Binnenland.
Landbouw.
schillende landen den aankoop regelt, is
slechts een begin daarvan. Wel heeft En
geland, buiten welks schepen niemand het
doen kan, er ook nu veel in te zeggen.
Winteraardappelen.
Officieel: Wanneer in gewone omstandig
heden (ia vredestijd) de oogst van aardap
pelen geschikt om te worden gegeten, niet
groot is, dan is dit slechts ten deele een
bezwaar, omdat in dat geval, door aanvoer
uit het buitenland in het tekort hier te
lande is te voorzien.
Nu ons land rondom is ingesloten door
oorlogvoerenden, kan die aanvoer niet plaats
hebben en zijn wij op onzen eigen voorraad
aangewezen. En hiermede dient rekening
te worden gehouden, nu de oogst van eet-
aardappelen dit jaar te weaschen overlaat.
Zoeals niet onbekend is, onderscheidt men
twee hoofdsoorten van aardappelen en wel:
die welke verbouwd zijn op kleigronden en
die, welke verbouwd zjjn op zand-en veen
gronden. Over het algemeen kunnen de
aardappelen van den kleigrond, Bravo's,
Blauwen, Bonte Blauwen, Frisia's, de Wets
en Industrie het langst bewaard worden en
zijn zij midden Juni nog goed.
Zandaardappelen (als Eigenheimers, Gro
ninger kronen en Roode Stars) zijn minder
houdbaar, waarom het als van zelf spreekt
dat deze laatste soorten dus nu het eerst
moeten worden gegeten, ook door hen die
in normale jaren andere aardappelen ge
bruikte.
Indien het publiek zich in het komende
voorjaar (als de meeste zandaardappelen
ongeschikt voor de consumptie z(jn gewor
den) veel moeite en last wil besparen, dan
moet het zich er in schikken om thans eerst
die aardappelen te eten, die de regeering
als eetaardappelen beschikbaar stelt.
Deze aardappelen kunnen tot Februari a.s.
voor winterprovisie worden opgeslagen, en
zij die gewoon zijn hun voorraad voor den
winter op te doen, zullen goed doen, thans
ook tot Februari a.s. van de beschikbaar
gestelde zandaardappelen hun provisie op
te slaan. Daarna worden de klei-aardappelen
in consumptie gebracht en kan men voor
de rest van den tijd daarvan inslaan.
In verband hiermede heeft de regeering
het noodig geoordeeld een verbod uit te
vaardigen om bovengenoemde kleiaardap-
pelen van de eene plaats naar de andere
te vervoeren en zullen verzoeken (die reeds
menigvuldig inkomen) om van de winterpro
visie elders bestelde aardappelen te mogen
ontvangen, steeds worden afgewezen, zoo
lang dit vervoerverbod niet is opgeheven.
Wanneer het publiek medewerkt, zal alles
zijn vrjj normaal verloop hebben. Werkt
het bij de aardappelvoorziening evenwel niet
mede, dan zal het einde zijn last dragen,
maar dan zal er ook geen enkele reden zijn
om klachten te laten hooren.
Het veevoeder-bureau te Botterdam.
ROTTERDAM. Men was tot ons gekomen
met ernstige klachten over het veevoeder
bureau alhier, dat, zooals men weet, de
distributie voor Zuid-Holland, Zeeland en
Noord-Brabant regelt. Brieven zouden een
voudig onbeantwoord in de papiermand zijn
geworpen en de distributie zelve was achter
op geraakt.
Wij hebben deze klachten van beide zijden
onderzocht en kunnen constateeren, dat ze
ongegrond zyn. De eerste belanghebbenden,
waaronder de Bond van Melkveehouders,zijn
met de werking van het bureau zeer vol
daan. De commissie, belast met de leiding
van het Rotterdamsche veevoederbureau,
die wij van de klachten in kennis stelden,
begrijpen zeer goed, dat by hun nieuwe
instelling, die nu pas zes weken functio
neert, het ingewikkelde raderwerk nog niet
volmaakt is. Het is echter onjuist, dat
brieven niet beantwoord zijn. Steeds is iedere
vraag, ieder verzoek beantwoord al was
ieder antwoord voor den ontvanger ook
niet steeds bevredigend.
De inrichting van de veevoederbureaux
was voor de commissieleden geen gemak-
kelyke taak. Wij hebben even vertoefd in
de groote werkzaal der Rotterdamsche com
missie, waar aan lange tafels 30 h 40 kler
ken alles nieuw personeel bezig zijn
zich heen te werken door den steeds groeien-
den berg van stukken en lysten.
