Binnenland. Landbouw. schillende landen den aankoop regelt, is slechts een begin daarvan. Wel heeft En geland, buiten welks schepen niemand het doen kan, er ook nu veel in te zeggen. Winteraardappelen. Officieel: Wanneer in gewone omstandig heden (ia vredestijd) de oogst van aardap pelen geschikt om te worden gegeten, niet groot is, dan is dit slechts ten deele een bezwaar, omdat in dat geval, door aanvoer uit het buitenland in het tekort hier te lande is te voorzien. Nu ons land rondom is ingesloten door oorlogvoerenden, kan die aanvoer niet plaats hebben en zijn wij op onzen eigen voorraad aangewezen. En hiermede dient rekening te worden gehouden, nu de oogst van eet- aardappelen dit jaar te weaschen overlaat. Zoeals niet onbekend is, onderscheidt men twee hoofdsoorten van aardappelen en wel: die welke verbouwd zijn op kleigronden en die, welke verbouwd zjjn op zand-en veen gronden. Over het algemeen kunnen de aardappelen van den kleigrond, Bravo's, Blauwen, Bonte Blauwen, Frisia's, de Wets en Industrie het langst bewaard worden en zijn zij midden Juni nog goed. Zandaardappelen (als Eigenheimers, Gro ninger kronen en Roode Stars) zijn minder houdbaar, waarom het als van zelf spreekt dat deze laatste soorten dus nu het eerst moeten worden gegeten, ook door hen die in normale jaren andere aardappelen ge bruikte. Indien het publiek zich in het komende voorjaar (als de meeste zandaardappelen ongeschikt voor de consumptie z(jn gewor den) veel moeite en last wil besparen, dan moet het zich er in schikken om thans eerst die aardappelen te eten, die de regeering als eetaardappelen beschikbaar stelt. Deze aardappelen kunnen tot Februari a.s. voor winterprovisie worden opgeslagen, en zij die gewoon zijn hun voorraad voor den winter op te doen, zullen goed doen, thans ook tot Februari a.s. van de beschikbaar gestelde zandaardappelen hun provisie op te slaan. Daarna worden de klei-aardappelen in consumptie gebracht en kan men voor de rest van den tijd daarvan inslaan. In verband hiermede heeft de regeering het noodig geoordeeld een verbod uit te vaardigen om bovengenoemde kleiaardap- pelen van de eene plaats naar de andere te vervoeren en zullen verzoeken (die reeds menigvuldig inkomen) om van de winterpro visie elders bestelde aardappelen te mogen ontvangen, steeds worden afgewezen, zoo lang dit vervoerverbod niet is opgeheven. Wanneer het publiek medewerkt, zal alles zijn vrjj normaal verloop hebben. Werkt het bij de aardappelvoorziening evenwel niet mede, dan zal het einde zijn last dragen, maar dan zal er ook geen enkele reden zijn om klachten te laten hooren. Het veevoeder-bureau te Botterdam. ROTTERDAM. Men was tot ons gekomen met ernstige klachten over het veevoeder bureau alhier, dat, zooals men weet, de distributie voor Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Brabant regelt. Brieven zouden een voudig onbeantwoord in de papiermand zijn geworpen en de distributie zelve was achter op geraakt. Wij hebben deze klachten van beide zijden onderzocht en kunnen constateeren, dat ze ongegrond zyn. De eerste belanghebbenden, waaronder de Bond van Melkveehouders,zijn met de werking van het bureau zeer vol daan. De commissie, belast met de leiding van het Rotterdamsche veevoederbureau, die wij van de klachten in kennis stelden, begrijpen zeer goed, dat by hun nieuwe instelling, die nu pas zes weken functio neert, het ingewikkelde raderwerk nog niet volmaakt is. Het is echter onjuist, dat brieven niet beantwoord zijn. Steeds is iedere vraag, ieder verzoek beantwoord al was ieder antwoord voor den ontvanger ook niet steeds bevredigend. De inrichting van de veevoederbureaux was voor de commissieleden geen gemak- kelyke taak. Wij hebben even vertoefd in de groote werkzaal der Rotterdamsche