Rede van professor Muller. Buitenland. plaats moesten tevreden stellen, vulde het kerkgebouw geheel. Naar wy vernemen, zal ds. P. Kruit van Zegveld, aan wien toezeggging van beroep is gedaan bij de Ned. Herv, gemeente alhier, deze gemeente te Maandag 26 Mei e.k. bezoeken en des avonds voor haar op treden. DEN BOMMEL- Tot lid der commissie van toezicht op het Lager Onderwijs is benoemd Dr. W. Reinout van Hage. Door den Raad dezer gemeente is tot tijdelijk secretaris benoemd de heer A. M. Jongeling. STAD AAN 'T HARINGVLIET. Donderdag jl. reed de landbouwer J. K. met een jong paard voor de tilbury het dorp op. Daar achter reed op do flets W. B. Opeens deinsde het paard achteruit en liep W. B. gevaar tusschen den muur en het rijtuig bekneld te geraken. Nog in tijds sprong hij van de flets, maar moest deze in den steek laten. Hij zelfs kwam er ongedeerd af, doch de flets, die onder het rijtuig geraakte, werd deerlijk gehavend. Burg. en Weth. dezer gemeente maken bekend, dat het door hen aan den Raad gedaan verslag van den toestand der ge meente over het vorige jaar, tegen betaling der kosten ter Gemeente-Secretarie verkrijg baar is gesteld. Onze vroegere dorpsgenoot, de heer A. Smits is benoemd tot ambtenaar ter Secretarie te Rotterdam. B. en W. dezer gemeente maken be kend, dat de op den 22sten Maart 1.1. vast gestelde kiezerslijst voor het jaar 1913/1914, zooals deze thans luidt, van heden tot den 15den Mei van het volgend jaar van kracht blijft. Op deze lijst komen 226 namen voor: 225 voor de Tweede Kamer, 222 voor de Prov. Staten en 203 voor den Gemeenteraad. De huisvrouw van M. v.G. alhier had het ongeluk zoodanig van een stoel te val len, waarop zij stond, dat terstond genees kundige hulp moest worden aangewend. Prof. dr. P. J. Muller, candidaat van de protestantsche kiesvereeniging in hetdistrict Eist, heeft Vrijdagavond 16 Mei aldaar voor een talrijk publiek gesproken. Het is, aldus ving spreker aan,degroote vraag in verkiezingsreden en overal waar menschen samenkomen, in eiken kring dus Waar gaan wij heen? De tegenwoordige weg is niet de meest gezegende voor land en volk, al lijkt het oppervlakkig zoo. Maar in den grond is dit niet zoo, waar ons land geworden is, wat het is, door het protes tantisme. Om misverstand te vermijden, wijst spr. er nadrukkelijk op, dat hij, nu sprekende over Rome, niets wenscht te zeggen ten nadeele van onze Roomsch-Katholieke Chris tenen en medeburgers. Over personen wordt niet gesproken, want het innerlijk gehalte van den mensch hangt niet af van zijn Roomsch of Protestansch zijn. Niet ovei de Roornschen, maar over het Roomscbe systeem wenscht spreker in verband met den politieken toestand van het oogenblik een en ander te zeggen. Een groote groep Nederlanders, die het protestantisme in Calvinistischen vorm wen- schen hoog te houden, de antirevolutionai ren, zien wij thans samengaan met Rome, een verbond tusschen Rome en Dordt. Wij, Nederlanders, zijn daaraan gewoon geraakt, maar buitenlandsche Calvinistische kringen vinden het zonderling en onverklaarbaar. In Schotland, Calvinistisch bij uitnemend heid, slaat men daarover de handen van verbazing ineen. Men noemt het daar onver klaarbaar, onmogelijk, het is in het oog van de Calvinisten een monsterverbond. De man, die dit alles zoo heeft geleid, dr. Kuyper, heeft eens ook zoo gesproken. Toen heette het: „Wij als Christenen, als gereformeerden, als geloovigen kunnen nooit Rome steunen, dat is buiten kijf. En mogen of kunnen wij den steun van Rome aan nemen? Ook dat nooit of nimmer." Die oude plunje heeft dr. Kuyper uitge trokken en nu geldt het als een eisch van God: met Rome naar de stembus. Wie dat weet en ziet, vraagt: hoe kan een menscb zoo veranderen? Wat is er geworden van het beginsel van Groen van Prinsteren? „Wij moeten staan op ons zelf, en al zijn wij dan geïsoleerd, daarin zal onze kracht liggen." En nu zien wij Rome en Dordt