In het korte oogenblik, dat wij daar ver
toefden, kwamen onophoudelijk loopers van
kantoren en postbeambten schier bezwijkend
onder den last, nieuwe vrachten papier aan
brengen. Wanneer men even bedenkt, dat
alle deze aanvragen behoorlijk gecontroleerd,
geregistreerd en nagerekend moeten worden,
begint bet u even te duizelen en krijgt men
respect voor de mannen, die de zaak van
meet af opbouwend, na 6 weken't eindelijk
zoover kregen, dat het ingewikkelde rader
werk eenigszins op gang kwam.
De boeren in het algemeen hebben nog
geen juist begrip van de taak der veevoeder
bureaux. En vandaar dat zij vaak bij de
commissies met de allerdolste vragen aan
komen, die absoluut niet tot de bevoegd
heden van de veevoederbureux behooren.
Daarbij komt, dat het meerendeel der belang
hebbenden nog te leeren heeft, hoe de des
betreffende lijsten ingevuld moeten worden.
Fouten en vergissingen, het vergeten van
onderteekening, waren evenvele oorzaken
voor vertraging en bemoeilijking van de
werking van het veevoederbureau.
Ten einde het werk der veevoeder-bureaux
te vergemakkelijken, willen wij hier nog
eens uiteenzetten, wat de eigenlijke taak
dezer bureaux wel is.
Het veevoeder-bureau bepaalt zich tot het
beoordeelen van de ingekomen aanvragen
om veevoeder van handelaren en organi
saties. Het bureau wijzigt of vermindert
die aanvragen zoo noodig en maakt daarvan
een legger op, die gaat naar de toewijzings
commissie voor veevoeder in Den Haag.
De toewijzingscommissie ontvangt een
opgaaf van de beschikbare voorraden graan,
maakt een verdeelstaat op, stelt het percen
tage vast, dat aan de verschillende aan
vragers zal worden toebedeeld en deelt dit
weer mede aan de veevoeder-bureaux. Deze
schrijven dan de toewijzingsbiljetten uit,
die gezonden worden aan de lasthebbers
der regeering, t. w. het comité van graan
handelaren voor het buitenlandsche graan
en de broodcommissie voor het inlandsche
graan. Daarmede is de taak van het bureau
afgeloopen.
In 3 S, 4 dagen moeten vaak 100.000
biljetten worden gecontroleerd en nagere
kend, dit laatste vooral met het oog op het
te veel aanvragen.
Regel is, dat te veel wordt aangevraagd.
De uitzondering is, als de aanvraag klopt!
Van de 1400 aanvragen, die in October
inkwamen (één aanvraag omvat soms 1000
en meer biljetten) waren er slechts 500 die
niet verminderd behoefden te worden. By
850 moest een verminderingsnota worden
ingediend I
Men krijgt daardoor zeker een denkbeeld
van den moeilijken en tijdroovenden arbeid
der veevoeder-bureaux. (Tel.)
Handelsspionnage.
Een van de voornaamste Rotterdamsche
reeders vestigde dezer dagen de aandacht
van den chef der rivierpolitie, den heer
F. van 't Sant, op de handelingen van een
firma, zich noemende Staalman Co. en
gevestigd in de Albregt Engelmanstraat hier
ter stede. Per circulaire deed deze firma aan
handelskantoren, reederijen, enz. aanbiedin
gen voor de levering van ladinglijsten van
schepen en van de namen van de afzenders
der ladingen.
Het onderzoek naar aanleiding van deze
mededeeling ingesteld heeft tengevolge ge
had, dat de rivierpolitie heeft gearresteerd
R. R., een gewezen inspecteur van politie
dezer gemeente, wonende in de van Weel
straat, H. A. van der E., koopman, wonende
in de Albregt Engelmanstraat, A. van D.,
controleur by de scheepvaart, wonende in
de Schoutenstraat enG. V., lossen werkman
uit de Vinkenstraat. Allen werden ter be
schikking der justitie naar het huis van
bewaring overgebracht als verdacht van het
in gevaar brengen van de neutraliteit van
ons land.
De gewezen inspecteur R. R., in deze de
hoofdpersoon heeft erkend de circulaire de
wereld ingezonden te hebben en met Duit-
schers in deze stad in verbinding te staan.
