DE VOLKSHOOGESCHOOL
Zal het Ned. Elftal het a.s. Zondag
tot een overwinning brengen?
m.
Een volkshoogeschool cursus
duurt, naar gelang van het
doel, soms twee weken, soms
ook vier, zes of acht weken.
Als doel van het interne Cur
susverband staat voorop, van
dit verband een levensgemeen
schap te maken. Daarom is de
directe geestelijke ontwikke
ling slechts een onderdeel van
de geheelc opvoeding en kun
nen practisrhe arbeid, lichame
lijke ontwikkeling en gezamen
lijke belevenissen evenzeer een
gomeonsehaps vormende waar
de hebben.
Zoo Is praetlnche arbeid als
go7.n menlijk arbeiden aan een
Werk, rlnt allen geleidelijk on
der hun handen zien groeien,
een practlsche leerschool ln ge-
meensehnpsbesef,
„Tegelijk streeft de leiding
zooveel mogelijk naar zelfwerk-
tan mhetd der deelnemers en 't
Ontwikkelen van het verant
woordelijkheidsgevoel. Daarom
bij den arheld. geen straffe lei
ding als doel In zichzelf; ander
Ztjfts geen opoffering van de
goede, flinke krachten aan de
zelfzuchtige en slappe figuren
waartoe een verkeerd begrepen
vrijheid zou lelden, maar een
leiding, gebaseerd op mensche-
Hike tact en met onderschei
dingsvermogen voor de Indivl-
ducele eigenschappen der deel
nemers. Voor de leiding der
Cursussen Is de practlsche ar
beid Juist de toetssteen voor de
persoonlijke capaciteiten der
deelnemers; daar heeft de vlot
te prater geen voorsprong meer
op den stillen zwoeger.
De arbeid staat steeds ln
dienst van het geheel; de vol
tooiing van de volkshooge-
school, want deze wordt geheel
met eigen krachten opgebouwd
met Inbegrip van eigen werk-
plnatsen en landbouwbedrijf
Het tot stand komen van een
groot, tastbaar werk van blij
vende waarde werkt recht
streeks bezielend op den gchee-
len cursus.
Een belangrijke functie neemt
ook de samenzang ln. Er wordt
op de volkshoogeschool vee!
gezongen, terwijl de samenzang
onder deskundige leiding wordt
beoefend. Dit Is niet alleen een
cultureele taak om de goede,
gave Nederlandsche liederen ln
eere te herstellen en den strijd
aan te hinden tegen den „schla
ger" en het „levenslied", maar
de zang heeft tegelijk een sa
menbindende en een openbre
kende kracht.
Hoewel de volkshoogeschool
geen gemengde cursussen van
jongens en meisjes kent. Is ook
in de cursussen voor jongeman
nen de huiselijke leiding steeds
in vrouwelijke handen. En hui-
selijKe leiding zegt meer dan
huishoudelijke leiding; er be
hoort de geheele sfeer van har
telijkheid en beschaving en van
zorg, ook voor het schijnbaar
kleine, toe, die in een gemeen
schap van louter mnnnen op
den duur steeds verloren gaat
Het programma voor lederen
cursus groepeert zich steeds
rond de volgende vaste vakken:
1. geestelijke vraagstukken en
■iroomlngon (met Inhegrlp
van ziel- en opvoedkunde);
2. sociale vraagstukken (met
inbegrip van economie en
■taaisinrichting);
2 sociale aardrijkskunde (met
inbegrip van voikenpsycho-
logle
4. cultuurgeschiedenis (met in
begrip van sociale en eco
nomische geschiedenis);
5. moedertaal en literatuur
(met Inbegrip van voordra
gen
6. kunst (behalve literatuur
Vooral zang, beeldende- en
bouwkunst
T. gezondheidsleer (aanslui
tend bij de iiehamemke op
voeding).