com missie, waar aan lange tafels 30 h 40 kler ken alles nieuw personeel bezig zijn zich heen te werken door den steeds groeien- den berg van stukken en lysten. In het korte oogenblik, dat wij daar ver toefden, kwamen onophoudelijk loopers van kantoren en postbeambten schier bezwijkend onder den last, nieuwe vrachten papier aan brengen. Wanneer men even bedenkt, dat alle deze aanvragen behoorlijk gecontroleerd, geregistreerd en nagerekend moeten worden, begint bet u even te duizelen en krijgt men respect voor de mannen, die de zaak van meet af opbouwend, na 6 weken't eindelijk zoover kregen, dat het ingewikkelde rader werk eenigszins op gang kwam. De boeren in het algemeen hebben nog geen juist begrip van de taak der veevoeder bureaux. En vandaar dat zij vaak bij de commissies met de allerdolste vragen aan komen, die absoluut niet tot de bevoegd heden van de veevoederbureux behooren. Daarbij komt, dat het meerendeel der belang hebbenden nog te leeren heeft, hoe de des betreffende lijsten ingevuld moeten worden. Fouten en vergissingen, het vergeten van onderteekening, waren evenvele oorzaken voor vertraging en bemoeilijking van de werking van het veevoederbureau. Ten einde het werk der veevoeder-bureaux te vergemakkelijken, willen wij hier nog eens uiteenzetten, wat de eigenlijke taak dezer bureaux wel is. Het veevoeder-bureau bepaalt zich tot het beoordeelen van de ingekomen aanvragen om veevoeder van handelaren en organi saties. Het bureau wijzigt of vermindert die aanvragen zoo noodig en maakt daarvan een legger op, die gaat naar de toewijzings commissie voor veevoeder in Den Haag. De toewijzingscommissie ontvangt een opgaaf van de beschikbare voorraden graan, maakt een verdeelstaat op, stelt het percen tage vast, dat aan de verschillende aan vragers zal worden toebedeeld en deelt dit weer mede aan de veevoeder-bureaux. Deze schrijven dan de toewijzingsbiljetten uit, die gezonden worden aan de lasthebbers der regeering, t. w. het comité van graan handelaren voor het buitenlandsche graan en de broodcommissie voor het inlandsche graan. Daarmede is de taak van het bureau afgeloopen. In 3 S, 4 dagen moeten vaak 100.000 biljetten worden gecontroleerd en nagere kend, dit laatste vooral met het oog op het te veel aanvragen. Regel is, dat te veel wordt aangevraagd. De uitzondering is, als de aanvraag klopt! Van de 1400 aanvragen, die in October inkwamen (één aanvraag omvat soms 1000 en meer biljetten) waren er slechts 500 die niet verminderd behoefden te worden. By 850 moest een verminderingsnota worden ingediend I Men krijgt daardoor zeker een denkbeeld van den moeilijken en tijdroovenden arbeid der veevoeder-bureaux. (Tel.) Handelsspionnage. Een van de voornaamste Rotterdamsche reeders vestigde dezer dagen de aandacht van den chef der rivierpolitie, den heer F. van 't Sant, op de handelingen van een firma, zich noemende Staalman Co. en gevestigd in de Albregt Engelmanstraat hier ter stede. Per circulaire deed deze firma aan handelskantoren, reederijen, enz. aanbiedin gen voor de levering van ladinglijsten van schepen en van de namen van de afzenders der ladingen. Het onderzoek naar aanleiding van deze mededeeling ingesteld heeft tengevolge ge had, dat de rivierpolitie heeft gearresteerd R. R., een gewezen inspecteur van politie dezer gemeente, wonende in de van Weel straat, H. A. van der E., koopman, wonende in de Albregt Engelmanstraat, A. van D., controleur by de scheepvaart, wonende in de Schoutenstraat enG. V., lossen werkman uit de Vinkenstraat. Allen werden ter be schikking der justitie naar het huis van bewaring overgebracht als verdacht van het in gevaar brengen van de neutraliteit van ons land. De gewezen inspecteur R. R., in deze de hoofdpersoon heeft erkend de circulaire de