Hy handelde onder de firma Staalman Co.
en had het kantoor dezer firma gevestigd
ten huize van den verdachte H. A. van der
E. in de Albregt Engelmanstraat. De beide
andere verdachten hadden in opdracht de
schepen in de havens te controleeren en de
resultaten daarvan op dit kantoor mede te
deelen.
Allen stonden in dienst van R. R., van
wien zy hun loon ontvingen.
Een lieve huishoudster.
ROTTERDAM. Toen de zeeman M. A. v. D.
uit de Bloemfonteinstraat, in Augustus een
groote reis naar Japan en Amerika onder
nam, waarbij hij 8 maanden dacht weg te
blijven, nam hij, daar hij weduwnaar was,
mej. Th. P. uit Den Haag, als huishoudster
aan, om op zijn vier kinderen te passen.
Deze juffrouw heeft de belangen van den
zeeman al zeer slecht behartigd. Zij beleende
het lijfgoed der kinderen en verkocht ver
schillende meubelstukken.
Hoewel zy van den directeur der Hol
land— Amerika-lijn geregeld een toelage
ontving, betaalde ze geen huur en maakte
ze schulden. Bovendien leidde ze een zeer
zedeloos leven. Een broeder van den zee-
maD, die het huishouden bezocht, heeft een
en ander ontdekt en stelde de politie op de
hoogte van het gebeurde, waarna Th. P.
als verdacht van verduistering gearresteerd
werd.
De bemanning van het recherche-vaartuig
No. 2 te Oostmahorn meldt aan het N. v. h.
Noorden:
Maandagmorgen omstreeks negen uur
woedde hier een hevige hagelbui, vergezeld
van een hevigen wind, zoodat men byna
geen 25 M. voor zich uit kon zien. Toen de
bui optrok, rapporteerde eensklaps de wacht
Mijn in het zicht!
De mijn was nog ongeveer 300 M. van
het schip verwijderd en kwam, voortge-
zwiept door dan hevigen wind en den stroom
met groote snelheid recht op ons aan.On
middellijk gaf de schipper bevel het anker
te lichten, maar dat was gemakkelijker ge
zegd dan gedaan. Er stond een geweldige
zee, waarom er dan ook eeu 45 vaam ketting
voor stond. Met alle kracht begon men te
draaien, maar nog was de ketting niet op
de helft ingedraaid, toen de mijn al tot op
een 20 M. genaderd was. Toen men zag,
dat verder draaien nutteloos was, gaf de
schipper bevel in desloep te gaan. Terstond
werd met alle macht in den wind opgeroeid.
Nog was men niet ver van het schip ver
wijderd, toen men zag, dat de myn onder
den ankerketting door dreef en eenige malen
hevig tegen het schip ramde. Een adem-
looze stilte volgde. Iedereen was in spanning,
wat er nu zou gebeuren. Maar de myn sloeg
gelukkig weer af zonder te ontploffen.
Teruggekomen aan boord, werden er door
de aan boord geplaatste mariniers 30 scho
ten gelost, om zoo de mijn te doen zinken.
Maar dit bleek onmogelijk door de hooge
zee.
Het was een groote contactmijn, een van
de grootste, die hier ooit gezien is. Het was
vermoedelijk een Engelsche.
Hollandsche schoener verongelukt.
IJMGIDEN, 17 Oct. Door den stoomtrawler
„Anna Josina Y.M. 169" werden Dinsdag
avond te IJmuiden aangebrncht de zes
opvarenden van den Hollandsehen schoener
„Pacific", thuisbehoorende te Gronigen, kapi
tein A. Goumare uit Stad aan't Haringvliet,
en toebehoorende aan de reederij Muller, te
Dordrecht.
De schoener was Vrijdag 13 October met
eene lading anthraciet van Westhartlepool
naar Christiania vertrokken en werd reeds
Zaterdag door een geweldigen storm over
vallen, die aanhield tot Maandag. Toen
waren de zeilen aan flarden geslagen en
door de hevige golven die over het schip
sloegen en in de piek en in da ruimen
waren doorgeslagen, was het schip in zin
kenden toestand geraakt. Maandagmiddag
werd de noodtoestand van het schip, waar
van ook de scheepsboot onklaar geraakt
was, opgemerkt door de bemanning van
den IJmuider stoomtrawler, die met eigen
scheepsboot de in nood verkeerende beman
ning van 't wrak geslagen zeilschip afhaalde
en na goede verzorging te IJmuiden aan
bracht.
