99 Officiéél Nieuws- en Advertentieblad voor Overflakkee en Goedereede. EERSTE BLAD. I2de Jaargang. Woensdag 13 November 1912. No. 52 EEKBANK BANK ZONEN, oot-Maatschappij. ers aantal. Saldo- polhekert. Accoun- slagen. stukken van - en 50, loers van 98 °/o oers van 99 °/o Dot's van 100 "U i lieer J. van Ispelen; de Wilde; te Dirks- snsplaat ky den heer eer A. Koopman; te er en b\j de firma Van Commissionairs in Directeur. met-Directeur. rtement Sommeladi; ie. i«n 't Algemeen* gen 3 rente 'sjaar», en terugbetaling van g, Woensdag en Don- is Maandagavond vas den T hesaurier-Boek- Middalharols. eu bereiding ran n KAPOK. BAAD dtijken, Matrassen, eaz. ~t geheele eiland. Bedden en nog denzelfden da .INDE PRIJZEN 'irgoed. dijk A 895-396. ienst. BRIELLE r Schroefstoomboot vl. aar ding en VI. dienst. an HELLEVOETSLUIS In aansluiting op de treinen van 5.30 uur vm. 7.55 uur 7.30 9.22 2.nm. 1.53 2.45 4.35 6.40 8.35 8.50 11.21 estdagen. Ie reis wordt m. 6.10u. optrein7.55 2e reis wordt 50 uur op trein 10.35 dienst. •an VLMaDIN&EN. a aankomst der trainen vm. 5.36 uur 9.16 nm. 12.40 4.39 7.11 8.44 stdagen. Ie reis wordt vm. 6.27 uur eis wordt nm. 12.12 u n.m. 7.11 vervalt. op trein 7.44 v.m. naar zijn te beschouwen en nabij het station ODgeveer 30 min. ing&n. 45 min. na het 30 min. na het al ongeveer 40 min. ingen20 min. na het n de Agenten te iele Jr., te Nieuwen- C. van dek Poel Pz., e, te Vlaardingen de 6—6 Dit blad verschijnt eiken WOENSDAG. Prijs per kwartaal, franco per post f 0,50. Afzonderlijke nummers0,05. Hoofdredacteur W. DE JONG, Lid van de Tweede Kamer Staten-Generaal, 's-GRAVENHAGE. Uitgave der Flakkeesche Boek- en Handelsdrukkerij te Middelharnis. Prijs der Advertentiënvan 1 6 regels 0,60. Iedere regel meer0,10 Groote letters naar plaatsruimte. Driemaal plaatsing wordt slechts tweemaal berekend. Alle solide Boekhandelaars en Advertentie-Bureaux nemen Advertentiën aan. Berichten van cerrespendenten en Advertentiën te adresseeren aan de Flakkeesche Boek- en Handelsdrukkerij te Middelharnis. Van vijf jaar clericaal bewind. II. Van die speciale eischen, die elk der coalitiepartijen op haar eigen pogram heeft staan, heeft het clericale kabinet Heemskerk weinig of niets tot stand weten te brengen. Tot op zekere hoogte zou de regeering zich nog kunnen be roepen op de zedelijkheidwetjes en op de subsidie's aan de clericale sectescho- len. Doch van specifiek christelijke eischen, zooals de Kuypermannen die op vatten, is niets tot stand gebracht. Van een Zondagswet kwam niets, en het groo te verschil in opvatting in deze kwestie tussehen Roomschen en Kuyperianen maakt het begrijpelijk, dat een katholiek eens zeials er ooit een Zondagswet tot stand komt, zal een liberaal kabinet het moeten doen. Van herstel der doodstraf en afschaffing van den vaccinedwang, zooals de antirevolutionaire broederen die eischen, kwam niets, omdat de Room schen er en o. i. zeer terecht niets van willen weten. Van de zeer onvruchtbare wetgeven de periode is dan ook het gebrek aan overeenstemming bij de clericale coalitie voor het grootste deel de schuld. Wel werd in de openingsrede van 1909 vol ophef verkondigd, dat de eenheid der clericale partijen gelegen is in den band der christelijke rechtsbeginselen, doch de practijk heeft genoegzaam aangetoond, dat dit niet anders zijn dan holle woor den, als verkiezingsleus berekend op de vangst van goedgeloovige kiezers, De voorwaardelijke veroordeeling b.v., door mr. Verkouteren als gegrond op het christelijk beginsel, verdedigd en door minister Regout