f Vleesckhouwerij l
Internationale
Hypotheekbank
De „onbeschermden".
Buitenland.
Advertentiën.
C. VAN DER JAGT
Gas- en Petroleumlampen.
MOZES DE HAAS, g
te Apeldoorn.
M. DE GAST ZOON
andere hoofde recht op pensioen bestaat,
het bedrag daarvan regelen. Volstaan moet
worden met een imperatieve opdracht aan
den wetgever.
In de tweede plaats wordt door de be
staande regeling eene door niets gewettigde
premie gesteld op het wonen te 's.Graven-
hage. Daarom gebiedt het eerste lid dei-
wetgever voor het bywonen van alle ver
gaderingen, zoowel van de volle Kamer als
van de commissien, vergoeding van reis
kosten toe te kennen.
Geschrapt is de onderstelling der vereeni-
ging van het ministerschap met het lidmaat
schap der Kamer.
De mogelijkheid wordt geopend, dat de
minister met behoud van zijn volle verant
woordelijkheid, de Kamers kan doen voor
lichten door een met de bijzonderheden van
het onderwerp bekenden ambtenaar, die
hem tot dit doel vergezelt, of zelf van diens
voorlichtingen gebruik maakt.
De imuniteit der leden van de Staten-
Generaal behoort niet te worden bestendigd
voor 't geval zij zich schuldig maken aan
schending van hun ambtshalve of krachtens
beroep bekend geworden geheimen, 't Is
rationeel, de ministers, de regeerings-com-
missarissen en de ambtenaren, die krachtens
art. 94 (nieuw) hun bijstand verleenen, in
de parlementaire onschenbaarheid, iu den
aanvang, waarin zij door de leden der Staten-
Generaal bestaat, te doen deelen.
Wanneer bü 't onderzoek van de geloofs
brieven geschillen rijzen, is 't verkieslijk
de beslissing te leggen in handen van eene
onpartijdige macht, staande buiten 't college,
waarvoor de toelating wordt gevraagd.
Daarom wordt voorgesteld den Hoogen
Raad met de beslissing in dergelijke gevallen
te belasten.
Ten aanzien van den voorzitter van de
Eerste Kamer wordt dezelfde wijze van
benoeming voorgesteld als voor dien van
de Tweede Kamer.
Daar het niet vanzelf spreekt, dat het in
eene besloten vergadering behandelde ge
heim moet blijven, is't wenschelijk, dit te
doen uitkomen door aan de Kamer de be
voegdheid toe te kennen, geheimhouding
op te leggen.
Er bestaat een geldige reden bij ontbin
ding de sluiting van de zitting door eene
commissie buiten te sluiten, 't Mag met 't
oog op de in de Tweede Kamer opgedane
ondervinding wenschelijk heeten, den Ka
mers vrijheid te schenken bij de bepaling
van 't aantal leden, noodig, om tot opening
der vergadering te kunnen overgaan. De
wijze van stemmen over zaken wordt ter
regeling bij 't reglement van orde overge
laten. Dan zal 't mogelijk blijken met
nieuwe uitvindingen inzake 't opnemen van
stemmen rekening te houden en verdwijnt
uit de Grondwet 't gebiedend voorschrift,
dat elk lid hoofdelijke stemming vermag
te eischen, waardoor een geregelde gang
van werkzaamheden kan worden verstoord.
Bij de vaststelling van de jongste wijzi
gingen in 't reglement van orde voor de
Tweede Kamer, bleek 't grondwettelijk
voorschrift een beletsel, om aanstonds een
wetsontwerp bü eerste lezing in openbare
beraadslaging te brengen. Een nieuwe re
dactie beoogt dit beletsel weg te nemen.
Vereenigbaarheid lidmaatschap Eerste
Kamer en Prov. Staten.
Het verbod om tegelijk lid van de Eerste
Kamer en lid van de Provinciale Staten
te zü'n, gaat te ver. 'tls voldoende, dat het
gelijktijdig bekleeden van het Eerste Kamer
lidmaatschap met dat van de Staten, door
welk men gekozen is, wordt uitgesloten.
Van de gemeentebesturen.