wereld ingezonden te hebben en met Duit- schers in deze stad in verbinding te staan. Hy handelde onder de firma Staalman Co. en had het kantoor dezer firma gevestigd ten huize van den verdachte H. A. van der E. in de Albregt Engelmanstraat. De beide andere verdachten hadden in opdracht de schepen in de havens te controleeren en de resultaten daarvan op dit kantoor mede te deelen. Allen stonden in dienst van R. R., van wien zy hun loon ontvingen. Een lieve huishoudster. ROTTERDAM. Toen de zeeman M. A. v. D. uit de Bloemfonteinstraat, in Augustus een groote reis naar Japan en Amerika onder nam, waarbij hij 8 maanden dacht weg te blijven, nam hij, daar hij weduwnaar was, mej. Th. P. uit Den Haag, als huishoudster aan, om op zijn vier kinderen te passen. Deze juffrouw heeft de belangen van den zeeman al zeer slecht behartigd. Zij beleende het lijfgoed der kinderen en verkocht ver schillende meubelstukken. Hoewel zy van den directeur der Hol land— Amerika-lijn geregeld een toelage ontving, betaalde ze geen huur en maakte ze schulden. Bovendien leidde ze een zeer zedeloos leven. Een broeder van den zee- maD, die het huishouden bezocht, heeft een en ander ontdekt en stelde de politie op de hoogte van het gebeurde, waarna Th. P. als verdacht van verduistering gearresteerd werd. De bemanning van het recherche-vaartuig No. 2 te Oostmahorn meldt aan het N. v. h. Noorden: Maandagmorgen omstreeks negen uur woedde hier een hevige hagelbui, vergezeld van een hevigen wind, zoodat men byna geen 25 M. voor zich uit kon zien. Toen de bui optrok, rapporteerde eensklaps de wacht Mijn in het zicht! De mijn was nog ongeveer 300 M. van het schip verwijderd en kwam, voortge- zwiept door dan hevigen wind en den stroom met groote snelheid recht op ons aan.On middellijk gaf de schipper bevel het anker te lichten, maar dat was gemakkelijker ge zegd dan gedaan. Er stond een geweldige zee, waarom er dan ook eeu 45 vaam ketting voor stond. Met alle kracht begon men te draaien, maar nog was de ketting niet op de helft ingedraaid, toen de mijn al tot op een 20 M. genaderd was. Toen men zag, dat verder draaien nutteloos was, gaf de schipper bevel in desloep te gaan. Terstond werd met alle macht in den wind opgeroeid. Nog was men niet ver van het schip ver wijderd, toen men zag, dat de myn onder den ankerketting door dreef en eenige malen hevig tegen het schip ramde. Een adem- looze stilte volgde. Iedereen was in spanning, wat er nu zou gebeuren. Maar de myn sloeg gelukkig weer af zonder te ontploffen. Teruggekomen aan boord, werden er door de aan boord geplaatste mariniers 30 scho ten gelost, om zoo de mijn te doen zinken. Maar dit bleek onmogelijk door de hooge zee. Het was een groote contactmijn, een van de grootste, die hier ooit gezien is. Het was vermoedelijk een Engelsche. Hollandsche schoener verongelukt. IJMGIDEN, 17 Oct. Door den stoomtrawler „Anna Josina Y.M. 169" werden Dinsdag avond te IJmuiden aangebrncht de zes opvarenden van den Hollandsehen schoener „Pacific", thuisbehoorende te Gronigen, kapi tein A. Goumare uit Stad aan't Haringvliet, en toebehoorende aan de reederij Muller, te Dordrecht. De schoener was Vrijdag 13 October met eene lading anthraciet van Westhartlepool naar Christiania vertrokken en werd reeds Zaterdag door een geweldigen storm over vallen, die aanhield tot Maandag. Toen waren de zeilen aan flarden geslagen en door de hevige golven die over het schip sloegen en in de piek en in da ruimen waren doorgeslagen, was het schip in zin kenden toestand geraakt. Maandagmiddag werd de noodtoestand van het schip, waar van ook de scheepsboot onklaar geraakt was, opgemerkt door de bemanning van den IJmuider stoomtrawler, die met eigen scheepsboot de in nood verkeerende beman ning van 't wrak geslagen zeilschip afhaalde en na goede verzorging te IJmuiden aan bracht. De geredden zijnkapiten Goumare, stuur man A. J. Voerman uit Philippine, Klaas Vos uit Assen, allen Hollanders; de Noren Soren Kareisen uit Frederikstadt en Petter Olsen uit Moss en de Zweed John Anders- son uit Uddavalle. logger gestrand. 