74lte& bö-fytto,.. VRIJE STEMMEN - WOENSDAG 7 MAART 1945 SngeliOEisen stukken Ken schrijver uit Goes geeft eenige wenken over cie bootverbinding Walsoor. den-Kruiningen. De klacht over den te korten tijd van boot naar tram en om gekeerd is vervallen, sinds de nieuwe dienstregeling vanaf Maandag 19 Fe bruari vermeldt, dat er in Walsoorden van tram naar boot 15, 20 of 35 minuten speelruimte is. en van boot naar tram 15. 20 of 30 minuten. Maar de andere opmerkingen zijn waard om te worden overwogen. De passagiers reizen op eigen risico, wat begrijpelijk is bij het nog altoos bestaande mijnengevaar. Maar kan niet gezorgd worden, zoo wordt gevraagd, dat er een paar trappen meer zijn, om in en uit het ruim te ko men Zoó is er groot gevaar van op stopping bij mogelijk ongeval. Voorts zijn er reddingsmiddelen of reddingsgor dels Dan dithet op. en afgaan langs een zwiepende loopplank is al verre van geriefelijk. Kunnen er niet in elk geval een paar leuningen worden aange bracht Wij hopen dat er ter bevoegder plaatse aandacht aan wordt gewijd. Eveneens uit Goes wordt gevraagd, of de distributie van karnemelk niet beter kan worden geregeld. Velen die ze be geerden konden ze bij hun melkboer niet krijgen. Er was toch genoeg in Goes aanwezig, naar hij meent. Hier kan wel onderzocht worden of de karnemelk over alle melkslijters gelijkelijk kan worden gedistribueerd. Naar aanleiding van ons artikel „De toekomst van Europa" merkt een in zender op, dat hij allerminst annexatie van de kleine landen wenscht, en slechts een vrije samenwerking van zelfstandige landen. Wij gaan daarmee volkomen accoord. Ook wij wenschen geen an nexatie, doch slechts een bondgenoot schap van de nu geallieerde landen, tot blijvende garantie van den Europeeschen vrede. Laat ons hopen dat het zoover komt Een andere brief, uit Ellewoutsdijk, meent dat er voor het minderen van de melkproductie nog wel andere redenen kunnen zijn dan de clandestiene handel, en acht het onbillijk dat in het algemeen' zoo maar alle schuld on de landbouwers zou worden geworpen. Ook voor graan, aardappelen en vleesch kunnen er oor. zaken zijn. naar hij meent, die de op brengst minder doen zijn dan werd be groot. Hier kan alleen, naar wij mee- nen, een gedetailleerd onderzoek helpen, opdat degenen die geen zwarten handel drijven, vrij uit zullen gaan, wat ieder toch wenscht. Tenslotte een paar vragen, die we naar aanleiding van een ontvangen bij drage gaarne overbrengen, omdat wij door grooten toevloed van copie en pa. pierschaarschte gedwongen worden, tij delijk niet alles op te nemen wat wij zouden willen, en de besproken dingen geen uitstel gedoogen. Inzender waagtwaarom moeten alle inwoners van Goes (wellicht 10.000 vol wassenen) op één dag naar het Schut tershof opgaan voor het halen van een stempeltje op hun persoonsbewijs Dit kost zeker veel wachtenstijd, en dus veel verloren werkuren. Kan dit een volgende maal niet coulanter worden ingericht Red. De saaiiBen van kei paard van ffroi® Het Russische blad „Prawda" meldt het volgende Na de hevige Britsche en Amerikaan. sche luchtaanvallen op Dresden waren een groot aantal Russische arbeiders die daar als dwangarbeider heengevoerd waren om in de wapenfabrieken te wer ken, gevlucht. Ze hadden een groot aan tal wapens buitgemaakt en zich in de bosschen verscholen. Daar ze echter meer wapens moesten hebben, zonden ze verkenners uit en ontdekten op een klein station in de buurt van Dresden een aantal