgeen vergeleken
bij het tijdvak van 14 October
1944 tot 13 December 1945 een
itijging beteekent.
De vrouwen komen zoowel
uit Walcheren als van Zuid-
Beveland, hetgeen bewijst, dat
de kliniek niet enkel van lo
caal belang is.
De financieele omstandig
heden zijn zoo, dat de kliniek
tot op heden zichzelf heeft
kunnen bedruipen. De kosten
zijn momenteel voor zaalop
name f 3.plus f 0.60 per dag.
Voor klasse-opnamen liggen
deze prijzen iets hooger. Met
ingang van 1 Juli zal den prijs
worden verhoogd tot f 3.50
plus f 0.60 per dag.
In aanmerking genomen dat
de woontoestanden in tusschen
reeds normaler zijn geworden,
valt de conclusie te trekken,
dat de kliniek een zeker be
staansrecht heeft.
Iets over het personeel
en de opleiding.
Het personeel bestaat op het
cogenblik uit 3 vaste kraam
verzorgsters, waarvan er één
tevens voor de huishouding
zorgt en zuster Hamelink, die
le leiding heeft.
Dr. Tonkes fungeert als toe
ziend geneesheer, als opvolger
van Dr. Steffelaar, die vroeger
.an de kliniek verbonden was.
Het geheel ressorteert onder
het Bureau Sociale Zaken.
Het is, volgens Dr. Tonkes,
erdiens'celijk werk. dat de
Het gouden jubileum
van de
„DAILY MAIL"
De Londensche Daily Mail
heeft 4 Mei j.l. zijn vijftigsten
verjaardag gevierd. De eerste
oplaag bedroeg 397.215 exem
plaren, het netto oplaagcijfer
bedraagt thans 1.863.503.
De Daily Mail is van het
begin van het vliegwezen een
belangrijke promotor van de
luchtvaart geweest.
In 1916 reikte het blad een
prijs van 10.000 pond sterling
uit voor de eerste vlucht, die
in één dag van Londen naar
Manchester werd ondernomen,
1000 pond voor een vlucht van
Dover naar Calais, 10.000 pond
voor een vlucht rondom Groot
Brittannië, ter lengte van 1600
km. en 10.000 pond voor den
eersten vlieger, die den Atlan-
tischen Oceaan overstak.
In 1935 ontving Amy John
son een prijs tot een gelijk be
drag van de Daily Mail, omdat
zij de eerste vrouwelijke piloot
was, die naar Australië vloog.
De Daily Mail is altijd nog
al een roerig blad geweest en
kwam in den loop van zijn be
staan herhaaldelijk in conflicr
met de autoriteiten. In 1915
stelde het een tekort aan gra
naten aan de kaak, hetgeen tot
gevolg had, dat Lord North-
cliffe voor een verrader werd
uitgescholden en het publiek
zijn arestatie verlangde.
Tengevolge van deze agitatie
liep de oplaag met 100.000
exemplaren terug.
Het blad heeft altijd een
slechten naam gehad. Het
werd een jingo blad genoemd
en gold voor dezen oorlog als
crypto fascist.
In Tulï zal zij geplaatst worden
OP EEN terrein van de
fabriek van Penn en Bau
duin te Dordrecht ligt
thans de eerste nieu-
ve overspanning van de ver-
keersbrug bij Moerdijk klaar,
om binnenkort haar reis te ma
ken naar de plaats waar zij een
schakel zal vormen in de zoo
belangrijke verbinding tusschen
Noord- en Zuid-Nederland.
Deze nieuwe overspanning, die
een lengte van 100 meter en
een gewicht van 930 ton heeft,
is veivaardigd uit onderdeelen
van de vier vernielde overspan
ningen van de verkeersbrug.
Slechts enkele nieuwe onderdee
len werden hieraan toegevoegd.
In het najaar werden de verbo
gen en vernielde balken, platen
en spanten van de plaats, waar
de eens zoo machtige brug toen
als een hoop verwrongen staal
in het water lag, naar de fa
briek vervoerd, waar men di
rect aan den arbeid toog. Alles
Met behulp van ons geroofd materiaal!
Blijven wij toezien is
de titel van een publicat.e
van den heer Henk C. Pul
lens in het vakblad
„Schoen en Leder", waarin
hij er bij de Nederlandsche
regeering op aandringt, dat
deze stappen onderneemt, op
dat de Nederlandsche schoen
industrie haar machines, die
nog steeds in Duitschland zijn
terug krijgt.
De heer Pullens schrijft o.m.
het volgende:
The Allied Control Council
heeft voor Duitschland voor het
vroedvrouwen leveren. Zij ne
men n.l. werk uit handen van
de geneesheeren. Zoodoende
keeren we terug tot den toe
stand der Middeleeuwen, toen
ook de vroedvrouwen dergelijk
werk deden. De ondeskundig
heid van deze menschen deed
hen echter vervangen door de
artsen, die in dien tijd in meer
dere mate naar voren kwamen.
En nu nemen de vroedvrou
wen het weer over. Het groote
verschil is echter, dat momen
teel de opleiding van vroed
vrouwen een waarborg is voor
hun practisch kunnen De op
leiding geschiedt te Amster
dam, Rotterdam en Heerlen.