's-GRAVENHAGE, 16 Oct. Omtrent de stranding hedenochtend van de Scheve- ningsche logger „Adriana" op het Zuider havenhoofd, wordt nog vernomen, dat de bemanning van den logger is gered door eenige bij de haven op post staande mili tairen en in de nabijheid zijnde werklieden. Met behulp van touwen en ladders slaag den zij er in de 13 man tellende bemanning van wie enkele lichte verwondingen bekwa men, behouden van het schip te brengen. De reddingboot was ook uitgegaan, maar deze kon den logger, die hoog op het haven hoofd lag, niet bereiken. Wegens den Zuid-Westenstorm zyn de sleepbooten gedurende de laatste dagen niet uit de haven gevarenvandaar ook dat de „Adriana" op eigen zeil trachtte binnen te loopen. Even voor dat de stranding plaats greep, was een ander visschersvaartuig er in geslaagd, zeilende in de haven te komen. Een derde vaartmg dat ook naar de haven monding koersde, koos, na het gebeurde met de „Adriana", weer zee. De bemanning van den verganen trawler. BERGEN (N.-H.), 16 Oct. De burgemeester van Egmond-aan-Zee ontving heden uit Vlie land een telegram, dat de Egmonder beman ning van een aldaar gestranden trawler is verdronken. Reeds zyn vier lijken aange spoeld. Vermoed wordt, dat de bemanning na de stranding in een sloep is gegaan om zich te redden. De trawler met haring is behouden ge bleven en wordt thans gelost. De bemanning bestond uit Kos Zwart met zyn 2 zoons, TeunisSmit, Jobz.CornelisDuin, Leendert Blok Jr. en Willem Prins Jr., allen uit Egmond-aan-Zee, en Boring en A. Kobel uit Egmond-aan-den-Hoef. Het vorig jaar strandde Kobel daar even eens en deed toen de ervaring op, dat er geen sleepbooten kwamen om hem los te ma ken. Dit schijnt voor de trawlers niet vol doende loonend te zijn. Verondersteld wordt, dat de bemanning, in de overtuiging, dat men haar zou laten zitten, in de booten is gegaan. Geheel Egmond is door dezen zwaren slag in rouw gedompeld. Er heerschte juist veel welvaart onder de visschers door de hooge besommingen. Wel wordt de visch duur betaald. Myn ontploft. ZIERIKZEE. Omtrent de mijnontploffing tegen de zeewering van Schouwen bij Flaau- wers, kan nog nader gemeld worden dat in den zeedijk zelf een gat is geslagen van 5 bij 6 M. en l'/i M. diep en dat bij de boerderij van den landbouwer Boot, gelegen aan den binnenkant van den zeedijk, door den luchtdruk een schuur is ingezakt en in het huis zelf vele ruiten en kozijnen zfjn verbrijzeld en stukgeslagen. Het mag als een wonder beschouwd worden, dat er geen persoonlijke ongelukken hebben plaats ge had, want velen waren in de onmiddellijke nabijheid aan het werk. Basaltsteenen zijn terechtgekomen aan ken a»mn rt"'deD dÜk' terWbl 8'uk" M her i „T mun °P 6eQ afstand van 400 M. net Jand zya ingevlogen. liik h^WerkerS uZyn onder ,oez'cbt onmiddel 'yk begonnen het gat te dichten der Sch^eDerondÜïen B°g °P dat g8deelte is^ni,hL^M -8 ?ct- fieni'ee falen reeds is ingebroken in de drukkerij van Haar- ems Dagblad" en in den laatsten tyd had fn teaLfheel ?mluktM Plaats om courant T het adm"nistratiebureau der courant en één min of meer geslaagde waarby echter alleen de inhoud van een en eenb6dragje uit een kleine kas, werd buitgemaakt, omdat, uit voorzorg geen groote geldbedragen des nachts werden laitl?8® s Vóördat de politie van de InentVI afwist, ontmoette de politie agent Koomen des nachts op het Wilsons- niel»f0V°ade b6kende van de justitie, die hebben rVan 860 Vriend 8eD°tnen te wana ia rulllg