„VOORUIT!"
Igesteenten vrij.
'ING.
KSLAND
Ar
peien.
rereedschappen.
:r hoogewaarde.
TWEEDE BLAI
laat
Coupons.
op effecten.
SÜIJK.
:rctaris.
No. 23 17 April I!) 12
OÖicieele
Mededeelingen.
Plaatselijk Nieuws.
Buitenland.
5
ariefwet Comité.
t, lette men nauwkeurig
rieksmerk, voorstellende
an linkerarm
in de rech-
aaraan een
iddelharnis—Dirksland
niKBCOutnixu. TELKPBOO»
Tyr
W
iTGIFTE 15.000 LOTEN.
do mogelijk 24 April
kommissie,
>orzitter.
BEKENDMAKING.
DRANKWET.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der ge
meente Middelharuis brengen ter openbare kennis,
dat op 15 April 1912 b\j hen is ingekomen een
verzoekschrift van Hermanus Brinkman van beroep
metselaar, wonende te Middelharnis, om verlof voor
den verkoop van alcoholhoudenden drank, anderen
dan sterken drank in de navolgende locoaliteitde
bovenverdieping van het perceel, kadastraal bekend
Gemeente Middelharnis, Sectie B, No. 65, plaatselijk
gemerkt C no. 9, en gelegen aan het Vingerling aldaar.
Binnen twee weken na de dagteekening dezer
bekendmaking kan een ieder tegen het verleenen
van dit verlof schriftelijk bezwaren bij Burgemeester
en Wethouders inbrengen.
Middelharnis, den 15 April 1912.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
De Secretaris, De Burgemeester,
NIJGH. C. K.OLFF Sr. L.B.
BEDENDMAKIIVG
DRANKWET
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der ge
meente Middelharnis brengen ter openbare kennis
dat op 15 April 1912 bij ben is ingekomen een
verzoekschrift van Hermanus Brinkman van beroep
metselaar, wonende te Middelharnis. om vergunning
voor den verkoop van sterken drank in het klein in
de navolgende localiteit: de bovenverdieping van
het perceel, kadastraal bekend Gemeente Middelhar
nis, Sectie B, No. 65, plaatselijk gemerkt wijk C No.
9, en gelegen aan het Vingerling aldaar.
Binnen twee weken na de dagteekening dezer
bekendmaking kan een ieder tegen het verleenen
van deze vergunning schriftelijk bezwaren bij Burge
meester en Wethouders inbrengen.
Middelharnis, den 15 April 1912.
Burgemeester en Wethouders voornoemd.
De Secretaris, De Burgemeester,
NIJGH. C. KOLFF Sr. L.B.
MIDDELHARNIS- Zondagmorgen by het
rangeeren van goederenwagens op het em
placement van de R. T. M. luisterde de
machine niet voldoende naar de rem, want
zy reed door de dichtstaande deuren der
remise binnen, en richtte eenige materieele
schade aan. Persoonlijke ongelukken kwa
men gelukkig niet voor.
Maandag kwamen alhier 2 mannen
en een vrouwspersoon, (landloopers) in de
gemeente. De twee mannen bleken beide
vol liefde voor de vrouw en zoo kwam bet
tot een twist. De vrouw wist in den beginne
niet met wien zy op stap zou gaan, doch
eindelijk nam zy een besluit en stapte er
met een der mannen van door, de tweede
man achtervolgde echter het paar.
De zeevisscher J. Oosterling had het
ongeluk zoodanig aan boord van het vaartuig
te vallen dat hy zich naar huis moest be
geven en zijn werkzaamheden niet kon
waarnemen.
Door H. Brinkman is verlof aange
vraagd tot verkoop van alcoholhoudende
drank anderen dan sterken drank, en' ver
gunning tot verkoop van sterkendrank in
het klein.
Door de strenge nachtvorsten zyn in
de laatste nachten de boven den grond
staande aardappelen bevroren, ook de
aardbei-planten, en de kleine groenten
hebben daarvan veel geleden.
In de plaats van den machinist Boertje
die als zoodanig is overgeplaatst is benoemd
J. de Meester van de lijn Hoekscbe Waard.
Sedert de vorige week zyn te IJmuiden
binnengekomen de volgende vischsloepen
Schip Schipper Besom.
Johanna Hendrika J. de Korte 600
Voorlicbter J. de Koning 80
Albatros J. de Waard 720
De jongeheer Nipius vertrok Maandag
jl. naar Dordrecht om alnaar het lagere
onderwijs verder te volgen, om daarna ge
plaatst te kunnen worden op d6 Hoogere
Burgerschool.
