DE VOLKSHOOGESCHOOL Zal het Ned. Elftal het a.s. Zondag tot een overwinning brengen? m. Een volkshoogeschool cursus duurt, naar gelang van het doel, soms twee weken, soms ook vier, zes of acht weken. Als doel van het interne Cur susverband staat voorop, van dit verband een levensgemeen schap te maken. Daarom is de directe geestelijke ontwikke ling slechts een onderdeel van de geheelc opvoeding en kun nen practisrhe arbeid, lichame lijke ontwikkeling en gezamen lijke belevenissen evenzeer een gomeonsehaps vormende waar de hebben. Zoo Is praetlnche arbeid als go7.n menlijk arbeiden aan een Werk, rlnt allen geleidelijk on der hun handen zien groeien, een practlsche leerschool ln ge- meensehnpsbesef, „Tegelijk streeft de leiding zooveel mogelijk naar zelfwerk- tan mhetd der deelnemers en 't Ontwikkelen van het verant woordelijkheidsgevoel. Daarom bij den arheld. geen straffe lei ding als doel In zichzelf; ander Ztjfts geen opoffering van de goede, flinke krachten aan de zelfzuchtige en slappe figuren waartoe een verkeerd begrepen vrijheid zou lelden, maar een leiding, gebaseerd op mensche- Hike tact en met onderschei dingsvermogen voor de Indivl- ducele eigenschappen der deel nemers. Voor de leiding der Cursussen Is de practlsche ar beid Juist de toetssteen voor de persoonlijke capaciteiten der deelnemers; daar heeft de vlot te prater geen voorsprong meer op den stillen zwoeger. De arbeid staat steeds ln dienst van het geheel; de vol tooiing van de volkshooge- school, want deze wordt geheel met eigen krachten opgebouwd met Inbegrip van eigen werk- plnatsen en landbouwbedrijf Het tot stand komen van een groot, tastbaar werk van blij vende waarde werkt recht streeks bezielend op den gchee- len cursus. Een belangrijke functie neemt ook de samenzang ln. Er wordt op de volkshoogeschool vee! gezongen, terwijl de samenzang onder deskundige leiding wordt beoefend. Dit Is niet alleen een cultureele taak om de goede, gave Nederlandsche liederen ln eere te herstellen en den strijd aan te hinden tegen den „schla ger" en het „levenslied", maar de zang heeft tegelijk een sa menbindende en een openbre kende kracht. Hoewel de volkshoogeschool geen gemengde cursussen van jongens en meisjes kent. Is ook in de cursussen voor jongeman nen de huiselijke leiding steeds in vrouwelijke handen. En hui- selijKe leiding zegt meer dan huishoudelijke leiding; er be hoort de geheele sfeer van har telijkheid en beschaving en van zorg, ook voor het schijnbaar kleine, toe, die in een gemeen schap van louter mnnnen op den duur steeds verloren gaat Het programma voor lederen cursus groepeert zich steeds rond de volgende vaste vakken: 1. geestelijke vraagstukken en ■iroomlngon (met Inhegrlp van ziel- en opvoedkunde); 2. sociale vraagstukken (met inbegrip van economie en ■taaisinrichting); 2 sociale aardrijkskunde (met inbegrip van voikenpsycho- logle 4. cultuurgeschiedenis (met in begrip van sociale en eco nomische geschiedenis); 5. moedertaal en literatuur (met Inbegrip van voordra gen 6. kunst (behalve literatuur Vooral zang, beeldende- en bouwkunst T. gezondheidsleer (aanslui tend bij de iiehamemke op voeding). Soma worden deze proble men behandeld volgens de me thode van de studiegroepen, doch dat stelt bepaalde en soms