De Ned. Spoorwegen een jaar na de bevrijding ZUINIGHEID Van Vernietiging en Herstel Ruim 7 maanden lang. van 17 Sept. 1944 tot 5 Mei 1945 lag het grootste deel van het Ned. spoorbedrijf geheel stil. Stations en spoorweg-emplace menten, spoorbanen, seinhui zen, bruggen, kortom alles lag verlaten, een gemakkelijke 1 prooi voor den bezetter, die zijn woede over de naderende nederlaag kon botvieren op het prachtig apparaat der Ne der 1. spoorwegen. Met Duitsche Grtindlichkeit werden deze ver nielingen uitgevoerd, zoodat, toen het uur der bevrijding sloeg, ons spoorwegnet veranderd in een zielige ruïne, waarvan men zich bij het aan schouwen afvroeg, hoe ef ooit herstel mogelijk zou zijn Welnu, eenvoudig is het dan ook niet geweest. Vooral niet, doordat vaak zelfs de meest onontbeerlijke hulpmiddelen ontbraken. Maar niettemin hebben de. spoormannen met vereende krachten het herstel werk ter hand genomen er werdra reden de eerste trei nen weer door ons land. Aan vankelijk nog voedseltreinen en treinen met. repatrieeren- den, maar aJ spoedig werd ook het reizigersverkeer weer mo gelijk. Een .jaar van opbonw Inmiddels is er een Jaar verstreken. Een Jaar van hard werken voor het spoorwegper soneel van hoog tot laag. Een jaar waarin schier onoverko- menlijke moeilijkheden moes ten worden opgelost, waarin men voor problemen kwam te staan, die volkomen nieuw wa ren en die een geheel conven- tioneele oplossing eischten. Maar deze moeilijkheden werden, voor zoover mogelijk, overwonnen. De oplossingen werden gevonden, er werd ge ïmproviseerd en geëxperimen teerd zonder dat daarbij ooit werd vergeten dat veilig heid een van de belangrijkste eischen isen stukje bij beetje, kilometer voor kilo meter, brug voor brug werd ons spoorwegnet weer opge bouwd. Dit proces Is nog in vollen gang. Het herstel is nog aller minst voltooid. Maar toch lijkt het gerechtvaardigd om nu, een jaar nadat met dit opbouw werk kon worden begonnen, eens na te gaan wat er ln dit jaar werd bereikt. Wat cijfers ons zeggen'.1 In Sept. 1944 beschikten de N. S. over een spoorwegnet van 3159 km. Daarvan was op 5 Mei 1945 1954 km, zijnde 62 pet. vernield of opgebro ken. Welnu, thans, een jaar later dus, Is er weer 2881 km. beschikbaar, of wel 91 pet. De lengte van het electrische net bedroeg in Sept. 1944 566 km. Hiervan werd 520 km (92 pet) vernield of onbruikbaar ge maakt; thans is er weer 111 km. beschikbaar, waaraan op 6 Mei de lijn Schiedam-Hoek van Holland (24 km) en in den loop van den zomer o.a. nog de lijn Amsterdam-Amersfoort zullen worden toegevoegd. Dan waren er 21 bruggen over onze groote rivieren. 16 ervan (76 pet.) werden opge blazen of althans onberijdbaar gemaakt. Dank zij een enor me krachtsinspanning en dank zij ook de hulp van onze al lieerde bondgenooten, zrjn er thans weer 12 van deze brug gen (57 pet) beschikbaar. Een ander cijfer dat een dui delijk beeld geeft van hetgeen in het afgeloopen jaar werd bereikt, is dat der afgelegde treinkilometers per etmaal. In Sept. 1944 werden er per 61.700 reizigerstreinkilometers en .39.000 goederentreinkilome ters afgelegd. Op 5 Mei 1945 bedroegen deze aantallen dank zij het herstel van eeni- ge spoorwegverbindingen in het zuiden des lands reap. 1892 en 2100. Nu, na een jaar, worden er per etmaal afge legd 43.198 reizigerstreinkilo meters en 33.000 goederentrein kilometers, resp. 68 en 85 pet. Schaarscbte aan materialen De groote moeilijkheid bij dit herstelwerk is