Soma worden deze proble
men behandeld volgens de me
thode van de studiegroepen,
doch dat stelt bepaalde en
soms strenge elschen aan de
leiding, de deelnemers en ook
aan het onderwerp. In het an
dere geval wordt lea gegeven
In den geest van het „levende
woord". „Dit „levende woord"
mag geen vooraf vastgestelde
tekst eïl nog minder een lezing
zijn; alleen de inhoud verelscht
voorbereiding, vorm en woord
keuze moeten afhangen van do
reactie der hoorders. De open
hartige gedachtenwissellng on
derwijl of na afloop in de
besloten groep Is men veel vrij
moediger dnn op een lezing on-
ler vreemden la een essen
tieel element van dezen ont
wik kei 1 n gs vorm
„De volkshoogeschool Is een
gemeenschap op zichzelf en be
hoeft voor haar zuivere wer
king een zeker Isolement. Om
echter het contact met het ac-
lueele leven en met de practl
sche vrangsukken te bewaren,
worden gezamenlijke excursies
naar bedrijven en «Instellingen
gemaakt als toetssteen en als
prikkel voor den eigenlijken
cursusTot dat contact met
de buitenwereld dient ook dc
dagelijksche krantbespreking
door de leiding, waarbij de be
langrijkste beschouwingen uit
de diverse bladen worden be
handeld. Bovendien Is dit een
leerschool voor het gebied van
de krant, dat zich anders vaak
tot de gemengde berichten en
de advertenties beperkt.
Iedere week wordt een vrn-
genavond gehouden, waar de
anonieme schriftelijke vragen
uit de voor de deelnemers be
stemde vragenbus gemeenschap
nelijk besproken worden
Vaak raken deze vragen per
soonlijke levensmoeilijkheden
en dan kan cle gedachtenwlsse-
'ing een aangrijpend Karakter
krijgen. Veelal maken van den
geheelen cursus de vra gen
avonden den diepsten indruk op
de deelnemers.
Aan het volkshoogcsehool-
werk moeten alle volksgroepen
kunnen deelnemen. Daarom
zijn de seizoenen met hun eigen
werk van grooten Invloed op
de deelneming. Plattelanders
hebben des winters den mees
ten tijd; stedelingen moeten
het van hun zomervacanlie
hebben. Men organiseert daii
ook des winters cursussen voor
boeren, landarbeiders en bouw
vakarbeiders, des zomers cur
sussen voor studenten, onder
wijzers, arbeiders, ambtenaren,
kantoorpersoneel e.a. Meisjes
cursussen worden het geheele
jaar door gegeven.
Vermeld dient nog. dat ook
de Zondagen op de volkshooge
school worden doorgebracht.
„Ieder is vrjj om den kerk
dienst van zijn gezindte in het
naastbij gelegen dorp bij te wo
nen. Van degenen, die thuis
geregelde kerkgangers zijn. vei
wacht de leiding, dac zij ook
op de volkshoogeschool hun
plichten zullen.nakomen. Daar
de volkshoogeschool echtei ten
verkleinde afspiegeling var. het
volksleven Is, moet zy het feit
aanvaarden, dot velen van de
kerken vervreemd zijn. Voor
dezen wordt door de leiding
lederen Zondag een ernstig
woord gesproken.
Meestal wordt dan aange
knoopt by voorvallen op onder
werpen van de afgeloopen week
en worden zoo noodig de din
gen recht gezet of tegen den
achtergrond van het Christen
dom geplaatst. Een eigenlyke
dienst of wyding la het niet
dat mag de volkshoogeschool
niet ambleeren, tot eerediensi
is zij niet bevoegd. De men-
schen, die zich daartoe geroe
pen voelen, moeten Je bestaan
de kerkdiensten bijwonen.
Kort samengevat komt het
volkshoogeschoolwcrk op het
volgende neer:
Da Volkshoogeschool wil de
jonge menschen vormen rot
waarachtige Nederlanders, cle
handelen uit geloof er sociale
bewogenheid, die snerk ln het
ieven staan die Inzicht hebban
In de menscshelijkr; en maat
schappelijke verho «Logen. Zij
acht het uitsluitend langs de
zen weg van een krachtig ge
vormde jonge generatie moge
lijk te komen tot een vernieu
wing van onze volkscultuur en
van ons maatschappelijk leven
Zij tracht dit op zoo veelzijdig
en verschelden mogelijke wijze
van den grond af aan te vullen
door:
1. Innerlijke vorming tot per
soonlijkheid;
2. Versterking der volksge
meenschap;
3. Vernieuwing der volkscul
tuur.