Door de welwillendheid van den heer
Blokhuis, directeur der Gasfabriek alhier,
werden zeer velen voorzien van kijkglazen
voor de zonsverduistering. Velen zullen deze
attentie op hoogen prijs hebben gesteld.
In het Evangeliesatie gebouw werd
Zondag een Collecte gehouden ten bate van
de Christelijke school teSommelBdyk welke
44 gulden opbracht.
Op Dinsdag 23 April a.3. des namiddags
van 5 tot 6 ure zal aan de opeubare school
gelegenheid bestaan voor bet doen inschrij
ven van nieuwe leerlingen.
S0MMËLSDI.IK- In de plaats van de heeren
J. C. de Gast, A. van Es, L. Pen en Ph.
Razenberg, die voor bestuursleden, van den
kolenbond hun ontslag genomen hebben,
zyn als zoodanig gekozen, de heeren C. v.
d. Velde, H. Blok, Joh. van Rikxoort. en P.
Krijgsman en tot commissaris de heeren
H. v. d. Velde en C. Buys, respectievelijk
in de plaats van de heeren A. Vroegindewey
en M. Kooman.
STELLENDAM. Zaterdagavond bleef de
stoomboot Maasnvmph, varende tusschen
Stellendam en Rotterdam de reis schuldig.
Door een defect was ze. genoodzaakt te
Vlaardingen te blijven liggen.
Donderdag kwam de visscherschuit
SL 16, schipper H. Brinkman, op de zand
plaat Hinder terecht. Het ongeluk werd
opgemerkt door M. Keyzer, die het vaartuig
uit zijn benarde positie wist te verlossen,
door af te brengen.
Vrijdag slaagde te 's Gravenhage de
heer M. van der Vlugt voor het diploma B
stenographie, stelsel Riënts Balt.
De vorige week viel een kleine jongen
van een der visschersvaartuigen in de kaai.
Het ongeval werd gelukkig opgemerkt door
een ouderen broeder, die het genoegen
smaakte den kleine te grijpen en op het droge
te brengen, zoodat het ongeluk met een nat
pak en den schrik afliep.
Door het onstuimige weer had schipper
A. Klink het ongeluk Vrydag jl. by het
visschen, zyn kor, korhouten en koppen te
verliezen. Natuurlijk een groote schadepost
voor den betrokkene.
Ouders of voogden, die kinderen wen-
schen te doen deelnemen aan den Gursus
aan de openbare lagere school alhier, zullen
daarvan aangifte hebben te doen by het
hoofd der school vóór 20 April a.s.
Een afschrift van het primitief kohier
van den hó'ofdelyken omslag dienstjaar
1912, als ook het aanvullingskohier dienst
jaar 1911, ligt gedurende 5 maanden en wel
van af 9 April tot en met 9 September ter
gemeentesecretarie ter inzage.
Een afschrift van het primitief kohier
van de belasting op de honden, alsmede
het aanvullingskohier ligt gedurende 5
maanden nl. van 2 April tot en met 2
September ter gemeentesecretarie ter visie.
Tengevolge van het slechte weer van
Donderdag sloegen by schipper B.v.d.Ree
de zeilen van den mast. Schipper L.Spuy,
die het ongeval bemerkte, nam het vaar
tuig op sleeptouw en bracht het binnen.
Vrijdagavond werden de brandspuiten
geprobeerd. Daarbij bleek, hoe noodig het
is dat dit van tyd tot tyd gebeurt. Immers
gebreken komen dan aan het licht. Zoo
was het ook hier. Voor de jongens is zoo'n
avond een pretje. Of de ouders het ook
pleizierig vinden, als ze hun spruiten door
nat thuis krijgen, is een andere vraag.
De landbouwer P. M. albier, die een
koe aan de tram bracht, werd door dit
dier over den weg en de rails gesleept, zoodat
M. eenige wonden aan armen en beenen
kreeg en gedurende een paar dagen zyn
werk niet kon verrichten. De koe was ge
schrokken en plotseling wild geworden.
De storm van 30 Sept. 1.1 schijnt aan
den kerktoren niet veel goed gedaan te
hebben. Men denkt ten minste, dat die
storm oorzaak is, dat het boveneind van
den toren scheef is gezakt. Men is nu bezig
de noodige herétellingen aan te brengen.