echter nog altijd de over vrijwel de ge heele wereld heerschende schaar achte aan materialen. Deze is ook oorzaak van het minder gunstige beeld dat an dere cijfers geven. Zoo beschik ten de N. S. in September '44 over 163.000 zitplaatsen. Daar van gingen er gedurende de staking niet minder dan 156.000 (96 pet.) verloren, doordat de Duitschers een zeer groot aantal rijtuigen roofden of vernielden. En bovendien werden de werkplaatsen, waar in de vernielde rijtuigen had den kunnen worden hersteld, door de bezetters zoo grondig geplunderd en vernield, dat hun arbeidscapaciteit zelfs nu nog gering is. Hierdoor be schikken de N. S zelfs nu nog over slechts 54.560 zitplaat sen (28 pet.), wat duidelijk verklaart, waarom men als treinreiziger zoo zelden een zitplaats kan veroveren. De locomotieven-plundering Ook voor de stoomlocomotie ven hadden de Duitschers veel belangstelling. Hetgeen tot uitdrukking kwam in het weg- sleepen of vernielen van 722 (84 pet) van de 866 N. S.-lo- comotieven. Ruim 400 van de- locomotieven konden in Duitschland worden opge spoord en naar ons land wor den terug gebracht. Hetgeen echter allerminst wil zeggen, dat deze locomotieven ook zijn. Sommige ervan zullen weer voor den dienst geschikt zelfs nimmer meer dienst kun nen doen en hebben slechts waarde, doordat hun onder- deelen voor het herstel van an dere locomotieven worden ge bruikt. Een aantal van deze vuur- paarden kon echter worden gerepareerd waaraan be halve de N. S.-werkplaats te Tilburg ook de particuliere in dustrie een gewaardeerde bij drage heeft geleverd waar door de N. S. thans de be schikking hebben over 326 locomotieven, hetgeen 37 pet. is van het aantal van 1944. Hierin zijn begrepen 15 nieuwe Zweedsche en 19 wel iswaar niet nieuwe, maar toch_ nog heel goed bruikbare Zwit-" schersche machines. moet onze kinderen als voorbeeld worden gesteld Vele ouders meenen, dat het al voldoende is, wanneer zif hun kinderen steeds voorhou den zuinig te zijn. Maar ook deze vermaning gaat gewoon lijk zooals dit met de meeste vermaningen het geval is het eene oor in en het andere uit, zonder den minsten indruk achter te laten. Wil men kinderen werkelijk leeren zui nig te zijn, dan moet men hun nederen dag weer opnieuw, het goede voorbeeld geven, thans meer dan ooit, om zoo heel véél moeilijk of niet te vervangen Kleeren, die achteloos worden neergeworpen, gaan er spoedig slordig uitzien. Men lette daarom op, dat de kinderen ze bij het uitkleed en netjes op vouwen endat binnen hun bereik kapstokjes of haken zijn aangebracht, waaraan zij zelf hnu kleeren kunnen ophangen, wanneer zij thuiskomen. Zelf moet men natuurlijk het voor beeld geven en in orde en net heid voorgaan. Een moeder, die zelf de hand licht met het op-1 ruimen van alles wat zij heeft gebruikt, die er nooit goed ver zorgd uitziet en haar kleeren niet ontziet, kan haar kinderen nooit tot voorbeeld dienen. In het dagelijksch leven doen zich tallooze andre gelegenhe den voor om den kinderen te leeren zuinig te zijn. Wanneer men een kamer verlaat, en daar onnoodig het licht laat bran den, dan behoeft men er zich niet over te verwonderen, wan neer de kinderen dit ook doen.. Zij denken niet verder na overf de onnoodige kosten, die hier mede gemoeid zijn, realiseeren zich evenmin de noodzakelijk heid om noodeloos stroomver bruik te voorkomen. Achteloos weggeworpen brood en etensresten wekken bij een kind het gevoel op, dat dit niet zoo erg kan