Stad Zuïd-Beveland Tboïen Duivelend Schouwen Het toekomstige muziekonderwijs cp de lagere scholen en Land Vervolg MEZCLUVUS <|urverpuïcrtn| Dezer dagen kwam de gel- tenvereen. In jaarvergadering b\jeen. De voorz. deelde mede dot 101ft eon gunstig Jaar voor de vereen, wua geweest. Uit het verslag van den pen- nlngm. bleek, dat er geen ba tig saldo was. In het bestuur werden gekozen dhr. L. dc Koeler: In de plaats van dhr J. Vecrhock werd Chr. Smallo- gange gekozen. Dhr. C. J. But ler la slaml)oekhouder. De Jon ge slaehtgelten kunnen btl J Spruit geleverd worden. Bok- houder blijft dhr. E. Paauwe. Het dekgcld ls vastgesteld op f 2. Er ls bij de P. V. een avond keuring aangevraagd. HANSWEERT DE SCHEEPSBRAND In ons nummer van 5 Maart J.l. namen wij'een berichtje op waarin een scheepsbrand ver meld werd. btj welke gelegen heid de brandweer op nog niet opgehelderde wtyze enkele uren te laat kwam. Vnn den commandant van de brandweer te Hnnsweert ontvingen wtj een schrijven waarin wordt gezegd dat. danr de brand aan de oostzijde van het kanaal wlus en Ue naast bij gelegen brandkraan te v»r van het schip lag. Hansweert onmiddellijk de brandweer van Krulningen opbelde, die onge- voor eon kwartier nadien aan wezfg was. Hiermede ls deze zaak dus recht gezet. WAARDE Dijkgraaf Dhr. A. Dees ls benoemd tot «lijktrraaf van den Emmanuel- polder. Varkenshond Dé varkenshond kwam tn ver gaderlng bijeen. De voorz.. dhr M. H vnn Weele, opende dc bijeenkomst. De contributie bleef bij aan koop van een varken f 1. De wekelijksche contributie werd op 20 cent per varken gesteld De aftredende bestuursleden dhrn; L.' Krijnsen en J. Blauw- Icamer werden herkozen. STAVENTSSE Roode Kruis Tot op heden gaven z'ch 128 nersonen als lid op by het Roode Kruis. De opbrengst van de boter, uitgegeven op het gemeente huls van het Deensche Roode Kruis, bracht het mooie be drag van f251.50 op. Van de zeep, busjes melk enz. In de bussen bij de winkeliers 137.70. OOSTERLAND Voor do Guref Oem. hoop! Zaterdagavond 7 uur op te tre den dhr. I>c Wit, thooL student te Rotterdam. RENESS3 Jubileum Dezer dagen ls het 25 Jaar geleden, dat dhr. M. de Roo zijn ambt als hulnpostkantoor- houder der P. T. T. aanvaardde OUWERKERK Kerkinwijding De Ned. Herv. noodkerk !s thans zoover gereed, dat a s. Zondag 10 Maart om 10 uur de Inwijding van het gebouw zal kunnen plaats hebben. Totaal zijn er 183 plaatsen verhuurd. Ter bestrijding van de zeer vele onkosten, zal er tijdens den dienst een extra- collecte worden gehouden. Een kleine kerkklok ls aan gebracht, die de gemeente als voorheen bij elkaar zal roepen. Geslaagd Geslaagd voor het diploma vnn coupeuse mej. E. Dorst O Cd., vroeger alhier, thans wo nende te Rotterdam. 100-Jarlg bestaan Op feestelijke wjjze werd het 100-Jarlg bestaan van het leea- ezelschap „Ouwerkerk" her dacht. Letterkundig* rubriek Knust Het ïs een verheugend ver schijnsel, bij monde der leer krachten van lager- en mid delbaar onderwijs zelf, te mo gen hooren, dat er behoefte en drang bestaat aan een veel In tenser ontwikkeling op cultu reel gebied dan tot nog toe het geval was, aan een opvoeden tot, en een vertrouwd maken met de diepere waarden van het leven, met de essentleele krach ten van kunst en lllerntuur. Eveneens verheugend Is het. dat er ln de eerste plaats be hoefte bestaat aan de zoo bij uitstek levendige muziekkunst en ook. (Int men bulten de ge wone school reeds een begin gemaakt heeft, deze nieuwe ge bieden