De grondwet moet breken met den eisch,
dat naast de macht van regeling ook die
van bestuur in hare volheid onder alle om
standigheden en in elke gemeente zonder
onderscheid bü den raad moet berusten. Zij
kan veilig de bestuursinrichting inlü ven bü
de punten, die zü ten aanzien van het ge
meentewezen ter regeling overgeeft aan de
wet, zü kan en moet zich er toe bepalen,
van den Raad volledig en onverkort op te
eischen de macht van regelen en verordenen.
Ten aanzien van de bestuursorganisatie
krügt dan de wetgever de handen vrij en
kan hü eigen inzicht tot grondslag van
regeling maken. Kortom hü kan, mits hü
den Raad late de regeling der wetgevende
macht, elke denkbare inrichting van het
gemeentebestuur aanvaarden en daarmede
aan alle bezwaren van het stelsel, in de
gemeentewet belichaamd, tegemoetkomen.
Yan de in de hrtt. 143 en 144 aangebrachte
veranderingen is deze wqziging de voor
naamste. In verband daarmede is de bepa
ling, dat de Raad aan 't hoofd der gemeente
staat geschrapt. De openbaarheid der raads
vergaderingen krügt grondwettelyken on
dergrond.
Gemeenschappelijke belangen van ge
meenten en provinciën.
In eene nieuwe afdeeling is een voor
schrift opgenomen krachtens hetwelk aan
gelegenheden, waarbü de belangen van meer
provinciën of gemeenten betrokken zün en
waaromtrent tusschen haar geen overeen
stemming valt te verkrügen, langs minnelü-
ken weg door of krachtens de wet worden
geregeld.
Onteigening.
Behalve goederen behooren ook rechten
zoo zakelijke als persoonlüke onteigend te
kunnen J worden. Men denke b.v. aan ser
vituten en aan krachtens overeenkomst'
verkregen aanspraken om treinen te doen
stoppen of een station te behouden. -
Van de justitie.
In de nieuwe lezing van art. 153 der
Grondwet wordt met zoovele woorden ver
klaard, dat de bepaling strekt om alle bur-
gerrechtelüke twistgedingen, maar ook alleen
deze, aan de uitsluitende kennisneming van
de rechterlü'ke macht te onderwerpen, het
tweede lid dient, om de mogelykheid te
openen of buiten twüfel te stellen, dat voor
de kennisneming van, door de wet bepaal
delijk aan te wyzeu categorieën van bur
gerechtelyk twistgedingen b.v. met betrek
king tot geschillen omtrent zaken van
koophandel of arbeidsgeschillen, aan de
rechterlyke macht byzitters als rechters
worden toegevoegd. Het college, waaraan
de administratieve rechtspraak is op te
dragen, kan zün de rechterlyke macht (deze
uitdrukkikg, welke trouwens ook in de art.
153 voorkomt, schynt beter dan de „gewone
rechter"), maar ook „eene andere zelfstan
dige macht met administratieve rechtspraak
belast."
Het nieuwe, vierde lid van art. 161 dei-
Grondwet, opent de mogelykheid, om in
andere dan strafzaken te volstaan met voor
lezing van de uitspraak, hetzy'voor zooveel
de beslissing en de rechtsoverwegingen
betreft. Hierdoor kan een gewenschte tyds-
besparing worden verkregen, zonder aan de
rechten der justitiabelen iets te kort doen
Een lid is aan dit artikel toegevoegd,
teneinde den weg te banen voor straf
procedures gelyk zij met name in Engeland
voor een politierechter worden gevoerd.
De voordracht voor den Hoogen Raad-
welke thans aan de Tweede Kamer toe,
komt, leidt in de prakrijk feitelyk tot eene
benoeming door die kamer van de leden
van den Hoogen Raad. Hiervoor is een
politiek lichaam niet het meest aangewezen
orgaan. Het benoemingsrecht wordt aan
den koning opgedragen. Intusschen is het
gewenscht, de aanbevelingslijst, welke thans
krachtens art. 85 der wet op de rechterlyke
organisatie by vacature voor den Hoogen
Raad wordt opgemaakt, te doen wortelen
in de grondwet. Zy zal dan echter aan den
koning zyn aan te bieden, terwyl het getal
van zes personen veilig tot drie kan worden
ingekort.
Godsdienst.
De tegenwoordige titel „van den Gods
dienst" wekt den schyn, alsof de godsdienst
geregeld wordt. Alleen een zeergedetaileerde
omschrijving kan den inhoud van't Hoofd
stuk met voldoende juistheid weergeven.