treinen, die met wapens en munitie geladen waren en die de Duit. schers in verband met de hevige aan vallen op Dresden, daarheen gereden hadden. Ze stelden een krijgsplan op, gingen tot den aanval over, vernietigden het geheele Duitsche bataljon dat de treinen bewaakte, maakten een grooten buit en lieten toen de rest in de lucht vliegen. Toen begon de lange tocht dwars door Silezië, om de Russische troepen te be reiken. Bij Kalau, op 80 km. ten Zuid- Oosten van Berliin, werd een groot munitiedepot opgeblazen. Onderweg hadden nog vele andere ont snapte Russische arbeiders en krijgsge vangenen zich bij hen gevoegd en hun aantal was tot ongeveer 1000 gestegen. Ze brachten een trein op de hoofdlijn van Kottbus naar Dresden tot ontspa. ï'ing, joegen colonnes vrachtauto's uit een, die met precisie-instrumenten ge laden waren en trokken zoo verder. Hoe zij de Russische legers bereikten wordt het best verteld door een Russisch majoor, die met zijn troepen een klein bruggehoofd hield over een rivier. „We zaten in het nauw, want de Duit- schers vielen hier met overmachtige strijdkrachten aan. Plotseling zagen onze troepen mortiervuur, dat op de Duitsche troepen schoot. Het kwam ech ter niet van onze zijde, en we wisten eerst niet wat er aan de hand was. De Duitschers gingen echter op de vlucht en we hoorden gejuich en uitroepen in het Russisch. Een groot aantal mannen in overalls kwam naar onze linies ge- loopen met de wapenen in de handen. Zoo bereikte het eerste detachement van het leger-van het „Trojaansche Paard" dat in Duitscliland gevormd was, de Russische linies." Hun eerste woorden waren „We willen ons nu bi) de Rus sische legers aansluiten." (B.B.C.) Koning Michael van Roemenië heeft Prins Harbu Stirbey verzocht zich te be lasten met de vorming van een nieuwe Roemeensche regeering. Stirbey had een belangrijk aandeel in de onderhandelin gen, die leidden tot het teekenen van een wapenstilstand met Rusland. (A-A) AANKOMST VAN DE VLIEGENDE VOEDSELKOLONNE Wanneer straks de verdere bevrijding van Nederland voortgang vindt, zal de bevolking van steden en dorpen, na maanden lang gekweld en uitgehongerd te zijn, reikhalzend uitzien naar dege nen, die hen het zoo vurig verbeide voedsel zullen komen brengen, dat zij zoo lang hebben moeten ontberen. Ach ter de tanks en infanterie zullen de vliegende voedselkolonnes opdagen. Een onderdeel van deze voorziening wordt gevormd door de z.g. „Queen's Messengers" convooien, welke een ge schenk zijn van Koningin Elizabeth van Engeland. Zooals men zich herinnert zijn op 15 December vier van dergelijke convooien, in totaal 44 wagens, aan Ne derland overgedragen. Een maand geleden is speciaal hier voor opgeleid personeel naar Engeland gegaan om deze wagens in ontvangst te nemen. Dezer dagen zijn deze man nen met hun voertuigen op weg naar Nederland in België aangekomen. Elk convooi bestaat uit twee keukenwagens, vier cantinewagens, twee voedselwa. gens, twee watertankwagens en gereed schapswagens. In tegenstelling tot de soortgelijke wagens, die in Engeland ge bruikt werden om de bevolking van ge bombardeerde steden van het eerst- noodige te voorzien, welke geheel wit geschilderd waren, zijn deze auto's in de camouflagekleuren gehouden, omdat zij dienst zullen doen in de onmiddellijke nabijheid van het front. De keukenwagens, die er zoo uitzien dat elke huisvrouw er jaloersch op zou worden, zijn betrekkelijk klein. Hun af metingen zijn ongeveer 2 bij 3 meter. ,Het is