Kraamverpleging een Volksbelang Eerste nieuwe overspanning Moerdijk Duitsche schoenprodudie hooger dan de onze Kliniek in Middelburg deed prachtig werk Van water tn woningnood Tengevolge van de over strooming van Walcheren, be gin October 1944, werd de binnenstad van Middelburg vluchthaven, niet alleen voor Vlissingen en de plattelands bevolking van Walcheren, maar ook voor de bewoners van de buitenwijken der stad. In een wooni'uimte, welke 50 procent van de normale be- d-oeg\ d.wz. voor circa 9000 menschen, moesten ongeveer 34000 personen worden onder gebracht. Bovendien hielden tot de overgave nog 2500 Duitschers vele woningen, scholen en an dere gebouwen bezet. Als ge volg van een en ander, kwam het, mede door de daardoor ontstane sociale en hygiënische toestanden, tot moeilijkheden in die gezinnen, waar de vrouw de huizes in blijde verwachting /as. De oplossing was, een zentraal punt te vestigen, waar .lie vrouwen, die daartoe den wensch te kennen gaven, of v/aar sociale noodzaak aanwe zig geacht werd, de gebeurte nis konden afwachten. Een bevalling van een evacueerde vrouw, in 'n kleine overvolle, primitieve ruimte, was de directe aanleiding tot het doen van stappen op den bedoeld centraal punt. De eerste moeilijke tyd. Er werd beraadslaagd, en de keuze viel op het pand der Ned. Herv. Gemeente, gelegen aan het Koorkerkhof. De be treffende kerkeraad gaf zijn medewerking in deze en on verwijld werd met de inrich ting begonnen. Dit was geen lichte opgaaf. In den kortst mogelijken tijd moest alles worden ingericht. Geen kopje of bord was aanwezig; ledi kanten en keukengerei, letter lijk alles ontbrak. De Dienst van Sociale Zaken had op den zolder van het gemeentehuis nog het een en ander kunnen verbergen voor den bezetter, o.a. dekens, bedden en tactiel. Van het Provinciaal Comité voor Hulp aan Oorlogsslacht offers werd 'n 12-tal ledikan ten geleend. Verder moesten de vrouwen alle zelf meebren gen. Zoo kon op 19 October 1944 de eerste kraamvrouw worden opgenomen en had op denzelf den dag nog de eerste blijde gebeurtenis plaats. Zuster Hamelink en Mej. Valkier hebben met groote toe wijding hun krachten in dien moeilijken tijd gegeven. Met opoffering van hun nachtrust, sloegen zij zich door de moei lijkheden heen. Electrisch licht ontbrak, weg ter verkrijging van boven zoodat de verlossingen bij' ge brekkig kunstlicht moesten geschieden. Gedurende de zwaarste be schietingen ging het werk door en waren genoemde dames; steeds op hun post Een eere- saluut is hier zeer zeker op zijn plaats. Uitbreiding noodzakelijk. De ruimte in het pand aan het Koorkerkhof, werd al spoedig te klein, en op 25 Mei 1945 werd verhuisd naar een zaal in het Schuttershof. Ook deze plaats was echter verre van ideaal, daar de groote Schuttershofzaal weer voor publieke voorstellingen was opengesteld. Verscheidene baby's werden zoodoende met dansmuziek geboren. Inmiddels was door den Wet houder van Sociale Zaken me degedeeld, dat de kliniek de beschikking zou krijgen over twee barakken. Met den bouw daarvan werd in November 1945 begonnen en op 18 April 1946 werd de kli niek van het Schuttershof naar de barakken aan het Noordbol- werk overgebracht, hetgeen een groote verbetering inhield. De kliniek heeft nu c schikking over een groote zaal penige klasse-kamers met 1 en 2 bedden en een baby-kamer, een badkamer, een keuken em een kamer waar de verlossin gen v/orden verricht. Verder nog een aantal vertrekken als