De beteekenis van art. 167 is deze, dat de
wet 't belüden van een godsdienstige mee
ning nimmer mag verbieden, maar dat aan
't belyden geene uiting mag worden gegeven
op zoodanige wyze, dat de strafwet wordt
overtreden. Door de voorgestelde formu
leering komt die bedoeling beter tot haar
recht, 't Woord „kerkgenootschappen",
waarby de gedachte aan persoonlyke toe
treding op den voorgrond staat, wordt beter
vervangen door „godsdienstige gezindhe
den".
Bestaat er eenerzy'ds geen reden openbare
godsdiensoefemngen buiten gebouwen en
besloten plaatsen te verbieden, wanneeer
deze zonder, dat de openbare orde en rust
gevaar loopt, kan worden gehouden, ander-
zy'ds is toch kwalyk te handhaven eene
bepaling, krachtens welke, ook wanneer dit
gevaar wel te vreezen is, desondanks zoo
danige godsdiensoefening niet kan worden
belet.
Financiën.
Ten aanzien van de leden der Algemeene
Rekenkamer gelden niet de gronden, die
by art. 163 (nieuw) hebben geleid. De voor
dracht van de Tweede Kamer voor de
Rekenkamer is behouden.
Defensie.
De uitdrukking in art. 180 „alle Neder
landers, daartoe in staat, zyn verplicht,
mede te werken tot handhaving van de
onafhankelykheid van 't rijk, enz.", is on
juist, omdat taalkundig, zoowel mannen
als vrouwen daartoe te rekenen zü'n. Toch
wordt de verplichting van deze laatsten,
met een beroep op de woorden „daartoe in
staat" ten onrechte veelal ontkend. Vrouwen
zijn immers wel degelyk in staat tot som
mige diensten ter verdediging van den
vaderlandschen boden. Men bedenke b.v.
aan verpleging van gewonden.
Onderwijs.
't Eerste lid van art. 192, „'t openbaar
onderwüs is een voorwerp van de aanhou
dende zorg van de regeering", hoewel vaag
kan, behouden bly ven, mits't woord „open
baar" vervalle. Daarop dient te volgen 't
tegenwoordige vierde lid, dat de vryheid
van onderwüs vooropstelt.
Een nieuw, derde lid, omlüne duidelyk,
wanneer de gehoudenheid tot oprichting
van lagere scholen van overheidswege ont
staat. Vele ouders n.l. beschouwen 't als
hun plicht door oprichting van eigen scholen,
in 't onderwys hunner kinderen te voorzien.
De overheid vindt dus slechts een arbeids
veld, wanneer de ouders die taak niet kun
nen of willen vervullen.
In de van overheidswege opgerichte school
kan natuurlyk geen ander onderwys worden
verstrekt dan met J eerbiediging van de
godsdienstige gevoelens der ouders van de
schoolgaande kinderen, 't Vüfde lid spreekt
de erkenning uit van de aanspraken der
byzondere schooien op geldelüken steun
uit opeDbare kassen, evenwel onder voor
waarden en volgens regels door de wet te
stellen ten einde te allen overvloede duide-
lük te doen uitkomen, dat deugdelyk on
derwijs op den voorgrond moet staan.
De uitdrukking „algemeen lager onder
wüs" is gebezigd om te doen uitkomen,
dat daaronder niet het uitgebreid lager
onderwüs is begrepen en evenmin het
vakonderwijs, voor zoover dit is of wordt
begrepen onder het lager onderwüs.
Ten slotte is de formuleering van het
laatste lid vereenvoudigd.
Armbesturen.
In den tekst van art. 193 wordt een
verbetering gebracht om duidelük te doen
uitkomen, dat daarin niet gelegen is een
opdracht, althans een vrübrief, om het
geheele armbestuur tot een voorwerp van
overheidszorg te maken.
Afkondiging Grondwet.
De „plechtige" afkondiging van de Grond
wet kan ter voorkoming van ongemoti-
veerden omslag veilig vervangen worden
door de gewone voor alle wetten geldende
wüze van afkondiging. Evenmin dient ge
handhaafd de trouwens minder juiste bepa
ling, dat de veranderingen bü de Grondwet
worden gevoerd. Daarentegen ware wel de
dag van inwerkingtreding te bepalen. Dit
zou kunnen zyn de dag, volgende op dien
van de afkondiging, behoudens natuurlijk
de mogelykheid, datdeadditioneeleartikelen
ten aanzien van sommige bepalingen een
ander tüdstip vaststellen.
