f Vleesckhouwerij l Internationale Hypotheekbank De „onbeschermden". Buitenland. Advertentiën. C. VAN DER JAGT Gas- en Petroleumlampen. MOZES DE HAAS, g te Apeldoorn. M. DE GAST ZOON andere hoofde recht op pensioen bestaat, het bedrag daarvan regelen. Volstaan moet worden met een imperatieve opdracht aan den wetgever. In de tweede plaats wordt door de be staande regeling eene door niets gewettigde premie gesteld op het wonen te 's.Graven- hage. Daarom gebiedt het eerste lid dei- wetgever voor het bywonen van alle ver gaderingen, zoowel van de volle Kamer als van de commissien, vergoeding van reis kosten toe te kennen. Geschrapt is de onderstelling der vereeni- ging van het ministerschap met het lidmaat schap der Kamer. De mogelijkheid wordt geopend, dat de minister met behoud van zijn volle verant woordelijkheid, de Kamers kan doen voor lichten door een met de bijzonderheden van het onderwerp bekenden ambtenaar, die hem tot dit doel vergezelt, of zelf van diens voorlichtingen gebruik maakt. De imuniteit der leden van de Staten- Generaal behoort niet te worden bestendigd voor 't geval zij zich schuldig maken aan schending van hun ambtshalve of krachtens beroep bekend geworden geheimen, 't Is rationeel, de ministers, de regeerings-com- missarissen en de ambtenaren, die krachtens art. 94 (nieuw) hun bijstand verleenen, in de parlementaire onschenbaarheid, iu den aanvang, waarin zij door de leden der Staten- Generaal bestaat, te doen deelen. Wanneer bü 't onderzoek van de geloofs brieven geschillen rijzen, is 't verkieslijk de beslissing te leggen in handen van eene onpartijdige macht, staande buiten 't college, waarvoor de toelating wordt gevraagd. Daarom wordt voorgesteld den Hoogen Raad met de beslissing in dergelijke gevallen te belasten. Ten aanzien van den voorzitter van de Eerste Kamer wordt dezelfde wijze van benoeming voorgesteld als voor dien van de Tweede Kamer. Daar het niet vanzelf spreekt, dat het in eene besloten vergadering behandelde ge heim moet blijven, is't wenschelijk, dit te doen uitkomen door aan de Kamer de be voegdheid toe te kennen, geheimhouding op te leggen. Er bestaat een geldige reden bij ontbin ding de sluiting van de zitting door eene commissie buiten te sluiten, 't Mag met 't oog op de in de Tweede Kamer opgedane ondervinding wenschelijk heeten, den Ka mers vrijheid te schenken bij de bepaling van 't aantal leden, noodig, om tot opening der vergadering te kunnen overgaan. De wijze van stemmen over zaken wordt ter regeling bij 't reglement van orde overge laten. Dan zal 't mogelijk blijken met nieuwe uitvindingen inzake 't opnemen van stemmen rekening te houden en verdwijnt uit de Grondwet 't gebiedend voorschrift, dat elk lid hoofdelijke stemming vermag te eischen, waardoor een geregelde gang van werkzaamheden kan worden verstoord. Bij de vaststelling van de jongste wijzi gingen in 't reglement van orde voor de Tweede Kamer, bleek 't grondwettelijk voorschrift een beletsel, om aanstonds een wetsontwerp bü eerste lezing in openbare beraadslaging te brengen. Een nieuwe re dactie beoogt dit beletsel weg te nemen. Vereenigbaarheid lidmaatschap Eerste Kamer en Prov. Staten. Het verbod om tegelijk lid van de Eerste Kamer en lid van de Provinciale Staten te zü'n, gaat te ver. 