strenge elschen aan de leiding, de deelnemers en ook aan het onderwerp. In het an dere geval wordt lea gegeven In den geest van het „levende woord". „Dit „levende woord" mag geen vooraf vastgestelde tekst eïl nog minder een lezing zijn; alleen de inhoud verelscht voorbereiding, vorm en woord keuze moeten afhangen van do reactie der hoorders. De open hartige gedachtenwissellng on derwijl of na afloop in de besloten groep Is men veel vrij moediger dnn op een lezing on- ler vreemden la een essen tieel element van dezen ont wik kei 1 n gs vorm „De volkshoogeschool Is een gemeenschap op zichzelf en be hoeft voor haar zuivere wer king een zeker Isolement. Om echter het contact met het ac- lueele leven en met de practl sche vrangsukken te bewaren, worden gezamenlijke excursies naar bedrijven en «Instellingen gemaakt als toetssteen en als prikkel voor den eigenlijken cursusTot dat contact met de buitenwereld dient ook dc dagelijksche krantbespreking door de leiding, waarbij de be langrijkste beschouwingen uit de diverse bladen worden be handeld. Bovendien Is dit een leerschool voor het gebied van de krant, dat zich anders vaak tot de gemengde berichten en de advertenties beperkt. Iedere week wordt een vrn- genavond gehouden, waar de anonieme schriftelijke vragen uit de voor de deelnemers be stemde vragenbus gemeenschap nelijk besproken worden Vaak raken deze vragen per soonlijke levensmoeilijkheden en dan kan cle gedachtenwlsse- 'ing een aangrijpend Karakter krijgen. Veelal maken van den geheelen cursus de vra gen avonden den diepsten indruk op de deelnemers. Aan het volkshoogcsehool- werk moeten alle volksgroepen kunnen deelnemen. Daarom zijn de seizoenen met hun eigen werk van grooten Invloed op de deelneming. Plattelanders hebben des winters den mees ten tijd; stedelingen moeten het van hun zomervacanlie hebben. Men organiseert daii ook des winters cursussen voor boeren, landarbeiders en bouw vakarbeiders, des zomers cur sussen voor studenten, onder wijzers, arbeiders, ambtenaren, kantoorpersoneel e.a. Meisjes cursussen worden het geheele jaar door gegeven. Vermeld dient nog. dat ook de Zondagen op de volkshooge school worden doorgebracht. „Ieder is vrjj om den kerk dienst van zijn gezindte in het naastbij gelegen dorp bij te wo nen. Van degenen, die thuis geregelde kerkgangers zijn. vei wacht de leiding, dac zij ook op de volkshoogeschool hun plichten zullen.nakomen. Daar de volkshoogeschool echtei ten verkleinde afspiegeling var. het volksleven Is, moet zy het feit aanvaarden, dot velen van de kerken vervreemd zijn. Voor dezen wordt door de leiding lederen Zondag een ernstig woord gesproken. Meestal wordt dan aange knoopt by voorvallen op onder werpen van de afgeloopen week en worden zoo noodig de din gen recht gezet of tegen den achtergrond van het Christen dom geplaatst. Een eigenlyke dienst of wyding la het niet dat mag de volkshoogeschool niet ambleeren, tot eerediensi is zij niet bevoegd. De men- schen, die zich daartoe geroe pen voelen, moeten Je bestaan de kerkdiensten bijwonen. Kort samengevat komt het volkshoogeschoolwcrk op het volgende neer: Da Volkshoogeschool wil de jonge menschen vormen rot waarachtige Nederlanders, cle handelen uit geloof er sociale bewogenheid, die snerk ln