te betreden, cn men zoo doende de belangstelling bij de leerlingen heeft weten wakker te. mnlipn. Wanneer we alleen op ons terrein, de muzlok, een kijkje gaan nemen, dan komen we al gauw tot de ontdekking, dat er op de scholen heel veel vnlt te veranderen, wnnt wanneer ecnmnnl het muziek onderwijs zijn Intrede In de school - heef l gedaan, wil dat zeggen, dat wc met een heel andere wijze van les geven te maken zullen krij gen. De muziek Is Immers voor namelijk beweging, en Is nlei één van haar belangrijkste krachten het rhythme? WH men het rhythme-gevoel gaan ontwikkelen, dan Is het be°»c middel om met het hecle li chaam, het hecle wezen, het rhythme uit te voeren; er zal gcloopen moeten worden, ge- dnnst, tn de handen geklapt cn alle andere toegenaste bewe gingsmethoden. Het groote ver schil zal zijn, dat er Inplants vnn het passief |p bnnkr-n zit ten, een actief ln beweging z(Ji) zal komen. Niet alleen een verstandelij ke, maar ook een motorische werkzaamheid, actualiteit van de spieren cn het hcele lichaam Eén van dc belangrijkste hulj middelen ht) het muziekonder wijs za! de llhistreerende mu ziek ztin en dat zal dan voor namelijk geschieden door de grnmofoon, die waarschijnlijk deel uit zal maken van de z.g school-discotheek (een verzame llng van gramofoonplnten), of van de gemeentelijke disco theek, waar de Bcholen de noo- dige platen kunnen gaan ha len. Ook krijgt men de school- concerten, waaraan de beste solisten meewerken, zooats dat nu al geschiedt ln de groote plaatsen. Een voornaam punt ts het ontwikkelen van het scheppend vermogen, dat ln leder menscli aanwezig ls. en dat zich het beste manifesteert bfl *t klnil ln zijn prille jeugd. Hoe vaak valt het niet op, dat kinderen hy alles wat ze loen. een onbewust, ongebon- len zingen laten hooren. meest al zonder vorm en zonder be gin of afsluiting, ofschoon, wan neer men goed luistert, er toch wel eens melodisch verband Is in pcdoollcn op zichzelf het hunne hebben te vertellen. Die spontaniteit kan zich zoolang uitleven, tot de tijd dat het kind naar school moet, waar dc strakke onderwijs-methoden die spontaniteit weten te heteuge- 'co en mccsal ln dc klem tc unoren. In tegenstelling hier mee geeft juist het muziek-on- rterwijs een ontwikkelen van deze spontane uitingen, en evenzoo goed als het kind losse gedeelten leert uitdrukken en vormen tot woorden, zinnen en opstellen, zoo zullen ook de muzikale uitingen worden ge vormd, ook een leeren uitdruk ken ln vormen, ln zinnen, ln Med-vormcn en grootere com posities. Hier ligt de mogejykhelrt dat de mensch zich kan ophef fen uit de gewoonte en sleur van alle dag, die dikwijls de eenlge drijfveeren zijn ln het 'even. dat de mensch weer eer scheppend wezen wordt met 'r dgen werkzaamheid, met een otgen warmte, die zich toont ln de uitingen die hij voortbrengt. Dr komt ook bfj, dat kinderen mot blonderen muzikalen an- 'eg of talent, van welken af komst ook, hier een goeden m-ond vinden voor latere ont- loollng; de leerkrachten zul- ;n deze begaafden gauw ge noeg ontdekken en ze onder toezicht honden. De kinderen zullen hun mu- zlkole werkzaamheid het e oral uilen ln het zingen, en vooral he( gezameniyk tingen. Later, na voldoende ontwik keling. krijgt men echter het zich uiten kunnen op een In strument en dan kunnen nanet de eenvoudige ensemble's op de lagere school, de z.g. school- orkesten gevormd worden voor het middelbaar onderwijs, zoo mogelijk geleld door één uit