Additioneele artikelen.
Uit de additioneele artikelen worden de
bepalingen, die het voorloopig kiesreglement
behelsden, zoomede enkele andere bepalin
gen, welke thans alle beteekenis missen
geschrapt.
Aan de Memorie van Toelichting is als
bülage toegevoegd eene vergeiyking van de
regeeringsvoorstellen met de bestaande
Grondwet en de voorstellen der staatscom
missie.
Daaruit blijkt ons, dat de artikelen 55
(van de macht des konings) en 192(onder-
wy's) vrü'wel geheel gelykluidende zü'n aan
de artikelen, door de staatscommissie voor
gesteld. Alleen ontbreekt in het vüfde lid
van art. 192 het woord „vrijwillig" voor
„opgericht, dat in het ontwerp der staats
commissie voorkwam.
Hoe men over de Tariefwet-Kolkman
ook moge denken, in ieder geval zal men
niet kunnen ontkennen, dat bü invoering
daarvan onbeschermd bly'ven:
Artsen, advocaten, ambtenaren, assura
deurs, architecten, accountants, aanspre
kers.
Bakkers, boerenarbeiders, behangers,
bouwkundigen, boekdrukkers, bioscoopon
dernemers, boomkweekers, bankiers, bar
biers, bootwerkers, bloembollenkweekers,
bleekers.
Caféhouders, cargadoors, chauffeurs, com
missionairs, colporteurs, courantenbrengers.
Dienstboden, diamantbewerkers, dichters.
Effecten-commissieonairs. expediteurs, ex
porteurs, electriciens.
Fotografen, fitters.
Gemeenteambtenaren, gemeentewerklie
den, grondwerkers, gepensioneerden.
Hotelhouders, hotelgeemployeerden. huis
bedienden, huishoudsters, hoogleeraren her
ders.
Importeurs, ingenieurs.
Journalisten, jagers.
Kruiers, kelners, koks, koetsiers, kantoor
bedienden, kosters, klokkenluiders, kassiers,
kapelaans, kappers, kooplieden.
Landbouwers, leeraren, lompensorteer
ders, letterzetters, loodgieters, lithografen,
letterkundigen.
Matrozen, muzikanten, makelaars, minis
ters, melkslüters, magazünbedienden, meel-
molenaars.
Notarissen, nachtwakers.
Onderwüzers, officieren, onder-officieren,
Procureurs, predikanten, pastoors, piano
stemmers, pompenmakers.
Quitantieloopers.
Ry'ksambtenaren, rükswerklieden, rabby-
nen, reeders.
Schoorsteenvegers, smeden, schilders,
scheepsgezagvoerders, stuurlieden, stuca-
doors, sjouwers, spoorwegpersoneel, schui
tenvoerders, scheepsbouwers, schippers,
stokvischbeukers, scheikundigen, stokers.
Timmerlieden, landmeesters, tooneelspe-
Iers, toonkunstenaars, taxateurs, tramcon
ducteurs, tuinders, translateurs tweede ka
merleden.
Uitdragers, uitgevers.
Veeartsen, venduhouders, voerlieden,
vleeschhouwers, visschers, venters, visch-
koopers, veehouders.
Winkeliers, winkelbedienden, waagdra
gers, waschvrouwen.
Xylografen.
IJshandelaren.
Ziekenverplegers, zinkwerkers, zangers,
en pog zeer vele anderen, die eenig beroep
of bedrijf uitoefenen.
Onbeschermd zün voorts alle beroeploozen,
waartoe volgens de volkstelling van
1909 behooren (kinderen inbegrepen)
41.16 pCt. van de mannen en 81.66 pCt.
van de vrouwen, of 61 '/2 pCt. van de ge
heele bevolking.
Van de resteerende 38'/2 pCt. is werkzaam
in de ny'verbeid 38.8 pCt. of 13.39 pCt. van
alle ingezetenen. Maar als behoorende onder
„de nijverheid" zün ook geteld b.v. de
arbeiders in de bouwvakken, wier werk
uiteraard met invoerrechten niets te maken
heeft, en voorts zy', die werkzaam zün in
de niet beschermde industriën, zooals de
bakkers, diamantbewerkers, scheepstim
merlieden enz. Hun aantal wordt geschat
op de helft van de 13 39 pCt. zoodat dan
nog slechts 7 pCt. overblüft.