onder den naam „voor waardelijke opschorting van straf" in een wetsontwerp belichaamd, is een doorn in 't oog van dr. Kuyper en zijn volgelingen die dit stelsel als strijdig met bet chris telijk beginsel beschouwen. Een andere oorzaak van de stagnatie in de wetgeving is de wijze, waarop dit kabinet, bij zijn ontwerpen is te werk gegaan. Jarenlang is van verschillende zijden erop aangedrongen, dat de Ouder domsvoorziening zou voorafgaan. Minister Tal ma heeft dit steeds geweigerd. Telkens stelde hij in de debatten in de Tweede Kamer op den voorgrond, dat eerst de ziektewet moest worden aangenomen. Uitdrukkelijk verklaarde hij, dat de uit voering der Invaliditeitswet veel te kost baar zou worden, als niet eerst de ziekte wet in werking was getreden. Onderden drang der rechterzijde en voornamelijk onder den druk van den minister zonder portefeuille uit de Haagsche Kanaalstraat, liet de minister dit standpunt vareD en willigde hij in, wat hij jarenlang on mogelijk heeft genoemd. Met de grootst mogelijke overhaasting moet thans de invaliditeitswet er doorgehaald wor den, en wordt de Ziektewet in het archief van het departement opgeborgen. Tegen de verkiezingen verschijnt dit ontwerp misschien nog eens bij de firma Nederbragt,om den kiezers diets te maken, dat de minister toch zooveel moois heeft gemaakt, al bleef het slaatsblad er dan ook ledig van. We wezen er zelfs op, dat het kabinet Heemskerk zijn voorsprong dankt aan een komplot, dat minister van Rappard en daarmede het kabinet de Meester ten val wist te brengen. De verklaring van mr. Lohman, dat het kabinet- de Meester niets deed in strijd met de Christelijke beginselen, zeide toenmaals reeds voldoen de, dat het er op toegelegd was dit ministerie te doen tuimelen. Dat voorzei ook een Roomseh orgaan, reeds in 1908, toen het schreef, dat het kabinet-de Meester niet alleen weg moest om de oorlogsbegrooting van den heer Van Rappard, doch omdat het zijn plan nen tot grondwetsherziening en belas ting-hervorming reeds had ingediend. Hoe dit clericale kabinet het militairisme in het gevlei komt, toonden wij in ons eerste artikel aan. Is het Amster- damsche weekblad „De Fakkel" goed ingelicht, dan zou de heer Colijn zelfs het verschikkelijke voornemen hebben, 5 Dreadnoughts voor 120 millioen te laten bouwen. Dit nu weigeren wij ten eenenmale te gelooven. Zoo'n krankzin nige verspilling van 's lands geld kan zelfs van dit kabinet, hoe het ook de uitgaven voor het militairisme heeft op gedreven, niet worden verwacht. Bij meerdere gelegenheden is gebleken, welke gevaren van dit kabinet dreigen voor de geestelijke vrijheid. Scheen het in den aanvang, dat het kabinet-Heems kerk met zekere gewaagdheid optrad, niemand twijfelt er thans meer aan of bij dit bewind zit de Kuyperkoers van een vorig tijdperk voor. De eenzijdige bevoordeeling van al wat kerkelijk is, toont zich maar al te vaak. Sterk spre kend zijn in dit opzicht de beslissingen, die minister Kolkman herhaaldelijk neemt, als voor vereenigingslokalen vrij stelling van personeele belasting wordt gevraagd, op grond, dat deze strekken ten algemeenen nutte. Aan den Amster- damschen Bestuurdersbond werd deze vrijstelling geweigerd, het gebouw was geen inrichting van algemeen nut. Voor de lokalen van de Katholieke Sociale Actie werd de vrijstelling echter wel verleend. De Roomsche Pationaatscommissie St. Aloysius te Gouda] kreeg hetzelfde voor recht. De Roomsche jongelingsvereeni- ging te Montfoort eveneens. Het Missie huis te Steijl in Limburg kreeg ook vrijstelling. Daarentegen