GOEDEREEDE- Tengevolge van de hevige
nachtvorst van 1.1. Zaterdag zijn op de
zandgrond onder deze gemeente op verschil
lende plaatsen de aardappels bevroren.
Naar wy vernemen, is door wijlen de
Wed. M. Breen aan A. van Heest alhier,
haren tuinier, een weekgeld ad f4.— ver
maakt.
Zaterdagnamiddag 6 uur zullen alhier
de gemeentelyke brandbluschmiddelen wor
den beproefd. Aan de personen, die daartoe
hunne hulp verleenen, zal 20 ct. vergoeding
toegekend worden.
0UDD0RP- By P. Tanis alhier ontstond
een begin van schoorsteenbrand doch werd
spoedig gebluscht.
Zondag is alhier in de Ned. Herv. kerk
ten bate van een dochter van wylen ds.
Meynsma die vroeger hier als predikant
werkzaam was f 86 gecollecteerd.
In de weervisscheryen werden in 2dagen
5 zalmen gevangen van 20 tot 36 pond.
De heer J. Padmos is afgetreden als
diaken by de Herv. Gem. en als lid van het
bestuur der Chr. School.
OUDE T0NGE- Maandagavond 2e Paasch-
dag werd in het wachthuis van den tram
W. Ouwens zoodanig mishandeld dat men
voor zijn leven vreesde. De daders de twee
gebroeders Fluit zyn naar Rotterdam ver
voerd en Maandag met den tram thuis ge
komen.
Jl. Maandag is W. Wesdorp met een
wagen gasbuizen op bol gegaan. Wesdorp
kwam te vallen en brak zyn knieschijf.
23 April zal op de Polderkamer Ver
gadering gehouden worden voor benoeming
van Dijkgraaf en Penningmeester voor de
polders loozende door het Oudeland van
Oude Tonge.
Maandagmorgen is door de Oude Tong-
sche werklieden een staking gehouden van de
Gasfabriek zijn ze naarDirkslandvertrokken.
DEN BOMMEL. Vrydag j.l. werd hier de
brandspuit beproefd. De slangen zijn afge
keurd en zullen door .nieuwe worden ver
vangen. De oude slangen zijn bij inschrijving
verkocht.
Een 5-jarig meisje geraakte in een diepe
sloot op het geschreeuw van andere kinde
ren snelde een jongen, C. H. loe, en bracht
de kleine drenkeling op het droge.
STAD AAt\ 'T HARINGVLIET- De vorige
week had G. S. alhier bil het hakken van
kachelhoutjes het ongeluk de voorste vinger
van zijn linkerhand te kwetsen. Hy maakte
een mengsel van carbol en water (doch
zeker te sterk), doopte den gekwetsten
vinger er in, en wond er stevig een doekje
om. Na een paar dagen keek hy naar den
vinger, die geheel zwart was. De dokter
werd geraadpleegd en deze zeide, dal de
vinger dood was en onmiddellijk moest
worden afgezet. Aldus geschiedde.
Naar men verneemt heeft de heer M.
H. van Paasse alhier het huis door hem
bewoond uit de hand gekocht.
Door den Raad dezer gemeente is be
noemd tot plaatselijk geneesheer dokter
Riet van Edam, die deze benoeming heeft
aangenomen.
Donderdag a.s zal alhier eene buiten
gewone vergadering van de vereeniging het
Groene Kruis gehouden worden, waarin
onder anderen ook een lid van het bestuur
gekozen worden ter vervulling van de vaca
ture F. v. Lingen.
Bij den landbouwer A' van den Tol
alhier is onder het rundvee mond- en klauw
zeer uitgabroken.
Toen C. J. G. albier Maandag j.l eens
ging kijken naar de werkzaamheden aan
den Zeedijk, liep hij naast een paard, dat
eenige wagentjes aarde over de rails voort
trok. Hy had het ongeluk te struikelen en
te vallen, waardoor het paard hem op het
aangezicht trapte. Dit ongeval liep echter
zeer goed af, daar hy er met het verlies
van één tand uit zijn mond en den'schrik
afkwam.
De „Titanic" vergaan.
Het grootste stoomschip der wereld de
Titanic heeft door een aanvaring met een
ijsberg in zee schipbreuk geleden. Hieronder
volgeB een reeks telegrammen, die door de
groote bladen ontvangen zyn.
