I
4
I
Goede Hoop. O, Hemel, meneer Morgan,
gisteren is Hij bü ml) geweest en ik ben er
gelukkig weer niet ingeloopen. Je kunt toch
looi* voorzichtig genoeg zyn inde wereld I
Gemengd Nieuws.
Het ongeveer 4-jarig zoontje van den sluis
wachter v. O. te Tiel, dat zich al spelende
met een geladen revolver door het hoofd
schoot, is aan de gevolgen overleden, zonder
het bewustzijn te hebben teruggekregen.
Te Kapel Avezaath by Tiel heeft een zeug
van den heer C. D. K. niet minder dan 21
biggen geworpen. Voorzeker een buitenkans
je"^ dezen duren varkenstgd.
Het Steuncomité te Felsen.
Alle leden van het Plaatselijk Steuncomité
ie Velsen, woonachtig te Velseroord, hebben
als zoodanig ontslag genomen. Voor eenige
weken haddeu reeds twee leden, beiden
Hoofd eener school, als zoodanig bedankt
sn nu zijn de anderen gevolgd. De oorzaak
is oneenigheid over de uitkeering en het
eigenaardig optreden van den voorzitter en
eenige leden. De vorige week hadden de
Velseroordsche leden nog een motie van
afkeuring tegen dit optreden aangenomen.
EISDEN. Te Fouron St. Martin (bij Visé)
werden door de Duitschers een 60-tal Belgen
gevangen genomen, terwijl zy op het punt
stonden de grens over te gaan.
Na 's avonds 6 uur en 's morgens 7 uur
mag men de Belgische grens niet meer over
schrijden. Op personen, die na dezen tijd de
grens trachten over te komen, wordt ge
schoten.
Te Luik passeerde van Zeebrugge een
trein met vernield geschut. Ook passeerden
er van het front in Noord-Frankrgk twee
treinen met ongeveer 800 zwaargewonden,
benevens een trein met ongeveer 300 krijgs
gevangen Franschen, waaronder 4 officieren
die by Reims door de Duitschers waren
vangen genomen. Geescorteerd door de
Duitsche soldaten kwamen 200dienstplich
tige Belgen te Luik aan. Zij waren op de
grens gevangen genomen.
BUDEL. Over Bree, in Belgisch Limburg
passeerden Vrijdagnacht twee Zeppelins in
Noord-Westelijke richting. De luchtschepen
voeren zeer laag en gaven lichtseinen met
■de troepen, die de Zeppelins blijkbaar ver
wachtten en tegenseinen gaven met rood,
groen en blauw licht.
HAMONT. Iemand uit Opglabbeek weet
mede te deelen, dat uit die gemeente, uit
Genck, Diepenbeek, Lummen en de dorpen
in den omtrek meer dan drie honderd jonge
Belgische mannen zgn gearresteerd en als
krijgsgevangenen naar Aken vervoerd. In
geheel Bolgisch Limburg treden de militairen
streng tegen de ouders van vluchtelingen
op.
Hooge veeen vleeschprijzen.
Men meldt onsDat de Nederlandsche
veestapel nog gedund zou zijn door den
uitvoer naar het buitenland, dat deze daar
door voorloopig niet te herstellen schade
zou hebben geleden, zooals sommigen be
weren, afgaande op de hooge vee- en vleesch
prijzen, is volstrekt nietwaar. Wie bij ver
schillende veehouders een kijkje gaat nemen
zal zeker tot andere gedachten komen. Geon
plaatsje ziet men vaak in de stallen onbezet.
Eerst dan, wanneer de jongere dieren in de
stallen nieuwe ruimte eischen worden de
ouderen verkocht. Er moet mest zijn voor
de landerijen en weiden. Wat het verkrijgen
van voldoende kunstmeststoffen betreft,
daaromtrent verkeert men nog altijd in het
onzekere. De behoefte aan geld is minder
groot; weeldeartikelen werden zoo niet ge
kocht, eten voor zich persoonlijk hebben
de boeren in den regel wel voldoende, zoo
dat ze daarvoor geen geld behoeven uit te
geven, boter en eieren en andere landbouw
producten zijn hoog in prijs, zoodat men al
gauw over het noodigegeld kan beschikken.
Bovendien eischt elke boerderij voor den
goeden gang van de zaken een vasten vee
stapel, die niet te zeer mag worden inge
krompen. Het een is van hetandero afhan
kelijk. Op andere wijze zou men er zeker
schade bij hebben. Daar komt nog bij, dat
door den aanvoer van mais in de behoefte
aan meel voor de dieren is voorzien. Alles
te samen genomen moet eerder als de oor
zaak van de dure vee- en vleeschprijzen
worden aangemerkt de steeds belangrijke
export naar het buitenland.