'tls voldoende, dat het gelijktijdig bekleeden van het Eerste Kamer lidmaatschap met dat van de Staten, door welk men gekozen is, wordt uitgesloten. Van de gemeentebesturen. De grondwet moet breken met den eisch, dat naast de macht van regeling ook die van bestuur in hare volheid onder alle om standigheden en in elke gemeente zonder onderscheid bü den raad moet berusten. Zij kan veilig de bestuursinrichting inlü ven bü de punten, die zü ten aanzien van het ge meentewezen ter regeling overgeeft aan de wet, zü kan en moet zich er toe bepalen, van den Raad volledig en onverkort op te eischen de macht van regelen en verordenen. Ten aanzien van de bestuursorganisatie krügt dan de wetgever de handen vrij en kan hü eigen inzicht tot grondslag van regeling maken. Kortom hü kan, mits hü den Raad late de regeling der wetgevende macht, elke denkbare inrichting van het gemeentebestuur aanvaarden en daarmede aan alle bezwaren van het stelsel, in de gemeentewet belichaamd, tegemoetkomen. Yan de in de hrtt. 143 en 144 aangebrachte veranderingen is deze wqziging de voor naamste. In verband daarmede is de bepa ling, dat de Raad aan 't hoofd der gemeente staat geschrapt. De openbaarheid der raads vergaderingen krügt grondwettelyken on dergrond. Gemeenschappelijke belangen van ge meenten en provinciën. In eene nieuwe afdeeling is een voor schrift opgenomen krachtens hetwelk aan gelegenheden, waarbü de belangen van meer provinciën of gemeenten betrokken zün en waaromtrent tusschen haar geen overeen stemming valt te verkrügen, langs minnelü- ken weg door of krachtens de wet worden geregeld. Onteigening. Behalve goederen behooren ook rechten zoo zakelijke als persoonlüke onteigend te kunnen J worden. Men denke b.v. aan ser vituten en aan krachtens overeenkomst' verkregen aanspraken om treinen te doen stoppen of een station te behouden. - Van de justitie. In de nieuwe lezing van art. 153 der Grondwet wordt met zoovele woorden ver klaard, dat de bepaling strekt om alle bur- gerrechtelüke twistgedingen, maar ook alleen deze, aan de uitsluitende kennisneming van de rechterlü'ke macht te onderwerpen, het tweede lid dient, om de mogelykheid te openen of buiten twüfel te stellen, dat voor de kennisneming van, door de wet bepaal delijk aan te wyzeu categorieën van bur gerechtelyk twistgedingen b.v. met betrek king tot geschillen omtrent zaken van koophandel of arbeidsgeschillen, aan de rechterlyke macht byzitters als rechters worden toegevoegd. Het college, waaraan de administratieve rechtspraak is op te dragen, kan zün de rechterlyke macht (deze uitdrukkikg, welke trouwens ook in de art. 153 voorkomt, schynt beter dan de „gewone rechter"), maar ook „eene andere zelfstan dige macht met administratieve rechtspraak belast." Het nieuwe, vierde lid van art. 161 dei- Grondwet, opent de mogelykheid, om in andere dan strafzaken te volstaan met voor lezing van de uitspraak, hetzy'voor zooveel de beslissing en de rechtsoverwegingen betreft. Hierdoor kan een gewenschte tyds- besparing worden verkregen, zonder aan de rechten der justitiabelen iets te kort doen Een lid is aan dit artikel toegevoegd, teneinde den weg te banen voor straf procedures gelyk zij met name in Engeland voor een politierechter worden gevoerd. De voordracht voor den Hoogen Raad- welke thans aan de Tweede Kamer toe, komt, leidt in de prakrijk feitelyk tot eene benoeming door die kamer van de leden van den Hoogen Raad. Hiervoor is een politiek lichaam niet het meest aangewezen orgaan. Het benoemingsrecht wordt aan den koning opgedragen. Intusschen is het gewenscht, de aanbevelingslijst, welke thans krachtens art. 85 der wet op de rechterlyke organisatie by vacature voor den Hoogen Raad wordt opgemaakt, te doen wortelen in de grondwet. Zy zal dan echter aan den koning zyn aan te bieden, terwyl het getal van zes personen veilig tot drie kan worden ingekort. Godsdienst. De tegenwoordige titel „van den Gods dienst" wekt den schyn, alsof de godsdienst