zijn. Moeder doet het immers ook! Ziet een kind daarentegen, dat moeder alle restjes bewaart, dan zal het dit onbewust in zijn geheugen pren ten en er later zijn leering uit trekken. Kinderen hebben geen reeks van vermanende woorden noodig; het goede voorbeeld spreekt reeds voor zichzelf! Spe len met water is een gelief koosde bezigheid van de meeste kinderen en gedurende het was schen of baden laten zij maar al te gaarne de kraan loopen. Leer him begrijpen, dat ook water geld kost, dit zal hen er zuiniger mee doen omgaan. Ook met schoen endi ent de jeugd zoo voorzichtig mogelijk om te springen. Wen ze eraan in den tuin en desnoods ook bij het spelen bulten klompen aan te trekken of sandalen met hou ten zolen. Sokjes, gebreid van uitgehaal de kleedingstukken, desnoods naar model gemaakt van lapjes wollen, stof, zullen slijtage der kousen voorkomen. Ook de kinderen van nu ko men eens op eigen beenen te staan en zij zullen dan moeten toekomen met het geld, waar over zij beschikken. Leeren zij in hun jeugd reeds op de klein tjes letten en zuinig te zijn met hetgeen zij gebruiken, dan wordt hun dit later tot een tweede natuur. Spaarzaamheid is een deugd en deugden moe ten van de prilste jeugd af wnr den aangekweekt. Nuttige wenken Indien men een of ander klee dingstuk moet knippen en het patroon is van vloeipapier, dan legt men dit op het materiaal en strijkt luchtig over de pa- troondeelen met. een warm, doch niet te heet ijzer. Men behoeft dan geen spelden te ge bruiken, omdat het vloeipapier zich aan de stof hecht. Planten hebben, evenals men- schen, frissche lucht noodig om te gedijen. Meermalen gebeurt het dat zij eensklaps, zonder dat men weet waarom, minder tieren. In vele gevallen is de Vrouwen zijn gemakkelijke iudri passagiers Een van de grootste Ameri- kaansche luchtvaartonderne mingen heeft na jarenlange be studeering van het gedrag ha- rer passagiers vastgesteld, dat vrouwen betere luchtpassagiers zijn dan mannen, daar zij min der nerveus zijn, minder vra gen stellen en beter acht slaan op de verschillende wenken en aanwijzingen. De vlieginstructeur van deze maatschappij en twee stewar dessen verklaarden tegenover de pers om welke redenen zij aan vrouwen, als vliegtuigpassa giers, de voorkeur geven boven mannen: vrouwen, die voor de eerste maal- vliegen worden minder snel vermoeid dan man nen; vrouwen nemen slecht, weer kalmer opvrouwen let ten beter .op, waar zij de asch van haar sigaret deponeeren; mannen worden eerder onrus tig dan vrouwen; mannen vra gen meer; mannen verlangen meer bediening en attentie dan vrouwen en mannen hebben meer op- en aanmerkingen over de samenstelling van het menu. oorzaak dan toe te schrijven aan den sierpot, waarin de bloempot is geplaatst en die te klein is om toediening van lucht mogelijk te mak^n. Een sierpot moet minstens twee of drie cm. grooter zijn dan de bloempot, waarin de plant groeit NIEUWE KAPSELS De nieuwe kapsels toonen veel krullen in het gezicht, maar ook veel krullen laag in den hals. Hiervoor wordt vaak een los krullenstuk gebruikt, dat is wel zoo gemakkelijk. Ook vlechten zijn zeer modern. Deze zijtl, evenals de losse krullen stukken, meerendeels niet echt?. Deze locomotieven vormen het groote probleem bij de sa menstelling van de dienstre geling der N. S. ^ant welis- v/aar beschikken de N. S. bo vendien nog over 294 Engel- sche locs, die zij hebben ge huurd, doch deze zijn uiteraard eveneens aan slijtage onderhe