Het zeelieden-conflict. - Vrees voor onderzeeërs.
Onze Am8terdamsche corresp. schrijft:
Bij informatie naar het gebeurde met de
Amstelstroom" deelde de Directie van de
Hollansche Stoomboot Maatschappij ons
mede, dat de „Amstelstroom" reeds Donder
dagmorgen is binnengekomen en dat op de
reis van Schotland naar Amsterdam, be
houdens het in dit jaargetijde somtijds voor
komende slechte weer, niets bijzonders is
voorgevallen.
Toen het schip Zaterdagavond 20 dezer
op vertrek stond, weigerden de matrozen
en de stokers te vertrekken, eischende dub
bele gage op grond van het vermeende
meerdere gevaar.
De „Amstelstroom" is voorzien van een
loopbrug, waardoor men onafhankelijk van
de deklading van het voorschip (bak) naar
de brug kan komen.
De Directie deelde hen mede, dat zij be
reid was de premie te verhoogen tot vijf
gulden per week, bij afloop van elke reis
te betalen.
Wat de eisch betreft om 's nachts niet
te varen, gaf zij te kennen dat dit aan het
beleid van den gezagvoerder behoort te wor
den overgelatener zijn trajecten, die onder
geen omstandigheden des nachts bevaren
worden. Wanneer gevaren wordt is altijd
een uitkijk op het voorschip aanwezig.
Ze bleven daarop weigeren te vertrekken
en verlieten het schip, waarop een nieuwe
equipage werd aangenomen en het schip
vertrok. Van het feit werd aan den water
schout kennis gegeven. Het stoomschip
„Zaanstroom" was bestemd om Dinsdag
avond te vertrekken, of de equipage zal
weigeren mede te gaan, staat nog niet vast.
Nog wees de Directie ons et op, dat de
equipage op haar schepen telkens voor drie
maanden monstert, en dat de menschen
tusschentijds met veertien dagen het dienst
verband kunnen opzeggen. Indien dus wer
kelijk de Duitsche bedreiging aanleiding
heeft gegeven tot de weigering om voort
te gaan met varen, zoo hebben de menschen
ruimschoots gelegenheid gehad tijdig op te
zeggen en is er geen aanleiding onverwacht
op 20 Febrauri te weigeren te vertrekken.
Hoe onlogisch de redeneering der zee
lieden is, springt in het oog wanneer men
bevreesd is „in verband met de Duitsche
verklaring langer zijn leven te wagen" kan
dat niet ter zijde gesteld worden, door een
eenigzins hooger loon; eischt men niettegen
staande hooger loon, dan is het duidelijk
dat de opgegeven grond niet de ware is,
en dat men eenvoudig met overigens
strafbare verbreking van de monsterrol
tracht hoogere gage af te dwingen, meent
de Directie.
Goedkoop brood.
Te Valkenburg (Z. H.) is een broodsoort
verkrijgbaar gesteld, bestaande voor de helft
uit rogge en voor de andere helft uit tarwe
meel. De prijs bedraagt veertien cent per
8Va d 9 ons gebakken. Dit brood beoogt
eene goedkoopere volksvoedingen aangezien
de marktprijzen van tarwe en rogge de
laatste weken iets gedaald zijn, is het ook
goedkooper. Het is tevens zeer smakelijk
en voedzaam. De bakkers krijgen de rogge
tegen f 8 de 70 KG. van de gemeente,
waardoor zij deze goedkoope broodsoort
kunnen bakken.
DEN HAAG, 22 Febr. Blijkens deStaats
courant van hedenavond is van het verbod
van uitvoer van vleesch, niet voorzien van
een of meer merken, als bewijs dat het bij
een v.in Rijkswege ingestelde keuring voor
uitvoer geschikt is bevonden is ontheffing
verleend.
a. voor vleesch hetwelk zich bevindt het
z\j in spoorwegrijtuigen, hetzij <>P schepen
of vlotten en bestemd is voor verbruik van
door daariu of daarop verblijvende personen.
b. tot 1 Maart 1916 voor verduurzaamd
vleesch.
TILBURG. Te Alfen-en-Riel (N. Br.) is
gisteren een landweerman, vader van vijf
kinderen, die uit de provoost ontvluchtte,
door een schildwacht doodgeschoten.
Gasver stikking.