New-York, 15 April. (Reuter). Een tele
gram uit Montreal meldt, dat, volgens een
draadloos telegram van het stoomschip
„Virginia", de „Titanic" in aanvaring is
gekomen met een ijsberg en assistentie
vraagt. De „Virginia" heeft zich onmiddel
lijk op weg begeven om hulp te bieden.
Kaap Race. (New-Foundland), 15 April.
(Reuter). De „Titanic" seinde per draadloos
telegram, dat z(j gisteravond om 10 uur 45
min. met een ijsberg in aanvaring is geweest
en onmiddellijk assistentie verlangt.
Een half uur later werd een tweede tele
gram verzonden, meldend, dat de „Titanic"
met het voorschip wegzinkt. De vrouwelijke
pasagiers zyn in de reddingsbooten in vei
ligheid gebracht.
Londen, 15 April. (Reuter). De „Titanic"
vertrok van Southampton naar New-York,
Woensdag 1.1. en maakte zijn eorste reis.
Een telegram van Kaap Race zegt, dat de
stoomschepen „Baltic" en „Olympic" om
assistentie vraagt. Zy begaven zich onmid
dellyk op weg om hulp te bieden. De
„Virginia" was te middernacht op 170 mijl
ten Westen van de „Titanic". Men ver
wacht, dat z(j het schip om tien uur heden
morgen bereiken zou. De „Baltie" bevond
zich op 200 mijl van de „Titanic".
•De laatste signalen van de „Titanic"
werden om 12 u. 27 min.'s nachts ontvan
gen door de „Virginia". Zy waren verward
en kort.
Te New-York arriveerden de „Niagara" en
de „Carminia". Zy hadden eveneens ijsber
gen ontmoet. De „Carmania" heeftin groot
gevaar verkeerd, daar zij voortdurend te
midden van ijsvelden te varen had. De
„Niagara" was minder gelukkig. Dit stoom
schip liep twee gaten in den bodem op,
terwyl verscheidene platen verbogen wer
den. Het, ijs werd ontmoet op de West-
waartsche route ter hoogte van de Grand
Banks.
LONDEN, 16 April. (Eigen telegram). De
laatste berichten zeggen, dat 1490 passagiers
en leden der bemanning nogvermistworden.
Men hoopt, dat een ander schip dan de
„Carpathia" nog geredden aan boord heeft.
Er wordt een lyst gepubliceerd van 213
geredden, waarop 141 namen van vrouwen.
Onder meer zag ik den naam van mevrouw
de Villier». Het gerucht gaat, dat het lijk
van Astor reeds gevonden is. (Tel,)
I)e laatste hoop vernietigd.
St. JOHNS. (New Foundland), 16 April.
(Reuter). (9 uur 's avonds). De laatste be
richten uit Kaap Race zeggen, dat slechts
de 675 passagiers, aan boord van de „Car
pathia," gered werden van de „Titanic."
Alle reddingbooten waren gevuld met vrou
wen en kinderen. Men meent, dat de meeste
leden der bemanning met het schip in de
zee verzonken zijn.
liet aantal slachtoffers.
Het aantal passagiers en leden der be
manning aan boord van de „Titanic" be
droeg 2510 personen,' medegerekend zy, die
te Cherbourg aan boord gingen.
In het gunstigste geval verloren dus 2510
800 1710 personen het leven. Waar
schijnlijk is echter het cijfer 675 geredden
verstrekt door den kapitein der „Carpathia"
het juiste en zouden dus 2510 676
1935 personen bij den ramp omgekomen zyn.
Nadere bijzonderheden.
Indien het onzettende bericht, meldend,
dat er van de 2358 opvarende aan boord van
de „Titanic", slechts 675 gered zijn, beves
tiging erlangt tot dusverre is het niet
tegengesproken maar evenmin met beslist
heid bevestigd dan is het vergaan van
dit grootste schip ter wereld te rangschik
ken onder de vreeselijkste rampen, die de
geschiedenis der zeevaart weet aan te wijzen.
Want het zou beteekenen, dat meer dan
1600 menschen, passagiers en bemanning,
den dood in de golven hebben gevondeD.
Het moet erkend, dat er meer aanleiding
is voor pessimisme dan voor het tegenover
gestelde; het is niet aan te nemen, dat
schepen, die een groot aantal geredden aan
boord hadden kunnen nemen, dit niet on
middellijk radiografisch naar den dichtst
bijzijnde post voor draadlooze telegrafie
zouden hebben gemeld, althans alszy zelve
een marconigraaf aan boord hadden, hetgeen
by de meeste mailbooten tegenwoordig het
geval is.