De Volkshoogeschool wil di1
hereiken door jonge menschen
uit verschillende bevolkings
groepen voor korter of langer
lijd te vcreenlgen ln cursussen,
die tevens werk- en levensge
meenschap zijn; ln deze cur
sussen onder bevoegde leiding
le vraagstukken van ons volks
leven te onderzoeken en door
ae veelzijdige aanraking met
de werkelijkheid te doorleven;
belangstelling te we'rKcn voor
oude en nieuwe volkscultuur,
gezamenlijk te arbeiden, sport
zang en muziek te beoefenen.
De Volkshoogeschool staat
op den grondslag van het Chris
tendom. dat ln velerlei vormen
van geloofsleven het karakter
van het Nederlandsche volks
leven bepaalt. Door zich echter
niet te binden aan eenigo ker
kelijke gezindte kan zij de
plaats zgn, waar de Jonge vol
wassenen door het onderlinge
contact tegelijk hun eigen over
tuiging en hun eerbied voor an
ders denkenden versterken.
De Volkshoogeschool ls be
proefd ln een werkzaamheid
van een eeuw in Denemarken
en van een dozijn jaren hier in
Nederland. In beide gevallen
heeft zij gewichtige resultaten
op geestelijk en maatschappe
lijk gebied bereikt. Het ls geen
onberaden proefneming wan
neer in ons land een grooterc
uitbreiding aan de Volkshooge
school gegeven wordt.
De Volkshoogeschool heeft
tijdens de bezetting Iedere mo
gelijkheid tot ontplooiing afge
wezen. Thans i9 het meer dan
ooit noodzakelijk, dat het werk
krachtig ter hand wordt geno
men. Wij zullen heel hard moe
ten werken aan den wederop
bouw van ons verminkt en ge
schonden land en vo'k, zoowel
materieel als cultureel en gees
telijk. Minister President Prof.
Schermerhorn zei het in zijn
oudejaarsavondrede duidelijk:
..De herbouw van ons vader
land en ln het bijzonder de wij
ze waarop dit geschieden zal
zal niet in de eerste plaats af
hankelijk zijn van de frnbrie-
lcen, die wij ter beschikking
hebben, maar van den geest,
die de menschen bezielt".
Zooals in Denemarken ln
1864, na den ongelukkigen oor
log tegen de Pruisen, de Volks
hoogeschool ts geweest de stu
wende kracht ln de geestelijke
on cultureele herleving, zoo kan
th ns ook ln ons land, nu wij
Ten oorlog gewonnen hebben
maar den vrede nog moeten
winnen, de Volkshoogeschool
van groote beteeltenis zijn,
wanneer zij er ln slaagt de jon
geren voldoende binding. In
zicht en bezieling te geven!
Ons land heeft thans volks-
hoogescholen te Baklteveen ln
Friesland, Marlcelo ln Overijs
sel en Bergen in Noord Hol
land. terwijl practlsch in iedere
orovincle commissies werkzaam
zijn om tot het stichten van
?en volkshoogeschool over te
kunnen gaan.
Ook Zeeland heeft een com
missie. Voor belangstellenden
ln het werk zij medegedeeld,
dat het secretariaat van deze
?ommlssie gevestigd ls te Goes,
Zonnebloemstraat 25. v. U.
Sport
Aan den vooravond van den
eerste Internationalen voetbal
wedstrijd na de bevrijding, is
natuurlijk de vraag: „Hoe staat
Nederland er voor?" op de llp-
van van lederen voetbalenthou-
slast.
Vóór den oorlog sprak Ne
derland een woordje mee op
de Internationale markt, hoe
wel we toch al eenlgszins over
ons hoogtepunt heen waren.
Want de tijd van: „Wij gaan
naar Rome" was voorbij. Het
!s vreeselljk lastig een goed elf
tal op te bouwen en dat ge
lukte Karei Lotsy c.s. boven
verwachting. De Juiste comhl-
natle werd gevonden en voor
vrijwel iedere plaats ln het elf
tal waren een of meer gelijk
waardige krachten disponibel
Men kon putten uit een groot
arsenaal van spelers en vielen
er een paar af. de plaatsen wer
den onmiddellijk weer ingeno
men. figuurlijk gesnroken: „ze
stonden gewoon te dringen".