broederlijk samengaan. Ook de christelijk-historischen, algebrui- ken zij mooie phrases en prachtige volzin nen en maken zij voorbehoud, gaan met Dordt en Rome samen. Dat is de coalitie, een verbond niet te verstaan en te be grijpen, ten ware het is aangegaan met politieke doeleinden. Maar de vraag blijft; mogen wij krachtens het standpunt van protestant en geloovig. Christen de coalitie haar gang laten gaan En dan is het ant woord een krachtig: neen, dat is onmogelijk. Want wat wil Rome? Rome streeft een doel na, op zichzelf in theorie beschouwd, prachtig mooide kerk tot glorie verheffen Eén ding dienen wy daarbij in het oog te vatten, n.l. dat de rogmscb-katholieken kerk het zichtbare Godsrijk hier op aarde is. Wy, protestanten, zien in de kerk het middel om het Godsrijk te doen komen, maar nooit het doel. En van die kerk is de Paus het hoofd, de Paus aangesteld als stedehouder en opvolger van Jezus Christus. Waar men zoo oordeelt is het streven onzer Roomsch-katholieke medeburgers be- grijpelyk, de kerk te verheffen en den Paus gezag te geven over land en volk, over mensch en ziel. Rome zegt, zich te gronden op de Schrift, maar wie deze kent, zal zien, dat de zuivere Christelijke kerk slechts op Rome heeft te letten, om te weten hoe ze uooit mag zijn. Waarom hebben Luther en Calvyn zich aangegord tegen Rome? Zy begrepen op grond van het Evangelie, dat Rome nooit kon en mocht zijn de ware Christelyke kerk. Luther en Calvyn richtten op ver schillende deeleu dier kerk het oog en daarom ontstond er scheiding tusschen die hervormers. Luther zag geen Christelijke moraal, maar de oude, Joodsche practyk in de kerk van Rome. De mensch wordt gerechtvaardigd door de werken der Wel, is het Joodsche beginsel, waartegen Jezus en Paulus uitdrukkelijk zyn opgekomen. Rome zegtdoor de goede werken beërft gy den hemel, en Rome veronderstelt zelfs een overschot van goede werken ten be hoeve van anderen, een beschouwing, waaruit zich de aflaat heeft ontwikkelt. Luther: Ons beginsel staat of valt met het woord van Paulus in zijn brief aan de Romei nen geen mensch wordt gerechtvaardigd door de werken van het geloof alleen. Calvyn zag in de kerk meer het heidensch element, waarvan gesproken wordtin Rom. I, dat het schepsel geëerd wordt boven den Schepper. Jozef, Maria en de Heiligen worden aan gebeden en hun wordt gesmeekt om voor bidding en verlossing. Dat is het heidensche paganisme in Rome, door Calvyn bestreden. Beiden, Luther en Calvyn, vonden weinig Christelijks, maar het Joodsche en heiden sche element, met den Christelyken mantel er over heen geslagen. Wy zyn een protestantsch volk, waardoor het land geworden is, wat het is. Tegenover deze wordingsgeschiedenis predikt de Paus nog steeds als vroeger het non possumus, wy kunnen niet. Rome is Rome gebleven. Het zegt van de kerk, wat alleen van God gezegd kan worden: zy kan rustig zyn, zy is eeuwig. Dat is een leugen: alleen God en Zyn waarheid, ons door Christus gebracht, zyn eeuwig. Wat die kerk heeft gewrocht verbaasl ons. In Spanje, Portugal, Italië, Frankrijk, Oostenrijk heerscht, of heerschte zy tot voor kort, oppermachtig En wat heeft zy et van gemaakt? De historie leert: waar zy komt, brengt zy ellende, achteruitgang, revolutie. Spreker heeft in deze landen veel gereisd, in enkele gewoond en weet dit uit ervaring. Portugal, eeD land van vyf millioen inwoners, telt 80 pet. analphabeten. Voor Spanje geldt hetzelfde cijfer. Hoe is dat mogelyk, als Rome verlichting en zegen onder het volk wil brengen? De godsdienstige factor is de hoogste en edelste in den mensch en waar Rome kwam en heerschte door priesterdwang, trad de doodslaap in. Dat is verklaarbaar, waar de priester zegt„Ik en Kerk zorgen voor U." Daarvan is indommelen en inslapen het gevolg. Maar wordt het volk, dat nooit den zegen van het evangelie ontvangen heeft, wakker en mondig dan komt derevolutie, de anarchie. Zyn het niet