wachtkamer, onderzoekkamer en een aantal kamertjes voor het uersoneel. Alles ziet er frisch en zinde lijk uit en den bouw der ba rakken is stevig en doeltref fend: dubbele wanden, vloeven en plafonds. In alle vertrekken is stroomend water, in enkele warm en koud. Op de groote zaal is veel licht en er staan bloemen op alle tafeltjes. Aan alles wordt veel zorg besteed, wat zelfs voor den leek te zien is. Van vele instanties, o.a. van de Hark en het Friend Relief Team werd daad werke lij ken steun ontvangen en momenteel heelt de kliniek eigen wiegen, innengoed, bedden, enz. Er is echter een geweldig gebrek aan een rijdenden brancard, die tot nu toe op geen enkele manier kon wor den verkregen. Het zou wenschèlijk zijn, dat de een of andere instelling hier de helpende hand bood. Eenige feiten, Van 14 October tot 31 De cember werden er opgenomen: 183 kraamvrouwen, met een totaal van 2331 verpleegdagen dit is gemiddeld 12.2 dag per kraamvrouw. Voorts zijn nog 7 baby's opgenomen ge weest met een totaal van 197 verpleegdagen. In genoemd tijdvak werden 183 baby's ge boren, w.o. een tweeling. De gezondheidstoestand van de kraamvrouwen en zuige lingen was goed, hetgeen blijkt :it het feit, dat de gevreesde kraamvrouwenkoorts vrijwel niet voorkwam. Volgens Dr. Tonkes is uit medisch oogpunt de zaak dan ook „af". Over dit kalenderjaar wer den reeds 90 kraamvrouwen geholpen, w.o. 2 moeders met een tweeling en twee met een levenloos geboren, kindje. Het aantal verpleegdagen bedroeg dit kalenderjaar reeds plm. 1200, hetgeen vergeleken bij het tijdvak van 14 October 1944 tot 13 December 1945 een itijging beteekent. De vrouwen komen zoowel uit Walcheren als van Zuid- Beveland, hetgeen bewijst, dat de kliniek niet enkel van lo caal belang is. De financieele omstandig heden zijn zoo, dat de kliniek tot op heden zichzelf heeft kunnen bedruipen. De kosten zijn momenteel voor zaalop name f 3.plus f 0.60 per dag. Voor klasse-opnamen liggen deze prijzen iets hooger. Met ingang van 1 Juli zal den prijs worden verhoogd tot f 3.50 plus f 0.60 per dag. In aanmerking genomen dat de woontoestanden in tusschen reeds normaler zijn geworden, valt de conclusie te trekken, dat de kliniek een zeker be staansrecht heeft. Iets over het personeel en de opleiding. Het personeel bestaat op het cogenblik uit 3 vaste kraam verzorgsters, waarvan er één tevens voor de huishouding zorgt en zuster Hamelink, die le leiding heeft. Dr. Tonkes fungeert als toe ziend geneesheer, als opvolger van Dr. Steffelaar, die vroeger .an de kliniek verbonden was. Het geheel ressorteert onder het Bureau Sociale Zaken. Het is, volgens Dr. Tonkes, erdiens'celijk werk. dat de Het gouden jubileum van de „DAILY MAIL" De Londensche Daily Mail heeft 4 Mei j.l. zijn vijftigsten verjaardag gevierd. De eerste oplaag bedroeg 397.215 exem plaren, het netto oplaagcijfer bedraagt thans 1.863.503. De Daily Mail is van het begin van het vliegwezen een belangrijke promotor van de luchtvaart geweest. In 1916 reikte het blad een prijs van 10.000 pond sterling uit voor de eerste vlucht, die in één dag van Londen naar Manchester werd ondernomen, 1000 pond voor een vlucht van Dover naar Calais, 10.000 pond voor een vlucht rondom Groot Brittannië, ter lengte van 1600 km. en 10.000 pond voor den eersten vlieger, die den Atlan- tischen Oceaan overstak. In 1935 ontving Amy John son een prijs tot een gelijk be drag van de Daily Mail, omdat zij de eerste vrouwelijke piloot was, die