ENSCHEDE. In het vroegere R. K. Zie
kenhuis aan de Markt alhier, waar verschil
lende Belgische vluchtelingen zjn onderge
bracht ontbraken gistermorgen de echtelie
den J. F. Michiels oud 74 jaar en zijn vrouw
oud 72 jaar, aan de ontbijttafel. Bg onder
zoek naar de reden werden beiden bewus
teloos in hun kamertje gevonden, terwijl
de gaskraan openstond. Onmiddellijk werd
de hulp van Dr. Smits ingoroepen aan wien
bet gelukte bij de vrouw de levensgeesten
weder op te wekken. De man echter over
leed zonder tot het bewustzijn te zijn ge
komen. Het ongeluk is veroorzaakt doordat
de vrouw 's nachts het licht had ontstoken
en de gaskraan niet voldoende weer had
dichtgedraaid.
Dienstweigering.
Wegens mijnen en oorlogsgevaar weige
ren de opvarenden van de loggers Minister
Kuyper, Margaretha Cornelia en Gijsbert
Karei van Hogendorp allen uit Katwijk,
thans zeilklaar te IJmuiden, voor de nacht
vaart bestemd, met de schepen naar zee te
gaan.
Groote en kleine eters.
In deze B. T. O (benarde tijdsomstandig
heden) komt herhaaldelijk ter sprake be
zuiniging, ook op levensmiddelen en in ver
band daarmee wordt ook besproken het
veel of weinig eten. Met één flink maal
per dag zou men toekunnen, zegt de een.
De ander wenscht weinig maar dikwijls te
eten. Een derde heeft zich, met succes, aan
gewend zijn koffleuurtje 's raiddag9 op te
offeren. Men beroept zich op deze of gene,
ook op beroemde personen, groote denkers
en schrijvers. Fielding, Thackeray, Macauly,
Dickens, Browning waren allen stevigeeters.
Goethe, Lesling Huys, Flaubert en Zola
konden ook veel en smakelijk eten.
Balzac nam steeds in café Very te Parijs
's middags acht dozijn oesters vóór zijn
diner, dat dan bestond uit 12 coteletten,
een wildgebraad, twee groote visschen en
eenige flinke hoeveelheden machtige gebak
ken met room.
Eu Balzac's werkkracht werd alleen ge
ëvenaard door Napoleon.
Onze landsverdediging en buitenlandsche
aannemers.
De Directie van het Persbureau M.S. Vaz
Dias te Amsterdam heeft zich naar aanlei
ding van het bericht in de „Fakkel" om
trent de spoorwegwerken uitgevoerd onder
leiding van Duitsche ingenieurs en werk
meesters, welke werken tegen een bijzonder
lagen prijs zouden zijn aangenomen en ge
legen waren in de nabijheid van voor de
landsverdediging belangrijke punten in de
Utrechtsche waterlinie gewend tot de firma
Aug. Klönne te Dortmund, den aannemer
dezer werken.
De heer Aug. Klönne deelde daarop het
volgende mede:
De opmerking in de „Fakkel" schijnt het
gevolg te zgn van de thans overal heerschen-
de spionnenvrees of is wellicht afkomstig
van een mijner concurrenten op het gebied
van bruggenbouw. De in het artikel uitge
sproken veronderstellingen zijn alle onge
grond. Ik heb het werk voor een prijs aan
genomen, welke my nu wel niet een bijzon
der groote, doch toch in elk geval aanne
melijke winst heeft opgeleverd. En wanneer
ik bij eiken bruggebouw een zelfde winst
kon behalen, zou ik zeer tevreden zijn.
Zooals bekend mag worden verondersteld,
is de concurrentie op het gebied van brugge
bouw een zoo scherpe, dat in de meeste
gevallen de te verkrijgen prijzen zeer te
wenschen overlaten. Ik ben ten allen tijde
bereid nadere toelichtingen te geven omtrent
het bedrag, hetwelk ik aan de bruggen voor
het tweede spoor op het baanvak Leerdam-
Wadenoyen verdiend heb. Dat dus de op
dracht door mij tegen zulk een lagen prijs
zou zijn aangenomen, dat naar ieders over
tuiging een groot bedrag op dit werk door
my zou zijn verloren, is onwaar en de daar
aan vastgeknoopte gevolgtrekking een ern
stige beleediging voor het Hollandsche
spoorwegbestuur. De montage ving den 23en
November 1913 aan, dus niet in bet midden
van het jaar 1913. De montage werd
eindigd op den 29en April 1914, dus niet
kort voor den oorlog. Slechts aan de draai
brug, gelegen in de nabijheid van het ter
sprake gebrachte fort, moest aan de tand
raderen iets veranderd worden en deze ver
andering had plaats onmiddellijk voor het
uitbreken van den oorlog.