het ieven staan die Inzicht hebban In de menscshelijkr; en maat schappelijke verho «Logen. Zij acht het uitsluitend langs de zen weg van een krachtig ge vormde jonge generatie moge lijk te komen tot een vernieu wing van onze volkscultuur en van ons maatschappelijk leven Zij tracht dit op zoo veelzijdig en verschelden mogelijke wijze van den grond af aan te vullen door: 1. Innerlijke vorming tot per soonlijkheid; 2. Versterking der volksge meenschap; 3. Vernieuwing der volkscul tuur. De Volkshoogeschool wil di1 hereiken door jonge menschen uit verschillende bevolkings groepen voor korter of langer lijd te vcreenlgen ln cursussen, die tevens werk- en levensge meenschap zijn; ln deze cur sussen onder bevoegde leiding le vraagstukken van ons volks leven te onderzoeken en door ae veelzijdige aanraking met de werkelijkheid te doorleven; belangstelling te we'rKcn voor oude en nieuwe volkscultuur, gezamenlijk te arbeiden, sport zang en muziek te beoefenen. De Volkshoogeschool staat op den grondslag van het Chris tendom. dat ln velerlei vormen van geloofsleven het karakter van het Nederlandsche volks leven bepaalt. Door zich echter niet te binden aan eenigo ker kelijke gezindte kan zij de plaats zgn, waar de Jonge vol wassenen door het onderlinge contact tegelijk hun eigen over tuiging en hun eerbied voor an ders denkenden versterken. De Volkshoogeschool ls be proefd ln een werkzaamheid van een eeuw in Denemarken en van een dozijn jaren hier in Nederland. In beide gevallen heeft zij gewichtige resultaten op geestelijk en maatschappe lijk gebied bereikt. Het ls geen onberaden proefneming wan neer in ons land een grooterc uitbreiding aan de Volkshooge school gegeven wordt. De Volkshoogeschool heeft tijdens de bezetting Iedere mo gelijkheid tot ontplooiing afge wezen. Thans i9 het meer dan ooit noodzakelijk, dat het werk krachtig ter hand wordt geno men. Wij zullen heel hard moe ten werken aan den wederop bouw van ons verminkt en ge schonden land en vo'k, zoowel materieel als cultureel en gees telijk. Minister President Prof. Schermerhorn zei het in zijn oudejaarsavondrede duidelijk: ..De herbouw van ons vader land en ln het bijzonder de wij ze waarop dit geschieden zal zal niet in de eerste plaats af hankelijk zijn van de frnbrie- lcen, die wij ter beschikking hebben, maar van den geest, die de menschen bezielt". Zooals in Denemarken ln 1864, na den ongelukkigen oor log tegen de Pruisen, de Volks hoogeschool ts geweest de stu wende kracht ln de geestelijke on cultureele herleving, zoo kan th ns ook ln ons land, nu wij Ten oorlog gewonnen hebben maar den vrede nog moeten winnen, de Volkshoogeschool van groote beteeltenis zijn, wanneer zij er ln slaagt de jon geren voldoende binding. In zicht en bezieling te geven! Ons land heeft thans volks- hoogescholen te Baklteveen ln Friesland, Marlcelo ln Overijs sel en Bergen in Noord Hol land. terwijl practlsch in iedere orovincle commissies werkzaam zijn om tot het stichten van ?en volkshoogeschool over te kunnen gaan. Ook Zeeland heeft een com missie. Voor belangstellenden ln het werk zij medegedeeld, dat het secretariaat van deze ?ommlssie gevestigd ls te Goes, Zonnebloemstraat 25. v. U. Sport Aan den vooravond van den eerste Internationalen voetbal