eigen kring, en wanneer zich de mogelijkheid voordoet, de uitvoering van eigen werken. Experimenten op middelbare scholen hehhen bewezen, dat dit geen Illusies zfjn, maar bereik te resultaten uit de praktijk. Naast deze eigen werkzaam heid krijgen we het geleidelijk vertrouwd maken met het leven en de werken van groote com ponisten en de muziekstroomln- gen, ntet alleen theoretisch maar ook praetlsch. door hel luisteren en leeren luisteren naar oude en nfeuwe composi ties. b.v. door de reeds hoven- benoemde schoolconcerten, ver der door het invoeren van de -ndlo op school, door fllmvoor- ■def'fngon. door de grnmonhonti en tenslotte door het zelf u»t voeren met eigen ensémble't van de ook eenvoudiger wer ken der meesters. Het valt niet te ontkennen dat dit alles een geheel ander sfeer onder de leerlingen me zal brengen, er zal veel geoia;' worden over de gehoorde wei Ken, over het samenspel, ov< eigen vindingen, eigen presta ties en resultaten. Dan de groote waarde van *t samenwerken, het samen Iets tot stand brengen, samen te werken aan iets moois. Dit alles werkt verheffend en zeer zeker zal het schoolver band door moer gevoel van ver bondcnheld, er op vooruit gaan. Het zal Iets heel anders zijn dan het bekende Instampen van kennis, het klaarmaken voor een examen, en het droge in hameren van feiten. In de eerste plaats moet er op de scholen het fundament "■clegd worden voor het ver dere leven; het vormen, ontwik kelen en leiden van de eigen schappen, die dc waarden uit maken van orjze samenleving Niet alleen een nanlecren, maar vooral ook een beleven, een mee maken geen automaatje ópe- len, maar zelf actief ztjn, zelf 'even vanuit een innerlijke brr.r- Dat is de taak van de school als opvoedingsinstituut. de V. B. Een Zeeuwsche dichteres van verzeisliueratuur Oproerige liedje*. Zoo langzamerhand* zijn we overvoerd geraakt met ver zetsliteratuur, met spot- of hekeldichten op den Duitschea over heerschar en zijn trawanten. De meeste van deze vcraoa hadden een maar zeer tijdelijke waarde: zy werden verspreid en gretig gelezen kort na hun ontstaan, zij hielden den moed erin. vooral als ze te zingen waren, op een bekende wijs. ZjJ waren actueel, soms bijtend sarcastisch, of vol gerechtigde, heete haat, oproepend tot heftiger, hardnekkiger verzet, de# trommel slaand ten strijde. Na de bevrijding echter, ztjn de mee3te van dit soort ge dichten nog slechts documenten van den onverzcttelijkca tegenstand, die geboden werd, doch daar ze literaire waarde missen, zijn ze gedoemd, vergeten te worden. Dit geldt ook ln zekere mate voor het verdienstelijke werft van de dichteres van Zecuwschen oorsprong, waar wij hfcdea deze rubriek aan wijden: mej. Angenlta Klooster. Deze vrouw, ln 1880 te Ellewoutsdijk geboren, en sedert 1899 la verscheidene betrekkingen by het onderwijs werkzaam (ten slotte werd ztj inspcctrlce van het onderwijs ln Den Haag), moet een bezielende voorgangster .ztjn geweest btj het onder- grondsche werk. Haar krachtige liederen en verzen getuigen van een haast mannelijke, onverzettelijke kracht, en van een grcnzclooze verachting voor den overweldiger en diens go- meene prnctijken. Hoort den gedragen aanslag van het vers, dat ztj wtjddd aan het feit, dat de Jeugdstorm kransen zou leggen op d# graven vun onze gevallenen, een Jaar na den inval: „Wel moet ge diep verdorven wezen. Verhard In eerloosheid en ln het kwaad. Pat gy het waagt, de graven tc betreden Van hen, die offers