naar Australië vloog. De Daily Mail is altijd nog al een roerig blad geweest en kwam in den loop van zijn be staan herhaaldelijk in conflicr met de autoriteiten. In 1915 stelde het een tekort aan gra naten aan de kaak, hetgeen tot gevolg had, dat Lord North- cliffe voor een verrader werd uitgescholden en het publiek zijn arestatie verlangde. Tengevolge van deze agitatie liep de oplaag met 100.000 exemplaren terug. Het blad heeft altijd een slechten naam gehad. Het werd een jingo blad genoemd en gold voor dezen oorlog als crypto fascist. In Tulï zal zij geplaatst worden OP EEN terrein van de fabriek van Penn en Bau duin te Dordrecht ligt thans de eerste nieu- ve overspanning van de ver- keersbrug bij Moerdijk klaar, om binnenkort haar reis te ma ken naar de plaats waar zij een schakel zal vormen in de zoo belangrijke verbinding tusschen Noord- en Zuid-Nederland. Deze nieuwe overspanning, die een lengte van 100 meter en een gewicht van 930 ton heeft, is veivaardigd uit onderdeelen van de vier vernielde overspan ningen van de verkeersbrug. Slechts enkele nieuwe onderdee len werden hieraan toegevoegd. In het najaar werden de verbo gen en vernielde balken, platen en spanten van de plaats, waar de eens zoo machtige brug toen als een hoop verwrongen staal in het water lag, naar de fa briek vervoerd, waar men di rect aan den arbeid toog. Alles Met behulp van ons geroofd materiaal! Blijven wij toezien is de titel van een publicat.e van den heer Henk C. Pul lens in het vakblad „Schoen en Leder", waarin hij er bij de Nederlandsche regeering op aandringt, dat deze stappen onderneemt, op dat de Nederlandsche schoen industrie haar machines, die nog steeds in Duitschland zijn terug krijgt. De heer Pullens schrijft o.m. het volgende: The Allied Control Council heeft voor Duitschland voor het vroedvrouwen leveren. Zij ne men n.l. werk uit handen van de geneesheeren. Zoodoende keeren we terug tot den toe stand der Middeleeuwen, toen ook de vroedvrouwen dergelijk werk deden. De ondeskundig heid van deze menschen deed hen echter vervangen door de artsen, die in dien tijd in meer dere mate naar voren kwamen. En nu nemen de vroedvrou wen het weer over. Het groote verschil is echter, dat momen teel de opleiding van vroed vrouwen een waarborg is voor hun practisch kunnen De op leiding geschiedt te Amster dam, Rotterdam en Heerlen. Op elke school kunnen jaar lijks slechts 14 vrouwen met een minimum leeftijd van 26 jaar toegelaten worden.0 Er wordt dus bij de toela ting reeds sterk geselecteerd. De opleiding duurt 3 jaar: het eerste jaar alleen theorie, het tweede jaar theorie en praktijk en het derde jaar praktijk met nog eenige uren theorie. Deze opleiding komt dus ten ;ocde aan alle vrouwen, die de hulp van een vroedvrouw noodig hebben. En ook is het ons aller be lang. jaar 1949 113.000.000 paar schoe nen toegestaan, dat wil zeggen, 1.7 per persoon per jaar. Verder terkt de heer Pullens de volgende conclusie: Wanneer Duitschland toege- gestaan wordt 1.7 paar schoenen, per inwoner te maken, dan moet wel bewezen zijn, dat er een machinepark en materiaal aanwezig zijn voor dit produc tie-program. De uitvoering hiervan ge schiedt dan met behulp van onze gestolen machines. Dit geschiedt dan met grondstof fen die ons ontbreken om voor het Nederlandsche volk nog niet een paar schonen per inwoner te fabriceeren. Immers wij zijn niet in staat 8 millioen paar schoenen per jaar te maken, mede tengevol ge van gebrek