bovengenoemde landen en de Zuid-Amerikaansche staten, waar anarchie en revolutie driest het hoofd opsteken En in Frankrijk is godsdienst het werk van vrouwen en kinderende mannen achten dien beneden zich. Dat is de politieke fout van Rome, het volk als onmondigen te beschouwen. De revolutie, begonnen tegen den priester, keert zich van zelf daardoor tegen alles. En wfl gaan om de revolutie te keeren met Rome arm in arm. Ook dat is verklaarbaar, want Rome is tegen elke revolutie. Maar juist, omdat het zyn kinderen onmondig houdt, treden zy omwentelend op, alszy priesterjuk en kerk- kedwang afschudden. Dat leert ons weer Frankryk. Wat in Roomsche landen gebeurd, dat zou hier niet tot zulk een ontwikkeling kunnen komen. Daarom is het waar, wat men weieens zegt, dat de pastoor hier veel van den dominee geleerd heeft. En toch gaan de antirevolutionairen met Rome sa men. Wie dat niet wil; wie dat samengaan een monsterverbond noemtwie een coalitie, die ons land en volk terugdringt in plaats van vooruitbrengt en het juk brengt in plaats van de vry beid, bestrijdt, die moet daartegen optrekken. Die coalitie heeft ons reeds veel ellende bezorgd en zal ons nog meerbrengen. De kracht van Rome is het gezag. Het is volkomen waar, dat het strikt doorge voerde beginsel van gehoorzaamheid Rome tijdelijk schijnbaar machtig maakt. Dit beginsel is op de spits gedreven door het Jezuïtisme. En al mogen niet alle roomsch katholieken Jezuïeten zyn het is bekend, dat de Dominicanen ze niet mogen lyden zj regeeren zelfs den Paus met hun stelregel: Gy moet in de hand van den onmiddellyken chef worden als een lyk. En de chef der Jezuïeten, hun generaal, wel eens genoemd de zwarte Paus, leidt alles, ook den Paus. En al zyn er stellig groote mannen onder, hun systeem is slecht. Het blindelings ge hoorzamen aan het gezag is de volkomen onderdrukking van de uiting van den men- scheiyken geest, En de kerk erkent die leer als de zedenleer by uitnemendheid, waarin de priesters worden opgekweekt. Eén ding wil spreker van die zedenleer nog zeggenzy erkent het geestelijk voor behoud, d. w. z. dat elk middel goed, is waar het de eer, de macht,dekracht, deuitbreiding der kerk geldt; dat het j a voor neen niet alleen geoorloofd is, maar zedelijk heet. Wy, protestanten, al erkennen wy te dwalen in vele opzichten, noemen het zede lyk de waarheid onder alle omstandigheden voor te staan. Is het wonder, dat priesters, na hun over gang tot het protestantisme, het oogenblik zegenden, dat zy in kringen van menschen kwamen, wier j a, j a, en wier neen, neen was Hoe oordeelt Rome over ons, protestanten? in 1897 werden klachten geuit over het indringen van de roomsch katholieke missie in onze zendingsterreinen, waardoor het werk onzer zending in Oost-Indië werd ver stoord. Toen schreef een katholiek blad: Wat, wil het protestantisme, dat een dwaling is en geen recht van bestaan heeft, spreken van indringen in het zendingsgebied der ware kerk? En Rome kan niet anders denken en zeggen. Nu gaan wij ermee arm in arm naar de stembus. Zoo flink zyn wy en wy weten het met bybelsche teksten goed te praten. Het samengaan met Rome helpt niettegen de revolutie. Als morgen Nederland roomsch werd, hadden wy morgen de revolutie. Wie dat ontkent, slaat de histórie in het aange zicht. Kloosters, zusters- en broedersscboolkens rijzen op uit den grond en in alle wordt onderwezen, dat het protestantisme geen recht van bestaan heeft. Maar bovendien wordt in die kloosters gearbeidkant,linnen, alles, tot bier en likeur toe, wordt er ver vaardigd en geen concurrentie is mogelyk. Waar dan ook kloosters vermeerderen, ver mindert de volkswelvaart. Het dood kapitaal, waarvan niemand de grootte kent, maar dat millioenen bedraagt, wordt onttrokken aan het maatschappelijk kapitaal. De strijd gaat dus om vryheid van geweten van ons protestantsche Nederland, maar ook om onze volkswelvaart. Leest in Roomsch-katholieke