geregeld wordt. Alleen een zeergedetaileerde omschrijving kan den inhoud van't Hoofd stuk met voldoende juistheid weergeven. De beteekenis van art. 167 is deze, dat de wet 't belüden van een godsdienstige mee ning nimmer mag verbieden, maar dat aan 't belyden geene uiting mag worden gegeven op zoodanige wyze, dat de strafwet wordt overtreden. Door de voorgestelde formu leering komt die bedoeling beter tot haar recht, 't Woord „kerkgenootschappen", waarby de gedachte aan persoonlyke toe treding op den voorgrond staat, wordt beter vervangen door „godsdienstige gezindhe den". Bestaat er eenerzy'ds geen reden openbare godsdiensoefemngen buiten gebouwen en besloten plaatsen te verbieden, wanneeer deze zonder, dat de openbare orde en rust gevaar loopt, kan worden gehouden, ander- zy'ds is toch kwalyk te handhaven eene bepaling, krachtens welke, ook wanneer dit gevaar wel te vreezen is, desondanks zoo danige godsdiensoefening niet kan worden belet. Financiën. Ten aanzien van de leden der Algemeene Rekenkamer gelden niet de gronden, die by art. 163 (nieuw) hebben geleid. De voor dracht van de Tweede Kamer voor de Rekenkamer is behouden. Defensie. De uitdrukking in art. 180 „alle Neder landers, daartoe in staat, zyn verplicht, mede te werken tot handhaving van de onafhankelykheid van 't rijk, enz.", is on juist, omdat taalkundig, zoowel mannen als vrouwen daartoe te rekenen zü'n. Toch wordt de verplichting van deze laatsten, met een beroep op de woorden „daartoe in staat" ten onrechte veelal ontkend. Vrouwen zijn immers wel degelyk in staat tot som mige diensten ter verdediging van den vaderlandschen boden. Men bedenke b.v. aan verpleging van gewonden. Onderwijs. 't Eerste lid van art. 192, „'t openbaar onderwüs is een voorwerp van de aanhou dende zorg van de regeering", hoewel vaag kan, behouden bly ven, mits't woord „open baar" vervalle. Daarop dient te volgen 't tegenwoordige vierde lid, dat de vryheid van onderwüs vooropstelt. Een nieuw, derde lid, omlüne duidelyk, wanneer de gehoudenheid tot oprichting van lagere scholen van overheidswege ont staat. Vele ouders n.l. beschouwen 't als hun plicht door oprichting van eigen scholen, in 't onderwys hunner kinderen te voorzien. De overheid vindt dus slechts een arbeids veld, wanneer de ouders die taak niet kun nen of willen vervullen. In de van overheidswege opgerichte school kan natuurlyk geen ander onderwys worden verstrekt dan met J eerbiediging van de godsdienstige gevoelens der ouders van de schoolgaande kinderen, 't Vüfde lid spreekt de erkenning uit van de aanspraken der byzondere schooien op geldelüken steun uit opeDbare kassen, evenwel onder voor waarden en volgens regels door de wet te stellen ten einde te allen overvloede duide- lük te doen uitkomen, dat deugdelyk on derwijs op den voorgrond moet staan. De uitdrukking „algemeen lager onder wüs" is gebezigd om te doen uitkomen, dat daaronder niet het uitgebreid lager onderwüs is begrepen en evenmin het vakonderwijs, voor zoover dit is of wordt begrepen onder het lager onderwüs. Ten slotte is de formuleering van het laatste lid vereenvoudigd. Armbesturen. In den tekst van art. 193 wordt een verbetering gebracht om duidelük te doen uitkomen, dat daarin niet gelegen is een opdracht, althans een vrübrief, om het geheele armbestuur tot een voorwerp van overheidszorg te maken. Afkondiging Grondwet. De „plechtige" afkondiging van de Grond wet kan ter voorkoming van ongemoti- veerden omslag veilig vervangen worden door de gewone voor alle wetten geldende wüze van afkondiging. Evenmin dient ge handhaafd de trouwens minder juiste bepa ling, dat