verwonderlijk, hoe men deze kleine ruimte nog zoo doelmatig heeft kunnen inrichten. De eene zijde wordt in de lengte in beslag genomen door een smalle aanrecht, waarop vier groote gele soepketels bevestigd zijn. De ruimte er onder is een wirwar van potten en pannen. Aan den anderen kant bevin den zich eveneens ketels, die bestemd zijn voor het bereiden van warm eten. Deze werken electrisch en kunnen zoo noodig worden aangesloten op een wa gen waarin electriciteit wordt opgewekt. De voedsel- en cantinewagens zijn ge vuld met de noodige voorraden levens middelen. In het bijzonder bevatten ze blikken soep, thee, suiker, biscuits, melk, vleesch, margarine en speciaal voor de kleine kinderen rijstpudding in blik. Het personeel bestaat uit een vijftigtal officieren en manschappen, die zich eenige maanden geleden vrijwillig heb ben aangemeld. Zij hopen zoo spoedig mogelijk in staat te zijn hun landgenoo. ten, die nu nog onder de Duitsche be zetting zuchten, bij te staan. (Anep-Aneta) NAMEN DER BEVRIJDE BURGERS TE LOS BANOS BIJ MANILLA Onder de 89 Nederlanders, die Vrijdag 23 Februari door Amerikaansche para chutisten uit het interneeringskamp Los Banos ten Zuiden van Manilla zijn be vrijd, bevonden zich2 R.K. bisschop pen, 22 priesters, 16 zusters en 49 an deren. De bisschoppen zijn Mgr. Constants Jurgens, 62 jaar van het diocees Toe- guearao in Noord-Luzon, en Mgr. Johan VVrokkink, 57 jaar, van het diocees Siri- nao op Mindanao. Beiden zijn missiona rissen van de Orde van het Heilig Hart. De namen der priesters zijn J. Philip Bisschop, Rozegaarde, 29 jaarGevarcl Brevanus, 4S jaarJohn Koenders, 49 jaarFrancisci van Dijk, 32 jaarRu- dolf van Es, 44 jaarMartinus Fran sen, 58 jaarPetrus Groot, 54 jaar Jan van Hagen, 60 jaar Nicolaas Wil helmus Hendriks, 35, 45 of 65 jaar Hu. bertus Josephus Jonkergauw, 65 jaar Richard Kempermans, 51 jaar ,- Cornells van der Loo, 36 jaarJacobus Cornelis Notenboom, 31 jaarAntonius Paulus Olmen, 35 jaarJan Ruiter, 52 jaar Pedro John Treeb, 52 jaar,- Gerardus F. Troenkens, 41 jaarPetrus J. v. d. Vust, 56 jaar Jacobus Vincent, 51 jaar Bernardus Willemsen, 70 jaar Francis, cus Henry Zegwaard' 38 jaar. De namen dei' zusters zijnAlbana, 39 jaar, Alarda, 43 jaar, Alice, 39 jaar,' Alfonsa, 47 jaar, Anastasia, 48 jaar, Ba- thilde, 33 jaar, Canisia, 46 jaar, Declrata, 47 jaar, Begonia, 19 jaar, Evangelista, 34 jaar, Gentila,' 49 jaar, Martala, 45 jaar. Margaritha, 44 jaar, Modesta, 56 jaar, Policarpa, 42 jaar. De namen der burgers zijn Frans van Aalten, 33 jaar, Godfried Albenhuizen, 31 jaar, Max Bochium, 38 jaar, Fran- sisco van der Burg. 35 jaar, Maria The- resia Bos, 34 jaar, John Buren, 34 jaar, Andrew Forsten, 39 jaar, Josef Cronen, 60 jaar, Izaak de Haan, 57 jaar John Dekker, 46 jaar P. de Wit, 62 jaar, N. Donarthan, 44 jaar, Philippe van Enge len, 34 jaar, Reinier van Glansbeek, 33 jaar, Josef Groene, 39 jaar, William Har. tog, '41 jaar, Arnold Gouben, 60 jaar, Jo sef in 't Ven, 65 of 35 jaar, Alberta Jans. sens, 30 jaar, Marius Cornelius Janssens, 31 jaar, N. Josef, 36 jaar, Theodora Keet, 43 jaar Anthony Kilb, 58 jaar, N. Dut,- gardis, '50 jaar, Gregory Mees,' 49 jaar, "William Mees, 41 jaar, Dirk A. W. Mi. chels, 35 jaar, Karei Hendrik Ra ben, 50 jaar, Christiaan Hendrik Rijnders, 55 jaar, Peter Slangen, 50 jaar, Johannis Hendrik Sch&fer, 17 jaar, Adrianus Smits, 48 jaar, Adrianis Stoelgors, 41 jaar, Cornelis Tolus, 33 jaa>', Gerardo van Gelder, 34 jaar, Anthonia