bladen, hoe zy oordeelen over de grondleggers van onze volksvrijheid. En toch gaan wy met Rome mee. Als Rome macht had, was de Hervorm de Kerk metéén slag in den grond. En toch zegt gyMet Rome mee 1 Gy weet niet, wat gy zegt, gij verdient niet den naam van oprecht vaderlander. Voor onze roomsch-katholieke medeburgers vragen wy evenveel recht als voor ons zelf, maar niet zooveel, dat zy de vryheid krygen ons op te hangen. Omdat spr. in Christus als Heiland gelooft, omdat hj vryheid, land en Vorstenhuis liefheeft, zal hy niet nalaten alles te doen, om de coalitie af te breken. De eisch, gelijk recht voor alle scholen, klinkt mooi, maar die de zusters en de broeders uit den grond stampen, kunnen w y betalen. Waar honderdduizenden ge bruik maken van de openbare school, is het onze plicht, die school zoo goed mogelyk te maken, willen wy ietsin het belang van het volk tot stand brengen. Over de Tariefwet zal spreker niet veel zeggen. Hj zal zich bepalen tot een enkele aanhaling uit het werkje over die wet van bet Kamerlid W. de Jong, over de klompen. De mingegoeden lyden onder de Tariefwet het meest. De belasting op dit artikel moet f300,000 opbrengen. Rekent men, dat een gezin met 6 kinderen 60 paar klompen per jaar noodig heeft, dan betaalt de daglooner in die belasting f 2,50 a f 3 of 1 pCt. van zyn inkomen. Maar gelijke belasting wordt geëischt van zyn kleeding en voeding. Alvorens te eindigen, wil spr. een enkel woord zeggen over de Leidsche rede van den afgevaardigde van dit district, baron Van Wijnbergen, omdat het allen geldt, hier aanwezig. Hy is niet de vertegenwoordiger van het geheele district, want hy zondert u allen uit, waar hy vraagtwat ziet men by links? Alles, wat is tegen openbare orde en zedelijkheidalles, wat is voor onder mijning van het gezag, wat ongeloovig is, stemt links. En hy maakt de woorden van den Belg, die van canaille sprak tot de zyne. Ik zegt spr. stel er prijs op tot dit canaille te behooren. Toen de edellieden hun smeekschrift aan Margaretha van Parma kwamen aanbieden, zeide Barlaimont tot haar geruststelling: Het zyn maar bedelaars, geuzen. En onze vaderen hebben dien geuzennaam als eere naam aangenomen. En wy, welnu, laten wfl den naam canaille aannemen en ons geuzenbeginsel hooghouden. En toch luidt de opmerking: Rome steu nen Ik zegt spr. - doe dat nooit, omdat ik ben geloovig Nederlander en [Protestantsch Hervormd. (Luid applaus.) (Overgenomen uit de 1L Rott. courant) De groote brand te Presburg. Zooals Reuter reeds meldde, heeft Zater dagmiddag te Presburg, de voormalige kro ningstad van Hongarije, een reusachtige brand gewoed, waaraan een geheele stads wijk ten offer is gevallen. Honderd groote steenen huizen, twee kerken en talrijke openbare geDouwen zyn totaal afgebrand. Het vuur, dat 's middags om balf drie in een woning der Petösistrasze uitbrak, ver breidde zich tengevolge van den stormach- tigen wind met groote snelheid en in een minimum van tijd stonden zes der in genoemdestraai liggende houtopslagplaatsen in vlammen. Een half uur later branden ook reeds drie tramwagens. De bevolking verliet in paniek haar woningen en liet al haar bezittingen achter om slechts het leven te redden. Buiten de stad had zich weldra een geheel leger van duizenden dakloozen verzameld, ,s Namiddags om vyf uurstonden twaalf tramwagens in brand. De politie en brand weer van Presburg konden tegen de vlam menzee al beel weinig uitrichtenZy verzocht daarom de Weener brandweer telegrafisch om hulp en in een extra-trein verscheen deze spoedig op het terrein van den brand, die op dat oogenbiik zijn hoogtepunt had bereikt. Tezelfder tyd rukte ook een detache ment militairen aan, zoodat het vuur toen van verschillende zijden tegelijk kon worden aangegrepen. Tegen zeven uur, toen de storm veel van zyn kracht verloren had, slaagde men er eindelijk in de vlammen in hun voortgang te stuiten en eenigen tyd