wedstrijd na de bevrijding, is natuurlijk de vraag: „Hoe staat Nederland er voor?" op de llp- van van lederen voetbalenthou- slast. Vóór den oorlog sprak Ne derland een woordje mee op de Internationale markt, hoe wel we toch al eenlgszins over ons hoogtepunt heen waren. Want de tijd van: „Wij gaan naar Rome" was voorbij. Het !s vreeselljk lastig een goed elf tal op te bouwen en dat ge lukte Karei Lotsy c.s. boven verwachting. De Juiste comhl- natle werd gevonden en voor vrijwel iedere plaats ln het elf tal waren een of meer gelijk waardige krachten disponibel Men kon putten uit een groot arsenaal van spelers en vielen er een paar af. de plaatsen wer den onmiddellijk weer ingeno men. figuurlijk gesnroken: „ze stonden gewoon te dringen". Regelmatig werd gespeeld de materialen waren ln prima stnnt, velden disponibel, de ver bindingen ln orde, terwjjl de conditie van het spelersmateri aal boven allen lof verheven was. De clubs groeiden en bloeiden cn beschikten over voldoende reserve materiaal Pers en radio stonden ter be schikking en wanneer wij het zoo bekijken, was de toestand Ideaal. Steeds hield men vast aan het amateurisme en hoe wel we, wanneer hpt tegen bui tenlanders ging. vrijwel altit.i met professionals te doen had den, waren we geenszins de minderen. Uitzonderingen daar gelaten. Nederland sprak een woordje mee. Hoewel de toestand op hei oogenblik natuurlijk nog geen maatstaf is voor de toekomst zien we deze toch min of meer me^ bezorgdheid tegemoet. Im mers aan alles ls gebrek en stappen we over de materieele schaarschte. slechte verbindin gen etc. heen en richten wc alleen onzen blik op het huidi ge spelers materiaal, dan moe ten we tot de conclusie komen, dat het opkomend geslacht spe ciaal ln ons huidige Nod. elftal nu niet bepaald op den voor grond treedt. Dit stemt tot na denken. Wanneer de K. C. de voor keur geeft aan oudere krach ten: Pcllikaan, Smit. Bergman. Wlldcrs, ls dit een bewijs: le Dat er geen uitblinkende ion geren zijn; 2e. Dat, zo zij er wftl zijn de ouderen het nog beter doen. hoewel zij over hun hoogte punt heeh ztjn. De keus Is veel moeilijker dan vóór den oorlog, toen men desnoods drie vier teams van gelijke kracht kon samenstel- 'en. Zondag a s komen onze ver tegenwoordigers dus tegen Luxemburg In het veld. Gezien het schaarsche Inter nationale contact dat we na de bevrijding hadden, een Bonds elftal verloor van een Engelseh vlootetflal 3-0 Fe yenoord met 50 vnn een Belgische le kins ter (eeen ecre-nfd), terwijl Blauw Wit jl. Zondag met 7—2 van JMalmö de vlag moest etry- Predikbeurten VOOR ZONDAG 10 MAART GOES. Ned. Herv. Gein.. 9.30 Dft. Odé 5 u.: Ds. Korcvnar. WILHELM INADOUP. Ncd. Her». Ge». 10 u.: D». Korevaa» 6 u.: Dhr. Over- 11. ARENDSKERKE. Ned. Hetv. Ge». 10 en 2.10 u.: Dn. v. d. Waa. 1.EWEDORP. Ned. Her». Gem. 6 u.: D». W. Lui WQLPHAARTSDIJK. Ne/ Her». Ge». 10 en 2.30 u Ds. T. G. A. v. Dijk. H. HENDRIKS KINDEREN. Ned. H. Gem. 10 v.: Dhr. Hcijboer 2 D». Evclcin. WAARDE. Ned. IJerv. Gem. 9.30 en 2 Ds. Hcuven. - Oud Gcrcf. Ge», 9. <0. 1.30 en 3. J0 Lcesdicnst. i-H. ABTSKERKE. Ned. Her». Ge». 