Regelmatig werd gespeeld
de materialen waren ln prima
stnnt, velden disponibel, de ver
bindingen ln orde, terwjjl de
conditie van het spelersmateri
aal boven allen lof verheven
was. De clubs groeiden en
bloeiden cn beschikten over
voldoende reserve materiaal
Pers en radio stonden ter be
schikking en wanneer wij het
zoo bekijken, was de toestand
Ideaal. Steeds hield men vast
aan het amateurisme en hoe
wel we, wanneer hpt tegen bui
tenlanders ging. vrijwel altit.i
met professionals te doen had
den, waren we geenszins de
minderen. Uitzonderingen daar
gelaten. Nederland sprak een
woordje mee.
Hoewel de toestand op hei
oogenblik natuurlijk nog geen
maatstaf is voor de toekomst
zien we deze toch min of meer
me^ bezorgdheid tegemoet. Im
mers aan alles ls gebrek en
stappen we over de materieele
schaarschte. slechte verbindin
gen etc. heen en richten wc
alleen onzen blik op het huidi
ge spelers materiaal, dan moe
ten we tot de conclusie komen,
dat het opkomend geslacht spe
ciaal ln ons huidige Nod. elftal
nu niet bepaald op den voor
grond treedt. Dit stemt tot na
denken.
Wanneer de K. C. de voor
keur geeft aan oudere krach
ten: Pcllikaan, Smit. Bergman.
Wlldcrs, ls dit een bewijs:
le Dat er geen uitblinkende
ion geren zijn;
2e. Dat, zo zij er wftl zijn
de ouderen het nog beter doen.
hoewel zij over hun hoogte
punt heeh ztjn.
De keus Is veel moeilijker
dan vóór den oorlog, toen men
desnoods drie vier teams van
gelijke kracht kon samenstel-
'en.
Zondag a s komen onze ver
tegenwoordigers dus tegen
Luxemburg In het veld.
Gezien het schaarsche Inter
nationale contact dat we na de
bevrijding hadden, een Bonds
elftal verloor van een Engelseh
vlootetflal 3-0 Fe yenoord met
50 vnn een Belgische le kins
ter (eeen ecre-nfd), terwijl
Blauw Wit jl. Zondag met 7—2
van JMalmö de vlag moest etry-
Predikbeurten
VOOR ZONDAG 10 MAART
GOES. Ned. Herv. Gein.. 9.30 Dft.
Odé 5 u.: Ds. Korcvnar.
WILHELM INADOUP. Ncd. Her». Ge».
10 u.: D». Korevaa» 6 u.: Dhr. Over-
11. ARENDSKERKE. Ned. Hetv. Ge».
10 en 2.10 u.: Dn. v. d. Waa.
1.EWEDORP. Ned. Her». Gem. 6 u.: D».
W.
Lui
WQLPHAARTSDIJK. Ne/ Her». Ge».
10 en 2.30 u Ds. T. G. A. v. Dijk.
H. HENDRIKS KINDEREN. Ned. H.
Gem. 10 v.: Dhr. Hcijboer 2 D».
Evclcin.
WAARDE. Ned. IJerv. Gem. 9.30 en 2
Ds. Hcuven. - Oud Gcrcf. Ge»,
9. <0. 1.30 en 3. J0 Lcesdicnst.
i-H. ABTSKERKE. Ned. Her». Ge».
10 u.: Ds. Evclcin.
BORSSELE. Ned. Her». Kerk. tweemaal
Ds. Bunjes. - Gcr. Kerk tweemaal Ds,
den Boer uit Staphorst.
B1EZELINGB. Ncd. lier». Gem. 9.30
2 U.. Ds. I- P. »nn Steenbergen. - Cht.
Ccr. Kerk 9.30 en 2.30 u.: Leesdic.nst.
V1.ISSINGEN. Lurh. en Doopsge:. Ker
ken 10 o.: Ds. J. G. Bahnmüllcr uit
Bodegraven. - Chr. Gercf. Kerk 9.30 u.:
Voorher. H. Avondm.j 5 u.i Ds. R.
Stopstra,
WESTKAPELLB. Ned. Herv. Gem. 10
B.: D». W. Reus 2.30 u.: Lcesdicnst.
Gerei. Kerk 9.30 u.: Leesdicnst 2.30
Ds. J. E. Visser. - Gerei. Geo. tl
en 1 3Q u.: Leesdienjt.