Overveld, 43 jaar, Josef Verhoven, 56 jaar. Pedro Vlasveld, 38 jaar, Constant Matthijs Vlierden, 28 jaar, Alice Catherina Werfs, 24 jaar,Milacho Erara Werfs, 22 jaar,' Pieter Hildebrand Werfs, 57 jaar, Wanda Olivia Werfs, 22 jaar, Jacobus Werkho ven, 42 jaar, M. Willemsen, 57 jaar. Voor fouten in deze lijst kunnen wij niet instaan en evenmin is deze lijst volledig. ABSIE. Men hoort wel eens hier en daar kla gen, dat er bij den opslag van het voed sel zooveel verloren gaat. En inderdaad moet het een buitenstaander vaak wel een doorn in het oog zijn, als hij toe vallig eens in een der pakhuizen komt en er in een hoek een hoopje tarwebloem bijeen geveegd ziet, als hij uitglijdt over een partijtje weggerolde erwten, of hoort van kapotte kisten en vaten. Maar voor den oningewijde, die denkt in zijn eigen huis-, tuin- én keukenmaten, lijkt een .hoopje" al een heele voedselverkwisting. Wanneer men echter bedenkt, welke quanta hier worden omgezet, beteekent een kilo of wat werkelijk niet veel. Daarmee is niet gezegd, dat men dan ook niet op een gat of kapotte baal kijkt; ieder van de Hollanders, hier aan het werk, weet te goed hoe hard ons volk zijn voedsel noodig heeft, en men gaat dan ook voorzichtig te werk. Men bedenke, dat het meeste van wat er aangevoerd wordt, uit Amerika af komstig is. Dat beteekent, dat 't door vele, zeer vele handen gegaan is. Eerst de 'opslag in Amerika, het transport naar de haven, het laden in het schip. Dan dit alles in omgekeerde volgorde Vin Engeland. Daar heeft het vaak lan. Vn tijd gelegen, om dan weer naar de haten vervoerd én in een schip geladen te wövden. Dan volgt de lossing in West Europk en tenslotte transport naar- Ne derland-. Dat hierbij niet elk naadje dicht "blrjvft, en er heel wat kisten in de knel komen, zal niemand verwonderen. In het algemeen kan men rekenen, dat ongeveer\5 procent der emballage beschadigd is, als de goederen aanko men. Maar dan wordt het ook meteen behandeld met Hollandsche zindelijk heid om de „Brahantsche properheid" niet te vergeten. Men laadt zooveel mo gelijk het beschadigde over in heele zak ken en repareert de oude voor een vol gende keer. Zoo gaat er in het geheel misschien rond 1 procent van het voed sel verloren, wat bij de geweldige moei lijkheden met opslag en behandelen een heele prestatie mag heeten. Daarnaast staat men door het tekort aan opslagruimte vaak voor de nood zakelijkheid om verschillende goederen naast elkaar te pakken, wat vooral bij die artikelen, welke een sterke geur ver spreiden (Haring en zeep) een gevaar oplevert. Wel tracht men dit zooveel mogelijk te vermijden, maar vaak is men wel gedwongen het risico te loopen, dat de suiker of de bloem een beetje van een andere geur overneemtde treinen komen zoo druk binnen, dat men nu eenmaal vaak geen tijdspeling heeft en alles moet toch onder dak gebracht worden. Natuurlijk zal er wel eens hier en daar een foutje gemaakt worden, maar dit zij geen reden tot klagen volmaakt is er niets op deze wereld, en de beste stuurlui staan nu eenmaal aan wal. De cijfers die wij hierboven publiceeren ge ven trouwens een sprekend beeld van de zorgvuldigheid waarmee men on danks de nauwe tijdsruimte en de vele opslagmoeilijkheden de goederen be handelt. Dus mocht ook de suiker een heel klein beetje naar zeep smaken Geef niet direct de schuld aan uw landgenoo- ten, die eiken dag hun krachten inzetten om' op tijd uw tafel te voorzien. Werkelijk, aller oogen zijn gericht op