De geredden zijnkapiten Goumare, stuur
man A. J. Voerman uit Philippine, Klaas
Vos uit Assen, allen Hollanders; de Noren
Soren Kareisen uit Frederikstadt en Petter
Olsen uit Moss en de Zweed John Anders-
son uit Uddavalle.
logger gestrand.
's-GRAVENHAGE, 16 Oct. Omtrent de
stranding hedenochtend van de Scheve-
ningsche logger „Adriana" op het Zuider
havenhoofd, wordt nog vernomen, dat de
bemanning van den logger is gered door
eenige bij de haven op post staande mili
tairen en in de nabijheid zijnde werklieden.
Met behulp van touwen en ladders slaag
den zij er in de 13 man tellende bemanning
van wie enkele lichte verwondingen bekwa
men, behouden van het schip te brengen.
De reddingboot was ook uitgegaan, maar
deze kon den logger, die hoog op het haven
hoofd lag, niet bereiken.
Wegens den Zuid-Westenstorm zyn de
sleepbooten gedurende de laatste dagen niet
uit de haven gevarenvandaar ook dat de
„Adriana" op eigen zeil trachtte binnen te
loopen. Even voor dat de stranding plaats
greep, was een ander visschersvaartuig er
in geslaagd, zeilende in de haven te komen.
Een derde vaartmg dat ook naar de haven
monding koersde, koos, na het gebeurde met
de „Adriana", weer zee.
De bemanning van den verganen trawler.
BERGEN (N.-H.), 16 Oct. De burgemeester
van Egmond-aan-Zee ontving heden uit Vlie
land een telegram, dat de Egmonder beman
ning van een aldaar gestranden trawler is
verdronken. Reeds zyn vier lijken aange
spoeld. Vermoed wordt, dat de bemanning
na de stranding in een sloep is gegaan om
zich te redden.
De trawler met haring is behouden ge
bleven en wordt thans gelost.
De bemanning bestond uit Kos Zwart met
zyn 2 zoons, TeunisSmit, Jobz.CornelisDuin,
Leendert Blok Jr. en Willem Prins Jr., allen
uit Egmond-aan-Zee, en Boring en A. Kobel
uit Egmond-aan-den-Hoef.
Het vorig jaar strandde Kobel daar even
eens en deed toen de ervaring op, dat er
geen sleepbooten kwamen om hem los te ma
ken. Dit schijnt voor de trawlers niet vol
doende loonend te zijn. Verondersteld wordt,
dat de bemanning, in de overtuiging, dat
men haar zou laten zitten, in de booten is
gegaan.
Geheel Egmond is door dezen zwaren slag
in rouw gedompeld. Er heerschte juist veel
welvaart onder de visschers door de hooge
besommingen. Wel wordt de visch duur
betaald.
Myn ontploft.
ZIERIKZEE. Omtrent de mijnontploffing
tegen de zeewering van Schouwen bij Flaau-
wers, kan nog nader gemeld worden dat in
den zeedijk zelf een gat is geslagen van
5 bij 6 M. en l'/i M. diep en dat bij de
boerderij van den landbouwer Boot, gelegen
aan den binnenkant van den zeedijk, door
den luchtdruk een schuur is ingezakt en in
het huis zelf vele ruiten en kozijnen zfjn
verbrijzeld en stukgeslagen. Het mag als een
wonder beschouwd worden, dat er geen
persoonlijke ongelukken hebben plaats ge
had, want velen waren in de onmiddellijke
nabijheid aan het werk.
Basaltsteenen zijn terechtgekomen aan
ken a»mn rt"'deD dÜk' terWbl 8'uk"
M her i „T mun °P 6eQ afstand van 400
M. net Jand zya ingevlogen.
liik h^WerkerS uZyn onder ,oez'cbt onmiddel
'yk begonnen het gat te dichten
der Sch^eDerondÜïen B°g °P dat g8deelte
is^ni,hL^M -8 ?ct- fieni'ee falen reeds
is ingebroken in de drukkerij van Haar-
ems Dagblad" en in den laatsten tyd had
fn teaLfheel ?mluktM Plaats om
courant T het adm"nistratiebureau der
courant en één min of meer geslaagde
waarby echter alleen de inhoud van een
en eenb6dragje uit een kleine
kas, werd buitgemaakt, omdat, uit voorzorg
geen groote geldbedragen des nachts werden
laitl?8® s Vóördat de politie van de
InentVI afwist, ontmoette de politie
agent Koomen des nachts op het Wilsons-
niel»f0V°ade b6kende van de justitie, die
hebben rVan 860 Vriend 8eD°tnen te
wana ia rulllg een S'gaar rookende, voort
toen hf®' agr?nt hield bem staande en
toen de man, H. geheeten, beweerde, dat
msterdam was geweest, nam de
agent hem mee naar het bureau, omdat H.
gezifn "h? VM6gfr reeds ,iD Haarlem was
bii 7,>h h8a ®ek| dat bÜ een breekijzer
pL a a eB een zak v°l sigaren had.