de veranderingen bü de Grondwet worden gevoerd. Daarentegen ware wel de dag van inwerkingtreding te bepalen. Dit zou kunnen zyn de dag, volgende op dien van de afkondiging, behoudens natuurlijk de mogelykheid, datdeadditioneeleartikelen ten aanzien van sommige bepalingen een ander tüdstip vaststellen. Additioneele artikelen. Uit de additioneele artikelen worden de bepalingen, die het voorloopig kiesreglement behelsden, zoomede enkele andere bepalin gen, welke thans alle beteekenis missen geschrapt. Aan de Memorie van Toelichting is als bülage toegevoegd eene vergeiyking van de regeeringsvoorstellen met de bestaande Grondwet en de voorstellen der staatscom missie. Daaruit blijkt ons, dat de artikelen 55 (van de macht des konings) en 192(onder- wy's) vrü'wel geheel gelykluidende zü'n aan de artikelen, door de staatscommissie voor gesteld. Alleen ontbreekt in het vüfde lid van art. 192 het woord „vrijwillig" voor „opgericht, dat in het ontwerp der staats commissie voorkwam. Hoe men over de Tariefwet-Kolkman ook moge denken, in ieder geval zal men niet kunnen ontkennen, dat bü invoering daarvan onbeschermd bly'ven: Artsen, advocaten, ambtenaren, assura deurs, architecten, accountants, aanspre kers. Bakkers, boerenarbeiders, behangers, bouwkundigen, boekdrukkers, bioscoopon dernemers, boomkweekers, bankiers, bar biers, bootwerkers, bloembollenkweekers, bleekers. Caféhouders, cargadoors, chauffeurs, com missionairs, colporteurs, courantenbrengers. Dienstboden, diamantbewerkers, dichters. Effecten-commissieonairs. expediteurs, ex porteurs, electriciens. Fotografen, fitters. Gemeenteambtenaren, gemeentewerklie den, grondwerkers, gepensioneerden. Hotelhouders, hotelgeemployeerden. huis bedienden, huishoudsters, hoogleeraren her ders. Importeurs, ingenieurs. Journalisten, jagers. Kruiers, kelners, koks, koetsiers, kantoor bedienden, kosters, klokkenluiders, kassiers, kapelaans, kappers, kooplieden. Landbouwers, leeraren, lompensorteer ders, letterzetters, loodgieters, lithografen, letterkundigen. Matrozen, muzikanten, makelaars, minis ters, melkslüters, magazünbedienden, meel- molenaars. Notarissen, nachtwakers. Onderwüzers, officieren, onder-officieren, Procureurs, predikanten, pastoors, piano stemmers, pompenmakers. Quitantieloopers. Ry'ksambtenaren, rükswerklieden, rabby- nen, reeders. Schoorsteenvegers, smeden, schilders, scheepsgezagvoerders, stuurlieden, stuca- doors, sjouwers, spoorwegpersoneel, schui tenvoerders, scheepsbouwers, schippers, stokvischbeukers, scheikundigen, stokers. Timmerlieden, landmeesters, tooneelspe- Iers, toonkunstenaars, taxateurs, tramcon ducteurs, tuinders, translateurs tweede ka merleden. Uitdragers, uitgevers. Veeartsen, venduhouders, voerlieden, vleeschhouwers, visschers, venters, visch- koopers, veehouders. Winkeliers, winkelbedienden, waagdra gers, waschvrouwen. Xylografen. IJshandelaren. Ziekenverplegers, zinkwerkers, zangers, en pog zeer vele anderen, die eenig beroep of bedrijf uitoefenen. Onbeschermd zün voorts alle beroeploozen, waartoe volgens de volkstelling van 1909 behooren (kinderen inbegrepen) 41.16 pCt. van de mannen en 81.66 pCt. van de vrouwen, of 61 '/2 pCt. van de ge heele bevolking. Van de resteerende 38'/2 pCt. is werkzaam in de ny'verbeid 38.8 pCt. of 13.39 pCt. van alle ingezetenen. Maar als behoorende onder „de nijverheid" zün ook geteld b.v. de arbeiders in de bouwvakken, wier werk uiteraard met invoerrechten niets te maken heeft, en voorts zy', die werkzaam zün in de niet beschermde industriën, zooals de bakkers, diamantbewerkers, scheepstim merlieden enz. Hun aantal wordt geschat op de