TllOLEN. Ncd. tlcrv. Kerk. 10 u.: Os.
Holst: 3 u.: Ds. van Oost. - Geref.
Kerk. 10 en 3 u Ds. Swierts. - Ger.
Gem., driemaal Lcesdicnst. - Vrij Gcf.
Gem.. 10. 2.10 cn 6.30 u«r Ds. va®
I.eeuwen uit Ermelo.
POORTVLIET. Gcr. Gem., v.m. en o.ta.
D». A. Visser, 's avonds Leesdienst,
iCHERPENJSSE. Ger. Gem.. V m. ta
n.m. Lcesdicnst 's av. Ds. A. Visser.
ST. ANNALAND. Ger. Gem. driemaal
I eredienst.
OUWERKERK. Ned. Herv. Gcm. 10 me
Ds. Brijkcr (inwijding Noodkerk).
OFFiCiEELE PUBLICATIES
MEDEDEELINGEN
VOEDSEL VOOP.7.IENING
De Provinciale Vocdsclcommlssarls
er land mankt bekend, d.il het met in
gang van Maandag H Maart 1936 aan
i van de Vakgroep Groothandel Is
Granen. VERBODEN is om Tarwe. Rog
ge. Gerst en Haver af te leveren zondef
schriftelijke toestemming van lijn kantoor.
Bovenstaande geldt NIET voot geplom
beerde paruien raaitaad.
De l'rov. VnrdselcommisMria v. Zee
land deelt mede. dnt het verhandelen
zaalennddóélrinden van uitsluitend
op partij gekeurde Kcniagerst Is toege-
n. mits de bedrijfsgebouwen van dea
uiteindelijk en verbruiker zijn gelegen ia
de Horksrhr Waard of op een van de
Voorne-Putten. Goeree-Ovrrftakkre, St.
'bilipsland. Sehouwen-Dulveland. Thole*
tn Walcheren.
Aanvragen om Tuinbouwteeltvergunning
1936 dienen vóór 15 Maart a.s. te woe
den Ingediend.
grnormden datum bunnen geer aatv
rn mr»r door het Bed«i|!s, Lap voor
rntrn en Fruit ia behandeling worde®
ken, is een voorspelling uiterst
moeilijk.
Luxemburg was nooit een
voet hol volle vnn het eerste plan
en vrij regelmatig webd er
steeds van gewonnen, hoewel
we ons ook uit dc lahtste iaren
i'oor den oorlog een 54 ne-
Icrlaag herinneren.
Onze tegenstanders van Zon
dag verloren eenlge weken ge
leden mot 7—0 van België en
hun elftal ls daarna nogal ge
wijzigd. De strijd van Zondag
zal uitwijzen of het versterk In-
Ten zijn. Mochten we dezen
wedstrijd verliezen, dan zijn we
wel heel erg afgezakt. We hou
den het op ons elftal, maar ln
een dikke overwinning geloo-
ven we en cerliik gezegd ho
nen we niet ook. daar de tijd
voor optimisme nog niet ls aan
gehroken en men btj een groo
te overwinning eens uit het oog
mocht verliezen, dat ook Lu-
emburg zwaar gehavend ls en
wat snelersmateriaal betreft
waarschijnlijk dezelfde moel-
1 ilk held heeft als wtj.
VOETRALPROGRAMMA VOOR A-Su
ZONDAG
ZEELAND.
TWEEDE KT.ASSF. C- Temeuten
Rreskens. Goes1—Atet. Middelburg—D«
DERDE KT ASSR G.: P. M M Mid
delburg II Zeelsn.li» Vllsslngen II. D«
Zeeuw en-Goe»ll Yclsckc-K.C.S.
DERDF KI ASSF. II.: Mulsr—Clinge,
DERDE KLASSE 1.: Rreskens li
Biervliet. Anrdcnbtirg Hoofdplaat, ljcea-
dljke—Sr Koondij ke.
DAMMEN, THOLEN
Bfl de Dinsdag J.l. gehouden competi
tie dnmwedstrljdcn van de ThooNcbe
Damclub lulden de uitslagen als volgt:
AM A W. de Kok j de Keer, 0-2-
J. dv Hecr-W. de 8
C. Zaohar'*"e—d» - 0