Op elke school kunnen jaar
lijks slechts 14 vrouwen met
een minimum leeftijd van 26
jaar toegelaten worden.0
Er wordt dus bij de toela
ting reeds sterk geselecteerd.
De opleiding duurt 3 jaar: het
eerste jaar alleen theorie, het
tweede jaar theorie en praktijk
en het derde jaar praktijk met
nog eenige uren theorie.
Deze opleiding komt dus ten
;ocde aan alle vrouwen, die
de hulp van een vroedvrouw
noodig hebben.
En ook is het ons aller be
lang.
jaar 1949 113.000.000 paar schoe
nen toegestaan, dat wil zeggen,
1.7 per persoon per jaar.
Verder terkt de heer Pullens
de volgende conclusie:
Wanneer Duitschland toege-
gestaan wordt 1.7 paar schoenen,
per inwoner te maken, dan
moet wel bewezen zijn, dat er
een machinepark en materiaal
aanwezig zijn voor dit produc
tie-program.
De uitvoering hiervan ge
schiedt dan met behulp van
onze gestolen machines. Dit
geschiedt dan met grondstof
fen die ons ontbreken om
voor het Nederlandsche volk
nog niet een paar schonen
per inwoner te fabriceeren.
Immers wij zijn niet in staat
8 millioen paar schoenen per
jaar te maken, mede tengevol
ge van gebrek aan grondstof
fen.
De heer Pullens vraagt zich
tenslotte af of voor de lederin
dustrie niet dezelfde mogelijk
heden te vinden zijn, als bij
voorbeeld voor de Nederland
sche Staatsmijnen, de Spoorwe
gen, de Havenbedrijven en
Scheepvaartmaatschappijen.
Kan de Nederlandsche Schoen
en Lederindustrie niets gedaan
krijgen, terwijl de andere in
stanties dit wel kunnen en bo
vendien toch min of meer parti
culiere ondernemingen zijn. die
zeer zeker voor een groot ge
deelte afhankelijk zijn van de
schoen- en leerindustrie?
De heer Pullens vraagt zich
af of hier geen oplossing te vin
den is en wijst er met nadruk
op, dat het terugvorderen van
particuliere machines in Duitsch
land en het geldt hier niet
uitsluitend de leder- en schoen
industrie uiterst urgent is.
willen wij voorkomen, dat onze
machines, enmaal bij de Duit
sche industrie ingeschakeld
en dit gevaar is zeker niet denk
beeldig voor goed verloren
zijn.
werd uitgezocht en gesorteerd,
terwijl de verbogen, en ver
nieuwde onderdeelen hersteld
werden. Twee maanden geleden
kon worden begonnen met de
montage en thans is men zoover
dat het gevaarte naar den wa
terkant geschoven kan worden.
De reis naar Moerdijk zal
raar alle waarschijnlijkheid in
Juli aanvangen, waar de nieuwe
overspanning in de plaats zal
komen van een der overspan
ningen van de spoorbrug, die
tijdelijk dienst doet in de ver
keersbrug.
Het uitwisselen van de over
spanningen van de spoorbrug
tegen die van de verkeersbrug
sal met hetzelfde tij gebeuren.
Inmiddels blijft men op de
fabriek niet stilzitten. Doordat
de nieuwe overspanning boven
het water haar verdere trans
port afwacht, is ruimte vrijge
komen en in den loop van deze
week zal daar de tweede over
spanning op stapel worden ge
zet. Ook deze wordt vervaar
digd uit het materiaal van de
vier vernielde overspanningen.
De twee nog resteerende over
spanningen moeten echter ge
heel van nieuw materiaal wor
den vervaardigd en het is uiter
aard nog niet nauwkeurig te zeg
gen, wanneer dit uit Amerika
zal zijn aangekomen.
Om het verkeer zoo min mo
gelijk vertraging te doen onder
vinden bij het plaatsen van de
overspanning is hierop thans
reeds een voorloopig houten
wegdek aangebracht. Dit weg
dek is echter slechts aan een
zijde gelegd, zoodat men voor
loopig nog op één-richtingver-
keer moet rekenen. Dit biedt
evenwel de gelegenheid om, als
de brug op haar plaats ligt, met
den aanleg van het definitieve
betondek te beginnen.
Het zal nog wel even duren,
voordat de brug weer met haar
tien overspanningen in volle
glorie prjjkt en de naam Moer
dijk niet meer analoog is met
„oponthoud". Maar het begin is
er. Ook op het gebied van den
bruggenbouw pakken de Neder
landers energiek aan, bezield
door den vasten wil, iedere her
innering aan de vernielingen,
die de Duitschers aan onze fiere
bruggen toebrachten, zoo spoe
dig mogelijk uit te wisschen.
Nehroe gearresieerd
In aansluiting op een bericht
aangaande de vermodelijke ar
restatie van Nehroe wordt ge
meld, dat deze arrestatie inder
daad heeft plaats gehad en wel
te Domei. De eerste minister
van Kasjmirramchanra Kak,
wilde niet meedeelen, waar
Nehroe zal worden heenge
bracht.
De Moefti in Egypte
De Efej-ptische minister van
Buitent andsche Zaken, Loefty
Pasja, heeft meegedeeld. dat
men in Egypte den Groot-Moef
ti van Jeruzalem als een poli-
tieken vluchteling beschouwd
en hem derhalve niet zal uil-
leveren.