helft van de 13 39 pCt. zoodat dan nog slechts 7 pCt. overblüft. Dit zyn dan per saldo degenen, die door de bescherming kunnen worden gebaat, ten minste als de „bescherming" hun in wer kelijkheid niet meer schade dan voordeel aanbrengt, en afgezien nog van het feit, dat ook zy' zullen moeten mee betalen. In het gunstigste geval vormen de „be schermden" dus wel een zeer klein deel van de bevolking. De „onbeschermden" dat zyn alle overigen zullen van de Tariefwet niets dan nadeel kunnen ondervinden. Het administratief schandaal te Rome. De correspondent van de „Temps" te Rome weet de volgende büzonderheden aan zijn blad mede te deelen betreffende het administratief schandaal bij den bouw van het paleis van justitie te Rome. Dit monu mentaal gebouw, dat in artistenkringen algemeen besproken wordt, heeft dertig millioenen lire gekost, hetgeen een veel hooger bedrag was, dan by de begrooting geraamd was. Ten einde achter de redenen te komen, die zulke groote uitgaven nood- zakely'k maakten, werd eene parlementaire commissie ingesteld, die uitmaakte, dat zekere processen tusschen den staat en de bouwonderneming door deze laatste wer den gewonnen, dank zij den onwettigen steun van een hoog staatsbeambte, den advocaat Sylvestre. Tengevolge van dit onderzoek zyn twee architect-ingenieurs, Ricciardi en Borrelli gearresteerd, terwyl Sylvestre gevlucht is om zich aan een arrestatie te onttrekken. Deze sensationeele kwestie heeft te Rome grooten indruk gemaakt. De commissie van onderzoek zet intusschen haar arbeid voort ten einde licht te verspreiden over zekere oordeelvellingen van een scheidsgerecht in eenige geschillen van den staat en de bouw onderneming, waardoor deze laatste er in slaagde in een enkel proces een extra uit betaling van drie miliioen lire voor uitge voerde werken te verkrügen. Over den arbeid dezer commissie, die streng geheim gehouden wordt, doen verschillende ge ruchten de ronde. Men spreekt o.a. van de verantwoordeiykheid van politicus, die de onderneming, ten nadeele van den staat, zou beschadigd hebben. Intusschen zal men het rapport der commissie, dat binnen enkele weken verschünt, dienen af te wachten. Dit is de laatste en meest dramatische episode van een kwestie, die sedert tien jaar het Italiaansche volk heeft bezig ge houden, dat het buitensporig vond 30 mil iioen uit te geven in twintig jaar voor een paleis van justitie, waarover de smaken ver uiteenloopen en men wordt levendig herinnerd aan het woord van den minister van Openbare Werken bij de inwüding van het gebouw: „Vandaag is het een dag van rouw voor de Italiaansche administratie!" VOORSTRAAT OUDE TOSfiE RUIME SORTEERING IN Gas- en Petroleumkookstellen, Branders, Kousjes Glazen, Katoen, Beeldjes enz. Uitgebreide collectie fijn Glas- en Aardewerk, Galanteriên, Leder- en Nikkelwaren, Geëm. Ijzerwaren, Schrijf-, Toeken- en Schoolbehoeften. Tabak, Sigaren, Kruidenierswaren enz. Beleefd aanbevolen. VAN p a St. Joris Doel straat, Soramelsdjjk W INTERCOMMUNAAL TELEFOON No. 8. lederen dag prima kwaliteit versch hjj a rundvleescli verkrijgbaar .Neemt proef g o) van onovertrefbaar Saucisse de Bou- j- logne en spiertjes rookvleesch. M> P.S. Verzendingen geschieden in jjjj b* luchtvrye verpakking, pj Beleefd, aanbevolen, lederen Donderdag versch Kalfsvleesch. De Bank geeft 5 °/0 Pandbrieven uit tegen den koers van 101 °/0, plus loopende rente in stukken van f 250D, /•1000—500,f 250— en 100,— Verkrijgbaar ten kantore der Bank en bij de heeren TE SOMMELSD1JK.

Krantenbank Zeeland

“Vooruit!”Officieel Nieuws- en Advertentieblad voor Overflakkee en Goedereede | 1913 | | pagina 2