een S'gaar rookende, voort toen hf®' agr?nt hield bem staande en toen de man, H. geheeten, beweerde, dat msterdam was geweest, nam de agent hem mee naar het bureau, omdat H. gezifn "h? VM6gfr reeds ,iD Haarlem was bii 7,>h h8a ®ek| dat bÜ een breekijzer pL a a eB een zak v°l sigaren had. Een der sigaren werd achtergehouden en die leidde tot ontdekking, toen den volgen- rrLTr(??n /D bet administratiebureau van „Haarlems Dagblad" de sigaren vermist eeb'raehV O W8rd °°k naar het burea" gebracht. Ook by hem vond men de sigaren. Deze jonge man, S., een vroegere kopy- '°°P®k d® redactie, kon niet loopen, a y /^Q Voet be2eerd had, toen hy over den tuinmuur klom en daarbij was gevallen, omdat een dekplank van den muur was afgeschoten. H. en S. legden een volledige bekentenis af. UTRECHT, 18 Oct. Hedenmiddag hoorde men op het fort aan de De Biltstraat alhier plotseling een schot vallen. Toen men buiten kwam, vond men de schildwacht Ref m! c0ga8 f°u d iu het onderlijf liggen. Het bleek, dat het schot uit het geweer schildwacht zelf was. In deernis- wekkenden toestand werd de ongelukkige per ziekenauto naar het militaire hospitaal men niet ongeluk gebeurd is, weet 0ct" Hedenmorgen ont stond stagnatie in den visch verkoop in de ryks visch ballen alhier, met het gevolg dat de publieke afslag, die anders televen uur begint, thans eerst te tien uur kon beginnen. De oorzaak was een bezwaar van de com missie uit de reedersvereeniging, die de overeenkomst tusschen de reedeisvereeni- ging en de Engelsche regeering heeft na te teven, om visch in voldoende mate beschik baar te stellen als regeeringsvisch voor ons and Er waren namelijk slechts zes stoom trawlers aan de markt, die te zamen onge- 'ee„r,J0r kisten visch hadden aangevoerd van de soort waarover voor ons land beschikt Snn He zeevischvereeniging bad 2400 kisten regeeringsvisch noodig, eiscbte dus de 700 aangevoerde kisten voor zich op. Bovengenoemde commissie uit de reeders die zich aan haar overeenkomst wilde hou den, om 35 der aangevoerde visch voor Engeland te doen koopen, maakte nu be- 00 kiSteQ af te staaQ. waarop de verkoop van visch werd opgeschort en de regeeriDg met het feit in kennis werd gesteld en machtiging tot inbeslagneming werd gevraagd door tusschenkomst van den buigemeester. Voor daartoe werd overge- 7mDHgfV8n d® reeders to® en werden de 700 kisten visch ter beschikking van de zeevischvereenigiDg gesteld. Financieels schade hebben de eigenaars van de visch daar niet van, daar onze re- geeringspryzen thans hooger zyn dan de gereduceerde Engelsche pryzen. Er gaan te IJmuiden geruchten, dat be halve de drie genoemde trawlers nog een Lr0°Laantal aadere schepen zou zyn opge bracht naar Engelsche havens en dat dit ®Pbren,ge" te wyten zou zyn aan de omstan digheid, dat de reedersvereeniging tot heden niet de volle 35 procent der aangevoerde visch voor Engeland heeft doen koopen, doch we hebben daaromtrent nog geen officieele bevestiging kunnen verkrijgen. Omtrent de reden voor het opbrengen 08 genoemde schepen verkeert men nog steeds in het duister. Inmiddels worden opgelegd" ge stoomtrawlers voorloopig Verbouwing van gewassen. De minister van landbouw, nijverheid en handel heeft bepaald: I. De verbouw van geel mosterdzaad, bruin mosterdzaad, karwfizaad, zaai uien, suikei bieten en vlas wordt niet toegestaan dan onder de voorwaarden: a. dat de verbouwer vóór 1 Januari 1917 opgave heeft gedaan aan den burgemeester der gemeente waar zyn bedry fis gevestigd, van de oppervlakte der door hem in't oogst jaar 1917 met één of meer der voornoemde gewassen te betelen en hem daarvoor door dien burgemeester een vergunningsbewijs

Krantenbank Zeeland

“Vooruit!”Officieel Nieuws- en Advertentieblad voor Overflakkee en Goedereede | 1916 | | pagina 7