werd de vrij stelling aan den christelijk nationalen werkmansbond geweigerd, want, ziet ge, deze vereeniging behartigt de stoffelijke belangen harer leden Patrimonium was gelukkiger. De Raad van State had in zijn advies er wel op gewezen, dat deze organisatie ook de stoffelijke belangen harer leden behar tigt, doch dat bleek voor minister Kolk man geen bezwaar, het petekind des heeren van Vliet Jwerd opgenomen in de rij der uitverkorenen, die geen belasting penningen behoeven te offeren. Wij be weren, dat artikel 4 der wet op de per soneele belasting door deze minister op een wijze wordt toegepast, die niet door den beugel kan. In de kamer dient over deze wetsuitlegging dan ook nog eens een hartig woordje te worden gesproken. Ook bij benoemingen wordt stelselma tig onderzocht naar geloof en politieke overtuiging. De minister van Waterstaat heeft zelf voor de aanstelling van post- bestellers en hulpbestellers een circulai re aan de postdirecteuren uitgevaardigd, waarin de minister er op aandringt, dat bij de aanstelling van die lagere amb tenaren, als ze in bekwaamheid gelijk staan met andere sollicitanten, er op gelet zal worden, dat de politieke richting van den benoemde overeen zal komen met die van de meerderheid van de gemeente of het kiesdistrict, waartoe het postkan toor behoort. Dergelijke ergelijke voorschriften wij zen er op, hoe de koers van dit kabinet in niets van den Kuyperkoers verschilt. Welk een gevaar voor de economische vrijheid dreigt, bewijst wel het tarief- ontwerp. In het algemeen valt een geest van bureaucratie waar te nemen, die zich vooral bij het departement van den heer Talma uit in een sterk toenemen de ambtenarij. Over zijn bureaucratische organisatie bij sociale wetten kunnen boekdeelen worden volgeschreven. Tel kens blijkt bij de wetgeving van dezen minister, hoe hij absoluut niet voort bouwt op hetgeen het particulier initi atief heeft gewrocht. Mr. Patijn over de Invaliditeitswet. Onder de beste redevoeringen, die over de invaliditeitswet van minister Talma werden gehouden, mag wel in de eerste plaats, die van mr. Patijn worden genoemd. Uit zijn zeer belangrijke rede voering zullen wij de voornaamste pun ten achtereenvolgens in ons blad behan delen. Na een uit het leven gegrepen schets van de noodzakelijkheid der wedu- wenrente vroeg onze eminente afgevaar digde „Waarom zouden wij ten deze zoover blijven beneden datgene wat andere wetgevers, die deze materie ter hand hebben genomen, als vanzelfsprekend hebben beschouwd? Waarom blijven wij beneden datgene wat Duitschland, wat Engeland, wat Denemarken gedaan heeft, en wat door de Ministers Kuyper en Veegens was voorgesteld? De ontwerpen-Kuyper en Veegens be handelden op een lijn de verzekering van de arbeiders en hun weduwen, man en vrouw ten deze als één beschouwend, en het is een woord uit de toelichting van het ontwerp-Kuyper, dat het een onrechtvaardigheid ware een verplichte verzekering in te voeren en niet tevens ook aan de vrouw, aan de oude en ge brekkige weduwe, een rente toe te ken nen. Ik ben overtuigd, dat ons volk dat zoo zal voelen. Het adres dat ons bereikt heeft van de Nederlandsche Vereeniging tot behartiging van de belangen der Vrouw, waarin in krachtige bewoordin gen wordt geprotesteerd tegen de aeh- terstelling van de belangen en rechten der vrouw, spruit voort uit een m. i. volkomen juist rechtsbesef. Ik hoop daarom, dat de partijen ter rechterzijde ter elfder ure toch zullen weigeren dit onrecht mede te begaan. En dit te meer, omdat naar het mij voorkomt, juist