Een der sigaren werd achtergehouden en
die leidde tot ontdekking, toen den volgen-
rrLTr(??n /D bet administratiebureau van
„Haarlems Dagblad" de sigaren vermist
eeb'raehV O W8rd °°k naar het burea"
gebracht. Ook by hem vond men de sigaren.
Deze jonge man, S., een vroegere kopy-
'°°P®k d® redactie, kon niet loopen,
a y /^Q Voet be2eerd had, toen hy
over den tuinmuur klom en daarbij was
gevallen, omdat een dekplank van den
muur was afgeschoten.
H. en S. legden een volledige bekentenis af.
UTRECHT, 18 Oct. Hedenmiddag hoorde
men op het fort aan de De Biltstraat alhier
plotseling een schot vallen. Toen men
buiten kwam, vond men de schildwacht
Ref m! c0ga8 f°u d iu het onderlijf liggen.
Het bleek, dat het schot uit het geweer
schildwacht zelf was. In deernis-
wekkenden toestand werd de ongelukkige
per ziekenauto naar het militaire hospitaal
men niet ongeluk gebeurd is, weet
0ct" Hedenmorgen ont
stond stagnatie in den visch verkoop in de
ryks visch ballen alhier, met het gevolg dat
de publieke afslag, die anders televen uur
begint, thans eerst te tien uur kon beginnen.
De oorzaak was een bezwaar van de com
missie uit de reedersvereeniging, die de
overeenkomst tusschen de reedeisvereeni-
ging en de Engelsche regeering heeft na te
teven, om visch in voldoende mate beschik
baar te stellen als regeeringsvisch voor ons
and Er waren namelijk slechts zes stoom
trawlers aan de markt, die te zamen onge-
'ee„r,J0r kisten visch hadden aangevoerd
van de soort waarover voor ons land beschikt
Snn He zeevischvereeniging bad
2400 kisten regeeringsvisch noodig, eiscbte
dus de 700 aangevoerde kisten voor zich
op. Bovengenoemde commissie uit de reeders
die zich aan haar overeenkomst wilde hou
den, om 35 der aangevoerde visch voor
Engeland te doen koopen, maakte nu be-
00 kiSteQ af te staaQ. waarop
de verkoop van visch werd opgeschort en
de regeeriDg met het feit in kennis werd
gesteld en machtiging tot inbeslagneming
werd gevraagd door tusschenkomst van den
buigemeester. Voor daartoe werd overge-
7mDHgfV8n d® reeders to® en werden de
700 kisten visch ter beschikking van de
zeevischvereenigiDg gesteld.
Financieels schade hebben de eigenaars
van de visch daar niet van, daar onze re-
geeringspryzen thans hooger zyn dan de
gereduceerde Engelsche pryzen.
Er gaan te IJmuiden geruchten, dat be
halve de drie genoemde trawlers nog een
Lr0°Laantal aadere schepen zou zyn opge
bracht naar Engelsche havens en dat dit
®Pbren,ge" te wyten zou zyn aan de omstan
digheid, dat de reedersvereeniging tot heden
niet de volle 35 procent der aangevoerde
visch voor Engeland heeft doen koopen,
doch we hebben daaromtrent nog geen
officieele bevestiging kunnen verkrijgen.
Omtrent de reden voor het opbrengen
08 genoemde schepen verkeert men
nog steeds in het duister. Inmiddels worden
opgelegd" ge stoomtrawlers voorloopig
Verbouwing van gewassen.
De minister van landbouw, nijverheid en
handel heeft bepaald:
I. De verbouw van geel mosterdzaad,
bruin mosterdzaad, karwfizaad, zaai uien,
suikei bieten en vlas wordt niet toegestaan
dan onder de voorwaarden:
a. dat de verbouwer vóór 1 Januari 1917
opgave heeft gedaan aan den burgemeester
der gemeente waar zyn bedry fis gevestigd,
van de oppervlakte der door hem in't oogst
jaar 1917 met één of meer der voornoemde
gewassen te betelen en hem daarvoor door
dien burgemeester een vergunningsbewijs