werden van uw vuig verraad". Verderop slingert ztj den grafschenners in het gezicht: „Schtjnhell'gen, hoe durft gjj tot onze dood en g&a&T* om te eindigen: „Vu/rodcrs, 01e uw offers nog komt hoon«n, Ellend'gen, die dcez' heii ge plek ontwijdt. Gevloekt zijt gij, door levenden en dooden, Gevloekt, driewerf gevloekt voor tyd en eeuwigheid." Aan dc meeste belangrijke gebeurtenissen, voortvloeiend# uit hundollngeii van ou/.e vyiuwlun. hoeft z(J oen vera gewijds aan de dooden van 13 Maait 1911, aan De Geer, dien zy lis een vers, .Paria", hekelt, aan de stakingen op 25 Februari lu Amsterdam, aan Winterhulp, lndift, etc. Vaak zijn deze gedichten ln een onberlsr-lljltcn sonnet* vorm gegoten. (Een sonnet ts, zooals u weten zult, een goi dicht van 1-1 regels, verdeeld ln 4 strofen, 2 van 4, en 2 vu® 3 versregels, met een speciaal, meestal moeilijk rijmschema.! Van deze sonnetten uit het bundeltje „Oproerige llcdjea"^ drukken wij er hier iwec af. die nan Zeeuwsche onderwerpen zijn gewijd, en waarVan „Zeeland" zeker tot haar beste ver- zen behoort. Dat gedicht la een moot voorbeeld van haar krachtige, eenlgszlns zware zegging. Het tweede vers, nnuurlijk eerst geschreven na het smat* tctijk weerzien vnn haar totnn! verwoeste, eens zoo uit* heemsch-vriendclijk geboortedorp, Ellewoutsdijk. la ccn klacht, waar geen opstandigheid en geen verbitterdheid uit spreekt- Zoo verslagen was de schrijfster door de verwoestingen, dat zij slechts vond haar stille constateering: „Droef aan dé Schelde ligt daar Eirwoutnclljh." Wy brengen hier hulde aan het ln Onze provtnelé veel t« weinig bekende werk vnn deze Zeeuwsche ondergrondscb# werkster en dichteres, een vrouw, waar Zeeland trotsch op mag zijn.. ZEEf.AND Verdronken Ts het land ,der stoere Zeeuwen, Geen lachend veld, geen blijde boerenstel). Alleen het somber vlak der hongerige zee En 't schril gokrijsch der fladderende meeuwen. Het noeste werk van vele nijv're eeuwen Zonk in den nacht van hitler oorlogswee. En trok de blijde werkers mot zich mee. Toch leven bleef de geest der Waterleeuwen, En onbezoedeld bleef hun trouw, hun eer, hun moed Geen sterke vijand Icon dit erfdeel hun ontrooven De driekleur bleef symbool van nooit te dooven gloed. En fier verkondigt nog In bltj en vroom gclooven Trots het verlies van maag. van vriend, van have en goéd Het onbesmeurd blazoen; „Ik worstel en kom boven.'" ANQ. C. KLOOSTER ELLEWOUTSDIJK Zoo rustig lag ons mooie dorpje pan dc Scheld# En d' oude, grijze toren hlbf zoo recht z'n kop; Hij wist. tn zich geborgen, warm de harteklop Die aan het heele dorp haar vaste wetten stelde; Die 't uur van arbeid en van rust den werkers meldde Die somtijds daverde haar vreugde uit den top, Ook somtijds droevig riep ten doodenakker op. Wier warme stem tn vreugd en leed ons vergezeld*.' Nu zwijgt de klok, die ln den toren rustto En kerk en toren zijn gesmakt ln 't slijk. Veel lieve hulzen, die de zon eens kuste Liggen geslagen met den grond geli./t; Op 't kerkhof zij. wie d' oorlog d' oogen WusCht# Droef aan de Schelde ligt daa*- Eil'woutsdijk. ANQ. C. KLOOSTER. RECTIFICATIE Het drukfoutenduiveltje heeft ins ln het artikel, gewijd aan Rupert Brook's Soldier (Za- .erdagblad 2 Maart) eenlge parten gespeeld. Aan het e!nd van regel 5 vlei het woord „gemaakt" weg. In reg"' staat geregen, dit moet natuuriyk gerezen zijo. In het Engelsch tea* tam voor thed, shed.

Krantenbank Zeeland

Vrije Stemmen. Dagblad voor Zeeland | 1946 | | pagina 3