vig. En zelfs nadat de parti culiere industrie voor het her stel van locomotieven is inge schakeld, is het niet. mogelijk de herstellingen gelijken tred te doen houden met de slijtage der locomotieven. Met het ge volg, dat het locomotievenpark kleiner wordt, terwijl de her stellingen niet tijdig kunnen worden uitgevoerd. Nu zijn er, juist doordat nog slechts een klein deel van het spoorwegnet opnieuw kon ge- electrificeerd worden, voor de uitvoering van de dienstrege ling een veel grooter aantal locomotieven noodig, dan voor den oorlog. Dit verklaart waar Mas Slamet over Indonesië Een andere ioon zou reeds verbetering brengen Gisteren hield Mr. mas Slamet onder groote be langstelling te Den Haag een redevoering, waarin hö zJUn standpunt ten aanzien van de Indonesische kwestie heeft samengevat. Na eenige mededeelingen over om de frequentie op vele lij nen nog steeds geringer is dan publiek en N. S. wenschen. Maar ook deze moeilijkhe den zullen ongetwijfeld wor den opgelost. De N. S. hebben groote plannen voor de toe komst en zij zullen zeker alles doen, om het herstel van ons spoorwegverkeer even voort varend voort te zetten, als het in het afgeloopen jaar werd begonnen. Opdat 'toude de vies: „Veilig, Vlug, Voordee- lig" eerlang weer onbeperkt zal gelden. zijn persoonlijke houding in de afgeloopen jaren, kwam spreker tot zijn eisch: Begrip bij de Ne derlanders voor den waren aard der nooden van de bevolking van het moment. De geschiedenis heeft Nederland en Indonesië ver bonden en de scheiding van drie en een half Jaar is slechts een scheiding „voor het bloote oog", daar Immers de band door de ge leden ellende niet verzwakt is maar versterkt. Drie punten 1. Het verwijderen van de Ja- panneezen nit Java en Sumatra. 2. Het elimineeren van dat ge deelte van de jeugd en vele ouderen, die door den Japansche geest zijn besmet. Spreker meent dat dit probleem, dat zich op het moment het ernstigst doet aanzien, mee zal vallen, omdat, als eenmaal de Japanneezen z(jn verwijderd, de Jeugd vanzelf wel zal bekoelen. 3. De „lichtere" gevallen. leze zijn een kwestie van zuivering, onderzoek en tewerkstelling. Door het elimineeren van deze drie groepen zal de oi-de hersteld zijn en pas dan zal het mogelijk zijn met vrucht onderhandelingen Een nieuwe Zilvervloot Door de officieren van het com missariaat-generaal voor de Ne- deilandsche economische belangen in Duitschland zijn thans ~nder meer gestolen goederen uit Arn hem teruggevoerd, namelijk zil veren en gouden voorwerpen, ju- weelen, sieraefbn, bont, linnengoed en textielstoffen. Verder de wln- keünventarls van een bekende Ne derlandsche Juwelierszaak. De partij goederen werd opge spoord in Arnsberg (Westfaïen). De inventaris der juweliersfirma was opgeborgen In Hannover. De waarde van de teruggevoerde goe deren bedraagt ongeveer 4 ton in voor-oorlogsch valuta,-maar thans meer dan een millioen. te voeren over het aanbrengen van staatkundige hervormingen. Na de pauze werden eenige schrif telijk gestelde vragen beantwoord waarvan een betrekking had op het ordeherstel. Mr. Mas Slamet memoreerde het bevel van Chris- tison om, met of zonder medewer king van de republiek, orde en rust. in Batavia te herstellen. De toon alleen van dit bevel had reeds effect, aldus spreker, wesnal ve hij meende, dat een verande ring van t.oon ook nu een heele verbetering zou teweeg brengen.

Krantenbank Zeeland

Vrije Stemmen. Dagblad voor Zeeland | 1946 | | pagina 6