Toen het werk in het jaar 1912 door mij
werd aangenomen en op het oogenblik dat
de montage werd uitgevoerd, dacht toch
nóch in Holland nóch in Duitschland een
leek aan den oorlog. Wanneer dus het eerste
gedeelte van dit artikel zich reeds als on
waar karakteriseert, zoo mag het tweede
gedeelte grotesk worden genoemd. Niet een
jaar lang, maar gedurende 5 maanden heb
ben Duitsche ingenieurs en werkmeesters
en arbeiders aan de bruggen gearbeid, die
zich overigens over een zeer grooten afstand
verdeelden.Het ging namelijk om 31 bruggen.
De ingenieur, welke het werk leidde, was
de hoofdingenieur der firma, de heer Rickelt,
een man, die reeds sedert 30 jaar in dienst
der firma staat en die nooit als militair ge
diend heeft. Niets staat hem verder dan iets
te doen, dat op spionnage lijkt. Hij is eenige
keeren ter plaatse geweest om de montage
in te richten en te controleeren. Zgn mede
werker, de hoofdingenieur Schumacher is
ook eenmaal ter plaatse geweest. Ook deze
ingenieur is reeds sedert meer dan 20jaar
in dienst der firma en heeft evenmin in het
leger gediend. Ditzelfde kan gezegd worden
van den monteur, die het werk leidde, Geis-
mann genaamd. Deze drie heeren waren
dus volstrekt niet in staat welke militaire
geheimen ook uit te vorschen, geheel al
zien daarvan, dat er niets uit te vorschen
viel, daar de eenige gelegenheid voor zulk
een poging zich voordeed by den bouw van
de draaibrug.
Het betreffende fort is echter niets meer
dan een groote molshoop (de heer Klönne
drukte zich woordelijk als volgt uit: Des
betreffende fort ist abe nichts wie ein gros
ser Maulwurfhaufen).
De werklieden waren slechts voor een
zeer gering deel Duitschers. Mgn monteur
had ter plaatse meest Nederlanders aar_
nomen. Ten slotte voegde de heer Klönne
nog het volgende aan zijne mededeelingen
toe: Ik heb nu sedert weldra 34 jaren in
Holland gewerkt en wel hoofdzakelijk voor
Rijk en gemeente en ik geloof niet dat ooit
eenige autoriteit over mijn firma zich zou
hebben kunnen beklagen, omdat ik ooit iets
anders zou hebben willen weten, dan slechts
datgene, wat tot mijn werk behoorde.
De schrijver van het artikel heeft in ieder
geval geheel uit het oog verloren, dat een
oude firma als de mijne, welke zulke goede
zakenverbiudingen in Holland bezit, reeds
alleen op deze gronden alles vermijden zou,
wat aanleiding zou kunnen geven wantrou
wen tegen haar te verwekken.
De schrijver heeft verder buiten beschou
wing gelaten, dat toch geen mensch in
Duitschland ook maar in de verste verte
er aan denkt Holland als vijand te beschou
wen en dus te bespionneeren. De gedachte
hieraan is reeds belachelijk en het geheele
artikel moet dan ook worden beschouwd
als het product van een ziekelijke fantasie
wanneer het althans niet, zooals reeds ver
der werd opgemerkt, het werk is van een
concurrent op het gebied van bruggenbouw,
die indertijd het werk gaarne had uitgevoerd,
dochte hoog had ingeschreven.
De Diamantindustrie te Scheveningen.
In verband met de berichten, die in de
pers de ronde doen over een te Scheveningen
opbloeiende diamantindustrie en over een
aldaar opgerichte diamanthandelclub „Ant-
werpia" had een redacteur van het Persbur.
Vaz. Dias een persgesprek met den heer
Henri Polak, die hoogstwelwillend hem daar
over nadere inlichtingen vertrekte. Eenig
gevaar voor de Amsterd. industrie was in
die Scheveningsche plannen hoegenaamd
niet te zoeken. Integendeel zeidedeheer
H. Polak ze zullen ons hier hun diamant
wel laten bewerken. Er is een zeer vriend
schappelijke houding tusschen Amsterdam
en die heeren daar, voor 't meerendeel
Oostenrijksche of Duitsche lieden. „Z(j heb
ben m(j zelfs direct een Lidmaatschapskaart
van hun club gestuurd" zoo verklaarde de
heer Polak. En waarom ze zich juist te
Scheveningen hadden gevestigd? Wel,dood
eenvoudig. In Scheveningen zijn in dit
seizoen reeksen woningen, gemeubileerde
villa's enz. te huur. Groote en kleine beurzen
vinden er allerlei keuze. Dus zijn de heeren
daar neergestreken. Dat de geheele Ant-
werpsche diamanthandel, zooals uit den
ig aan een der bladen was bericht, te
Scheveningen of te Den Haag zou blijven,
daar was geen sprake van. Die menschen
weten immers niet hoe 't met Antwerpen
zal gaan na den oorlog. Niemand kon op
het oogenblik vaste plannen hebben en over
een zoogenaamde verplaatsing van een han
delsbranche, vooral van den eigenaardigen
diamanthandel, moet men niet licht denken.