10 u.: Ds. Evclcin. BORSSELE. Ned. Her». Kerk. tweemaal Ds. Bunjes. - Gcr. Kerk tweemaal Ds, den Boer uit Staphorst. B1EZELINGB. Ncd. lier». Gem. 9.30 2 U.. Ds. I- P. »nn Steenbergen. - Cht. Ccr. Kerk 9.30 en 2.30 u.: Leesdic.nst. V1.ISSINGEN. Lurh. en Doopsge:. Ker ken 10 o.: Ds. J. G. Bahnmüllcr uit Bodegraven. - Chr. Gercf. Kerk 9.30 u.: Voorher. H. Avondm.j 5 u.i Ds. R. Stopstra, WESTKAPELLB. Ned. Herv. Gem. 10 B.: D». W. Reus 2.30 u.: Lcesdicnst. Gerei. Kerk 9.30 u.: Leesdicnst 2.30 Ds. J. E. Visser. - Gerei. Geo. tl en 1 3Q u.: Leesdienjt. TllOLEN. Ncd. tlcrv. Kerk. 10 u.: Os. Holst: 3 u.: Ds. van Oost. - Geref. Kerk. 10 en 3 u Ds. Swierts. - Ger. Gem., driemaal Lcesdicnst. - Vrij Gcf. Gem.. 10. 2.10 cn 6.30 u«r Ds. va® I.eeuwen uit Ermelo. POORTVLIET. Gcr. Gem., v.m. en o.ta. D». A. Visser, 's avonds Leesdienst, iCHERPENJSSE. Ger. Gem.. V m. ta n.m. Lcesdicnst 's av. Ds. A. Visser. ST. ANNALAND. Ger. Gem. driemaal I eredienst. OUWERKERK. Ned. Herv. Gcm. 10 me Ds. Brijkcr (inwijding Noodkerk). OFFiCiEELE PUBLICATIES MEDEDEELINGEN VOEDSEL VOOP.7.IENING De Provinciale Vocdsclcommlssarls er land mankt bekend, d.il het met in gang van Maandag H Maart 1936 aan i van de Vakgroep Groothandel Is Granen. VERBODEN is om Tarwe. Rog ge. Gerst en Haver af te leveren zondef schriftelijke toestemming van lijn kantoor. Bovenstaande geldt NIET voot geplom beerde paruien raaitaad. De l'rov. VnrdselcommisMria v. Zee land deelt mede. dnt het verhandelen zaalennddóélrinden van uitsluitend op partij gekeurde Kcniagerst Is toege- n. mits de bedrijfsgebouwen van dea uiteindelijk en verbruiker zijn gelegen ia de Horksrhr Waard of op een van de Voorne-Putten. Goeree-Ovrrftakkre, St. 'bilipsland. Sehouwen-Dulveland. Thole* tn Walcheren. Aanvragen om Tuinbouwteeltvergunning 1936 dienen vóór 15 Maart a.s. te woe den Ingediend. grnormden datum bunnen geer aatv rn mr»r door het Bed«i|!s, Lap voor rntrn en Fruit ia behandeling worde® ken, is een voorspelling uiterst moeilijk. Luxemburg was nooit een voet hol volle vnn het eerste plan en vrij regelmatig webd er steeds van gewonnen, hoewel we ons ook uit dc lahtste iaren i'oor den oorlog een 54 ne- Icrlaag herinneren. Onze tegenstanders van Zon dag verloren eenlge weken ge leden mot 7—0 van België en hun elftal ls daarna nogal ge wijzigd. De strijd van Zondag zal uitwijzen of het versterk In- Ten zijn. Mochten we dezen wedstrijd verliezen, dan zijn we wel heel erg afgezakt. We hou den het op ons elftal, maar ln een dikke overwinning geloo- ven we en cerliik gezegd ho nen we niet ook. daar de tijd voor optimisme nog niet ls aan gehroken en men btj een groo te overwinning eens uit het oog mocht verliezen, dat ook Lu- emburg zwaar gehavend ls en wat snelersmateriaal betreft waarschijnlijk dezelfde moel- 1 ilk held heeft als wtj. VOETRALPROGRAMMA VOOR A-Su ZONDAG ZEELAND. TWEEDE KT.ASSF. C- Temeuten Rreskens. Goes1—Atet. Middelburg—D« DERDE KT ASSR G.: P. M M Mid delburg II Zeelsn.li» Vllsslngen II. D« Zeeuw en-Goe»ll Yclsckc-K.C.S. DERDF KI ASSF. II.: Mulsr—Clinge, DERDE KLASSE 1.: Rreskens li Biervliet. Anrdcnbtirg Hoofdplaat, ljcea- dljke—Sr Koondij ke. DAMMEN, THOLEN Bfl de Dinsdag J.l. gehouden competi tie dnmwedstrljdcn van de ThooNcbe Damclub lulden de uitslagen als volgt: AM A W. de Kok j de Keer, 0-2- J. dv Hecr-W. de 8 C. Zaohar'*"e—d» - 0

Krantenbank Zeeland

Vrije Stemmen. Dagblad voor Zeeland | 1946 | | pagina 7