En toch is er alléén van de „Carpathia"
bericht ontvangen, die met bijna 700 geredde
passagiers naar Halifax opstoomt.
Waarom het bericht van de ontzettende
ramp zoo lang werd achtergehouden, merkt
nu ook de „New-York Herald" op, zal nog
moeten worden onderzocht, maar het is de
zuivere waarheid, dat uren en uren lang
de nabestaanden van de opvarenden gepaaid
zijn met de verzekering, dat alle passagiers
in veiligheid waren, en dat de „Titanic"
vroeg in den avond de haven van Hilifax
zou bindenloopen, ofschoon zy, die dit be
richt lieten verspreiden, geweten moeten
hebbeh, dat het onjuist was.
De hulp.
Nadat de eerste draadlooze roep om hulp
de dreigende drie letters S. O. S. door de
radiografische post op Kaap Ras waren op
gevangen, snelden niet minder dan elf groote
vaartuigen met vollen stoom naar de plaats
des onüeils, jagend over een afstand van
honderden mijlen. De „Virginia van de Allan
Line bereikte de reusachtige „Titanic" het
eerst, van dichtbij gevolgd door de „Baltic"
van de „White Star", de „Carpathia van de
Cunard Line, en nog een tweede Allaustoom-
boot, de „Parisian".
De „Virginia" begon de „Titanic" naar de
haven te sleepen, terwijl de andere schepen
begonnen met het overladen der passagiers.
Het reusachtige schip moet echter zoo zwaar
geleden hebben door de aanvaring met den
ijsberg, dat het reeds vier uren na deaan-
Taring zonk hetgeen echter niet te rijmen
valt met het redden van 700 passagiers door
de „Carpathia", daar dit schip den afstand
die het van de „Titanic" scheidde onmogelijk
in vier uur kan hebben afgelegd.
Trouwens spreken de berichten aangaande
de toedracht der ramp elkander ook in
andere opzichten herhaaldelijk tegen, bv.
wat betreft de paniek aan boord van het
schip.
Het eene bericht schrijft van een onbe
schrijfelijke verwarring, terwijl het andere
meldt, dat de ontscheping der passagiers in
de grootste orde plaats had en de opvarenden
met heldenmoed en zonder opwinding de
noodige maatregelen namen. Sommige op
timisten willen juist uit deze omstandigheid
afleiden, dat er veel meer passagiers gered
moeten zyn- dan 675. Van deze bijna 700
passagiers zouden er in ieder geval 300 eerste
klasse passagiers geweest zijn, d. w.z.,dat
zoo goed als alle reizigers der eerste klasse
gered zouden zijn.
Ook word gemeld, dat de „Carpathia" de
geredden niet dadelijk van de „Titanic" aan
boord nam, maar dat de „Virginia" dit deed.
Daar laatst, genoemd vaartuig echter de mail
Oostwaarts moest brengen, terwijl „Carpa
thia" naar New-York was bestemd, nam dit
schip de geredden weder van de „Virginia"
over.
Het volgende bericht werd te New-York
ontvangen voor het bekend was, dat de
„Titanic" gezonken was:
De „Titanic" die Woensdag van Southamp
ton vertrok om haar eerste reis te naak en is
thans een wrak. Haar 2358 passagiers en
haar bemanning worden thans op de
„Carphathia" en de „Virginia" overgebracht,
de eerste twee schepen die door de draad
looze telegraaf ter hulp waren geroepen.
Zün met ijsberg in aanvaring gekomen en
hebben ernstige schade opgeloopen. Komt
spoedig ter hulp." Aldus luidde het ont
zettende telegram, dat te 10.35 's avonds
door het Marconi-station te Kaap Race
ontvangen werd. Een half uur later werd
een tweede Marconigram ontvangen, dat
meldde; „De „Titanic" zinkt, de vrouwen
zyn in de reddingsbooten ondergebracht."
Reeds was de „Virginia" in kennis gesteld
van het ODgeluk en onmiddellijk met volle
kracht naar de plek des onheils onderweg
om hulp te verleenen. Middernacht seinde
de „Virginia", dat zii nog op 170 mfilen
afstands was van de plek waar de „Titanic"
zich moest bevinden en hoopte het zinkende
schip 's morgens om 10 uur te bereiken.
Zeven en twintig minuten later seinde de