aan grondstof fen. De heer Pullens vraagt zich tenslotte af of voor de lederin dustrie niet dezelfde mogelijk heden te vinden zijn, als bij voorbeeld voor de Nederland sche Staatsmijnen, de Spoorwe gen, de Havenbedrijven en Scheepvaartmaatschappijen. Kan de Nederlandsche Schoen en Lederindustrie niets gedaan krijgen, terwijl de andere in stanties dit wel kunnen en bo vendien toch min of meer parti culiere ondernemingen zijn. die zeer zeker voor een groot ge deelte afhankelijk zijn van de schoen- en leerindustrie? De heer Pullens vraagt zich af of hier geen oplossing te vin den is en wijst er met nadruk op, dat het terugvorderen van particuliere machines in Duitsch land en het geldt hier niet uitsluitend de leder- en schoen industrie uiterst urgent is. willen wij voorkomen, dat onze machines, enmaal bij de Duit sche industrie ingeschakeld en dit gevaar is zeker niet denk beeldig voor goed verloren zijn. werd uitgezocht en gesorteerd, terwijl de verbogen, en ver nieuwde onderdeelen hersteld werden. Twee maanden geleden kon worden begonnen met de montage en thans is men zoover dat het gevaarte naar den wa terkant geschoven kan worden. De reis naar Moerdijk zal raar alle waarschijnlijkheid in Juli aanvangen, waar de nieuwe overspanning in de plaats zal komen van een der overspan ningen van de spoorbrug, die tijdelijk dienst doet in de ver keersbrug. Het uitwisselen van de over spanningen van de spoorbrug tegen die van de verkeersbrug sal met hetzelfde tij gebeuren. Inmiddels blijft men op de fabriek niet stilzitten. Doordat de nieuwe overspanning boven het water haar verdere trans port afwacht, is ruimte vrijge komen en in den loop van deze week zal daar de tweede over spanning op stapel worden ge zet. Ook deze wordt vervaar digd uit het materiaal van de vier vernielde overspanningen. De twee nog resteerende over spanningen moeten echter ge heel van nieuw materiaal wor den vervaardigd en het is uiter aard nog niet nauwkeurig te zeg gen, wanneer dit uit Amerika zal zijn aangekomen. Om het verkeer zoo min mo gelijk vertraging te doen onder vinden bij het plaatsen van de overspanning is hierop thans reeds een voorloopig houten wegdek aangebracht. Dit weg dek is echter slechts aan een zijde gelegd, zoodat men voor loopig nog op één-richtingver- keer moet rekenen. Dit biedt evenwel de gelegenheid om, als de brug op haar plaats ligt, met den aanleg van het definitieve betondek te beginnen. Het zal nog wel even duren, voordat de brug weer met haar tien overspanningen in volle glorie prjjkt en de naam Moer dijk niet meer analoog is met „oponthoud". Maar het begin is er. Ook op het gebied van den bruggenbouw pakken de Neder landers energiek aan, bezield door den vasten wil, iedere her innering aan de vernielingen, die de Duitschers aan onze fiere bruggen toebrachten, zoo spoe dig mogelijk uit te wisschen. Nehroe gearresieerd In aansluiting op een bericht aangaande de vermodelijke ar restatie van Nehroe wordt ge meld, dat deze arrestatie inder daad heeft plaats gehad en wel te Domei. De eerste minister van Kasjmirramchanra Kak, wilde niet meedeelen, waar Nehroe zal worden heenge bracht. De Moefti in Egypte De Efej-ptische minister van Buitent andsche Zaken, Loefty Pasja, heeft meegedeeld. dat men in Egypte den Groot-Moef ti van Jeruzalem als een poli- tieken vluchteling beschouwd en hem derhalve niet zal uil- leveren.

Krantenbank Zeeland

Vrije Stemmen. Dagblad voor Zeeland | 1946 | | pagina 5