Helmond. Maar niet om te critiseeren waardeeren wat deze menschen voor ons doen, dat is hier op zijn plaats Dat het lang niet meevalt, de groote quanta voedsel welke wekelijks worden aangevoerd op tijd te verwerken, is be grijpelijk. Vooreerst beschikt Helmond over een beperkte opslagruimte. De meeste grootere ruimten zijn door het Engelsche leger in beslag genomen, waarbij natuurlijk geldtde oorlog gaat vóór. Men moet het zoodoende wel stel len met twee opslagplaatsen, waarvan de eene eigenlijk ingericht is voor stroo- opslag, maar men moet deze intussehen wel gebruiken voor het voedsel. Dat dit al direct groote moeilijkheden oplevert, is duidelijk, daar de vloer uit een los mengsel van kaf en zand bestaat, waar op men natuurlijk geen zakken meel en dergelijke kan leggen dat zou op den vochtigen bodem bederven. Bovendien kunnen beide pakhuizen bij normale „stouwing" tezamen ongeveer 1600 ton bergen en we zagen 't reeds, de wekelijksche aanvoer bedraagt door gaans 2000 ton, en niet zelden nog eenige honderden tonnen meer. Het ge volg hiervan is, dat men de stapels vaker veel hooger moet maken dan wel strikt, veilig" is, en dan gebeurt het ook, dat bij verschuivingen in de onderlaag de heele stapel omvalt, wat weer een hal ven dag meer werk geeft. Voor extra werk zijn de arbeiders echter al niet erg bang meer. Het meeste aankomende voedsel moet in 4 a 5 dagen weer de deur uit zijn, want er zijn vele open handen en hongerige magen, en bovendien komen er steeds nieuwe' treinen met voedsel. Men heeft zoodoende telkens overwerk en een vrijen Zaterdagmiddag en Zondag schiet er doorgaans bij in. Dit is natuurlijk niet zoo prettig, maar je hoort toch zelden klagenwie zou er ook in dezen tijd niet alles willen doen om onze landge- nooten op tijd van het zoo noodige voedsel te voorzien Men krijgt dan ook een dankbare be wondering voor deze kerels, die vaak van huis uit heusch geen sjouwers zijn, maar het toch klaar spelen haast om de twee dagen een trein van rond 500 ton te lossen en al dit voedseL in den loop der week weer te sorteeren en te verzenden. En daarbij heeft men geen loskranen, geen lorries of andere tech nische hulpmiddelen. Alles gebeurt met de handen en het gebeurt snel en goed. Hierbij komen ze vaak hoor heele pro blemen te staan. Zooals we al zeiden is de vloer van een der pakhuizen niet op bederfelijk voedsel berekend, en zoo moet men vaak in vliegende haast een vloertje leggen van blikken biscuits of kisten vleesch-in-blik, want de Engel- schen regelen den aanvoer en de lossing der treinen in vrachtauto's, waarna onze menschen het voedsel in de pakhuizen ontvangen en dat lossen doen onze ge allieerde vrienden in maximum 48 uur. Dan staat vaak al de trein No. 2 voor de wissels en krijgt men geen kans om op adem te komen. Een groote moeilijk heid is ook, dat tevoren niet bekend ge geven wordt, wat de komende trein be vatten zalmen komt dus vaak voor de meest aangename enonaange name verrassingen te staan Het maakt nogal geen verschil, als men 300 ton kistjes vleesch in blik verwacht en er komen 300 ton zakken tarwe. De arbeiders werken echter wat zij kunnen en de moeilijkheden kunnen zoo groot niet zijn of op een of andere ma nier wordt liet toch wel weer opgelost En wij, die de resultaten van hun ijver bij iederen maaltijd kunnen ervaren, mo gen daarvoor wel dankbaar zijn (Algem. Comm. v. d. Voedselvoorz.)

Krantenbank Zeeland

Vrije Stemmen. Dagblad voor Zeeland | 1945 | | pagina 3