later was het vuur geheel gebluscht. Vele kinderen en een groot aantal volwassenen worden vermist, terwyl ongeveer 1600 fami liën, d, w. z. ruim 8000 personen, dakloos zyn. Gelyk reeds gemeld is, werd een Presburger brandweerman gedood en werden tal van anderen min of meer zwaar gewoDd Ongeveer dertig personen zyn uit de vlam men gered. (Tel.) Een speelbank op Ada Kaleh. De Weener „Zeit" verneemt, dat zich een Roemeensch consortium met een kapitaal van 20 millioen kronen gevormd heeftom op Ada Kaleh een speelbank te vestigen. Manifestaties tegen den drie-jarigen dienst plicht in Frankrijk. Te Toul hebben Zaterdagavond onder het garnizoen betreurenswaardige incidenten plaats gehad, naar aanleiding van de weder instelling van den 3-jarigen dienstplicht. De legerautoriteiten hadden vernomen, dat een betooging zou plaats hebben tijdens de taptoe, die iederen Zaterdagavond in de straten van Toul plaats heeft. Inderdaad vormde zich omstreeks half zeven een groep van 2 tot 300 soldaten in de Rue de la Republique, met het doel een betooging op touw te zetten. Dadelyk werd last gegeven om alarm te blazen. Eenigen weigerden naar de kazerne terug te keeren, maar het mee- rendeel volgde dadelyk de bevelen op. Toen een officier in burgerkleerendeontevredenen in overweging gaf, zonder verwyl naar de kazerne terug te keeren, deden zich eenige kreten van verzet hooren, maar toch ein digden de weerspannige militairen met mopperend te gehoorzamen. Ook te Troyes hebben zich onlusten voorgedaan, om dezelfde redenen. Sedert een maand hadden de Zaterdagsche militaire taptoes aanleiding gegeven tot betoogingen voor en tegen den driejarigen dienstplicht. Ondanks de vermaningen, door den bur gemeester tot zyne medeburgers gericht, vormde zich Zaterdag opnieuw een oproerige stoet achter de taptoe. De betoogers hieven de „internationale" aan en gaven door luide kreten hun afkeer van den drie-jarigen dienstplicht te kennen. Andere betoogers zongen er de „Marseil laise" tegenin, en er volgde een woest hand gemeen tusschen betoogers, politie en gen darmes. Er hadden 15 arrestaties plaats. Naar aanleiding van de betooging tegen de wet op den driejarigen dienstplicht, zyn een aantal soldaten naar bet politiebureau geleid. Een korporaal zou in de cel zyn gesloten. De afkeuring onder de burgerlijke bevol king is algemeen. (Tel.) Aanslag op een spoot lijn. Van Vrijdag- op Zaterdagnacht is op de spoorlijn tusschen de stations Belfort en Hericourt een aanslag gepleegd, die zyn wedergade in geraffineerdheid niet heeft. Met het doel, een trein te doen deraileeren, hebben misdadigers, blijkbaar goed op de hoogte met spoorwegarbeid, op een afstand van 500 meter van het station van Hericourt op de buitenste rail een andere rail van 8 M. lengte bevestigd en wel zoodanig, dat de trein, daarop liep, noodzakelijkerwijze moest ontsporen. Tegen half twaalf naderde een goederentrein deze plek en derailleerde. De machinist, Bainier genaamd, geraakte onder den omvallenden locomotief en werd gedood. Men weet niet, met welk doel deze misdaad is geschied, maar veronderstelt wordt dat men aan plan was, de trein Riviera—Berlijn te doen ontsporen, om de verwarring, die daaruit zou voortvloeien, te proflteeren en de reizigers te berooven. Deze trein loopt wel iB waar sedert 1 Mei niet meer, maar daar hij nog op de dienst regeling staat aangegeven, isde mogelijkheid van die veronderstelling niet buitengesloten. Het parket van Lure heeft zich naar de plek van het ongeluk begeven, om een onderzoek in te stellen. (Tel.) Spionnen begenadigd. BERLIJN, 19 Mei. (Reuter). Keizer Wil helm verleende gratie aan den wegens spionnage tot vestingstraf veroordeelden Engelsches advocaat Stewart en aan de om dezelfde redenen veroordeelde Engelsche officieren Brandon en French, (Tel.)

Krantenbank Zeeland

“Vooruit!”Officieel Nieuws- en Advertentieblad voor Overflakkee en Goedereede | 1913 | | pagina 6