zij die op staatkundig gebied het meest principieel er tegen gekant zijn om aan de vrouwen eenige medezeggingschap in den Staat te geven, eenigen invloed in het Staatsbestuur toe te kennen, in dubbele mate angstvallig behoorden toe te zien, dat geen regelin gen worden gemaakt, waarbij de vechten en belangen der vrouw hopeloos in het gedrang komen. Van hoeveel beteekenis dezequaestie is, blijkt wanneer men de cijfers in Enge land ziet, wanneer men ziet dat van de 30 menschen, die daar pensioen trekken, er 19 vrouwen zijn, tegen slechts 11 mannen. Het vraagstuk voor den ouden dag is in de eerste plaats een vraagstuk voor de vrouwen, en de oplossing, die hier aan het vraagstuk gegeven wordt, komt in de eerste plaats en voor het overgroote deel den mannen ten goede. Ziedaar, Mijnheer de Voorzitter, wat ik er tegen heb. En laat de Minister nu niet zeggen nu ja, maar ik geef dan toch een wee- zenrente daarvoor in de plaats. Vooreerst zou ik wenschen, evenals in Duitschland gegeven is, weduwenrenten naastweezen- rente, maar bovendiendit is geen equivalent. De weezenrente is geen equi valent voorde weduwenrente,endatblijkt al dadelijk, indien men de geldelijke waarde in aanmerking neemt. In de bijlage tot het ontwerp-Kuyper vond men uitgecijferd, dat de contante waarde van de weduwenrenle, om in de termino logie van prof. Kluyver te spreken, voor het tegenwoordige geslacht, een rente van 3 °/0 berekend, te stellen was op f 69.800.000. Met het oog op hetaccrès der bevolking zou dit cijfer op het oogen- blik bij denzelfden rentevoet ongeveer f 78 000.000 bedragen. De weezenrente had in het eerst ingediende ontwerp van dezen Minister een contante waarde van slechts 36 millioen. Nu weet ik wel, dat zij is uitgebreid en dat de contante waar de van wat nu als weezenrente wordt voorgesteld zeker eenige millioenen hoo- ger zal zijnmaar dit staat toch wel vast, dat de weezenrente slechts'ongeveer de helft bedraagt, wat de waarde betreft, van de weduwenrente, en reeds uit dezen hoofde schijnt het mij vast te staan, dat het eenvoudig niet aangaat de weezen rente als het equivalent voor de weduwen- rente te willen voorstellen. Wanneer iemand den heer Minister vraagt een gulden te wisselen, scheept de Minister hem toch niet af bijv. met twee kwartjes en een dubbeltje, zeggende nu zijn wij quite, ik heb u een equivalent gegeven. Die op dergelijke manier een gulden bij den Minister gewisseld krijgt, is niet tevreden, en zoo zal ook de arbeider niet tevreden zijn met het z.g. equivalent in dit wetsontwerp. Mijnheer de Voorzitter! Ik begrijp dezen Minister vaak niet. De Minister kan toch wel niet anders beoogen dan met zijn wet ook iets bij te dragen tot verzachting van den socialen strijd onzer dagen; hij tracht ook eenige bevrediging te geven aan de arbeidende klasse; maar ik zou willen vragen; begrijpt de minister dan niet dat met de verzekerings wetten zooals hij ze ontwerpt, en ik heb hier het oog op de Ziektewet dat doel nooit kan worden bereikt? Begrijpt de Minister dan niet dat veeleer juist het omgekeerde effect zal worden verkregen? Ik zou haast zeggen, het lijdt niet den minsten twijfel of de wetsontwerpen zooals de Minister ze maakt, zijn onmiddellijk een nieuw, wel kom wapen in de handen van hen die den klassenstrijd prediken en uit den treure aan het volk verkondigen, dat de bezittende klasse met haar geheele sociale wetgeving eigenlijk maar één doel heeft;

Krantenbank Zeeland

“Vooruit!”Officieel Nieuws- en Advertentieblad voor Overflakkee en Goedereede | 1912 | | pagina 1