Dit zyn dan per saldo degenen, die door
de bescherming kunnen worden gebaat, ten
minste als de „bescherming" hun in wer
kelijkheid niet meer schade dan voordeel
aanbrengt, en afgezien nog van het feit,
dat ook zy' zullen moeten mee betalen.
In het gunstigste geval vormen de „be
schermden" dus wel een zeer klein deel van
de bevolking.
De „onbeschermden" dat zyn alle
overigen zullen van de Tariefwet niets
dan nadeel kunnen ondervinden.
Het administratief schandaal te Rome.
De correspondent van de „Temps" te
Rome weet de volgende büzonderheden aan
zijn blad mede te deelen betreffende het
administratief schandaal bij den bouw van
het paleis van justitie te Rome. Dit monu
mentaal gebouw, dat in artistenkringen
algemeen besproken wordt, heeft dertig
millioenen lire gekost, hetgeen een veel
hooger bedrag was, dan by de begrooting
geraamd was. Ten einde achter de redenen
te komen, die zulke groote uitgaven nood-
zakely'k maakten, werd eene parlementaire
commissie ingesteld, die uitmaakte, dat
zekere processen tusschen den staat en de
bouwonderneming door deze laatste wer
den gewonnen, dank zij den onwettigen
steun van een hoog staatsbeambte, den
advocaat Sylvestre. Tengevolge van dit
onderzoek zyn twee architect-ingenieurs,
Ricciardi en Borrelli gearresteerd, terwyl
Sylvestre gevlucht is om zich aan een
arrestatie te onttrekken.
Deze sensationeele kwestie heeft te Rome
grooten indruk gemaakt. De commissie van
onderzoek zet intusschen haar arbeid voort
ten einde licht te verspreiden over zekere
oordeelvellingen van een scheidsgerecht in
eenige geschillen van den staat en de bouw
onderneming, waardoor deze laatste er in
slaagde in een enkel proces een extra uit
betaling van drie miliioen lire voor uitge
voerde werken te verkrügen. Over den
arbeid dezer commissie, die streng geheim
gehouden wordt, doen verschillende ge
ruchten de ronde. Men spreekt o.a. van de
verantwoordeiykheid van politicus, die de
onderneming, ten nadeele van den staat,
zou beschadigd hebben. Intusschen zal men
het rapport der commissie, dat binnen
enkele weken verschünt, dienen af te
wachten.
Dit is de laatste en meest dramatische
episode van een kwestie, die sedert tien
jaar het Italiaansche volk heeft bezig ge
houden, dat het buitensporig vond 30 mil
iioen uit te geven in twintig jaar voor een
paleis van justitie, waarover de smaken
ver uiteenloopen en men wordt levendig
herinnerd aan het woord van den minister
van Openbare Werken bij de inwüding van
het gebouw: „Vandaag is het een dag van
rouw voor de Italiaansche administratie!"
VOORSTRAAT OUDE TOSfiE
RUIME SORTEERING IN
Gas- en Petroleumkookstellen, Branders, Kousjes
Glazen, Katoen, Beeldjes enz.
Uitgebreide collectie fijn Glas- en Aardewerk,
Galanteriên, Leder- en Nikkelwaren, Geëm.
Ijzerwaren, Schrijf-, Toeken- en Schoolbehoeften.
Tabak, Sigaren, Kruidenierswaren enz.
Beleefd aanbevolen.
VAN p
a St. Joris Doel straat, Soramelsdjjk W
INTERCOMMUNAAL TELEFOON No. 8.
lederen dag prima kwaliteit versch hjj
a rundvleescli verkrijgbaar .Neemt proef g
o) van onovertrefbaar Saucisse de Bou- j-
logne en spiertjes rookvleesch.
M> P.S. Verzendingen geschieden in jjjj
b* luchtvrye verpakking,
pj Beleefd, aanbevolen,
lederen Donderdag versch Kalfsvleesch.
De Bank geeft 5 °/0 Pandbrieven uit
tegen den koers van 101 °/0, plus
loopende rente in stukken van f 250D,
/•1000—500,f 250— en 100,—
Verkrijgbaar ten kantore der Bank en
bij de heeren
TE SOMMELSD1JK.