Daarvoor is enorm veel geld noodig en
dan richt men nog niets uit zonder goede
krachten. En die zijn te AmsterdamOver
't algemeen ziet 't er niet, volgens den heer
Polak, zoo somber hier uit. Er is werk. In
Augustus werkten er 60 menschennu
circa 12 1500.
Vergeet TJ Amerika niet, waarschuwde de
heer Polak. De Amerikaansche handelaars
zouden al lang hier te Amsterdam gekomen
zijn met orders, want, zoo gek kan 'tniet
loopen of er worden in Amerika nog wel
bewerkte diamanten gevraagd en verkocht.
Maar die heeren durven niet op zee. Wij
hebben reeds berichten daarover gekregen
en wachten die groote handelaars met
smart.
En in Engeland, wat denkt U over de
plannen destijds door een zekeren heer S.
in de „Daily Expres" geuit om met de te
Londen vertoevende Antwerpsche werklie-
len daar een industrie te vestigen en een
fabriek op te richten? De heer Polak lachte.
Daar komt Diets vanTen eerste is dat
heerschap welbekend in den diamanthan
del, zoowel te Antwerpen als hier. Een
fabriek kan men wel te Londen bouwen
als er geld beschikbaar voor is. Maar de
loonen 1 De Engelscheloonstandaard is zeer
hoog. De onkosten zouden reusachtig zijn
en niet evenredig met de opbrengst. Neen,
voor Londen zijn wij hier niet bang en wat
Scheveningen betreft, dat wordt met belang
stelling gadegeslagen en vriendschappelijk
behandeld.
Het doodsche Monaco.
Monte Carlo is thans de vervelendste en
stilste plaats in Europa. De „Hermitage",
anders het grootste, drukste en vroolijkste
winter rendez-vous van uitgaand Europa, is
gesloten. De grootste hotels, anders over-
vuld, tellen niet meer dan zes gasten ieder.
In het Casino wordt nog wel gespeeld, maar
het gezelschap, dat zich om de drie speel
tafels, die slechts beschikbaar zgn, beweegt
is van het 3e rangs soort en verschilt he
melsbreed van de élite in bet galaseizoen.
De winkels zijn gesloten en deeenigste drukte
geven de auto's van een der hospitalen. Op
den weg naar Mentone, anders een brillant
schouwspel opleverende, marsheeren thans
regimenten Fransch-Afrikaansche troepen.
Het café „Austria" heeft zijn naam over
schilderd.
Alles en alles is even kleur- en lustloos
in dezen tijd.
AARDENBURG, 22 Febr. Heden bereikte
mij het bericht, dat weer een groot troepen
transport naar het Westen van België heeft
plaats gehad. Alle omstreken van Rouse-
laere zijn als het ware een versterking ge
worden. De geheele omtrek is één loopgraaf.
Handelaren uit Rouselaere, die nog eenigen
handel dreven met de naastbijgelegen plaat
sen als Hoogleeden, kunnen thans die plaats
met paard en kar niet meer bereiken daar
alle wegen zgn opgegraven. De enkele we
gen, die voor troepenverplaatsing gebruikt
worden, mogen niet door de Belgen gebruikt
worden.
InBelgisch Middelburg ligt op het oogenblik
een bezetting van 250 kurassiers,alle groote
stevige kerels, die men het niet zou aan
zien, dat ze al zoo lang aan het front zijn
Woensdag a. s. vertrekken z(j weer naar
de gevechtslinie en komt aldaar weer een
nieuwe afdeeling soldaten uitrusten.
Het zeeliedenconflict.
Van de zijde der Directie van de Holland
sche Stoomboot Maatschappij vernemen wij,
dat met de bemanning van de „Zaanstroom"
deze bereid werd gevonden aan boord te
gaan, zoodat de „Zaanstroom" hedenmiddag
te 2 uur is vertrokken.
Door den rook gestikt.
Maandagavond is aan een dronken zwer
ver onder den toren te Leerdam onderdak
verleend.
Een landweerman, die op schildwacht
stond hoorde te ongeveer negen uur ge
rucht en zag licht in den toren. Bü onder
zoek bleek, dat het stroo was in brand ge
raakt en de zwerver gestikt door den rook.